Nieuws van PvdA inzichtelijk

12 documenten

Verduurzaming gemeentelijke organisatie

PvdA PvdA Den Helder 03-04-2020 09:38

De ambitie van Den Helder is duidelijk: in 2040 wil de gemeente energieneutraal zijn. Regelmatig stuurt het college van B&W een raadsinformatiebrief naar de leden van de gemeenteraad om hen te informeren . Hieronder volgt de laatste stand van zaken m.b.t. duurzaamheid.

Aanleiding

In de raadsvergadering van 6 november 2019 hebt u motie M 6.17 (over het versneld realiseren van gemiddeld energielabel B voor ons vastgoed) en amendement am19.00052 (over 5% energiebesparing conform de CO2-ladder) aangenomen. In december 2019 hebben wij u geïnformeerd dat wij verwachten u eind tweede kwartaal van 2020 een raadsvoorstel te kunnen aanbieden over de uitwerking van de doelstellingen die u in de motie en het amendement benoemt, met daarbij een inschatting van de financiële consequenties per 2020. Daarbij gaven wij aan u in maart te informeren over de tussentijdse voortgang. Dat doen we middels deze raadsinformatiebrief

Verduurzaming wagenpark

Het gebruik van het wagenpark is onderdeel van de bedrijfsvoering van de gemeente Den Helder. Om die reden wordt nu niet primair ingezet op reductie van het aantal gereden kilometers maar op het inzetten van schoon vervoer waarmee we bijdragen aan het realiseren van een CO2-reductie van 15% in 2022. Voor het groot materieel zijn wij bezig met de installatie van een blauwe dieseltanker op de Ambachtsweg 25. Blauwe diesel is brandstof met een 90% lagere CO2-uitstoot. Blauwe diesel stoot ook nog eens 33% minder roet en fijnstof uit dan normale diesel. Voor de langere termijn onderzoeken wij of wij met het groot materieel kunnen aansluiten op het waterstofproject van de Port of Den Helder. De gemeente Den Helder telt daarnaast momenteel vijftien kleinere voertuigen op de diverse gemeentelijke locaties waarvan vier elektrische auto’s. Bij de nieuwe aanbesteding die in het najaar van 2020 wordt opgestart en in december 2021 geëffectueerd moet zijn, is het uitgangspunt voertuigen aan te schaffen waarbij de aandrijving geen schadelijke uitstoot veroorzaakt (‘zero emission’ voertuig). Voor het verder verduurzamen van het wagenpark is extra budget benodigd ten opzichte van het huidige beschikbare budget. Dit in verband met de hogere kosten van een ‘zero emission’ voertuig ten opzichte van een benzineauto.

Verduurzaming gemeentelijk vastgoed

Voor het gemeentelijk vastgoed zijn al enkele stappen ondernomen. Zo is de verduurzaming van de Sportlaan 10 (gymzaal) en de Ambachtsweg 25 (gemeentewerf) in gang gezet. Voor de Sportlaan 10 heeft u al een investeringskrediet toegekend. Voor de Ambachtsweg is de ambitie van nul-op-de-meter het uitgangspunt. Daarom wordt in de kadernota 2021 extra budget opgenomen voor realisatie van deze ambitie, bovenop het bedrag wat vanuit het Meerjaren Onderhoudsprgramma beschikbaar is voor verduurzaming. Voor de resterende 22 panden die energielabelplichtig zijn en behoren tot onze kernportefeuille verduurzaming (onderdeel van onze totale portefeuille), wordt per pand gewerkt aan een integrale aanpak van het verduurzamingsvraagstuk. Daarbij wordt rekening gehouden met het pand zelf, de wensen van de huurders en het huidig/toekomstig gebruik. Vervolgens wordt per pand een verduurzamingsvoorstel opgesteld, dat inclusief budgetaanvraag in juni aan u wordt voorgelegd. Ook gaan we het uitgewerkte scenario aan u overleggen om onze kernportefeuille verduurzaming versneld naar gemiddeld energielabel B te brengen.

Verduurzaming Openbare Verlichting

Om 5 % energiebesparing per jaar op de Openbare Verlichting te realiseren, werken wij aan een voorstel waarin we met diverse projecten (waaronder projecten gebiedsgerichte aanpak) inzetten op verLEDden en het behalen van de energiebesparing van 5%. We zetten in op projecten waarbij armaturen met een hoog energieverbruik worden vervangen. In het raadsvoorstel van juni informeren wij u over de verwachte energiebesparing in kWh en de verwante kosten. Vervolg In de raad van 29 juni 2020 leggen wij u een raadsvoorstel voor over de uitwerking van de ambities die met de motie en het amendement zijn aangenomen. Een uitvoeringsplan en een inschatting van de financiële consequenties maken hier onderdeel vanuit.

Het bericht Verduurzaming gemeentelijke organisatie verscheen eerst op PvdA Den Helder.

PvdA wil aanpak luchtkwaliteit en leefbaarheid

PvdA PvdA GroenLinks Maastricht 12-02-2020 12:04

Op 24 en 25 januari jl. lazen we in Dagblad de Limburger artikelen met als kop “Stadsbrede petitie Maastricht: schiet eens op met milieuzone” en “Maastricht laat het wat betreft luchtkwaliteit afweten / is goed bezig”. De petitie is gestart door 20 Maastrichtse belangengroepen met als doel de lokale politiek te bewegen vaart te maken met de milieuzone. Wethouder Krabbendam (GroenLinks) laat optekenen dat hij zelf nog steeds voor de invoering van zo’n zone is. Hij mag het van de gemeenteraad alleen invoeren als Duitse auto’s ook mee doen. Ook laat hij weten met 60 maatregelen bezig te zijn.

In juni 2019 maakte de Minister van Infrastructuur en Waterstaat echter per kamerbrief de ‘contouren harmonisatie milieuzones’* bekend. Gemeenten mogen vanaf ergens in 2020 personen- en bestelauto’s van een bepaalde leeftijd weren. Let wel: het gaat alleen om dieselauto’s.

In november 2019 is ‘Maastricht een schone bereikbare stad‘** verschenen. Een initiatief van bewoners, ondernemers en studenten. Zij vinden dat een stadsbreed verkeerscirculatieplan moet worden opgesteld. Op basis daarvan kunnen goede maatregelen worden genomen.

Kortom de discussie over een milieuzone in Maastricht laait weer op.

De PvdA-Maastricht stelt daarom de volgende vragen aan het college:

Is het college bekend met de beperkte mogelijkheden van de nieuwe landelijke regels over milieuzones? Hoe hoog schat u het percentage dieselauto’s (personen- en bestelauto’s) ouder dan 15 jaar en ouder dan 20 jaar op het totale verkeer dat jaarlijks in Maastricht rond rijdt? Welk effect zou een milieuzone (los van alle andere maatregelen) hebben op de gemiddelde fijnstofuitstoot op de Maastrichtse wegen? Zou deze uitstoot ook gereduceerd kunnen worden door de verkeerscirculatie in Maastricht onder de loep te nemen en deze stromen anders en slimmer te sturen dan nu het geval is? Hoe denkt u over het 10 puntenplan van buurten, centrummanagement & studenten? Bent u bereid te kijken of dit plan uitgevoerd kan worden?

*https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/06/29/contouren-harmonisatie-milieuzones

**https://cmmaastricht.nl/wp-content/uploads/2019/11/WEBVERSIE_-Maastricht-een-schone-bereikbare-stad.pdf

 

 

Het bericht PvdA wil aanpak luchtkwaliteit en leefbaarheid verscheen eerst op PvdA Maastricht.

De stad staat stil als maatregelen voor luchtkwaliteit echt nodig zijn!

PvdA PvdA Maastricht 25-11-2019 18:11

Er is precies gebeurd wat we voorspelden en waar we als PvdA bang voor waren: eenzijdig inzetten op de milieuzone, die vervolgens vastloopt, omdat Duitsland niet meewerkt. We waren al niet meer geheel overtuigd van deze zone toen het college eerdere ambitieuze plannen over welke auto’s te weren, werden ingehaald door Haagse regels, die toch fors softer zijn. Van deze regels uit Den Haag moet echt de kritische vraag worden gesteld wat deze regels nou schoon aan de haak gaan betekenen voor de luchtkwaliteit in Maastricht. Op basis van de Haagse regels mogen er immers geen benzineauto’s worden geweerd en gaat het bij diesels vanaf 2020 over diesels van 15 jaar en ouder. Hierbij moet dus objectief de vraag worden gesteld wat de werkelijke waarde van deze zone is.

Of is het slechts symboolpolitiek?

Anita van Ham en Belinda Bakkes vragen namens de PvdA aan het college nu eens haast te maken met maatregelen die de luchtkwaliteit in Maastricht wél gaan verbeteren, want de lijst met dingen die het college niet doet of pas op langere termijn gaat doen, begint nu wel een beetje lang te worden.

Ook bezigt het college telkens het STOP-principe [1], maar wij vragen ons af of is onderzocht of verkeerskundig dit principe wel op alle wegen in Maastricht kan worden toegepast of dat onze zuiderburen veel meer bedoelden dat je op gemeentelijke schaal de keuze voor dit principe maakt?

De PvdA stelt de volgende vragen:

Wat heeft het onderzoek mbt de milieuzone(dus ook het eerdere onderzoek mbt de stickers) Maastricht tot op heden gekost? Waarom stelde u recent door te willen gaan met de milieuzone zonder toestemming van Duitsland en trok u dat enkele dagen later weer in? Om geld te kunnen investeren in de milieuzone heeft u de autoloze zondag in 2018 geschrapt? Voert u uw eigen aangenomen motie vanaf nu gewoon weer uit? Staat een vrachtverbod weer op de agenda nu de milieuzone is gestrand? In de begroting 2020 staat dat u geen enkele parkeerplaats in het centrum gaat opheffen in 2020. De verhouding centrum / rand van de stad (p&r) blijft dus 7600 versus 600. Vindt u het niet meer dan logisch dat de stad zo dichtslibt? Wat gaat u hier op korte termijn aan doen? Of wordt deze ambitie uit het coalitie akkoord ook niet gehaald?

Het college verwijst telkens naar het fietsplan, maar dat fietsplan kan vervolgens (volgens het college) pas komen als de Omgevingsvise klaar is en zo zijn we voordat we het weten weer een jaar verder.

De PvdA wil daarom het volgende weten:

Bent u het met ons eens, dat u nu echt eens haast moet maken met de aanleg van extra fietsenstallingen in het centrum? Bent u, conform een oude motie van de PvdA, met bedrijven in gesprek over gebruik maken van bedrijfsparkeerplaatsen tijdens het weekend? Heeft u bijvoorbeeld contact gehad met de rechtbank over een dergelijk voorstel?

Het college geeft ook aan te werken aan autoluwer maken van het Jekerkwartier. Ook dat roept bij de PvdA vragen op:

Kunt u aangeven wat de juridische status is van de onderborden die vb bij de Tafelstraat zijn geplaatst. Hoe gaat u dit handhaven (we hebben immers al te weinig capaciteit)? Heeft u een verkeerskundige onderzoek laten doen naar de mogelijkheden van het STOP principe op wegen in Maastricht? Kan dit principe op iedere weg (ongeacht de functie) in Maastricht worden toegepast?

Kort en goed, de PvdA hoopt dat het college de ambities op het gebied van luchtkwaliteit hoger op de agenda gaat plaatsen. Het wordt tijd voor concrete maatregelen die op korte termijn kunnen worden ingevoerd.

 

[1] Het STOP-principe wordt gebruikt bij de inplanning van mobiliteitsbeleid, waarbij de prioriteit eerst naar Stappen, dan Trappen, vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Personenwagens gaat.

Het bericht De stad staat stil als maatregelen voor luchtkwaliteit echt nodig zijn! verscheen eerst op PvdA Maastricht.

PvdA wil ‘alles uit de kast’ voor opening nieuwe school in de zomer van 2020

PvdA PvdA Gilze en Rijen 22-08-2019 11:34

Sloop ‘De Wildschut’ verloopt voortvarend

PvdA wil ‘alles uit de kast’ voor opening nieuwe school in de zomer van 2020

Na het nodige oponthoud is gestart met de sloop van een deel van het oude schoolgebouw van De Wildschut en de gebouwen op de Sprangers locatie. Als alles volgens planning verloopt, zal het nieuwe schoolgebouw gereed zijn voor de start van het schooljaar 2020-2021. De PvdA juicht dit toe.

 

Keuze voor nieuwbouw

Reeds enkele jaren geleden werd er voor het eerst in de gemeenteraad gesproken over basisschool De Wildschut. Het gebouw was verouderd en er moest iets gebeuren: een verbouwing of nieuwbouw. Voor de PvdA was al snel duidelijk dat nieuwbouw de beste optie was. Alleen op die manier kon er voldaan worden aan belangrijke eisen rondom luchtkwaliteit binnen de school en duurzaamheid. Bovendien kon de school dan ook op een moderne wijze vorm gegeven worden met een uitdagende en flexibele omgeving voor de leerlingen. De gemeenteraad koos dan ook unaniem voor nieuwbouw.

Lang traject

Helaas heeft een en ander veel langer geduurd dan de bedoeling was. Zo liep de aankoop van de gebouwen van de Sprangers locatie niet vlot en was er ook aanvullend flora en fauna onderzoek nodig. Dit alles baarde de PvdA zorgen. Marielle Doremalen, gemeenteraadslid PvdA: “Niet voor niets is er jaren geleden gekozen voor nieuwbouw. De conditie van het oude schoolgebouw werd er niet beter op. Het voldeed nog aan de minimum kwaliteitseisen, maar daar was dan ook alles mee gezegd. De PvdA heeft dan ook meermaals in de gemeenteraad erop aangedrongen om alles op alles te zetten om het project vlot te trekken”. Nu is er dan eindelijk een voortvarende start gemaakt met de sloop en kan het nieuwe gebouw over een jaar klaar zijn. Alle betrokkenen wensen we daarbij veel succes.

Hoe nu verder?

De PvdA zal de voortgang van de nieuwbouw van basisschool De Wildschut nauwgezet blijven volgen. Verdere vertraging mag volgens de PvdA niet meer optreden. Alles moet uit de kast gehaald worden om ervoor te zorgen dat de planning gehaald wordt en de nieuwe school in de zomer van 2020 klaar is.

Zichtbaar betrokken

De PvdA Gilze en Rijen is een partij die zichtbaar betrokken is bij alle inwoners van Gilze en Rijen. Heeft u een vraag, klacht, idee of wilt u iets anders kwijt? Neem dan gerust contact op met

Marielle Doremalen, ermado@live.nl 06-44213664, Peter von Meijenfeldt, peter@vonmeijenfeldt.com 06-53254002, of via de website gilzerijen.pvda.nl

 

Het bericht PvdA wil ‘alles uit de kast’ voor opening nieuwe school in de zomer van 2020 verscheen eerst op PvdA Gilze en Rijen.

Gisteravond is onze motie ...

PvdA PvdA Maastricht 15-05-2019 09:00

Gisteravond is onze motie 'Maatregelen luchtkwaliteit' unaniem aangenomen. In de motie wordt het college verzocht voor 1 november 2019 een spoorboekje aan de raad voor te leggen met daarin maatregelen om de luchtkwaliteit en bereikbaarheid in Maastricht op de korte termijn en op de lange termijn te verbeteren. Ook wordt er gevraagd de raad op een transparante wijze mee te nemen bij de uitvoering van de te nemen maatregelen. http://bit.ly/MotieLuchtkwaliteit

Bewoners in Maastricht ondervinden ...

PvdA PvdA GroenLinks Maastricht 22-12-2018 11:00

Bewoners in Maastricht ondervinden veel overlast van het verkeer. Het stadsbestuur weigert in 2019 met de afbouw van de 7300 parkeerplekken in het centrum te beginnen. Als oplossing voor de luchtkwaliteit presenteert de wethouder van Groen Links vervolgens een sterk uitgeklede milieuzone die enkel oude diesels uit de stad weert en als klap op de vuurpijl worden buitenlanders in dit systeem niet eens beboet, terwijl in een stad als Maastricht toch veel verkeer uit België en Duitsland komt. De PvdA organiseert daarom begin 2019 een stadsbreed debat waarin we samen met de inwoners aan de slag gaan om te kijken wat we samen kunnen doen om onze stad letterlijk weer lucht te geven.

Satelliet-beelden schokkend

PvdA PvdA Hulst 01-11-2018 18:31

https://hulst.pvda.nl/nieuws/satelliet-beelden-schokkend/Al vele jaren wordt zowel door de lokale Pvda-fractie als ook provinciaal geijverd voor extra meetpunten in Zeeuws-vlaanderen om luchtverontreinigingen te meten. Het enigste meetpunt staat al jaren in Philippine. Hoe de kwaliteit van de lucht in de gemeente Hulst, gelegen tussen de industriegebieden rondom Antwerpen en Gent, is wordt niet gemeten. Nu zijn er echter satellietbeelden van de luchtvervuiling in Europa en die tonen een schokkende vervuiling in onze regio aan.

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/milieu/in-kaart-vlaanderen-bij-meest-vervuilde-plekken-ter-wereld~a30afd50/

In het programma voor de komende verkiezingen voor Provinciale Staten en Waterschap van de Pvda staat het weer opgenomen op pagina 11, zie onder:

De PvdA maakt zich zorgen over de luchtkwaliteit in met name de kanaalzone en het Oost- Zeeuws Vlaamse grensgebied. De PvdA vindt dat de belangrijkste bronnen voor luchtvervuiling in beeld moeten worden gebracht door het aantal meetpunten van luchtvervuiling in Zeeuws-Vlaanderen uit te breiden zodat plannen voor verbetering kunnen worden opgesteld en uitgevoerd.

Mensen die zich zorgen maken kunnen zich melden via lucht@rondekort.nl met het uitspreken van hun bezorgdheid.

Laten we onze kop niet meer in het zand blijven steken. Kom in actie en steun ons!!!

Directe link naar satellietbeelden: Link 

Het bericht Satelliet-beelden schokkend verscheen eerst op PvdA Hulst.

PvdA in de buurt: Heugemerveld

PvdA PvdA Maastricht 26-09-2018 08:42

Zaterdagochtend 29 september van 11.00 tot 13.00 uur bezoekt PvdA Maastricht de wijk Heugemerveld. Leden van de fractie en het bestuur gaan met buurtbewoners in gesprek over armoede, verkeersdrukte en luchtkwaliteit in de buurt en over wat verder ter tafel komt. PvdA Maastricht wil van bewoners horen wat voor hen belangrijk is, zodat deze geluiden door de fractie in de gemeenteraad kunnen worden gedeeld.

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/pvda-in-de-buurt-heugemerveld/

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/pvda-in-de-buurt-heugemerveld/

Het bericht PvdA in de buurt: Heugemerveld verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Progressief ...

PvdA PvdA Pijnacker-Nootdorp 14-03-2018 20:19

Een milieuzone alleen is niet ...

PvdA PvdA Maastricht 02-03-2018 09:12

Een milieuzone alleen is niet genoeg: pak vrachtverkeer Maastricht West aan! Het is een gemiste kans dat de coalitie in Maastricht op dit moment enkel over een milieuzone in het centrum wil spreken. Wil je immers echt grote stappen zetten op het gebied van luchtkwaliteit en wil je echt letterlijk lucht geven aan de inwoners van Maastricht, dan begin je met het invoeren van een vrachtverbod voor Maastricht West, geen langeafstandsbussen op de Meerssenerweg, meer park&ride plaatsen aan de rand van de stad. Dát zijn echte maatregelen, die de luchtkwaliteit verbeteren. https://maastricht.pvda.nl/nieuws/milieuzone-alleen-is-niet-genoeg/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.