Nieuws van GroenLinks in Wormerland inzichtelijk

24 documenten

Wat is de RES precies en wat kan ik er mee? | Wormerland

GroenLinks GroenLinks Wormerland 17-06-2020 00:00

De RES is de Regionale Energie Strategie. In het klimaatakkoord is afgesproken wat er allemaal moet gebeuren om de CO2 uitstoot in Nederland flink omlaag te brengen. Die moet drastisch lager worden dan in 1990. In 2050 moet de uitstoot zelfs 90% minder zijn. Dit is allemaal om de opwarming van de aarde, met alle gevolgen van dien, binnen de perken te houden.

Er is berekend hoeveel energie er duurzaam opgewekt moet worden om straks allemaal voldoende, schone, energie te hebben. Nederland is hiervoor opgedeeld in 30 energieregio’s. Deze regio’s moeten uitzoeken waar en op welke manier in hun gebied duurzame energie opgewekt kan worden. Maar ook welke warmtebronnen te gebruiken zijn, zodat wijken en gebouwen straks geen gas meer nodig hebben. Hierbij is het heel belangrijk dat de inwoners de plannen steunen. Al deze keuzes worden beschreven in de RES.

De RES gaat specifiek over de grootschalige opwek van energie op land. Dit betekent echter niet dat andere energie niet meetelt voor het doel van het klimaatakkoord, namelijk het terugdringen van de CO2 uitstoot. Deze horen alleen niet bij het RES programma. Zo is er bijvoorbeeld al rekening gehouden met de energie van windmolens op zee. En ook met de toename van zonnepanelen op woonhuizen.

Het fijne van de RES is dat we weliswaar een opdracht hebben gekregen vanuit de landelijke overheid (in totaal 35 twh opwekken), maar dat we die in de regio mogen invullen. De verschillende raden en colleges beslissen uiteindelijk zelf wat er wel en niet gaat gebeuren binnen hun gemeente om voldoende duurzame energie op te wekken. Er zit wel een klein addertje onder het gras: als er straks blijkt dat de plannen in de verschillende RES’sen niet genoeg energie opwekken, dan zal de landelijke overheid alsnog projecten gaan toewijzen. Dan kunnen we het niet meer zelf invullen.

Wat kan jij doen voor de RES? Vooral je stem laten horen. Op dit moment wordt er nog volop gezocht naar input van de inwoners. Wij vinden dit zeer belangrijk. Vooral jongeren krijgen te weinig de kans om hun stem te laten horen. Terwijl klimaatbeleid juist voor de toekomstige generatie zo belangrijk is. Daarom komen wij binnenkort met een enquête, specifiek voor jongeren, om zo input te verzamelen. Dit zullen we meenemen in de gemeenteraad.

Dus wat vind jij belangrijk? Hoe belangrijk vind je de opwekking van duurzame energie? Mogen er van jou grote windmolens langs de A7, ondanks dat er wellicht vogels zullen omkomen in de wieken? Wil je zoveel mogelijk zonnepanelen op bestaande grote panden? Mogen ook alle parkeerterreinen worden overdekt om daar zonnepanelen op te leggen? En heb je zelf misschien betere, innovatievere ideeën? Het landschap zal veranderen. De manier waarop we omgaan met energie zal veranderen. Laat nu van je horen, nu heeft het zin.

Reageer op onze enquête en/of mail naar karenschoonheim@me.com. Dan houden we je op de hoogte over de lokale ontwikkelingen van de RES en TVW (de transitievisie warmte: waarover later meer).

Kijk hier voor een kort filmpje over de RES van het Nationaal Programma RES: https://vimeo.com/423651774

Gevolgen van de motie ‘Geen windturbines in de Wijdewormer’ | Wormerland

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Wormerland 30-05-2020 00:00

Dinsdag 26 mei heeft de gemeenteraad een motie aangenomen die door de VVD met steun van PvdA, CDA en POV werd ingediend. De motie besluit om geen windturbines in de Wijdewormer toe te staan, geen enkele windturbine op te nemen in de RES en Omgevingsvisie voor heel Wormerland, aanvragen voor zeer kleine windturbines aan de gemeenteraad van Wormerland voor te leggen en draagt wethouder Halewijn op om Wormerland uit het onderzoek voor windturbines langs de A7 terug te laten trekken.

Wat is de impact van deze motie?

Tijdens de behandeling van de motie heeft onze wethouder Harold Halewijn uitvoerig duidelijk gemaakt hoe het verzoek tot het doen van onderzoek naar de haalbaarheid van windmolens langs de A7 tot stand is gekomen. In tegenstelling tot wat de VVD beweert is dat niet op persoonlijke titel gedaan. De aanleiding was een participatie avond op 5 februari in de Stoomhal. Hier konden voor- en tegenstanders hun adviezen ten aanzien van energie opwekking in Wormerland inbrengen. De aanwezige VVD leden, allen woonachtig in de Wijdewormer, waren van mening dat het tegengeluid sterker was en dat daarom de mogelijkheden niet onderzocht moesten worden. Maar zo werkt participatie natuurlijk niet.

Harold heeft zich tijdens een bestuurlijk overleg met alle wethouders uit Noord-Holland Zuid hard gemaakt voor het doen van dit onderzoek. Zoals hij in de vergadering duidelijk heeft gemaakt, zou dit voor Wormerland strategisch zijn, omdat hiermee namelijk voor een tweede maal zou kunnen worden aangetoond dat windmolens langs de A7 onverstandig zijn vanwege de landschappelijke impact en de gevolgen voor migrerende vogels tussen de beide natuurgebieden aan weerszijden van de Wijdewormer. In 2008 heeft men namelijk ook al onderzoek uitgevoerd en kwam men tot dezelfde conclusies waarop de gemeenteraad toen besloot om geen windmolens in de Wijdewormer toe te staan. Bestaand beleid dus.

De situatie is op dat punt dus onveranderd gebleven. Maar het verschil tussen toen en nu is dat er nu een klimaatakkoord is en dat alle gemeenten een RES (Regionale Energie Strategie) moeten opleveren. Door als stap in dat RES proces aan te tonen dat de Wijdewormer ongeschikt is, zowel landschappelijk als qua draagvlak, staan wij sterker als later in het RES proces blijkt dat er in onze regio te weinig energie opgewekt wordt. Wij voorkomen met dit onderzoek dat er in de toekomst van bovenaf ingrepen worden opgelegd. Het zou dus strategisch van aard zijn. Harold bood aan om deze aanpak en dit onderwerp dieper te bespreken in een voorronde en de motie niet in stemming te brengen. Maar de partijen gingen op geen enkele vraag of voorstel van de wethouder in. Een voorronde mag er komen, maar de motie moest nu worden ingestemd. Het is opmerkelijk dat alle coalitie partijen nog voordat de RES van Wormerland in oktober is ingediend, nu al hun posities hebben ingenomen. Dat geeft geen hoop dat er naar kansen wordt gezocht voor voldoende opwek op ons eigen grondgebied. Al in 2008 heeft de gemeenteraad beloofd om alternatieven te bedenken voor windenergie, maar ook 12 jaar verder wordt er geen enkel alternatief door de VVD, de PvdA en het CDA ingediend.

Onze fractie heeft beargumenteerd dat we goed moeten kijken naar de mogelijkheden die er zijn voor de opwekking van energie in Wormerland. We hechten namelijk grote waarde aan de RES doelstellingen. Daarbij is het opwekken van duurzame energie van groot belang. Hierbij willen we niet van te voren zaken uitsluiten, zonder dat goed besproken te hebben. Als het onderzoek zou aantonen dat er geen windmolens mogelijk zijn langs de A7: prima. Maar we willen dit niet zonder discussie beslissen. En misschien zijn er elders in de gemeente wél mogelijkheden voor windenergie. Dat wordt door deze motie nu ook uitgesloten. Inwoners moeten daarnaast ook de kans krijgen hier hun mening over te geven. Helaas is hen die mogelijkheid ontnomen doordat de motie zonder een voorronde over het onderwerp is aangenomen.

Door deze houding heeft Wormerland ook geen enkele onderhandelingspositie meer. Want wat als bijvoorbeeld Purmerend of Alkmaar (in de Starnmeer) windmolens gaat plaatsen? Dat is grenzend aan ons grondgebied en als je niets meer hebt te bieden, heb je ook niets meer te onderhandelen.

Het is kenmerkend voor veel debatten in onze gemeenteraad. Raadsleden verdiepen zich nauwelijks meer in historie en feiten, maar kiezen een populistisch standpunt. Van de VVD kun je dat nog verwachten. De VVD raadsleden wonen immers in de Wijdewormer en hun achterban is daar sterk vertegenwoordigd. Maar waarom gingen PvdA en CDA daarin mee? Er leek verdeeldheid te ontstaan in de raadzaal na de verdediging van wethouder Halewijn, maar na een schorsing is vermoedelijk door druk van de POV men gedwongen bij haar eerder genomen standpunt te blijven.

De POV. Een partij die zeer standvastig is bij eenmaal genomen besluiten. We hebben de fractieleden van de POV nog nooit kunnen betrappen op enige inhoudelijke bijdrage. “Daar sluiten wij ons bij aan” of “geen verdere inbreng van onze kant” zijn de weinige woorden die de POV aan een debat toevoegt. Dat is hun keus. Maar onderhandelen kun je niet met de POV. Ze zijn voor of tegen.

En bij deze motie kan dat nog een staartje krijgen. Wethouder Harold Halewijn heeft namelijk gezegd dat de motie zoals deze nu is aangenomen, niet uitvoerbaar is. Ook de fractie wees al op de incoherentie van de beslispunten. Als de andere coalitie partijen het beleid van het college en met name het beleid van onze wethouder op deze manier afwijzen, kan het niet anders dan dat het afloopt met een motie van wantrouwen namens de POV. En wat doen de coalitie partijen in dat geval? Zij hebben de POV immers gesteund met deze motie. De impact kan nog wel eens groter zijn dan de boodschap die de motie moest brengen.

Met GroenLinks motie goede afspraken over WormerWieken en Het Kasteel | Wormerland

GroenLinks GroenLinks D66 Wormerland 31-03-2020 00:00

Een motie van GroenLinks in november 2019 was voor schoolbesturen de aanleiding om de juridische procedures betreffende de bezetting van de WormerWieken en Het Kasteel te stoppen. 

Een gemeente houdt zich niet bezig met onderwijs, maar is wel verantwoordelijk voor de huisvesting van scholen. Rond de bezetting van de WormerWieken en Het Kasteel, het complex tegenover het gemeentehuis, speelde lange tijd een meningsverschil tussen de schoolbesturen en de gemeente. Dit ging over de overdracht van Het Kasteel aan de gemeente. Na een lang proces zijn er nu goede afspraken gemaakt over het gebruik van de gebouwen. Een motie van GroenLinks in november 2019 was voor schoolbesturen de aanleiding om de juridische procedures te stoppen. De scholen WormerWieken en de EigenWijs zullen gebruik maken van het hoofdgebouw en de gemeente krijgt het beheer terug over Het Kasteel, wat ze zal verhuren aan Baloe. Zo blijft de kinderopvang bij de scholen.

Voordat de motie door de gemeenteraad kon worden behandeld, heeft ons raadslid Elly Fens verschillende gesprekken gevoerd met de directies van de scholen en kinderopvang en de verantwoordelijke wethouders. De motie die de partijen weer rond de tafel kreeg werd gesteund door de coalitiepartijen en D66. POV en VLW stemden om principiële redenen helaas tegen. Dat was jammer, omdat we hadden gehoopt op een eensgezinde raad. We zijn ontzettend blij met de goede afspraken die nu zijn gemaakt.

De betreffende motie van 19 november 2019 is te vinden in de bijlage. 

Zelfevaluatie | Wormerland

GroenLinks GroenLinks Wormerland 12-02-2020 00:00

Dinsdag 4 februari werd het rapport ‘Zelfevaluatie OVER-gemeenten, Wormerland en Oostzaan’ in de raad behandeld. Hierin werd onderzocht of de gemeenten krachtig genoeg waren om zelfstandig te blijven. Uiteindelijk werd geconcludeerd dat de gemeenten ‘redelijk bestuurskrachtig’ zijn. Hier zijn wij blij mee! Wel zijn er een aantal verbeterpunten waar de raad en het college mee aan de slag moeten. We zijn echter ook kritisch op het rapport.

Zo mist er een afweging van verschillende alternatieve vormen van bestuur. Wij vinden namelijk dat het doel van het bestuur moet zijn om haar taken zo goed mogelijk uit te voeren. Zelfstandigheid is daarbij geen doel op zich, maar het is wel één van de mogelijke middelen. Het doel is een kwalitatieve dienstverlening. Met deze motivering hebben we een amendement ingediend. Een verdere toelichting van ons standpunt vind je in de hieronder staande stemverklaring die door fractievoorzitter Remco Doorn in de vergadering is gegeven. Het ingediende amendement en het rapport zijn als bijlage bijgevoegd. 

 

Stemverklaring Voorzitter,

Toen we discussie voerden over de vorm die een onderzoek zou moeten krijgen, heeft GroenLinks zich uitgesproken voor een onafhankelijk extern onderzoek. Helaas ontbrak daarvoor in beide raden draagkracht en zijn wij akkoord gegaan met een zelfevaluatie begeleid door WagenaarHoes. Nu blijkt vooralsnog dat de kwaliteit van het resultaat niet voldoet aan de verwachtingen die zijn gewekt bij de provincie. Wij mogen ons dus afvragen wat de werkelijke waarde van het rapport nog is.             De zelfevaluatie stelt volgens het rapport als centrale vraag of OZ en WL inclusief de samenwerking in OVER voldoende krachtig zijn om hun zelfstandigheid te behouden. Eén van de deelvragen is welke voorwaarden moeten worden ingevuld en welke maatregelen moeten worden genomen om OZ en WL nog vele jaren optimaal te kunnen besturen als zelfstandige gemeenten. Het onderzoek zou een reëel beeld moeten opleveren, waarmee “het verlangen om zelfstandig te blijven voldoende onderbouwd wordt” (uit de onderzoeksopdracht).             Zoals GroenLinks al eerder heeft aangegeven, o.a. tijdens de behandeling van de kadernota, kan niet zelfstandigheid het doel van het bestuur zijn, maar gaat het om de kwaliteit van de door haar uit te voeren taken. Willen wij zelfstandig blijven, dan moet die zelfstandigheid kwalitatief beter zijn dan mogelijke alternatieven. Wij vinden echter geen alternatieven terug in het rapport en delen zeker niet de mening in besluitpunt 4 dat het rapport schraagt dat de gemeenten bestuurskrachtig genoeg zijn om “nog vele jaren” zelfstandig te blijven. Daarvoor legt het rapport te veel risico’s bloot en zijn we slechts “redelijk bestuurskrachtige gemeenten”. Dat houdt niet over. Zeker nu de werkelijkheid het rapport aan het inhalen is.             Het rapport geeft een momentopname weer. Het geeft ook aan dat de bestuurskracht mede afhankelijk is van regionale ontwikkelingen en daar op dit moment niet op vooruit kan lopen. WagenaarHoes concludeert enerzijds dat de gemeenten op dit moment goed in staat zijn de inwoners te leveren waar ze recht op en behoefte aan hebben, maar rept ook van voordelen van het vergroten van de schaal. Wij lezen dat als van goed naar beter. De duurzaamheid van de bestuurlijke kwaliteit vraagt aandacht en we moeten meer oog hebben voor de regionale context, waar mogelijke schaalvergroting ons kwetsbaarder maakt.

Voorzitter,

Wij kunnen akkoord gaan met de beslispunten 1, 2 en 3, maar vragen middels een amendement de raad beslispunt 4 te schrappen en in de beslispunten 5 en 6 de zinsnede “zelfstandige toekomst” te veranderen in “bestuurskracht”, omdat dat onzes inziens de werkelijke opdracht van de gemeenten moet zijn: zoeken naar de kwalitatief beste organisatie van en voor gemeentelijke taken, waardoor de dienstverlening aan inwoners, bedrijven, organisaties en instellingen wordt gemaximeerd en de positie in de regio wordt versterkt. We moeten niet bang zijn om misschien andere conclusies te moeten trekken dan aanvankelijk gewenst. Tunnelvisie is niet gewenst.

 

Stemverklaring nadat de raad het amendement wegstemde Voorzitter, wij betreuren het ten zeerste dat de raad de provincie niet volgt. Want dat doet zij door ons amendement niet te steunen. Wij stemmen tegen beslispunt 4, omdat een verlangen naar zelfstandigheid schragen naar een vooraf gestelde conclusie toewerkt en tunnelvisie veroorzaakt. Daarbij zien wij aanleiding in het rapport om het tegendeel te beweren. De beslispunten 5 en 6 steunen wij wel, omdat naar onze mening de daarin vermelde plan van aanpak, uitvoering, verbreding en versterking van wezenlijk belang zijn voor de toekomst van onze gemeenten. De zinsneden over het borgen van de zelfstandige gemeenten zien wij als onnodig en beperkend en steunen wij dus niet. Wij lezen daar ‘bestuurskracht’ en zullen alle plannen, activiteiten en werkzaamheden daarop toetsen.

 

Vragen fietsstraat Wormer | Wormerland

GroenLinks GroenLinks Wormerland 23-09-2019 00:00

De fietsstraat langs de DekaMarkt in Wormer is voor vele inwoners een punt van zorg. Zeker ook voor GroenLinks. Daarom stelden we vragen aan het college.

De laatste tijd hebben we veel berichten gelezen over deze verkeerssituatie, het zou gevaarlijk en onoverzichtelijk zijn. Er zijn al een paar ongelukken gebeurd. Daarom willen we actie ondernemen en hebben we vragen gesteld aan het college. We willen niet wachten tot het nog vaker mis gaat! We vragen onder andere om een vergelijking met de oude situatie en of het college plannen heeft om de situatie aan te pakken. Lees de hele tekst hieronder. We houden jullie op de hoogte voor de beantwoording!

 

 

 

 

 

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden.

AANLEIDING Onze fractie maakt zich zorgen over de toenemende berichtgeving over de gevaarlijke verkeerssituatie voor met name fietsers en brommers op de nieuwe fietsstraat in Wormer. In 2011 maakte onze fractie zich hier al zorgen over en is actiegevoerd tegen het plan. Het gaat nu om het punt waar de Koetserstraat overgaat in de Papiermakerstraat ter hoogte van de Dekamarkt. Het zou voor automobilisten – met name bussen en vrachtwagens – een onoverzichtelijke bocht zijn wanneer zij van de Rigastraat de Papiermakerstraat in draaien. Hierdoor worden fietsers en brommers over het hoofd gezien en doen zich gevaarlijke situaties of zelfs ongelukken voor. Daarnaast voelen onze inwoners zich hier onveilig, ook als er (nog) geen concrete ongelukken zijn plaatsgevonden. Wij vinden dat ook deze subjectieve ervaring van onveiligheid aandacht verdient. GroenLinks maakt zich zorgen en vraagt om nadere informatie van de portefeuillehouder.

 

VRAAG

Is de portefeuillehouder op de hoogte van de plaatsgevonden verkeersongelukken in de nieuwe verkeerssituatie op de Papiermaker-/Koetserstraat? Hoe verhoudt het aantal ongelukken in de nieuwe situatie zich met de oude situatie? Is dit toegenomen? Zijn de oorzaken van deze ongelukken bekend? Zo ja, is de portefeuillehouder van plan hier maatregelen voor te nemen om de situatie veiliger te maken? Welke maatregelen zijn dit? Is bekend welke verkeerssituaties in de gemeente als onveilig worden ervaren en wat doet de gemeente in dit soort gevallen? Kunnen dergelijke maatregelen in deze situatie toegepast worden?

 

Motie financiële middelen jeugdzorg aangenomen | Wormerland

GroenLinks GroenLinks D66 VVD Wormerland 09-05-2019 00:00

Op 7 Mei is een motie van GroenLinks, VVD en D66 met steun van de hele raad aangenomen. In deze motie verzochten wij het college om de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Financiën met klem op te roepen de financiële middelen voor de groei van het aantal kinderen en jongeren in de jeugdzorg aan Wormerland te doen toekomen.

Met deze motie sluiten wij ons aan bij de diverse oproepen die al door andere gemeentes zijn gedaan. Vele gemeentes hebben namelijk te maken met een flinke toename van de kosten binnen de jeugdzorg. We vinden het ontzettend belangrijk dat we als gemeentes een duidelijke stem laten horen en een krachtig signaal afgeven richting Den Haag. Wij willen dat we in Wormerland de zorg kunnen bieden aan onze jeugd en jongeren die zij nodig hebben. We zijn blij dat mensen de weg naar zorg weten te vinden en hulp krijgen. Dat willen we heel graag zo houden en hopelijk voeren oproepen zoals deze de druk voldoende op en gaat er nu eindelijk iets gebeuren in Den Haag.

 

 

Dit is de volledige motie:

Onderwerp: oproep financiële middelen jeugdzorg Wormerland

De Raad van de gemeente Wormerland in vergadering bijeen d.d. 7 mei 2019.

Kennisnemend van de halfjaar rapportage sociaal domein en gehoord de beraadslaging:

 

Overwegende dat,

in de halfjaar rapportage (iBabs 21-3-’19) een overschrijding van de Jeugdzorg kosten van ca. 1,2 miljoen werd aangekondigd; er rekening gehouden moet worden met een structurele verhoging van de uitgaven voor de jeugdzorg; dit overeenkomt met signalen uit heel Nederland; de transitie gepaard is gegaan met bezuinigingen; het aantal kinderen en jongeren in de jeugdzorg groeit; zowel de raad van Amsterdam als van Zaanstad onlangs een motie hebben aangenomen om een bericht naar de minister van VWS te sturen met als oproep om het geld aan die gemeentes te doen toekomen. Wormerland koopt de specialistische jeugdzorg in samenwerking met de regio in en kan zich aan aansluiten bij deze oproep om dit initiatief zo breder en krachtiger te maken; de landelijke overheid te weinig budget beschikbaar stelt voor de Jeugdzorg in Wormerland;

 

Verzoekt het college,

De ministers van VWS en van Financiën met klem op te roepen de financiële middelen voor de groei van het aantal kinderen en jongeren in de jeugdzorg aan Wormerland te doen toekomen; De VNG en de Tweede Kamer op de hoogte te stellen van deze motie en daar steun voor deze oproep te vragen; De Raad hiervan, zo spoedig als mogelijk is, te informeren;

 

en gaat over tot de orde van de dag.

In Memoriam Hans Mandjes | Wormerland

GroenLinks GroenLinks Wormerland 04-04-2019 00:00

Het doet ons veel verdriet mede te delen dat op maandag 1 april onze fractiegenoot Hans Mandjes is overleden.

Hans was burgerraadslid en had een groot groen en sociaal hart. Wij kenden Hans als een man die met tomeloze inzet streed voor een rechtvaardige, sociale en duurzame samenleving. Dat deed hij niet alleen bij GroenLinks, maar onder andere ook bij Wormerland Duurzaam, Milieudefensie Zaanstreek en in vroegere jaren bij de SP. 

Wij zullen Hans, en zeker zijn enthousiasme en activisme, heel erg missen. Wij wensen zijn naasten veel sterkte. 

Coalitie akkoord "Voor elkaar" | Wormerland

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Wormerland 22-05-2018 00:00

GroenLinks, VVD, CDA en PvdA zetten de huidige coalitie voort in Wormerland. Op donderdag 17 mei 2018 hebben deze partijen een handtekening gezet onder het coalitieakkoord ‘Voor elkaar’. De komende vier jaar gaan zij werken aan de thema’s; ‘wonen’, ‘sociaal’, ‘maatschappelijke en burgerparticipatie’, ‘duurzaamheid’ en ‘bestuurskracht en financieel duurzaam’. De beoogde collegevertegenwoordiging is ook bekend. Er worden twee nieuwe wethouders voorgedragen: Rob Berkhout van de VVD en Harold Halewijn van GroenLinks. Samen met wethouders Kees van Waaijen van de PvdA en Jeroen Schalwijk van het CDA zijn zij, na goedkeuring van de raad, de wethouders van het nieuwe college. Op 29 mei worden zij geïnstalleerd.

GroenLinks heeft als grootste partij na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 het initiatief genomen bij het formeren van een coalitie van partijen in de gemeente. Harold Halewijn is beoogd wethouder namens GroenLinks. ’’Ik ben blij dat we onze handtekening mochten zetten onder ditcoalitieakkoord. Op 29 mei bespreken wij het coalitieakkoord met de gemeenteraad. Het is een vernieuwend en ambitieus programma waar ik samen met mijn nieuwe collega’s de komende vier jaar hard aan ga werken.’’

De beoogde GroenLinks wethouder zal verantwoordelijk zijn voor de portefeuilles en onderwerpen:

Gemeentelijke Dienstverlening, ICT & Communicatie, Klimaatbeleid, Energietransitie en Afvalscheiding, Jeugdzorg, Jeugd en Jongerenbeleid, Kinderopvang en Leerlingenvervoer, Burgerparticipatie, Internationale samenwerking, Sociaal en Cultureelwerk, Kunst en Cultuur,  en de Zaanoever.

De fractie en de leden van GroenLinks hebben vorige week al kennis genomen van de inhoud van het coalitie akkoord. Sinds vandaag is ook de inhoud van het coalitie akkoord openbaar gemaakt. Je kunt het als bijlage bij dit nieuwsbericht downloaden.

GroenLinks leidt coalitie onderhandelingen | Wormerland

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Wormerland 22-04-2018 00:00

GroenLinks heeft als grootste partij na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 het initiatief genomen bij het zoeken en formeren van een mogelijke coalitie van partijen voor de periode 2018-2022.

Het zoeken naar een nieuwe coalitie heeft bestaan uit een eerste informatieronde met alle partijen die nu vertegenwoordigd zijn in de gemeenteraad door middel van een individueel gesprek. Deze gesprekken zijn op 26 en 28 maart uitgevoerd tussen de verkenners van GroenLinks en met afgevaardigden van elke politieke partij. Van elk gesprek is een verslag gemaakt en vertrouwelijk gedeeld. Na de coalitievorming kunnen deze verslagen door de partijen zelf openbaar worden gemaakt. Op 29 maart is ook Burgermeester Tange mondeling op de hoogte gehouden van het verloop van deze gesprekken.

Na de eerste informatieronde is gebleken dat een samenwerking met VLW en POV moeilijker is dan een samenwerking met de andere partijen. Daarom zijn er in week 14 extra verdiepende gesprekken gevoerd met de PvdA, het CDA, de VVD en D’66. Tijdens deze tweede gespreksronde is gesproken over de doelstellingen en de aanpak die partijen voorstaan en de verschillen en overeenkomsten met de andere partijen.

Uit deze 2e gespreksronde is gebleken dat er veel programmatische overeenkomsten en weinig verschillen zijn tussen deze partijen. Ook is door partijen de wens uitgesproken om op basis van de verkiezingsuitslag de huidige coalitie voort te zetten en samen te werken aan een nieuw open coalitieakkoord op hoofdlijnen. GroenLinks heeft voorgesteld ook D’66 bij dit proces te betrekken maar omdat dit bestuurlijk gezien moeilijk inpasbaar en uitvoerbaar is, is dit voorstel uiteindelijk als niet wenselijk beoordeeld.

Coalitie van GroenLinks, VVD CDA en PvdA

Het resultaat van deze tweede ronde is dat sinds maandag 16 april er door GroenLinks, VVD, CDA en PvdA gewerkt wordt aan een coalitieakkoord. Wij hebben de vertegenwoordigers van VLW, POV en D’66 inmiddels op de hoogte gebracht van deze stap. De 4 partijen verwachten hiervoor enkele weken nodig te hebben. Onderdeel van dat proces is dat wij ook enkele ketenpartners, u kunt bijvoorbeeld denken aan de Adviesraad Sociaal Domein, willen betrekken tijdens het finale stadium. Daarnaast zullen wij het management van OVER vragen het akkoord door te rekenen en te beoordelen op haalbaarheid. Als dat is gepasseerd zullen wij het akkoord voorleggen aan de gemeenteraad.

 

Hoe burgers zich afkeren van Europa door rechts bezuinigingsbeleid | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Wormerland 27-03-2018 00:00

Maandag debatteerden Tweede Kamerleden en Europarlementariërs gezamenlijk over de Staat van de Europese Unie. Eickhout wil van premier Mark Rutte weten waarom de Nederlandse regering dwarsligt bij voorstellen om te voorkomen dat Europese burgers bij een volgende crisis weer te rekening gepresenteerd krijgen. Dit is zijn analyse over de staat van de Europese Unie in Nederland.

Het is tien jaar geleden dat de financiële crisis in de Verenigde Staten begon. Na een periode van groei stortte de economie keihard in, met grote menselijke gevolgen. Werkloosheid, armoede, onzekerheid, politieke spanningen in Europa.

Inmiddels zien de economische groeicijfers er rooskleurig uit en trekt ook de werkgelegenheid aan. De economie krabbelt op na een lange periode van crisis. Toch zijn er kanttekeningen te plaatsen bij de groeicijfers.

Niet voor alle Europeanen

Ten eerste: het economisch herstel bereikt lang niet alle Europeanen.

De eurozone bereikte qua omvang van de economie in 2016 weer het niveau van voor de crisis. Maar kijken we naar armoedecijfers van Eurostat, dan zien we dat er in de eurozone 5,8 miljoen mensen meer die in armoede leven dan voor de crisis.

De werkgelegenheid stijgt, maar ook het aantal Europeanen dat tegen hun wil een tijdelijk contract of een nul-uren-contract heeft. Het percentage jongeren dat geen baan heeft en geen opleiding volgt, is hoger dan in 2008.

Buitengewoon beleid

Ten tweede: het herstel is in grote mate te danken aan een buitengewoon monetair beleid.

De rente staat op nul procent en de Europese Centrale Bank (ECB) heeft ongekende hoeveelheden obligaties opgekocht. De ECB moest handelen omdat de politiek het naliet of te traag was. Het is maar zeer de vraag of de ECB bij een volgende klap nog genoeg mogelijkheden heeft om de economie te stabiliseren.

Ten derde: De groeicijfers van nu zeggen weinig over het vermogen van de eurozone om een nieuwe crisis te voorkomen, of om een nieuwe schok te doorstaan zonder dezelfde sociale ellende die we in de eurocrisis hebben gezien in grote delen van de unie.

Momentum

Er is een momentum om het bouwwerk van de eurozone te versterken. Er ligt een routekaart van de Europese Commissie. De Franse president Emmanuel Macron wil de eurozone schokbestendig maken en optreden tegen sociale dumping. Het eerste hoofdstuk van het Duitse coalitieakkoord bevat een agenda voor een rechtvaardig Europa van gelijke kansen. Duitsland en Frankrijk hebben aangekondigd samen het voortouw te willen nemen.

In de Tweede Kamer en in het Nederlandse kabinet wordt er vaak argwanend gekeken naar deze ontwikkelingen. Het is Nederland goed recht om een eigen lijn te trekken, maar trekt Nederland niet aan de verkeerde kant? De regering wil door met de euro, maar staat op de rem bij vrijwel alle mogelijke voorstellen om de muntunie stabieler en socialer te maken.

Moet de ECB, waarop geen enkel parlement controle kan uitoefenen, dan straks opnieuw de kastanjes uit het vuur zal halen als een euroland in de problemen komt?

Is de eurozone in staat is om de klap op te vangen als de markten het vertrouwen verliezen in - pak hem beet - Italië? Is het verantwoord om alle discussies over een versterking van de eurozone te blokkeren?

Dr. No

Wopke Hoeksta, de Nederlandse minister van Financiën stuurde samen met een paar kleine noordelijke euro en niet-eurolanden een brief waaraan hij de bijnaam Dr. No heeft te danken.

In plaats van aan te haken bij nieuwe Duits-Franse initiatieven voor een stabielere en crisisbestendige eurozone, lijkt de strategie van Nederland om Duitsland op de lijn van oud-minister Schäuble te krijgen: grote spaaroverschotten, meer vrijhandel, meer interne markt en bovenal bezuinigen om het stabiliteitspact te respecteren.

Natuurwet

“Het eigen huis op orde” noemt de regering het. Maar het is precies dit beleid, dat de onzekerheid van Europanen heeft vergroot. Het is het beleid dat de politieke verhoudingen tussen noord en zuid op scherp heeft gezet.

Wat nog wel het meest aan stoort, is de manier waarop de premier dit beleid verkoopt alsof het een natuurwet is.

Het is een economisch beleid toegesneden op multinationals die nauwelijks belasting afdragen. Meer markt en snijden in de sociale zekerheid en de publieke sector. Het is dit rechtse recept dat als alternatiefloos wordt gepresenteerd, waardoor burgers zich afkeren van de EU.

Lage staatsschuld

In zijn speech in Berlijn beweerde de premier dat landen met een lage staatsschuld goed voorbereid zijn op de volgende crisis. Maar Spanje en Ierland hadden voor de crisis een staatsschuld van ver beneden de zestig procent van het BBP en moesten daarna toch bij het noodfonds aankloppen. Waarom ziet deze regering de staatsschuld als grote boeman? En is het een goed vooruitzicht als overheden opnieuw inspringen voor private schulden?

Gezonde langer termijn overheidsfinanciën zijn belangrijk, maar het was het de uit de klauwen gewassen financiële sector, de oververhitting van de huizenmarkt, een overschot aan krediet die onder andere Spanje en Ierland deden ontsporen.

Gereguleerde interne markt

Dan het andere stokpaardje van de regering: de interne markt. Die kan ons welvaart brengen, zeker. Maar alleen onder voorwaarde dat die goed gereguleerd is. Door alleen te concentreren op het wegnemen van barrières maken we dezelfde fout als in de jaren voorafgaand aan de crisis. Toen konden kredieten op steeds verder gedereguleerde markten ongeremd naar Zuid-Europa vloeien en financiële producten alsmaar complexer en gevaarlijker worden. Het liberaliseren van het dienstenverkeer heeft bovendien voor sociale spanningen gezorgd, onder andere in de transportsector.

Verdere verdieping van de interne markt kan alleen als dit leidt tot een verbetering van de sociale situatie. Niet voor niets stemde het Europees Parlement vorige week het controversiële voorstel voor de e-card voor diensten weg.

Belasting op techbedrijven

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de eurolanden garanderen dat gewone mensen nooit meer de prijs betalen voor onverantwoorde risico’s die in de financiële sector genomen worden.

“Het huis op orde” betekent wat mij betreft dat de EU-lidstaten eindelijk in staat worden gesteld om de grootste bedrijven fatsoenlijk belasting te laten betalen. Zorg dat de race naar de bodem bij vennootschapsbelasting gestaakt wordt. Dat er met een Europese grondslag niet langer met winsten geschoven kan worden.

Onder andere Frankrijk wil vaart maken met een Europese aanpak voor een belasting op de grote techbedrijven. Bij het debat over de Europese Raad bespeurde was er bij de minister-president weinig enthousiasme over de nieuwe voorstellen van de Europese Commissie. Ik zie het gevaar dat Apple, Facebook, Google nog jarenlang vrijwel geen belasting afdragen als we moeten wachten totdat er in G20 of OESO-verband overeenstemming.

Nog niet stormbestendig

De economische groeicijfers mogen ons geen zand in de ogen strooien. De eurozone is nog niet stormbestendig en presteert te mager op sociaal vlak. Tien jaar na de crisis is het hoog tijd om dat aan te pakken. Niet alleen met de zeven dwergen uit het noorden maar met al onze bondgenoten in Europa.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.