Nieuws van politieke partijen in Rotterdam inzichtelijk

16 documenten

Terugblik: 7e digitale vragenuurtje

D66 D66 Rotterdam 25-06-2020 10:45

Afgelopen dinsdag 23 juni organiseerde D66 Rotterdam voor de zevende keer een digitaal vragenuurtje. Onze raadsleden Elene Walgenbach en Nadia Arsieni gaven daarin antwoord op alle vragen die de aanwezigen hadden. Hieronder lees je een verslag van de vragen en antwoorden uit dit vragenuurtje. Dit was voorlopig het laatste vragenuurtje voor nu, maar hou vooral onze site in de gaten voor toekomstige mogelijkheden om met de fractie in gesprek te gaan!

Q&A Digitaal vragenuurtje 16 juni 2020

Algemeen

Elene, hoe was je afgelopen week? 30 miljoen erbij voor cultuur?

Antwoord: Als cultuurwoordvoerder was dit een hele mooie week. Sinds het allereerste debat wat ik voerde in de raad roep ik al dat er meer geld naar cultuur moet, anders zijn de ambities onhaalbaar. Na lang lobbyen is deze week bekend geworden dat er 30 miljoen extra gaat naar het cultuurplan en er ook een fonds komt van 15 miljoen voor sport- en cultuurinstellingen die in zwaar weer zitten. Dat is ook heel erg fijn. Ik las net ook dat er versoepelingen komen wat betreft het maximaal toegestane aantal bezoekers, dus ik ben blij dat er weer wat meer mogelijk is.

Nadia, jij zat bij Op1 met Sigrid Kaag waar zij aankondigde lijstrekker te willen worden, hoe was dat?

Antwoord: Heel grappig. De aankondiging van Sigrid stond op een gegeven moment in de Volkskrant en toen ik me aan het voorbereiden was op Op1 bedacht ik me dat dat wel eens samen zou kunnen vallen. De productie kon daar nog niks over zeggen maar ze zeiden wel dat er groot nieuws zou zijn, toen wist ik het wel. Ik heb toen nog even contact gehad met de woordvoerder van Sigrid. En toen zaten we daar ineens samen. We wisten het dus wel kort van tevoren en daarom kon ze ook meepraten over mijn verhaal. Dat was wel mooi. Eigenlijk wel dus echt puur toeval. Wel heel leuk toeval. Heel bijzonder, leuk om mee te maken.

Wat gaan jullie de komende weken beide doen?

Antwoord Nadia: In ieder geval deze week de bespreking van de voortgangsrapportage ‘Relax, dit is Rotterdam’. Dat is de aanpak integratie, samenleving en emancipatie en alle acties die daaraan gekoppeld zijn. Dat is woensdag fysiek in de raadzaal, dat is wel leuk. Donderdag staat mensenhandel en intimidatie bij abortusklinieken op de agenda. Dat zijn ook interessante punten. Dat debat over abortusklinieken heb ik ooit samen met Leefbaar Rotterdam aangevraagd. Het blijft terugkeren dat vrouwen worden lastiggevallen bij abortusklinieken. Die dingen staan op de agenda, maar er lopen ook heel veel andere dingen. We zijn ook bezig met de raad die eraan komt en denken na over een eventuele motie met betrekking tot preventief fouilleren en wat daar de eventuele belevingen bij zijn. En ik ben bezig met afstemming rondom mijn initiatiefvoorstel over de werkbonus. Ik heb er het volste vertrouwen in dat dat wat moois gaat worden. Dus redelijk wat in de pijplijn. En dan eindelijk reces!

Antwoord Elene: Ik moet zeggen dat vlak voor het zomerreces, halverwege juli, er daarvoor altijd nog heel veel besproken moet worden. Aanstaande donderdag hebben we het over de renovatie van Museum Boijmans van Beuningen. Het wordt gerenoveerd voor 7 jaar en we moeten kijken wat het precies gaat worden. Donderdag heb ik nog een debat over zomerscholen. We gaan in Rotterdam 7 weken lang plek bieden voor 6000 leerlingen, voornamelijk kinderen met grotere kansen op achterstanden als gevolg van de coronacrisis. En ook nog een debat over studentenverenigingen. Die zijn in de problemen gekomen met de Eurekaweek, maar wellicht wordt dat morgen alweer achterhaald door de versoepelingen. Dus best nog wel een drukke week. De week erna nog over de cultuurplanadviezen. Er is een verdeingsvoorstel van de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (RRKC) waar het cultuurgeld naartoe moet. Daar gaan we naar kijken. Dus nog genoeg te doen!

Het schip ‘De Halve Maan’, waarmee kapitein Hudson in 1620 mee naar Canada is gevaren, ligt normaal gesproken in Hoorn maar ligt nu in Delfshaven, bij het VOC-pakhuis. Er is nu commotie over dat schip. Ik ben daar pas geweest en ik proefde dat de eigenaren op zoek zijn naar een plek om een goed verhaal te vertellen over de geschiedenis. Is dat wat om over na te denken? Een permanente plek in Rotterdam bijvoorbeeld?

Antwoord: We gaan graag een keer met je mee naar dat schip. Aan de andere kant vinden we het ook lastig om ons voor zo’n specifiek initiatief in te spannen omdat we ons proberen te onthouden om voor specifieke initiatieven op te komen. We kunnen ze natuurlijk wel helpen om in contact te komen met de gemeente en te ondersteunen welke weg ze moeten bewandelen.

Politie

Jullie hebben schriftelijke vragen gesteld over het gebruik van geweld door de politie en klachten die daarover zijn ontvangen. Is daar al opvolging op geweest? En waar kwamen die vragen destijds vandaan? Hadden jullie toen klachten ontvangen?

Antwoord: We zijn eigenlijk altijd kritisch geweest op de wijze waarop politieoptredens zich lijken te onttrekken aan een soort discussie. Nu is de discussie in volle breedte losgebarsten dus in die zin kunnen we nu makkelijker dit soort vragen stellen. Laat onverlet dat nu in het kader van de Black Lives Matter protesten, we kunnen stellen dat ook in Nederland dingen aan de hand zijn. Niet zoals in de VS maar ons bereiken wel signalen van etnische profilering en hoe er wordt omgegaan met preventieve fouilleeracties. Dat kan grote impact hebben op mensen en daar zijn wij kritisch op. De vragen kwamen ook voort vanuit de wetsaanpassing over de geweldsinstructie van de politie. In hoeverre en waar wordt er geweld toegepast? Dat is moeilijk terug te vinden, dus daarom wilden we dit lokaal achterhalen. Met die feiten kunnen we dan wat. Vinden wij dat te ver gaan? Hoe zit het met die geweldinstructie? De beantwoording moet nog komen. Wij zijn ook heel erg benieuwd naar de antwoorden.

Bedankt voor het antwoord, laten we dat afwachten.

Antwoord: Misschien ook wel goed om te weten, we zijn ook in de eerste kamer kritisch gewest op die nieuwe wet. De wet is daar nu aangehouden. De eerste kamer wil nu eerst de nieuwe geweldsinstructie zien. Dat is misschien ook wel interessant om te volgen. Goede discussie gaande nu, dat gaat nog wel een staartje krijgen.

Er is wat commotie geweest over een deal dat het Havenbedrijf heeft gesloten in Brazilië. Er wordt altijd heel hard geroepen dat we duurzaam zijn, en dan voor miljarden inzetten op ontbossing. Dat heeft geen nut. Jullie hadden daar commentaar op. Dit is niet jullie portefeuille maar weten jullie of jullie dat nog gaan opvolgen?

Antwoord: Dit is een dusdanig technische vraag, daar kunnen wij nu geen antwoord op geven. Deze gaan we doorzetten naar onze woordvoerders Haven en Duurzaamheid, Chantal Zeegers en Ingrid van Wifferen. Daar komen we nog op terug.

Cultuur

Algemene vraag aan Elene: de RRKC heeft gezegd dat Museum Rotterdam maar beter helemaal kan sluiten. Dat is wel heel radicaal, hoe staan jullie daarin?

Antwoord: Ik spreek volgende week de directeur dus dan kan ik nog wat meer vertellen. Museum Rotterdam kreeg 4 miljoen subsidie, dat is nu geschaald naar 1 miljoen. Belangrijk om op te merken is dat ze een gemeentelijke collectie beheren. We zien dat het museum de laatste 8 jaar niet zo goed loopt. Er zijn te weinig bezoekers. Ze hebben een keer wat in stad gedaan, dat was een groot succes maar dat hebben ze toen niet doorgetrokken. De RRKC zegt nu: we willen niet dat Museum Rotterdam helemaal verdwijnt want we hebben ook een stadsmuseum nodig. Maar de manier waarop ze het nu doen werkt niet. Het idee is nu: kunnen ze niet in de komende 4 jaar stoppen op de huidige plek, misschien wat meer projecten in de stad gaan doen en dan de 4 jaar gebruiken om zichzelf opnieuw uit te vinden. Daar zijn we het wel mee eens. Dit concept wat ze nu doen past niet meer. Ze behouden sowieso het geld om de collectie te beheren en ze moeten echt gaan kijken hoe ze het anders gaan inrichten. Ik snap dat zij zelf erg balen, het is een forse korting. Daarom ben ik ook benieuwd hoe ze er zelf naar kijken.

De 30 miljoen die nu extra komt voor het cultuurplan. Is daar al van bekend hoe die verdeeld zal gaan worden?

Antwoord: Ja, die verdeling is eigenlijk al gemaakt. Je ziet nu in de culturele sector dat er heel er onderbetaald wordt. Het Rijk en de gemeente zeggen: dat kan niet meer. We kunnen het niet in een keer omgooien maar instellingen moeten wel hun best doen. Daar gaat het grootste gedeelte van het extra budget heen, eerlijk betalen van personeel. En er gaat ook een deel naar programmering. Als gemeenteraad hebben we een uitgangspuntennota: wat vinden we belangrijk? Wij hebben gezegd: meer kans voor nieuwe talenten en nieuwe initiatieven. Met het nieuwe advies hebben 42 nieuwe aanvragers nu een positief advies. Dat is heel erg veel. Daar zijn we erg blij mee. Ruimte voor nieuwe talent.

Van 8 grote instellingen deden maar 2 instellingen aan [xxxx]? Die hoeven niks meer te doen?

Antwoord: We hebben een aantal hele grote instellingen die de helft van het geld krijgen. Een paar daarvan hebben een negatief advies vanuit de RRKC. De Kunsthal en Theater Zuidplein zijn positief, die zijn heel inclusief en lopen vooruit. Maar Boijmans bijvoorbeeld, dat gaat niet zo goed. Ik heb een jaar geleden al aangegeven:: zorg voor een goed transitieplan tijdens de periode van 7 jaar dat het museum dicht is. Hoe gaan ze zichzelf opnieuw uitvinden? Nu zegt de RRKC: er is geen goed transitieplan. Dus ja, dit is niet nieuw. We zijn wel teleurgesteld, dit is echt niet goed. Ik ga daar zeker kritisch op zijn.

Hoe werkt die RCB precies? Krijgen ze dan standaard geld?

Het bedrag staat niet vast maar bijvoorbeeldTheater Rotterdam, Museum Boijmans van Beuningen, De Doelen, niemand kan zich voorstellen dat die instellingen niet meer zouden bestaan. Daarom zeggen we als gemeente: jullie blijven in ieder geval bestaan, maar het bedrag staat niet 100% vast. Maar voor een groot deel wel. Maar als het echt niet goed is, wordt het toch een forse discussie. De gemeenteraad bepaalt uiteindelijk. Ik wil dat de wethouder er meer op gaat drukken. Wat gaan we doen als het niet goed is? Dan moeten we wel stok achter de deur hebben.

Coronavirus

We hebben de eerste golf van corona achter de rug. Er is een serieuze kans op tweede golf. Op dit moment draagt Zuid-Holland als provincie voor een groot deel bij aan het totaal aantal van de gevallen. Ik ben benieuwd of dit iets is wat op tafel ligt bij de gemeente? Hoe zijn we van plan hier als stad beter mee om te gaan?

Antwoord: We kunnen hier niet zoveel over zeggen. Er wordt in de raad bij de commissie ZOCS (zorg) wel over gesproken. Er wordt nu veel versoepeld maar er wordt ook gesproken over eventuele risico’s en we worden als raad geïnformeerd over de maatregelen, risico’s etc. Dus het is wel een ongoing conversation. Daarnaast: qua testen zitten we nu veel beter, qua aanpak en beschikbaarheid beschermingsmiddelen bij verzorgingshuizen denk ik dat we nu veel sneller kunnen schakelen. Daar ging in het begin veel mis. Dus: ik kan er weinig over zeggen maar ik denk wel dat we beter voorbereid zijn. De burgemeester heeft zich van zijn goede kant laten zien, soms te restrictief wat ons betreft maar wel altijd met het belang van de volksgezondheid voorop.

Fysiek vergaderen

Jullie zijn weer fysiek aan het vergaderen, is een fysieke raadsvergadering alweer in zicht?

Antwoord: Vooralsnog zijn voor nu alleen de commissies weer fysiek. We zitten dan alleen met woordvoerders, 13 mensen, dan kan je 1,5m houden. Een fysieke raad kan nog niet want we kunnen niet met 45 man in de zaal zitten. Elene: morgenavond heb ik voor het eerst weer een fysieke commissie, leuk om weer iedereen te zien. Fijn als je mensen in persoon kunt aankijken. We zitten dan in de raadzaal, want andere zalen zijn te klein om afstand te houden. Het kan ook niet allemaal tegelijk, dus commissies rouleren.

Het bericht Terugblik: 7e digitale vragenuurtje verscheen eerst op Rotterdam.

Voorjaarsnota: “We investeren in stad van de toekomst”

D66 D66 Rotterdam 17-06-2020 12:48

De gemeente heeft op woensdag 17 juni haar nieuwe financiële plannen voor komende jaren gepresenteerd. Belangrijkste punten: grote delen van de stad vergroenen, een noodfonds voor sociaal-culturele ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis en structureel meer geld naar de cultuursector. “We bouwen aan de stad van de toekomst. Juist in deze tijd is het belangrijk dat we daadkracht tonen”, aldus D66-fractievoorzitter Chantal Zeegers.

Stad van de toekomst

D66 staat voor een duurzame ontwikkeling van onze stad. Ruimte voor groei, zorg voor groen, hoogwaardig openbaar vervoer en een woningmarkt met kansen voor iedereen. “Niet afwachten, maar vooroplopen als het gaat om het werken aan de stad van de toekomst”, aldus Zeegers.

Zeegers ziet de aangekondigde investeringen van het stadsbestuur dan ook met enthousiasme tegemoet: “We gaan heel veel plekken aanpakken en vergroenen, denk aan het Hofplein, de Hofbogen, de Westblaak maar ook de Maashaven en Alexanderplein”.

Dit past volgens Zeegers ook bij de stad die we willen zijn: “Rotterdam is een stad die inspireert. Mensen komen vanuit het hele land en daarbuiten om in Rotterdam te wonen, te werken of te recreëren. Deze investeringen zijn goed voor onze bewoners, bezoekers, de economie en de werkgelegenheid.”

Structureel meer geld naar cultuur

Daarnaast is D66 erg blij met structureel meer geld voor de Rotterdamse cultuursector, waarmee er na lang aandringen van D66 nu hopelijk ruimte ontstaat voor nieuwe makers en nieuwe genres: “D66 heeft hier altijd hard voor gepleit”, aldus Zeegers, die benadrukt dat dit geld ten goede moet komen aan de kleintjes: “Met dit extra geld willen we echt meer ruimte en kansen bieden voor creatieve makers en zorgen voor meer fysieke ruimtes voor kleinere instellingen en individuen.”

“In het Rotterdam van de toekomst hebben we ook de energie van de kunst- en cultuursector nodig. Een aanstormende generatie kunstenaars en cultuurmakers krijgt nog steeds te weinig kans om door te stomen en de locaties voor ateliers en culturele broedplaatsen staan onder druk.”

Noodfonds voor ondernemers

Als laatste benadrukt Zeegers dat er een noodfonds komt: “De coronacrisis heeft veel Rotterdammers en ook Rotterdamse bedrijven flink geraakt. Door nu geld vrij te maken met een noodfonds gaan we de gesubsidieerde cultuurinstellingen en sportverenigingen in geldnood ondersteunen.”

Het kan volgens Zeegers namelijk niet zo zijn dat we nu dit soort verenigingen en organisaties verliezen als gevolg van de coronacrisis: “We willen Rotterdammers perspectief bieden. Ook in het Rotterdam van de toekomst moet voldoende te doen zijn. Door ondernemers nu bij te springen willen we sport en cultuur in onze stad behouden.”

Het bericht Voorjaarsnota: “We investeren in stad van de toekomst” verscheen eerst op Rotterdam.

Het is gelukt: structureel meer cultuurbudget!

D66 D66 Rotterdam 17-06-2020 12:11

Er gaat structureel meer geld naar de Rotterdamse cultuursector, het cultuurplanbudget wordt in 2021 opgehoogd van 80 naar ruim 110 miljoen euro. D66 Rotterdam is voorvechter van het eerste uur en erg tevreden dat het is gelukt. “Dit extra budget is noodzakelijk om de ambities voor de Rotterdamse cultuursector waar te maken: het invoeren van eerlijke betaling en ruimte voor nieuwe culturele makers”, aldus D66-raadslid Elene Walgenbach.

Noodzakelijk voor het culturele ecosysteem

Met de nieuwe financiële plannen van de gemeente hebben het college en de gemeenteraad een ambitieuze culturele visie vastgesteld, met veel wensen voor de nieuwe cultuurplanperiode. D66 wil dat nieuw talent en vernieuwende organisaties de kans krijgen om toe te treden tot culturele sector. Tegelijkertijd moet de sector eerlijk loon gaan betalen en nemen de huisvestingslasten toe.

“Als sinds de bezuinigingen uit 2012 staat het culturele ecosysteem in Rotterdam onder druk”, zegt Walgenbach, die benadrukt dat met dit extra budget de Rotterdamse sector kan worden versterkt en ambities worden waargemaakt.

Energie

Het is volgens D66 voor een groot deel aan dit culturele ecosysteem te danken dat Rotterdam bruist van de energie: “De culturele sector draagt voor een belangrijk deel bij aan het bruisende karakter van de stad. Niet alleen trekt het mensen naar Rotterdam, ook verbindt het Rotterdammers met elkaar. Door nu te investeren kunnen we dat ook voor de toekomst behouden”, aldus Walgenbach.

Het afgelopen jaar was er vaak kritiek op het te lage cultuurbudget. Walgenbach deed namens D66 meerdere keren de oproep om meer te investeren om zo een nieuwe generatie makers de kans te geven.

Nieuwe makers

“Wij zijn van mening dat afgelopen jaren aanstormende kunstenaars en cultuurmakers nog te weinig kansen kregen om door te stomen. Daarnaast staan ook de locaties voor ateliers en culturele broedplaatsen onder druk. Met deze investering kunnen we wat betekenen voor al die talenten en creatievelingen die het nu moeilijk hebben”, besluit Walgenbach.

Het bericht Het is gelukt: structureel meer cultuurbudget! verscheen eerst op Rotterdam.

D66 wil focus op drie punten in het herstelplan

D66 D66 Rotterdam 28-05-2020 15:31

Door de coronacrisis heeft Rotterdam ook financieel zware klappen gehad. Lees daarover meer in dit bericht van wethouder Arjan van Gils. De plannen om Rotterdam er weer financieel bovenop te helpen komen in de vorm van een herstelplan. Wat D66 betreft wordt er in het herstelplan ingezet op de volgende drie punten.

 

 

1. Haal zoveel mogelijk investeringen in de energietransitie en de woningbouw naar voren

Juist nu investeren stimuleert de economie en levert werkgelegenheid op. Door de investeringen in de energietransitie en de woningbouw die al gepland stonden naar voren te halen profiteert de economie er nu van en profiteren wij allemaal van groene energie en goede woningen.

2. Draag zorg voor onze sociaal culturele voorzieningen en initiatieven.

De sociaal culturele sector heeft het zwaar. Deze sector levert een grote maatschappelijke bijdrage waar alle Rotterdammers van profiteren. Helaas staan veel culturele instellingen door de coronacrisis op omvallen. Het zal veel geld en moeite kosten om deze voorzieningen en initiatieven later weer opnieuw op te bouwen. Daarom is het belangrijk dat deze sector in deze tijd gesteund wordt.

3. Dienstverlening: geen regels maar ruimte.

Ondernemers gaan door een moeilijke tijd. Zoals bijvoorbeeld in de horeca. Ondernemers zouden juist nu de vrijheid moeten hebben om te ondernemen en niet gehinderd moeten worden door bureaucratie. De coronacrisis vraagt om maatwerk en tolerantie van de gemeente om de ondernemers zoveel mogelijk te kunnen faciliteren.

 

 

Het bericht D66 wil focus op drie punten in het herstelplan verscheen eerst op Rotterdam.

Een update over kunst en cultuur in Rotterdam | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 28-05-2020 00:00

Het zal niemand zijn ontgaan: ook de Rotterdamse kunst- en cultuursector trekt aan de bel. Het coronavirus heeft ook hen hard geraakt. Vanwege de huidige ontwikkelingen en beperkingen zullen we dit de komende tijd waarschijnlijk fors gaan merken. En dat is niet alleen voor de sector slecht nieuws; dat raakt ons allemaal.

Door raadslid Jimmy Smet.

De gemeenteraad en het college heeft hier - in ieder geval in de diverse vergaderingen - oog en oor voor en er zijn al verschillende maatregelen genomen om de ergste pijn te verlichten. Maar er heerst in onze ogen nog te veel onzekerheid en (soms) onduidelijkheid. De komende weken zal de gemeente ook de kunst- en cultuursector meenemen in de uitwerking van de voorstellen om duurzaam te kunnen herstellen van deze crisis. Een crisis die ons allemaal treft, op welke manier dan ook. De open brief van de wethouders kunst & cultuur van de vier grote steden mag hierbij niet onvermeld worden.

Spannend jaar Het jaar 2020 zou sowieso al een spannend jaar worden voor de Rotterdamse kunst- en cultuursector: dit jaar zal bijvoorbeeld de besluitvorming gaan plaatsvinden voor de nieuwe cultuurplanperiode van 2021-2024. De besluitvorming staat gepland voor na de zomer. Overigens is daar de afgelopen periode al veel te doen over geweest. Zo is er weliswaar door het huidige college niet bezuinigd op de financiële middelen voor kunst en cultuur, tegelijkertijd concluderen we: het huidige budget is nog steeds geen vetpot. Wel zien we dat binnen de mogelijkheden, zowel door de gemeente als de kunst- en cultuurinstellingen veel werk is verzet om binnen de kaders toch te kunnen blijven ontwikkelen.

Een paar voorbeelden De gemeente heeft bijvoorbeeld de subsidieverstrekking (of laten we liever spreken van investeringsbudgetten, aangezien iedere euro minimaal het dubbele oplevert voor de maatschappij) onder de loep genomen en anders vormgegeven. Dit moet gaan zorgen voor meer ruimte en mogelijkheden voor o.a. nieuwe makers, interessante initiatieven en talentontwikkeling. De GroenLinks-fractie heeft ingestemd met deze in onze ogen gewenste ontwikkeling.

Rotterdamse Culturele Basis Daarnaast is de zogenaamde Rotterdamse Culturele Basis (RCB) ingesteld. In deze RCB zitten de 8 grootste kunst- en cultuurinstellingen waarvan we als Rotterdammers eigenlijk zeggen; deze instellingen willen (of kunnen) we sowieso niet kwijt. Denk o.a. aan Theater Rotterdam, De Doelen, Boijmans van Beuningen en de Kunsthal. Zij krijgen daarvoor een vaste vergoeding om aan de ene kant hun activiteiten te kunnen voortzetten maar aan de andere kant om ook de overige culturele instellingen te kunnen steunen. De GroenLinks-fractie heeft zich positief uitgesproken over een Rotterdamse Culturele Basis, maar heeft stevige vraagtekens gezet hoe deze nu wordt vormgegeven. Het gaat ons inziens te veel uit van de kwantiteit, zoals bezoekersaantallen en subsidieaanvragen. De wethouder heeft ons toegezegd dat hij de komende periode ook zal gebruiken om de invulling van de RCB meer op basis van kwaliteit vorm gaan te geven.

Niet stilgezeten De kunst- en cultuursector zelf heeft al helemaal niet stilgezeten: na de horrorjaren, waarin er fors en in onze ogen meedogenloos bezuinigd is en waarbij het leek of kunst en cultuur zowat in het verdomhoekje werd gestopt door de overheid, wist ze zich door daadkracht, creativiteit en vakmanschap verder te ontwikkelen tot de bruisende en boeiende sector zoals we die in Rotterdam kennen en soms zelfs gewend zijn. Niet alleen stegen de bezoekersaantallen aanmerkelijk, ook de eigen inkomsten namen flink toe. Hulde! 

Dit alles staat nu door de coronamaatregelen natuurlijk zwaar onder druk. 

Fair Practise Code Naast bovenstaande is er nog een belangrijke ontwikkeling waarover momenteel druk wordt gesproken en waarvoor ook een ruimer financieel jasje nodig is: de implementatie van de Fair Practise Code. Deze code is door de kunst- en cultuursector zelf opgesteld en heeft als doel, dat de mensen die in deze sector werkzaam zijn ook een redelijke beloning ontvangen voor het werk dat gedaan wordt. Klinkt zo logisch als maar zijn kan, maar helaas is dat in de realiteit nog steeds niet overal het geval.

De gemeente Rotterdam erkent dit en heeft in de uitgangspuntennota deze Fair Practise Code opgenomen en is onderdeel van het overwegingskader. Inmiddels zijn er meerdere onderzoeken gedaan naar de financiële gevolgen hiervan: onder andere door het al eerder genoemde rapport van Rebel en door bijvoorbeeld SiRM i.s.m. PPMC. Er zijn diverse schattingen gedaan, variërend van 3 miljoen tot 8,25 miljoen euro extra. Binnenkort zal het college van burgemeester en wethouders voorstellen doen om dit benodigde extra geld in de (nieuwe) begroting op te nemen.

Toekomst Kortom, spannende - en helaas ook onzekere - tijden voor de boeg voor de Rotterdamse kunst & cultuur. In ieder geval op financieel gebied. Want één ding moge ook duidelijk zijn, gezien de fantastische initiatieven die afgelopen jaren zijn ondernomen en de vooral digitale ontwikkelingen - noodgedwongen - in de afgelopen weken: de Rotterdamse kunst en cultuursector bruist desondanks als nooit te voren en zal dit zeker blijven doen. We blijven het op de voet volgen en natuurlijk er van genieten!

Doe je mee? Hierbij meteen een uitnodiging voor allen die de kunst en cultuur een warm hart toedraagt: stuur tips, geef complimenten, blijf kritisch, geniet, draag bij en ook: geef signalen van wat goed gaat of wat juist niet goed gaat door de GroenLinks-fractie te mailen of raadslid Jimmy Smet te contacteren. En praat mee in bijvoorbeeld de werkgroep Open. Het wordt gewaardeerd!

 

 

D66 wil steun en maatwerk in horeca- en cultuursector

D66 D66 Rotterdam 23-04-2020 07:59

“De Rotterdamse culturele sector, horeca- en evenementensector zitten in de problemen. Wij maken ons daar ernstig zorgen over. Er moet vanuit de gemeente meer financiële ondersteuning en maatwerk komen” aldus Elene Walgenbach.

Grote onzekerheid

Er is grote onzekerheid onder grote groepen ondernemers. Met name in de culturele sector en onder horecaondernemers zijn er zorgen. Musea en theaters zijn gesloten en de horeca zal naar verwachting niet snel heropenen. Zelfstandige kunstenaars en zzp-ers in de culturele sector verliezen hierdoor hun inkomen en organisaties missen hun (publieks-)inkomsten.

De 300 miljoen voor de cultuursector vanuit het Rijk is niet toereikend genoeg. Daarom wil D66 dat Rotterdam met een eigen steunpakket komt voor de culturele sector. En als ze dat doen niet alleen voor de gesubsidieerde instellingen, maar ook voor de vrije sector.

Wat betreft de horeca pleit D66 ook voor meer hulp vanuit de gemeente, met name voor uitzonderingsgevallen. “We merken dat verschillende ondernemers in unieke situaties zitten of net niet in aanmerking komen voor landelijke regelingen. Deze ondernemers moeten wij als gemeente proberen te helpen” vindt Elene.

Extra maatregelen

Daarom dringt ze bij het stadsbestuur aan op meer coulance en maatwerk. “Er zijn ondernemers met tijdelijke huurcontracten, zaken die net zijn overgenomen of seizoensgebonden horeca die nu extra hard geraakt wordt. Laten we er als stad alles aan doen om deze groepen te helpen.”

Elene denkt daarbij aan het kwijtschelden van huur, het verlengen van tijdelijke huurcontracten of het tegemoetkomen van ondernemers die net buiten alle regelingen vallen. “Dit is een groep ondernemers die staat voor de levendigheid in de stad. Die mogen we niet zomaar laten vallen.”

Festivalseizoen

En dan zijn er nog de festivals. Na het besluit van het kabinet om grote evenementen tot 1 september te bieden, kan er kan definitief een streep door het festivalseizoen.

“De grote vraag is nu of we deze ondernemers en organisaties kunnen steunen” zegt Elene. Nu alle evenementen voor deze zomer niet door kunnen gaan, komen ook organisatoren in de problemen. “Deze mensen zijn zeer waardevol voor de stad” aldus Elene. “Als we ook na deze periode een levendige stad willen zijn, dan moeten we deze groep helpen.”

Elene heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college. Ze wil van het stadsbestuur weten hoe het zit met noodzakelijke, financiële steun voor de evenementensector. “Hoe denkt de gemeente deze klap op te kunnen vangen? En wat kan Rotterdam Festivals betekenen?”.

Het bericht D66 wil steun en maatwerk in horeca- en cultuursector verscheen eerst op Rotterdam.

D66: Investeer in cultuursector

D66 D66 Rotterdam 12-07-2019 09:59

Afgelopen juni presenteerde onze cultuurwethouder Said Kasmi zijn uitgangspuntennota cultuur 2021 – 2024 ‘Stad in transitie, cultuur in verandering’, waarmee Rotterdam kiest voor een culturele sector waarin voor iedere Rotterdammer een plek is als bezoeker, medewerker of maker. Waar nieuwe makers en nieuwe genres de ruimte krijgen. En waar intensieve samenwerking en wederzijdse verbondenheid sleutelbegrippen zijn.

Betrokkenheid         

Raadslid cultuur Elene Walgenbach was vol lof over de ambities en de toon van het stuk: “De betrokkenheid en erkenning voor de cultuursector spat van het stuk af. Het staat vol met durf om de noodzakelijke veranderingen door te voeren. Veranderingen waar wij als D66 al lange tijd voor pleiten.” aldus Elene.

Hierbij doelde Elene vooral op de intensievere onderlinge samenwerking in de sector, plaats voor nieuwe makers met een impulsregeling en een inclusiever cultuuraanbod. “Deze veranderingen maken de Rotterdamse Cultuursector klaar voor de toekomst.”

Niet gratis

Elene plaatste hierbij wel een kanttekening, namelijk dat deze veranderingen niet gratis zijn: “De kosten zijn de afgelopen jaren toegenomen en zullen verder toenemen. Wanneer we niet investeren in cultuur zal het bedrag dat overblijft voor programmering, voor voorstellingen en tentoonstellingen, verder dalen.” Dit leidt volgens Elene tot een verschaalde cultuursector. “En dat terwijl elke euro in cultuur de stad bijna twee keer zoveel oplevert.”

Deze boodschap schreef ze eerder al in een opiniestuk op Vers Beton.

Codes

Een grote financiële zorg van D66 is het toepassen van de Fair Practice Code. De Fair Practice Code zorgt voor eerlijk loon naar werk. Maar wat de invoering gaat kosten is onduidelijk. Om die reden diende Elene een motie in om deze kosten in kaart te brengen.

De Rotterdamse Culturele Basis

Een van de meest ingrijpende veranderingen in het nieuwe beleid is het instellen van een Basis Infrastructuur, genaamd de Rotterdamse Culturele Basis, de RCB. Op dit moment worden alle cultuurinstellingen hetzelfde behandeld: een museum met tientallen medewerkers en jarenlange ervaring doet dezelfde aanvraag voor budget van de gemeente als een klein dansgezelschap met een medewerker. D66 pleit al langer voor een verandering in dit systeem, namelijk meer flexibiliteit voor kleine instellingen en meer zekerheid voor grote instellingen.

Dit komt er met het invoeren van de RCB.

In de culturele basis horen de instellingen die een sleutelpositie innemen binnen het Rotterdamse Culturele Ecosysteem. Over de criteria was Elene wel stelling: “We zijn van mening dat de beoordeling puur moet gaan over artistieke en inhoudelijk kwaliteit.” Hierover diende Elene een motie in.

De bevoorrechte instellingen in de RCB mag je vervolgens ook best wat vragen vinden we. Bijvoorbeeld dat deze instellingen het voorbeeld geven op het gebied van samenwerking, talentontwikkeling en vernieuwing. Ook daarvoor diende Elene een motie in.

Alledrie de moties werden met ruime meerderheid aangenomen.

Investering

Elene sloot af met het uitspreken van haar waardering voor de ambities van het college. Ze maakte daarbij wel de kanttekening dat deze ambities niet behaald kunnen worden zonder investering. “Er moet een investering komen in de Rotterdamse cultuursector. Doen we dat niet, dan zal het cultuurbudget besteed worden aan stapels stenen en personeel.”

In dat geval blijft er volgens Elene steeds minder geld voer voor programmering. Daarom besloot ze haar betoog met een oproep: “Ik doe een oproep om het cultuurbudget terug te brengen naar het niveau van voor de economische crisis. Alleen op die manier kunnen we de ambities waarmaken. Een bloeiende, vernieuwende cultuurstad met een breed aanbod en eerlijke lonen.”

Het bericht D66: Investeer in cultuursector verscheen eerst op Rotterdam.

Uitgangspunten Cultuur: Meer diversiteit

D66 D66 Rotterdam 06-06-2019 10:53

Cultuurwethouder Said Kasmi presenteerde vorige week de nieuwe Uitgangspuntennota Cultuur 2021-2024 ‘Stad in transitie, cultuur in verandering’. Hiermee kiest Rotterdam voor een culturele sector waarin voor iedere Rotterdammer een plek is als bezoeker, medewerker of maker. Waar nieuwe makers en nieuwe genres de ruimte krijgen. En waar intensieve samenwerking en wederzijdse verbondenheid sleutelbegrippen zijn.

Kasmi wil dat cultuur voor iedereen toegankelijk en bereikbaar is. Kunst en cultuur horen volgens hem bij de samenleving en moeten niet gezien worden als iets dat op zichzelf staat. Kasmi: “Een breder en groter publieksbereik is al jaren een van de doelstellingen van ons cultuurbeleid. Inmiddels kan iedere Rotterdammer wel iets van zijn gading vinden in het Rotterdamse culturele aanbod. Maar nog niet elk publiekssegment is evenredig vertegenwoordigd. Om dit te verbeteren willen we meer kunst- en cultuuraanbod in de veertien gebieden en in het bijzonder in Rotterdam-Zuid. Ook komt er nóg meer aandacht voor cultuuronderwijs.”

Nieuwe ondersteuningsvormen In Rotterdam is veel ruimte voor culturele en creatieve vernieuwing. Jonge cultuurmakers, grassroots en ondernemers vinden hier een vruchtbare bodem voor hun creativiteit, eigenzinnigheid en innovatie. Samen met bestaande culturele organisaties dragen ze bij aan nieuw aanbod en nieuwe genres en aan de inclusiviteit van de sector. Om dit te stimuleren, komen er nieuwe ondersteuningsvormen. Kasmi: “Er is behoefte aan maatwerk. Aan andere manieren van ondersteuning, die passen bij makers en kunstenaars van nu.”

Impulsregeling jonge organisaties Als eerste gemeente van Nederland is Rotterdam begonnen met een laagdrempelige ondersteuning voor nieuwe makers in de vorm van een pitch. Tijdens de pitchavond Pitcher Perfect 010 presenteren deelnemers hun plan met als doel financiering te vinden voor hun kunst- of cultuurproject. Of dat ‘lukt’, bepalen ze zelf, want alle pitchers beoordelen namelijk zelf hun mede-pitchers. Kasmi: “Je plan pitchen is laagdrempelig, snel en democratisch en dat past bij deze stad!” Andere ondersteuningsvormen zijn de Rotterdamse cultuurlening, ondersteuning van crowdfunding en een tweewekelijks spreekuur in de bibliotheek. Ze zijn bedoeld voor iedereen die niet terecht kan bij de reguliere subsidieloketten voor kunst en cultuur.

Ook komt er een impulsregeling voor jonge organisaties. Zij kunnen voor twee jaar subsidie aanvragen als er in hun plan een ontwikkelopgave is opgenomen.

Veranderende relatie tussen gemeente en cultuursector  Intensieve samenwerking en wederzijdse verbondenheid zijn sleutelbegrippen in de Uitgangspuntennota. Samen werken we immers aan de stad. Rotterdam streeft daarom naar meer verbondenheid van het cultuurbeleid met andere domeinen. Kasmi: “Cultuur is een aanjager van veranderingen.’’ De komende jaren wordt er nog meer gefocust op samenwerking van de cultuursector met maatschappelijke instellingen, Rotterdammers en de gemeente bij het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. Ook binnen de cultuursector kan nog intensiever samengewerkt worden tussen instellingen en makers bij het ontwikkelen van nieuw aanbod en het bereiken van nieuwe doelgroepen.

Doel van de nota De Uitgangspuntennota ‘Stad in transitie, cultuur in verandering’ legt de beleidsuitgangspunten en de kaders voor het gehele cultuurbeleid voor de periode 2021-2024 vast. Het beleid op specifieke deelterreinen in het cultuurbeleid, zoals subsidieregelingen, architectuur, cultuuronderwijs, bibliotheek, collecties en musea, dans, muziek en beeldende kunst werkt de gemeente waar nodig in afzonderlijke beleidsvisies en -kaders uit.

Het bericht Uitgangspunten Cultuur: Meer diversiteit verscheen eerst op Rotterdam.

Gemeenteraad kiest voor toekomstbestendig Boijmans

D66 D66 Rotterdam 07-01-2019 15:12

Tijdens de laatste vergadering voor het kerstreces, op 20 december 2018, werd door de gemeenteraad met ruime meerderheid – 38 stemmen voor, 7 tegen – gekozen om Museum Boijmans van Beuningen te renoveren en te vernieuwen volgens het ambitiescenario.

Met deze keuze komt er een technisch hersteld, verduurzaamd én optimaal toekomstbestendig museumgebouw met bredere mogelijkheden in de programmering en bezoekersaantallen.

Achterstallig onderhoud

Het museumgebouw van Boijmans met achterliggende tuin uit 1935 is beschermd als rijksmonument. Als gevolg van eerder gemaakte keuzes wordt de stad nu geconfronteerd met een rijksmonument dat zowel in technisch als functioneel opzicht niet meer voldoet. Het museum kampt al jaren met wateroverlast, omvangrijk achterstallig onderhoud en het voldoet niet aan de huidige brandveiligheidseisen. Het gebouw is niet duurzaam en moeilijk toegankelijk voor mindervaliden. Bovendien zit het gebouw vol met asbest. In 2006 was dit alles al duidelijk, echter was er gedurende de daaropvolgende jaren onvoldoende politiek draagvlak voor het uitvoeren van het onderhoud. Het uitstellen van de renovatie heeft volgens Elene Walgenbach veel te lang geduurd en ze riep de raad op om haar verantwoordelijkheid te nemen:

“Het is al ruim 12 jaar bekend dat het museum gerenoveerd moet worden. Het heeft veel te lang geduurd. De gemeente had eerder in actie moeten komen. Laten wij doen wat eerder had moeten gebeuren: zorgen voor een degelijk en toekomstbestendig gebouw dat voldoet aan de eisen van deze tijd.”

De gemeenteraad stond voor de keus om alleen de noodzakelijke renovatie uit te laten voeren, waarbij alleen het asbest en de brandveiligheid zouden worden aangepakt of te kiezen voor het ambitiescenario een compleet nieuw en toekomstbestendig museum voor terug zou keren. Bij beide varianten zou het museum zeven jaar dicht moeten. Elene pleitte in de raad voor de ambitievariant:

“Deze noodzakelijke renovatie biedt ons een fantastische kans. Een kans om het museum en haar omgeving naar een hoger plan te tillen. Een kans om de collectie van het museum optimaal tot recht te laten komen. Een kans voor een aantrekkelijker museum met meer bezoekers. En vooral een kans voor een enorme boost voor de gehele kunstsector.”

Zorgen

Ondanks de sterke voorkeur voor het ambitiescenario zijn er ook zorgen.

Het eerste punt van zorg betreft de huur. Wanneer het achterstallige onderhoud is gedaan, komt er jaarlijks 5,5 miljoen euro aan huur bij. Boijmans moet opdraaien voor deze kosten, terwijl zij niet verantwoordelijk is voor het achterstallig onderhoud aan het complex. D66 pleitte in de gemeenteraad voor een realistische oplossing voor deze huurverhoging:

“Wij willen dat het college met een realistisch en rechtvaardig plan komt hoe de verhoogde huur van Boijmans bekostigd gaat worden. Dat is als het aan D66 ligt niet van het cultuurbudget. Dat budget is niet voor achterstallig onderhoud maar voor cultuur.” aldus Elene tijdens het debat.

Een tweede zorgpunt is de financiering van het ambitiescenario. Wij zijn als D66 zeer verheugd dat er private partijen interesse hebben getoond een bijdrage te leveren aan het ambitieuze plan. Maar welke voorwaarden aan die bijdrage kleven is onduidelijk. Het is voor D66 onbespreekbaar dat de artistieke vrijheid van de directeur wordt ingeperkt. Het is noodzakelijk dat voorwaarden die private partijen stellen boven tafel komen en dat wij als raad, het college en het museum samen beslissen of wij die invloed evenredig vinden.

Als laatste riep Elene het museum op om de zeven jaar van sluiting optimaal te benutten:

“Het sluiten voor 7 jaar is een enorme kans voor Boijmans om te experimenteren. Een kans om zichzelf en het concept van een museum opnieuw uit te vinden. Juist in deze fase liggen er mogelijkheden om samen te werken met nieuwe, andere culturele makers en deze lessen mee te nemen naar het ‘nieuwe museum’ in 2026.”

Hoe nu verder?

Vanaf januari 2019 zal het museum haar deuren in het Museumpark – gefaseerd –

sluiten om de asbestsanering en renovatie uit te laten voeren. Op 1 juni 2019 eindigt de laatste expositie. Voor de periode van sluiting heeft het museum een programma opgesteld waarmee de collectie zichtbaar blijft in Rotterdam en daarbuiten.

Zo gaat Boijmans onder andere intensiever samenwerken met basis- en voorgezet onderwijs zodat de collectie zichtbaar blijft voor schoolgroepen. Daarnaast is de collectie – tot aan de opening van het depot – te zien in zeven buurmusea, gaat de collectie op reis zodat hij beschikbaar is voor een groot internationaal publiek en opent Boijmans een – al dan niet tijdelijke – locatie in Rotterdam Zuid.

Het bericht Gemeenteraad kiest voor toekomstbestendig Boijmans verscheen eerst op Rotterdam.

Ambitieuze renovatie Museum Boijmans van Beuningen

D66 D66 Rotterdam 06-12-2018 10:39

Een toekomstbestendig en duurzaam museumgebouw dat aan alle eisen van deze tijd voldoet, meer bezoekers kan ontvangen en aantrekkelijker wordt voor Rotterdammers en toeristen. Dat is het doel van de grootschalige renovatie en verbouwing van Museum Boijmans Van Beuningen, zo maakt Said Kasmi, Wethouder Cultuur, recentelijk bekend. Met de unieke collectie behoort het museum tot de top 3 van Nederland en top 50 van de wereld.

Echter, het gebouw, deels rijksmonument, is hoognodig toe aan deze renovatie die start in 2019, zo’n zeven jaar zal duren en € 223,5 miljoen gaat kosten. Kasmi: “Dit is een investering die Rotterdam en de Boijmans-collectie verdienen.”

Museum Boijmans Van Beuningen bestaat dit jaar 169 jaar en is daarmee één van de oudste musea van Nederland. De kunstverzameling is van wereldklasse en bestaat uit zo’n 150.000 objecten met een geschatte waarde van € 8 miljard. De gemeente is grotendeels eigenaar van deze collectie en ook eigenaar van het gebouw. In dat gebouw zit asbest, het kampt met achterstallig onderhoud en voldoet niet meer in technisch en functioneel opzicht. Momenteel wordt het pand met tijdelijke noodmaatregelen opengehouden. Vanaf 1 januari 2019 moet het gebouw grotendeels sluiten op last van de brandweer. De geplande renovatie is een kans om naast de noodzakelijke maatregelen met een hernieuwd gebouw een brug te slaan naar de 21e eeuw en naar nieuwe generaties publiek.

Financiële bijdragen Museum Boijmans Van Beuningen en de kunstverzameling werden en worden financieel door vele handen gedragen. Vanuit die gedachte zoekt de gemeente voor deze ambitieuze renovatie de samenwerking met goede doelenorganisaties en filantropen. Ook hoopt de gemeente op financiële bijdragen van het Rijk en de Provincie.

Steun van de RRKC In opdracht van de gemeente heeft De Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur (RRKC) een advies uitgebracht over de toekomst van het museum en de bijbehorende (bouw)opgave. De RRKC ondersteunt met dit advies de keuze voor een ambitieuze variant van renovatie. “We zijn blij met dit advies van de RRKC. Het steunt ons in onze overtuiging dat we dit moment moeten aangrijpen om Boijmans klaar te maken voor te toekomst.” aldus Kasmi.

Collectie blijft zichtbaar Deze ambitieuze verbouwing betekent dat het museumgebouw zeven jaar dicht zal gaan. Tijdens de renovatie blijft de collectie wel zichtbaar voor het publiek. Het museumgebouw gaat begin 2019 gedeeltelijk dicht. In juni 2019 volgt volledige sluiting tot begin 2026. Kasmi: “Het gebouw gaat dicht, maar de collectie blijft zichtbaar in Rotterdam en daar buiten”. Met een inhoudelijk en educatief programma wil het museum bovendien vormgeven aan een toekomstgerichte inhoudelijke vernieuwing van het museum.

Het bericht Ambitieuze renovatie Museum Boijmans van Beuningen verscheen eerst op Rotterdam.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.