Nieuws van politieke partijen in Hoorn inzichtelijk

7 documenten

Lastige verkeerssituaties centrum Enkhuizen

SP SP Hoorn 01-09-2020 07:40

Sinds 1 juni jl. is in het oude stadscentrum van Enkhuizen meer ruimte voor de horeca. Zo zijn de terrassen tijdelijk vergroot en is ’t Landje van Top bij mooi weer ook een terrassengebied. De horeca is blij met deze uitbreiding, maar er zijn ook andere geluiden: de Melkmarkt is nu afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en dat veroorzaakt sluiproutes en lastige verkeerssituaties.

De SP is de afgelopen weken al vaak benaderd door inwoners van ’t Suud, het buurtje waar de meeste overlast wordt ervaren. Bezoekers van de binnenstad gebruiken de smalle straatjes daar als sluiproute en zelfs vrachtwagens lopen er met regelmaat vast. Maar in o.a. de Paulus Potterstraat is de overlast toegenomen.

Na het terrasseizoen wordt de verkeerssituatie in het centrum geëvalueerd. Dan zal worden bekeken wat er goed ging, wat slecht was en waar meer of minder overlast is ervaren.

U kunt er van op aan dat wij alle voor- en tegenargumenten goed tegen elkaar zullen afwegen. Wilt u er iets over kwijt, dan kunt u ons mailen of uw reactie hieronder achterlaten.

 

Grote terrassen permanent dankzij wilde motie | Hoorn

GroenLinks GroenLinks VVD D66 Hoorn 25-06-2020 00:00

De terrassen op de Roode Steen en het Kerkplein mogen langer ook midden op het plein blijven staan. Dat is het resultaat van het initiatief van GroenLinks, D66 en VVD. Samen met nog vijf fracties dienden ze een wilde motie in, die unaniem werd aangenomen.

‘De grote terrassen doen geen afbreuk aan de mooie historische binnenstad,’ zegt Patricia Kusters. ‘Bovendien is de afsluiting van de Roode Steen voor gemotoriseerd verkeer ook goed voor een fijne binnenstad.’

Misgelopen omzet inhalen

De grote, ruime terrassen zijn niet alleen heel gezellig, ze zijn ook goed voor de lokale economie, staat in de wilde motie. Bovendien geven ze horeca-ondernemers de kans om misgelopen omzet van de afgelopen maanden in te halen.

Unaniem

De terrassen mogen in elk geval tot 1 november blijven staan zoals ze nu staan. In de wilde motie wordt ook gevraagd om te onderzoeken of de terrassen ook volgende jaren zo kunnen worden neergezet. De motie werd unaniem aangenomen.

Geen auto’s en motoren op Roode Steen

De Roode Steen blijft dus tot 1 november afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Wat gebeurt er volgend jaar met het verkeer? ‘We willen de verkeersstromen laten onderzoeken en met een goed voorstel komen voor de afsluiting van de Roode Steen voor auto’s en motoren,’ zegt Patricia. ‘Daarin kijken we ook naar de bereikbaarheid van de winkels en de wensen van bewoners van de binnenstad.

Afsluiting is GroenLinks-wens

De evaluatie van de grotere terrassen wordt uiterlijk 1 maart volgend jaar afgerond en vervolgens aan de raad voorgelegd, om te bespreken of de permanente uitbreiding mogelijk blijft. Daarnaast verzoeken de fracties het college de resultaten van het onderzoek naar de permanente afsluiting van het plein voor gemotoriseerd verkeer in 2021 voor te leggen aan de raad. 'Dit onderzoek vraagt meer tijd dan de evaluatie van de grotere terrassen. Het is ingewikkelder en er zijn meer partijen bij betrokken. De afsluiting is al lange tijd een grote wens van GroenLinks,' aldus Patricia. 

Gemeente Hoorn faalt in aanpak hoog risico hond Kersenboogerd

PvdA PvdA Hoorn 01-07-2018 13:10

De PvdA-Hoorn vindt dat de gemeente Hoorn veel te traag en niet adequaat reageert op meldingen van bewoners in de Kersenboogerd over een hoog risico hond in hun buurt. Eerder leek de situatie onder controle, maar niets is minder waar. De eigenaar is enkel verzocht om de hond te muilkorven, van het opleggen van maatregelen

Het bericht Gemeente Hoorn faalt in aanpak hoog risico hond Kersenboogerd verscheen eerst op PvdA Hoorn.

Uw veiligheid onze zorg

Hoorns Belang Hoorns Belang Hoorn 09-03-2018 08:35

Na twee niet te negeren incidenten in de nabijheid van station Kersenboogerd worden er eindelijk maatregelen genomen om de achteruitgang te remmen. Ja 'remmen', want er zal meer nodig zijn.

De twee camera's kunnen in ieder geval zorgen voor een groter veiligheidsgevoel, iets waar Hoorns Belang al jaren voor pleit. Hierbij kunnen deze camera's er ook voor zorgen dat handelĀ  vanuit auto's wordt beperkt.

We moeten er wel voor waken dat er geen waterbedeffect op gaat treden. Met andere woorden, op andere plaatsen moeten we voorkomen dat daar overlast gaat ontstaan. Kleine ingrepen kunnen hierbij helpen, zoals het verbeteren of repareren van straatverlichting en het voorkomen van duistere hoeken.

Ook de sociale controle kan geholpen worden met meer overzicht en netheid. Dit zijn wat voorbeelden waarover Hoorns Belang graag in gesprek gaat met de bewoners om hun veiligheidsgevoel te verbeteren.

Van een knip knapt de knoop niet op

Hoorns Belang Hoorns Belang Hoorn 06-03-2018 21:32

De turbo- en naastgelegen rotonde worden aangepast. Deze rotondes zijn aan het einde van hun capaciteit gekomen en moeten wijken voor kruispunten met verkeerslichten. Maar het college wil meer en daar is Hoorns Belang tegen. Het kruispunt Dampten-Berkhouterweg krijgt een knip (afsluiting) met een doorgang voor bussen en calamiteitenverkeer. Wat de gevolgen van deze knip zijn is naar onze mening onvoldoende onderzocht en belicht.

De kruispunten Provinciale weg-Keern en Keern-Dampten is met grote regelmaat nu al heel erg druk. Wat gaat er gebeuren als deze kruispunten nog meer verkeer te verwerken krijgen? Wat gaat vrachtverkeer met bestemming het Dampten doen? Gaan zij via de Maelsonstraat waar een grote school is, via het Keern waar het al erg druk is?

Hoorns Belang is van mening dat eerst de rotondes moeten worden aangepakt en dat pas daarna, terwijl ondertussen ook de N23 klaar zal zijn, moet worden gekeken of deze knip dan nodig, wenselijk en vooral veilig is.

Open brief aan College B&W over kleine bussen door de binnenstad

VVD VVD Hoorn 01-02-2018 10:30

Geacht College,

         Zoals bekend hebben bewoners van de binnenstad veel hinder wanneer er grote, zware bussen en ander zwaar verkeer door hun straten rijden. Juist het zware verkeer zorgt voor overlast die de huizen op de grondvesten laat trillen en schade aan de panden veroorzaakt. 

Aan Connexxion is de concessie voor het Openbaar Vervoer 2018-2028 in Noord-Holland Noord gegund. De concessie gaat van start in juli 2018 en heeft een duur van 10 jaar.

Door protesten van bewoners en de inzet van Hoornse en Provinciale politici rijden er nu ook kleine bussen op lijn 14. In de spits denderen nog steeds grote bussen door de binnenstad. De bewoners hopen dat middels de concessie 2018-2028 ook de grote bussen in de spitsuren verleden tijd gaan worden.

Uit de concessie blijkt echter dat Connexxion op dit moment nog niet besloten heeft welke bussen zij per juli 2018 gaan inzetten op lijn 14. De VVD wil dat Connexxion uitsluitend met kleine bussen door de binnenstad gaat rijden die minder belastend zijn voor de panden in de binnenstad, minder belastend zijn voor het milieu en passen binnen de verduurzamingsopgave.

         De VVD laat middels deze Open Brief een hartenkreet horen en roept het College van B&W op om actief in gesprek te gaan met Connexxion om ervoor te zorgen dat vanaf juli 2018 uitsluitend met kleine bussen door onze binnenstad gereden gaat worden.

Met vriendelijke groet,

Bert van Dijkhuizen

VVD stelt schriftelijke vragen over gaten in rood asfalt

VVD VVD Hoorn 10-01-2018 10:09

https://hoorn.vvd.nl/nieuws/26481/vvd-stelt-schriftelijke-vragen-over-gaten-in-rood-asfalt

Geacht College, De VVD constateert dat het (rode) asfalt op de Draafsingel tussen de Oosterpoort en de Pakhuisstraat aardig wat gebreken vertoont.

De VVD was in het verleden voorstander van het toepassen van rood asfalt maar maakt zich nu zorgen over de gevolgen voor de verkeersveiligheid indien deze "kraters" niet duurzaam worden hersteld.

Aan de hand hiervan hebben wij een aantal vragen:

1. Op de weg van de Draafsingel tussen de Oosterpoort en de Pakhuisstraat zijn fikse kraters waarneembaar in het (rode) asfalt, zoals de foto’s laten zien. Bovendien zijn er tal van reparatiewerkzaamheden zichtbaar. Hoe lang is het College al op de hoogte van deze mankementen van het asfalt?

2. Is het College op de hoogte van de oorzaak van deze "kraters"? En zo ja, wat de oorzaak hiervan?

3. Hoe lang ligt het (rode) asfalt er inmiddels in, op dit stuk van de Draafsingel en klopt het dat hier sprake is van abnormale "slijtage"?

4. De VVD krijgt het gevoel dat de herstelwerkzaamheden alleen een tijdelijke oplossing bieden. Zijn er ook duurzame oplossingen om dit soort "kraters" in de toekomst te voorkomen?

5. Zijn er andere locaties binnen onze gemeente waar dit soort (rode) asfalt ligt?

6. Zo ja, vertoont het (rode) asfalt daar ook degelijke "slijtage"?

7. Zo ja, vormt dit een risico voor de verkeersveiligheid van de weggebruikers en wat doet het College er aan om dit risico duurzaam te minimaliseren?

8. Welke afspraken zijn er destijds gemaakt wat betreft de garantie en kwaliteitswaarborging van dit (rode) asfalt?

9. Wat zijn de financiële consequenties van de herstelwerkzaamheden voor de gemeente? Wat zijn de financiële gevolgen voor een duurzame oplossing van deze "kraters" 

Graag uw reactie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.