Nieuws van politieke partijen in Castricum inzichtelijk

15 documenten

Schriftelijke vragen over Inrichting Antonius

CDA CDA Castricum 03-09-2020 14:42

2020 augustus Geacht college, Naar aanleiding van een artikel in het NHD van vrijdag 14 augustus over pupillen van Antonius heeft het CDA de volgende vragen aan het college. -Is het college bekend met dit artikel in het NHD? Het CDA maakt zich zorgen over deze ontwikkelingen. -Deelt het college deze zorgen? Was het college op de hoogte van de problemen die zich voordoen bij de gesloten inrichting Antonius in Bakkum? -Zo ja, op welke wijze heeft u actie ondernomen? Kunt u ons melden hoeveel incidenten er hebben plaatsgevonden sinds de opening van Antonius in Bakkum? Kunt u ons melden wat er is gedaan om te zorgen dat deze incidenten niet meer voor kunnen komen? Als CDA zien we graag dat elk kind de zorg die het nodig heeft ook krijgt. Kinderen opsluiten is wat ons betreft geen goede aanpak. Maar de zorg moet wel veilig zijn voor de jongeren en voor de inwoners. Onze vraag is dan ook ; wat is er nodig om de zorg voor de jongeren en de veiligheid voor onze inwoners op een goede manier te organiseren? Graag beantwoording binnen de daarvoor gestelde termijn. CDA Castricum Dorien Veldt

Schriftelijke vragen over jeugdzorg Horizon | Castricum

GroenLinks GroenLinks Castricum 17-08-2020 00:00

De fractie van GroenLinks Castricum diende vandaag schriftelijke vragen in naar aanleiding van het steekincident dat vragen en zorgen oproept ten aanzien van het reilen en zeilen van de jeugdzorginstelling Horizon in het voormaling St. Antonius Kindertehuis. Blies de wethouder afgelopen juni niet te vroeg de loftrompet* over de transformatie in JeugdzorgPlus? Hoe goed de uitgangspunten en beginselen van de open behandelmethode JouwZorg ook zijn, er zullen altijd jongeren blijven die al dan niet tijdelijk een geslotere vorm van zorg behoeven. Ter voorbereiding van de eerstvolgende raadsvergadering hierover in september, stelde de fractie de nodige vragen. De volledige tekst is hier te lezen:

Geacht college, 

Hierbij treft u een aantal Schriftelijke Vragen aan naar aanleiding van het steekincident in de nacht van 16 op 17 juni j.l.,  de nadere informatie die op Facebook is gedeeld op de JBCA pagina en het artikel in het Noord-Hollands Dagblad d.d.14-08-2020. 

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200813_12040320?utm_source

De verdachten van het incident zijn cliënten van Horizon-Bakkum. De gemeente heeft een belangrijke verantwoordelijkheid voor de jeugdzorg-plus waar Horizon onder valt, en ook voor de veiligheid van de inwoners van de gemeente. Bij GroenLinks denken we dat je in deze vorm van jeugdzorg regelmatig cliënten zult hebben die 'met geweld bekend zijn'. Een belangrijk doel van de jeugdzorg-plus, wat deze groep betreft, is juist ernaar te streven dat een gewelddadig verleden niet onvermijdelijk uitmondt in een gewelddadige toekomst. Maar we vragen ons wel af of er onderscheid te maken is tussen lichtere en zwaardere problematiek voor de behandelingsmogelijkheden en onmogelijkheden van Horizon.

We zien graag antwoord op de volgende vragen:

1. Er is veel discussie geweest over de overgang van deze hulpverlening van Parlan naar Horizon. Een van de vragen destijds was of er op de Horizon-lokatie in Bakkum ook jongeren met een zeer zware achtergrond in deze experimentele open omgeving zouden komen, en of de veiligheid van de omgeving niet in het geding zou zijn. In de krant reageerde Horizon daarop destijds dat dergelijk zware cliënten naar Transferium of buiten de regio in een gesloten setting zouden worden geplaatst.  Dat lijkt, gezien het artikel in het NHD en onder voorbehoud van de uitkomst van het onderzoek, nu toch niet te zijn gebeurd. Heeft het college Horizon daarover gesproken? Zo ja, wat was het resultaat van dat gesprek? Is het college bereid de raad van dit gesprek verslag te doen?

2. De zaak is nog in onderzoek, maar er is sprake van dat de daders mogelijk deel uitmaken van een drillrap-groep. Onlangs stond hierover dit artikel in de Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/zelfs-het-vriendelijke-gezi...

Het lijkt ons niet de bedoeling dat dit geweld, het opjagen en bedreigen van jongeren om onderling punten te scoren via Horizon in Castricum terecht komt en wij maken ons daar zorgen over. Deelt het college deze zorgen? Is het college bereid de raad op de hoogte te houden over de uitkomst van het onderzoek wat dit betreft? 

3. Invloed van het college: 

a. Vindt het college het wenselijk om de toelating van cliënten waarvan bekend is dat ze eerder geweld hebben gebruikt, te stoppen, en hen in een meer gesloten omgeving onder te brengen?

b. Welke mogelijkheden heeft het college in het algemeen, dus zonder dat wij op dit moment zeggen dat dit in dit geval zo is (omdat het nog in onderzoek is), om te zorgen dat dergelijke "zware" cliënten niet toegelaten worden in de principieel open setting die Horizon is?

c. Wat zijn de afspraken over de invloed van de gemeente hierop, zowel vanuit de portefeuille van veiligheid, als die van de jeugdzorg?

4. Maatregelen en behandelvisie Horizon:

a. Wat vindt het college ervan dat Horizon nu toch tralies en andere versterkingen heeft aangebracht, met het oog op de reden dat deze organisatie de aanbesteding heeft "gewonnen", namelijk dat ze juist een open instelling willen zijn?

b. Is er in dit opzicht dan nog verschil met de behandeling door Parlan/Transferium?

c. Is, in de ogen van het college de behandelingsvisie van Horizon geschikt voor iedere jeugdige die voor de jeugdzorg-plus in aanmerking komt? 

d. Is het college het met ons eens dat men bij de aanbesteding te makkelijk heeft gedacht over de geschiktheid van de behandelingsvisie voor alle cliënten in deze categorie, en dat het nodig is hier samen met de jeugdhulp-partners in de regio verder over door te denken?

e. Is het college bereid dit verder doordenken integraal mee te nemen in het voorstel over het binnenkort aan de raad voor te leggen voorstel over jeugdhulp met verblijf?

5. In het recente verleden is er veel kritiek en zijn er veel vragen geweest op de inrichting van het gebouw van Horizon-Bakkum, op het toezicht (veel weglopers die zich niet (op tijd) terugmelden), de kwaliteit van de therapie, en op de scholingsmogelijkheden. Graag zien wij een overzicht over deze kwalitatieve stand van zaken op dit moment, waaruit duidelijk wordt of deze problemen zijn opgelost. Is het college bereid dit met de raad te delen?

Graag zien wij deze vragen binnen de daarvoor gestelde termijn beantwoord.

Met vriendelijke groet,  Namens de fractie van GroenLinks Hannie Lutke Schipholt

 

************************************

)* https://castricum.uitkijkpost.nl/nieuws/algemeen/37031/evaluatie-eerste-jaar-jeugdzorgplus-in-bakkum-

Bouwplan Schoollaan in Limmen

CDA CDA Castricum 11-04-2020 12:29

2020 maart Het plan om een extra woning naast de boerderij op Schoollaan 2 in Limmen kan niet op de steun ven het CDA Castricum rekenen. Wat het CDA betreft gaat het hier om het buitengebied. Halverwege de lange procedure is de provincie van standpunt veranderd en spreekt nu van Binnenstedelijk gebied. Ondanks alle aangeleverde stukken is het voor ons niet duidelijk geworden wat de reden hiervoor is. Wij missen de onderbouwing. Ook de noodzaak om hier een extra woning te mogen bouwen zien wij niet. Verder is het CDA ook bang voor precedentwerking en dat er nog meer bouwplannen komen voor percelen aan de Schoollaan en dat het open uitzicht verdwijnt. Namens de fractie, Dorien Veldt

Bouwplan Schoollaan in Limmen

CDA CDA Castricum 11-04-2020 12:29

2020 maart Het plan om een extra woning naast de boerderij op Schoollaan 2 in Limmen kan niet op de steun ven het CDA Castricum rekenen. Wat het CDA betreft gaat het hier om het buitengebied. Halverwege de lange procedure is de provincie van standpunt veranderd en spreekt nu van Binnenstedelijk gebied. Ondanks alle aangeleverde stukken is het voor ons niet duidelijk geworden wat de reden hiervoor is. Wij missen de onderbouwing. Ook de noodzaak om hier een extra woning te mogen bouwen zien wij niet. Verder is het CDA ook bang voor precedentwerking en dat er nog meer bouwplannen komen voor percelen aan de Schoollaan en dat het open uitzicht verdwijnt. Namens de fractie, Dorien Veldt

Regeldruk jeugdzorgaanbieders kan minder

PvdA PvdA GroenLinks Partij voor de Dieren Castricum 07-04-2020 18:22

De PvdA Castricum wil regeldruk voor jeugdzorg aanbieders zo veel mogelijk verminderen. Een van de manier om dat te bereiken is als gemeenten in Noord-Holland Noord zo veel mogelijk dezelfde contracten, -tarieven en verantwoordings-/rapportage-eisen nastreven. Om dat te bereiken komen de PvdA afdelingen van 18 gemeenten (Noord Holland noord, de kop van Noord Holland en West Friesland  komen regelmatig samen met Groen Links, de SP, PvdD en lokale partijen met als doel om meer zeggenschap te krijgen over de aanbestedingsprocedures in de jeugdzorg. Bijna iedere gemeente heeft nu een eigen systeem met eigen regels.  Dat maakt het onnodig complex voor de zorgaanbieders.

Een van de uitgangspunten in toekomstig beleid moet volgens de linkse en progressieve politici zijn dat gemeenten in Noord-Holland langdurige(r) relaties met zorgaanbieders moeten aanknopen, zodat meer ruimte ontstaat voor innovatie. Ook moet de hulpvraag van het kind en behoefte altijd voorop staan. De partijen van deze 18 gemeenten leggen dit uitgangspunt vast in een motie. Ook willen de PvdA, GL, SP, PvdD en diverse lokale partijen dat gemeenteraden in het vervolg een stevige vinger aan de pols houden bij het aangaan van contracten. In het dossier Parlan (in 2018 werd jeugdzorg gegund aan Horizon in plaats van Parlan) voelden veel politici zich buitenspel gezet en voelden ze zich overvallen door de koerswijziging.

 

Het bericht Regeldruk jeugdzorgaanbieders kan minder verscheen eerst op PvdA Castricum.

Algemene beschouwingen begroting 2020

De VrijeLijst De VrijeLijst Castricum 01-11-2019 15:11

Algemene beschouwingen begroting 2020

Geachte raadsleden, college en luisteraars op de tribune en de radio,

Kijkend naar de begroting voor 2020 gaat het goed met onze gemeente. Castricum met haar 36.000 inwoners heeft – vergeleken met andere gemeentes – een ruim aanbod aan voorzieningen voor jong en oud. We staan er financieel gezond voor en we kunnen veel van onze ambities van zorg, sport, cultuur en welzijn voor de inwoners waar maken.

Sport is belangrijk voor het welzijn van de inwoners en voor de gezonde ontwikkeling van onze kinderen! Een belangrijke pilaar van de Castricumse samenleving. Daar maken wij van De VrijeLijst ons sterk voor!.Kijkend naar de plannen voor het zwembad moeten we het onderwerp dan ook in dit licht bekijken: een evenredige verdeling tussen alle voorzieningen!

Binnenkort gaan wij als raad beslissen welk zwembad we gaan bouwen en welke financiële verplichtingen we de komende 30 jaar aangaan. Wat betreft De VrijeLijst moet deze beslissing in afweging worden gemaakt met de overige voorzieningen. De inkomsten vanuit het Rijk vallen tegen. Als dit een aantal jaren blijft tegenvallen ontstaat een begrotingstekort en zullen we structureel moeten gaan schrappen.

Daarom de oproep vanuit De VrijeLijst: Laat ons met de zwembadvoorziening een goed afgewogen keuze maken die alle facetten meeweegt. Niet scoren tot de volgende gemeenteraadsverkiezing – maar verstandige beslissingen nemen waar ook toekomstige generaties blij mee zullen zijn. Zodat we niet over een aantal jaren voor de keuze komen te staan of we gaan bezuinigen op de bibliotheek of de sportverenigingen.

We werken hard aan de plannen voor nieuwe woningen. En dat is goed zo! De hele Randstad groeit en ook wij moeten en willen ons steentje bijdragen in het huisvesten van starters, families, alleenstaanden en senioren.

Met name over de ‘landschappelijke ‘pareltjes’ die onze mooie gemeente rijk is zal de raad binnenkort kaderstellende beslissingen moeten gaan nemen. De Zanderij maar ook de ontwikkelingen in de Yachthaven in Akersloot aan het Alkmaardermeer zijn prachtige, unieke woonlocaties aan de randen van typisch Noord-Hollandse landschappen. Wie zou er niet willen wonen?

We moeten deze locaties echter ook niet weggeven aan de snelste bieder. Zorgvuldigheid en goede inpassing zijn belangrijk willen we dat het niet alleen mooi wonen wordt voor toekomstige bewoners. Deze pareltjes moeten en kunnen ook voor de huidige bewoners een positief effect betekenen. Inbreiding vraagt echter een heel ander aanpak dan bouwen in het weiland..

Benut de unieke landschappelijke kwaliteiten van deze gebieden en maak er een overkoepelend plan van voor de buitenruimte dat aansluit aan de omgeving. Geef de ontwikkelaren een stevige opdracht die niet stopt bij de exploitatiegrens!

De integrale aanpak moet vanuit de gemeente worden aangestuurd want een tunnel onder het spoor kan niet los staan van de Puikman. Woningbouw aan het Alkmaardermeer moet ook ruimte kunnen bieden voor een mooi wandelpad langs het oever. Laat ons de ontwikkelingen toekomstig niet meer los van elkaar zien en maak er ook iets moois van voor de huidige bewoner.

Castricum, Bakkum, De Woude, Limmen en Akersloot staan niet los van haar omgeving. We maken onderdeel uit van de Regio , de Provincie, het Rijk. Onze woningbouwmarkt is sterk beïnvloed door de drukte in en rond Amsterdam. En ook ons landschap staat onder druk gezien de ruimtebehoefte die de Regionale Energiestrategie met zich mee brengt, de nodige infrastructuur die de verdichting met zich mee brengt en de woningbouwlocaties die nodig zijn om iedereen een thuis te bieden.

In dit kader heeft de gemeenteraad ingestemd met de Focus agenda en hebben we ervoor gekozen een deel van onze beleidsdoelen over te dragen op een groter verband om meer invloed uit te kunnen oefenen.

De VrijeLijst had de democratische processen liever in het dorp gehouden en de samenwerking willen opzoeken met de regio zonder van tevoren de beleidsdoelen al te hebben bepaald. De meerderheid in de raad heeft echter voor de Focus agenda gestemd. Laat ons dan ons college ook de nodige financiële steun meegeven. Als we al meedoen dan liever volwaardig mee aan tafel dan alleen maar op de tribune.

Niet alleen op de tribune maar juist mee aan tafel – dat wil De VrijeLijst ook bereiken voor de inwoners van onze gemeente als het gaat om de Regionale Energiestrategie en de Warmtetransitie. Dit zijn grote economische maar vooral maatschappelijke opgaven. Er zullen belangrijke keuzes moeten worden gemaakt. Het landschapsbeeld zal gaan veranderen.

Maar hoe dit verandert en wie ervan profiteert – deze vragen moeten we samen met de inwoners gaan beantwoorden. Laat ons dat samen doen! En laat de inwoners ook het positieve verhaal achter de transitie ervaren.

De VrijeLijst zal zich er voor sterk maken dat iedereen profiteert van een energie neutrale leefomgeving!

De fractie van De VrijeLijst, 31 oktober 2019

Inbreng van CKenG tijdens de behandeling van de Begroting 2020

CKenG CKenG Castricum 01-11-2019 14:16

Op 7 november besluit de gemeenteraad over de Begroting 2020 en de meerjarenraming tot 2023. CKenG is content met het feit dat er sprake is van een sluitende prognose en wil het college daar graag een compliment voor maken. Castricum staat er financieel gezond voor en nogal wat andere gemeenten zullen daar jaloers op zijn. Onze fractie ziet dat er door veel mensen hard wordt gewerkt om onze wettelijke taken uit te voeren en om inwoners van dienst te zijn met alledaagse zaken. Het is business as usual en daar is zowel het beleid als het financieel perspectief ook op gebaseerd.

Castricum voor de volgende generaties

Tijdens de behandeling van de Kadernota heeft CKenG er nadrukkelijk voor gepleit om verder te kijken dan onze neus lang is. College en Raad moeten zich vandaag niet alleen bezighouden met een sluitende begroting voor 2020, maar ook met de vraag hoe Castricum er voor de volgende generatie uit moet gaan zien en hoe we dat gaan bekostigen. Daar zien wij in voorliggende stukken vrijwel niets van terug. Helaas hebben ook andere fracties dan CKenG daar nauwelijks oog voor. Dat is teleurstellend, omdat er juist nu veel ingrediënten op tafel liggen voor een toekomstbestendig menu. Laten we ze eens doornemen.

In de eerste plaats is de sfeer in de Raad goed. Het lukt ons om naast het breed gedragen raadsprogramma ook afspraken te maken over andere zaken. Burgemeester en wethouders vormen een minderheidscollege, dat uitvoering moet geven aan de prioriteiten die de Raad meegeeft. Laten we dan ook potloodpunten slijpen: niet alleen debatteren over de vraagstukken van vandaag, maar samen het beeld schetsen hoe Castricum er uit moet zien in de komende decennia. Dan kan het college daarmee aan het werk.

In de tweede plaats heeft de Raad eerder dit jaar, op initiatief van CKenG, een bedrag van 2,9 miljoen euro vrijgemaakt dat als reserve aan het wegteren was in het sociaal domein. Een aantal fracties stuiterden eerst nog tegen het plafond, maar toen onderzoek aantoonde dat de resterende reserve meer dan voldoende was om aan onze verplichtingen te voldoen en onze gemeente met een factor van ruim 2,1 beschikt over een ongekend hoge weerstandscapaciteit om eventueel toekomstige problemen in het domein te kunnen opvangen, bonden deze fracties alsnog in. De bedoeling van het ontvriezen van deze reserve was om ruimte te creëren voor uitvoering van de ambities in het Raadsprogramma. Juist in deze begroting hadden er middelen kunnen worden toegekend om die ambities waar te maken. Maak extra reserveringen en stel spaarpotjes in. CKenG betreurt dat dit nog niet is gedaan.

In de derde plaats staat de rente ongekend laag. Geld is gratis. Sterker nog, je gaat er juist op achteruit als je over financiële middelen beschikt die je bij de bank parkeert. Wij zien dit belangrijke gegeven niet terugkomen in de meerjarenraming. Wat gaat het college daaraan doen?

En in de vierde plaats komen eind 2020 de middelen vrij uit de verkoop van de Eneco-aandelen. Weliswaar derven wij jaarlijks 250.000 euro aan inkomsten uit dividend, maar daar staat wel een eenmalige opbrengst tegenover van, naar verwachting, zo’n 16 tot 17 miljoen euro aan verkochte aandelen. Nu we weten dat het geen zin heeft om dat bedrag op de bank te zetten, moeten we met elkaar gaan nadenken welke scenario’s er mogelijk zijn om niet alleen die kwart miljoen aan dividend te compenseren, maar ook te investeren in het gereed maken van Castricum voor de toekomstige generatie. CKenG heeft een motie ingediend om als Raad en College daarvoor gezamenlijk de komende 12 maanden de wegen te gaan verkennen.

BUCH (-werkorganisatie) moet BETER

Tsja, en dan de BUCH …. De vier gemeenten zijn na anderhalf jaar voorbereiding nu bijna drie jaar operationeel. Langzaam beginnen zich de contouren af te tekenen van waar we met deze werkorganisatie naar toe moeten, maar het gaat allemaal erg stroperig. Van de ooit bedachte redenen om ambtelijk te fuseren, de zogenaamde 3K’s en 2G’s, maakt onze fractie zich vooral zorgen over twee van de K’s, namelijk die van Kwaliteit en die van Kosten. Voor wat betreft de Kwaliteit zien we op veel aspecten dat de overige drie gemeenten niet de slag weten te maken naar het niveau van de best presterende gemeente voor de samenvoeging, en op het gebied van de Kosten stelt CKenG vast dat zomaar het besparingspotentieel drie jaar is doorgeschoven. Bovendien is afgesproken geweest dat van die besparingen 40% terug zou vloeien naar de gemeenten en 60% zou worden geherinvesteerd. Nu die herinvestering inmiddels al heeft plaatsgevonden, namelijk door 4 miljoen euro in ICT en 16,5 miljoen in het Verbeterplan, is onze fractie van mening dat de besparing voor de volledige 100% terug dient te vloeien naar de gemeenten. Dat maakt in de meerjarenraming een verschil van enkele tonnen per jaar, oplopend tot een miljoen in 2023. CKenG heeft daar een amendement voor ingediend.

Op 31 december 2016 hebben de raden van de vier gemeenten ongeveer 1/3 van hun controlerende taak uit handen gegeven. Van de ene op de andere dag hebben 78 raadsleden 33% van hun begroting uit handen gegeven aan de BUCH-werkorganisatie en er verder nauwelijks meer naar omgekeken. CKenG vindt dat onbegrijpelijk. Hoe kan het, dat een publiek orgaan met een jaarlijkse begroting van inmiddels ruim 70 miljoen euro vrijwel ongecontroleerd zijn gang kan gaan? De BUCH ligt ons nauwer aan het hart dan ieder andere Gemeenschappelijke Regeling. Wij moeten daar kort op zitten via zienswijzen en beïnvloeding. Eindelijk, na lang aandringen vanuit Castricum, wordt er nu gezocht naar een Algemeen Directeur voor de werkorganisatie. Eindelijk gaat er nu een Commissie het financiële reilen en zeilen van 700 ambtenaren volgen. En eindelijk ligt er nu een concept op tafel voor een Dienstverleningsovereenkomst, zeg maar de huwelijksakte van de vier gemeenteraden. Maar vreemd genoeg wordt die DVO alleen in Castricum besproken. De andere drie raden hebben hem niet eens ontvangen. Reden dus voor nog een amendement.

Het gaat niet alleen om geld maar vooral om mensen

Tot zover het geld. Uiteindelijk doen wij ons werk in de Raad natuurlijk voor mensen. Onze inwoners dus. Als afsluiting van onze inbreng wil CKenG daar het volgende over zeggen:

Huisvesting: inwoners hebben recht op een dak boven hun hoofd. Het is een grote uitdaging om dat voor iedereen voor elkaar te krijgen, wat terecht is benoemd tot topprioriteit voor deze Raadsperiode. Dankzij de inspanningen van de Woontafel, van wethouder Slettenhaar en enkele ontwikkelaars begint er nu beweging in verschillende dossiers te komen. CKenG spreekt de wens uit dat we vasthoudend zijn, dat we niet worden tegengehouden door onzinnige regeltjes van het rijk en dat de Raad sterk en professioneel genoeg is om ook daadwerkelijk besluiten over projecten te durven nemen.

Als gezondheidspartij van Castricum staat CKenG ook graag stil bij zaken die daar betrekking op hebben. Actueel is bijvoorbeeld de problematiek rondom het inenten van jonge kinderen, waar onze gemeente fors lager scoort dan de 95% die het RIVM als ondergrens stelt. Verder worstelen wij in Castricum met het gebruik van gif in de bloembollenteelt en maakt onze fractie zich grote zorgen over de gesloten jeugdzorg. De procedure rondom de aanbesteding is een schoolvoorbeeld geweest van hoe het niet moet en kwetsbare jongeren dreigen het slachtoffer te worden van politieke ambities. Daar zal nog het nodige over gesproken gaan worden.

Als we het over mensen hebben, dan hebben we het ook over een groep van circa 600 huishoudens in onze gemeenten die een inkomen hebben net boven het minimum. Probleem van mensen die gewoon werken, maar tegen een bescheiden brutoloon, is dat zij buiten allerlei regelingen vallen voor toeslagen en kwijtscheldingen. Daardoor houden zij netto hetzelfde, of soms nog minder, over dan hun buurman die de hele dag thuis is. CKenG vraagt in een motie aandacht voor deze groep van 600 huishoudens.

Linkse partijen Noord-Holland-Noord: minister is aan zet

SP SP GroenLinks PvdA Castricum 04-10-2019 09:10

Persbericht:

De fracties van PvdA, Groenlinks, SP en lokale progressieven in achttien gemeenten in de regio Noord-Holland Noord vinden dat minister de Jonge hun gemeenten moet helpen om jeugdzorginstelling Parlan uit de financiele problemen te halen. Als gevolg van het verliezen van de aanbesteding voor Jeugdzorgplus zit Parlan met een enorm complex opgescheept waar nauwelijks meer jongeren verblijven. Eerder stelden de gezamenlijke linkse partijen al voor te stoppen met aanbesteden.

De linkse partijen zien precies gebeuren waar ze vorig jaar al bang voor waren. Bij de aanbesteding is onvoldoende gekeken naar de gevolgen die het wisselen van aanbieder zou hebben voor het jeugdzorglandschap in Noord-Holland Noord.

Bij de bewuste aanbesteding was bekend en geaccepteerd dat dit tot financiële problemen bij zorgaanbieders zou kunnen leiden. Inmiddels is al 4,5 miljoen euro in een overgangsregeling gestopt. Geld dat dus niet naar de zorg gaat, maar puur dient om leegstaande gebouwen en andere ‘frictiekosten’ te financieren. Nu blijkt dat dit nog steeds niet genoeg is. Maar de gemeenten hebben geen budgettaire ruimte nog meer bij te springen.

De zorgen van de linkse partijen zijn groter dan alleen de jeugdzorgplus. Eerder werd al bekend dat ook jeugdzorgorganisatie Lijn5 in financiële problemen zit. Nu Parlan daar nog bij komt, dunt het jeugdzorglandschap in Noord-Holland Noord erg snel uit. Bovendien leiden alle financiële problemen af van waar het eigenlijk om zou moeten gaan: samen zorgen voor betere jeugdzorg.

De linkse partijen doen een beroep op de minister om de gemeenten financieel te steunen bij het overeind houden van goede jeugdzorg in hun regio. Ook doen ze - nogmaals - een dringend beroep op de minister te kijken naar alternatieve inkoopmethode voor de jeugdzorg, anders dan aanbesteding.

 

Zie ook: Actie

Alweer 13 jaar Uit je Bak festival

CDA CDA Castricum 28-07-2019 16:28

Een gezellig en knus festival voor jong en oud, hip en alternatief, voor de buren rondom het Willem de Rijkerplantsoen en de inwoners om elkaar te ontmoeten. Elk jaar laten we ons als CDA Castricum weer verrassen door de organisatie die alleen uit vrijwilligers bestaat. Top dat binnen ons gemeente zo’n goed festival kan worden georganiseerd, mede dank zij de sponsoren. Verschillende jonge bands, elk met een eigen stijl, activiteiten voor kinderen, veel gezelligheid en een ontspannen sfeer zijn voor ons de ingrediënten waarom we dit festival al jaren een warm hart toedragen. We hopen dat de vrijwilligers zich blijven melden en de sponsors blijven komen om nog jaren door te kunnen gaan. CDA Castricum Maria Overtoom, Elize Bon foto links: "kleikunst" foto rechts: "robot"

GroenLinks bij Algemene Beschouwingen: "Waar is de 'Deltaplan-mentaliteit'?" | Castricum

GroenLinks GroenLinks CDA PvdA Castricum 20-06-2019 00:00

Fractievoorzitter Hannie Lutke Schipholt gaf vandaag haar visie op de Kadernota en het reilen en zeilen van de Raad en het College tot dusverre. GroenLinks ziet veel ruimte voor verbetering in de uitvoering van het Raadsprogramma.

Over de veel te voorzichtige aanpak van de energietransitie zegt ze: "Maar waar is de 'Deltaplan-mentaliteit'? Toen in 1953 Zeeland onder water stond heeft Nederland de schouders er onder gezet. Nu komt een nog veel grotere ramp op ons af. Aanpakken dus.'

Volledige tekst van Algemene Beschouwingen GroenLinkst Castricum - fractievoorzitter Hannie Lutke Schipholt:

"Geachte collega’s, geachte burgers van Castricum,

Allereerst wil ik eenieder bedanken die de kadernota heeft opgesteld. Het is altijd veel werk. Het werk van onze ambtenaren gebeurt grotendeels buiten het zicht van de raad en de burgers en het mag wel eens gezegd worden dat we hen enorm waarderen. Bij deze.

Dan het werkproces tussen raad en college. Voorzitter, de Kadernota laat de politieke invulling zien van de opdracht die het college kreeg via het raadsprogramma. In twee werksessies heeft de raad gekeken naar hoe we met het raadsprogramma om willen gaan en een van de conclusies was dat de raad vooraf meer invloed wil hebben op de prioriteiten die er gesteld worden. Dat is ook deze keer niet gebeurd. Het lijkt me raadzaam om daar bij de begroting alsnog een manier voor te vinden en vanaf volgend jaar al bij de kadernota. Het raadsprogramma is immers van de raad, en het college noemt zichzelf een raadscollege. We zijn nog ver weg van het waar maken van die claim, zo blijkt uit de huidige handelwijze.

Na een jaar met de nieuwe manier van werken moeten we hoe dan ook concluderen dat de claims niet echt worden waargemaakt. De collegepartijen houden elkaar nu alweer in de greep en er is minimaal 1 partij die niet altijd mag stemmen wat ze werkelijk vindt. In één geval zelfs ten koste van zeer kwetsbare mensen. Dat de zogenaamde nieuwe manier van werken een raadscollege oplevert waarbij partijen in de raad volgens de principes van het dualisme hun eigen hart kunnen volgen, wordt dus niet waargemaakt.

Voorzitter, ik zal nu een aantal onderwerpen uit het raadsprogramma inhoudelijk bespreken die GroenLinks in het bijzonder aan het hart gaan, en waar ruimte is voor verbetering in de uitvoering.

De woningproblematiek: Wij zien nog geen beweging richting meer sociale huurwoningen. Sterker nog, iedere keer als er een project is waar een percentage betaalbare woningen bij zou kunnen, wordt dit afgehouden met als argument dat het niet rendabel zou zijn. De waarheid is natuurlijk dat het best rendabel te maken is om aan de schamele 25%-norm te voldoen, maar dat de projectontwikkelaar dan minder verdient aan het project. Volgens het raadsprogramma gaat die norm omhoog, maar we zien er nog niets van terug in de praktijk. Als we uit deze impasse willen komen, zal het college dergelijke projectontwikkelaars toch echt moeten vertellen dat ze zich aan de voorwaarden in onze gemeente hebben te houden, en ze niet weg laten komen met het afkopen ervan. Nu gaat dat te gemakkelijk. Misschien moeten we die mogelijkheid inderdaad in zijn geheel maar gaan afschaffen, zoals we eerder dit jaar ook al in de raad hebben bediscussieerd. 

Een ander obstakel is de parkeernorm. We hebben er een voorbeeld van hier, om de hoek van het gemeentehuis. De prijzen van de woningen die daar komen zouden enorm stijgen als er aan de parkeernorm moet worden voldaan. Misschien is een parkeernorm van 1,8 of hoger hoe dan ook wel niet meer van deze tijd. Jongeren willen minder dan vroeger een auto bezitten. De toekomst ligt bij de beschikbaarheid van mobiliteit, in welke vorm dan ook. Dat betekent dat er meer deelauto’s komen, betere infrastructuur voor al dan niet elektrische fietsen en beter openbaar vervoer. Beter voor het milieu en beter voor ons gebruik van schaarse binnenstedelijke ruimte.

Als we blijven doen wat we in Castricum altijd hebben gedaan, lossen we het woningenprobleem voor de lagere inkomens niet op. We hebben meer woningen nodig voor startende jongeren met een vakdiploma, of voor gescheiden moeders of vaders met een laag inkomen. Of voor vergunninghouders. Want ook zij hebben recht op een normaal huis en mogen niet worden weggestopt in tijdelijke woningen. Partijen die roepen dat onze  nieuwkomers moeten integreren om een plaats in de samenleving te verdienen, zullen zich ook moeten realiseren dat het rondsturen van deze mensen van de ene tijdelijke verblijfplaats naar de andere tijdelijke woning hun integratie niet zal helpen. De onlangs door de raad met 15 tegen 10 stemmen aangenomen huisvestingsverordening zullen we blijven aanvechten, omdat dit tegen ieder gevoel voor menselijkheid en gelijke behandeling ingaat. Er is een kunstwerk in de maak, als het goed is, met artikel 1 van de grondwet. Als het er nu hing, zou ik er graag even een minuut stilte voor willen aanvragen ter bezinning.

Voorzitter, op het gebied van milieu, energietransitie en groen gaat het gelukkig iets beter: Er is een begin gemaakt met de reductie van afvalstoffen. We zijn nog lang niet bij de 30 kilogram pp per jaar, maar het begin is er. GroenLinks had het uiteraard graag sneller gezien en we zullen zeker kijken waar dat mogelijk is. Bij de jaarlijkse evaluatie kunnen we ook extra maatregelen voorstellen, als die leiden tot een versnelling. Slimme maatregelen kunnen hier leiden tot kostenreductie. En kostenreductie leidt tot lagere tarieven. Met een plaagstootje naar het CDA zou de OZB dan omhoog kunnen als we de logica van het CDA consequent toepassen. Want dan is er dan immers “ruimte in de belastingdruk”. 

Voor de lagere inkomens heeft het meer kostendekkend maken van de afvalstoffenheffing (maar ook andere heffingen) relatief nadelige consequenties, omdat hetzelfde bedrag in euro's een hoger percentage van dat inkomen uitmaakt, en zelfs een véél hoger percentage van het vrij besteedbare deel daarvan, na aftrek van vaste en anderszins onvermijdelijke lasten. Er zal daarom ook een flankerend beleid moeten worden ontwikkeld en de kosten van het bestaande armoedebeleid zullen naar alle waarschijnlijkheid hoger uitpakken dan voorheen.

Er worden voorzichtig wat stappen gezet in de energietransitie. Bij sommigen onder u is de VOC-mentaliteit erg populair, maar waar is de “Deltaplan-mentaliteit”? Toen in 1953 Zeeland onder water stond heeft Nederland de schouders er onder gezet. Nu komt een nog veel grotere ramp op ons af. Aanpakken dus. We zijn er nog lang niet. Dus waar we kansen zien voor versnelling, moeten we dat niet nalaten. Omdat er volgend jaar al een analyse gemaakt door HVC ligt, denken we dat een verdere versnelling mogelijk en ook wenselijk is. Dit was bij het opstellen van het raadsprogramma nog niet bekend, maar dat betekent niet dat we nu achterover kunnen leunen. In het najaar willen we voorstellen daarvoor doen aan de raad.   Het belang van fietsen en fietsers staat prominent genoemd in het raadsprogramma en in de kadernota. Er is budget beschikbaar voor het oplossen van knelpunten.  De consequentie om echt voor fietsen te kiezen is nog niet getrokken. Zo is er nog geen goed verkeersplan voor het centrum van het dorp. Ook is de oplossing bij de spoorwegovergang Beverwijkerstraatweg niet in het belang van de fietsveiligheid. Het is een knelpunt in het provinciale fietsnetwerk en moet opgelost worden. We ontkomen er niet aan dat er vroeg of laat nagedacht wordt over een echte keuze voor fietsers.    Rond het natuurbeleid is dit een spannend jaar. In maart nam de raad een aantal uitgangspunten aan, waarmee er meer natuur komt in parken. Goed , want de eerste projecten beginnen al zichtbaar te worden. Er komen meer initiatieven aan. Dit najaar komt het groen- en bomenbeleid aan bod. Gezien de enorme teruggang van het aantal insecten is dat een belangrijk moment, maar ook een kansrijk moment.

Op het gebied van sociale voorzieningen zijn er landelijk, en ook in onze gemeente nog veel verbeteringen nodig. Er zijn veel onzekerheden en er komt te weinig geld uit Den Haag om het sociale domein goed te kunnen inrichten. Het is dan ook onbegrijpelijk dat er bij de vorige begroting is besloten om zomaar 3 miljoen uit de reserve sociaal domein te halen. Bij deze kadernota vragen wij samen met andere partijen om dit goeddeels terug te draaien. Op de jaarrekening dienen wij een amendement in dat ook beoogt de greep uit de reserve sociaal domein en jeugdzorg reeds nu enigszins te repareren. De onzekerheden die door verschillende partijen hier al vaker zijn opgesomd, zijn nog bij lange na niet uit het systeem verdwenen.

Nu ligt de jeugdzorg onder het vergrootglas en dat is terecht, en niet alleen vanwege het te lage budget vanuit het rijk. Door het systeem van aanbesteden is er steeds opnieuw grote onzekerheid te verwachten als de contracten aflopen. Zowel voor de aanbieders als de jeugdigen. GroenLinks, PvdA en SP hebben regionaal de handen ineen geslagen en hebben een discussiestuk ingediend in zoveel mogelijk gemeenten in de regio. We zijn blij met de bereidheid van deze raad om de inkoop van jeugdzorg constructief onder de loep te leggen. 

We vinden het goed dat er een spreekuur komt voor financiële problemen. Maar het lost het probleem van het niet-gebruik van voorzieningen voor de laagste inkomens niet helemaal op. Er zullen altijd mensen blijven die van zo'n spreekuur niet op de hoogte zijn of schaamte voelen om daar gebruik van te maken. De gemeente zal daarom ook, liefst in samenwerking met het UWV, actief naar de mensen toe moeten gaan met bijvoorbeeld een 'formulierenbrigade'.

Tot slot wil ik de mede-raadsleden bedanken voor de constructieve werksfeer die we onderling met elkaar aan het opbouwen zijn."

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.