Nieuws van politieke partijen in Winterswijk inzichtelijk

6 documenten

Terugblik raadsvergadering 19 december jl.

CDA CDA VVD Winterswijk 07-01-2020 09:42

Ook in de laatste raadsvergadering van 2019 ging het uiteraard over het SKB. Naast een gloedvol betoog van inspreker Hendrik-Jan Mensink van de vrienden van het SKB werden er ook twee moties raadsbreed aangenomen die moeten bijdragen aan het behoud van het SKB. Op de agenda stond ook de Omgevingsvisie Buitengebied. Als CDA vinden wij het een prima resultaat na jaren met veel overleg. Een compliment aan alle partijen die hier aan bijgedragen hebben is dus op zijn plaats. Alleen met de nieuwe groene verbindingszone tussen Bekkendelle en het Korenburgerveen hebben wij moeite. We vrezen dat dit nieuwe beperkingen gaat opleggen voor de economische activiteiten in dat gebied. De wethouder kon die angst tijdens de raadsvergadering niet wegnemen. Daarom hebben we ingestemd met de omgevingsvisie, met uitzondering van deze ecologische verbindingszone. Ten slotte hebben we bij de belastingverordeningen als CDA samen met de VVD en VW niet de motie van GL en WB gesteund om de kwijtscheldingsregeling uit te breiden. Als CDA zijn we voor een structureel armoedebeleid en niet voor een maatregel die het scheiden van afval ontmoedigt. Wim Wassink fractievoorzitter

ZONNEPARKEN IN WINTERSWIJK! Wat ...

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Winterswijk 06-04-2019 21:29

ZONNEPARKEN IN WINTERSWIJK! Wat hadden we ook al weer met z'n allen besloten🤔 Inzet op behoud landschap en benutten van kansen Zonneparken realiseren in het Nationaal Landschap van Winterswijk is een hele opgave. Vooral het coulisselandschap is kwetsbaar. Dit cultuurhistorische landschap moet behouden blijven. Bij het ontwikkelen van een zonnepark moet hier rekening mee worden gehouden. Het beleidskader zonneparken en zonnevelden zet vooral in op behoud van het landschap en het benutten van kansen. Zo zal de komst van zonneparken worden aangegrepen om het oude landschap te herstellen. Ook biedt het mogelijkheden om andere waarden toe te voegen. Er zijn landelijk al goede voorbeelden waarbij zonneparken belangrijk bijdragen aan de biodiversiteit en ook het toerisme. Aan de rand van bebouwing zijn er ook volop kansen om middels zonneparken de leefbaarheid te vergroten. De gemeenteraad werd gevraagd in te stemmen met het beleidskader zonneparken. Hierin staan de beleidsuitgangspunten en een procesbeschrijving voor een zorgvuldige ruimtelijke en sociale inpassing van zonneparken. Op dit agendapunt werden twee amendementen (wijzigingsvoorstellen) ingediend: VVD, WB en CDA dienden een amendement in om grootschalige of industriële zonneparken onder voorwaarden toe te staan in de grootschalige ruilverkavelingsgebieden van Winterswijk. Het kleinschalige coulisselandschap leent zich namelijk nauwelijks voor grote zonneparken. Dit amendement werd met 18 stemmen voor (VVD, WB, CDA, PvdA, D66) en 2 stemmen tegen (GroenLinks) aangenomen.WB diende een amendement in om het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest bij de inrichting en het beheer van zonneparken en zonnevelden te verbieden. Dit is namelijk schadelijk voor de biodiversiteit. De raad nam dit amendement unaniem aan. Vervolgens werd het beleidskader zonneparken en zonnevelden in stemming gebracht. De raad nam dit amendement unaniem aan op 20 december 2018. https://www.gelderlander.nl/winterswijk/protest-tegen-zonnepark-winterswijk-niet-in-ons-mooie-essenlandschap~aee264f8/

Omgevingsweg

VVD VVD Winterswijk 19-03-2019 06:28

https://winterswijk.vvd.nl/nieuws/34606/omgevingsweg

Afspraken over invoering Omgevingswet

De komst van de Omgevingswet betekent dat er veel verandert. De wet bundelt bijvoorbeeld 26 bestaande wetten voor onder meer bouwen, milieu, water, ruimtelijke ordening en natuur. Het is belangrijk dat de overheid nu al begint met de voorbereidingen. Anders lukt het niet om de wet in 2021 goed in te laten gaan.Daarom heeft het Rijk afspraken gemaakt over de invoering van de Omgevingswet. De afspraken zijn gemaakt met de Vereniging Nederlandse Gemeenten, het Interprovinciaal Overleg en de Unie van Waterschappen.

Uitgangspunten Omgevingswet

Met de nieuwe Omgevingswet wil het kabinet:

de verschillende plannen voor ruimtelijke ordening, milieu en natuur beter op elkaar afstemmen;duurzame projecten (zoals windmolenparken) stimuleren;gemeenten, provincies en waterschappen meer ruimte geven. Zo kunnen zij hun omgevingsbeleid afstemmen op hun eigen behoeften en doelstellingen.

Verder biedt de wet meer ruimte voor particuliere ideeën. Dit komt doordat er meer algemene regels gelden, in plaats van gedetailleerde vergunningen. Het doel staat voorop en niet het middel om er te komen. De houding bij het beoordelen van plannen is ‘ja mits’ in plaats van ‘nee tenzij’. Zo ontstaat ruimte voor bijvoorbeeld bedrijven en organisaties om met ideeën te komen.

Omgevingswet vereenvoudigt en bundelt omgevingsrecht

Het omgevingsrecht bestaat uit tientallen wetten en honderden regelingen voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. Zij hebben allemaal hun eigen uitgangspunten, werkwijzen en eisen. De wetgeving is daardoor te ingewikkeld geworden voor de mensen die ermee werken. Daardoor duurt het bijvoorbeeld langer voordat een project kan starten.

Veranderingen door Omgevingswet

Het kabinet maakt het omgevingsrecht makkelijker en voegt alle regelingen samen in 1 Omgevingswet.Wat levert de Omgevingswet de Nederlander op? Een aantal feiten op een rij:

Van 26 wetten naar 1.Van 5000 wetsartikelen naar 350.Van 120 ministeriële regelingen naar 10.Van 120 algemene maatregelen van bestuur naar 4.1 wet voor de hele leefomgeving.De wet maakt het mogelijk om lokale problemen ook lokaal op te lossen.Van meerdere bestemmingsplannen naar 1 omgevingsplan.

Wat betekent de Omgevingswet voor burgers, bedrijven en overheden?

Hieronder 3 voorbeelden:

Omgevingsvisie voor overhedenDe Omgevingswet verplicht het Rijk, de provincie en gemeente een omgevingsvisie te maken. In de omgevingsvisie moeten zij rekening houden met de verschillende belangen in een gebied. Nu beslissen de overheden vaak alleen over een deelproject. Ze kijken vaak niet naar de andere plannen voor het gebied.

1 loket voor burgers en bedrijvenWillen burgers of bedrijven straks een project of activiteit starten? Dan hoeven zij nog maar 1 vergunning (digitaal) aan te vragen bij 1 loket. Daarna neemt de gemeente of de provincie een beslissing. Zijn de gemeente en de provincie allebei verantwoordelijk voor de vergunningaanvraag? Dan neemt maar 1 van beide de beslissing. Dit is makkelijker voor de aanvrager. Ook is de vergunningaanvraag zo sneller afgehandeld.

Bedrijven hoeven minder onderzoek te doenOm een vergunning te krijgen voor een ruimtelijk project, moeten bedrijven onderzoek doen (bijvoorbeeld bodemonderzoek). Door de Omgevingswet zijn onderzoeksgegevens straks langer geldig. Hierdoor is het makkelijker om ze opnieuw te gebruiken. Sommige onderzoeken zijn helemaal niet meer nodig. Dit betekent minder kosten.

CDA over gebiedsvisie Driemarkweg e.o. (Molenveld)

CDA CDA Winterswijk 28-10-2018 11:10

Afgelopen donderdag heeft de gemeenteraad de gebiedsvisie Driemarkweg e.o. (Molenveld) vastgesteld. Het is een onderwerp waar de afgelopen tijd veel beroering over is ontstaan.Ook het CDA heeft met deze visie ingestemd. Hieronder de bijdrage van Wim Wassink namens het CDA waarin hij uitlegt waarom het CDA instemt. Het voorliggende raadsvoorstel gaat over de gebiedsvisie Driemarkweg e.o. De laatste weken is deze gebiedsvisie echter verengt tot een discussie over het verondiepen van de kleiput.En dat is jammer, want wat het CDA betreft zit de gebiedsvisie an sich goed in elkaar. Er worden volop mogelijkheden gecreëerd voor wandelaars, fietsers, mountainbikers en ruiters. Daarnaast is er ruimte voor natuurontwikkeling. Kortom, in zijn algemeenheid een goed plan.Uiteraard begrijpen wij dat je niet op dit plan zit te wachten als je ter plekke woont. Het bijzondere van de gebiedsvisie is echter dat het er op lijkt dat er weinig weerstand is tegen de visie als geheel, maar dat er wel weerstand is tegen 1 onderdeel uit de visie namelijk de verondieping van de kleiput.Het doel van de verondieping is het verhogen van de natuurwaarden. In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat het verondiepen van diepe waterplassen leidt tot hogere natuurwaarden. Onderzoek van bureau Econsultancy laat wat het CDA betreft zien dat dit ook geldt voor de kleiput. Als er daarnaast ook nog voor wordt gezorgd dat er diepere delen behouden blijven kunnen zowel de bestaande dier- en plantensoorten behouden blijven en ontstaat er in de ondiepere delen ruimte voor soorten die nu nog niet voor komen. Het onderzoek van bureau Econsultancy geeft dit wat het CDA betreft helder aan.Om die reden staan we als CDA ook achter het verondiepen van de kleiput. Volgens ons is dit ook niet het punt waar de echte discussie over gaat. Het echte punt is de discussie over de kwaliteit van de grond die wordt gebruikt. Niemand en ook wij als CDA willen natuurlijk niet dat er materiaal in de kleiput wordt gedumpt waar generaties na ons nog last van hebben. Kan dan alles zomaar in de kleiput? Nee zeker niet. De grond die wordt gebruikt moet aan strenge voorwaarden voldoen. Die voorwaarden worden bepaald door het waterschap. Zij gaan immers over de waterkwaliteit. In de nota bodembeheer heeft het waterschap wat het CDA betreft de voorwaarden voor het toepassen van grond helder omschreven.De kern is dat er alleen grond in mag waarvan zeker is dat de natuurwaarden worden verhoogd en de waterkwaliteit niet wordt verslechterd.Hier staan wij als CDA achter.Betekent dit dan dat die grond schoon moet zijn? Nee, dat is niet het geval. Schone grond is er bijna nergens, want ook de grond in uw tuin is vrijwel zeker niet schoon.En dit is nu exact het punt waar volgens ons de discussie troebel wordt. Vanaf hier gaan emotie en feiten door elkaar heen lopen. Hebben wij dan geen begrip voor die emotie? Zeker wel, want zoals ik al aangaf willen ook wij niet dat er materiaal in de kleiput wordt gedumpt waar generaties na ons nog last van hebben.Als CDA zijn we dus zeker gevoelig voor de emotie die hiermee gepaard gaat, maar wij willen onze besluitvorming niet laten leiden door emoties. Wij willen ons standpunt baseren op feiten en wat goed is voor Winterswijk.De feiten zijn dat van elke partij grond die in de kleiput gaat eerst monsters worden genomen waaruit moet blijken dat die grond voldoet aan de kwaliteitseisen die door het waterschap zijn gesteld. Voldoet de grond niet, dan mag de grond er niet in.Het waterschap is hiervoor het bevoegd gezag en Als CDA hebben wij geen enkele reden om te twijfelen aan de deskundigheid van het waterschap. Daarnaast gaat het waterschap de waterkwaliteit van de kleiput monitoren en mocht daaruit blijken dat de waterkwaliteit terug loopt, dan zal het waterschap ingrijpen.Bij dit alles komt dat het doodzonde zou zijn als we grond voor veel geld gaan afvoeren terwijl het geschikt voor is het toepassen in de kleiput. Dat kost de gemeente veel geld en dat kunnen en willen wij niet uitleggen aan onze inwoners. Het geld dat we hiermee besparen maakt het mogelijk om de gebiedsvisie uit te voeren en dit betekent wat het CDA betreft dus een win-win situatie. Dit alles neemt niet weg dat wij als CDA begrip hebben voor de bezorgdheid van de buurt en daarom roepen wij de wethouder op om alle gegevens over de kwaliteit van de grond die wordt toegepast en alle gegevens over de waterkwaliteit en de ecologische kwaliteit van de kleiput op de gemeentelijke website te plaatsen, zodat iedereen die kan inzien. Daarnaast vragen wij de wethouder om continu ook alle monitoringsgegevens van water, bodem en natuur hierop te plaatsen, zodat de buurt ook permanent kan volgen hoe de kleiput zich ontwikkeld.Mocht die ontwikkeling negatief zijn, dan vragen wij de wethouder om onmiddellijk in te grijpen. Tot slot vragen wij nog aandacht voor 2 punten.Allereerst de Japanse Duizendknoop. Wij roepen de wethouder op om er voor te zorgen dat deze niet verder oprukt en het liefst natuurlijk dat deze wordt uitgeroeid.En als laatste vragen wij beperkte ruimte voor onze vissers van visvereniging de Karper. Uiteraard vormt natuurontwikkeling het kader voor wat er mogelijk is in de kleiput, maar het CDA is van mening dat de kleiput dusdanig groot is dat een vijftal rolstoel toegankelijke visplekken zeker geen verstoring van de natuurwaarden hoeven te vormen. Daarbij gaan wij er vanuit dat er geen grootschalige voorzieningen, zoals gebouwtjes, komen.Eerder vandaag ontvingen wij het bericht dat de wethouder de visvereniging inmiddels heeft uitgenodigd, waarvoor dank. Het CDA kan dan ook instemmen met de voorliggende gebiedsvisie.

SP start petitie Kleiput

SP SP Winterswijk 11-10-2018 13:49

Het college van Burgemeester en Wethouders van Winterswijk heeft op 17 juli j.l besloten om 200.000 m3 vervuilde industriegrond te gaan storten in de natuur.

De Kleiput aan de Driemarkweg is een plas met een door de jaren heen ontstane hoge natuurlijke waarde met veel biodiversiteit.

Op een ondemocratische wijze, waarbij het plan verstopt zat in een grote gebiedsvisie, waarbij de inspraak in de zomervakantie moest plaatsvinden en waarbij geen noemenswaardig contact is geweest met de directe omwonenden is dit plan af getikt.

Bijzonder is dat het door de wethouder besloten mag worden omdat het etiket “natuurontwikkeling” er aan is gehangen, om er €3.000.000,- aan te verdienen en op een eenvoudige manier van de vervuilde grond af te komen.

Er is inmiddels ook al een partij vervuilde grond van de buurgemeente Aalten geregeld om het tekort aan vervuilde grond aan te vullen . Hier zit o.a. de Japanse duizendknoop in, een woekerplant die alles overwoekerd en daarom behandeld moet worden als groot milieuprobleem. Hoezo natuurontwikkeling.

Natuur ontwikkelen tot natuur door er vervuilde industriegrond in te gooien? NEE

Met deze petitie willen we:

de verondieping van de kleiput weer op de politieke agenda krijgen. Omwonenden weer een stem geven Dit onzalige plan de prullenbak in laten verdwijnen.

Teken nu de petitie

Zie ook: Kleiput

Vuil spel rondom de kleiput Driemarkweg

SP SP Winterswijk 27-09-2018 18:26

Al een aantal weken verbazen wij ons over de gang van zaken rondom de kleiput aan de Driemarkweg. Een aantal zaken spelen hier door elkaar op een naar ons idee niet juiste manier.

Ten eerste is daar de verontreinigde grond van de spoorzone. Grond, waarvan al in 2014 door de toenmalige wethouder is aangegeven dat deze vervuild tot zeer vervuilde grond is, dieselolie, zware metalen en andere stoffen waarvan bekend is dat dit onder en rond het spoor gevonden wordt is aanwezig. Het college gaf in de stukken in 2014 aan dat de grond niet gereinigd ging worden. Het gaat hier om dezelfde grond, die nu als licht verontreinigd gestort gaat worden in de put aan de Driemarkweg.

Het daaraan regelrecht gekoppelde gegeven is dat de spoorzone voor 1 december leeg moet zijn omdat er een deal is met Pro-Rail over grondaankoop van de spoorzone. Het gaat immers bijna een half miljoen kosten als de grond niet verwijderd is. Toeval dat dit nu op de agenda staat? Wij denken van niet.

Vervolgens komt er de constructie die verbazing oproept. We hebben het hier over een ingreep in een ecologische zone met vervuiling. Hoe kunnen we met vervuilde grond de natuur opwaarderen. Het is naar ons idee een omleidingsroute om het buiten de raad te houden. Wanneer het om natuur gaat, is het immers een bevoegdheid van het college. Is het ruimtelijke aanpassing, dan moet het langs de raad.

Wat wij ons afvragen is of er schade zal ontstaan aan de aanwezige natuur. Is er een risico op schade, ook al is dit tijdelijk, dan is dit niet toegestaan en dat moet van te voren in kaart worden gebracht. De Wet Natuurbescherming bepaald dat  vaste leefgebieden van beschermde soorten niet mogen worden aangetast. De gemeente zal dus een natuuronderzoek  moeten doen dat inzicht geeft in de vraag welke effecten zijn te verwachten op de natuur en of dat toelaatbaar is.

Tot slot verbazen wij ons over de wijze waarop de betrokkenenparagraaf hier genegeerd wordt. Inhoudelijk constructieve communicatie met de betrokkenen heeft naar ons idee niet plaatsgevonden.

Wij willen u als raad meegeven dat U de regievoering hierin op een democratisch erg twijfelachtige wijze  uit handen is genomen. Wij vragen u dan ook om de regie op dit onderwerp weer terug te nemen van het college en in goed overleg met de  omwonenden en andere belanghebbenden tot een andere keuze te komen. Neem daarbij ook de recente beslissingen in bijvoorbeeld de gemeente Maas en Waal in gedachte.

Een afvaardiging vanuit de provincie zal de locatie bezoeken om zich te laten informeren ter plekke en ook op dit niveau zal er aandacht aan besteed gaan worden.

Zie ook: Kleiput

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.