Nieuws van politieke partijen in Utrecht inzichtelijk

4 documenten

Tweede Kamerleden namens #D66 Jan ...

D66 D66 Utrecht 04-11-2018 15:34

Tweede Kamerleden namens #D66 Jan Paternotte en Matthijs Sienot waren vanmiddag in Vianen om samen met ons de vrijheid te bepleiten wanneer ondernemers en winkeliers hun bedrijf open mogen houden. Dit leeft echt, wij spraken ook mensen van buiten Vianen die gezellig aan het winkelen waren. Sommigen wilden alleen op D66 stemmen als wij VOOR de opening van de winkels op alle zondagen zijn, natuurlijk als die winkeliers en andere ondernemers dat zelf ook willen. Jan Paternotte sprak vol overtuiging deze vlog in.

‪Jan Paternotte en Matthijs Sienot, ...

D66 D66 Utrecht 04-11-2018 12:59

‪Jan Paternotte en Matthijs Sienot, beiden lid van de Tweede Kamer, helpen ons met de campagne in Vianen. De zondagopenstelling van winkeliers die dit zelf wensen blijkt een grote wens van het publiek dat ook van buiten Vianen komt. D66 was steeds dé partij in Vianen die hiervoor pleitte en nog steeds doet‬.

Openlucht proeftuin voor de fiets; Fietspad van de Toekomst

D66 D66 VVD ChristenUnie CDA Utrecht 12-07-2018 21:04

Een motie van D66, VVD, ChristenUnie en CDA om het fietspad langs de N225 tussen de steden Utrecht en Wageningen tot ‘Fietspad van de Toekomst’ te maken is aangenomen tijdens de behandeling van het mobiliteitsprogramma in Provinciale Staten. Het fietspad wordt een experimenteerruimte met als doel innovaties voor fietsverkeer sneller in de praktijk te kunnen brengen en inwoners mee te laten profiteren van de nieuwste ontwikkelingen.

Fietspad van de Toekomst

Marc de Droog, lijsttrekker voor D66 in de Provinciale Staten: “We zien allerlei ontwikkelingen op het gebied van de fiets, zoals ebikes, verschillende vormen van verduurzaming op fietspaden en inpassing van de fiets in kwetsbare gebieden. We zien ook dat het ontbreekt aan experimenteerruimte. Met deze motie maken we het mogelijk om hier nu oplossingen voor te testen, zodat we innovaties ook snel in de praktijk kunnen brengen.”

Private en publieke samenwerking

Langs de N225, tussen de steden Utrecht en Wageningen via de gemeenten Zeist, Utrechtse Heuvelrug en Rhenen zijn diverse instituten en organisaties gevestigd die zich interesseren voor mobiliteit en duurzaamheid. Marc de Droog: “De wijze van verlichting, gebruik van duurzame materialen, schuilplaatsen voor regen en snelle laadpalen zijn voorbeelden van concrete innovaties die we met deze instituten op de N225 zouden kunnen uitproberen. Natuurlijk met oog voor participatie van inwoners uit de omgeving van het fietspad.”

Woon – werkverkeer

Het Rijk, provincies en gemeenten werken aan duurzaamheid en klimaatneutraliteit, ook op het gebied van mobiliteit. Mathijs Sienot, D66 Tweede Kamerlid: “D66 wil 200.000 forenzen uit de auto in de fiets krijgen. Er komen steeds nieuwe soorten fietsen, grote, kleine en snelle. Daarnaast vindt D66 veilig fietsen heel belangrijk. Daarom is het belangrijk dat er nu ook een fietspad komt waarbij we kunnen leren hoe we fietsen veiliger en comfortabeler kunnen maken.” Het kabinet trekt 100 miljoen uit voor het versnellen van fietsroutes en het innoveren en vergroten van stallingsmogelijkheden.

Het ‘Fietspad van de Toekomst’ kent zijn oorsprong in de gemeente Utrechtse Heuvelrug.  Op initiatief van Erwin Kamps (D66) nam de gemeenteraad daar op 16 maart 2017 een motie aan om het fietspad van de toekomst te ontwikkelen langs de kennis-as Utrecht – Wageningen.

De motie is unaniem aangenomen.

https://provincieutrecht.d66.nl/2018/07/12/openlucht-proeftuin-voor-de-fiets-fietspad-van-de-toekomst/

The post Openlucht proeftuin voor de fiets; Fietspad van de Toekomst appeared first on Provincie Utrecht.

Bereikbare stad met gezonde lucht: Fris Alternatief en D66 kregen het voor elkaar!

D66 D66 GroenLinks Utrecht 11-03-2018 14:09

Op zondag 11 maart is bewonersgroep ’Fris Alternatief’ , in het nieuwe, superduurzame clubhuis van omni-sportvereniging Kampong in Utrecht, bedankt voor hun inzet voor een bereikbaar Utrecht met gezonde lucht én meer groen. Op de Klimaatdag van de D66 Bustour is door Utrechts D66 Tweede Kamerlid Matthijs Sienot een oorkonde overhandigd aan een vertegenwoordiging van Fris Alternatief voor hun inzet bij de realisatie van de zogenaamde Westelijke Stadsboulevard.

Op dit moment werkt de gemeente Utrecht aan de uitwerking van de plannen van de zogenaamde Westelijke Stadsboulevard. Deze weg zal over een lengte van 4 kilometer gaan lopen, vanaf de wijk Oog in al in het zuiden van de stad tot in de wijk Overvecht in het noorden van de stad. De huidige weg gaat flink op de schop om de bereikbaarheid en de lucht van het Utrecht in de toekomst te verbeteren. De weg zal makkelijker over te steken zijn, fietsvriendelijker worden en met groen worden uitgevoerd. Auto’s worden tegelijkertijd gestimuleerd om de ringweg rondom de stad vaker te nemen ten gunste van de bereikbaarheid in de stad én schone lucht.

Fris Alternatief

De gemeente begon al in een vroegtijdig stadium met het informeren van omwonenden. Een groep bewoners uit de buurt Majella vond dat de plannen beter konden: leefbaarder en meer oog voor groen waar het past. Door de realisatie van een heus park op de plek van de bestaande weg en door het verkeer niet langs de vele woningen aan de Thomas à Kempisweg te leiden. Daardoor kan de drukke Thomas a Kempisweg omgevormd worden tot Thomas a Kempispark en wordt het nu nog geïsoleerde plantsoen bij de wijk getrokken. Het idee voor een bewonersplan, een ‘Fris Alternatief’ was geboren. Er ontstond een prettige samenwerking voor het verder uitwerken van het plan van wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) en het alternatieve bewonersplan om een keuze mogelijk te maken. In de tussentijd groeide de steun voor de bewonersvariant. Toen de uiteindelijke keuze voor kwam te liggen bleek dat de wethouder toch koos voor haar eigen plan. Jacco de Hoog, Martijn Den Dekker en Annelies Lammers, enkele drijvende krachten achter Fris Alternatief: “We waren dan ook stomverbaasd toen we, na een intensieve en goede samenwerking, hoorden dat de eigen variant werd gekozen. Juist omdat Fris Alternatief aantoonbaar meer voordelen biedt op vrijwel alle criteria.” De bewoners lieten het er niet bij zitten en intensiveerden het contact met de raadsleden.

Politiek kiest voor bewoners

De bewonersgroep kwam in de tussentijd ook in contact met Indra te Ronde (D66) en andere gemeenteraadsleden. De gemeenteraad moest de definitieve beslissing over het plan nemen. D66 organiseerde, met bewoners en andere partijen samen, diverse informatieavonden om zich nog beter te laten informeren. Zo viel de keuze van D66 op Fris Alternatief. Te Ronde: “Met het plan van de Wethouder zou de leefbaarheid voor honderden inwoners verslechteren, terwijl met het bewonersplan juist een aantrekkelijke groene woonomgeving wordt gerealiseerd. Meer groen, in combinatie met een verkeersplan als dit, zorgt er ook voor dat Utrecht de gevolgen van klimaatverandering aan kan. Dit gaf voor D66 de doorslag om te kiezen voor het plan van de bewoners. Ook was er steun uit de hele stad en niet alleen van de mensen die langs het betreffende stuk van de weg wonen. De enorme inspanning en betrokkenheid van bewoners verdiende maar één keuze. Vandaar de uitreiking van dit ‘lintje’ als teken van erkenning”.

Den Dekker: “Gelukkig heeft de gemeenteraad kritisch naar de feiten gekeken en zich goed en zorgvuldig door ons laten informeren voordat zij een besluit namen. Het plan met toekomst is unaniem door de gemeenteraad verkozen boven de gemeentelijke variant. Daar zijn we de raadsleden erg dankbaar voor.”

Inzet en doorzetten

De plannen worden nu verder in detail uitgewerkt. De stadsboulevard is naar verwachting in 2020 gereed. Den Dekker “We weten dat we er nog niet zijn, in 2018 wordt een verdere invulling gegeven aan de Westelijke Stadsboulevard. We staan alweer klaar met een flinke groep bewoners om constructief en kritisch mee te denken.”

Te Ronde: “Op 21 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Een stem op D66 zal een stem zijn voor steun aan meer goede bewonersinitiatieven.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.