Nieuws van politieke partijen in Eemsmond inzichtelijk

10 documenten

PERSBERICHT

SP SP Eemsmond 13-06-2020 01:12

https://hethogeland.sp.nl/nieuws/2020/06/persbericht

 

Bestuur SP het Hogeland stapt per direct op, fractie gaat zelfstandig verder.

“Dit is geen besluit dat over één nacht ijs is gegaan,” aldus afdelingsvoorzitter Jan Dresmé.

 

“Al in de aanloopfase richting herindeling waren er leden die veel op personen gerichte kritiek uitten, zonder de bereidheid om op een constructieve manier mee te werken binnen onze afdeling. We zijn er uiteindelijk niet in geslaagd om het eens te worden. Als bestuur zijn wij nu unaniem tot het besluit gekomen om de verantwoordelijkheid voor het bestuur van de afdeling terug te leggen bij de landelijke partij.”

Nadat Sandra Herkströter in mei aangaf dat zij om persoonlijke redenen genoodzaakt was te stoppen met het raadslidmaatschap, is er veel overleg geweest.“We zijn transparant geweest naar de partij.” meldt Jan Dresme. “Samenwerken met mensen die de afdeling niet volledig wilden steunen bleek onmogelijk, maar dat was wel wat de partij van ons verwachtte.”

Voor fractievoorzitter Linda Visser is door dit alles het vertrouwen in de partij ook weg.

“Als raadslid ga je een verantwoordelijkheid aan voor de gehele periode.Ik ben geen SP-er die wegloopt voor haar verantwoordelijkheid, maar een socialist die wegloopt van de partij om haar taak als volksvertegenwoordiger naar eer en geweten voort te zetten” vertelt Visser. “Het vertrek van het kader van de afdeling, waar ik alle vertrouwen in heb, in combinatie met de onduidelijke politieke lijn van de landelijke SP heeft mij doen besluiten niet langer in de raad te willen zitten namens de SP.

Veel mensen blijken bij de gemeenteraadsverkiezingen niet alleen vanwege de partij op ons te hebben gestemd, maar juist op de mensen die op de lijst stonden. Daarom vind ik, daarin gesteund door lokaal bestuur, fractie en kader, dat ik moet blijven zitten als raadslid en onder mijn eigen naam verder moet gaan. De inwoners hebben baat bij een stevige stem in de raad die daar namens hen spreekt.” De toon en inhoud veranderen niet. Vol frisse moed werken we samen verder aan “grip op het Hogeland”.

De raadszetel van Sandra Herkströter zal wel terug naar de SP gaan. Wie die zetel gaat innemen is nog niet bekend.

Ontwerp bestemmingsplan kortsluiting in Winsum

SP SP CDA PvdA Eemsmond 11-12-2019 17:31

Vanavond hebben we in de raad het besluit over het Ontwerp Bestemmingsplan m.b.t. de Kortsluitverbinding in Winsum, SP zal tegen stemmen. Hier een bijdrage van de Bloemenbuurt over het ontwerp-bestemmingsplan Kortsluiting-1. 

Alhoewel de mogelijkheid bestaat dat bij de vaststelling van het Ontwerp Bestemmingsplan m.b.t. de Kortsluitverbinding, opnieuw gebruik kan worden gemaakt van het inspreekrecht, zal de Bloemenbuurt zich daar vanavond van onthouden. De reden die de Bloemenbuurt daar voor op geeft, is gelegen in het feit dat ze geen rol willen spelen in de door het college geregisseerd en door de raad opgevoerd toneelstukje, inspreken is volgens hen, alleen nog maar voor de bühne.

Hoewel de klassieke politiek in meerderheid het populisme verwerpt, maken ze er, in de voormalige gemeente Winsum en nu ook in de gemeente het Hogeland, grif en vaak in het geniep, gebruik van. Meer dan 100 handtekeningen uit de Bloemenbuurt was het antwoord op de vraag van de Onderdendamsterweg of men het eens is met de Kortsluitverbinding. Natuurlijk wordt dan een handtekening geplaatst, ook in de Bloemenbuurt. De vraag had echter moeten zijn bent u voor een nieuwe aansluiting op de N361 of bent u voor een aansluiting op Ranum? In het ontwerp bestemmingsplan laat het college weten zich gesteund te voelen door deze handtekeningen. Waar is toch de morele grootsheid gebleven van wat gemeentepolitiek zou moeten zijn vraag je je dan af?

In een beschaafde democratische samenleving behoren ook minderheden een stem te hebben en dat geldt ook binnen de gemeentelijke politiek, de fracties en individuele raadsleden zijn daar verantwoordelijk voor om dat te bewaken en die stem te laten horen. Nu college en raad functioneert zoals ze functioneert, is het gevoel en het vertrouwen in de gemeentelijke politiek, voor de bewoners van de Bloemenbuurt compleet verloren gegaan. Die partijen die burgerparticipatie en dualisme in hun partij-en verkiezingsprogramma’s hoog in het vaandel dragen zouden er goed aan doen dit niet alleen met de mond te belijden, maar er ook een praktisch gevolg aan te geven, stemmen wordt anders een farce. Alle partijen vertegenwoordigd in de raad, hebben van de Bloemenbuurt een uitnodiging ontvangen om met hen in gesprek te gaan, er hebben 2 partijen gehoor aangegeven, de SP en de PvdA, de rest heeft het af laten weten. Wat nou burgerparticipatie? Trek dat bestuurders kostuum toch uit en kleed je weer met een ideologisch verentooi, zodat de politiek weer herkenbaar wordt voor de burger. 

De Bloemenbuurt heeft, voordat de raad hun geregisseerde stem gaat uitbrengen vanavond, nog wel een aantal vragen waar we in een laatste poging een antwoord op verwachten. 

Als uw college overtuigd is van de vele door de wethouder toegegeven gemaakte procedure fouten tijdens de voorbereiding en de behandeling in de raden van de voormalige gemeente Winsum en onze nieuwe gemeente het Hogeland, waarom doet uw college dan geen voorstel om de procedure over te doen? 

Zoals een aantal partijen de financiële kaders waarbinnen de Kortsluiting zou moeten worden gerealiseerd hebben gebruikt als argument om voor het huidige ontwerp te stemmen, is de vraag, waarom ze daarin blijven volharden nu de werkelijkheid heel anders is en deze argumenten zijn geminimaliseerd. Aan de RSP-subsidie zit geen houdbaarheidsdatum ook al probeert de wethouder ons wijs te maken dat dat wel zo is. Zou de provincie anders liegen? Trouwens de heer Kersaan van Gemeente Belangen kan gedetailleerd uitleggen dat deze kaders niet kloppen en dat er nog alternatieve financieringsmogelijkheden zijn. Met dit gegeven, waarom kiest ook het college niet voor een veilige aansluiting op de rotonde Ranum nu de jaarlijkse afschrijvingskosten geminimaliseerd zijn. De nieuw aan te leggen Kortsluitverbinding zal decennia dienst moeten doen.

De bewoners van de Bloemenbuurt hebben er vertrouwen in, dat het straks geaccordeerde bestemmingsplan, door de Raad van State naar de prullenmand wordt verwezen. Dit vertrouwen wordt nog eens versterkt door de uitspraak van de Raad m.b.t. de zaak van de Molenweg Noord in Adorp. Immers ook de provincie Groningen is van mening  dat extra aansluitingen op de N361 afnemende verkeersveiligheid en doorstroming betekent, N361 Veilig is het motto. In de gevolgde procedure heeft de bestuursrechter de provincie in het gelijk gesteld. Ook de voormalige gemeente Winsum vermeldt in haar Structuurvisie (2014-2024) dat dit beleid van de provincie wordt onderschreven. Onder het motto regeren is vooruitzien is dan de vraag of  het college de mening deelt dat de huidige plannen voor de nieuwe aansluiting op de N361 dan nu, met de huidige kennis, als kansloos moet worden beschreven? Zo niet, waarop baseert u dan die andere mening? Wat gaat u de bewoners van de Onderdendamsterweg vertellen als de Raad van State u in het ongelijk stelt. Komt er dan nog een Kortsluitverbinding of niet? 

Waarom was Gemeente Belangen eerst wel voor een Kortsluiting op de rotonde Ranum, zie hun tegenstemmen in de raad van Winsum en het huidige vigerende verkiezingsprogramma, en nu niet meer? Het argument dat men zich aan een college afspraak wil houden kan toch niet het enige argument zijn. Vind Gemeente Belangen ook dat ze kiezersbedrog plegen?

Wat heeft het CDA er toe bewogen in de raad van Winsum voor het besluit van 27 maart 2018 te stemmen, vervolgens in het verkiezingsprogramma toch te pleiten voor een aansluiting op Ranum en vervolgens weer voorstander te zijn van een aansluiting, zoals nu in het ontwerpbestemmingsplan is voorzien.

Zowel tijdens het voorjaarsoverleg als tijdens gesprekken met de bewoners van de Bloemenbuurt aan de keukentafel, heeft de PvdA steeds aangegeven voorstander te zijn van een hernieuwde procedure en van een aansluiting op Ranum. Wat is de reden dat de Bloemenbuurt via de pers moest vernemen dat deze partij een draai had gemaakt en wat zijn nu de argumenten waarom men deze draai heeft gemaakt?

De wethouder heeft de Bloemenbuurt op 15 juli jl. gevraagd waarom zij niet meer deelnamen aan de Klankbordgroep. Zowel de wethouder als de raadsfracties zijn steeds uitgebreid door de Bloemenbuurt geïnformeerd over het reilen en zeilen van de Klankbordgroep. Ook de bewoners van de Brake hebben hier brieven over verzonden aan het college en raadsfracties. In deze correspondentie werd duidelijk gemaakt dat de rol die de projectleider, heeft gespeeld, cruciaal is geweest waarom belanghebbenden er geen deel van meer uit wilden maken. Dit wetende, waarom is er toen niet ingegrepen door de wethouder? En waarom hebben de raadsfracties hier geen vragen over gesteld? Als iets tenenkrommend is geweest binnen dit gehele dossier dan is het wel het disfunctioneren van deze ingehuurde ambtenaar.

Met vriendelijke groet,

De Bloemenbuurt,

Namens deze,     B.J.Haak.

                P. Tuinman.

Dualisme of ja-knikken?

SP SP Eemsmond 01-12-2019 21:51

Vraag en antwoord tussen de SP en Gemeentebelangen tijdens  raadsvergadering van 27 november gaven mij een aanleiding om dit stuk nu te schrijven.  Op de opmerking dat Gemeentebelangen zich niet aan de verkiezingsbelofte te houden met betrekking tot het niet instemmen met het voorgestelde tracé voor de Kortsluiting in Winsum reageerde de woordvoerder van Gemeentebelangen dat een verkiezingsprogramma niet 1 op 1 door te schuiven is naar een coalitieprogramma.  Daarop kwam vanuit onze fractie de vraag of de woordvoerder bekend is met het dualistisch systeem en zich dus niet altijd hoeft te conformeren aan het coalitieprogramma. De reactie daarop was kort. “Wij houden ons aan het coalitieprogramma.” 

De wet dualisering gemeentebestuur is ingevoerd op 7 maart 2002. Sinds de invoering van de wet zijn de rollen, taken en posities van de raad en het college gescheiden en beschikken beide organen over een eigen ambtelijke organisatie ter ondersteuning. De wet is voorbereid door de Staatscommissie Elzinga onder leiding van Douwe Jan Elzinga. Elzinga toonde zich een groot voorstander van versterking van de lokale democratie. 

Belangrijke  punten van de wet dualisering gemeentebestuur zijn:

* Ontkoppeling van het wethouderschap en raadslidmaatschap* Versterking van de controlerende bevoegdheden van de gemeenteraad* Invoering van een gemeentelijke rekenkamer of rekenkamerfunctie* Aanstelling van een raadsgriffier

En om het even eenvoudig uit te leggen.. het college regeert, de raad controleert. De raad bepaalt het beleid op hoofdlijnen en neemt de belangrijkste beslissingen. Het college is belast met het bestuur en voert alle besluiten van de gemeenteraad uit. 

Het dualistisch systeem zou de democratie moeten versterken. Zou moeten... dat leest u goed. Een raadslid of raadsfractie binnen de coalitie heeft alle ruimte om een ander standpunt in te nemen dan het college. Inwoners mogen dus van alle raadsleden verwachten dat ze objectief, (positief)  kritisch  opereren en constructief de belangen van de inwoners van de gemeente behartigen. Dat kan dus betekenen dat je niet altijd de voorstellen van het college steunt.

Helaas zien we op Het Hogeland dat verschil van opvattingen en verkiezingsbeloften enkel golden in verkiezingstijd. 

In de raadszaal van Het Hogeland wordt in het openbaar nauwelijks gedebatteerd. Regelmatig vindt er een coalitieoverleg plaats en worden standpunten in die gezamenlijkheid gedeeld en bepaald. Dat mag, maar de coalitiepartijen doen daar de democratie, de rol van de oppositie en vooral de rol van volksvertegenwoordiger te kort. Eigenlijk komt het er op neer dat de meerderheid van de raad, de coalitie het college in al haar voorstellen zal steunen en wat de inwoner vaneen deel van de lokale politiek ziet, is dus theater. In plaats van theater zien wij liever lef. Dat zal hier en daar spektakel opleveren, vuurwerk en vooral een debat op inhoud.

 

De fractie van de SP vraagt zich na 11 maanden raad in de nieuwe gemeente oprecht af.. 

Is het dualisme en daarmee de democratieop sterven na dood op Het Hogeland? 

 

Door Sandra Herkströter-van Oijen

Ruth Peetoom bezoekt CDA Het Hogeland

CDA CDA Eemsmond 14-02-2018 11:22

Landelijk CDA voorzitter Ruth Peetoom is vrijdag 23 februari te gast bij CDA Het Hogeland. Per 1 januari 2019 vormen de gemeenten Bedum, De Marne, Winsum en Eemsmond de nieuwe gemeente Het Hogeland. De CDA afdelingen van deze gemeenten zijn inmiddels al samengevoegd tot 1 nieuwe afdeling. In de middag vindt een werkbezoek plaats aan de Twaalf Hoven. Daar laten Ruth Peetoom en de CDA fracties uit de BMWE gemeenten zich bijpraten over het unieke project “de Tirrel” , waar zorg, onderwijs, sport en vrije tijd samen komen op 1 locatie. Ook wordt een bezoek gebracht aan het nabij gelegen bouwplan “Munster”. De nieuwe wijk, die plaats biedt aan 150 woningen, wordt duurzaam ontwikkeld. Wonen zonder gasaansluiting in een waterrijke en groene omgeving, dat kan straks aan de oostzijde van Winsum. In de avond is er een openbare bijeenkomst, waar Ruth Peetoom in discussie gaat met de aanwezigen over plattelandsontwikkeling in relatie tot de naderende herindeling per 1 januari 2019 en de gevolgen voor de identiteit van de 4 afzonderlijke gemeenten. Maar uiteraard ook over de thema`s die ons samen binden; wat we voor onze inwoners kunnen betekenen. Iedereen is welkom de bijeenkomst te bezoeken en in debat te gaan met Ruth Peetoom. De avond begint om 19.30 uur en vind plaats in de grote zaal van de “Twaalf Hoven” , Meeden 1, 9951 HZ in Winsum

Raadsleden op werkbezoek naar gemeente Hollands Kroon

CDA CDA Eemsmond 12-10-2017 13:37

Op vrijdag 6 oktober hebben de vier gemeenteraden en colleges van de toekomstige gemeente Het Hogeland een vervolg gegeven aan de excursies in het kader van het herindelingsproces. Onlangs verkenden zij al de vier eigen gemeenten: Bedum, De Marne, Winsum en Eemsmond. Deze keer stond een bezoek aan een andere gemeente op het programma om daarmee inspiratie op te doen. Er is gekozen voor een bezoek aan de gemeente Hollands Kroon in de provincie Noord-Holland. Een gemeente die in 2012 tot herindeling is over gegaan en de organisatie op een vernieuwende wijze vorm heeft gegeven. Gemeente Hollands Kroon heeft veel overeenkomsten met de toekomstige gemeente Het Hogeland. Zo is er een vergelijkbaar inwoneraantal, is het een plattelandsgemeente en is het gelegen aan de Waddenzee. De raads- en collegeleden kregen informatie over de wijze waarop de gemeente Hollands Kroon functioneert. Uitleg werd o.a. gegeven over dienstverlening, burgerkracht, bestuurlijke vernieuwing en ervaringen uit het herindelingstraject werden gedeeld. Met deze excursie is er voorlopig een eind gekomen aan de werkbezoeken. Met de opgehaalde informatie wordt verder vorm gegeven aan het tot stand komen van de nieuwe gemeente Het Hogeland.

Onderzoek Rekenkamercommissie Het Hoogeland

ChristenUnie ChristenUnie Eemsmond 28-06-2017 07:10

https://eemsmond.christenunie.nl/k/n6042/news/view/1122225/69194/niewsOp verzoek van de ChristenUniefractie Eemsmond en na overleg met de Rekeningcommissie Eemsmond besloot de RekenKamerCommissie Het Hoogeland onlangs tot een onderzoek naar “de financiële aspecten van de hulp bij het huishouden”.

Na overleg met de betrokkenen in de BMW-gemeenten is besloten dit onderzoek uit te breiden naar de vier Hogeland gemeenten.

Dit betreft de volgende onderzoeksvragen:

1. Welke bijdragen hebben de klanten ten behoeve van de hulp bij het huishouden te

   voldoen?

2. Wat zijn de sturingsmogelijkheden van gemeenten op de eigen bijdrage?

3. Hoe ervaren de klanten deze eigen bijdrage in functie van hun inkomen en welke

   gevolgen verbinden ze hieraan?  

4. Hoe heeft het gebruik van hulp bij huishouden zich ontwikkeld de afgelopen jaren

   (aantal beschikkingen, verzilvering ervan) en welke over- en onderschrijdingen zijn er

   t.o.v. de geraamde bedragen op rekeningbasis voor het onderdeel huishoudelijke

   ondersteuning en hoe zijn de verschillen te verklaren?   

Reactie ChristenUnie op voorstel en besluit Visie en Naamgeving gemeente BMWE

ChristenUnie ChristenUnie Eemsmond 28-06-2017 07:09

https://eemsmond.christenunie.nl/k/n6042/news/view/1122224/69194/niewsVoorzitter, nadat de raden van de BMWE gemeenten in januari in hun vergaderingen het herindelingsontwerp hebben goedgekeurd staan we als raden nu voor een volgende stap in het traject van herindeling, namelijk vaststelling van de visie op en naamgeving van de nieuw te vormen gemeente BMWE.

In een tweetal vergaderingen van de Raadsklankbordgroep BMWE is de visie tegen het licht gehouden. In reactie op hetgeen daar naar voren is gebracht zijn een flink aantal aanpassingen in de tekst aangebracht. Dat heeft er toe geleid dat onze fractie zich kan vinden in de nu gepresenteerde visie.

Natuurlijk is het ontstaan van de tekst van een dergelijke visie altijd een keuze uit meerdere en zal derhalve nooit geheel aan de verwachtingen van allen voldoen. De visie heeft een hoog wensgehalte en is derhalve een inspiratiebron voor de toekomstige gemeente en daar is op zich niets mis mee. Dat zich dat, met name bij de uitwerking op de verschillende beleidsterreinen moet verhouden tot de realiteit is voor ons vanzelfsprekend. De visie biedt echter naar onze mening voldoende basis daarvoor.

Zonder moeite zou op diverse onderdelen van de visie nader ingegaan kunnen worden. We beperken ons echter tot een drietal.

Rolverandering bij de (gemeentelijke) overheid

Op verschillende beleidsterreinen verandert de verhouding tussen samenleving, overheid en politiek. Gemeenten gaan van een organisatie die zoveel mogelijk alles zelf doet naar een organisatie die er voor zorgt dat anderen zoveel mogelijk initiatieven kunnen ontplooien. De overheid stimuleert deze ontwikkeling of dwingt het zelfs min of meer af door de overheveling van taken die dan weer gepaard gaan met bezuinigingen.

Daarnaast wordt de opstelling van burgers anders. Ze kiezen meer en meer zelf welke richting ze uit willen en dat in wisselende verbanden en dat gaat gepaard met de vraag naar een flexibele opstelling van de overheid. Door ontwikkelingen op het gebied van sociale media en ontsluiting van allerlei informatie ontstaat een netwerk samenleving en daar dient een overheid een plaats in te vinden.

Cruciaal is welke rol de overheid daarin wil en kan spelen. Daar liggen afhankelijk van de situatie steeds weer keuzemomenten voor politiek en bestuur welke rol zij daarbij voor de overheid zien.

Kortom voorzitter, een geweldige uitdaging die we nu al, maar zeker in het verband van de nieuwe gemeente moeten willen aangaan.

  

De kracht van de samenleving

De kwaliteit van de leefomgeving en bereikbare en toegankelijke voorzieningen zijn een belangrijke voorwaarde voor een goed functionerende samenleving. Daarnaast wordt leefbaarheid en aantrekkingskracht van de dorpen in niet geringe mate bepaald door de aanwezigheid van sterke sociale verbanden en de aanwezigheid van menselijke daadkracht, kennis en vaardigheden. Ook gedeelde normen en waarden spelen daarin een belangrijke rol. Waar die voorwaarden aanwezig zijn kan iets moois tot ontwikkeling komen waardoor een dorp of buurt vitaliteit laat zien.

Met name kleinere dorpsgemeenschappen maar ook die met een sterke sociale en/of kerkelijke structuur laten dat op overtuigende wijze zien.

Er ligt een geweldige uitdaging bij die (dorps-) gemeenschappen waar die vitaliteit nog onvoldoende aanwezig is of aangeboord wordt, maar ook bij politiek en bestuur om wellicht wel aanwezige maar sluimerende kracht en kwaliteiten tot ontwikkeling te brengen. Dat betekent voor het bestuur geen taken overnemen, maar voorwaarden scheppen, stimuleren en faciliteren.  

Veel inzet en daadkracht wordt ook getoond door grote groepen en individuele vrijwilligers. Wel moeten we constateren dat dit onder druk staat door o.a. toenemende mobiliteit maar ook verminderde lokale gebondenheid. Dat leidt tot veranderingen in de dorpsgemeenschappen en sociale verbanden. Dat heeft ontegenzeggelijk invloed op het vrijwilligerswerk terwijl het wel de basis is waarop het dorpsleven maar ook allerlei andere verbanden drijven.

Neem bijv. verenigingen op het gebied van sport maar ook anderszins zoals bijv. kerken. Daar leren jongeren binnen sociale verbanden te functioneren en vindt overdracht van normen en waarden plaats. Onmisbaar voor hun latere functioneren in de maatschappij.

Zorgvoorzieningen

Nog één onderwerp willen we in dit verband aansnijden voorzitter, namelijk zorgvoorzieningen.

Niet ieder is in staat goed en voldoende zelfstandig te functioneren in deze maatschappij. Een deel van de burgers ervaart problemen op één of meerdere terreinen. Bijv. op het gebied van wonen, onderwijs, inkomen, werk en dagbesteding, vrijetijdsbesteding en sport, gezondheid, welzijn en sociale contacten. Waar deze problemen door een persoon of gezin worden ervaren is in de eerste plaats integrale aanpak gevraagd waarin deskundigheid samengebracht is.

Daar waar momenteel door de overheid een sterk beroep gedaan wordt op zelfredzaamheid ook binnen sociale verbanden dient er dus tegelijkertijd oog te zijn voor de zwakken in de samenleving.

Dat vraagt om ondersteuning. Waar die niet in de directe omgeving beschikbaar is dient de mogelijkheid voor een beroep op de gemeente, tijdelijk of soms structureel aanwezig te zijn. 

Zaken als preventie en voorkomen dat er een hulpvraag ontstaat, signaleren (als ergens iets niet goed gaat), draagkracht vergroting maar ook voorkomen dat overbelasting ontstaat zijn onderwerpen die permanent op de agenda moeten staan.

Beschikbaarheid, betaalbaarheid, bereikbaarheid en dus goede spreiding van woon- welzijn- en zorgvoorzieningen moet bevordert worden.      

Dat de aandacht die wij voor het hiervoor genoemde vragen sterk wordt ingegeven door de binnen de context van de Bijbel aanwezige opdracht tot omzien naar de naaste moge duidelijk zijn.

Samenvattend voorzitter,

Binnen de context van de veranderende rol van de gemeente en organisatie is niet het aanbod maar de vraag bepalend voor het handelen van de gemeente en organisatie. Dat vraagt een omslag die wel al ingezet is maar nog zeker niet voltooid. Dat vraagt om responsiviteit, sensitiviteit, vitaliteit en veerkracht bij bestuur en organisatie.

We hebben gemeend uit de veelheid van onderwerpen een drietal speciaal te moeten belichten die voor ons als ChristenUniefractie belangrijk zijn zonder te kort te willen doen aan andere wezenlijke thema’’s.

Voor wat betreft de naamgeving van de toekomstige gemeente voorzitter, wij zijn prima tevreden met de keuze die een overtuigende meerderheid van de burgers heeft gemaakt.

Wij willen afsluiten voorzitter, met de wens dat in het traject naar de realisatie van, maar ook in de toekomstige gemeente Het Hogeland de bijbelse notities zoals genoemde zorg voor de naaste een belangrijke drijfveer mogen zijn en blijven voor het handelen van gemeenschappen en verbanden, bestuur en politiek.                   

 

Jaarverslag 2016 en Begroting 2018 VKB (Volks Krediet Bank) reactie CU

ChristenUnie ChristenUnie Eemsmond 28-06-2017 07:07

https://eemsmond.christenunie.nl/k/n6042/news/view/1122222/69194/niewsVoorzitter, de herindeling werpt haar schaduwen ook vooruit op het terrein van de VKB en de Gemeentelijke Schuldhulp-ver-lening. O.a. in verband daarmee wordt er in de Ontwerpbegroting 2018 gewag gemaakt van de opdracht aan Onderzoeksbureau BMC betreffende een advies over de wijze waarop de VKB haar organisatie toekomst-gericht zou kunnen vormgeven.

Wij verzoeken u bij verschijning van dit rapport de raad van de resultaten daarvan z.s.m. op de hoogte te brengen.  

Verder moeten we uit een memo aan de raad gedateerd 16 juni 2016 inzake een vergelijking tussen de VKB

en de GKB opmaken dat kosten van uittreding aanzienlijk zijn. Graag ontvangen we naast deze constatering een overzicht waaruit deze kosten bestaan en waarop ze gebaseerd zijn.

De kosten die door de onderscheidene BMWE-gemeenten gemaakt worden op het terrein van schuldhulpver-lening en beschermingsbewind zijn nogal divers.

Daarmee hebben we voorzitter, enkele zaken benoemd die met het oog op toekomstige ontwikkelingen relevant zijn bij het maken van keuzes over de hoe de gemeentelijke SHV in de toekomst in te vullen.

 

Uit de stukken blijkt dat de verhoogde inzet op preventie tot een positief resultaat heeft geleid.

Niet zonder reden is bij vorige gelegenheden aangedrongen op meer inspanningen op dat terrein.  

Dat ook het recidive percentage verder gedaald is stemt tot tevredenheid, temeer daar zich dat nadrukkelijk in positieve zin onderscheid van landelijke resultaten.

Graag ontvangen we van u de percentages m.b.t. recidive zoals die door GKB behaald worden voor de BMW-gemeenten.

 

We constateren wel dat er een aanzienlijk verschil is in begroting en werkelijke opbrengst exploitatiebij-drage 2016. Zeker t.o.v. de totale begroting gaat het om een aanzienlijk bedrag, als wij het goed zien in percentage uitgedrukt circa 12%. Dat vinden wij toch wel aanzienlijk.  Graag uw reactie daarop.

 

Verder constateren we dat de in 2015 ingestelde cliëntenstop beschermingsbewind gehandhaafd wordt omreden dat nog geen beslissing genomen kon worden voor 2017 en dit (dus) ook niet kon worden opgenomen in de begroting voor 2018. Deze redeneerwijze begrijpen we niet. Want we bevinden ons inmiddels in de maand juni 2017 en dus halverwege het lopende jaar. Onze vraag is: wat verhindert een snellere besluitvorming op dit onderdeel?

De kogel is door de kerk: BMWE komt er!

VVD VVD Eemsmond 16-10-2016 09:09

Bedum, De Marne, Winsum en Eemsmond worden één gemeente. De gemeenteraden van de vier gemeenten hebben daar donderdagavond mee ingestemd.

De gemeenten kregen vorige week toestemming van de provincie om deze zogeheten BMWE-variant verder uit te werken. Die toestemming kwam er nadat de G7-variant, een fusie met daarbij ook de gemeenten Delfzijl, Appingedam en Loppersum definitief was gestrand.Eindelijk duidelijkheidBurgemeester Rinus Michels van Winsum is blij dat er eindelijk duidelijkheid is. 'Het heeft lang geduurd, omdat er veel varianten de revue passeerden. Toen de G7-variant niet haalbaar bleek, hebben we als BMWE-gemeenten zelf weer de regie in handen genomen. We hebben gezegd dat de raden ook snel een beslissing moesten nemen. Daarom hebben de vier raden vanavond tegelijk over hetzelfde onderwerp vergaderd.'HoogelandHet streven is dat de nieuwe gemeente op 1 januari 2019 een feit is. Waarschijnlijk gaan de vier gemeenten dan samen verder onder de naam Het Hoogeland.
Door: RTV Noord

Inbreng Kaderplan 2017-2020

VVD VVD Eemsmond 25-07-2016 23:41

Kaderplan 2017 - 2020

Vanmiddag behandelen we het kaderplan 2017-2020. Dank voor dit kaderplan en we hopen dat hier een goede begroting uit voortkomt voor 2017. Toch heb ik hier enkele opmerkingen over. Vanmiddag behandelen we de kadernota en volgende week de jaarrekening 2015. Ik weet de oorzaak wel, maar houdt u er ook nog rekening mee dat raadsleden naast het raadslidmaatschap ander betaald werk hebben. Dit is juist ook de kracht van het raadslidmaatschap dat je maatschappelijk actief bent en zo feeling houdt met de samenleving. Door nu zoveel te plannen in een korte periode gaat dit ten kostte van de kwaliteit van de behandeling van de raadsstukken of ten kostte van het werk. Dit is niet het eerste jaar dat dit gebeurt. In mijn raadsperiode heb ik het ook nog niet anders meegemaakt. Kan het college de raad beloven dat ze de jaarrekening een maand voor de kadernota kunnen afsluiten al of niet met een controleverklaring van de accountant.

Wat opvalt is dat het einddoel, een positief resultaat, in de loop der jaren steeds vooruit wordt geschoven. Dus wat is de waarde van een meerjarenraming als men zo gemakkelijk de cijfers aanpast t.o.v. voorafgaande jaren om zo toch tot een sluitende meerjarenraming te komen. Gelukkig gaan we met het gemeentefonds komend jaar trap op of met andere woorden we krijgen komend jaar meer geld uit het gemeentefonds anders was de financiële positie van de gemeente Eemsmond veel minder rooskleurig geweest. Waar we nu waarschijnlijk in 2018 quitte spelen, hadden we anders een half miljoen tekort gehad en moesten we weer een aanslag doen op onze reserves. Cynisch gezegd: Zo word je vanzelf een arme bruid bij de gemeentelijke herindeling.

De VVD- fractie valt wederom over het feit dat de belastingen weer fors verhoogd ( 3,5%) worden. U begrijpt dat wij daar niet voor zijn. Dit is de weg van de minste weerstand. Zo kunt u pijnlijke bezuinigingen uit de weg gaan en denkt u uw inwoners tevreden te houden. Wij denken dat dat niet zo is. Deze belastingverhoging van 3,5% staat in schril contrast met de inflatie, die sinds 2014 beneden de 1% is. Is het niet logisch om de belastingverhoging te koppelen aan de inflatie ? U koppelt u verwachtingen ten aanzien van de loonstijging ook aan de inflatie. U gaat uit van 1% loonstijging. Door de belastingverhoging te koppelen aan de inflatie voorkom je onnodige belastingverhogingen voor burgers en bedrijven. Hierop wil ik een uitzondering

maken voor de rioolheffing en de verontreinigingsheffing. In mijn optiek moeten die kostendekkend zijn.

Wat verder nog steeds opvalt, is dat de OZB voor bedrijven een stuk hoger is dan die voor woningen. Wil deze gemeente aantrekkelijk zijn voor bedrijven om te blijven of zich hier nieuw te vestigen dan is het zaak de stijging van de OZB sterk te verminderen. We behoren nu al tot de duurdere gemeenten in de provincie Groningen. Voor bedrijven gaat Delfzijl ons voor. Al stijgt daar dit jaar de OZB veel minder. En voor woningen zijn dit de gemeenten Oldambt en Appingedam. Kortom we staan in de top 3. Een twijfelachtige eer.

Wanneer heeft u zicht op de mogelijke claim richting NAM ten aanzien van de waardedaling of de hoogte van de WOZ-waarde van de woningen en niet- woningen in onze gemeente ? De NAM is hier toch verantwoordelijk voor ?

Ik heb ook een vraag over het EZ-bureau voor het college. U heeft samen met anderen een duur onderzoek laten uitvoeren naar bedrijventerreinen in het Eemsdelta-gebied. Ik ben blij met dit onderzoek, want dat geeft een stuk houvast in de beleidsvoering en zet een stip op de horizon, waar we naar toe willen. Kunt u aangeven hoelang de komende periode duurt, waarin de aanbevelingen worden uitgewerkt of kunt u al resultaten presenteren.

Het verkrijgen van snel internet is een must voor bedrijven en veel particulieren. Sinds 2014 zijn er initiatieven van bewoners in dit gebied ontstaan om een snellere internetverbinding te krijgen. Bijvoorbeeld in de Uithuizerpolder lijkt het wel of de postduif sneller is dan het internet via het KPN-netwerk. Wanneer kunnen we verwachten dat de schop in de grond gaat. Of moeten er nog meer rapporten geschreven worden. De burger en het bedrijfsleven zitten daar niet op te wachten. Die willen op korte termijn resultaat zien.

De VVD-fractie is blij dat met de revitalisering van de bedrijventerreinen eindelijk in 2017 een aanvang wordt gemaakt. Dit was een grote wens van ons.

Kunt u ook een inschatting maken hoeveel een definitieve oplossing om de vaargeul naar Noordpolderzijl weer bevaarbaar te maken gaat kosten ? Deze dicht slippende vaargeul is al jaren een steen des aanstoots van het toeristisch trekpleister Noordpolderzijl. U wilt het toerisme in dit gebied promoten dan hoort daar ook een vaargeul naar Noordpolderzijl bij. Nu is de haven van Noordpolderzijl een stilleven.

Verplaatsen van de Kaap op Rottumeroog. Wat bedoelt u met verplaatsen? Verplaatsen op Rottumeroog of naar het vasteland. Bijvoorbeeld naar Noordpolderzijl.

Onkruidbestrijding. Heeft u zich ook afgevraagd of de trottoirs of andere verhardingen , bijvoorbeeld klinkers, sneller slijten door de stalen veegborstels, die gebruikt worden om het onkruid te verwijderen. Dit zou kunnen betekenen dat u in de toekomst meer geld kwijt bent aan onderhoud. Verder vindt mijn fractie dat veel trottoirs en parkeerplaatsen door de begroeiing van het onkruid tussen de naden een verwaarloosde indruk maken.

U stelt dat u karakteristieke objecten in het buitengebied ruimtelijk moet vastleggen. U zegt dat de provincie u dit voorschrijft. Ik heb altijd geleerd: Wie opdracht geeft, betaalt toch ook meestal de rekening. Deze rekening moet de provincie betalen. Zij hebben immers ook bedacht dat dit moest.

Kaders ten aanzien van reserves en voorzieningen. U stelt voor geen rentevergoeding meer toe te rekenen aan het eigen vermogen zijnde reserves. Hier ben ik het mee eens, wanneer de inflatie lager dan 1% is of op nul staat. Indien er meer inflatie is, is een rentevergoeding terecht, want anders neemt de waarde van de reserves te snel af. Bent u het hiermee eens ? Ten aanzien van de voorzieningen zegt u dat de toevoeging van de contante waarde rekenrente wel is toegestaan en dat u dat wil handhaven. Wat is de hoogte van de rekenrente ? Komt dit overeen met de inflatie ? Zou het niet beter zijn de hoogte van de inflatie als maatstaf te nemen voor de hoogte van de rekenrente?

Gemeentelijk vastgoed. De VVD-fractie heeft in 2015 vragen gesteld over de zwembaden. Kunt u ook nader toelichten wat u van plan bent met de zwembaden in 2017 en hoe u hiermee de herindeling ingaat. Mijn voorkeur heeft de constructie : de zwembaden in eigendom te laten van de gemeente en deze te laten beheren door de stichting Zwembaden Eemsmond.

Vooruitlopend op de gemeentelijke herindeling wil de VVD-fractie het college oproepen waar mogelijk met de buurgemeenten samen te werken. Dit werkt efficiënter en kostenbesparend. Het blijft ook altijd verstandig kritisch naar de eigen organisatie te kijken om te zien of daar nog bespaard kan worden.

Tot slot wens ik het college veel sterkte met het maken van een sluitende begroting. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.