Nieuws van politieke partijen in Utrechtse Heuvelrug inzichtelijk

9 documenten

Wat zijn de effecten van de aanhoudende droogte op de Heuvelrug?

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 17-06-2020 13:01

D66 stelt tijdens de raadsvergadering van 11 juni 2020 hierover raadsvragen

Aanleiding in het kort Het was volop in het nieuws. Regio Utrecht gaat nu het 3e jaar in met een neerslag tekort, het KNMI geeft aan dat het binnenland structureel droger wordt en legt een directe relatie met klimaat verandering, landelijk worden er honderden miljoenen beschikbaar gesteld om de droogte te bestrijden, drinkwaterbedrijven slaan alarm over verslinden tuinzwembaden en er geldt nu een sproeiverbod in de Utrechtse Heuvelrug omdat het ons Nationaal Park bedreigt.

Daarnaast zien ook onze inwoners de effecten:

Zo gaf een mevrouw die hier al 40 jaar woont aan dat ze de sloot nog nooit zo laag heeft zien staan en een aantal sloten staan zelfs droog; Een boer heeft net gras en mais geplant en ziet dit nu verpieteren doordat die niet kan sproeien en vraagt zich af of landbouw in deze situatie volhoudbaar is op de Heuvelrug; De landgoedeigenaar is bang voor omvallende bomen daar het grondwater verder weg zakt en in een worst case scenario zelf spreekt over een volledige kaalslag; De MTB route Utrechtse Heuvelrug was meerdere weken gedeeltelijk afgesloten vanwege droogte en het afkavelende parcours

D66 deelt deze zorgen en heeft daarom  onderstaande raadsvragen gesteld.  (Blauw gearceerd verkorte antwoord van wethouder Gerrit Boonzaaijer)

 Samengevat. De gemeente is in de regio druk bezig met plannen en initiatieven. Het zou goed zijn als gemeente hier samen met waterschap en drinkwaterbedrijf meer over communiceert en de plannen, en belangrijker nog de uitvoering, ook intensiveert. Dit gezien de urgentie en toename van de droogte problematiek. De gevolgen van de droogte zijn nu al zichtbaar en dienen nader onderzocht te worden ook voor behoud van ons Nationaal park en volhoudbaarheid van de landbouw in de Utrechtse Heuvelrug.

 

Is de gemeente in gesprek met het waterschap en de provincie hierover?

 Ja, gemeente heeft (reguliere) gesprekken met waterschap en provincie ook in het kader van het nationaal park en de ‘blauwe agenda’.  Daarnaast  is de gemeente actief in de werkgroep klimaat adaptatie van de provincie.   

a) Maken wij een lange termijn plan voor de aanhoudende droogte?  

Ja dat zijn we zelf verplicht in het kader van Deltaprogramma ruimtelijke adaptatie. Gemeentes moeten voor 2050 hun grondgebied klimaatbestendig en water robuust te hebben ingericht. Die ambitie moeten we dan ook vast leggen en stellen daarom een regionale adaptatie strategie op. Deze wordt vervolgens uitgewerkt in een lokale adaptatie strategie samen met de inwoners.

b) Welke maatregelen kunnen we op korte termijn uitvoeren om water verbruik te verminderen en opslag / infiltratie te vergroten?

Om het watergebruik te verminderen heeft gemeente aantal acties lopen. Bijvoorbeeld:

het verminder van het water gebruik bij de gemeentelijke vijvers, de Heidetuin, Wildbaan, Damhertlaan en aantal landgoederen waar het waterpeil op kunstmatige manier op pijl wordt gehouden. Gemeente is in gesprek om deze gebieden klimaat adaptief in te richten. In komende periode willen we in het kader van de blauwe agenda de consequenties in beeld brengen en met partijen in gesprek gaan om te komen tot een duurzame oplossing. Dit doen we samen met de 2 waterschappen HDSR en Vallei & Veluwe. Terughoudend met watergebruik van openbaar groen (uitgezonderd nieuwe aanplant) Vergroten bewustzijn van onze inwoners

Wat betreft afkoppelen,  bergen en infiltreren van hemelwater lopen een aantal acties, zoals:

Nieuwe infiltratie voorziening in Amerongen Gesprekken met de terreinbeheerders in het bos om het water langer vast te houden Gesprek met Staatsbosbeheer, Utrechts landschap en ook met particulieren eigenaren (samen verenigd in het Utrechts particulier grondbezit)  Welke rol speelt de gemeente in de handhaving van het huidige sproeiverbod vanuit oppervlakte en grondwater? 

Waterschap Vallei & Veluwe geeft sinds 18 mei 2020 een sproei verbod vanuit het oppervlakte water, dit geldt (nog) niet voor het grondwater. Waterschap HDSR heeft nog geen sproeiverbod. De waterschappen zijn verantwoordelijk voor de handhaving. Het grondwater valt onder de provincie.

Welke rol speelt gemeente bij het stimuleren van het zuinig omgaan met het drinkater. En kunnen we wat doen tegen het stijgende drink watergebruik?

Er zijn gesprekken met drinkwaterbedrijf Vitens, ook wordt er samengewerkt met de omliggende gemeentes in U16 gebied die samenwerken in Wined verband.

Welke rol speelt de drinkwater winning in ons gebied met betrekking tot de droogte? Is gemeente in gesprek met waterbedrijf hierover?

In Nederland is sprake van een per saldo  neerslag overschot. Vitens heeft grondwaterwingebieden in Driebergen, Doorn en Leersum. De invloed van deze winning is meegenomen in de Milieu Effecten Rapportage (MER) die destijds is uitgevoerd en welke getoetst is bij de vergunningverlening. Vitens geeft aan dat piekverbruik geen direct effect heeft op de grondwaterstanden, daar het een constante winning is.

Heeft de gemeente zicht op de consequenties van de droogte op ons nationaal park en het voortbestaan van de landbouw?

In de blauwe agenda is één van de speerpunten het ontwikkelen van kennis over de effecten van weersextremen op het watersysteem van de Utrechtse Heuvelrug. In de klimaat adaptatie strategie is één van de maatregelen het stimuleren van klimaat adaptieve landbouw. Wat betekent dat er mogelijk gekozen wordt voor ander type gewas.

Maakt de gemeente aanspraak op het aangekondigde extra budget vanuit het Rijk?

 Ja dat doen we in het kader van het Netwerk Water klimaat, de blauwe agenda, Deltaprogramma klimaat adaptatie en programma zoetwater

Verhuur deel gemeentekantoor, wijs of niet?

D66 D66 SGP CDA ChristenUnie VVD Utrechtse Heuvelrug 10-05-2020 12:19

Open zenuw Bij de vorming van de gemeente Utrechtse Heuvelrug is besloten een nieuw gemeentehuis te bouwen. Het idee was dat dat het effectiever werkt als de ambtenaren van de gemeente bij elkaar zitten i.p.v. in al die losse gemeentehuizen en we de oude gemeentehuizen en –werven konden verkopen om de nieuwbouw grotendeels te betalen. Best een goed idee, als je het verstandig en volledig uitvoert. Maar helaas, het nieuwe gemeentehuis blijkt vanaf de start al te groot voor onze ambtelijke organisatie, de bouwkosten waren niet goed in de hand en de opbrengsten door verkoop van gemeente-eigendom zijn zelfs na 10 jaar nog niet volledig gerealiseerd. Het woord “Gemeentehuis” raakt in de lokale politiek al snel openliggende zenuwen, zeker bij raadsleden die al lang meedraaien. Enkele wethouders mochten (mede) daardoor in de loop der jaren een nieuwe baan gaan zoeken.

Voorstel extra investeringen Verschillende colleges van B&W hebben afgelopen jaren gezocht naar (financiële) oplossingen voor het te dure gemeentehuis. Zo is een deel van het gebouw verhuurd aan de Regionale ICT Dienst (RID). De huidige wethouder-Financiën (Gerrit Boonzaaijer, SGP) had van onze Raad ook opdracht gekregen nog verder te zoeken naar opbrengsten met het gemeentehuis. Hij stelde in januari 2020 aan de Raad voor nóg een deel van het gemeentekantoor 10 jaar te verhuren aan zorginstelling QuaRijn. Dat levert jaarlijks serieuze huurpenningen op. Daarvoor wilde hij €1,4 miljoen investeren om de ambtenaren in het resterende deel van het gemeentehuis bij te plaatsen. Zijn idee was dat we die investering in 8 jaren zullen terugverdienen met de huur. Hij wilde daarvoor eerst de schuld laten oplopen en dan later aflossen. Met name die extra uitgaven zat veel raadsfracties niet lekker.

D66 steunt het idee om overbodige ruimte te verhuren. Maar als gemeente wéér extra schulden maken, terwijl onze gemeente steeds bewijst het aflossen van die schulden te verwaarlozen, dat willen we niet.

Impact Corona En toen we in de Raad hierover discussie voerden, kwam de Corona-crisis. Hierdoor werkt een groot deel van de organisatie thuis, wordt er veel minder vergaderd en wordt het gebouw nauwelijks gebruikt. Omdat we niet weten hoe lang de situatie met en door Covid 19 (corona) nog duurt, is het goedkeuren van investeringen in extra werkplekken, onverstandig. Ook speelt mee dat Rijk en gemeenten (via VNG) samen overleggen hoe de extra investeringen die alle Nederlandse gemeenten opeens moeten doen in thuiswerken en extra ICT, worden gedekt. Grote kans dat ook onze gemeente hier extra geld voor krijgt, wat terecht en noodzakelijk is, de verhuur van gemeentekantoor heeft hier feitelijk niets mee te maken.

Besluit gemeenteraad Samen met VVD, CDA, SGP en ChristenUnie diende D66 een voorstel in om in te stemmen met verhuur en nu geen investeringen te doen in werkplekken. Dat levert ons namelijk in 10 jaar tijd ongeveer €2,0 mln op. Dit besluit is breed aangenomen, met alleen een tegenstem van BVH Lokaal. Als we dan op een later moment weten hoe de ambtelijke organisatie zal (moeten) gaan werken, dan bespreken we als Raad of er eigenlijk nog extra geld nodig is voor huisvesting, en hoeveel. D66 denkt daarbij bijvoorbeeld ook aan een beter gebruik en efficiënter beheer van de ruimtes in het deel dat we kennen als “Cultuurhuis Pleiade”. Het college krijgt van de Raad tijd en ruimte om die toekomstplannen te maken, met alle betrokkenen af te stemmen en dan de gevolgen door te rekenen. We gaan die plannen dan weer kritisch beoordelen. In de tussentijd hebben we als Raad nu wel de opbrengst van verhuur van een deel van het gemeentekantoor voor 10 jaar veiliggesteld.

Lokale belasting goed en eerlijk incasseren

D66 D66 SGP Utrechtse Heuvelrug 04-10-2019 06:17

In de gemeenteraad wordt veel gediscussieerd over de hoogte van onze lokale belastingen. We horen wel eens partijen heel hard roepen dat belastingen omlaag moeten, zonder te melden waar ze dan gaan bezuinigen. Dan worden loze beloften vaak niet waargemaakt. In de gemeenteraad zitten ook partijen die menen dat belastingen horen bij een goed voorzieningenniveau voor inwoners. Die fracties zoeken een werkbare balans tussen inkomsten en uitgaven. Dat is de hoek waar D66 zich thuis voelt.

Alle partijen zijn het er gelukkig wél over eens dat lokale belastingen goed en netjes geïnd moeten worden. Onze gemeente doet dat samen met meerdere gemeenten, via een gemeenschappelijke organisatie: BGHU.

Als raadsrapporteur ging D66-raadslid Erik van Buiten dit voorjaar op werkbezoek bij de BGHU, om de wijze van incasseren door te nemen. De belastingaanslag maakt immers maar weinig mensen vrolijk en soms komt de aanslag erg ongelegen. Dan is het belangrijk dat er goede afspraken gemaakt kunnen worden, zoals gespreid betalen. Dat kan bij BGHU goed geregeld worden, via formulier, internet of telefoon. Maar dan nóg kan het gebeuren dat mensen er niet uit komen. Door geldproblemen, scheidingen, slechte administratie of taalproblemen. Het blijkt dat ruim 10% van de verstuurde belastingaanslagen tot een dwangbevel leidt, waarna een deurwaarder op pad gaat om uit te zoeken waar het mis gaat. Boete op boete is vaak voor deze mensen het effect en daar is niemand mee geholpen. De specialisten van BGHU gaven aan dat er meer mogelijk is om mensen met geldproblemen eerder te helpen, maar dat dit politieke keuzes vraagt.

D66 heeft dit deze zomer met wethouder Gerrit Boonzaaijer (SGP) besproken en gezamenlijk besloten we aan de gemeenteraad voor te leggen dat we van BGHU graag initiatieven willen “om het huidige percentage van rond de 10% dwangbevelen te verlagen, bijvoorbeeld door een mix van het versterken van communicatie met belastingplichtigen over hun verplichtingen en hun betaalmogelijkheden en het versterken van samenwerking met overige overheidsorganisaties om mensen/bedrijven met structurele schulden eerder en effectiever te kunnen benaderen in incassotrajecten.”

Dit citaat staat letterlijk in de brief die het college van B&W aan BGHU zal sturen. In deze brief vraagt onze gemeente aandacht voor een aantal zaken die efficiency, effectiviteit en communicatie rondom de belastingheffing verhogen. In de raadscommissie stemden alle fracties in.

Over de hoogte van lokale belastingen mogen de meningen dan verschillen, over goede en eerlijke belastinginning zijn we het eens. En daar blijven we aan werken!

Het belang van woningen op Mariniersterrein: gesprek met staatssecretaris.

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. Utrechtse Heuvelrug 04-06-2019 10:03

Op 17 mei 2019 hebben de wethouders Rob Jorg en Gerrit Boonzaaijer samen met de gedeputeerde van de Provincie Utrecht Pim van den Berg een gesprek gehad met de staatssecretaris mevrouw Barbara Visser over de huisvesting van het korps Mariniers uit Doorn.

Gemeente en provincie hebben duidelijk de boodschap overgebracht dat ze het terrein van de Marinierskazerne voor de gemeente hard nodig hebben voor woningbouw, scholen en sport. Ook is aangedrongen op snelle besluitvorming en duidelijkheid over de planning voor zowel de mariniers en hun gezinnen als voor woningzoekenden, sportinstellingen en scholen in de gemeente Utrechtse Heuvelrug.

Het college van B en W van de gemeente Utrechtse Heuvelrug deelde het voornemen voor dit gesprek met de staatssecretaris vooraf met de raad, via een zogenaamde Wensen en Bedenkingenbrief. De fractie OPEN heeft het college tijdens de beraadslaging aangemoedigd om de belangen van onze gemeente in het gesprek met de staatssecretaris glashelder op tafel te leggen.

OPEN constateert met smart dat de aanbestedingsprocedure van de kazerne in Vlissingen is opgeschort. Destijds is er door onze gemeente een enorme inspanning gepleegd om de minister van Defensie op andere gedachten te brengen en de Marinierskazerne in Doorn te behouden. Dit heeft echter niet geleid tot een ander besluit in Den Haag. Vervolgens heeft onze gemeente zich op de toekomst gericht. Er is een groot participatieproject gestart over de invulling van het kazerneterrein, waarvan woningbouw een belangrijk onderdeel vormt.

En laat nu net die woningbouwopgave een van de grootste zijn in onze gemeente. Er is een grote druk op de woningmarkt en er zijn zeer lange wachttijden voor sociale woningbouw. De raad heeft in het brede raadsprogramma vastgelegd dat we niet willen bouwen buiten de rode contouren. Dat betekent dat we alle kansen binnen de rode contouren maximaal moeten benutten, om woningen te kunnen realiseren in het sociale en middensegment. Ook starters, senioren, alleenstaanden, gezinnen met lage en middeninkomens, mensen met een beperking of psychische kwetsbaarheid moeten de kans krijgen om in onze mooie gemeente te wonen.

Het valt ons de fractie OPEN op dat het belang van de mariniers luid en duidelijk te horen is in het landelijke debat, terwijl andere belangen, zoals die van woningzoekenden, niet op tafel liggen.

Het college heeft de uitkomst van het gesprek met staatssecretaris Barbara Visser inmiddels aan de raad teruggekoppeld. De staatssecretaris wil in dit stadium van het proces voorrang geven aan een zorgvuldig proces van medezeggenschap met de mariniers. Om die reden kan ze nu geen duidelijkheid geven over de planning van het besluitvormingsproces. Afgesproken is dat de staatssecretaris provincie en gemeente elkaar spreken zodra er meer duidelijkheid is omtrent het besluitvormingsproces en de planning hiervan. De fractie OPEN houdt de ontwikkelingen in Den Haag nauwlettend in de gaten.

Maarn-actiefRadio 1 programma Nieuws ...

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 16-04-2019 10:05

Gemeente Utrechtse HeuvelrugIn het ...

SGP SGP VVD CDA Utrechtse Heuvelrug 23-05-2018 17:34

Klagen over een zachte band

D66 D66 SGP Utrechtse Heuvelrug 15-03-2018 19:47

Nu de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen in alle hevigheid is los gebarsten, hoor je nu vaak dat de schuldquote veel te hoog is geworden. Dat is inderdaad ook zo, maar we moeten voorzichtig zijn om daar één partij de schuld van te geven of te beweren dat men zelf daar niet voor verantwoordelijk is. Het is als klagen over een zachte band terwijl men vergeten is dat de band jarenlang lek was.

Eén ding kunnen we objectief vaststellen en dat is dat sinds 2015 onze begroting en nog belangrijker de jaarrekeningen meer dan sluitend zijn. Er is zelfs elk jaar een overschot geweest waardoor de algemene reserve in de afgelopen jaren flink is gestegen. Daar heeft de D66 wethouder de basis voor gelegd en het is kundig voortgezet door zijn opvolger Gerrit Boonzaaijer (SGP). Dat was in de vorige raadsperiode wel anders met als dieptepunt het provinciaal toezicht.

Kijken we naar de jaren na 2000 zien we dit beeld:

https://utrechtseheuvelrug.d66.nl/2018/03/15/klagen-zachte-band/

Tabel 1 Uit door gemeente verstrekte gegevens

Wat we kunnen vaststellen is dat de grootste mutaties komen door investeringen in 2007, 2014 en 2015. Kijkend naar de laatste vier jaar worden de grote mutaties veroorzaakt door in 2015 Riool en Onderwijs, 2017 het station complex in Driebergen en de nieuwbouw van het Revius in 2018.

Allemaal investeringen waar de raad lang over nagedacht heeft en zeker ook de bevolking in beslisproces is meegenomen. Wat je hier niet in ziet zijn enorme kostenbesparingen die gerealiseerd zijn.

D66 draagt sinds 2006 medeverantwoordelijkheid voor het beleid van de gemeente door wethouders te leveren voor het dagelijks besturen van de gemeente. Daar schamen we ons niet voor. In die tijd is de band geplakt. We kunnen weer rijden. Is het helemaal goed. Nee de band is nog wat te zacht maar daar werken we aan.

 

Morgenavond neemt Gerrit Boonzaaijer ...

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 05-03-2018 15:00

Morgenavond neemt Gerrit Boonzaaijer namens de SGP Utrechtse Heuvelrug deel aan ‘Het andere verkiezingsdebat: van idealen naar de praktijk van alle dag!’ Dit debat wordt georganiseerd door het Humanistisch Verbond. Centraal staat dan de vraag: hoe vertalen politieke partijen, die meedoen aan de verkiezingen, hun idealen naar de praktijk van alle dag? Aan de hand van drie stellingen gaan we op deze vraag in. Het Humanistisch Verbond wil met deze bijeenkomst inwoners en hun politieke vertegenwoordigers dichter bij elkaar brengen. We willen deze keer niet dat politici elkaar in de haren vliegen en elkaar de maat nemen. Wij willen op zoek naar achterliggende en inspirerende ideeën van onze lokale politici. Wat drijft hen, vanuit welke waarden werken zij? En hoe helpen hun idealen hen in de weerbarstige praktijk? Dit vraagt om een open gesprek, een dialoog! Luisteren is dan belangrijker dan spreken. Begrijpen en leren van elkaar is de opzet, niet het zoveelste twistgesprek. De zaal mag haar idealen inbrengen. Voor dit gesprek zijn alle lijsttrekkers (7) van de deelnemende politieke partijen aan de gemeenteraadsverkiezing op de Utrechtse Heuvelrug uitgenodigd. Het wordt begeleid door Marco Oostdijk. Oostdijk is een ervaren gespreksleider en leidde ook in maart 2014 een bijeenkomst over ‘Levensbeschouwing en politiek’ in het Cultuurhuis Doorn. De zaal van het Cultuurhuis is om 19.00 uur open. De bijeenkomst begint om 19.30 uur. Rond 21.45 uur willen we eindigen. Dan is er nog tijd om over uw en hun idealen na te praten.

Runshoppers brengen Driebergen weinig goeds

VVD VVD SGP Utrechtse Heuvelrug 24-02-2018 00:52

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/28056/runshoppers-brengen-driebergen-weinig-goeds

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen peilt Trouw de stemming. Vandaag: welke kwestie splijt Driebergen?In Driebergen vraagt SGP-wethouder Gerrit Boonzaaijer voor de derde keer toestemming aan de raad voor de verhuizing van de Aldi naar een plek buiten het centrum. VVD'er Peter van der Zee probeert dat in zijn laatste weken als raadslid koste wat kost te voorkomen.De VVD is toch de partij die ondernemers alle ruimte geeft?

“We zijn erg vóór ondernemers, maar tégen slechte plannen. De verhuizing van de Aldi van de centrale winkelstraat de Traay naar de parkeerplaats Appelgaard is zo'n slecht plan waar de achterblijvende winkeliers de gevolgen van zullen dragen. Want de kans is groot dat de verlapten winkelruimte in het centrum straks leeg blijft."Waarom bent u daar zo somber over?

"De praktijk is dat er in Nederland een overschot is aan winkeloppervlakte, ook in onze gemeente Utrechtse Heuvelrug. Je ziet de lege plekken. De kern Driebergen heeft daar minder last van, vooral omdat we een concentratiebeleid voeren. Bij de vestiging van nieuwe winkels, moet eerst de leegstand in het centrum gevuld zijn voordat we nieuwe vergunningen afgeven. Het is ook de bedoeling dat winkels in het buitengebied als de kans zich voordoet, naar het centrum komen. Zo is dit ook vastgelegd in het bestemmingsplan. De verhuizing van de Aldi naar een plek buiten het centrum is in de verkeerde richting."

Maar een succesvolle Aldi moet toch kunnen groeien? Daar is een nieuw pand voor nodig.

"Daar zegt u wat. De werkelijkheid is dat alle Aldi's een gestandaardiseerd aanbod hebben. Elke vestiging heeft dezelfde producten. Komt de huidige Aldi in een groter pand, dan zullen misschien de gangen tussen de schappen wat breder worden, en de opstelling van de kassa's wat ruimer, maar de nieuwe winkel heeft de klant eigenlijk niet méér te bieden."In ieder geval een parkeerplaats.

”Naast het voorkomen van leegstand, zijn de verkeersbewegingen mijn tweede grote bezwaar. In het centrum van Driebergen is voldoende parkeerruimte, maar als de Aldi zich buiten het centrum vestigt, ontstaat een nieuwe verkeersstroom naar een gebied dat daar helemaal niet op zit te wachten. Daar komt bij dat Aldi-klanten runshoppers zijn en ..."Pardon? Runshoppers?

"Ja, dat is een term die ik op mijn 72ste nog heb opgepikt. Funshoppers zijn mensen die hun auto parkeren om langdurig te gaan winkelen in diverse zaken. Runshoppers komen doelgericht op één winkel af, laden kun karretje vol, zetten de boodschappen in de auto, en zijn weer weg. Op dat soort bezoekers zit de buurt rond de Appelgaard helemaal niet te wachten. En op de Traay in het centrum missen ze na de verhuizing de Aldi-klanten. Die blijven in een gezellige omgeving soms nog wél even plakken."U bent als VVD ook opvallend 'groen'.

“Nou, als de Aldi verhuist moeten op de nieuwe locatie bomen worden gekapt. Ik ben tegen onnodige kap. Daarnaast zorgen de manoeuvrerende vrachtauto's voor extra luchtvervuiling én extra lange wachttijden voor het stoplicht bij de Hoofdstraat. Ik zou zeggen: gemeente, probeer de eigenaar van de grond van de Appelgaard enthousiast te maken voor woningbouw op die plek, met parkeren op eigen terrein. Want dat heeft Driebergen wél nodig: appartementen voor ouderen en jongeren dicht bij het centrum."Dat is een gloedvol betoog, maar in uw laatste maand als raadslid.

Ik heb zestien jaar in de raad gezeten, en stel me voor een volgende termijn niet meer verkiesbaar. Het is mooi geweest. Maar tegen de nieuwe Aldi verzet ik me tot en met de laatste dag."

Bron: Trouw

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.