Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

6 documenten

Erken alle huwelijken in EU

D66 D66 Nederland 14-05-2019 05:15

D66 wil dat alle huwelijken die in een EU-lidstaat zijn gesloten, ook erkend worden in andere lidstaten. Nu is dat nog niet altijd het geval. Landen zoals Polen en Bulgarije erkennen bijvoorbeeld niet een in Nederland gesloten huwelijk tussen twee mannen.

Het Europees Hof heeft bevestigd dat huwelijken die in een EU-lidstaat zijn gesloten, rechtsgeldig moeten zijn in andere lidstaten. Maar nog steeds zijn er lidstaten die dit aan hun laars lappen. Ook is er onduidelijkheid over gelijke rechten voor zaken zoals pensioenen en belastingen. Daarom vindt D66 dat er Europese wetgeving moet komen om dit voor eens en altijd goed en eenduidig te regelen.

D66-Kamerlid Vera Bergkamp: “Als je getrouwd bent, en misschien kinderen hebt, wil je dat die liefde en je gezin overal op dezelfde manier worden erkend. En niet dat jouw verbintenis als tweederangs wordt beschouwd. Daarom wil D66 dat elk huwelijk dat in de Europese Unie is gesloten, in de hele Unie op dezelfde manier wordt behandeld.”

De huidige onduidelijke situatie heeft ook gevolgen voor ouderlijk gezag. Nu is het bijvoorbeeld zo dat twee getrouwde vrouwen die een kind krijgen, niet in elke EU-lidstaat automatisch allebei als ouder worden gezien. Dat kan gevolgen hebben als de niet-biologische moeder met het kind op vakantie is. Sommige landen zouden dat juridisch als kinderontvoering kunnen zien.

Bergkamp: “Wij blijven strijden voor de openstelling van het huwelijk voor paren van gelijk geslacht in heel Europa. Tot dat is bereikt, willen we dat de Europese Commissie stappen zet om de gelijkheid van het huwelijk te garanderen.”

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Sinds de oprichting staat D66 voor de vrijheid van het individu. Persoonlijke autonomie en zichtbaar jezelf kunnen zijn, door het versterken van keuzevrijheid en zelfbeschikking van mensen, stond en staat daarbij steeds centraal. Tegenwoordig komen de huidige wettelijke kaders van het personen-, familie-, erf- en schenkrecht echter niet meer overeen met de praktijk. Mensen nemen, ongeacht juridische kaders, de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een dierbare, zoals een kind, partner of goede vriend. De verschillende (samen)leefvormen zijn tegenwoordig sterk gewijzigd en het huwelijk tussen man en vrouw is allang niet meer het uitgangspunt voor veel mensen. De huidige wettelijke kaders bieden niet altijd de ruimte voor erkenning en bescherming van die relatie. In die situaties is het niet mogelijk om de feitelijke relatie juridisch te formaliseren. Dit kan tot onrechtvaardige situaties leiden. Ook leidt dit ertoe dat als er een conflict ontstaat de zwakkere partij, bijvoorbeeld het kind, niet is beschermd. D66 wil zich daarom inzetten om met verschillende voorstellen knelpunten in de huidige wettelijke regelingen van het personen-, familie-, erf- en schenkrecht aan te passen.

Gelijke behandeling transgender en intersekse personen

Eén politieke boot bij Pride Amsterdam

Inseminatie alleenstaande vrouwen en lesbische koppels wordt vergoed

D66 zal altijd blijven strijden voor een vrije en open samenleving. Waarin het niet uitmaakt waar je vandaan komt, van wie je houdt of waar je in gelooft. Wij vechten voor respect voor elkaar. Voor tolerantie. En dat zullen we altijd blijven doen. Dit is het moment, meer dan ooit, om je uit te spreken. Steun het optimisme.

Word nu lid

Vertrouw op de eigen kracht van mensen

Wij vertrouwen op de eigen kracht en ontwikkeling van mensen.

Streef naar een duurzame harmonieuze samenleving

Wij willen de wereld om ons heen tegemoet treden met respect en mededogen.

Samenlevingen zijn op steeds meer verschillende manieren met elkaar verbonden. Wij staan open voor de gehele wereld en sluiten niemand uit.

Beloon prestaties en deel de welvaart

Mensen zijn niet gelijk, wél gelijkwaardig. Mensen zijn verschillend en wij willen dat de overheid ruimte laat voor die verschillen.

Koester de grondrechten en gedeelde waarden

De fundamentele waarden van onze samenleving zijn vrijheid voor en gelijkwaardigheid van ieder mens, ongeacht opvattingen, geloof, seksuele geaardheid, gerichtheid of herkomst.

Steun ons en help Nederland vooruit

Cookie voorkeuren Uw privacy Wijzigen lidmaatschap Responsible Disclosure Nieuws Agenda Contact

Schriftelijke vragen aan minister n.a.v. vragen D66-fractievolger Fedde Makkinga

D66 D66 Renkum 20-03-2019 20:02

Fedde Makkinga, fractievolger van D66 Renkum, heeft deze week vragen gesteld aan D66-kamerlid Vera Bergkamp over het feit dat bij de officiële verklaring van premier Mark Rutte n.a.v. de aanslag in Utrecht op televisie geen doventolk zichtbaar was. Bergkamp heeft hierover direct de onderstaande schriftelijke vragen gesteld aan de Minister voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport:
Herinnert de minister zich het plenaire debat over de wet centraliseren tolkvoorzieningen auditief beperkten leef- en werkdomein, luisterlijnen en vertrouwenswerk jeugd waarbij een doventolk aanwezig was op de publieke tribune van de Tweede Kamer zodat ook bezoekers met een auditieve beperking het debat konden volgen? Deelt de minister de mening dat overheidsinformatie op een voor iedereen toegankelijke wijze beschikbaar moet zijn? Zo ja, aan welke eisen moet deze informatie en de wijze waarop deze wordt gecommuniceerd voldoen? Deelt de minister de mening dat het kabinet, wanneer er sprake is van reguliere televisie uitzendingen zoals de wekelijkse persconferentie van de premier of vicepremier, informatie op een toegankelijke wijze moet overbrengen, ongeacht mensen hun eventuele auditieve beperking? Zo ja, hoe draagt de minister er zorg voor dat alle mensen direct toegang hebben tot deze informatie? Zo nee, waarom niet? Deelt de minister de mening dat wanneer er sprake is van een acute crisissituatie, zoals in Utrecht, en de regering of overheidsinstanties hierover op televisie verklaringen afleggen, deze verklaringen voor iedereen te volgen moeten zijn, ongeacht eventuele beperking? Zo ja, is de minister bereid te kijken naar de rol die een doventolk hierbij zou kunnen spelen?
Zoals u ziet komen dankzij de alertheid van betrokken Renkumse inwoners als Fedde via onze D66-kamerleden onderwerpen op de landelijk politieke agenda die daar terecht thuishoren en waar inwoners van onze gemeente baat bij hebben.

Oproep voor succesvol Wietexperiment

D66 D66 Tilburg 17-01-2019 14:24

De meerderheid van de Nederlanders is voor verder reguleren van de coffeeshops. De politici is Den Haag hebben daarentegen nog wat koudwatervrees. Dat zal vandaag (17 januari 2019) wel blijken tijdens het debat in de Tweede kamer over het komende wietexperiment. Want dat experiment dat komt er!

We merkten wel dat er nog veel onduidelijkheid was over het experiment, de voorwaarden, de tijdsperiode, het aanmelden etc. Vandaar dat D66 Tilburg een paar weken geleden een afstemmingsbijeenkomst heeft georganiseerd samen met Vera Bergkamp (D66 Tweede Kamerlid) om een eenduidig standpunt in te gaan nemen over dit experiment. In deze bijeenkomst waar het merendeel van de woordvoerders wiet uit alle D66-fracties waren, werd besloten dat er een opiniestuk zou komen die door de D66-fracties van alle grote gemeenten zou worden ondertekend. En dat ligt er nu.

Vandaag in het AD D66: Meedoen aan proef haalt wiet uit schimmenrijk 

Alle drugswoordvoerders van deze fracties hebben hun naam eronder gezet. We doen gezamenlijk een oproep aan de burgemeesters (zij hebben veiligheid/handhaving in hun portefeuille) om zich aan te melden voor het experiment. Want daarmee geven we een duidelijk signaal af dat het noodzakelijk is. Geen crimineel aan de achterdeur van de coffeeshop en een duidelijk product wat je daar kan kopen.

Wij, als D66, roepen al jaren om deze acties. Fijn dat het er dit jaar gaat komen. Nu met zoveel mogelijk draagvlak.

Eén of toch meerdere toegangen sociale wijkteams & hybride teams?

D66 D66 SGP Zutphen 07-12-2018 08:44

Het Plein en het Centrum Jeugd en Gezin wordt per 1 januari a.s. opgeheven en gaat onder de gemeente vallen. Daarnaast gaat er bezuinigd worden in het sociaal domein omdat er de afgelopen jaren forse tekorten zijn ontstaan. Hierdoor verandert er veel voor onze inwoners.

De raad heeft zich eind vorig jaar middels een amendement uitgesproken voor versterking van de sociale wijkteams. Inwoners die hulp en ondersteuning nodig hebben moeten dat dicht bij huis kunnen vinden. Eenvoudig en eenduidig zodat preventief werken en vroeg signalering mogelijk is.

Onlangs hebben we kennis kunnen nemen van het nieuwe ontwerp voor de toegang. In het voorstel is te lezen dat de sociale wijkteams niet zelf worden versterkt. Er worden 3 nieuwe gemeentelijke hybride teams opgericht die ook gebiedsgericht gaan werken. De 5 sociale wijkteams gaan intensief samenwerken met deze 3 hybride teams o.a. bij complexe casussen, indicaties en combinaties met maatwerk. Hiermee wordt er een constructie boven de bestaande wijkteams gezet. Zowel de hybride teams als de sociale wijkteams zullen informatie en advies, zelfhulp en ondersteuning bieden aan de inwoners. Hiermee wordt er in onze ogen overlap gecreëerd en een grijsgebied en is het nog helder voor de inwoners en samenwerkingspartners bij wie ze moeten zijn?

Wij verwachten dat deze dubbeling een dure oplossing voor een praktisch probleem is. Deze creatie van het college vinden wij haaks staan op het proces dat ingezet wordt om ruim 1,2 miljoen te bezuinigingen door middel van 7 thematafels. Hierbij wil men namelijk bezuinigen door de dubbelingen eruit te halen en intensieve samenwerking per thema van alle betrokken organisaties af te dwingen. Dit wordt gedaan middels een proces van directe betrokkenheid en advisering van de maatschappelijke organisaties. Ja, u leest het goed, de organisaties mogen zelf gaan snijden in eigen vlees. De omvangrijke operatie om te komen tot een nieuwe gezamenlijke toegang Sociaal Domein is alleen door de gemeente zelf bedacht. Opmerkelijk, om als betrokken maatschappelijke organisatie wel inspraak te krijgen als er gesneden moet gaan worden in eigen vlees en er geen enkele samenwerking gezocht wordt door het college bij het opzetten van de nieuwe gezamenlijke toegang.

Partners als Mee, Perspectief, GGD, Wijkverpleging, huisartsen etc. hadden ons inziens moeten worden betrokken om de nieuwe toegang met de hoge ambities tot een succes te maken. Een breed samenwerkingsoffensief van alle uitvoeringspartners is noodzakelijk om de gewenste resultaten en maatschappelijke effecten te kunnen behalen. Overigens niet alleen als kritische succesfactor. We zijn als gemeente gewoon verplicht om advies te vragen en inspraak te bieden. In het kader van het wettelijke vastgelegde adviesrecht in het Sociaal Domein is het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap en het amendement van Vera Bergkamp (D66) en Van Der Staaij (SGP) op dit VN verdrag van belang. Hierin is vastgelegd dat het uitdrukkelijk de bedoeling is dat organisaties en vertegenwoordigende belangengroepen bij het opstellen van beleid “betrokken” worden. Dat gaat nog verder dan het bieden van algemene inspraak. Beide is dus niet gebeurd!

Tenslotte betreuren wij het dat niet de onafhankelijke sociale wijkteams zelf versterkt zijn. Immers het beleid zal zich in de toekomst nog sterker gaan richten op het versterken van eigen kracht. De hulp en ondersteuning die hierbij nodig is moet niet door de gemeentelijke hybride teams gegeven gaan worden. In de visie van D66 heeft de gemeente primair de taak om belangenverstrengeling te voorkomen en zich te richten op het voeren van regie, indiceren, coördineren en faciliteren. Kortom te zorgen voor de wetmatigheid en rechtmatigheid en daarbij een intensieve samenwerkingsstructuur lokaal en regionaal vorm te geven. Dus niet alles zelf willen doen. Dat zou een forse cultuuromslag inhouden maar helaas heeft onze “motie cultuuromslag sociaal domein” (zie bijlage) alleen de steun van de oppositiepartijen gekregen.

Motie cultuuromslag sociaal domein

Omvang wietteelt? Wie weet het?

D66 D66 Tilburg 21-10-2018 14:13

Wie weet nu ècht wat de omvang van wietteelt is binnen Nederland? Deze vraag kwam bij mij op gedurende een interview van afgelopen week. En het antwoord is: dat weten we (nog) niet precies!

Deze week verscheen er een artikel in Binnenlands Bestuur waarin aandacht werd gevraagd over de onbetrouwbare cijfers die rondgaan over de omvang van de wietteelt in Nederland. Reden hiervoor waren de Kamervragen die Vera Bergkamp (Tweede Kamerlid D66) heeft gesteld over de onnauwkeurige cijfers die bekend zijn en als basis dienen voor politieke beleidsbesluiten. Ik kan dit alleen maar onderstrepen en raad u daarom aan het artikel Twijfels over onderzoek omvang wietteelt te lezen.

 

Schriftelijke vragen: D66 en PALGroenLinks “Lokale Inclusie Agenda”

D66 D66 SGP Leeuwarden 13-02-2018 14:55

Sinds 1 januari 2017 geldt in Nederland een algemene norm voor toegankelijkheid. Deze wetswijziging komt voort uit de ratificatie van het VN Verdrag ‘Inzake de rechten van personen met een handicap’. Dat betekent dat bijvoorbeeld scholen, werkgevers en bedrijven dat wat zij bieden, toegankelijk moeten maken. Om tot uitvoering te komen van dit Verdrag dienden Tweede Kamerleden Kees van der Staaij (SGP) en Vera Bergkamp (D66) al in januari 2016 een amendement in om de rol van de gemeenten te benadrukken. Dit heeft er toe geleidt dat gemeenten een Lokale Inclusie Agenda moeten opstellen waarin zij beschrijven hoe ze het VN verdrag gaan uitvoeren. De gemeenteraad van Leeuwarden heeft nog geen Lokale Inclusie Agenda ontvangen, en dat is reden voor de fracties van D66 en PALGroenLinks om schriftelijke vragen te stellen aan het college.

Daarnaast hebben beide fracties signalen ontvangen dat het toewijzen van aangepaste woningen niet vlekkeloos verloopt in de gemeente Leeuwarden. Omdat dit probleem de noodzaak van een Lokale Inclusie Agenda onderschrijft zijn ook hier vragen over gesteld.

Klik hier voor de schriftelijke vragen!

The post Schriftelijke vragen: D66 en PALGroenLinks “Lokale Inclusie Agenda” appeared first on D66 Leeuwarden .

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.