Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

28 documenten

Ondernemen in tijden van crisis

CDA CDA Peel en Maas 26-03-2020 10:20

Ondernemen in tijden van crisis We leven in een onzekere tijd. Daarom wil ik iedereen in Peel en Maas die met de gevolgen van het coronavirus wordt geconfronteerd heel veel sterkte toewensen. Juist in crisistijd is het van belang dat we omzien naar elkaar. Samen moeten we de mensen die ons dierbaar zijn beschermen. Daarom is het belangrijk dat onze neuzen dezelfde kant op staan en dat we voorlopig, sociaal gezien, voldoende afstand houden. Als woordvoerder midden- en kleinbedrijf (mkb) maak ik mij als Kamerlid uiteraard ook zorgen over de gevolgen voor onze economie. Het kabinet heeft een gigantisch steunpakket van miljarden euro’s aangekondigd. En dat is hard nodig, want ook in onze regio hebben ondernemers het zwaar. Om financiële klappen zo goed mogelijk op te vangen hebben de vijf grootste banken met Wopke Hoekstra, minister van Financiën, afgesproken dat ondernemers eventuele rente en aflossing 6 maanden kunnen doorschuiven. Mkb’ers kunnen per direct de belastingbetaling aan de overheid stopzetten en ondernemers die minimaal 20% omzetverlies verwachten, kunnen bij het UWV voor een periode van drie maanden een tegemoetkoming in de loonkosten aanvragen. Dit kan oplopen tot maximaal 90% van de loonsom. Het is een kleine greep uit de maatregelen die nu worden genomen. Onze gezondheid komt natuurlijk op de eerste plek. Maar laten we ook hopen dat wanneer deze crisis voorbij is, ondernemers weer kunnen ondernemen, en dat zoveel mogelijk werknemers hun baan hebben kunnen houden. Bent u ondernemer of werknemer en loopt u vast? Ik kom graag met u in contact. Mustafa Amhaouch, CDA Tweede Kamerlid

‘Tante Agaathregeling’ moet terugkomen

CDA CDA D66 VVD Zuid-Holland 06-02-2020 08:07

Het CDA pleit, met steun van de coalitiepartijen VVD, D66 en CU, voor terugkeer van de zogeheten ‘Tante Agaathregeling’. Het gaat om een oude regeling voor durfkapitaal die ooit is ingevoerd om startende ondernemers een financieel steuntje in de rug te geven. Over de eerste 5000 gulden rente die de investeerder destijds ontving op het geïnvesteerde bedrag hoefde geen rente betaald te worden. Dat maakte het voor particuliere investeerders aantrekkelijk om startende ondernemers geld te lenen. Op het hoogtepunt maakten 68.000 beleggers gebruik van de regeling. Toen de voorwaarden werden versoberd, daalde de interesse. Met de nieuwe Belastingwet die in 2001 werd ingevoerd, werd de naam Tante Agaath vervangen door de Durfkapitaalregeling. Deze bestaat nog steeds, maar de belastingvoordelen werden in 2011 afgeschaft.CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch: “Als coalitiepartijen hebben we het kabinet via een motie opgeroepen om de herinvoering van de tante Agaathregeling te onderzoeken. Het biedt een goede mogelijkheid voor familieleden en vrienden om het midden- en kleinbedrijf op gang te helpen als daar behoefte aan is.” Nog voor de zomer wordt de Tweede Kamer over de mogelijkheden voor een nieuwe regeling geïnformeerd.

CDA: Maak investeringsfonds Invest-NL toegankelijk voor mkb

CDA CDA Zuid-Holland 23-01-2020 09:21

Het CDA heeft Kamervragen gesteld over het nieuwe investeringsfonds Invest-NL. Volgens directeur Wouter Bos hoef je namelijk voor minder dan 5 miljoen niet bij het fonds aan te kloppen. Dat zei hij in een interview met NRC. Vreemd, vindt CDA-woordvoerder mkb Mustafa Amhaouch. Want die uitspraak staat haaks op de unaniem aangenomen motie Amhaouch/Veldman om Invest-NL in de uitvoering en organisatie zo vorm te geven dat ook het mkb hier gebruik van kan maken. Met een vermogen van 1,7 miljard euro wil Invest-NL investeren in kansrijke en maatschappelijk waardevolle projecten en bedrijven, die zonder steun niet van de grond komen. Maar die ondergrens van 5 miljoen werpt wel een flinke drempel op voor het mkb. Amhaouch: Bij de wetsbehandeling is er altijd bij minister Wiebes aangedrongen op de toegankelijkheid voor het mkb. Daarvoor moet die 5 miljoen euro als ondergrens zo snel mogelijk van tafel. Dit is een valste start van Invest-NL.” Het CDA vindt dat bij financiering uit Invest-NL niet financieringsdrempels leidend moeten zijn, maar dat moet worden gekeken naar de maatschappelijke impact van een project. Amhaouch roept daarom de minister op om de huidige randvoorwaarden voor mkb-bedrijven opnieuw tegen het licht te houden.

Beelden zeggen meer dan woorden

CDA CDA Nunspeet 08-11-2019 15:12

De gemeente Nunspeet staat aan de vooravond van wat waarschijnlijk het grootste gemeentelijk project ooit gaat worden; de herontwikkeling van het gehele stationsgebied inclusief de onderdoorgangen onder de spoorlijn. Het wordt een megaproject in omvang, in de effecten daarvan en ook in financiële zin. Projectwethouder Marije Storteboom en haar projectteam hebben er een dagtaak aan om alle plannen uitgewerkt te krijgen en, niet onbelangrijk, ook het financieringsvoorstel daarvan rond te krijgen. Dat laatste gaat best de goede kant op. Pro Rail, de provincie en het Rijk hebben als co-financierdes zich al aan het project verbonden. Maar het helemaal financieel dicht krijgen is nog wel een grote uitdaging en een zoektocht in de scala van potentiële subsidiemogelijkheden. De CDA-fractie werkt actief aan die zoektocht mee door CDA Kamer- en Statenleden uit te nodigen om hier in Nunspeet te komen kijken en hier ter plekke een beeld te krijgen van hoe Nunspeet het stationsgebied wil gaan herinrichten. 2de Kamerlid Mustafa Amhaouch en de Statenleden Daisy Vliegenthart en Hans van de Ark hebben zich door Marije Storteboom laten bijpraten en hebben het stationsgebied bekeken. Er zijn veel vragen en evenzoveel antwoorden die door het ter plekke zien nog eens versterkt werden. “Zo’n bijeenkomst als vandaag geeft duidelijk aan waar de gemeente Nunspeet mee bezig is en elke externe steun op welk moment en plaats dan ook is in het voordeel van de gemeente” aldus Koos Meijer, fractievoorzitter van CDA Nunspeet. En dat beelden meer zeggen dan woorden werd benadrukt door het gezelschap mee te nemen naar het viaduct Vennenpad over de A28. Omringt door de bosrijke omgeving werd het iedereen duidelijk wat de voorgenomen kaalslag door Rijkswaterstaat zou kunnen gaan beteken. Gelukkig komt er steeds meer tegendruk om die bomenkap niet of in ieder geval anders te gaan doen. Vandaag zijn er door de CDA-fractie van de 2de Kamer wederom vragen daarover aan de minister gesteld.

Uitnodiging thema-bijeenkomst "CDA Wapenoverleg"

CDA CDA Venray 19-10-2019 07:59

UITNODIGING THEMA-BIJEENKOMST “CDA WAPENOVERLEG” ZATERDAG 2 NOVEMBER 09.00u. ZAAL DEBIJE, PASTOOR DEBIJESTRAAT 6 IN HEGELSOM “NOORD-LIMBURG DE GEZONDSTE REGIO IN 2025” Alle leden van het CDA Noord-Limburg zijn van harte uitgenodigd deze bijeenkomst bij te wonen. Aanmelden is niet noodzakelijk. Agenda: 08.30 u: Inloop 09.00 u: Raymond Knops, Staatssecretaris BZ, over het Rijk en de Gezondste Regio. 09.30 u: René van Loon, Directeur Regio Venlo, toelichting over de Regiovisie en Investeringsagenda Noord-Limburg. 10.15 u: Ger Koopmans, Deputé Provincie Limburg over de rol van de Provincie. 10.30 u: Discussie met de aanwezigen over de Gezondste regio. 11.00 u: Mustafa Amhaouch, Tweede Kamerlid over actuele Haagse zaken. 11.30 u: Einde themabijeenkomst. Alle leden van het CDA Noord-Limburg zijn van harte uitgenodigd deze bijeenkomst bij te wonen. Aanmelden is niet noodzakelijk.

Amhaouch: maak trein aantrekkelijker als alternatief voor korte vluchten

CDA CDA Zuid-Holland 18-10-2019 11:08

Een supersnelle trein zou een zeer aantrekkelijk alternatief kunnen zijn voor een korte afstandsvlucht met een vliegtuig. Daar bestaat al een breed draagvlak voor, en er zijn meerdere innovatieve manieren te bedenken om dit mogelijk te maken. Bijvoorbeeld in de vorm van een moderne zweeftrein, die via internationale corridors wordt gescheiden van nationaal en regionaal vervoer. CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch vroeg hier tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aandacht voor. Hij riep de regering per motie op om via een quickscan alle innovatieve mogelijkheden en de potentiële maatschappelijke kosten en baten in kaart te brengen.Samenwerking luchthavensIn een tweede motie riep hij de regering op om te onderzoeken of er meer regie mogelijk is in de samenwerking tussen de Nederlandse luchthavens. “In een klein land als Nederland is het van belang dat Nederlandse luchthavens met elkaar samenwerken om zo elkaar te versterken en maatschappelijke waarde te creëren in plaats van elkaar onnodig op hetzelfde te beconcurreren. Wat aan die samenwerking kan bijdragen is een overkoepelende en integrale regie tussen de Nederlandse luchthavens.” Amhaouch opperde daarbij de suggestie om te gaan kijken of alle vliegvelden onder de Royal Schiphol Group zouden willen vallen.Eén miljoen voor snel internet in treinTijdens de begrotingsbehandeling bracht Amhaouch ook nog een ander speerpunt van het CDA in, namelijk snel internet in de trein. Amhaouch: “Om de trein echt een goed alternatief te maken voor de auto of het vliegtuig moet ook wat gedaan worden aan de prehistorische internetverbinding in de IC’s. Dit is een van de grote ergernissen van de treingebruikers die willen werken, appen en studeren in de trein. Reistijd = Werktijd! Op dit moment krijgen wij echter signalen dat de Wifi te traag is en 4G vaak niet te ontvangen is. Zelfs niet voor het gewone bellen!” Samen met de CU diende Amhaouch een voorstel in om een miljoen euro extra vrij te maken, die snelheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van internetverbindingen in de trein moet verbeteren. Dit voorstel kan rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer. Amhaouch riep de staatssecretaris ook op om in gesprek te gaan met telecomproviders voor meer en/of beter geplaatste masten in de buurt van het spoor.

Amhaouch: maak werk van spreiding starttijden opleidingen om spits te ontlasten

CDA CDA Zuid-Holland 27-09-2019 11:15

Om reizen met de trein aantrekkelijk te maken is van belang dat de spits niet onnodig druk is. Het CDA is daarom erg positief over de proef in de regio Arnhem-Nijmegen waar starttijden van twee grote opleidingsinstituten (HAN en Radboud) werden aangepast. De drukte nam tijdens de ochtendspits sterk af. Er was zelfs een afname van 22% in de hyperspits. Het CDA wil daarom graag dat dit in heel Nederland wordt uitgerold. Dat zei woordvoerder Mustafa Amhaouch tijdens een algemeen overleg over het spoor.Amhaouch: “In november 2018 is een voorstel van mij en D66-collega Paternotte aangenomen om dit bij meerdere hogescholen en universiteiten toe te passen. Ook in het Klimaatakkoord is de aanpak van de hyperspits door middel van gewijzigde aanvangstijden een belangrijk speerpunt. Er is dus al brede steun, maar wat ontbreekt is brede opvolging.” Hij riep de staatssecretaris op hier per provincie nu echt werk van te maken zodat er opvolging komt in bijvoorbeeld Utrecht, Delft, Groningen en Amsterdam. Staatssecretaris Van Veldhoven was het met Amhaouch eens dat er een actieplan moet komen, en zal hierover met de provincies in overleg gaan.Plafond capaciteit in zichtVanuit milieuoogpunt is de trein voor het CDA een duurzaam en concurrerend alternatief voor vervoer per auto en vliegtuig. De NS gaven in augustus echter aan dat het plafond voor de capaciteit op het spoor in zicht is. Dat vraagt om creatieve oplossingen om toch zoveel mogelijk mensen en goederen via het spoor te kunnen blijven vervoeren. Naast het spreiden van openingstijden van opleidingen ziet het CDA ook mogelijkheden om capaciteit te vergroten door bij investeringen de dubbeldekstreinen als standaard te nemen.

Treinverbinding AMS - Amersfoort - Berlijn

CDA CDA Amersfoort 11-06-2019 14:46

Treinverbinding Amsterdam – Berlijn ook in de toekomst via Amersfoort. Amersfoort – Het CDA vindt dat Amersfoort zich moet inzetten voor behoud van de dagelijkse directe spoorverbinding met Berlijn. De CDA-fractie heeft daarom bij monde van Jan de van der Schueren en Alex Engbers schriftelijke vragen gesteld over de mogelijke plannen om de treinverbinding Amsterdam-Berlijn in de toekomst niét meer via Amersfoort te laten lopen. Directe aanleiding vormt de motie die recent door CDA-Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch is ingediend en unaniem door de Kamer is gesteund. In de nabije toekomst zijn namelijk meer en snellere treinverbindingen vanuit Nederland naar Berlijn gewenst en om dit mogelijk te maken onderzoekt de regering thans verschillende routeopties, waaronder een route vanuit Amsterdam via Utrecht en Arnhem. De motie van Amhaouch verzoekt deregering de verschillende routevarianten op een volwaardige manier te onderzoeken voorde korte, middellange en lange termijn.Op dit moment maakt de directe intercity naar Berlijn 6 keer per dag een tussenstop inAmersfoort. In Nederland stopt deze trein ook in Hilversum, Apeldoorn, Deventer, Almelo enHengelo. De van der Schueren en Engbers zijn van mening dat de uitstekendebereikbaarheid over het spoor en via de weg belangrijke sleutels van economischevoorspoed zijn voor Amersfoort en zijn directe omgeving. Dit geldt zowel voor het dagelijkseforensenverkeer als voor het opbloeiende toerisme. Een mogelijk ge-upgradespoorverbinding met Amsterdam is dan goed nieuws voor Amersfoort.Indien de route van Amsterdam naar Berlijn in de toekomst niet meer via Amersfoort zoulopen, betekent dit weliswaar iets meer ruimte op het spoor voor (ander) personenvervoer.De van der Schueren en Engbers maken zich echter zorgen dat dit ook kan betekenen dat ermeer ruimte ontstaat voor nog meer vervoer van gevaarlijke stoffen. Nu al gaan er per spoormeer gevaarlijke stoffen door Amersoort dan is afgesproken.De van der Schueren en Engbers vragen het college of het bereid is op ambtelijk enbestuurlijk niveau te overleggen met de andere intercity-gemeenten en zo nodig een lobbyte voeren voor het behoud van de huidige verbinding Amsterdam-Berlijn via Amersfoort.

CDA wil Afrika-strategie op handel

CDA CDA Zuid-Holland 30-05-2019 07:27

Tijdens een algemeen overleg handelsbevordering heeft CDA-woordvoerder Mustafa Amhaouch gepleit voor de oprichting van een Taskforce Handelsbevordering Nederland Afrika. Daarin moeten het bedrijfsleven, middenveld, wetenschap en overheid vertegenwoordigd zijn. De Taskforce moet de kansen voor Nederland in Afrika in kaart brengen en barrières wegnemen. Volgens Amhaouch wordt het economisch potentieel tussen Afrika en Europa nog niet volledig benut. Daarnaast is Afrika in haar ontwikkeling gebaat bij mondiale markttoegang op basis van gelijkwaardigheid. “De EU is al een economische strategie gericht op het Afrikaanse continent aan het ontwikkelen. Ook in Nederland wordt er door het bedrijfsleven en middenveld nagedacht over kansen en mogelijkheden in Afrika, maar daartussen is nog weinig samenhang. Verder speelt mee dat een hechtere samenwerking tussen Europese en Afrikaanse landen van geopolitiek belang is en een economisch perspectief biedt voor meer dan een miljard mensen.”De potentie van de Afrikaanse markt voor Nederland is dus enorm. “Er liggen heel veel kansen als het gaat om Nederland en de opkomende Afrikaanse markt. Maar die worden nu nog niet gepakt. Uit de taskforce moet een strategische agenda rollen met betrekking tot handelsbevordering waar zowel Nederland als Afrikaanse landen van profiteren. Afrikaanse landen ontwikkelen zich en de vraag naar handel en bedrijvigheid wordt steeds groter. De Europese Commissie heeft van Afrika topprioriteit gemaakt. Laten wij dit voorbeeld volgen. China bouwt infrastructuur van Beijing tot Rotterdam, wij willen infrastructuur van Amsterdam tot Kaapstad."

CDA steunt mkb met terugdringen te late betalingen

CDA CDA Zuid-Holland 26-04-2019 06:11

Het CDA is blij dat staatssecretaris Mona Keijzer de betaaltermijn voor grote bedrijven aan het mkb aan gaat pakken. Zij wil de wettelijke termijn waarop grote bedrijven de rekeningen van hun mkb-leveranciers moeten betalen, verlagen naar dertig dagen. Grote bedrijven kunnen, als gevolg van een CDA-initiatiefwet vanuit de Tweede Kamer, sinds 2017 een maximale termijn van zestig dagen hanteren voor hun mkb-leveranciers. De overheid zelf moet al wel binnen dertig dagen betalen. Het gevolg van deze wet is dat de betalingstermijnen in 2018 langzaam zijn opgelopen, tot een gemiddelde van 41,5 dagen. In de tien jaar ervoor was de termijn juist aan het dalen naar 36,5 dagen. Het CDA pleit al jaren voor een wettelijke betaaltermijn van 30 dagen. Destijds bleek daar in deze wet in de Kamer echter geen draagvlak voor, waardoor de termijn van 60 dagen in de wet kwam te staan. Die termijn wordt nu dus alsnog verlaagd. Tot vreugde van toenmalige indiener van deze wet Agnes Mulder en huidige woordvoerder Mustafa Amhaouch. Meer bekendheid regelingenEr bestaan ook allerlei financieringsmogelijkheden waar mkb’ers geen gebruik van maken omdat ze niet op de hoogte zijn van die regelingen. Daar moet verandering in komen, vindt het CDA. Op verzoek van Amhaouch gaat staatssecretaris Keijzer daarom in gesprek met regio’s, provincies, Kamers van Koophandel en Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen om te kijken hoe de toegang tot die regelingen verbeterd kan worden. Bijvoorbeeld door het inrichten of promoten van een mkb-loket. Amhaouch: “Het mkb speelt een belangrijke rol in onze economie. In 2017 werkte bijna 50% van de beroepsbevolking in het mkb, droeg het mkb ruim 31% bij aan het bbp en realiseerde het mkb 80% van de groei van de werkgelegenheid in het bedrijfsleven. Tegelijkertijd is ons mkb ook kwetsbaar, bijvoorbeeld als het gaat om de toegang tot financiering. Vooral kleinere en nog jonge bedrijven blijken het moeilijk te vinden om financiering aan te trekken. En twee derde van de mkb-ers weet niet dat de overheid allerlei ‘loketten’ heeft voor financieringsinstrumenten. Ik ben dan ook blij dat de staatssecretaris hierover in gesprek wil gaan met de belangrijkste organisaties op dit gebied, zoals de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.