Nieuws van politieke partijen in Utrechtse Heuvelrug inzichtelijk

4 documenten

Schriftelijke vragen D66-fractie betreffende reclame-uitingen van ondernemers langs provinciale wegen

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 25-04-2020 13:05

Van verschillende zijden bereiken ons berichten dat er vanuit de Provincie/RUD strikt wordt gehandhaafd op uitingen van ondernemers die langs de provinciale wegen hun producten en diensten aanbieden. Zo is ons bekend dat er een restauranthouder in Wijk bij Duurstede en een kaasboerderij in Doorn zijn gesommeerd hun reclame-uiting langs de weg te verwijderen. D66 is voor het naleven van regels in verordeningen en reglementen, echter we vragen ons af of nu in tijd van het coronavirus hier zo streng tegen op moet worden getreden.

Naar aanleiding hiervan hebben Hayat Chidi en Erwin Kamp namens de D66 Statenfractie de volgende vragen gesteld aan GS:

Ondernemers hebben het in deze tijd van het coronavirus al moeilijk genoeg. D66 vindt het wenselijk iets meer begrip te tonen voor de positie van ondernemers waar het gaat om reclame-uitingen langs bijvoorbeeld provinciale wegen. Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat er minder streng wordt gehandhaafd? Ziet u mogelijkheden om tijdelijk, bijvoorbeeld via een noodverordening of ontheffing, ondernemers iets meer vrijheid te geven om hun producten en diensten aan te prijzen? Wat is volgens u een goede aanpak om het handhavingsbeleid met gemeenten te bespreken? Indien u een uitzondering maakt, in deze coronatijd, in de vorm van een tijdelijke ontheffing, hoe gaat u dit communiceren met de inwoners van de provincie en specifiek de ondernemers? Indien u daar niet toe besluit, hoe kunnen ondernemers daartegen, in een spoedprocedure, bezwaar maken? Kunt u de RUD opdracht geven de handhaving van de Verordening Natuur en Landschap provincie Utrecht 2017, paragraaf 5.2 tot nader order uit te stellen, cq. met enige gepaste terughoudendheid te handhaven?

De maximum snelheid verlagen op alle provinciale wegen?

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 28-01-2020 17:53

Vorig week werd er in Doorn een symposium over het verkeer in onze provincie gehouden. Een van de sprekers was Gedeputeerde Arne Schaddelee. Op de website van RTV Utrecht verscheen een artikel met een uitspraak van de Gedeputeerde die bij mij vragen oproept: “Het liefst had ik vanmiddag een prachtig masterplan gepresenteerd om in de hele provincie de snelheid te verlagen vanaf morgen”. Laat ik vooraf duidelijk zijn; ik ben niet per definitie vanuit D66 tegen een verlaging. Echter, ik meen dat wij in het coalitieakkoord in de Provincie hebben afgesproken maatwerk te willen toepassen. Bovendien vraag ik mij af wat nu nog mijn rol als Statenlid is, als de Gedeputeerde blijkbaar al zijn politieke lijn heeft bepaald.

Het is des te opmerkelijker dat de Gedeputeerde nu met deze uitspraak komt. Vorige week tijdens de Commissie Milieu & Mobiliteit hebben wij uitgebreid gesproken over het verkeer in onze provincie. In de mobiliteitsprogramma’s werden de concrete plannen voor de komende jaren toegelicht. Nergens lees ik dat de maximum snelheid voor automobilisten op alle provinciale wegen moet worden verlaagd. Opmerkelijk dat de Gedeputeerde dat een week later wel stelt, en dan nog niet eens voor de mensen die hierover mogen beslissen.

Volgens mij voelt hij zelf ook wel nattigheid dat hij mogelijk voor zijn beurt spreekt. Enkele dagen na zijn uitspraak verscheen er een column van zijn hand op de website van de Provincie waar hij het een en ander probeerde te nuanceren. Is de Gedeputeerde bevraagt door de andere Gedeputeerden of hebben ambtenaren hem gezegd dat hij dat echt niet zo stellig kan zeggen dat op alle provinciale wegen de snelheid naar 60 km per uur moet worden teruggebracht? Er zitten namelijk nogal wat haken en ogen aan. Het is maar de vraag of dit in alle situaties het beste is voor de veiligheid en de doorstroming.

In het coalitieprogramma ‘Nieuwe energie voor Utrecht’ wordt ook met geen woord gerept over een generieke maatregel om de snelheid te verlagen. Hier komt dan ook de rol van Statenleden om de hoek kijken om te controleren of Gedeputeerde Staten wel correct het vastgesteld beleid uitvoeren. Reden voor D66 om schriftelijke vragen over het onderwerp te stellen: https://www.stateninformatie.provincie-utrecht.nl/documenten/Schriftelijke-vragen-art-47/2020

Ik zal hier niet alle vragen herhalen maar als automobilisten maar 60 km per uur in de toekomst mogen, dan geldt dat ook voor het openbaar vervoer. Bussen zullen dus langzamer moeten gaan rijden. Daarnaast kunnen er onduidelijke situaties ontstaan op provinciale wegen die aansluiten op wegen in andere provincies. Gaan die ook de snelheid terugbrengen naar 60 km per uur? Ik hoor ook mensen zeggen dat zij met 80 km per uur veel geconcentreerder rijden dan met 60 km. Ze vinden zelf dat ze beter opletten. Ik ben geen verkeerskundige en laat mij dan ook graag door onderzoek en studie vertellen wat wijsheid is. De Gedeputeerde heeft dat inmiddels ook toegezegd. Hij wil nu onderzoeken wat het effect is van het verlagen van de snelheid.

Het College van B&W van de gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft voor de uitspraken van de Gedeputeerde een verzoek bij de Provincie ingediend om op het tracé tussen Doorn en Driebergen op de N225 maatwerk te leveren en de snelheid hier van 80 naar 60 km terug te brengen. Het argument is dat er nogal wat bochten in de weg zitten, er veel zijwegen zijn en er fietsers (kinderen) de weg moeten oversteken. Ik hoop dat de gemeente Utrechtse Heuvelrug niet op de studie van de Gedeputeerde hoeft te wachten op om alle provinciale wegen de snelheid naar 60 km terug te brengen. Laten we gewoon doen, wat we afgesproken hebben, en dat is maatwerk leveren. 60 km per uur waar 60 moet en 80 km per uur waar 80 kan. Intussen ben ik erg benieuwd naar de antwoorden op mijn schriftelijke vragen.

Erwin Kamp

D66 Statenlid Provincie Utrecht

Stemmen Eerste Kamer en presentatie coalitieakkoord

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Utrechtse Heuvelrug 31-05-2019 14:54

De eerste zestig dagen als Statenlid heb ik achter de rug. Meestal wordt de honderddagenregel toegepast wanneer mensen omkijken naar hoe het begin van hun nieuwe functie in de politiek is verlopen. Voor mij is er een duidelijke reden, of misschien moet ik wel zeggen redenen, om nu al terug te kijken omdat de afgelopen week twee belangrijke stappen voor de komende vier jaar zijn gezet.

De eerste reden is dat ik afgelopen maandag mocht stemmen voor de Eerste Kamer. Een voorrecht dat niet voor iedereen is weggelegd want de Eerste Kamerleden worden getrapt gekozen. Dat wil zeggen dat alleen Provinciale Statenleden hun stem op de Eerste Kamerledenkandidaten mogen uitbrengen. Al weken voor de verkiezing las ik in de media artikelen waarin werd gespeculeerd over de kans dat het huidige kabinet haar meerderheid in de Eerste Kamer mogelijk zou verliezen. Ook binnen onze eigen Statenfractie werd er over gesproken dat toch vooral iedereen aanwezig moest zijn en met de juiste kleur het vakje van haar of zijn kandidaat rood moest maken.

Ik had mijn voorgenomen om op kandidaat nr. 5 van de D66 kandidatenlijst, Boris Dittrich, te stemmen. Op advies van Den Haag heb ik toch maar op nr. 1, Annelien Bredenoord, gestemd. Ik ken Boris al jaren, vind zijn inzet voor de mensenrechten formidabel en we hebben naast dezelfde politieke voorkeur nog iets gemeenschappelijk, we zijn beiden geboren en getogen in Zeist. Maar goed, Boris maakt met zijn plaats nr. 5 op de kandidatenlijst een goede kans in de Eerste Kamer te komen dus een voorkeurstem was niet nodig. Uiteindelijk bleek D66 zeven zetels in de Eerste Kamer te halen, een verlies van drie en dat verlies is minder groot dan verwacht.

De tweede reden om achterom te kijken, is dat twee dagen na de verkiezing van de Eerste Kamerleden het coalitieakkoord ‘Nieuwe energie voor Utrecht’ is gepresenteerd samen met de namen van de nieuwe gedeputeerden. Achter de schermen is de afgelopen weken druk onderhandeld. Voor onze partij hebben Marc de Droog en Pim van den Berg de besprekingen gevoerd. Samen met mijn fractiegenoten: Marianne, Hayat en Lyke hebben wij input voor de onderhandelingen geleverd door in vijf werkgroepen zitting te nemen.

Ondanks het feit dat ik het jammer vind dat er geen breed Statenakkoord is gekomen, vond ik de aanpak wel vernieuwend en verfrissend (stapje voor stapje). Naast de gesprekken met de collegevormende partijen (GroenLinks, CDA, PvdA, CU en D66) hebben ook de acht niet vormende collegepartijen hun inbreng kunnen hebben evenals allerlei maatschappelijk organisaties, instellingen en inwoners die gebruik hebben gemaakt om op 8 mei jl. te komen meedenken en meepraten op het Provinciehuis.

Het zal niet verbazen dat ik ontzettend verheugd ben over wat er in het coalitieakkoord is te lezen over de fiets. We gaan echt stappen zetten op het terrein van de fietsbereikbaarheid, fietsveiligheid, fietseducatie en fietsvoorzieningen. De reden waarom ik hier verheugd over ben, is dat naast fietsen gezond, duurzaam en goed is voor het terugdringen van teveel autogebruik, ik de lijn door kan trekken van het beleid dat wij als D66 op de Utrechtse Heuvelrug al jaren geleden hebben ingezet.

We hebben ons terecht tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2014, toen D66 op de Utrechtse Heuvelrug de grootste werd, afgevraagd welk beleid in onze gemeente ontbreekt. Er was tot dat moment nauwelijks tot geen aandacht voor de fiets. Door de afgelopen jaren maar steeds het belang van een goed fietsklimaat te benoemen, heeft de fiets een meer prominente plaats gekregen. Een van de redenen om mij kandidaat voor PS te stellen is dat ik de aandacht voor de fiets naar een hoger plan wil brengen. De fiets heeft de wind in de rug als het gaat om het maatschappelijk belang en de aandacht hiervoor. En dat is mooi want je doet het immers nooit alleen.

Dat in het coalitieakkoord de Provincie Utrecht wordt benoemd als dé fietsregio van Europa kan voor mij niet mooier zijn. Is het werk nu klaar? Nee, absoluut niet, sterker nog, het begint pas! De mooie plannen moeten nog wel ten uitvoer worden gebracht, de financiële middelen moeten beschikbaar komen en niet onbelangrijk; gemeenten moet nog wel willen meewerken om alle mooie plannen voor de fiets in onze provincie uit te voeren. Voor de gemeenteraadsleden op de Utrechtse Heuvelrug (en daarbuiten) in zijn algemeenheid belangrijk genoeg om zich voor in te zetten en voor de D66 fractie in onze raad in het bijzonder! Ik zie uit naar een constructieve samenwerking.

Erwin Kamp

D66 Statenlid Provincie Utrecht

Gemeente Utrechtse ...

D66 D66 VVD CDA Utrechtse Heuvelrug 28-03-2018 09:17

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.