Nieuws van SGP inzichtelijk

71 documenten

Uitkomsten raad december

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 19-12-2020 00:00

Maandag 14 december vergaderde de gemeenteraad. Lees de uitkomsten ervan hier terug.

Energie opwekken op de Heuvelrug

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 28-09-2020 00:00

In de klimaatroutekaart van onze gemeente is bepaald dat 25% van de energievraag duurzaam opgewekt zal worden. Wij onderschrijven de noodzaak van duurzame energie opwek. Niets doen is geen optie. Maar we moeten zuinig zijn op onze schaarse ruimte. Daarom zijn wij tegen zonnepanelen in veldopstelling.

Deze opgave van 25% energie opwekken is bepaald, ervan uitgaande dat de opties voor besparen al maximaal worden toegepast. De benodigde hoeveelheid opwek is bepaald op basis van de verwachte energievraag in 2050. In 2030 moet 49% en in 2050 100% gerealiseerd worden.

In totaal is 0,58 TWH nodig. Hier gaat een deel mobiliteit vanaf (nauwelijks lokaal te beïnvloeden en geen onderdeel k limaatakkoord) en zon op grote daken. Dan resteert een opgave van 0,24 TWH. Het college stelt voor om deze opwek te verdelen in 3/8 wind en 5/8 zon en een deelopgave voor 2025 te hanteren van 0,08 TWH. Dit is gelijk aan 2 grote windmolens en 55 hectare zonnevelden. Inwoners en ondernemers kunnen plannen indienen en de beste plannen zullen vergund worden. 

Wij zijn voor het toepassen van de zonneladder. Dat houdt in dat je eerst alle mogelijkheden van zon langs infra e.d. benut. Deze eerste trede van de zonneladder heeft een potentie in de regio U16 van 9,8 TWH.

Wij zijn er daarom van overtuigd dat zonnepanelen in veldopstelling niet nodig zijn en hebben een voorkeur van energie opwekking door wind. Zonenpanelen in veldopstelling vinden wij onverstandig omdat:  

De beschikbare ruimte en kwaliteit van ons kwetsbare buitengebied door de ambities wat betreft klimaat, wonen, werken, economie en mobiliteit reeds onder druk staat. Verduurzaming van landbouw en versterking van de natuur alleen mogelijk is door voldoende grond voor landbouw en natuur beschikbaar te houden. De gemeente Wijk bij Duurstede en Bunnik geen windmolens inzetten om duurzame energie op te wekken en de in het raadsvoorstel genoemde overweging dat een combinatie van zon- en wind tot een meer stabiele energievoorziening zal leiden daarom eerder zal pleiten voor wind dan zon op veld. Windenergie is de helft goedkoper dan zonne-energie (bron: RvO) Moderne windmolens kunnen goed gerecycled worden en leveren daarom nauwelijks afval op. Het effect van zonnevelden op bijv. de bodemgesteldheid is ongewis.

Ook windmolens hebben zo hun nadelen, denk aan uitzicht, slagschaduw en geluid. Bij de plaatsing moeten we er daarom voor zorgen dat de overlast voor omwonenden tot een minimum beperkt blijft. We vinden het daarom onbegrijpelijk dat er partijen zijn die windmolens in het bos op voorhand al uitsluiten. Hierdoor kan er geen zorgvuldige afweging gemaakt meer worden waar plaatsing van windmolens het beste is.

De potentie van zon langs infra en windenergie is voldoende om de benodigde energie opwek in 2030 te realiseren. Voor de doelstelling na 2030 kan ingezet worden op innovatie en alternatieven voor zon- en wind zoals kernenergie, thorium en waterstof.  Er is daarom geen noodzaak voor het zonnevelden. Omdat nieuwe technieken windmolens na 2030 overbodig kunnen maken, is het verstandig de windmolens slechts tijdelijk te vergunnen en niet langer dan bijv. 15 jaar toe te staan. We horen graag nog van het college of dat mogelijk is.

Het opwekken van energie is overigens slechts 25% van de routekaart. 75% van de CO2 reductie gebeurt door energie besparing, isoleren etc. Hier moet veel meer vaart mee gemaakt worden. Het is hoog tijd dat het college prioriteiten gaat stellen en daarom bijv. het handhaven van duurzaamheidsdoelstellingen bij bedrijven gewoon door de ODRU gaat laten uitvoeren.

Overigens zal een nog te nemen besluit om wijken van het gas af te halen zeer waarschijnlijk een nog grotere vraag naar elektriciteit opleveren. C02 reductie heeft wat ons prioriteit. Wij geven het college daarom vast mee om in elk geval tot 2030 niet in te zetten op het gasloos maken van wijken, behalve als er alternatieve warmtebronnen zijn die niet leiden tot een toename van de vraag naar elektriciteit.

Daarnaast missen we wederom een gevoel van urgentie als het gaat de mogelijkheden van opslag en de betrouwbaarheid en stabiliteit van het netwerk. Ook de betaalbaarheid komt weer nauwelijks aan bod. Nog daargelaten dat de participatie beter had gekund en gemoeten. Het college is hiervoor in de werkgroep energie al gewaarschuwd, maar heeft de suggesties die daar gedaan zijn niet opgevolgd. Terwijl dit raadsvoorstel vanavond al wordt besproken heeft de gemeente afgelopen week alsnog een enquête over zon en wind energie uitgezet. Beter laat dan nooit moet ons college gedacht hebben.

Dit gezegd hebbende nog een keer samengevat ons standpunt: niets doen is geen optie. Maar we moeten zuinig zijn op schaarse ruimte. We zijn daarom tegen zonnevelden en voor windenergie. We kunnen daarom het raadsvoorstel zoals dat nu voorligt niet steunen omdat we overwegende bezwaren tegen het voorstel hebben. We hadden hier graag een raadsbreed gedeeld standpunt ingenomen maar dat zit er niet in.

Parijs op z'n Zeeuws

SGP SGP Zeeland 14-07-2020 00:00

Het Klimaatakkoord en de door het kabinet gestelde klimaatdoelstellingen hebben grote impact op het beleid van provincies, gemeenten en waterschappen. Zij moeten deze doelstellingen regionaal uitwerken in energie strategieën. Vrijdag 10 juli werd de Regionale Energiestrategie (RES) in Provinciale Staten van Zeeland behandeld. Statenlid Harold van de Velde: ''Een belangrijk voorstel, want het gaat over hoe wij Zeeuwen onze energie dagelijks gebruiken. De één thuis om zijn waterkoker aan te zetten, de ander om zijn bedrijf te runnen. Weer een ander om zijn hobby uit te voeren.'' Kortom, energie is essentieel.

Leveringszekerheid van de energiemixEr ligt een nuchtere, Zeeuwse strategie waarin nog veel zaken open liggen. En dat is goed, want dat biedt ruimte voor ontwikkeling. Daarop inspringend heeft de SGP samen met een aantal andere partijen een motie ingediend om de eenzijdige focus op zonne- en windenergie aan te kaarten. Er moet een brede afweging gemaakt worden voor een goede energiemix. In de huidige strategie is daar onvoldoende aandacht voor. Van de Velde: ‘’We willen voorkomen dat mensen ’s-avonds in het donker zitten, omdat er niet voldoende stroom is. We moeten ons dus niet blindstaren op alleen zonne- en windenergie, want dat biedt onvoldoende leveringszekerheid.‘’ De motie is door een ruime meerderheid aangenomen.

Haalbaarheid en betaalbaarheidIn de huidige energiestrategie is weinig beschreven over de uitvoering van de plannen en hoe die betaald moeten worden. Daarom heeft de SGP samen met een aantal andere partijen een motie ingediend om alleen over te gaan tot haalbare en betaalbare investeringen die het meeste rendement opleveren. Dat kan de komende jaren best wel eens wijzigen. Een techniek die we nu niet als rendabel zien, is dat over vijf jaar misschien wel. Ook hier geldt dat we ons niet blind moeten staren op zon en wind. En wie gaat vervolgens al die plannen betalen? De SGP vindt dat de Rijksoverheid middelen beschikbaar moet stellen voor de uitvoering van de plannen en dat dit ook echt als voorwaarde gesteld moet worden voor een gezamenlijke uitvoering in Zeeland. Van de Velde: ‘’Want het kan toch niet zo zijn dat gemeenten en provincie op moeten draaien voor de landelijk gestelde doelstellingen?’’ Ook deze motie is door een ruime meerderheid aangenomen. 

Ondermijning

SGP SGP Gelderland 09-07-2020 00:00

/r/c966d26cbe9a1481e558dd6c155a99b1?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fondermijning%2F12334&id=6770b9a9885cf60a68c2b4ce114d4390e62456af

Ondermijnende criminaliteit is gif voor de samenleving.

SGP maakt zich er ernstig zorgen over. Het bedreigt de leefbaarheid. De SGP pleit voor het vrijmaken van veel geld hiervoor.

Statenlid Bennie Wijnne gaf aan geschrokken te zijn van de informatie die op dit terrein vrijkomt. Dit is iets wat nationaal en ook internationaal aangepakt moet worden. Anders loopt onze samenleving enorme schade op. De rol van de provincie is hierin beperkt. Maar het plan van de provincie laat zien dat we wel degelijk iets kunnen doen. De SGP steunt het plan en adviseert Gedeputeerde Staten om er met volle kracht tegenaan te gaan.

Motie 3 Vaststellen RES

SGP SGP Vlissingen 29-06-2020 00:00

MOTIE 3 - Datum vergadering: 2 juli 2020Agendapunt: Voorstel tot vaststelling Regionale Energiestrategie 1.0Onderwerp: Leveringszekerheid van gekozen energiemixDe gemeenteraad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op 2 juli 2020,Constaterende dat:- De focus van de concrete plannen in de Regionale Energiestrategie Zeeland voornamelijk op het opwekken van energie uit zon en wind ligt;- Leveringszekerheid en beschikbaarheid de achilleshiel is van deze vormen van elektriciteitsproductie, zeker in combinatie met de afname van regelbare conventionele centrales en de verwachte elektrificatie van (een gedeelte van) de warmtevraag;- Kernenergie van de kerncentrale Borsele zonder CO2-uitstoot ook tot de brede energiemix hoort;- Nieuwe vormen van duurzame energie momenteel volop worden onderzocht en ontwikkeld;- Andere landen om ons heen, zoals België, in de praktijk laten zien dat een tekort aan elektriciteit direct tot problemen kan leiden voor inwoners en ondernemers. Is van oordeel dat:- Eenzijdige focus op zon en wind op korte en middellange termijn niet verstandig is;- Een brede blik op verschillende vormen van energie noodzakelijk is om tot een goede energiemix te komen waarbij leveringszekerheid het uitgangspunt is;- Inzichtelijk moet worden welke maatschappelijke kosten gemoeid zijn met het garanderen van leveringszekerheid in de beoogde Zeeuwse energiemix voor 2030 en tot welke bijstelling van de visie dat leidt;- De kansen binnen de huidige infrastructuur in Zeeland (o.a. het gasnetwerk) te betrekken bij alternatieve vormen van energie, bijvoorbeeld biogas of waterstof. Verzoekt het college om de stuurgroep RES te verzoeken:- Bij de totstandkoming van de uitvoeringsplannen voortdurend een brede afweging te doen naar een goede energiemix die breder is dan alleen zonne- en windenergie om de leveringszekerheid zo goed als mogelijk te borgen;- In een volgende versie van de RES inzichtelijk maken wat er voor nodig is om de leveringszekerheid van energie in Zeeland te borgen en welke maatschappelijke kosten hiermee gepaard gaan. En gaat over tot de orde van de dagSGP, Lilian Janse-van der Weele

Motie vaststellen Regionale Energie Strategie

SGP SGP Vlissingen 29-06-2020 00:00

Onderwerp: vaststellen Regionale Energie Strategie 1.0 (Agendapunt 5.17)De raad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen d.d. 2 juli 2020Overwegende dat:- De Regionale Energie Strategie een visie- en beleidsdocument is dat uitgaat van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen;- De kerncentrale in Borssele een unieke bestaande Zeeuwse asset is die betrouwbaar en continue 485MW elektrisch vermogen koolstofemissieloos produceert;- Het CO2-loze basisvermogen van de kerncentrale belangrijk is om de regionale én nationale klimaatdoelen te halen en voldoende basislast te generen in combinatie met energiebronnen zoals wind- en zonne-energie, zoals in hfdst. 3.7 van de RES summier wordt aangegeven;- Ter illustratie: het vermogen van de huidige kerncentrale is voldoende om alle Zeeuwse huishoudens via het bestaande gasnet om te schakelen van aardgas naar waterstof, of in te zetten als “oranje waterstof” die gebruikt kan worden door de Zeeuwse industrie als grondstof voor hoogwaardige producten. De kerncentrale ligt in het middelpunt van een regio waar binnen een straal van 15 km meer dan 50% van alle Nederlandse waterstofproductie en -gebruik plaatsvindt;- Juist in een gebied als Zeeland in het algemeen en Vlissingen in het bijzonder, waterstof een interessante optie is om huishoudens kosteneffectief en snel van het aardgas af te halen;- De basislast van de kerncentrale zich uitermate leent om te combineren met een sterk wisselend vermogen van windenergie, dat op hetzelfde punt aanlandt, eventueel gecombineerd met de gasgestookte Sloecentrale. Met deze energie-mix kan Zeeland stappen zetten naar grootschalige waterstof(en zuurstof)productie middels elektrolyse.Is van oordeel dat:Kernenergie in de Regionale Energie Strategie van Zeeland een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de energie-mix die nodig is voor de waterstofproductie en hierin steviger ingebed dient te zijn dan momenteel in hoofdstuk 3.5 weergegeven.Verzoekt het College:Om bij de stuurgroep een concrete vervolgactie vast te laten leggen in het te ontwikkelen Uitvoeringsplan (2020), door expliciet op te nemen dat Zeeland zich als regio, samen met het Rijk, actief inzet om een concrete business case te ontwikkelen waarin de gehele energie-mix, inclusief kernenergie, in Zeeland wordt onderzocht om grootschalige CO2-vrije waterstof te produceren, hetzij voor huishoudens en/of industrie. Een dergelijk waterstofcluster is uniek in de wereld en van grote betekenis voor Zeeland met zijn uitgestrekte buitengebied en grootschalige industrie. En tenslotte is het ook voor de regionale werkgelegenheid van groot belang.En gaat over tot de orde van de dag.SGP, Lilian Janse-van der Weele

Motie 1 Vaststellen Regionale Energie Strategie (RES)

SGP SGP Vlissingen 29-06-2020 00:00

Onderwerp: vaststellen Regionale Energie Strategie 1.0 (Agendapunt 5.17)De raad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen d.d. 2 juli 2020Overwegende dat:- De Regionale Energie Strategie een visie- en beleidsdocument is dat uitgaat van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen;- De kerncentrale in Borssele een unieke bestaande Zeeuwse asset is die betrouwbaar en continue 485MW elektrisch vermogen koolstofemissieloos produceert;- Het CO2-loze basisvermogen van de kerncentrale belangrijk is om de regionale én nationale klimaatdoelen te halen en voldoende basislast te generen in combinatie met energiebronnen zoals wind- en zonne-energie, zoals in hfdst. 3.7 van de RES summier wordt aangegeven;- Ter illustratie: het vermogen van de huidige kerncentrale is voldoende om alle Zeeuwse huishoudens via het bestaande gasnet om te schakelen van aardgas naar waterstof, of in te zetten als “oranje waterstof” die gebruikt kan worden door de Zeeuwse industrie als grondstof voor hoogwaardige producten. De kerncentrale ligt in het middelpunt van een regio waar binnen een straal van 15 km meer dan 50% van alle Nederlandse waterstofproductie en -gebruik plaatsvindt;- Juist in een gebied als Zeeland in het algemeen en Vlissingen in het bijzonder, waterstof een interessante optie is om huishoudens kosteneffectief en snel van het aardgas af te halen;- De basislast van de kerncentrale zich uitermate leent om te combineren met een sterk wisselend vermogen van windenergie, dat op hetzelfde punt aanlandt, eventueel gecombineerd met de gasgestookte Sloecentrale. Met deze energie-mix kan Zeeland stappen zetten naar grootschalige waterstof(en zuurstof)productie middels elektrolyse.Is van oordeel dat:Kernenergie in de Regionale Energie Strategie van Zeeland een wezenlijk onderdeel uitmaakt van de energie-mix die nodig is voor de waterstofproductie en hierin steviger ingebed dient te zijn dan momenteel in hoofdstuk 3.5 weergegeven.Verzoekt het College:Om bij de stuurgroep een concrete vervolgactie vast te laten leggen in het te ontwikkelen Uitvoeringsplan (2020), door expliciet op te nemen dat Zeeland zich als regio, samen met het Rijk, actief inzet om een concrete business case te ontwikkelen waarin de gehele energie-mix, inclusief kernenergie, in Zeeland wordt onderzocht om grootschalige CO2-vrije waterstof te produceren, hetzij voor huishoudens en/of industrie. Een dergelijk waterstofcluster is uniek in de wereld en van grote betekenis voor Zeeland met zijn uitgestrekte buitengebied en grootschalige industrie. En tenslotte is het ook voor de regionale werkgelegenheid van groot belang.En gaat over tot de orde van de dag.SGP, Lilian Janse-van der Weele

Regionale Energie Strategie (RES)

SGP SGP Zaltbommel 28-05-2020 00:00



Er wordt in de raadsvergadering gesproken over een Concept-bod-RES. Een voorstel om energie op te wekken met wind- en zonne-energie. Het voorstel wat in de raad besproken wordt betreft een concept-bod voor onze regio. Het bod houdt in hoeveel energie we in de regio willen opwekken en hoe dat dan moet. En daarbij komt ook nog waar dat dan opgewekt moet worden. Waar moeten de windmolens komen en waar de zonnepanelen?

Dhr. G. Bok zei er in de raadsvergadering het volgende over: Er was een energiedoelstelling bij een eerder college van 14% voor energieopwekking. Dat werd bijgesteld naar 4%. Je verwacht dan dat er wat gaat gebeuren. Dat gebeurde ook. De doelstelling werd 16% en dat is niet haalbaar. Je moet dus uitgaan van iets wat haalbaar is. Met dit concept-bod gaan we niet hard, maar is het zeer waarschijnlijk wel haalbaar. Andere regio’s gaan veel hoger, maar het is de vraag of ze dat wel kunnen realiseren.

We moeten wel de bewoners meenemen. Maar dat blijft erg lastig. Weten bewoners precies waar het over gaat en wat hen te wachten staat. Is er genoeg draagvlak en is die ook juist. 

We weten allemaal dat de temperatuur stijgt en dat de zeespiegel stijgt. En kun je dit stoppen of kun je het eigenlijk wel remmen. Gaan we verantwoord om met de grote investeringen die we gaan doen, terwijl we niet eens weten of het effectief is en of we de temperatuur kunnen laten dalen e.d. Er moet zeer fors geïnvesteerd worden, en het is onzeker of het rendement heeft.  

Het Concept-bod-RES werd unaniem aangenomen

Toekomst Scherpenzeel

SGP SGP Gelderland 28-05-2020 00:00

/r/1ee54ac8364fb72fad650c689575590a?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Ftoekomst-scherpenzeel%2F12129&id=74e6a28b17b599401e15021999897a3e74c044fe

De toekomst voor Scherpenzeel als zelfstandige gemeente is onzeker. In de provincie heeft dit onderwerp momenteel volop de aandacht. Arnold Versteeg leverde zijn eerste bijdrage aan dit gevoelige thema.

Het was nog ‘slechts’ een beeldvormende bijeenkomst in de Staten. Maar uit de toelichting en de stukken die vanuit de provincie verstrekt werden, bleek dat het starten van een arhi-procedure serieus wordt overwogen door Gedeputeerde Staten. Een arhi-procedure is een procedure voor een herindeling zoals geregeld in de wet ‘algemene regels herindeling’ (arhi).

De komende dagen bezint Gedeputeerde Staten zich op de kadernota die inmiddels door Scherpenzeel is ingediend. Op basis daarvan nemen Gedeputeerde Staten een besluit over de vervolgprocedure. Arnold Versteeg legde in zijn bijdrage de vinger bij het proces. Is de volgorde van de te nemen stappen juist? En vooral: wordt er voldoende tijd genomen voor de verschillende stappen? 

Nadenken over huidige vormgeving energietransitie

SGP SGP Overijssel 20-05-2020 00:00

 

We staan voor een grote uitdaging met de energietransitie. Het is zaak om die zodanig vorm te geen dat deze bijdraagt aan een krachtige Overijsselse economie en een aantrekkelijke leefomgeving. Dat willen we samen doen met onze inwoners en maatschappelijke partners, zegt Statenlid Jan Jonker.

Voor de energietransitie werkt de provincie samen met gemeenten. Die stellen gezamenlijk een concept-Regionale Energie Strategie (RES) op. In die RES stelt elke gemeente afzonderlijk doelen en mogelijkheden op met betrekking tot de energietransitie. In Overijssel zijn er twee RESsen (Twente en West-Overijssel).

Jan Jonker vindt dat daarbij een grotere rol voor de Provinciale Staten moet komen. “Ik heb oneerbiedig gezegd wel het gevoel dat we als Staten in de stoel achterover leunen en af te wachten wat er vanaf onderaf op ons afkomt.” Nu is de rol van de Provinciale Staten in feite niet meer is dan het geven en aanhoren van wensen en bedenkingen.

Terwijl de SGP nog wel bedenkingen heeft bij de nu opgestelde concepten. Die zijn heel eenzijdig ingestoken op elektriciteit (zon en wind, dat is nu eenmaal opgelegd van bovenaf). Dat is veel te beperkt, vindt Jonker. We varen noodgedwongen deze koers, omdat het ons opgelegd is. Maar onze wens is dat er integraal naar energie en transitie wordt gekeken.

Jonker mist ook de aandacht voor besparen. Uiteindelijk is dat waar duurzaamheid mee begint: zuiniger zijn. Dat is goed om onze aarde te bouwen en te bewaren, conform de scheppingsopdracht. Besparen kan alleen als iedereen meedoet.

In de RES van Twente staat ook dat de energietransitie alleen kan samen met de hele maatschappij. “Maar als dat zo is, waarom gebeurt dit dan niet?”, vraagt Jonker zich af. De energietransitie is opgelegd en gemeenten werken nauwelijks samen. Een ieder gaat voor zich.

Als het aan de SGP ligt, gaan provincies en gemeenten zich afvragen of ze wel op deze manier verder kunnen met de energietransities. Gemeenten zitten en komen nog meer in financieel zwaar weer door de transitie. Misschien is herijking van de opdracht of wel een goed gesprek met de Rijksoverheid wel noodzakelijk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.