Nieuws van CDA inzichtelijk

10 documenten

Eindelijk geld om de N50 bij Kampen te verbreden

CDA CDA Kampen 04-07-2020 20:04

Uit een besluit van het college van Gedeputeerde Staten van Overijssel blijkt dat de Provincie ruim 3,8 miljoen euro uit wil trekken voor verbreding van de Rijksweg N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid. Daarvoor is er nu in totaal 10 miljoen euro beschikbaar. De verwachting is dat de verbreding in 2023 met dat budget betaald kan worden. CDA Kampen is blij dat de N50 eindelijk verbreed gaat worden, omdat met name het weggedeelte bij Kampen regelmatig overbelast is, met files en ongelukken tot gevolg. Ook Wim Duitman, lid van de Provinciale Staten van Overijssel uit Kampen, heeft al meermaals benoemd dat de huidige weg te druk en te gevaarlijk is. “CDA Overijssel wil investeren in goede verbindingen via weg, water en spoor. De N50 is daarbij een van de knelpunten waar we prioriteit bij leggen”, zo sprak Duitman in maart 2019. Met de verbreding van de N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid is daarom een wens in vervulling gegaan van zowel CDA Kampen als CDA Overijssel. Tegelijkertijd zal onze lobby bij het kabinet om van het hele stuk tussen Emmeloord en Hattemerbroek een weg met tweemaal twee rijkstroken te maken onverminderd doorgaan.

Provinciale weg N377

CDA CDA Dalfsen 13-02-2020 17:20

Een veilige N377 in Nieuwleusen. Voor omwonenden én weggebruikers. Daar maken we ons hard voor! Tijdens de afgelopen raadsvergadering heeft Roel Kouwen namens de CDA-fractie en alle andere raadsleden een motie ingediend om de Provincie Overijssel te bewegen om de (provinciale) plannen voor de N377 opnieuw te bekijken. Onze motie is unaniem aangenomen. We hebben alle partijen opgeroepen ook hun provinciale fracties aandacht te laten vragen voor de N377. Zo hebben CDA Overijssel en PvdA Overijssel al vragen gesteld aan de verantwoordelijk bestuurder in het provinciehuis. Als CDA Dalfsen zullen wij ons in ieder geval actief blijven inzetten voor een duurzaam veilige N377 in Nieuwleusen!

Veilig fietsen

CDA CDA Bodegraven-Reeuwijk 31-12-2019 23:00

Een paar jaar geleden is het CDA de actie 'Veilig Fietsen' gestart. Met behulp van inwoners zijn de 40 grootste fietsknelpunten in kaart gebracht, en overhandigd aan de burgemeester. Sindsdien hebben we alle mogelijkheden aangegrepen om aandacht voor fietsveiligheid te vragen. Inmiddels zijn een flink aantal gevaarlijke locaties uit onze lijst aangepakt. Er wordt dus aan de fietsveiligheid gewerkt, maar we zijn er nog lang niet! Het gevaarlijkste fietspunt in onze gemeente blijft de oversteek van de 'Kluifrotonde', bij de oprit van de N11. Het CDA is een lobby begonnen om dit onder de aandacht van de provincie te brengen, maar de gedeputeerde heeft laten weten liever te wachten op de Bodegravenboog (de aansluiting van de N11 op de A12 richting Den Haag). Aangezien deze aansluiting niet voor 2040 gepland staat, is hierop wachten voor het CDA geen optie. Tijdens de vergadering van de gemeenteraad vanavond zullen wij opnieuw de wethouder oproepen om samen met de provincie tot een oplossing te komen voor deze oversteek. Elke dag steken hier 2.300 fietsers over, op weg naar school, sport of werk. Een fietsbrug of -tunnel zou de verkeerssituatie een stuk veiliger maken, en de doorstroming op de rotonde verbeteren. We zijn erg blij met de aandacht die er nu is voor fietsveiligheid. Niet in de laatste plaats omdat juist onze kinderen en ouderen op de fiets kwetsbare weggebruikers zijn die bescherming verdienen. In een gemeente waar nieuwbouwprojecten worden opgeleverd, wijken worden heringericht en straten worden opgeknapt komen er natuurlijk ook nieuwe knelpunten bij. Een mooi voorbeeld hiervan is het nieuwe fietspad dat vanuit Weideveld uitkomt op de oversteek met de Broekveldselaan. En zo blijft de fietsveiligheid onze aandacht houden, en zorgen wij dat het hoog op de agenda blijft. Jan Vergeer Fractievoorzitter CDA Bodegraven-Reeuwijk

Raadsleden bezoeken Rijkswaterstaat

CDA CDA Nissewaard 16-10-2019 04:09

Afgelopen vrijdag brachten de raadsleden van de gemeente Nissewaard een bezoek aan Rijkswaterstaat. Hier werd in de verkeercentrale - te Rhoon - gesproken over de werkzaamheden die deze organisatie zoal verricht. Speciale aandacht was er natuurlijk voor de bruggen en tunnels die voor de ontsluiting moeten zorgen van ons eiland. De Spijkenisserbrug en de Botlekbrug, die ook afzonderlijk nog werden bezocht door de raadsleden, worden vanuit Rhoon scherp in de gaten gehouden. Rijkswaterstaat is continu bezig om de doorstroming op deze wegen zo goed als mogelijk te continueren, ondanks het continu passeren van schepen op de Oude Maas. Het was een nuttige en leerzame bijeenkomst. Mocht u meer willen weten over dit onderwerp kijk dan eens op de site van Rijkswaterstaat. Namens het CDA, bedankt voor de organisatie.

Afsluitdijk krijgt nieuwe bruggen en bredere sluis

CDA CDA Súdwest-Fryslân 13-06-2019 17:41

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat trekt alsnog de portemonnee om de bouw van een bredere sluis en nieuwe bruggen in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand mogelijk te maken. Het financiële gat – vorige maand nog 46 miljoen euro – is deze week gedicht. Een deel van het tekort kon worden weggewerkt door versobering van het plan en compensatie van de btw (samen 16 miljoen euro), waardoor nog een gat van 30 miljoen resteerde. Het ministerie en de provincie Fryslân staan nu elk voor de helft van dit bedrag garant. De provincie rekent voor een deel van deze 15 miljoen op steun van andere partners in de regio, zoals de provincies Overijssel, Flevoland en Drenthe, het bedrijfsleven en diverse gemeenten. “Súdwest-Fryslân is bereid nog eens 250.000 euro bij te dragen, bovenop de 1 miljoen euro die we eerder al hebben toegezegd”, zegt wethouder Maarten Offinga van financiën en economische zaken. Achter de schermen hebben we er bijna onvermoeibaar aan getrokken Hij noemt de beslissing van de minister “geweldig nieuws”. “Achter de schermen hebben we er bijna onvermoeibaar aan getrokken”, zegt Offinga. “Heel mooi om te zien dat onze inspanningen nu zijn beloond.” Verbreding van de sluis bij Kornwerderzand leidt tot miljoeneninvesteringen door bedrijven in de IJsselmeerregio, en levert ten minste 3000 volwaardige nieuwe banen op, zo blijkt uit onderzoek naar de economische effecten. Niet alleen de jacht- en scheepsbouw en de toeleveringsbedrijven profiteren. Door de bredere sluis (van 14 naar 25 meter) en het uitdiepen van de vaargeulen op het IJsselmeer profiteren ook de binnenhavens (Zwolle, Kampen, Meppel, Lelystad) en het verre achterland. “Vervoer per schip ontlast het wegennet in de Randstad”, zegt Offinga. “Het is bovendien milieuvriendelijker dan transport per vrachtwagen.” De ambitie van de regio is om in overleg met Rijkswaterstaat zo snel mogelijk met de werkzaamheden te beginnen. “Al moeten we daarbij wel rekening houden met de huidige werkzaamheden aan de Afsluitdijk”, zegt Offinga. De planning is dat het totale project uiterlijk in 2026 is afgerond.

‘Nummers 2’ CDA Flevoland en Overijssel: “Nú tijd om N50 aan te pakken”

CDA CDA Kampen 04-03-2019 20:34

Het CDA in Overijssel en Flevoland dringen aan op een snellere aanpak van de N50 tussen Zwolle en Flevoland. Volgens de nummers 2 van de kandidatenlijsten in beide provincies, Chris Schotman uit Dronten en Wim Duitman uit Kampen, is deze weg te druk en te gevaarlijk. “De aangekondigde aanpak tussen Kampen en Kampen-Zuid is belangrijk, maar daarmee zijn we er nog niet”, vinden zij. De verbinding tussen Zwolle en Flevoland via Kampen is een belangrijke, maar ook drukke weg. Er gebeuren regelmatig ernstige ongevallen, soms met dodelijke afloop. Met name het deel bij Kampen is overbelast waardoor regelmatig filevorming optreedt. De weg wordt stukje bij beetje aangepakt. Voor 2019/2020 staat het deel tussen Kampen en Kampen-Zuid op de planning. “Een mooie stap van dit kabinet waarop we lang hebben gewacht en die belangrijk is voor de bereikbaarheid en veiligheid, maar dat is nog niet genoeg’, stellen Duitman en Schotman. “Het CDA Overijssel wil investeren in goede verbindingen via weg, water en spoor. De N50 is daarbij een van de knelpunten waar we prioriteit bij leggen in de ontsluiting van de regio Zwolle richting Flevoland en het noorden”, aldus Wim Duitman. “Dat geldt ook voor Flevoland’, zegt Chris Schotman, CDA-fractievoorzitter in de Staten van Flevoland. “Zowel vanuit Noordoostpolder als vanuit Dronten is de N50 een echte bottleneck, en dat terwijl het zo’n belangrijke weg is voor onze regio. Er wordt al lang over gepraat, maar nu is het echt tijd om de weg aan te pakken. Wat dat betreft staan CDA Flevoland en CDA Overijssel schouder aan schouder”. De aanpak van het deel tussen Kampen en Kampen-Zuid bestaat uit de aanleg van extra rijbanen met daartussen een afscheiding. Daardoor moeten de doorstroming en de veiligheid worden verbeterd. Flevoland en Overijssel hebben een meerderheid van de Tweede Kamer aan hun zijde, die heeft geëist dat de N50 uiterlijk in 2022 is verbeterd. Overheden en ondernemers uit Overijssel en Flevoland lobbyen al geruime tijd voor de aanpak van de N50. Het Flevolandse deel van de weg tussen Emmeloord en Ramspol is de afgelopen jaren al volledig verdubbeld.

N375 Duurzaam veilig

CDA CDA De Wolden 19-10-2018 04:45

De provincie Drenthe en de gemeente De Wolden werken samen om de weg N375, de weg tussen Pesse en Meppel, veiliger te maken. Eén van de maatregelen om dit te bereiken, is de aanpak van de gelijkvloerse oversteken op de N375. In de raadsvergadering van 18 oktober konden de politieke partijen hun mening geven over het voorstel. Namens het CDA voerde Eline Vedder het woord. Zij vroeg aandacht voor een aantal zaken. Tunnel Gijsselterweg: Het is overduidelijk dat het een moeizaam proces was om tot enige mate van consensus te komen en dat er veel verdeeldheid is onder de betrokken inwoners. Veiligheid is hierin een belangrijk en vaak genoemd argument. Het CDA neemt zo’n proces serieus en vroeg de wethouder om een nadere toelichting, wat nu precies de afweging is geweest voor een tunnel bij deze oversteek.Volgens de wethouder was er geen eenduidig advies van de werkgroep. Het overgrote deel van de inwoners van het gebied is voor het openhouden van de verbinding Ruinen - Hoogeveen, maar wel met beperking. Door het aanleggen van een tunnel is afslaan en opdraaien op de N375 niet meer mogelijk. De wethouder schat in dat tunnel een ontmoedigende werking, ipv aanzuigende werking heeft. Veiligheid fietsers Het CDA benadrukt dat het dat het belangrijk is om oog te hebben voor de veiligheid van fietsers bij de tunnel Gijsselterweg, maar ook bij de tunnel Berghuizen. Verder vroeg het CDA naar de situatie bij de Ruinerveldweg, aangezien die niet in de stukken werd genoemd. Het blijkt dat hier een enkelzijdige landbouwsluis aan de noordzijde komt. Verdere uitwerkingDe beide werkgroepen worden betrokken bij de verdere uitwerking. Woordvoerder Eline Vedder vroeg de wethouder om ook defensie, Cumela (de brancheorganisatie voor ondernemers in groen, grond en infra) en de LTO bij het verdere proces te betrekken. Dit om te voorkomen dat de oplossingen straks niet werkbaar blijken te zijn voor de bijzondere verkeersvoertuigen. De wethouder zegde dit toe.

Lintjesregen

CDA CDA Boxtel 26-04-2018 10:55

Tijdens de traditionele lintjesregen zijn dit jaar 10 vrijwilligers in onze gemeente gedecoreerd.Van harte gefeliciteerd met jullie welverdiende en bijzondere onderscheiding:Ans Kuilman, Wil Sep, Hans de Visser, Rianne van Aarle, Arnold van den Broek, Jan Rombouts, Cees Braken, Paul Saris, Rien Schalkx en Marij Vervoort.Bedankt voor jullie inzet voor Boxtel, Liempde en Lennisheuvel.

CDA vragen over verkeersproblematiek Hoogveld

CDA CDA Sittard-Geleen 18-03-2018 08:30

Vragen aan college verkeersproblematiek Hoogveld Sittard Op 16 maart had de CDA-fractie een onderhoud met een aantal inwoners en het wijkplatform van de wijk Hoogveld in Sittard. Tijdens het onderhoud kwamen een aantal knelpunten aan de orde die sinds de realisatie van de wijk spelen. Zoals het uitblijven van openbaar vervoer en de bereikbaarheid van de wijk. Voor dit laatste heeft CDA-raadslid Jos Schlössels aan het college vragen gesteld. Met de auto is Hoogveld, maar op 2 plekken bereikbaar. Vanaf de N276 en vanaf de Eisenhowerstraat in de wijk Limbrichterveld. Deze beperkte bereikbaarheid kan bij calamiteiten met de toch al drukke N276 tot gevaarlijke situaties leiden. Een oplossing in deze zou het verbreden van de voetgangers- en fietstunnel grenzend aan de Rijksweg Noord zijn, zodat ook auto’s via deze tunnel de wijk kunnen bereiken. Deze aanpassing leidt volgend het CDA verder ook nog tot minder verkeersintensiteit bij de ingang van Hoogveld vanaf de N. 276 en dus tot een meer verkeersveilige wijk. Jos Schlössels heeft verder het college gevraagd naar de bereidheid het overleg aan te gaan met Prorail en deze suggestie als oplossing aan te dragen.

Bijdrage begroting 2017

CDA CDA Haarlemmermeer 27-10-2016 15:25

Voorzitter, Vergeleken met de Voorjaarsrapportage geeft de Programmabegroting 2017-2020 een aanzienlijk positiever beeld te zien. Het begrotingsresultaat 2017 komt uit op een klein plusje, maar de jaren daarna zijn stevige overschotten voorzien. De verschillen worden bepaald door een veelheid van factoren, waaronder een lagere uitkering uit het gemeentefonds, waar toch moeilijk duidelijke grip op lijkt te krijgen. Bij het verwachte positieve resultaat in het komende jaar moeten we natuurlijk niet vergeten, dat dit mede komt door een onttrekking van € 2,4 mln. uit de in 2016 opgebouwde egalisatiereserve. Ook is er voor de jaren 2018 en verder nog wel een taakstelling op de bedrijfsvoering en de herijking subsidies sociale basis infrastructuur van € 1,8 mln. die het beeld wel wat nuanceert. Desalniettemin lijkt sprake van een solide financiële begroting voor de komende jaren. Ook de financiële positie blijft met een rijk gevulde spaarpot en een risico analyse die als uitkomst heeft dat wij nog steeds ruim boven de minimum ratio weerstandsvermogen zitten die een kwalificatie uitstekend oplevert stevig. Natuurlijk is hier ook wel weer wat op af te dingen door de hoge netto schuldenpositie van de gemeente, maar gelukkig is de verhouding tussen rente en afschrijving en de omvang van de begroting nog wel goed. De lokale lasten voor de burgers blijven dankzij zeer beperkte verhogingen nog steeds op een aanvaardbaar niveau, zoals ook blijkt uit de vergelijking met omliggende gemeenten. Vanuit financieel perspectief is er op deze Programmabegroting dan ook weinig aan te merken. Bovendien ziet de toekomst er op basis van een aantal indicatoren positief uit. Het consumentenvertrouwen is jarenlang niet zo positief geweest en weer op het niveau van 2007, de werkloosheid daalt en de economische groei in onze regio is bovengemiddeld. Ook de huizenprijzen laten een duidelijke stijging zien. De recent ontvangen september circulaire over de verwachte uitkeringen uit het Gemeentefonds geven een plus van enkele miljoenen. Duidelijk is dat het tij lijkt te keren en het goed is voorzichtig de bakens te verzetten. Wat betreft het Sociaal domein is het CDA tevreden met de succesvolle invoering van de nieuwe taken en de positieve beoordeling die daarvoor door de inwoners is gegeven, maar het blijft een uitdaging om deze lijn door te zetten en nog verder te verbeteren. Met de beperkte financiële middelen die hiervoor beschikbaar zijn, en die blijkens de recente septembercirculaire de komende jaren toch weer ca. € 1,2 mln. lager uitkomen, ook al is dat maar een kleine 3% van het totaal bedrag, is dit een behoorlijk lastige opgave. Het CDA is van mening dat wij goed in beeld moeten krijgen hoeveel zorgbehoefte er onder ouderen in de nabije toekomst gaat ontstaan nu zij meer op zichzelf en mantelzorg zijn aangewezen. In dit verband is het onvoldoende om te werken met indicatoren waarvan slechts historische cijfers uit 2015 beschikbaar zijn. Deze vast te stellen zorgbehoefte is naar onze mening meer leidend voor de noodzakelijke uitgaven dan het plafond van de hiervoor vanuit het Rijk ontvangen gelden. Aan het College de vraag hoe men een beter zicht denkt te krijgen op de ontwikkeling van de zorgbehoefte in de komende jaren. Over de kwaliteit van het fysieke domein, waar veel burgers erg veel belang aan hechten is het CDA ronduit ontevreden, en dat is voor u natuurlijk geen nieuws, omdat wij daar al eerder kritische opmerkingen over hebben gemaakt. Tegen de achtergrond van de solide financiële positie, met een rijk gevulde spaarpot en nu structureel verwachte overschotten voor de komende jaren is het achterstallig onderhoud bij wegen, bruggen, de riolering en het groen echt niet meer te verkopen. De CDA fractie is van mening dat de portefeuillehouder beheer en onderhoud zich ernstig zou moeten schamen voor de kwalificaties zoals die in de Programmabegroting worden opgeschreven. Gemeld wordt dat door de investeringen in het lopende jaar en in 2017 de toename van het achterstallig onderhoud van ons wegennet stabiliseert. Met andere woorden de kwaliteit holt nog steeds achteruit, maar alleen de snelheid neemt af. Bij de openbare verlichting wordt gemeld dat temporisering van de investeringen een negatieve invloed heeft op de energiebesparingsdoelstellingen en mogelijk meer storingen veroorzaakt. Bij de VRI’s moeten we rekening houden met toename van storingen met risico’s voor de verkeersveiligheid als resultaat. Ook wordt gemeld dat er een achterstand is in vervanging van bomen en groen – het aantal bomen is in 2016 wederom gedaald - en daarbij komt nog de discussie over de naar het oordeel van de CDA-fractie te ver doorgevoerde bezuinigingen op het maaibeleid. De positieve bijdrage aan de biodiversiteit hebben wij op enkele plekken ook waargenomen en daarvoor bestaat zeker waardering, maar overall blijft zeker in de woonkernen een armoedig beeld zichtbaar dat niet past bij een zo rijke gemeente. Noodgedwongen wordt nu in samenspraak met dorps- en wijkraden bekeken of deze te rigoureuze bezuiniging moet worden hersteld, waarvoor bescheiden middelen in de begroting zijn ingeruimd. Over het maaibeleid zullen wij binnenkort ongetwijfeld nog wel nader met elkaar spreken. Het lijkt er op dat deze portefeuillehouder zich te zeer laat leiden door de financiële kaders en te weinig een krachtig eigen beleid weet neer te zetten. Illustratief is dat ondanks de grote mate van achterstallig onderhoud de onderhoudsbegroting een daling naar € 22 mln. laat zien. Sterker nog voor 2018 wordt het budget voor het onderhoud van wegen en kunstwerken zelfs met € 800k verlaagd! De investeringen in de openbare ruimte na 2017 drogen hierna, door het zij het met enige vertraging uitvoeren van reeds voor deze Collegeperiode geaccordeerd beleid in de VOR-2, vrijwel volledig op en er ontstaat dringend behoefte aan nieuw beleid. De aankondiging van een nieuw beheerplan Wegen, mede op basis van een, als het goed is inmiddels uitgevoerde, nieuwe CROW inspectie en een nieuw beheerplan kunstwerken voor 2017 is rijkelijk laat en geeft beperkte tijd tijdig tot nieuwe investeringsplannen en -afspraken te komen. Het CDA is van mening dat deze beheerplannen en een plan van aanpak in ieder geval voor de Voorjaarsrapportage 2017 beschikbaar zouden moeten zijn, zodat wij dan in staat zijn tijdig de kaders aan te geven voor de begroting 2018. Wij horen graag de reactie van de portefeuillehouder hierop en overwegen dit zo nodig in een motie vast te leggen. Hoewel de financiële ruimte voor de komende jaren mogelijk voldoende is, herinneren wij de portefeuillehouder aan ons voorstel om éénmalig een bijdrage uit de rijk gevulde spaarpot te gebruiken om een flinke stap te maken om de voor de gemeente Haarlemmermeer onwaardige kwaliteit van de fysieke omgeving te verbeteren. Zo nodig komen wij daarop bij de presentatie van de plannen van het College bij de Voorjaarsrapportage 2017 terug. Dit is de bijdrage van CDA Raadslid Arie Noomen zoals uitgesproken tijdens de begrotingsraad op 27 oktober 2016.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.