Nieuws van politieke partijen in Lansingerland inzichtelijk

3 documenten

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 21 T/M 27 APRIL 2018

PvdA PvdA VVD CDA Lansingerland 26-04-2018 20:42

Dit is al weer nummer 472 in de reeks van onze weekverslagen. In deze week waren er twee avonden introductie voor nieuwe en oude (duo)raadsleden op een aantal grote dossiers, waaronder de grondexploitaties en het sociaal domein. We delen in ons weekbericht twee relevante zaken voor Lansingerland die samenhangen met landelijke berichten: gevaarlijke provinciale wegen en jonggehandicapten zonder werk. We sluiten af met het prachtige afscheidsinterview dat Freek Zijlstra van De Heraut met Gerard Bovens hield. En wat nieuws over de coalitievorming.

‘N209 IS EEN ZORGENWEG’

“De N209 is een zorgenweg”, berichtte het AD Rotterdam afgelopen woensdag 25 april. De krant meldt dat er op deze weg in vier jaar tijd vijf doden vielen. Vooral het traject tussen Bergschenhoek en Bleiswijk geldt als erg gevaarlijk. Bij een onderzoek van de ANWB in 2014 plaatsten de leden de N209 in de top 3 van gevaarlijkste provinciale wegen in Zuid-Holland. Het Kabinet maakte deze week bekend dat het 50 miljoen wil gaan uittrekken om de verkeersveiligheid op provinciale wegen te gaan verbeteren. Het ligt voor de hand dat er snel ook extra geld zal worden uitgetrokken om de N209 veiliger te gaan maken. Dit geldt niet alleen de veiligheid voor het autoverkeer maar ook die van de vele fietsers die deze weg moeten oversteken. Zie hierover ons weekbericht van 3 weken geleden: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-lansingerland-31-maart-t-m-6-april-2018/

Van wethouder Simon Fortuyn mag verwacht worden dat hij, samen met de verantwoordelijk Gedeputeerde Floor Vermeulen, onmiddellijk in contact treedt met de minister van I&W om een beroep te doen op deze extra gelden. Een snelle verbetering van de N209 is des te meer nodig omdat, na het gereed komen van de A16-Rotterdam, de drukte op deze weg nog groter zal gaan worden. Bovendien zal het aantal inwoners en de economische activiteiten in de hele regio die de N209 doorkruist, blijven groeien. Dit vraagt om een ingrijpend en integraal debat over hoe de toekomst van deze weg er qua capaciteit, verkeersveiligheid en geluidshinder uit moet gaan zien. De huidige aanpak van wethouder Fortuyn valt te kenschetsen als “pappen en nathouden, zonder concreet resultaat”.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-21-t-m-27-april-2018/

Dorpse rust in Bleiswijk

HOE HOUDEN WE ONZE JONGGEHANDICAPTEN IN BEELD?

Het aantal laagbegaafde en gehandicapte jongeren dat zonder uitkering thuis zit stijgt snel, berichtte de Volkskrant op 24 april. Het lukt hen niet aan werk te komen. De uitkering voor jonggehandicapten, de Wajong, bestaat voor hen vaak niet meer. Gemeenten die nu verantwoordelijk zijn, slagen er nauwelijks in hen aan betaald werk te helpen. Dit bericht komt voor de PvdA-fractie niet als een verrassing. De Wajong is er nu alleen nog voor jongeren die absoluut niet kunnen werken. Ook niet in deeltijd of met aanpassingen. Alle jongeren die over een restcapaciteit beschikken, moeten aan het werk. Lukt dit niet (en dit geldt helaas nog steeds voor een zeer groot deel van deze jongeren), dat rest alleen het loket van de sociale dienst. Een zelfstandige bijstandsuitkering zit er tot je 27ste echter niet in en bovendien wonen deze jongeren vaak nog bij hun ouders thuis. Veel jongeren melden zich niet omdat een uitkering er niet in zit. Zo raken deze jongeren buiten beeld van de gemeente die de wettelijke opdracht heeft om ook deze jongeren te helpen om werk te vinden.

De PvdA-fractie maakt zich al lange tijd zorgen over de kansen op de arbeidsmarkt van deze kwetsbare groep Lansingerlandse jongeren. Wij zijn heel benieuwd of en in welke mate het door de Volkskrant gesignaleerde probleem ook in Lansingerland bestaat. Hoeveel jongeren van 18 jaar en ouder met een beperking die nu buiten de Wajong vallen en die geen onderwijs meer volgen, telt Lansingerland precies en met hoeveel van hen werkt de gemeente aan het vinden van werk? De PvdA-fractie komt hier binnenkort zeker op terug in de raadscommissie Samenleving en wil daarom graag in contact treden met jongeren en hun ouders die deze problemen aan den lijve ondervinden. Neem dus s.v.p. contact met ons op. Wij hebben uw verhalen en ervaringen nodig!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-21-t-m-27-april-2018/

De bibliotheek in de Snip in Bleiswijk. Straks in ’t Web

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-21-t-m-27-april-2018/

Gerard tijdens ‘foto-shoot’ in 2016 met fotograaf Leo Huizinga

AFSCHEIDSINTERVIEW MET GERARD BOVENS:

“Lansingerland is geworden wat ik ervan verwachtte”

De Heraut publiceerde deze week een afscheidsinterview met Gerard Bovens. Het verhaal werd opgetekend door politiek verslaggever Freek J. Zijlstra. Voor de lezers van het weekbericht die niet kunnen beschikken over de Heraut volgt hier het vraaggesprek.

De PvdA-fractie werd de afgelopen elf jaar geleid door Gerard Bovens. Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen stelde hij zich niet meer herkiesbaar en droeg het stokje over aan Petra Verhoef. Wie is de mens Bovens achter de partijman? We hadden een gesprek met hem over zijn werk in en voor de samenleving en hoe hij in de politiek verzeild raakte.

 Gerard Bovens (1949) studeerde in 1972 af aan de Nederlandse Economische Hogeschool (NEH) in Rotterdam, de voorloper van de Erasmus Universiteit. Bovens: “Dat was nog een brede opleiding, waarin een jurist naast de wetskennis inzicht in het maatschappelijk veld moest verwerven, geschoold werd in de economie en psychologie van de mens en criminologie een hoofdvak was.”

Hij leerde tijdens de studie Marijke kennen, waarmee hij nog steeds samen is. Bovens maakte als voorzitter de oprichting van de Rechtswinkel in Rotterdam in 1970 mee. Hier kon de onbemiddelde inwoner terecht voor juridisch advies of bijstand. Studenten en vrijwilligers runden de tent geheel belangeloos en deden daar een schat aan ervaring op.

Waar maakte je uiteindelijk je werk van?

Bovens: “Die beginjaren ’70 was een tijd van aanpakken en maatschappelijke verantwoordelijkheid dragen. Ik schreef mee aan het zwartboek over de sociale dienst van Rotterdam en was 23 jaar toen ik aangesteld werd als chef van de afdeling werkloosheidsuitkeringen in Leiden.”

Bovens kon direct aan de bak omdat door massaontslagen in de industrie het aantal uitkeringsgerechtigden explosief steeg. Dat vroeg om een proactieve aanpak (hoewel ze die term toen nog niet kenden) en zo werden Bovens en zijn medewerkers kwartiermakers die banen moesten creëren en daarvoor letterlijk en figuurlijk de ruimte kregen. “We zaten toen ook al in een decentralisatiegolf, waarbij de Rijksoverheid de eerstelijnszorg voor mensen met een uitkering op het bordje van de gemeenten legde.”

Bovens was inmiddels adjunct directeur geworden en werd uiteindelijk directeur van de afdeling Welzijn op het Stadhuis in Leiden, waarbij hij verantwoordelijk was voor het hele sociale domein. Vanaf toen raakte hij ook meer politiek betrokken. Hij pionierde met het opknappen van leegstaande oude fabrieken zodat kansrijke bedrijven er kleinschalig konden starten.

En toen was je werk klaar?

Bovens: “Vanaf 1985 was een omslag in denken waarneembaar. De sociale dienst in Leiden werd een voortrekker in maatschappelijke voorzieningen zoals de bestrijding van armoede, er kwam op grote schaal stadsvernieuwing en wetenschappelijke instituten en ambachtslieden vonden elkaar bij de oprichting van snel groeiende bedrijven. Dat was ook de tijd dat de eerste grote stroom vluchtelingen in Nederland opgevangen werden; eerst uit Vietnam en later uit het voormalige Joegoslavië. We organiseerden toen de succesvolle publiekscampagne “Leiden Stad van Vluchtelingen”.

Gerard Bovens verkaste nog een keer en werd ruim 10 jaar directeur van de sociale werkvoorziening voor mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking. “Mijn insteek is dat bijna iedereen een zekere productie heeft en dus, rekening houdend met de beperking, altijd actief in het arbeidsproces betrokken moet kunnen worden. Het is dan de kunst om de relatief hoge organisatiekosten omlaag te brengen en de opbrengst van het productieproces groter te maken. Dus moet je zoeken naar gebieden waar dat mogelijk is, zoals de catering, detacheringen en het onderhoud van de openbaar groenvoorziening. Het gaat er vooral om dat de werknemers uit de beschutte werkplaatsen trots zijn op hun baan en daardoor zo goed mogelijk presteren.” “Het was een heel innovatieve aanpak. Ik heb er een fantastische tijd gehad!”

Hoe kwam je in de plaatselijke PvdA-politiek terecht?

“We werden in 2001 gevraagd ons beschikbaar te stellen voor de lijst van Berkel & Rodenrijs. Mijn vrouw Marijke is daar toen ingestapt. Ik hielp een handje mee en toen er sprake was van een herindeling, waarbij de drie dorpskernen werden samengevoegd, heb ik me in november 2006 beschikbaar gesteld als lijsttrekker. Dat was een intensieve periode, voor mij het begin van iets heel anders. We kwamen met vijf zetels in de raad. Ik heb meegeschreven aan het coalitieakkoord, en daarbij was het belangrijk de eigen identiteit van de drie dorpskernen te behouden. Tradities zijn belangrijk, maar daar moet je niet in blijven hangen.”

Wat verdient meer aandacht?

“We moeten mee met de ontwikkelingen in de Metropoolregio, en we moeten vooral niet achterblijven met bouwen. Kijk naar Zuidplas; daar worden de komende jaren 10.000 woningen gebouwd. Maar ook aan de andere kant, Delft en Zoetermeer, wordt langs de spoorlijn nog flink bijgebouwd. Als alles nu vlotjes verloopt, zijn wij in 2023 in Lansingerland zo’n beetje uitgebouwd. Dan wonen hier straks 70.000 mensen. Dan wordt het tijd dat we onze goede economische ligging gaan uitbuiten. Te verwachten is dat Lansingerland zal blijven groeien”.

Wat zijn je diepte- en hoogtepunt van de afgelopen jaren?

Gerard Bovens: “Het vertrek van wethouder Jan den Uil in november 2012 was het absolute dieptepunt. Hij zou zich schuldig gemaakt hebben aan belangenverstrengeling en ambtelijke corruptie, maar daarvoor heeft het Openbaar Ministerie helemaal geen bewijzen gevonden. Ik vond de conclusies van het ingestelde onderzoek toen ver onder de maat. De gemeenteraad liet Jan echter vallen; men heeft, vind ik, geen bestuurlijke moed en loyaliteit getoond”.

Hoogtepunt voor mij is dat Lansingerland geworden is wat ik ervan verwachtte. Ik wil daarbij de slagvaardigheid van wethouder Marc van Dijk (VVD) noemen, die in de bouwcrisis van 2013-2014 een blauwdruk voor de begroting maakte waarop Albert Abee (CDA) kon voortborduren. Het getuigde vooral van visie en moed om al nieuwe scholen te bouwen waar woonwijken nog in ontwikkeling zijn. Het lange termijn denken begint vandaag en daar heb je een goed ambtenarenapparaat voor nodig. Daar moet de komende jaren goed in geïnvesteerd worden en dan zal een goed ingewerkte PvdA-fractie doorgaan met het agenderen van onderwerpen die in de samenleving spelen. Dat is onze kracht!”

Tot slot: op donderdag 26 april kwam er een verlossend persbericht van formateur Paans dat – na een extra informatieronde – Leefbaar3B en VVD samen een voorstel op hoofdlijnen zullen schrijven voor een coalitieprogramma. Half mei zullen ze dit aan de andere politieke partijen presenteren. Als een partij zich voldoende herkent kan worden aangehaakt, eventueel met een voorstel voor een beoogde wethouder. Ook onze fractieleider steunde deze aanpak, maar onze fractie vindt het wel bijzonder jammer dat er onnodig veel tijd is verloren. Wat ons betreft wordt er in alle openheid gesproken over wie er wil aanhaken en hoe uiteindelijk de beslissing voor de winnende combinatie wordt gemaakt. Maar daarover meer na het meireces. In de week van 14 mei is het weer commissieweek. Geniet van het voorjaar!

 Aflevering 472 sinds januari 2007

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-21-t-m-27-april-2018/

 Mooie rode boom in Bleiswijk

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-21-t-m-27-april-2018/

 Hopelijk snel een jofel raamwerk voor coalitieakkoord

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 21 T/M 27 APRIL 2018 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE 19 – 23 FEBRUARI 2018

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Lansingerland 23-02-2018 06:39

Dit zevende weekverslag in 2018, aflevering 463 sinds de start van de gemeente Lansingerland in januari 2007, betreft de dingen die wij deden tijdens de afgelopen week. Het was de week waarin wij als fractie voor de laatste keer in deze raadsperiode vergaderden, het nieuwe OV aan de Rotterdamse Noordrand op een rijtje zetten, de raad een besluit nam over het Fietsveiligheidsplan en ons amendement om een fietstunnel te gaan bouwen bij de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg, de Ouderenbonden een verkiezingsdebat hielden en wij vragen stelden aan het college over de visie van wethouder Heuvelink op het (democratisch) socialisme. Natuurlijk ook deze week het nodige campagnenieuws.

FACEBOOK SERIE OVER “WAT BETEKENT HET OM ALS KIND IN LANSINGERLAND IN ARMOEDE OP TE GROEIEN?”

Met ingang van aanstaande maandag publiceren wij op de PvdA-Lansingerland Facebook pagina in een tijdspanne van twee weken een vijftal verhalen over wat het concreet betekent om als kind in Lansingerland in armoede op te groeien. De PvdA ging de afgelopen weken in gesprek met ouders van kinderen die dit aan den lijve ondervinden. Wij hoorden hoe armoede de kinderen treft. De ouders vertelden over het gebrek aan goede informatie over voorzieningen en het ontbreken van steun van de zijde van het gemeentelijke zorgloket. Wij merkten ook hoe lastig het is om geen goed sociaal netwerk te hebben. Het werd ons duidelijk hoeveel kracht en energie er nodig is om kost wat kost te overleven als je pech en tegenslag hebt. Volg de komende weken onze serie “Wat betekent het om als kind in Lansingerland in armoede op te groeien?” Like, deel en reageer s.v.p. Dit helpt om de armoede onder kinderen in Lansingerland onder de aandacht te brengen en eindelijk de wereld uit te helpen! Zie: https://nl-nl.facebook.com/PvdaLansingerland/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6-2/

RAADSDEBAT OVER FIETSTUNNEL ROTONDE OUDELANDSELAAN

Tijdens de laatste raadsvergadering van deze bestuursperiode, afgelopen donderdagavond, stond de ja dan neen komst van een fietstunnel bij de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg prominent op de agenda van de raad. Gesteund door VVD & GroenLinks dienden wij een wijzigingsvoorstel (amendement) in om de aanleg mogelijk te gaan maken met de volgende tekst: “Alleen de aanleg van een fietstunnel die de beide zijden van de Oudelandselaan met elkaar verbindt, zorgt voor een honderd procent scheiding van het langzaam & snel verkeer en staat daarmee garant voor het voorkomen van verkeersongevallen. Andere opties, zoals het aanpassen van de rotonde, doen dit niet. Bijna 1400 inwoners steunen inmiddels dit plan. De verkeersituatie bij de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg is complex. Ook de scheiding van het langzame en het snelverkeer van de ene zijde naar de andere zijde van de Klapwijkseweg is van groot belang. De aanleg van tunnels kan gefaseerd plaats vinden waarbij gestart wordt met de aanleg van de verbinding tussen de beide delen van de Oudelandselaan. Bij het ontwerp van deze tunnel moet rekening gehouden worden met de aanvullende verbinding tussen beide delen van de Klapwijkseweg. De aanleg van de fietstunnel Oudelandselaan zal in het gemeentelijke investeringsprogramma opgenomen worden”.

Voorafgaande aan het debat voerden leden van de PvdA actie voor de deur van het Gemeentehuis actie om de zeer brede wens van de inwoners van Lansingerland om een tunnel te gaan bouwen, kracht bij te zetten. Zie ook de ingezonden brieven rubriek in de Heraut van deze week. Het debat liep zoals verwacht. Alleen PvdA, VVD en GroenLinks steunden het amendement (8 stemmen voor), de overige fracties waren tegen. Wat opviel was dat het college tegen de komst van stoplichten is (CDA voor) en dat de raad aangaf dat financiële overwegingen niet leidend mogen zijn. Iets wat D66 overigens voortdurend inbrengt. Het verhaal van de meerderheid van de raad was dat deskundigen stellen dat een tunnel technisch niet mogelijk is en het veel tijd zal kosten om deze te ontwikkelen. Opvallend was dat er geen motie kwam om een contraexpertise te houden. De bijna 1400 handtekeningen voor onze petitie werden door D66 afgedaan met de opmerking dat “Er voor de inwoners niets te kiezen was. Ze kunnen alleen voor een tunneltje zijn”. Het was bizar om te zien hoe arrogant de meerderheid van de raad omging met burgerparticipatie!

Voor de vergadering demonstreerden een aantal PvdA’ers aan de voorkant avn het Gemeentehuis bij het bekende spandoek voor de komst van de tunnel. Het was bitter koud!

De komst van een fietstunnel bij de rotonde Oudelandselaan is inmiddels een stevig campagnethema geworden. De raad in nieuwe samenstelling zal moeten beslissen of het besluit van de raad overeind kan blijven. Misschien is er na 21 maart toch een meerderheid. De mogelijkheid om de petitie te tekenen loopt dan ook door tot 1 mei 2018. Dus grijp uw kans: kies op 21 maart voor een tunnel en tegen politieke betutteling!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6-2/

PvdA Lansingerland is om te smullen!

 

NIEUW OPENBAAR VERVOER AAN DE NOORDRAND VAN ROTTERDAM

Welke mogelijkheden zijn er om het Openbaar Vervoer aan de noordrand van Rotterdam te versterken? En kan Lansingerland hiervan mee gaan profiteren? De PvdA zette de kansen op een rijtje. De huidige ZoRo-buslijn RET 170 die metrostation Rodenrijs verbindt met Zoetermeer centrum zal vanaf december 2018 ook het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer gaan aandoen. Daar komt dan een belangrijk ov-knooppunt met de sneltram naar Zoetermeer-Oosterheem, Zoetermeer-centrum en Den Haag CS, de bus naar Bleiswijk en natuurlijk de NS trein naar Den Haag en Gouda/Utrecht. De busafstand tussen dit station en station Rodenrijs is ruim 10 minuten. Het is de bedoeling dat de ZoRo-bus in de toekomst een sneltram of metro wordt en dan vervolgens vanaf Rodenrijs zal worden doorgetrokken naar RtHA, het bedrijventerrein Overschie en Schiedam centrum. De PvdA stelde in oktober 2017 voor om in afwachting hiervan de ZoRo-bus door te trekken naar RtHA, het bedrijventerrein Overschie en Schiedam-centrum. Dit kunnen verlengde bussen zijn die op elektriciteit of op een andere duurzame brandstof rijden. Lansingerland, Zoetermeer, provincie ZH  en de Metropoolregio vinden dit plan een nadere studie waard, zo bleek uit de beantwoording van de PvdA-vragen. Ook de raad van Rotterdam vond dit afgelopen donderdag op voorstel van PvdA’er Barbara Kathmann een prima plan: https://www.ad.nl/rotterdam/zoro-bus-mogelijk-uitgebreid~ad6277e2/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

Dan de link naar Delft. Burgemeester Aboutaleb kwam met het voorstel om HTM-lijn 1, die naar Delft Tanthof rijdt door te trekken naar RtHA. Een andere optie is om de nieuwe tramlijn die Delft centrum gaat verbinden met de TU-wijk door te trekken naar RtHA. De rails liggen er al tot op het einde van de nieuwe TU Technopolis, nauwelijks 6 kilometer vanaf RtHA en vlakbij de A13. Mogelijk kan vanuit Schiebroek tram 25 naar RtHA doorgetrokken worden vanaf de Wilgenplaslaan en Meijersplein.  Zo ontstaat een sluitend netwerk aan de noordrand met een perfecte relatie naar Rotterdam, Delft, Lansingerland en Zoetermeer.

In dit kader past het zeker ook om de ZoRo-bushalte Bonfut, de meest noordelijke RET-halte van buslijn 170-173 gelegen in Rotterdam op de grens met Berkel en Rodenrijs, vanaf de dienstregeling 2019 weer in gebruik te gaan nemen. Dan start de bouw van de aanpalende grote wijk Wilderszijde (2500 huizen) en gaat er ook gebouwd worden op het aangrenzende voormalige Hordijkterrein In Berkel en Rodenrijs.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6-2/

Heuvelink Tower

 

SALDO NUL A16 ROTTERDAM?

Op 5 februari 2018 stelden wij raadsvragen over “Saldo nul A16 Rotterdam voor lucht wordt niet

gehaald”. Op 20 februari kregen wij een reactie van het college:

Vraag 1: Kent het college het bericht in het AD-Rotterdam dd. 5 februari 2018 dat het college van Rotterdam

de raad van Rotterdam heeft geïnformeerd dat saldo nul m.b.t. de luchtkwaliteit niet wordt

gehaald? Antwoord: Ja, wij kennen het bericht in het AD van dd. 5 februari 2018.

Vraag 2: Zo ja, waarom is ook de raad van Lansingerland hierover niet direct geïnformeerd?

Antwoord: Wij hebben dit niet gedeeld met de raad, omdat het bericht onvolledig is. In de brief van het college van

B en W aan de raad van de gemeente Rotterdam, waar de betreffende berichtgeving op is gebaseerd,

wordt op pagina 5 bovenaan, de reden opgegeven waarom saldo nul voor lucht (fijnstof) niet wordt

gehaald. “Dit komt door een stijging van de PM10-waarde voor de achtergrondconcentratie. Deze

achtergrondconcentratie is niet te beïnvloeden door het project A16 Rotterdam en verdere maatregelen

in relatie tot de A16 Rotterdam. De A16 Rotterdam kan dan ook geen effect op dit aspect sorteren”.

Vraag 3: Zo ja, sinds wanneer is het college hiervan op de hoogte?

Antwoord: Dit is bij het college sinds 2015 bekend, en de raad is hierover meerdere malen geïnformeerd.

Vraag 4: Indien dit al vóór 24 januari 2018 bij het college bekend was, waarom heeft het college dan toch

besloten om de Uitvoeringsovereenkomst en Bilaterale Overeenkomst te tekenen? Antwoord: Zie beantwoording vraag 2.

 Wat vindt de PvdA van deze reactie? Wij hebben niet de indruk dat onze longen kunnen selecteren tussen vervuilde lucht veroorzaakt door de A16 Rotterdam en vervuilde lucht veroorzaakt door andere bronnen. Wat moet je nou met zo’n antwoord? Een motie? Die kwam er dus!

Op initiatief van GroenLinks en gesteund door WIJ Lansingerland dienden we dan ook tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdagavond gezamenlijk een motie in met het volgende dictum: Draagt het college op:

Om met de minister van I&W de onderhandelingen te heropenen met als beoogd eindresultaat saldo nul (niet horen, zien en ruiken) voor de A16 Rotterdam alsnog volledig te realiseren; Daarbij in te zetten op een maximumsnelheid van 80 kilometer op de gehele A16 Rotterdam, naast andere maatregelen om saldo nul alsnog te realiseren;

Net als donderdagmorgen in Rotterdam (dag Arno Bonte!) redde de motie het niet. Alleen GroenLinks, PvdA en WIJ stemden voor. Ook in de raad van Lansingerland was D66, net als in Rotterdam, tegen. Een partij in grote verwarring. De coalitie verschool zich achter het verhaal dat de A16 Rotterdam op zich aan saldo nul voldoet maar omgevingsfactoren dit verstoren. Dat zeggen de rekenmodellen. Nu al direct 80 km op het hele traject invoeren werd afgewezen. Of dit moet, zal blijken na een evaluatie een aantal jaren na de opening. Dit verhaal komt na de verkiezingen, zeker wanneer er in Rotterdam een andere samenstelling van de raad ontstaat, zeker terug. Wordt vervolgd!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6-2/

Oudelandsehof

 

PVDA WIL CULTUURHUIS IN OUDELANDSEHOF

De Heraut van deze week publiceerde een verhaal over de kansen die Petra Verhoef ziet om van de Oudelandsehof een “Ontmoetingscentrum” of anders gezegd “een Cultuurhuis” te maken. Zie: http://www.herautonline.nl/?p=67755

Alleen de kern Berkel en Rodenrijs kent zo’n voorziening nog niet. In een motie ingediend bij de begrotingsbehandeling in november 2017 dwongen wij het college af om een onderzoek te doen naar de mogelijkheid van vestiging op deze locatie. Het was zonneklaar dat het college daar eigenlijk niet voor voelde. Dat blijkt ook uit de brief dd. 14.02 die het college aan de raad stuurde.

Het college, wethouder Ankie van Tatenhove voorop, voelt niet voor een Cultuurhuis in de Oudelandsehof, zo meldde het college in een brief aan de raad d.d. 14 februari: “De Oudelandsehof is een woonzorgcentrum voor ouderen van Laurens, gelegen in de Meerpolder. De benedenverdieping beschikt over een ruime hal en verschillende grote ruimtes die voor uiteenlopende activiteiten kunnen worden ingezet. Daarnaast is in het gebouw een aula aanwezig. Verder grenst een kinderdagverblijf aan het gebouw. De Oudelandsehof ligt echter aan een drukke doorgaande weg buiten het centrum en de beschikbare ruimtes hebben niet het beoogde uitnodigende karakter voor een divers aanbod aan culturele activiteiten. Een combinatie van horeca, 250 stoelen en commerciële functies is lastig op deze locatie. Ook de parkeergelegenheid in de nabije omgeving voldoet niet. Daarnaast vormt geluidsoverlast voor bewoners en omwonenden op deze locatie een knelpunt. Conclusie: Op deze locatie is een cultuurhuis op basis van de gehanteerde uitgangspunten niet haalbaar”, aldus het college.

Het college geeft de voorkeur aan om de verdere uitwerking van het Cultuurhuis in Berkel en Rodenrijs te concentreren op de volgende locaties:

– Huidige locatie Bibliotheek Oostland aan de Nieuwstraat 25 op één of twee verdiepingen.

– Het nieuw te ontwikkelen gebied aan de westkant van het centrum.

Voor de PvdA is dit geen optie. Er is in de Oudelandsehof een perfecte locatie beschikbaar en de planvorming voor deze locatie gaat veel te lang duren.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6-2/

Laatste fractieoverleg raadsperiode 2014-2018

 

LIJSTREKKERSDEBAT OUDERENBONDEN

De acht aanwezige lijststekkers kregen donderdagmiddag drie minuten de tijd om de belangrijkste punten uit hun verkiezingsprogramma toe te lichten. De VVD trapt af. Veel tevredenheid in Lansingerland. Verbeterpunten: toegankelijkheid, maatwerk en mantelzorg. CU benadrukt de landelijke partijpunten: liefde en aandacht, waardevol ouder worden, voorkomen van eenzaamheid.

Petra Verhoef geeft namens de PvdA als enige een overzicht van het werk van de afgelopen 4 jaar waar de PvdA voor heeft gestreden en wat er bereikt is. Om vervolgens de plannen voor de komende tijd toe te lichten, met name gratis OV 65+, betere communicatie en clientondersteuning, meer oog voor mensen met een minimum inkomen, komst Cultuurhuis in de Oudelandsehof.

Het CDA is vooral over tegen: tegen doorgroeien naar 100.000 inwoners, tegen coffeeshops, tegen wiet in de kassen. Wel voor mantelzorg compliment en professioneel keukentafelgesprek. GroenLinks wil geen ouderenbeleid maar een mensenbeleid, dus geen specifiek ouderenbeleid.

Leefbaar 3B spreekt bijna alleen over het gratis OV, niet alleen voor mensen met AOW maar ook met klein pensioen. Daarnaast voldoende accommodaties om elkaar te ontmoeten. D66 houdt een theoretisch verhaal. Maatwerk, langer thuis blijven wonen d.m.v. meerdere generatie woning. Ook Wij Lansingerland ziet ouderen niet als specifieke doelgroep. Ouderen hebben vaak meer zorgen over jongeren. Pleit voor groene gemeente en levensloopbestendige woningen.

Vervolgens mogen vragen gesteld worden aan de lijsttrekkers. Gaat veelal over: HAP in Bleiswijk (waarom niets aan gedaan?), doelgroep voor St. Petrus, te weinig verpleeghuisplaatsen, mislukte privatisering WMO, bereikbaarheid Stander, 3B-bus niet voor bezoek aan SFG .

Daarna volgt discussie over OV. Leefbaar 3B probeert dit issue te kapen van de PvdA. Feit is dat PvdA dit al in 2009-2009 op de agenda zette en het verkiezingsprogramma van de PvdA ruim voor dat van Leefbaar 3B verscheen. Aanvankelijk wilde Leefbaar 3B alleen gratis OV voor mensen die alleen AOW ontvingen. Dit is inmiddels bijgesteld.

Als laatste onderwerp: veiligheid, Vragen over overlast jongeren, te weinig politie. Extra boa’s en wijkagenten de oplossing? Tot slot geven alle lijsttrekkers aan om welke reden je op zijn/haar partij zou moeten stemmen:

Petra Verhoef heeft de mooiste: voor een sociaal Lansingerland, waar iedereen mee kan doen ongeacht ras, geloof, inkomen, leeftijd of beperking. Mooi voor een zaal waar geen enkel kleurtje te bekennen valt. Behalve veel grijs, natuurlijk!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6-2/

Voorzichtig voorjaar in de Oudelandselaan

 

WETHOUDER HEUVELINK: ‘HET SOCIALISME BIEDT GEEN ANTWOORDEN OP NIEUWE UITDAGINGEN’

De PvdA-fractie stelde schriftelijke vragen aan college over de uitspraak van wethouder Heuvelink: “Het socialisme biedt geen antwoorden op nieuwe uitdagingen”. Op 16 februari twitterde wethouder Jeroen Heuvelink enthousiast het volgende bericht: “In mijn beleving was socialisme (in welke vorm dan ook) een reactie op de industrialisatie. Het is logisch dat met het einde van het industriële tijdperk ook het socialisme eindigt. Het biedt geen antwoorden op nieuwe uitdagingen”. Het Twitter-account van de heer Heuvelink geeft aan dat hij op Twitter bericht als wethouder van Lansingerland: “Wethouder Lansingerland | D66 | onderwijs en jeugdzorg | ruimtelijke ordening, milieu en groen | kernwethouder Bergschenhoek”. Het gaat dus om zijn officiële twitter -account als wethouder van Lansingerland.

Een opzienbarende visie van een wethouder van Lansingerland, zo vindt de fractie van de PvdA. Daar is over nagedacht. De fractie is reuze benieuwd of het standpunt van de wethouder over het einde van het socialisme door de rest van zijn collegeleden wordt gedeeld en stelde daarom vandaag hierover de volgende schriftelijke vragen aan het college.

Kent het college de door wethouder Heuvelink gedane uitspraak dat: “Het socialisme geen antwoorden biedt op nieuwe uitdagingen”. Op welk collegebesluit is deze uitspraak gebaseerd? Zo dit besluit ontbreekt, kan het college zich in deze uitspraak van haar wethouder vinden? Zo neen, hoe oordeelt het college over deze uitspraak van de wethouder?

De PvdA-fractie is reuze benieuwd naar de binnen 30 dagen te verwachten schriftelijke reactie van het college!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6-2/

Verkeersoverlast in de Oudelandselaan en omgeving

 

KAN BERKELSE BOERHAAVESTRAAT EXTRA VRACHTVERKEER WEL AAN?

Vorige week berichtten wij in weekverslag 6 over het antwoord van het college op onze vragen over de huidige en toekomstige verkeersperikelen in en om woongebouw Mozaïek bij de scholen aan de Oudelandselaan in Berkel centrum. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6/ De huidige verkeersdruk is al hoog en te verwachten is dat de druk zal gaan stijgen wanneer het aangrenzende nieuwe deel van het Berkelse winkelcentrum in gebruik genomen zal gaan worden. Vooral het laad en losvervoer voor het nieuwe winkelcentrum, dat gebruik zal moeten gaan maken van de krappe Boerhaavestraat, kan problemen op gaan leveren (verkeersveiligheid en geluidsoverlast). De gemeente heeft, in verband met het op te stellen bestemmingsplan, een akoestisch onderzoek laten doen. Volgens het college is er niets aan de hand. Het extra geluid blijft binnen de normen. Waar kennen wij deze reactie van? Juist! Van de reacties van het toenmalige ministerie van I&M als het ging om de geluidsoverlast veroorzaakt door HSL, RtHA en A16-Rotterdam. Het Lansingerlandse college past nu precies de zelfde wijze van reageren toe als waar zij zich de afgelopen jaren steeds fel tegen heeft verzet. De PvdA is een voorstander van de uitbreiding van het winkelhart in Berkel centrum. Maar het is de vraag of het ambitieuze plan wel ruimtelijk ingepast kan worden zonder grote problemen te veroorzaken op het gebied van verkeersoverlast, verkeersveiligheid, geluidsoverlast en stankhinder. De PvdA vindt dat hier nog maar eens kritisch en in goed overleg met alle omwonenden over moet worden gesproken. In het huidige voorstel wordt te makkelijk over de bezwaren heen gedenderd. Een klassiek staaltje van bestuurlijk wensdenken.

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen donderdag bracht WIJ Lansingerland een motie vreemd aan de orde in waarin het college opgeroepen wordt om de verkeersituatie in de Boerhaavestraat serieus te nemen en voor de bevoorrading middels vrachtverkeer in plaats van de Boerhavestraat in de verdere planvorming om te zien naar een alternatief.

De PvdA fractie steunde deze motie. Het is goed om al vroeg in het proces het college ruimtelijke kaders mee te geven die van belang zijn voor de verdere planvorming. De raad, geïnspireerd door het college, wees deze motie jammer genoeg af. Jammer dat de initiatiefnemer van de motie, Leon Hoek van WIJ Lansingerland, te zeer met een gestrekt been richting college ging. Hij had kennelijk zijn eigen motie niet gelezen. De tekst van de motie was sterk procesmatig van kant en kende geen harde eisen, wel aandachtsvelden. Had Hoek zich bij zijn eigen tekst gehouden dan was de motie mogelijk succesvol geweest. Nu resulteerde zijn kenmerkende geschreeuw alleen maar in voldoende munitie om de motie te weigeren. Daar zullen de omwonenden in de Oudelandselaan heel blij mee zijn!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6-2/

PVDA WIL ‘LANSINGERLANDSE 65-PLUS GRATIS MET TRAM, METRO EN BUS’

Waarom kunnen 65 plussers uit Rotterdam wel gratis met de RET bus & metro & tram naar Lansingerland en de 65+ uit Lansingerland die met het OV naar Rotterdam willen niet? Gratis OV voorkomt eenzaamheid onder ouderen, maakt het bezoeken van vrienden en familie makkelijker en maakt al het moois dat onze regio te bieden heeft extra aantrekkelijk.

Het is raar dat opa’s en oma’s die in Rotterdam wonen en op hun kleinkinderen komen passen gratis naar Lansingerland kunnen reizen en opa’s en oma’s uit Lansingerland die ditzelfde doen in Rotterdam niet. Daarom wil de PvdA in Lansingerland gratis OV voor alle 65+ inwoners van onze gemeente per metro, tram en bus in onder meer Rotterdam en Lansingerland.

Vaak als argument tegen gratis OV voor álle 65-plussers het feit gebruikt dat vele ouderen het openbaar vervoer best zelf kunnen betalen. Waarom zou je hen dan subsidiëren? Natuurlijk kun je besluiten om alleen ouderen met een laag inkomen gratis OV te gunnen. Maar dan moet er wel een compleet administratief apparaat worden opgetuigd om te beoordelen of iemand in aanmerking komt. Dat kost ook heel veel geld. Bovendien krijgen álle 65-plussers nu al een automatische korting wanneer zij met een OV-chipkaart op naam reizen. Daar hoor je niemand over!

De Duitse regering wil trouwens gratis OV voor iedereen. Zo meldde NOS afgelopen woensdag. De luchtvervuiling in de Duitse steden loopt helemaal uit de hand. Goed voor het milieu en het helpt de eenzaamheid onder ouderen te bestrijden. Zie: https://www.tijd.be/dossier/Europareeks/Duitse-regering-overweegt-gratis-openbaar-vervoer/9982471

De PvdA power-vrouwen Astrid Oosenbrug & Greet Wijs maakten een inmiddels al zeer druk bekeken filmpje over het belang van gratis OV voor Lansingerlandse ouderen. Bekijk het op: https://www.youtube.com/watch?v=wrJ9cOAx5tU&feature=youtu.be

POLITIEKE LANDKAART LANSINGERLAND

De niet officieel gepubliceerde politieke landkaart van Lansingerland anno 2018 laat duidelijk zien dat de PvdA verreweg de meest sociaal links-progressieve partij in Lansingerland is. Tweede op enige afstand is natuurlijk GroenLinks. In een poll van Hart van Lansingerland staat de PvdA inmiddels op de tweede plek als het om de voorziene resultaten van 21 maart gaat! Zie: https://www.hartvanlansingerland.nl/nieuws/algemeen/16347/vvd-leefbaar-3b-en-pvda-populairste-partijen?redir

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6-2/

foto: Joost Smits

 

PVDA LANSINGERLAND CAMPAGNE OP DE SOCIALE MEDIA

Onze campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart is inmiddels in volle gang. Misschien volgt u onze berichten in de media, onze weekverslagen en de sociale media Twitter en Facebook op de voet. Een enthousiast team van zo’n 20 lokale PvdA’ers werkt er keihard aan om onze partij op 21 maart winst te gaan bezorgen. Want het moet anders! Hierbij een overzicht waar u de PvdA Lansingerland zo al op de sociale media kunt vinden:

Onze website met het allerlaatste politieke en campagne nieuws: https://lansingerland.pvda.nl

Onze filmpjes:

Over onze speerpunten: Animatie Verkiezingsprogramma 2018 GR2018 FINAL Over veiligheid en veilig verkeer: Animatie Veiligheid PvdA Lansingerland GR2018 Over betaalbaar wonen voor jongeren: PvdA Lansingerland Meer bouwen voor jongeren Over gratis OV voor Lansingerlandse 65-plussers op metro, tram en bus, een al veel bekeken interview van Astrid Oosenbrug met een bevlogen Greet Wijs. https://www.youtube.com/watch?v=wrJ9cOAx5tU&feature=youtu.be

Op Twitter zijn wij voortdurend te vinden op: @PvdA_LL Steun ons via likes & retweets!

Wij zijn actief op drie Facebook pagina’s. Like ons s.v.p.!

Algemene PvdA Lansingerland pagina: naam pagina: https://nl-nl.facebook.com/PvdaLansingerland/ Fietstunnel: naam pagina: https://www.facebook.com/fietstunnel/ Gratis OV 65+: naam pagina: Lansingerlandse 65 plus gratis met tram, metro en bus

Petitie voor een fietstunnel bij de rotonde Oudelandselaan-Oostmeerlaan: Ons fractielid en verkiezingskandidaat Sam de Groot, die zelf in de Berkelse Westpolder woont, heeft namens de PvdA een petitie ingediend met het verzoek aan de gemeente Lansingerland om snel te investeren in de aanleg van een fietstunnel onder de Klapwijkseweg om de ene zijde van de Oudelandselaan (Westpolder) te verbinden met de andere (Meerpolder en Berkel centrum). Inmiddels (donderdag 22..02) hebben al bijna 1400 inwoners getekend. Er is hierover veel media-aandacht. Doe mee aan deze petitie op internet en ga hiervoor naar: https://fietstunnelberkelenrodenrijs.petities.nl/

Hulp bij het kiezen: Op 21 februari ging Kieskompas de lucht in: https://home.kieskompas.nl/nl/

Het AD-Rotterdam publiceert vanaf zaterdag 24 februari een eigen Lansingerlandse kieswijzer op www.ad.nl/kieswijzer

De PvdA Lansingerland deed ook mee aan de Rainbow-vote. Zie de Lansingerlandse PvdA score op: https://www.gayvote.nl/gemeenteraadsverkiezingen-2018/gemeenten-l/ Verder deden in Lansingerland alleen VVD & D66 mee aan deze bijzondere stemhulp. De overige partijen lieten het afweten!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6-2/

TOT SLOT

Jeugdige PvdA’er niet welkom bij het Groot Lansingerlands Jongerendebat. Een opvallend bericht stond deze week in Hart van Lansingerland over de weigering van de organisatie om PvdA-kandidaat Valmir Xhemaili toe te laten tot dit debat: https://www.hartvanlansingerland.nl/nieuws/algemeen/16335/jeugdige-pvda-er-niet-welkom-op-groot-lansingerlandse-jongerendebat?redir

Wat deden wij in dezelfde week in 2014? Toen verscheen jubileum aflevering 300 sinds begin januari 2007. Het was ook toen een week waarin de campagne de dagelijkse politieke arbeid stap voor stap ging verdringen, de raad de laatste reguliere vergadering hield, de bouw van de Westpolder 2 school dankzij toenmalige wethouder Marc van Dijk (VVD) toch snel van start zou gaan en de knip in de Berkelse Herenstraat de gemoederen hoog deed oplaaien. De Westpolder 2 school staat er nu al een paar jaar. Met de knip in de Herenstraat blijft het tobben geblazen. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-17-28-februari-2014/

Agenda voor de volgende week. Volgende week is het krokusvakantie in onze regio. Op 21 februari ging Kieskompas de lucht in: https://home.kieskompas.nl/nl/

Het AD-Rotterdam publiceert vanaf zaterdag 24 februari een eigen Lansingerlandse kieswijzer op www.ad.nl/kieswijzer Keuze te over dus!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6-2/

Zaterdag 24 februari is de PvdA te vinden op het plein bij het winkelcentrum en station Westpolder. De rode PvdA dubbeldekker die dan de regio doorkruist, zal dan ook de Berkelse Westpolder bezoeken. Samen met onze partijgenoten uit Den Haag, Delft, Leidschendam en de provincie Zuid-Holland gaan wij dan flyeren. De PvdA is vanaf 14.15 uur op het Westpolderplein te vinden. De rodebus komt rond 14.45 uur.

Op dinsdag 27 februari om 18.00 uur zendt RTV Lansingerland (92.2 FM en internet live stream) een debat uit waaraan, naast Petra Verhoef, ook WIJ Lansingerland en CDA deelnemen.

Het citaat van deze week. Het citaat van deze week is van Frits van Bruggen, de directeur van de ANWB. Het citaat komt uit het AD van 20 februari en heeft als kop: ‘Fietsonveiligheid verrast ons’. Het citaat: ‘Nederland was één van de veiligste landen ter wereld, maar nu donderen wij uit de top tien. Verkeersveiligheid is in de vergetelheid geraakt. We merken onvoldoende urgentie in de gemeenteraden. Het is tijd voor een wakeupcall. We zijn heel blij dat verkeersveiligheid op de agenda staat bij de regering, maar nu moeten gemeenten daarmee verder. Er is niet genoeg aandacht voor verkeer in de verkiezingsprogramma’s van gemeenten”. Einde citaat dat meer dan genoeg voor zich zelf spreekt. In ons programma en in onze campagne is verkeersveiligheid juist een speerpunt!

Tot de volgende week!

Fractie PvdA Lansingerland, 23 februari 2018

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6-2/

Opening moskee El Fath door de burgemeester

 

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6-2/

Moskee El Fath

 

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-6-2/

Filmen bij halte Bonfut over gratis OV voor iedere 65+, starring Greet Wijs & Astrid Oosenbrug

Het bericht PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE 19 – 23 FEBRUARI 2018 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE 29 JANUARI – 2 FEBRUARI 2018

PvdA PvdA GroenLinks Lansingerland 01-02-2018 22:54

Dit vierde weekverslag in 2018, aflevering 460 sinds de start van de gemeente Lansingerland in januari 2007, betreft de dingen die wij deden tijdens de afgelopen week. Het was de week waarin de maandelijkse raadsvergadering plaatsvond en de PvdA-fractie geen steun kreeg voor haar amendement om echte burgerparticipatie toe te gaan passen bij de exploitatie van windenergie. Het was ook de week waarin wij op bezoek gingen bij de PvdA Statenfractie Zuid Holland, er een petitie verscheen over de gevaarlijke rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg en wij natuurlijk lekker aan de slag waren met onze campagne op weg naar 21 maart 2018. Want #Hetmoetanders.

FIETSTUNNEL ROTONDE OUDELANDSELAAN-KLAPWIJKSEWEG IS KEIHARD NODIG!

TEKEN DE PETITIE AAN HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

Inwoners van Berkel en Rodenrijs en andere verkeersdeelnemers van de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg constateren steeds dat:

De rotonde die de kruising vormt van de Oudelandselaan en Klapwijkseweg/N472 zeer gevaarlijk is voor fietsers en dat er geregeld (bijna) ongevallen zijn. Het gaat om een drukke fietsverbinding tussen twee grote, zeer kinderrijke wijken en een schakel met winkelcentrum, scholen, metrostation en het sportpark Hogeland. De Klapwijkseweg/N472 en de Oudelandselaan zeer drukke autowegen zijn en dat door groeien van het aantal inwoners in Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland de drukte nog fors zal toenemen. De gemeente wel maatregelen wil nemen om de rotonde veiliger te maken maar een tunnel niet nodig vindt.

Sam de Groot, die in de Berkelse Westpolder woont, wil een petitie indienen met het verzoek aan de gemeente Lansingerland om snel te investeren in de aanleg van een fietstunnel onder de Klapwijkseweg om de ene zijde van de Oudelandselaan (Westpolder) te verbinden met de andere (Meerpolder en Berkel centrum). De PvdA Lansingerland steunt deze petitie natuurlijk van harte!

Doe mee aan deze petitie op internet en ga hiervoor naar: https://fietstunnelberkelenrodenrijs.petities.nl/ Donderdagavond (01.02) laat hadden bijna 800 inwoners van Lansingerland onze petitie ondertekend. De petitie stond toen nog maar 24 uur uit!

De fietsveiligheid staat de komende week volop op de agenda. Maandagavond 5 februari om 20 uur is het verkiezingsdebat van de Fietsersbond in Rehoboth Berkel (met voor de PvdA Sam de Groot als deelnemer) en dinsdagavond staat in de raadscommissie Ruimte het Fietsveiligheidsplan op de agenda. Ook dan is Sam de Groot onze PvdA woordvoerder. Het college voelt overigens niets voor een fietstunnel op deze gevaarlijke plek: “De investering om de rotonde(s) veiliger in te richten is een fractie van de aanleg van een tunnel. Met de aanpassingen bereiken we een adequaat veiligheidsniveau. We monitoren de effecten van de maatregelen”(pgn. 22-23). De PvdA ziet zomaar een amendement hierover aankomen in de Raad van 22 februari!

TEKEN SVP DE PETITIE!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-4-2018/

Armando, Zes maal rood, (1964-1970)

 

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-4-2018/

PvdA, Vijf maal rood in Lansingerland (2018-2022)

 

BURGERPARTICIPATIE IN ORANJEWIJK BERGSCHENHOEK OVER PARKEEROVERLAST MOET VEEL BETER!

Omwonenden van het nieuwe woon & zorgcentrum De Stander in de Oranjewijk in Bergschenhoek klagen steen en been over de parkeeroverlast die bezoekers van dit gebouw veroorzaken. In de nauwe straatjes in deze wijk is het dringen om een parkeerplaats. De wijkbewoners zijn het zat. Bovendien klagen de bewoners van koopwoningen in de wijk erover dat zij, anders dan de bewoners van huurwoningen, geen enkel overleg met de gemeente Lansingerland hebben. Zij voelen zich buitengesloten van de burgerparticipatie die de gemeente ook in deze wijk zegt te stimuleren.

Op vragen van de PvdA-fractie hierover gaf het college aan “te schrikken van uw signaal dat vele huizenbezitters zich buitengesloten voelen van overleg met de gemeente. Dat signaal hebben we als college of ambtelijke organisatie nooit zelf ontvangen, anders hadden we hier al op geacteerd. De participatieprojecten in de Oranjewijk zijn nu met name door woningcorporatie 3B-Wonen geïnitieerd. We gaan het gesprek met 3B-wonen aan over hun ervaringen met burgerparticipatie in de Oranjewijk en of ze de door u geschetste negatieve signalen wel hebben ontvangen zodat we, indien nodig, stappen kunnen ondernemen”.

De parkeeroverlast in de wijk is het college inmiddels bekend. Het college zegt dat “bij de ontwikkeling van De Stander een zogenaamde parkeerbalans is opgesteld. Dit heeft geresulteerd in de bouw en aanleg van een parkeerkelder en parkeerplaatsen op maaiveld. Deze moeten volgens de opgemaakte parkeerbalans volledig voorzien in de parkeervraag”, aldus het college.

Het college gaat snel praten met de inwoners die parkeeroverlast ervaren om “samen te kijken hoe we die overlast weg kunnen nemen. Hiervoor is reeds een afspraak gemaakt met portefeuillehouder de heer Fortuyn. Hiernaast gaan we ook met woningcorporatie 3B-Wonen in gesprek om inzicht te krijgen in het gebruik van hun parkeergarage onder het gebouw. Deze parkeerkelder is namelijk bedoeld voor bewoners, gebruikers, personeel en bezoek van Laurens en is berekend op het opvangen van de parkeerbehoefte van “De Stander”. Doordat de deur van de parkeerkelder echter alleen opengaat bij in- of uitrijdende auto’s hebben wij geen volledig beeld van de benuttingsgraad. Wellicht is hier een efficiëntieslag te maken”, zo bericht het college aan de PvdA-fractie”.

De PvdA is blij met deze ontwikkeling. “Vanuit de Oranjewijk horen wij dat er inderdaad een afspraak is gemaakt. Wat ons erg bevreemdt, is dat het college de totstandkoming van de burgerparticipatie helemaal bij 3B-Wonen heeft gelegd. Kennelijk is er niet over nagedacht dat er in deze wijk ook vele koopwoningen staan! Wij blijven het resultaat van de gesprekken over de parkeeroverlast natuurlijk op de voet volgen!”

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-4-2018/

PVDA AMENDEMENT BELEIDS- EN TOETSKADER WINDENERGIE LANSINGERLAND

Investeren in duurzaamheid moet ook daadwerkelijk duurzaam zijn. Dit kan alleen wanneer niet alléén de lasten terecht komen bij onze inwoners maar ook álle baten. Opgewekte energie én alle opbrengsten moeten ten goede komen aan onze inwoners, aldus ons bericht in weekverslag 3 & 4. Zie: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-22-26-januari-2018/ De PvdA is groot voorstander van duurzaamheid waarbij zowel het eigenaarschap als alle opbrengsten (in natura en financieel) voor 100% ten goede komen aan onze gemeenschap, waarbij diegene die de grootste lasten dragen ook de hoogste opbrengsten genieten. Alleen zo bouwen wij samen aan een duurzame samenleving “omdat het van ons is”. Voor het college is daarbij een belangrijke sturende rol weggelegd. Zo kan de gemeente als (mede)financier optreden bij de investering door corporaties in windenergie. Het voorstel aan de raad van het college regelde dit niet. De mogelijkheid tot (financiële) burgerparticipatie moet veel beter geregeld worden. De PvdA diende daarom tijdens de raadsvergadering het volgende amendement in:

“Het ‘Gemeentelijk beleids- en Toetskader Windenergie Lansingerland’ vast te stellen waarbij het volgende kader voor de (financiële) burgerparticipatie zal worden gehanteerd:

Windmolens worden gerealiseerd door een door de gemeente (mede) op te richten energiecorporatie waarin de inwoners voor 100% participeren als eigenaar; Een substantieel deel van de opgewekte energie wordt gebruikt om gemeentelijke voorzieningen van energie te kunnen voorzien; De inwoners profiteren voor 100% mee van de levering van energie en van de financiële opbrengsten; De opbrengsten worden eerlijk verdeeld onder alle inwoners en/of voor collectieve voorzieningen gebruikt; Het verdeel model gaat er vanuit dat álle inwoners mee profiteren en de inwoners met de grootste overlast het meeste baat krijgen; De gemeente krijgt, om dit te bewerkstelligen, de rol van (mede)oprichter, beheerder, (mede)eigenaar en financier van de corporatie”.

Ons amendement haalde het tijdens de raadsvergadering helaas niet. De PvdA stond met haar visie compleet alleen. Alle andere fracties, inclusief tot onze verbazing ook GroenLinks, die zich liet paaien met de honorering van hun amendement om minimaal 20% in plaats van 10% participatie toe te staan, kozen voor de liberale koers dat dit volgens de PvdA bij uitstek publieke belang helemaal aan de markt moet worden overgelaten. Ook de te realiseren hoeveelheid mega watt werd door de raad (waaronder GroenLinks) gelimiteerd tot 12 MW. Kapitaalkrachtige investeerders gaan dus van de lusten profiteren en onze inwoners, die van de buurtschap Kruisweg voorop, van de lasten. Participatie van inwoners zal, zo zei wethouder Heuvelink, feitelijk niet aan de orde zijn omdat het in Lansingerland niet om solitaire windmolens zal gaan. Duurzaamheid blijft in Lansingerland een zaak voor mensen met een goedgevulde portemonnee. Hoge masten en geluidsoverlast zijn voor de inwoners. Een herhaling van het debat over de Eneco-aandelen. Wat de PvdA betreft wordt de actieve participatie van inwoners een belangrijk thema bij de komende verkiezingen. Er is nu écht wat te kiezen als het om duurzaamheid & actieve betrokkenheid gaat. En de rol van overheid versus bedrijfsleven. Het moet anders!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-4-2018/

Op bezoek bij de PvdA Statenfractie. Metin Celik en Petra Verhoef

 

OP BEZOEK BIJ DE PVDA STATENFRACTIE

Afgelopen maandagavond brachten Petra Verhoef en Gerard Bovens een bezoek aan de PvdA-fractie in Provinciale Staten van Zuid-Holland. Voor Gerard was het de afronding van een meer dan 10 jaar bestaande intensieve relatie met de Statenfractie, voor Petra het begin van een verdere, intensieve samenwerking. Wij praatten de Statenfractie bij over de overeenkomst die de provincie is aangegaan met de gemeenten die betrokken zijn bij de ontwikkeling van bedrijventerreinen langs de A12 (A12-Corridor). De PvdA fractie in Provinciale Staten kende dit verhaal niet, net als de PvdA fractie in de raad van Zoetermeer. Zie het verhaal in weekverslag 3: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-23-december-2017-12-januari-2018/ (“Gemeente riskeert miljoenenverlies op Bleizo”).

Wij sneden ook de noodzaak van snelle realisatie van geluidsschermen langs de N209 ter hoogte van de Kruisweg aan. De ooit rustige buurtschap Kruisweg gelegen langs de A12 ter hoogte van Bleiswijk (gemeente Lansingerland) werd de afgelopen jaren het middelpunt van talrijke ruimtelijke ontwikkelingen. De komst van het bedrijventerrein Bleizo met horecacluster, de aanleg van de KV 380 hoogspanningsleidingen en, binnenkort, van windmolens en vervolgens ook de verbreding van de Provincialeweg N209 die vlak langs de Kruisweg loopt, hebben de ooit zo rustige leefomgeving dramatisch veranderd. De bewoners van de Kruisweg wachten al vele jaren op de komst van een geluidsscherm dat de geluidsoverlast van de N209 en de aanpalende horecacluster langs de A12 moet doen verminderen. De daartoe noodzakelijke provinciale budgetten zijn volgens onze informatie beschikbaar. Het wachten is nu op de uitvoering. De PvdA-fractie in Provinciale Staten zal tijdens de komende Statencommissievergadering vragen wanneer er wordt gestart met de aanleg van deze geluidsschermen langs de N209 bij de Kruisweg in Lansingerland en wanneer zijn deze geluidsschermen klaar zijn. Wij zijn heel benieuwd naar de reactie van Gedeputeerde Floor Vermeulen!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-4-2018/

TOT SLOT

Wat gebeurde er in Lansingerland in mei 2014, vlak voordat het huidige college aantrad? In Hart van Holland Lansingerland van deze week pocht wethouder Albert Abee nogal over de verbouwing die het college in een paar dagen moest verrichten om de Kadernota 2015 op orde te krijgen. Maar klopt dit verhaal eigenlijk wel? Was de realiteit echter niet dat het nieuwe college in een redelijk gespreid bedje terecht kwam na de inspanningen van het voormalige college met penningmeester Marc van Dijk voorop? Zie hiervoor: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-het-werk-periode-28-april-9-mei-2014/

Een passage uit dit weekverslag: “In de Voorjaarsnota 2014 (een doorkijkje in de actuele financiële situatie) die ook eind mei verschijnt worden de aanbevelingen van de provincie doorgevoerd waar het gaat om het omkeren van een drietal bestemmingsreserves in de algemene reserve. Hierdoor zal de algemene reserve ongeveer 13 miljoen euro positief worden. Alle lasten en baten uit de begroting 2014 zijn opnieuw bekeken en dat leidt er toe dat het verwachte negatieve begrotingsresultaat 2014 inmiddels is omgeslagen in een verwacht positief saldo. Deze incidentele meevallers werken ook structureel door in de periode 2015-2018. Er is minder geld nodig om het weerstandsvermogen op peil te brengen, het dividend van Eneco valt mee, de uitkering uit het Gemeentefonds is hoger en er is een structureel rentevoordeel te bespeuren. Dat levert jaarlijks een structureel voordeel tot en met 2018 van liefst 5 miljoen euro op. Het tekort dat oorspronkelijk voor 2015-2018 was geraamd op liefst 11 miljoen oplopend tot 14 miljoen in 2018, wordt nu teruggebracht tot 6.5 miljoen in de periode 2015-2017 en 9 miljoen in 2018”. Tot zover het citaat. Helder toch! Lees verder het gehele verslag via de link.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-4-2018/

Ons programma voor de komende week. Maandagavond is het verkiezingsdebat van de Fietsersbond Lansingerland in Rehoboth Berkel. Sam de Groot is dan onze woordvoerder. Maandagmiddag levert het PvdA afdelingsbestuur officieel onze kandidatenlijst in bij de gemeente Lansingerland. Dinsdag is er de raadscommissie Ruimte met, zoals hiervoor al gezegd, op de agenda het plan voor het uitbreiding van winkelcentrum in Berkel centrum en het Fietsveiligheidsplan. Voor ons super relevant ook vanwege onze zorgen over de rotonde Oudelandselaan-Klapwijkseweg.

Woensdag is het de beurt aan de commissie Algemeen Bestuur. Dan op de agenda ons bespreekpunt over passages in verkiezingsprogramma’s over het bestrijden van de radicale islam met Petra Verhoef als woordvoerder. De 3B-Krant ging hierover deze week al helemaal los: https://www.3b-krant.nl/pagina/dekrant Rechts-conservatief politiek Lansingerland had die dag een echte topdag. Andere groepen in onze samenleving wat minder. Volgende week donderdagavond is er de raadscommissie Samenleving met Gerard Bovens voor de allerlaatste keer als voorzitter. Alle agenda’s zijn te vinden op: https://www.lansingerland.nl/agenda/alle-activiteiten-en-vergaderingen_43799/kalender/2018/02/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-4-2018/

Het citaat van de week komt van RTV Rijnmond. Naar aanleiding van de onrustbarende informatie over de kwaliteit van de geluidsmetingen met betrekking tot de aanstaande vliegbewegingen van en naar het vliegveld in Lelystad is door de inspectie nagegaan of de metingen met betrekking tot Rotterdam The Hague Airport wél kloppen. RTV Rijnmond berichtte op woensdag 29 januari het volgende: “Rotterdam The Hague Airport heeft vorig jaar niet meer geluid veroorzaakt dan mag. Uit cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt dat de luchthaven zich heeft gehouden aan de maximale grenswaarden. ILT doet elk jaar onderzoek naar het vliegveld in Rotterdam en Lelystad Airport. Naast de geluidsnormen is gekeken naar de nachtvluchten. Rotterdam had er daar 1029 van, waarbij geen regels zijn overtreden. Het aantal nachtvluchten is daarmee gelijk gebleven ten opzichte van 2016. Er waren wel minder militaire vluchten: 174 in 2017 ten opzichte van 289 in 2016”.

Filmpje? Het laatste PvdA Lansingerland promo-filmpje al gezien? Zie: Animatie Verkiezingsprogramma 2018 GR2018 FINALb Alle eerdere filmpjes zijn te vinden op: https://lansingerland.pvda.nl/themas/filmpje/ Kunt U gelijk even ons verkiezingsprogramma en onze kandidatenlijst bekijken.

Tot de volgende week!

Fractie PvdA Lansingerland, 2 februari 2018

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-4-2018/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/week-4-2018/

Het bericht PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE 29 JANUARI – 2 FEBRUARI 2018 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.