Nieuws van D66 in Hoogeveen inzichtelijk

16 documenten

Inbreng D66 bij begrotingsvergadering

D66 D66 VVD Hoogeveen 10-10-2019 17:52

Op de begrotingsvergadering van donderdag 10 oktober 2019 heeft fractievoorzitter Peter Scheffers de volgende tekst uitgesproken.

Een pijnlijke begroting

Deze bezuinigingen doen pijn en wel over de hele linie. Het zwaartepunt van de bezuinigingen valt binnen het sociaal domein. Het gat dat ontstaat door de tekorten in het SD kunnen we helaas niet opvangen door op de andere posten te bezuinigen. Voor D66 staat het wel vast dat het doel een sluitende begroting is. Door de bezuinigingen binnen het SD zullen, zoals de verschillende insprekers op 2 oktober hebben aangegeven, mensen buiten de boot vallen. Daar ligt een taak voor het college om dit te voorkomen.

Geen politieke keuzes

Deze begroting straalt een echte boekhoudersmentaliteit uit. De kaasschaaf is stevig gehanteerd. Als de cijfertjes maar kloppen. Dat er bezuinigd moet worden is voor ons geen punt. Het doel is een sluitende begroting te krijgen maar wat ons betreft wel een die voldoende draagvlak heeft bij de bewoners en in evenwicht is met de beleidsuitgangspunten en heldere doelstellingen.

Deze begroting bevat geen echte politieke keuzes. Waarom is er niet bijvoorbeeld een voorstel opgenomen om in plaats van 4, naar 3 wethouders te gaan. De mogelijkheden waren er volop. Na de verkiezingen en recentelijk toen dit college bestond uit 3 wethouders. Het had het college gesierd om met een dergelijk voorstel te komen.

Vijf knelpunten

Deze begroting bevat volgens D66 een aantal knelpunten. Het eerste knelpunt is uiteraard de begroting of wat daarvoor doorgaat. Wat is een begroting? Volgens de definitie is een begroting “een financieel rapport waarin de effecten zijn vastgelegd van een bepaalde bedrijfsmatige beslissing”.

En daar gaat het om, die bedrijfsmatige beslissing gekoppeld aan de financiën. Als gehele raad hebben we meer dan een jaar geleden een motie aangenomen om de begroting SMART in te richten zodat je beslissingen kunt nemen waarvan de financiële consequenties en de doelen overzichtelijk zijn. Helaas in deze begroting zit zelfs daarvoor geen aanzet. Wij zien toch liever een college dat wat actiever met moties van de raad aan de slag gaat.

Het tweede knelpunt is het feit dat de bestuurlijke vernieuwing op dood spoor is gekomen. Niet voor niets zijn de VVD en D66 uit het overleg gestapt. In de begroting staat nu letterlijk “We zijn nu op het punt gekomen dat we meer naar buiten moeten treden. Meer vertellen wat we al gedaan hebben en wat we nog gaan doen”. (pag 150). Dit had reeds vanaf het begin gemoeten.

Het college noemt ons de stad der verbinding. Ik denk dat er nog echt veel werk verzet moet worden om deze titel te mogen dragen en om BV van de grond te krijgen. Er moet veel meer “swung” komen, een veel betere communicatie en aanzetten tot echt bestuurlijke vernieuwing, gebaseerd op een gedragen visie. Niet alleen wij trekken die conclusie maar ook veel burger-participanten. De burgemeester noemde afgelopen maandag dat bestuurlijke vernieuwing meer een houding is. Dan mag er wat D66 betreft wel een behoorlijke cultuuromslag plaatsvinden om deze houding tussen de oren te krijgen.

Het derde knelpunt is dat D66 meer dan een jaar geleden samen met andere partijen een motie heeft ingediend, om instellingen, bedrijven, burgers etc. te consulteren voordat de begroting opgesteld wordt, zodat er een zo breed mogelijk draagvlak komt. Wat schetst onze verbazing, tijdens de inspraakronde van vorige week gaven de bestuurders van 2 grote zorginstellingen aan dat zij mogelijkheden zagen te bezuinigen waarbij de zorgkwaliteit en zoveel mogelijk banen behouden zouden blijven. Door niet echt in overleg met deze bestuurders te treden is dit een volledig gemiste kans. Maar geachte raadsleden oppositiebreed wordt nogmaals een dergelijke motie ingediend.. Breder opgezet dan om alleen met zorginstellingen te praten.

Een vierde knelpunt is dat wij geen terugkoppeling hebben gekregen van de raadsconferentie van dit voorjaar. Ondanks dat dit duidelijk was toegezegd. Ja volgens de beantwoording van de technische vragen zouden de resultaten verwerkt zijn in de begroting. Wij vinden dit absoluut geen juiste terugkoppeling.

Een vijfde knelpunt is het feit dat in juli van het ene moment op het andere de regeling Bijkomende studiekosten schoolgaande kinderen voor het schooljaar 2019-2020 van tafel werd geveegd. Dit schuurt volgens ons tegen onbehoorlijk bestuur aan. Kinderen zullen door deze maatregel uit de boot vallen en gezinnen kunnen hierdoor in de problemen komen. Om dit te repareren dienen wij hierover samen met andere partijen een motie in.

SWO (Samenwerkingsorganisatie) buiten schot

Wij hadden graag gezien dat naast de bezuinigingen op het Sociaal Domein ook andere posten stevig aan de orde waren gesteld. Het is aan de Hoogevener niet uit te leggen dat de grootste bezuiniging binnen het Sociaal Domein valt. Er is namelijk een zeer grote post waar niet of nauwelijks op bezuinigd wordt en dat is de SWO. Wij zijn van mening dat je niet alleen de bezuinigingen op een ander kunt afwentelen maar dat je dan wel degelijk ook naar jezelf moet kijken. Wij dienen dan ook samen met andere partijen een motie in om ook op de SWO te bezuinigen. Mocht dat leiden tot het niet kunnen uitvoeren van taken dan willen we daar graag met u over in debat. Wij zijn overigens van mening dat goed gekeken moet worden naar het snoeien van taken die er niet echt meer toe doen. Zelfs voor 2019 had er wel degelijk naar de SWO gekeken moeten worden zeker nu blijkt dat de rijksuitkeringen voor dit jaar lager uitvallen.

Financiële parameters

Met de bezuinigingen die voorliggen worden de door de raad vastgestelde financiële parameters niet gehaald. Door het college worden die parameters “signaal getallen” genoemd maar deze zijn wel door de raad als harde grenzen aangegeven. Wij zijn dan ook van mening dat deze gehanteerd dienen te worden. Wat ons verbaasd is dat de toezegging door de wethouder financiën de toegezegde VNG-stresstest nog steeds niet is uitgevoerd. Wij hebben in ieder geval de resultaten daarvan nog niet gehoord. Wanneer komt deze?

Area

Als laatste knelpunt de exorbitante stijging van de afvalinzamelingskosten. Ik lees dat deze volgend jaar met 37 euro per aansluiting stijgen, dat is 15% kostenstijging. Voor een deel is dat te verklaren, door de aan ons doorberekende hogere kosten vanwege rijksbeleid en de hogere kosten voor papier inzameling maar daar staat geen enkele verlaging van het inzamelingstarief tegenover. Al enkele jaren spreken we over het onderzoek om Area met een ander inzamelingsbedrijf te laten samengaan teneinde de kosten te laten dalen. D66 krijgt sterk de indruk dat het bij praten blijft en dat er niets gedaan wordt. D66 wil daarom graag de stand van zaken weten over het samengaan en waarom er eigenlijk een soort standstill is. Volgens ons moeten de kosten voor de inzameling per aansluiting gezien de kosten die elders in Drenthe betaald worden zeker met een paar tientjes kunnen dalen.

Collega’s samenvattend dit is een pijnlijke begroting. Een begroting waarin echt het overleg met de Hoogevener gemist wordt. Wij vertrouwen er op dat met het aannemen van de moties die wij samen met andere partijen indienen de pijn iets minder zal zijn.

Als laatste punt moet mij wat anders van het hart. Terecht is de algemene consensus dat de samenwerking in de raad te wensen over laat. Die samenwerking beperkt zich vaak tot coalitiepartijen enerzijds en oppositiepartijen anderzijds. Hoe pijnlijk is het dan dat nadat oppositiepartijen al een motie over de SWO heeft gepresenteerd de coalitiepartijen ook een SWO-motie indient die voor 80% overeenkomt. Is dat de manier waarop de samenwerking bevordert moet worden?

Er zijn natuurlijk veel meer onderwerpen waar wij iets over kunnen zeggen, ik denk aan duurzaamheid, veiligheid, economie,fysieke leefomgeving etc. maar als D66 hebben we ons beperkt tot de voorgaande onderwerpen.

D66 mist dualisme en samenwerking

D66 D66 CDA Hoogeveen 02-07-2019 08:14

D66 streeft naar een beter werkend dualisme, naar meer openheid en meer transparantie. Dualisme houdt in dat gemeenteraad en College van B&W eigen, gescheiden, rollen hebben. Ofwel het college bestuurt, de raad controleert. Dualisme is belangrijk in het politieke bestuur. Het is een heldere afbakening van de controle op de macht en de besluitvorming.

D66 Hoogeveen maakt zich zorgen om de ontstane verhoudingen tussen het bestuur en de politiek in Hoogeveen. Een wethouder die opstapt, een coalitie die zich tegenover de oppositie plaatst. En ook de voltallige oppositie, inclusief opvolgend raadsleden, die massaal de raadszaal verlaten omdat dualisme ontbreekt.

De manier waarop het college en de coalitiepartijen in de gemeenteraad het afgelopen jaar omging met de oppositiepartijen past totaal niet bij de waarden van D66. De saamhorigheid binnen de Hoogeveense oppositie is wel sterker dan Hoogeveen ooit heeft gezien. De situatie lijkt dan ook te maken te hebben met respect en politiek-gunnen.

Op 13 juni stond het al jaren slepende dossier “onderwijshuisvesting” op de agenda. Het statement dat we als oppositie daarbij hebben gemaakt was dan ook onvermijdelijk. De oppositie is van mening dat de coalitiepartijen dit dossier probeerden te kapen op de rand van de afgrond. Jarenlang hebben Gemeentebelangen en CDA zich niet druk genoeg gemaakt over de kwaliteit van huisvesting en nu willen ze vooraan staan. D66 en de andere oppositie partijen hebben zich wél jarenlang hard gemaakt voor een goede toekomstvisie op en uitvoering van onderwijshuisvesting. Het is dan ook  onbegrijpelijk wat de coalitie hier doet.

De rol van de voorzitter

Omdat de verbindende rol van de voorzitter van de raad tijdens de raadsvergadering op 13 juni ook uitbleef, is er over moties van de coalitie niet eens gestemd. Natuurlijk zijn deze direct door het college over genomen. Zeer dubieus: de moties bevatten onder andere een dreigement aan de scholen: als er niet snel getekend wordt, komt er een visie die zonder de scholen is opgesteld. D66 vraagt zich werkelijk af welke denkbeelden dit college heeft bij inhoud, draagvlak en samenwerking. Is dit samenwerking met de hoofdletter S? Is dit hoe het college aankijkt tegen bestuurlijke vernieuwing?

We steken de hand uit

Desondanks vinden wij het belangrijk om in gesprek te blijven met elkaar. De dialoog is het belangrijkste politieke instrument. We blijven scherp op de inhoud en gunnen de gehele raad een warm contact met elkaar, met het college en alle overige stakeholders. Op dit dossier is het fijn dat de coalitiepartijen kennelijk na 6 jaar ook de urgentie op dit dossier voelen. De oproep vanuit de oppositie is om dan nu daadwerkelijk samen te gaan optrekken en het belang centraal te stellen. Het belang van goed onderwijs in Hoogeveen voor alle leerlingen. Tenslotte willen we allemaal dat jongeren in Hoogeveen zich zo succesvol mogelijk kunnen ontwikkelen.

Regio Deal: het idee, of de uitvoering

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Hoogeveen 02-06-2019 20:38

D66 is voorstander van regionale samenwerking. Ervaringen in andere gemeenten kunnen de weg wijzen (of juist niet). Financiële bijdrage van provinciale en rijksoverheid is daarbij dan ook welkom.

Voorwaarde voor succesvolle samenwerking is wel dat de doelen juist omschreven zijn, plannen goed doordacht, sturing helder en afspraken duidelijk. Kortom, een SMART-geformuleerde samenwerking.

Het is om die reden dat D66 Hoogeveen het initiatief nam tot een amendement en een tweetal moties bij de behandeling van de Regio Deal voor Zuid- en Oost-Drenthe. Het huidige raadsvoorstel is weinig concreet, weinig SMART.

Wat is het

De Rijksoverheid stelt 215 miljoen beschikbaar voor het versterken van regio’s. Uit de 88 aanvragen zijn 12 voorstellen geselecteerd. Eén van de voorwaarden is 50/50 financiering. Voor de regio “Zuid- en Oost-Drenthe” (Emmen, Coevorden, Borger-Odoorn, Aa en Hunze, Hoogeveen en Hardenberg (!)) is 20 miljoen gereserveerd. De provincie Drenthe draagt ook 10 miljoen bij, zodat voor de gemeenten 10 miljoen overblijft. Dat de gemeente Hardenberg ook in deze deal meedoet komt door aansluiting bij de regio Vierkant voor Werk (Hoogeveen, Emmen, Coevorden en Hardenberg). De bijdrage voor Hoogeveen is € 450.000 en dat 4 jaar lang, dus totaal € 1,8 miljoen.

Een citaat uit een kamerbrief over de Regio Deal:

Als gevolg van bevolkingsdaling, mismatch op de arbeidsmarkt, dalende woningwaarde, “overerfbare” armoede, slechte gezondheid en een hoge zorgvraag staat in de regio Zuid- en Oost-Drenthe de leefbaarheid onder druk. Het te vormen partnership tussen Rijk en regio zal erop gericht zijn om een positieve sociaal economische impuls aan het gebied te geven. 

Wat zijn de bezwaren

De plannen zijn verre van concreet. Tekenend is dat wethouder Steenbergen aangaf dat in de week voor het debat op 9 mei nog nadere afspraken met het Rijk gemaakt zijn, en vervolgens op ons verzoek om inzicht in de afspraken met het Rijk met een kamerbrief van 16 november 2018 komt. En dan hebben we het slechts over de basis, de wijze waarop de in te dienen projecten uitgevoerd en gemonitord moeten worden. Onze verzoeken:

Garantie op terugvloeien eigen bijdrage naar de eigen gemeente; Afspraken met het Rijk inclusief voorwaarden ter beschikking van de raad stellen; Afspraken over governance ter beschikking van de raad stellen; In te dienen plannen SMART formuleren.

Een ook niet onbelangrijk bezwaar is de penibele financiële situatie van de gemeente Hoogeveen. De spaarpot is zo goed als leeg en de tekorten lopen in de miljoenen. Wat ons betreft niet het moment om te speculeren met geld ook al klinkt de Regio Deal nog zo aantrekkelijk.

Wat waren de reacties

Wethouder Steenbergen bezwoer meerdere malen “maximale transparantie”. De basis voor die transparantie, het amendement met het verzoek de afspraken beschikbaar te maken, was echter “niet uitvoerbaar”. Is het dan gek dat een groot deel van de oppositie weinig vertrouwen krijgt wanneer een motie, die de uitvoering een tandje scherper moet maken, door diezelfde wethouder “uit het oogpunt van transparantie overbodig” genoemd wordt? Geen van de punten in de moties en in het amendement staan in de stukken op schrift en in de toezeggingen komen ze weinig concreet naar voren. De verdediging van wethouder Steenbergen rust op aannames en onderbuik gevoel, niet op feiten. Uiteindelijk stemden D66, SP, GroenLinks en 2 raadsleden van de VVD dan ook tegen het voorstel voor toetreding tot de Regio Deal. De Regio Deal is daarmee wel aangenomen.

Hoe nu verder

De Regio Deal is in de basis een goed idee. De uitwerking is naar de mening van D66 van onvoldoende kwaliteit. Dat ontslaat ons uiteraard niet van de plicht de uitvoering de komende 4 jaren te toetsen aan de uitgangspunten die wij in onze inbreng hebben genoemd.

Het amendement en de moties: Amendement Regiodeal Garantie (D66/VVD/GroenLinks/PvdA) Motie Regiodeal afspraak is duidelijkheid (D66/GroenLinks/VVD/PvdA) Motie Regiodeal sturing en kwaliteit (D66/GroenLinks/VVD/PvdA/SP)

Het complete raadsvoorstel is hier te vinden.

D66: Wethouder Steenbergen blundert in relatie met het onderwijs in Hoogeveen

D66 D66 Hoogeveen 15-05-2019 10:05

Dinsdag ontving de gemeenteraad een brief van de schoolbestuurders (basis- en voortgezet onderwijs) in Hoogeveen. De bestuurders spreken hun verbazing uit over dat wethouder Steenbergen anders handelt dan dat hij heeft afgesproken in overleggen met het onderwijs.

Zo beloofde de wethouder dat de extra bouwkosten voor Kindcentrum Wolfsbos geen consequenties heeft voor nieuwbouw of renovatie van andere scholen in de gemeente. Tijdens de behandeling in de gemeenteraad van de extra bouwkosten voor het Kindcentrum gaf de wethouder aan deze extra kosten te dekken vanuit reserveringen voor onderwijsgebouwen in 2021 en 2022.

D66 deelt conclusie onderwijsbestuurders

De wethouder heeft hierover vragen van de onderwijsbestuurders onvoldoende bevredigend beantwoord. De besturen schorten nu dan ook het overleg met de wethouder op. Zij missen daadkracht en een gevoel van urgentie bij het college. D66 deelt de conclusie van de schoolbestuurders en vindt dat de wethouder wederom blundert in de relatie met het onderwijs in Hoogeveen.

D66 staat pal achter deze besturen in dit dossier. Het is een zaak die al jaren voortsleept. Zowel het vorige als het huidige college heeft geen visie op hoofdlijnen voor zowel onderwijs als onderwijshuisvesting. Daadkracht en sturing missen. Het is hier een omgekeerde wereld; de besturen moeten het college voeden met visie, uitvoeringsplannen en kostenplaatjes.

https://hoogeveen.d66.nl/2019/05/15/d66-wethouder-steenbergen-blundert-in-relatie-met-het-onderwijs-in-hoogeveen/Kostenplaatjes die op dit moment bijzonder sterk afwijken van de oorspronkelijke ramingen. Voor het Kindcentrum Wolfsbos is er een stijging van bouwkosten van 78 procent. Een stijging die maar deels te verklaren is. De wethouder kon ook aan de raad deze stijging niet goed uitleggen. Zijn antwoord op vragen over het proces en de consequenties voor andere scholen werden niet gestaafd met visie en feiten. Door de budgetten van 2021 en 2022 naar voren te halen, geeft de wethouder impliciet aan dat dit ten koste zal gaan van de kwaliteit van andere schoolgebouwen. Dat willen we niet.

Een brede vertegenwoordiging van de gemeenteraad diende over het proces van de totstandkoming van het Kindcentrum Wolfsbos een motie van treurnis in. Hoogeveen, met de ambitie om de meest kindvriendelijke gemeente van Nederland te worden, verdient een college die onderwijs op 1 zet, visie heeft op onderwijs, en schoolbesturen en politiek weet te verbinden.

D66 vindt dat je jezelf moet kunnen zijn

D66 D66 Hoogeveen 06-01-2019 22:37

Orthodoxe christenen ondertekenden dit weekend de Nashville-verklaring. Daarmee keren ze zich o.a. tegen homoseksualiteit

D66 Bestuursvoorzitter Niels Strolenberg: “Vrijheden verankeren en verdedigen is wat D66 nodig vindt #liefdeisliefde We zijn voor een samenleving waar ieder zelf bepaalt hoe je leeft & wie je liefhebt”

 

Twijfel bij D66 Hoogeveen niet weggenomen na RKC-rapport

D66 D66 Hoogeveen 16-10-2018 18:44

De twijfel over het zwembad-ijsbaan-plan van Hoogeveen is groot bij D66 Hoogeveen. Helaas heeft het rapport van de Rekenkamercommissie (RKC) onze zorgen niet weg kunnen nemen, maar bevestigt wel onze vermoedens.

Hoewel D66 het plan voor de ijsbaan-zwembad-combinatie op zich sympathiek vindt, is er wel twijfel over hoe solide de onderbouwing van deze plannen is. In de stukken die in juli voorlagen aan de raad zijn een aantal zaken nog niet uitgewerkt. Zaken die wellicht een ander financieel plaatje opleveren. Ook de haalbaarheid van de planning roept vragen op. Veel vragen waar we graag een antwoord op zien voordat we een definitieve ‘go’ kunnen geven aan het project. D66 heeft dan ook de motie mee ingediend die leidde tot het RKC-onderzoek.

Raad onvoldoende geïnformeerdhttps://hoogeveen.d66.nl/2018/10/16/twijfel-bij-d66-hoogeveen-niet-weggenomen-na-rkc-rapport/

Nu ligt het RKC-rapport op tafel. Heeft dit rapport onze twijfel weg kunnen nemen? Nee, helaas niet. De onderzoeksvragen uit het rapport worden allen met een negatief oordeel beantwoord. Het rapport bericht ons dat de raad niet voldoende is geïnformeerd over de risico’s en het realiteitsgehalte van de aannames. Er is bij de raad nog geen businessplan bekend en de beheersvorm is nog niet duidelijk, terwijl het gebruikelijk is bij dit soort grote projecten om dit vooraf op te stellen. Verder kunnen de bouwkosten enorm oplopen gezien de recente prijsstijgingen. En los daarvan overschrijdt het plan de financiële kaders en er zijn geen buffers voor risico’s opgenomen. Daar komt nog bij dat het niet haalbaar is om de ijsbaan uiterlijk 1 januari 2020 te openen, dit wordt zeker een jaar later. Hiermee is ook de provinciale subsidie onzeker. Kan de raad nog bijsturen? Zij dacht van wel, maar het eigenlijke go-no-go-moment blijkt volgens de RKC 18 juli te zijn geweest. Er is dan ook onduidelijk over toekomstige bijsturingsmomenten.

De twijfel over het zwembad-ijsbaan-plan is bij D66 Hoogeveen dan ook onverminderd groot. De vragen die we hadden zijn beantwoord, maar helaas niet met een positief oordeel. Als de provinciale subsidie dan ook nog op de tocht staat, lijkt het haast onafwendbaar dat de huidige plannen van tafel gaan. We kijken dan ook uit naar de reactie en aanvullende informatie van het college.

D66 Hoogeveen: collegeakkoord is meer van hetzelfde

D66 D66 CDA ChristenUnie Hoogeveen 14-05-2018 15:00

Op 14 mei 2018 presenteert het nieuwe college van Hoogeveen haar collegeakkoord Daadkracht Netwerk Ambitie (DNA). D66 Hoogeveen draagt extra bouwstenen aan.

Veel inwoners hebben 21 maart hun stem uitgebracht. Het is mooi dat veel mensen hebben gestemd, maar vrijwel evenveel mensen hebben niet gestemd. Ook zij zijn onderdeel van de samenleving. Het is wat D66 betreft van belang dat er een zodanig programma had gelegen dat alle inwoners met elkaar verbindt in één samenleving.

Wij hadden graag gezien dat een nieuwe coalitie samen met alle partijen in de raad, inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke (belangen)organisaties aan de verantwoordelijkheid invulling hadden geven. Dat is nu niet gebeurd. De conservatieve coalitie van Gemeentebelangen, CDA en ChristenUnie besloot zichzelf als een massief blok op te stellen en in een onderonsje een collegeakkoord op te stellen. Dit geeft dat hen dan ook een grote verantwoordelijkheid.

Steeds meer inwoners willen graag meer invloed op het besluitvormingsproces. Ook is er een groep die zaken zelf wil aanpakken. Dit vraagt om een andere benadering, met een andere rol en taakverdeling voor gemeente, Raad en inwoners. Wij constateren dat het College op dezelfde voet als de afgelopen jaren doorgaat en er weinig ruimte en aandacht is voor bestuurlijke vernieuwing.

D66 Hoogeveen levert graag constructieve bijdrage

D66 is dankbaar en trots dat wij met twee vertegenwoordigers in de raad zijn gekozen. Op veel onderwerpen zijn er overeenkomsten tussen de partijen. Wij hebben tijdens de informatie open aangegeven waarin wij een aanvulling kunnen zijn op Gemeentebelangen (klik hier voor onze inbreng). We willen nog altijd graag op een aantal onderwerpen het college uitdagen en daarnaast een constructieve bijdrage leveren. Naast bijdragen aan bestuurlijke vernieuwing, dragen wij graag bij aan de grote vraagstukken van deze tijd zoals een ambitieus duurzaamheidsbeleid en impulsen voor onderwijs en innovatie.

Duurzaamheidsbeleid gaat in dit akkoord niet verder dan een energievisie opstellen. Energie is niet het enige aspect van goed duurzaamheidsbeleid. Wij willen ook aandacht voor bijvoorbeeld goed openbaar vervoer, duurzaam bouwen en elektrisch verkeer.

Op het gebied van onderwijs zijn wij benieuwd naar wat het college met toekomstbestendig onderwijs bedoeld en wat de plannen concreet zijn om het onderwijs toekomstbestendig te maken. We zijn blij dat het college een plek voor Associate Degree opleidingen in Hoogeveen ziet. Als onderwijspartij denken wij hierover graag mee en willen dit idee graag snel concreet maken.

Wat betreft de aanpak van laaggeletterdheid wordt aangegeven dat het college op dezelfde voet wil doorgaan. Dat zou betekenen dat er nog ongeveer een eeuw nodig is om er voor te zorgen dat iedereen in deze gemeente op een voldoende niveau begrijpend lezen beheerst.

Een financiële paragraaf ontbreekt in het collegeakkoord. Het is dan ook niet duidelijk waar extra geld naar toe gaat, waar minder, hoe ingespeeld gaat worden op externe factoren, etc. D66 kijkt dan ook uit naar de programmabegroting later dit jaar. Hiervan is op het nippertje door het vorige college toegezegd dat deze SMART geformuleerd zal worden.

 

Voor het collegeakkoord klikt u hier

Nieuw College in Hoogeveen voor de vooruitgang of behoudend?

D66 D66 CDA Hoogeveen 04-04-2018 10:45

Vandaag vernam de fractie en het bestuur van D66 dat Gemeentebelangen de gesprekken voortzet met het CDA en de CU. Dat zou betekenen dat de huidige Collegepartijen elkaar blijven vasthouden. Of een nieuw College voor de vooruitgang gaat of behoudend blijft is nog even afwachten…

“Voor D66 is het van belang, dat het volgende College een antwoord vindt op de grote vraagstukken van deze tijd en lokale oplossingen vindt, zoals een ambitieus duurzaamheidsbeleid, een impuls voor onderwijs en innovatie, (jeugd)zorg, sport en bewegen en zeer zeker ook bestuurlijke vernieuwingen. Daarvoor is een stabiel, progressief College nodig, van evenwichtige politieke samenstelling, dat links en rechts met elkaar verbindt, opdat zoveel mogelijk inwoners van onze gemeente zich erin kunnen herkennen”.* Dat is onder meer wat het team van D66 Hoogeveen (Marin Rutgers, Peter Scheffers en Niels Strolenberg) inbracht tijdens de informerende fase.

Het is nog geen gelopen koers, want tijdens de vervolggesprekken kan blijken dat de partijen elkaar toch onvoldoende vinden. D66 is een partij die verbindende en vooruitstrevende bestuursverantwoordelijkheid wil dragen, juist in een tijd waar grote uitdagingen moeten worden opgepakt. De betrokkenheid van inwoners moet beter en kan beter, daar kan een nieuw College een grote rol in spelen. Als er voldoende lef is. We volgen het proces met veel aandacht.

 

Marin Rutgers gemeenteraadslid voor D66

Peter Scheffers gemeenteraadslid voor D66 (fractievoorzitter)

Niels Strolenberg bestuursvoorzitter D66

 

* Lees hier de inbreng van D66 die zij in haar binnenzak had tijdens de informatiefase van de Collegevorming

https://hoogeveen.d66.nl/2018/04/04/nieuw-college-in-hoogeveen-voor-de-vooruitgang-of-behoudend/
D66 Hoogeveen

 

D66: Spreek-je-uit café “Eigen Schuld?”

D66 D66 Hoogeveen 20-02-2018 09:52

D66 wil armoede voorkomen en bestrijden met extra middelen en inzet, in het bijzonder armoede onder kinderen. Dit staat in het verkiezingsprogramma ‘Optimistisch Hoogeveen’.

De gemeente kan mensen met een laag inkomen op verschillende manieren helpen. Het Kabinet kondigde aan extra geld uit te trekken om kansen voor mensen in armoede te vergroten.

D66 Zuidoost-Drenthe en D66 Hoogeveen organiseren op woensdag 28 februari een Spreek-je-uit café met als titel “Eigen Schuld?”.

Sprekers zijn onder andere D66 Tweede Kamerlid Rens Raemakers en Jan Tingen, directeur van de Gemeentelijke Kredietbank te Assen. In het forum verder deskundigen die vanuit de eigen ervaring en vanuit het onderwijs de gevolgen van armoede belichten.

Aan de hand van stellingen gaan de forumleden met elkaar en met de zaal in gesprek over problematiek en oplossingen.

https://hoogeveen.d66.nl/2018/02/20/d66-spreek-cafe-eigen-schuld/Armoede en problematische schulden zijn in onze regio een groot en hardnekkige probleem.  Ruim een op de tien inwoners van de gemeente Hoogeveen moet rond komen van een laag inkomen. Een deel van deze mensen heeft te maken met problematische schulden. Gemeenten kunnen veel doen om mensen die in de problemen komen te helpen. En dat is nodig want mensen met problematische schulden zijn minder productief, leven ongezond, verzuimen van hun werk of van school, kunnen zich niet ontwikkelen en hebben geen oog voor de gemeenschap. En de belastingbetaler is ook nog eens honderden miljoenen kwijt aan een uitdijend bureaucratisch moeras. Kortom: oplossing van het schuldenprobleem is winst voor iedereen!

Het spreek-je-uit café op 28 februari in Dorpshuis De Tiphof te Geesbrug begint om 19.30 uur. Inloop vanaf 19.00 uur. De toegang is gratis, evenals koffie, thee en een drankje na afloop.

D66 Hoogeveen: vragen over rondweg Hollandscheveld

D66 D66 Hoogeveen 04-02-2018 15:13

D66 Hoogeveen vindt het belangrijk dat bewoners worden betrokken bij de plannen in hun leefomgeving. Bovendien moeten zij van de uitvoering zo min mogelijk last hebben. Is dat in Hollandscheveld voldoende gebeurd?

Binnenkort begint de Gemeente Hoogeveen met de aanleg van de rondweg om Hollandscheveld. Daarmee gaat een jarenlang gekoesterde wens van de Hollandscheveldse bewoners in vervulling. Bij de uitvoering heeft D66 echter wel een paar vragen.

Dat bij het vorderen van een project meer concrete informatie beschikbaar komt is logisch. Het verschil in beschikbare informatie tussen de inspraakronde in april 2017 en de presentatie tijdens de inloopavond in januari is echter wel heel opvallend. “In april 2017 vond ik die informatie met 3 A4-tjes eigenlijk al aan de magere kant” zegt Johannes Prakken (lid van de D66-fractie). “Toen werd alleen duidelijk waar de gemeente de weg zal aanleggen. En als ik kijk welke informatie nu beschikbaar is, kan je alleen maar concluderen dat het toen beter moest. Zo is de nieuwe rondweg niet bereikbaar vanaf de kruising Albartsweg-Langedijk. Dat had in april 2017 zeker bekend moeten zijn.”

Bijzonder is ook dat de rondweg voorlopig doodlopend dreigt te worden. De Gemeente Hoogeveen legt de aansluiting van de rondweg op de Riegshoogtendijk in 2018 nog niet aan omdat het bestemmingsplan dit nog niet toestaat. Het lijkt er op dat de planning op dit punt onder de maat is.

D66 Hoogeveen wil dat de middelen goed worden besteedt en volgt de plannen voor de aanleg van de rondweg op de voet. “We gaan er ook vanuit dat de gemeente lering trekt uit hoe het nu gegaan is”, aldus Peter Scheffers (fractievoorzitter D66). “Ook wanneer de weg er enige tijd als een doodlopende weg bij ligt slijt zij door weersinvloeden. Zonde van het geld wanneer al onderhoud nodig is voordat de aansluiting is gerealiseerd”.

 

Vragen D66 Hoogeveen – Rondweg Hollandscheveld

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.