Nieuws van D66 inzichtelijk

159 documenten

Verkiezingsprogramma Tweede Kamer 2021

D66 D66 Zeist 20-11-2020 11:10

Als D66-lid heb je nog twee kansen om invloed uit te oefenen op het Verkiezingsprogramma TK2021.

Stemmen over amendementen vanaf zaterdag 21 november tot 26 november 18:00 uur Meepraten over de amendementen in online discussiesessies op 19, 20 en 21 november

Wel even aanmelden:

https://d66.nl/congres/congres-112/besluitvorming-verkiezingsprogramma/

 

 

Hoorzitting kandidaat-ministers Tweede Kamer

D66 D66 Nederland 10-09-2020 04:35

In veel gemeenteraden worden wethouders al gehoord voordat zij worden benoemd. En ook het Europees Parlement houdt openbare hoorzittingen met de beoogde Eurocommissarissen. Daarbij biedt het eigen Reglement van Orde het Europees Parlement voldoende handvatten om de toekomstig bestuurders stevig te ondervragen op hun kunnen en kennis. Tijdens de recente formatie van de Europese Commissie werd de kandidatuur van drie Eurocommissarissen teruggetrokken nadat twijfels over hun geschiktheid waren gerezen. Ook in Nederland is het voorgekomen dat bewindspersonen na zeer korte tijd moesten opstappen. Door een hoorzitting kunnen dergelijke incidenten worden voorkomen.

De benoeming van de bewindspersonen blijft in navolging van artikel 48 van de Grondwet voorbehouden aan de minister-president en de Koning.

Eén Europees migratiesysteem

D66 D66 Nederland 02-09-2020 07:00

D66 komt nu met dit initiatief omdat binnenkort grote EU-plannen aankomen op dit terrein. Die wil D66 beïnvloeden. Dus er beweegt al veel, nu is het moment om iets te bereiken. Europa weet ook op andere zeer moeilijke onderwerpen compromissen te bereiken, denk bijvoorbeeld aan het EU-coronaherstelfonds waarover 4 dagen en nachten is onderhandeld. Het kan dus wel. Dan moeten de EU-lidstaten wel over hun schaduw heen durven stappen. Belangrijk daarbij: de meerderheid van lidstaten die wel vooruit wil met EU asiel- en migratiebeleid moet niet langer de oren laten hangen naar een kleine maar luide minderheid van lidstaten die denkt alles te kunnen blokkeren (Hongarije, Polen, Tsjechië bv).

Een historische deal met grote nieuwe stappen in de Europese integratie

D66 D66 Nederland 21-07-2020 09:37

Goed dat Rutte na een lange en voor Nederland onnodig schadelijke aanloop heeft gezien dat een sterk Europa in het Nederlands belang is. Daarbij heeft hij zijn eigen taboes durven doorbreken. De Europese Commissie gaat met garanties van de lidstaten geld lenen om met een gigantisch noodfonds leningen en subsidies uit te keren voor Europees economisch herstel. Dat is uitermate verstandig, want de kost gaat voor de baat uit. Bovendien wordt een gedeelte van de Europese begroting gefinancierd met nieuwe eigen middelen oftewel Europese belastingen. Dat is slim, want zo betaalt niet de belastingbetaler maar de grote vervuiler of techbedrijven die amper belasting betalen voor onze extra uitgaven.

Solidariteit. Ook met de rechtsstaat

D66 D66 Nederland 26-06-2020 10:44

Die procedure zit muurvast, omdat veel regeringsleiders liever geen Europese bemoeienis zien en elkaar de hand boven het hoofd houden. Hoe zorgwekkend de situatie ook is. Daarmee ondermijnen zij een kernidee waar de EU op steunt: we houden elkaar scherp op autoritaire reflexen, opdat we in Europa niet de fouten uit het verleden herhalen. Met een Europese Commissie als scheidsrechter boven de partijen. De politiek leiders die hun landen vertegenwoordigen in Europa moeten net zo scherp op de democratie zijn, als dat ze zijn op de begrotingsafspraken. Helaas gaat snoeiharde kritiek op landen die de begrotingsregels schenden, gepaard met poeslieve mededelingen richting niemand in het bijzonder. Minister Blok meldde trots dat er een “diplomatiek statement” was opgesteld, dat opriep tot respect voor de rechtsstaat in coronatijden. Dat statement noemde Hongarije niet eens bij naam en was zo vaag, dat Orbán doodleuk mee tekende.

We kunnen het niet laten gebeuren dat landen in onze Unie op deze wijze afglijden tot autoritaire staten. Europese subsidies aan die landen moeten rechtstreeks worden uitgekeerd aan de uiteindelijke doelgroepen, in plaats van uitkering via de nationale overheidsinstanties. Het inperken van het stemrecht van de rechtsstaatschenders via de artikel-7-procedure zit vast. Daarom moet het bedreigen van een fundamenteel principe van de EU, de rechtsstaat, in de portemonnee bestraft worden. Die omslag is dringend nodig, want vooralsnog lijkt alles “business as usual”. Uit het eerste coronasteunpakket van de Europese Commissie kregen Hongarije en Polen het meest, respectievelijk €5,6 en €7,4 miljard. Het noodlijdende Italië kreeg nog geen derde. Terwijl in Hongarije mensen werden opgepakt om kritische posts op Facebook en in Polen een regeringsvertrouweling de leiding kreeg over het Hooggerechtshof, bleven de euro’s gul overgemaakt worden naar de regeringen in Boedapest en Warschau.

Voortgang enquêtecommissie Warmtebedrijf

D66 D66 Rotterdam 22-04-2020 13:44

Voortgang enquêtecommissie Warmtebedrijf Namens D66 neemt raadslid Robin de Roon deel aan de enquêtecommissie over het Warmtebedrijf. De enquêtecommissie onderzoekt hoe de besluitvorming vanaf de oprichting van het Warmtebedrijf in 2006 heeft plaatsgevonden.

Planning Ondanks de coronamaatregelen kan het onderzoek worden uitgevoerd. Momenteel voert de enquêtecommissie een documentenanalyse uit en in mei staan de interviews en verhoren gepland. De verwachting is dat in het najaar van 2020 de onderzoeksrapportage naar de raad zal worden gestuurd.

Het bericht Voortgang enquêtecommissie Warmtebedrijf verscheen eerst op Rotterdam.

Rob Jetten: Europa is solidariteit

D66 D66 Nederland 10-04-2020 11:13

Rob Jetten: Europa is solidariteit

Een belangrijk resultaat: na weken van moeizame onderhandelingen met Nederland in de hoofdrol heeft Europa zich weer van z’n beste kant laten zien. Er ligt een steunpakket van ruim 500 miljard euro. Daarmee kan de acute nood in deze crisis worden gelenigd en kunnen landen nu steun krijgen om structurele schade te voorkomen.

Hulp bij de bestrijding van het coronavirus en het redden van banen en inkomens in onze Europese economie staan terecht voorop. De hervonden Europese eenheid heeft bovendien de dreiging van een financiële crisis in de kiem gesmoord.

Het Nederlandse kabinet heeft na enkele moeizame weken gisteravond laten zien dat het onderdeel kan zijn van de oplossing in plaats van onderdeel van het probleem. In het belang van Europese eenheid en solidariteit. Het resulterende Europese compromis bevat instrumenten die snel in werking kunnen treden.

– De Europese Investeringsbank kan tot € 200 miljard aan garanties geven om het midden- en kleinbedrijf te ondersteunen.

– Het Europese werkgelegenheidsfonds (SURE) in oprichting telt straks maximaal €100 miljard. Deze tijdelijke vorm van Europese sociale zekerheid is een uit Europese middelen gefinancierde WW. Als er te weinig middelen zijn gaat de Europese Commissie extra lenen.

– Het ESM heeft tot €240 miljard klaarstaan aan leencapaciteit voor landen die in de financiële problemen komen. Met realistische en rechtvaardige spelregels. Landen die acuut geld nodig hebben voor de directe en indirecte kosten die zij maken voor medische zorg en preventie lenen dat zonder extra voorwaarden.

Toch is dit alles pas het begin. Het begin van een lange weg die we samen bewandelen. Eerst komt de uitwerking van deze deal, daarna het verdere herstel. Hoe de heropleving van de Europese economie straks betaald moet worden ligt nog open. Het Herstelfonds is nog weinig concreet en komt terug op de Europese Top van regeringsleiders. Dat de Europese landen bereid zijn ‘innovatieve financiële instrumenten’ te gebruiken is goed nieuws, maar vraagt wel nadere uitwerking. Een belangrijk fundament voor dat herstel zal ook de nieuwe Europese begroting zijn: de omvang en richting daarvan zullen de komende maanden moeten worden bepaald. Voor D66 staat het bevorderen van duurzame economische groei in de Europese Unie daarbij voorop.

Het Europees akkoord kwam niet zonder slag of stoot tot stand. De afgelopen weken kwam er, ook van D66, kritiek op de toon en de beperkte bereidheid van Nederland om compromissen te sluiten. Die kritiek is mede geboren uit bezorgdheid over het afbrokkelen van de Nederlandse onderhandelingspositie op andere belangrijke dossiers zoals de klimaatcrisis, de meerjarenbegroting van de Europese Commissie en het nieuwe handelsverdrag met het Verenigd Koninkrijk.

Het kabinet zal zich de komende tijd moeten inspannen om de Nederlandse positie in Europa weer sterker en minder geïsoleerd te maken. Met goede wil en de oprechte bereidheid Europa te versterken kan Nederland deze crisis ook voor zichzelf tot een goed einde brengen. Nederlandse ondernemers, bedrijven, bloementelers, vissers, boeren, burgers en belastingbetalers rekenen op dit kabinet.

Europa is ons heden én onze toekomst.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Coronamaatregelen in de Europese Unie

D66 D66 Nederland 19-03-2020 09:01

Coronamaatregelen in de Europese Unie

De Europese Unie heeft de afgelopen dagen maatregelen genomen om de verspreiding van het virus in te dammen en de lidstaten te helpen de gezondheidszorg te ondersteunen. Lees hier wat de EU al heeft gedaan en wat er volgens D66 nog beter kan.

D66 steunt Europese maatregelen in strijd tegen corona

Het Europees Parlement heeft uitzonderlijke maatregelen genomen om deze plenaire vergadering door te laten gaan. Alle Europarlementariërs kunnen vandaag vanuit huis stemmen om het onderlinge besmettingsgevaar terug te dringen. Dit is een uitzonderlijke plenaire stemming over een pakket Europese maatregelen dat oploopt tot 37 miljard euro.

D66 zal voor de pakket stemmen. Belangrijke zaken die worden geregeld zijn:

Het vrijmaken van 8 miljard euro voor medisch onderzoek, innovaties en medische goederen in de strijd tegen het coronavirus.

Het terugdringen van het aantal lege vliegtuigen dat rondvliegt om zogenaamde “slots” veilig te stellen. De regels worden versoepeld.

Het financieren van maatregelen die nodig zijn om de corona-uitbraak in te dammen in zwaar getroffen landen

Maatregelen die de EU genomen heeft

De EU heeft haar buitengrenzen gesloten om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Niet EU-burgers mogen de EU niet meer in.

De EU stimuleert het gezamenlijk produceren en inkopen van medische benodigdheden. Er zijn regels opgesteld om ervoor te zorgen dat goederen en medicijnen wél de grens tussen landen over kunnen, nu veel Europese landen de grenzen gesloten hebben.

De EU ondersteunt Europese bedrijven die een vaccin tegen het virus ontwikkelen of op een andere manier bijdragen aan de bestrijding van covid-19.

Europese landen werken samen om gestrande reizigers weer terug naar huis te halen.

Er is een groot financieel pakket gepresenteerd, om de economische gevolgen van het virus op te vangen, en worden landen gestimuleerd ook zelf economische stimuleringsmaatregelen te treffen, zoals Nederland deed op 17 maart.

De EU heeft regels opgesteld om noodzakelijk goederenverkeer tussen lidstaten (levensmiddelen, medicijnen, etc.) op een ordentelijke manier doorgang te laten vinden, nu veel nationale grenzen dicht zijn gegaan.

D66 wil dat de EU meer gaat coördineren

De EU heeft op dit moment, naast de reeds getroffen maatregelen, weinig mogelijkheden om zelf op gezondheidsgebied in te grijpen. De lidstaten hebben deze bevoegdheden namelijk niet aan de EU overgedragen, en daarom kan de EU maar een beperkte rol spelen. Zo gaat de EU niet over het aantal bedden op de Intensive Care, en heeft de EU ook niet de bevoegdheid om nationale beperkende maatregelen op te leggen, zoals het sluiten van scholen, of het verplichten van thuiswerken.

D66 roept op onze aanpak veel beter Europees te gaan coördineren, omdat dit virus onmiskenbaar grensoverschrijdend is. Juist nu moeten we de krachten bundelen om tot een zo effectief mogelijk aanpak te komen. De EU is normaal een open gebied waar veel wordt gereisd. Door de aanpak te coördineren is de bestrijding het meest effectief, ook als straks deze periode van binnenblijven voorbij is. We moeten ook samen met de andere lidstaten bespreken welke bevoegdheden we de EU wél moeten geven, om nog daadkrachtiger op te treden bij gezondheidscrises als deze. Ook qua inkoop en productie van medische goederen kunnen we als EU samen de krachten bundelen. D66 wil dat de EU dat op de volgende manieren doet:

Interne grenscontroles moeten vermeden worden. Sommige Europese landen, zoals Polen en Hongarije, hun grenzen sluiten voor iedereen, ook EU-burgers. Europeanen komen hierdoor soms op plekken vast te zitten op weg naar hun thuisland. Zo mogen inwoners van de Baltische staten niet door Polen om naar huis te gaan. Dat kan niet. We moeten interne grenscontroles vermijden.

Voorkom dat noodzakelijke goederen vast komen te staan. Het sluiten van grenzen ervoor dat vrachtwagens met goederen – van voedsel tot medicijnen – aan de grenzen vaststaan. Op verschillende plekken in Europa zijn al enorme files aan de grens te zien. Dat kan een probleem zijn voor de toevoer van belangrijke producten.  De EU moet onze interne markt beschermen en daarom handhaven dat vrachtwagens te allen tijde de grenzen makkelijk kunnen oversteken

De EU moet de productie van medicijnen en medische middelen meer in eigen hand nemen. De EU heeft inmiddels een flink aantal maatregelen aangekondigd, maar er moet nog veel uitgewerkt worden en daadwerkelijk in werking treden. Een probleem als het tekort aan medische middelen is niet binnen een dag opgelost. Het is van groot belang dat we de Europese productie opschalen en als EU minder afhankelijk worden van de rest van de wereld als het gaat om medicijnen of medische benodigdheden. Daar moeten grote stappen gezet worden.

D66 wil dat Europese landen meer gaan samenwerken om gestrande reizigers weer terug naar huis te halen. Er zitten duizenden Nederlanders en burgers uit andere EU-landen vast in landen buiten de EU. De maatregelen die landen in Azië, Afrika en Latijns-Amerika nemen in de strijd tegen het virus, veranderen met het uur. Hierdoor zitten veel mensen vast in een onzekere situatie, en hebben soms zelfs geen mogelijkheid om naar huis te komen. D66 wil dat de EU-reddingsoperaties samen met de lidstaten coördineert via het European Response Coordination Centre. Hierbij kan het Civil Protection Mechanism gebruikt om noodvluchten te organiseren. Zie hier onze pagina voor Nederlanders in het buitenland.

D66 vindt dat de EU, en met name ook de lidstaten, tijdens deze crises solidariteit moet blijven betrachten voor de meest kwetsbaren groepen, zoals asielzoekers en de mensen die nu in vluchtelingenkampen zitten. Zij mogen niet worden vergeten in deze moeilijke tijden.

Op dit moment raadt het ministerie van buitenlandse zaken alle reizen naar het buitenland af, tenzij het strikt noodzakelijk is. Heeft u al reisplannen, dan wordt geadviseerd de reis te annuleren of uit te stellen. Dit advies wordt gegeven omdat veel landen wereldwijd ingrijpende maatregelen nemen die vergaande consequenties hebben voor reizigers. De situatie verandert dagelijks. Kijk voor het laatste reisadvies op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

D66: Nachtwinkels langer open!

D66 D66 VVD Rotterdam 05-03-2020 08:38

Als het aan Chantal Zeegers, DENK en de VVD ligt mogen nachtwinkels langer open blijven. De sluitingstijd is nu 01.00 uur ‘s nachts, maar dat zou tot 06.00 uur ‘s ochtends moeten kunnen zijn volgens de drie partijen. Samen diende zij een hierover een initiatiefvoorstel in.

Uit eigen onderzoek bleek dat ca. 80% van de avondwinkeliers langer open wil zijn. De winkeliers moeten vaak sluiten als er nog klandizie is, hierdoor lopen zij inkomsten mis. Doordat supermarkten langer open zijn, is het moeilijker voor avondwinkeliers om het verschil te maken. “Avondwinkeliers zouden zelf moeten kunnen bepalen hoe laat ze de deuren sluiten, met 06.00 als uiterste tijd”, aldus Chantal. “Het is niet zo dat ze langer open móeten zijn, maar je wil ondernemers wel de mogelijkheid geven.

Het initiatiefvoorstel wordt binnenkort, samen met de reactie van het college, besproken in de commissie Economie, Duurzaamheid, Energietransitie en Mobiliteit (EDEM).

Het bericht D66: Nachtwinkels langer open! verscheen eerst op Rotterdam.

Welke rol speelt de Europese Unie in Noord-Holland?

D66 D66 Noord-Holland 24-12-2019 09:12

Iedere provincie heeft veel te maken met Europese wetten en regels, zoals milieunormen en regels voor aanbestedingen. In een vroeg stadium probeert de provincie daarom mee te sturen aan het opstellen van de Europese wet- en regelgeving. Ook geven de stimuleringsfondsen van de Europese Unie mogelijkheden voor lokale overheden en bedrijven. De provincie probeert de kansen daarvoor te grijpen en – als het om provinciale beleidsdoelen gaat – stimuleert vaak ze mee met co-subsidieregelingen.

De Provincie en Europa

De provincie Noord-Holland werkt zoveel mogelijk samen met de andere regio’s in Europese gremia en netwerken, neemt deel aan relevante themaconferenties en lobbyt vanuit het Huis van de Provincies (HNP) in Brussel. Hierdoor ontstaan stimuleringsprojecten die het leven in heel Europa beter maken, maar ook bij ons. Lees hier het interview met D66 gedeputeerde Michiel Rijsberman uit Flevoland over dit zgn. “cohesiebeleid”.

Onze Statenleden zijn “europabewust” en volgen de samenwerking die vooral op bestuurlijk niveau plaatsvindt. De provinciale commissie EFB is daarbij leidend, maar Europese projecten zijn er in alle portefeuilles.

De Provincie Noord-Holland werkt in het HNP nauw samen met de andere Randstadprovincies en heeft een gezamenlijk lobbybeleid om Europese stimuleringsprojecten aan te laten sluiten bij wat in ons landsdeel nodig is, de Europastrategie. Je vindt alles over het provinciale Europees beleid op de provinciale website.

En tussen 2014 en 2018 haalden projecten in Noord-Holland 728 miljoen aan Europees geld binnen. Dus de Europese Unie investeert flink in projecten in onze regio.

Gemeenten en Europa

Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft pro-actief beleid richting de Europese Unie. Europese subsidies, kennisdeling en belangenbehartiging zijn van belang voor de ontwikkeling van steden en regio’s.

Voor raadsleden is het belangrijk om Europabewust te zijn. Veel wetgeving en regels die in Brussel worden gemaakt hebben invloed op gemeenten. Inmiddels raakt zo’n 70% van het Europese beleid de lokale wetgeving. Nederlandse gemeenten kunnen dus niet meer om Europa heen. Tegelijkertijd heeft Europa gemeenten ook nodig om tot een succesvolle uitvoering van Europees beleid en regelgeving te komen. Europabewust zijn betekent dan ook niet alleen dat gemeenten voldoen aan de Europese wet- en regelgeving, maar óók dat de kansen en mogelijkheden van Europa worden benut.

Lees hier hoe de VNG dit ondersteunt, bijvoorbeeld met de nieuwsbrief Europa in een oogwenk. Ook deelname aan een of meerdere kennisnetwerken kan interessant zijn voor een gemeente.

Meer weten?

Lees de december editie van de “Europese Ster” met thema regionaal beleid (en abonneer je er op). Deze editie bevat interviews hierover en artikelen over grensregio’s, Europese fondsen, en een politieke én bestuurlijke blik op het cohesiebeleid van de EU. De digitale nieuwsbrief houdt je op de hoogte van voor de regio relevante regelgeving en aankondigingen van nieuwe projecten en fondsen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.