Nieuws van politieke partijen in Papendrecht inzichtelijk

33 documenten

SGP: voorkom aanstootgevende reclame

SGP SGP ChristenUnie Papendrecht 03-07-2020 00:00

 

SGP: voorkom aanstootgevende reclame

De Papendrechtse SGP-fractie wil dat aanstootgevende reclame niet meer in het straatbeeld te zien is. In de gemeenteraadsvergadering van 2 juli diende SGP-fractievoorzitter Arjan Kosten hierover een voorstel in.

Lees hier het voorstel van de SGP.

De SGP wilde in de Algemene plaatselijke verordening (APV) een regel opnemen zodat reclame-uitingen die 'discriminerend zijn, de gezondheid bedreigen of strijdig zijn met de goede zeden' verboden worden. Arjan Kosten: ''Uit uitspraken van Europese rechters blijkt dat gemeenten beperkingen kunnen opleggen aan reclame-uitingen. Ook het kabinet zegt dat dit mag en kan. Je moet het wel juridisch netjes regelen. Vandaar dat wij dit in de APV willen vastleggen. De reclameregels die de gemeente Papendrecht al had, sluiten goed bij ons voorstel aan.'' 

Aanleding voor het voorstel van de SGP was dat eerder dit jaar reclame in het dorp verscheen voor een site die uitnodigt tot overspel. Arjan Kosten: ''Dat vindt de SGP-fractie onwenselijk omdat overspel geen spelletje is. Verder ook omdat het haaks staat op beleid van de gemeente dat scheidingen moet tegengaan.''

Bij de stemming over het voorstel bleek dat de SGP alleen steun kreeg van de ChristenUnie. De overige partijen vonden de formuleringen die de SGP in de APV wilde opnemen te vaag en vroegen zich af of het daarmee wel handhaafbaar zou zijn. Arjan Kosten: ''Het gaat om een politieke keuze om dit soort reclame-uitingen te verbieden. In andere gemeenten kan het wel, dus waarom in Papendrecht niet? De SGP blijft zich inzetten voor een samenleving waar stabiele relaties de norm zijn en geen overspel. Dat mag ook best in ons reclamebeleid tot uitdrukking komen.''

Vorig jaar diende de SGP-fractie een motie met het verzoek aanhet college van B&W om relaties te versterken. Begin dit jaar stelde SGP Papendrecht schriftelijke vragen over de maatregelen die de gemeente neemt om gezinnen en relaties te ondersteunen. 

 

Column: Een mens lijdt het meest...

ChristenUnie ChristenUnie Papendrecht 09-06-2020 13:45

https://papendrecht.christenunie.nl/k/n12412/news/view/1315980/43756/helpen-mantelzorg.jpg

Bent u ook Corona-moe? Ik moet eerlijk bekennen dat ik het virus en alle maatregelen behoorlijk zat ben. Het bepaalt en beheerst onze levens iedere dag. Toch gloort er een beetje hoop aan de horizon. Inmiddels gaan de kinderen weer deels naar school en heel snel al hele dagen voor de basisschool. Restaurants mogen volgende week weer open, dus laten we de schade inhalen en een keer extra uit eten gaan. Kunnen we ook weer voorzichtig een verjaardag vieren. Maar alles op voldoende afstand.

Ook in de gemeenteraad is het proces weer gaan draaien. Weliswaar hortend en stotend, maar de eerste volledig digitale vergadering zit er alweer op. Iedereen vergadert achter een scherm. Het ging naar mijn mening erg goed. Het voelt alsof we weer zijn opgestart.

Pittige tijdToch ben ik bang dat het een pittige tijd wordt. Een tijd met zware besluiten over de toekomst van onze voorzieningen. De deskundigen verwachten een lange financiële recessie of zelfs depressie. Die als een soort Nike Swoosh (het logo van Nike) zal zijn. Dus eerst een diep dal waar we langzaam uitklimmen. Dit zal enorme impact hebben op de gemeentefinanciën. Het geld van de gemeente komt grotendeels vanuit Den Haag en deels ook van de gemeentebelastingen. Het is volledig onduidelijk wat de impact zal zijn, of er minder geld uit Den Haag komt en hoeveel we moeten bezuinigen.

BezuinigenMaar dat we moeten bezuinigen staat al vast. Stond al vast, want er waren grote tekorten in de zorg. Als gemeenteraad staan we dus voor grote uitdagingen. En dat is niet om zielig te doen, want het is onze taak om hier evenwichtige besluiten over te nemen. Bij ieder besluit moeten we beseffen dat het gaat om de mensen in Papendrecht, haar inwoners en bedrijven. Dat u dus last van onze besluiten kunt krijgen. Dat we wellicht voorzieningen moeten terug schroeven of sluiten. Dat we niet iedere instelling of bedrijf dat het moeilijk heeft kunnen helpen. Dat inwoners misschien zonder werk komen te zitten, of andere problemen zullen ervaren.We zullen deze besluiten moeten nemen. Er is straks geen andere keuze. Ik kijk hier zeker niet naar uit en kan me niet voorstellen dat mijn mede-raadsleden dat wel doen. Toch zullen we als raad, als samenleving en als inwoners van Papendrecht door deze fase heen moeten. We weten nog niet waar het heen gaat. Een somber vooruitzicht wellicht. Toen moest ik denken aan dit spreekwoord:

Een mens lijdt dikwijls ’t meest, door ’t lijden dat hij vreest.

Die heb ik dan ook even opgezocht. Blijkt dat het een onderdeel is van een gedichtje en zo verder gaat:

Doch dat nooit op komt dagen.Zo heeft hij meer te dragenDan God te dragen geeft.

Een mooie en toch nuchtere tekst van lang geleden. We mogen realistisch zijn en ons proberen voor te bereiden op de toekomst. Niemand weet nu nog hoe die toekomst eruit ziet. Dat we er samen doorheen moeten is wel duidelijk, dus laten we dat nuchter en realistisch proberen te doen.

Door Pieter-Jan den Dekker

Verslag algemene ledenvergadering

ChristenUnie ChristenUnie Papendrecht 02-04-2020 10:44

Kort verslag van de ALV gehouden op 18 februari 2020

 

Voorzitter, Hubert Kats, opent de vergadering en heet de aanwezigen welkom. Hij gaat voor in gebed en leest een bijbelgedeelte. Hij geeft daarna een korte presentatie over het omgaan met de schepping.

De notulen van de Algemene Ledenvergadering d.d. 14 februari 2019 worden met een kleine wijziging vastgesteld.

Gerdien Barlag (penningmeester) geeft een toelichting op de jaarrekening 2019 en de begroting 2020.

De vergadering gaat akkoord met de stukken en verleent het bestuur decharge over het gevoerde beleid. 

Alfred Romijn (secretaris) licht toe hoe de CU omgaat met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Jaco van Erk (raadslid) informeert de vergadering over ontwikkelingen binnen de Drechtraad.

De samenwerking van de zeven gemeentes binnen de Drechtraad staat momenteel onder druk: een aantal gemeentes wil op bepaalde terreinen de lokale belangen voorop stellen en heroverwegen op welke thema’s regionale samenwerking gehandhaafd kan blijven.

Pieter Jan den Dekker (fractie voorzitter)  meldt dat, in het kader van bestuurlijke vernieuwing, gewerkt gaat worden met beeldvormende vergaderingen. De raad neemt deze informatie mee in zijn besluitvorming. De eerste ervaringen daarmee zijn positief.

Pieter Jan roept om met suggesties te komen voor kandidaten voor de kieslijst maart 2022. Betrokkenheid en interesse zijn daarbij belangrijker dan opleiding.  Hij wijst erop dat leden die belangstelling hebben voor een bepaald onderwerp, ook als ‘meelezers’ een bijdrage kunnen leveren aan de fractie.

Kees de Ruijter (wethouder) meldt dat de samenwerking in het college en de uitvoering van het collegeactieprogramma goed verloopt. De gemeente heeft te maken met aanzienlijke en structurele bezuinigingen.  Op welke dossiers dit betrekking zal hebben, moet de raad nog besluiten.

Met de scholen in Papendrecht gaat het goed, de uitgangspunten voor het onderwijsbeleid zijn door alle partijen onderschreven.  Wanneer en waar nieuwe scholen komen, wordt later dit jaar besloten.

Ook de bereikbaarheid van Papendrecht is een aandachtspunt. 

Pieter Jan den Dekker vraagt de vergadering om na te denken over onderwerpen waarop bezuinigd kan worden. Suggesties voor bezuinigingen dan wel het verkiezingsprogramma zijn (per mail) welkom bij fractie en/of bestuur.

De voorzitter zegt de aanwezigen dank voor hun komst en bijdragen aan de vergadering. Hij wenst ieder, en de fractieleden en de wethouder in het bijzonder, Gods zegen toe.

Hij sluit de vergadering met dankgebed.

Columns van de Fractievoorzitter

VVD VVD Papendrecht 03-02-2020 09:31

Columns die de Fractievoorzitter schrijft voor Papendrecht.net

CU en SGP willen Papendrechts Preventieakkoord

SGP SGP ChristenUnie PvdA Papendrecht 30-09-2019 00:00

 

 

ChristenUnie en SGP willen Papendrechts Preventieakkoord

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 26 september jl. hebben ChristenUnie Papendrecht en SGP Papendrecht een motie ingediend waarin zij het college oproepen om een Papendrechts Preventieakkoord op te stellen. Namens de twee partijen voerde SGP-fractievoorzitter Arjan Kosten het woord.

CU en SGP willen dat de gemeente Papendrechters stimuleert om gezonder te leven. SGP-fractievoorzitter Arjan Kosten: 'Begin september werd in de Tweede Kamer het Nationaal Preventieakkoord besproken. Er was toen brede steun. Het akkoord is opgesteld door zeventig maatschappelijke organisaties en heeft de ambitie om roken, problematisch alcoholgebruik en overgewicht tegen te gaan, met name onder jongeren. ChristenUnie en SGP staan hier van harte achter. Voorkomen is beter dan genezen.'

Aan de slag met lokale partners

ChristenUnie-fractievoorzitter Pieter Jan den Dekker: 'De volgende stap is dat we het Preventieakkoord lokaal handen en voeten geven. Denk bijvoorbeeld aan het rookvrij maken van gemeentelijke gebouwen, sportverenigingen en scholen. Dat moet je goed regelen. Daarom dienen we deze motie in. We vragen het college om met lokale partners aan de slag te gaan om een breed preventiebeleid op te stellen. We willen reeds bestaande initiatieven bundelen en goed kijken waar we nog een stapje extra kunnen zetten.

Geen steun

De motie kreeg steun van de PvdA en Onafhankelijk Papendrecht, maar werd na de stemming door een meerderheid van de gemeenteraad verworpen. Wethouder Kees de Ruijter gaf aan dat het college op dit moment werkt aan een nieuwe nota Gezondheidsbeleid, waarin ook aandacht zal zijn voor preventie.

Klik hier om de motie te bekijken.

Klik hier om het Nationaal Preventieakkoord te lezen.

Persbericht: CU en SGP willen Papendrechts Preventieakkoord

ChristenUnie ChristenUnie SGP Papendrecht 26-09-2019 20:23

https://papendrecht.christenunie.nl/k/n12412/news/view/1279730/43756/roken-550-resized.jpgPAPENDRECHT - ChristenUnie en SGP roepen het college van B&W op om een Papendrechts Preventieakkoord op te stellen. Zij dienen hiervoor een motie in.

De twee partijen willen dat de gemeente Papendrechters stimuleert om gezonder te leven. SGP-fractievoorzitter Arjan Kosten: 'Begin september werd in de Tweede Kamer het Nationaal Preventieakkoord besproken. Er was toen brede steun. Het akkoord is opgesteld door zeventig maatschappelijke organisaties en heeft de ambitie om roken, problematisch alcoholgebruik en overgewicht tegen te gaan, met name onder jongeren. ChristenUnie en SGP staan hier van harte achter. Voorkomen is beter dan genezen.'ChristenUnie-fractievoorzitter Pieter Jan den Dekker: 'De volgende stap is dat we het Preventieakkoord lokaal handen en voeten geven. Denk bijvoorbeeld aan het rookvrij maken van gemeentelijke gebouwen, sportverenigingen en scholen. Dat moet je goed regelen. Daarom dienen we deze motie in. We vragen het college om met lokale partners aan de slag te gaan om een breed preventiebeleid op te stellen. We willen reeds bestaande initiatieven bundelen en goed kijken waar we nog een stapje extra kunnen zetten.'

Voorstel gezamenlijke aanpak parkeerproblemen omgeving Beukenlaan

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 03-09-2019 12:00

Op vrijdagavond 13 oktober 2017 bracht een delegatie van onze fractie een bezoek aan de vertegenwoordiger van een aantal inwoners ter plekke. De volgende dag schreef onze fractie een brief aan het College met het verzoek te kijken naar de parkeerproblemen aan de Beukenlaan en omgeving. De kwestie speelde toen al een jaar.

Kern van de zaak is dat er sprake is van een woonerf en dat er al drie jaar lang bij het parkeerbeleid niet wordt gehandhaafd. Auto’s worden niet in de daarvoor bestemde parkeervakken geparkeerd. Het niet parkeren in de bestaande parkeervakken levert onveilige situaties op. Sommigen zeggen dat dat komt omdat er te weinig parkeerplekken zouden zijn.

De overheid treedt niet op. De burgemeester doet er niks aan en verwijst door naar de politie. De politie doet er ook niks aan en verwijst weer terug naar de burgemeester/het college/de gemeente. De overheid handhaaft niet. Het parkeerprobleem ter plekke zou volgens haar geen prioriteit hebben. De kwestie heeft eerder al de krant gehaald. Er gebeurde niets. Woordvoerder Sandra Dwarswaard zei toen dat de gemeente “geen reden ziet om extra handhaving in te zetten”.

Onafhankelijk Papendrecht ziet het anders.

Onafhankelijk Papendrecht heeft vandaag een voorstel ingediend. Dat voorstel behelst het volgende: wij stellen voor om samen met een ambtelijke werkgroep te gaan kijken naar een aanvaardbare oplossing. Het is een woonerf, dus prioriteit of niet; wij vinden dat de regels die we met elkaar hebben opgesteld dienen te worden nageleefd. Anders heeft het maken van regels geen zin (meer).

Wij willen, samen met de ambtelijke werkgroep, onderzoeken of en hoe deze kwestie kan worden opgelost naar ieders tevredenheid. Misschien moeten er meer parkeerplaatsen komen of is een herindeling van de parkeerplekken aan het Zwanenbloemplein wel de oplossing? Ook willen we de inwoners erbij betrekken. Als er een goede oplossing voor de parkeerproblemen is gevonden, dan zullen wij deze in een raadsvoorstel aan de gemeenteraad ter besluitvorming aanbieden.

Oppositie scherpt plan bestuurlijke vernieuwing aan

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 11-07-2019 18:13

Na een opiniërende discussie werd het door de voltallige oppositie ingediende amendement uitgebreid met de toevoeging dat een ambtenaar onder verantwoordelijkheid van de griffier als technisch adviseur bij de agendacommissie van de gemeenteraad kan worden uitgenodigd.

Feitelijk was dit natuurlijk allang mogelijk, maar nu is het dan formeel opgeschreven. Het belangrijkste winstpunt is dat de ambtelijke beleidscoördinator, als zogenaamd louter technisch adviseur, geen permanente zitting in de agendacommissie krijgt. Het gevaar hiervan zou kunnen zijn dat deze ambtelijke figuur een ongewenste sturende en dwingende rol zou kunnen gaan spelen in de commissie. Het gaat immers om gescheiden rollen: het bestuursorgaan college vormt het dagelijks bestuur en het bestuursorgaan gemeenteraad vormt het algemeen bestuur.

De rol van de agendacommissie wordt steviger. Zij kijkt verder vooruit en bepaalt niet alleen de agenda's van de vergaderingen, maar denkt aan de hand van de bestuurlijke kalender ook na over de gewenste beeldvormende bijeenkomsten voor de raad. In de agendacommissie wordt de vorm en inhoud van de bijeenkomsten afgestemd en wie er aan tafel zit of op een andere manier participeert.

De griffier doet daarvoor, in afstemming met college en ambtelijke organisatie, een voorstel.

Per onderwerp levert de ambtelijke organisatie/het college een advies aan over doel, opzet, werkvorm, communicatie etc. Hiervoor wordt het formulier 'intake beeldvormende activiteit' gebruikt. Er is altijd duidelijk in welke 3 subtypen beeldvorming de sessie gaat plaatsvinden. Per avond kunnen dit verschillende typen zijn. Ook bepaalt de agendacommissie de locatie van de bijeenkomsten (raadzaal, andere ruimte of externe locatie).

De agendacommissie kan agenderingsverzoeken van een raadslid niet op inhoudelijke gronden weigeren. De agendacommissie heeft een plannings-technische rol bij het bepalen op welke avond en op welk tijdstip een onderwerp geagendeerd wordt.

Vragen: ­ is het wenselijk dat de ambtelijke organisatie/het college een advies aanlevert over doel, opzet, werkvorm, communicatie etc.?

­Locatiekeuze wordt ook bepaald door agendacie. Is dat wenselijk?

­Agendacie. heeft geen inhoudelijke rol. Maar wat als zij de plannings-technische rol zodanig invult dat inhoudelijke onderwerpen niet aan bod komen of telkens vooruit in de tijd worden geschoven?

Verslaglegging. De Agendacie. bepaalt de wijze van verslaglegging (drie vormen: kort verslag, uitgebreid samenvattend verslag, videoverslag).

Samenstelling agendacie. ­Twee raadsleden uit coalitie en twee uit de coalitie(?), benoemd door de raad (stemrecht), ­Voorzitter van de raad (stemrecht), ­Griffier (adviseur), Ambtelijk beleidscoördinator (technisch adviseur).

De vergadering van de agendacommissie is openbaar en er worden notulen opgesteld (samenvattende besluitenlijst waaruit de overwegingen voor keuzes blijken).

Vragen: wordt niet bedoeld twee raadsleden uit de coalitie en twee raadsleden uit de oppositie?

OP is voorstander van een paritaire verhouding tussen coalitie en oppositie. De vertegenwoordiging in de agendacommissie dient in evenwicht te zijn.

Ten opzichte van de eerste versie is een duidelijker onderscheid gemaakt. Positief.

Vragen: ­ op welke wijze wordt inhoudelijke sturing vanuit de ambtelijke organisatie/het college in de agendacommissie voorkomen?

Wat betekent deze verandering voor de verschillende betrokkenen in het proces?

Uitgaande van de teksten hebben de fracties 2 vergadermomenten, in week 1 en in week 4. Dat lijkt voldoende om politieke afstemming te faciliteren en contacten met de buitenwereld te onderhouden.

Vragen: vanuit het perspectief van de inwoners krijgen zij in de beeldvormende fase ruimschoots gelegenheid in te spreken, hun visie e.d. kenbaar te maken. Maar hoe is dat geregeld in de opiniërende fase?

In het rapport Hiemstra en de Vries over de doorlichting van de ambtelijke organisatie stond onder andere het onderstaande te lezen:

Als het gaat om opgavegericht werken is het belangrijk dat de organisatie, te beginnen bij het bestuur, scherpe opgaven benoemt en duidelijke afspraken maakt met het MT om deze te realiseren. Het coalitieakkoord is leidend, maar vraagt op onderdelen verdere uitwerking om ambtelijk hanteerbaar te zijn. De beelden hierover gaan wel in dezelfde richting, maar sluiten nog niet volledig op elkaar aan. Zo lang die gezamenlijke taal er niet is liggen misverstanden en energieverlies op de loer. (pagina 6). Het college en MT benoemen dat ze in de beginperiode hierover goed met elkaar in gesprek waren. De afgelopen periode is de aandacht naar andere zaken verschoven. (pagina 7)

De ambtelijke organisatie krijgt nu bij de bestuurlijke vernieuwing een zwaardere rol als het gaat om advisering over de interactie, de beeldvorming, e.e.a. in afstemming met de griffie. De ambtelijke beleidscoördinator maakt voortaan deel uit van de agendacommissie voor een technische toelichting op voorstellen vanuit het College.

Vragen: gelet op de gememoreerde problemen bij de doorlichting van de organisatie is het de vraag of de ambtelijke organisatie hiervoor gereed is. Waaruit kunnen wij afleiden dat indien de ambtelijke organisatie een zwaardere rol krijgt niet als bij het opgavegericht werken de zaken versloffen en de aandacht naar andere zaken zal verschuiven?

Evaluatie. Om te kunnen bepalen of de pilot geslaagd is, is een goede evaluatie van belang. De werkgroep Bestuurlijke vernieuwing zal hiervoor een voorstel doen. Onafhankelijk onderzoek en vergelijking ten opzichte van een nulmeting vindt de werkgroep belangrijk.

De opdrachtformulering en doelstellingen vormen het uitgangspunt. Deze worden smart uitgewerkt. De aanname is dat opgavegericht werken het realiseren van de maatschappelijke ambities versterkt.

Een organisatiescan is altijd een momentopname. Dat geldt ook voor dit onderzoek. In de onderzoeksperiode was de organisatie volop in ontwikkeling. De doorwerking was soms nog niet zichtbaar. Het college wil meer zichtbare en concrete resultaten zien die op een gestructureerde wijze tot stand komen. Het is tijd voor een extra impuls in de organisatie om de structuur en sturing te verstevigen en competenties te ontwikkelen om opgavegericht werken mogelijk te maken en de ambities te realiseren.

OP: Papendrecht mag zich aanmelden voor aanleg van drie Minibossen ('Tiny Forests')

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 18-03-2019 08:31

Wij stellen vandaag voor aan het College van B. en W. om als gemeente initiatiefnemer te worden voor de aanleg in Papendrecht van zogenaamde ‘Tiny Forests’. Daarvoor is het van belang allereerst te inventariseren op welke plekken in de gemeente deze ‘Tiny Forests' zouden kunnen worden ingepast en vervolgens is het van belang de gemeente aan te melden bij IVN.

Initiatiefnemer worden

Een groene oase bij jou om de hoek. Een plek waar bomen groeien, insecten zoemen en een egel schuilt. Waar je kan bijkletsen met de buren, je verjaardag viert of bramen plukt om muffins te bakken. Zie je het voor je?

Gemeenten waar IVN nu al mee samenwerkt om één of meerdere Tiny Forests te realiseren zijn: Almelo, Almere, Alphen a/d Rijn, Apeldoorn, Borsele, Boxtel, Breda, Den Bosch, Dongen, Goes, Groningen, Halderberge, Hardenberg, Helmond, Hengelo, Leiden, Maastricht, Meppel, Middelburg, Noord-Beveland, Oss, Roosendaal, Terneuzen, Uithoorn en Utrecht. Papendrecht ontbreekt in dit lijstje.

Wat is een Tiny Forest?

Een Tiny Forest is een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van een tennisbaan. Dit bos is niet alleen een prettige plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen. Kinderen leren in het buitenlokaal over de Nederlandse natuur. Buurtbewoners ontmoeten elkaar op een prettige en gezonde plek of organiseren hier de buurtbarbecue. Een minibos in je buurt zorgt bovendien voor verkoeling op warme dagen, meer biodiversiteit en waterberging bij zware regenval.

Wat vragen we van een initiatiefnemer?

Als initiatiefnemer van een Tiny Forest in jouw buurt speel je een belangrijke rol bij de realisatie. De gemeente en de Nationale Postcode Loterij betalen het bosje, dus dat is geregeld. Een projectleider van IVN ondersteunt je bovendien bij het proces, maar het initiatief blijft bij jou. Als initiatiefnemer zoek je een kernteam van tenminste 3 tot 6 buurtbewoners bij elkaar en doorloop je samen met een buurtschool en de gemeente de stappen die nodig zijn om het bosje te realiseren. Als initiatiefnemer overleg je ook samen met gemeente en school wie welke rol kan/wil spelen in het beheer van het bosje.

Selectiecriteria

Voordat een Tiny Forest wordt toegewezen, wordt jouw plan gecheckt aan de hand van onderstaande selectiecriteria.

Belangrijk is dat het plan wordt gedragen door een aantal personen;

De locatie heeft draagvlak in de wijk en wordt ondersteund door bewoners en andere partijen;

Er is een basisschool of BSO op loopafstand;

De locatie is 200 tot 400 m2 groot en tenminste 4 meter breed;

Op de locatie mogen bomen zo hoog groeien als ze zelf willen;

De locatie is gelegen in een woonwijk;

De locatie is (semi)openbaar toegankelijk.

In de bijlage bij deze brief doen wij u het HANDBOEK Tiny Forest planten toekomen. Wij hopen dat de gemeente hiermee (snel) aan de slag gaat en zien uit naar een voorstel van uw kant om Tiny Forests in onze gemeente te gaan realiseren.

Zorg voor een onafhankelijke pers

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 14-03-2019 08:10

In een gemeente als Capelle is het voor burgers niet goed mogelijk het gemeentebestuur kritisch te volgen. Kritische pers is commercieel niet interessant genoeg. Dan moet de gemeente zelf zorgen dat die er komt, vindt

"Het is belangrijk dat inwoners voldoende op de hoogte zijn van de onderwerpen die binnen hun gemeente of regio spelen. Daarvoor is onafhankelijke en kritische media op lokaal niveau noodzakelijk, maar ook een overheid die zelf open en transparant is.” Dat schreef minister Kajsa Ollongren op 5 juli 2018 in haar

Plan van Aanpak Versterking Lokale Democratie.

In Capelle aan den IJssel ontbreekt een onafhankelijke kritische politieke pers. Hierdoor zijn de Capellenaren onvoldoende op de hoogte van de onderwerpen die spelen in de politiek en waar de verschillen tussen de partijen zitten. Het wordt tijd invulling te geven aan de ambitie van minister Ollongren. Om met een aanpak te komen voor versterking van lokale democratie door berichtgeving van een kritische pers. Deze oproep is daartoe een eerste aanzet. Het is aan de Capelse politiek en geïnteresseerde journalisten (media) hier een verdere invulling aan te geven.

Ter overweging

De Capelse gemeenteraad telt 9 verschillende politieke partijen met 33 raadsleden. Een raadslid ontvangt rond 1.600 euro per maand als vergoeding voor de te besteden tijd. In totaal dus 52.000 euro per maand. Het aantal vergaderingen dat daarvoor moet worden bezocht is vaak op één hand te tellen. De afgelopen maanden waren dat een enkele commissievergadering en op 11 februari de eerste raadsvergadering van dit jaar. Op de agenda stonden toen vooral hamerstukken, onderwerpen waarvan partijen vinden dat ze zich niet kunnen profileren met onderscheidende opvatting tijdens een debat in de raad. De vergadering duurde nog geen uur, eensgezindheid troef. De informatie van de gemeente over de vergaderingen, „Terugblik op de raadscommissies” of “Terugblik gemeenteraadsvergadering”, geeft ook een beeld van grote eensgezindheid. Maar als er geen verschillen of geschillen zijn, waarom moeten we dan 52.000 euro per maand betalen voor deze raad, met 9 fracties en 33 raadsleden?

Wie de moeite neemt de openbare beraadslagingen te volgen zal ontdekken dat er wel degelijk grote verschillen zijn tussen de partijen. Er zijn partijen die behoedzaam met ons belastinggeld willen omgaan, er zijn partijen die mooi weer spelen en de schulden doorschuiven naar de toekomst. Er zijn partijen die pleiten voor meer groen, andere voor meer hoogbouw. Zo zijn er partijen die het college vormen maar ook partijen die niet eens willen aanschuiven bij het college van Leefbaar Capelle en de VVD.

De verschillen zoals die tot uiting (moeten) komen in het debat dringen tot ons Capellenaren evenwel niet door. Enerzijds omdat de partijen verzuimen ons te voorzien van de ingenomen standpunten, anderzijds omdat er geen kritische waarnemers zijn die hierover verslag uitbrengen.

Vreemd, want het gaat toch om de besteding van meer dan 200 miljoen euro per jaar. Vreemd ook, want het gaat om het welbevinden van Capellenaren met verschillende voorkeuren die tot 9 fracties hebben geleid. Wie waakt hier over? Waar is ruimte voor positieve of negatieve kritiek? Niemand en nergens, afgezien van een incidenteel artikel in het

. Wie een kritisch geluid wil vernemen is aangewezen op de Twitter van

, kritisch maar niet te kwalificeren als objectieve journalistiek.

De ouderen onder ons kunnen zich vast nog herinneren hoe boeiend de

ons vroeger informeerden. De journalisten bezochten nagenoeg alle vergaderingen en deden verslag van wat er in de raadzaal werd besproken, maar ook van wat er in de wandelgangen te beluisteren viel. Hierdoor was het niet nodig zelf de vergaderingen bij te wonen of te beluisteren. De lezer kreeg heldere verslagen van journalisten, op papier en gemakkelijk te bewaren.

Gemeente aan zet

In het belang van het goed functioneren van onze lokale democratie is het wenselijk dat er een onafhankelijke pers komt die op kritische wijze verslag doet van het reilen en zeilen van onze lokale politici. Voor uitgevers en mediabedrijven is de lokale politiek van Capelle commercieel niet interessant. De gemeente en de politieke partijen zijn aan zet. Om te beginnen zou de gemeente haar voorlichtingspagina open kunnen stellen voor opinies van burgers. Verder kan worden gedacht aan het gunnen van een opdracht aan een freelancejournalist op kosten van de gemeente en/of de politieke partijen. De artikelen zouden (ongecensureerd) gepubliceerd kunnen worden op de informatiepagina’s van de gemeente. Geen nieuwe gedachte, meerdere gemeenten hebben reeds in het belang van de lokale democratie freelancejournalisten gecontracteerd voor kritische verslaglegging. De maandelijkse kosten zijn mogelijk relatief gering (1.000 euro?), zeker in het licht van de vergoeding voor raadsleden of kosten van het Capels bestuur als totaal.

Politiek Capelle en de burgers verdienen een open en transparante politiek, daar hoort een goede onafhankelijke kritische journalist bij.

(oud-gemeenteraadslid Capelle aan den IJssel)

Artikel overgenomen uit NRC Handelsblad Rotterdam bijlage 09 en 10 maart 2019

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.