Nieuws van VVD in Edam-Volendam inzichtelijk

3 documenten

Gemeentelijke fusies

VVD VVD Edam-Volendam 14-12-2019 01:02

Gemeentelijke fusies, altijd een boeiend onderwerp voor de politiek. Waar het dan over gaat? En waarom? Nou, we hebben nu in Zaanstreek-Waterland 8 gemeenten. Meer dan elke andere regio in de metropoolregio Amsterdam. En versnippering leidt over het algemeen tot een gebrek aan eendracht. Het is haast onvoorstelbaar hoeveel energie het kost om tot een gezamenlijke brief te komen.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/37688/gemeentelijke-fusies

Het gezegde is bekend: Eendracht maakt macht. Dat helpt weer om een gemeente te besturen en onze belangen te behartigen. In de tussentijd zijn Beemster en Purmerend druk met hun aanstaande fusie. Oostzaan en Wormerland zijn hun ambtelijke fusie tegen het licht aan het houden en de gemeenteraden in Landsmeer en Waterland vergaderen over hún toekomst. Alleen of samen? En met wie dan?

Edam-Volendam is 4 jaar geleden uit een fusie ontstaan en we hebben dat aangegrepen om de cultuur te verbeteren. We zien nu al jaren vooral samenwerking, waar het vroegere politieke klimaat vooral door ruzie werd gedomineerd. In de 10 jaar vóór onze fusie kende de gemeente maar liefst 7 (!) verschillende colleges. In de 4 jaar na de fusie slechts één. Dat helpt enorm als je voor de langere termijn juiste keuzes wilt maken en een stabiele koers vast wilt houden.

We zijn minder kwetsbaar geworden als organisatie. En we hebben meer invloed en mogelijkheden om mee te doen in de regio, waar tegenwoordig op zo ongeveer élk terrein afspraken worden gemaakt (wonen, economie, mobiliteit, duurzaamheid, landschap, milieu, etc etc). En inwoners en ondernemers? Zie hebben er over het algemeen niet of nauwelijks wat van gemerkt. Of ze zijn positiever. Uitzonderingen daargelaten.

Deze week was ik aanwezig, op de publieke tribune, bij de vergadering in Waterland. De burgemeester van Landsmeer sprak ze toe en ging boven de gemeenten hangen. Hij hield de raad van Waterland voor dat de dienstverlening vaak wel acceptabel is, maar niet meer het niveau haalt dat je eigenlijk ambieert. De mogelijkheden bepalen vaak wat kan, niet de ambitie.

De Waterlandse gemeenteraad, zo zag ik, kan of wil niet samen tot één gezamenlijk standpunt komen. Ik zag vooral verdeeldheid. En partijen die standpunten innemen, maar de consequenties niet willen accepteren. Dat is tekenend en in enorm contrast met de situatie in Edam-Volendam. Het onderstreept weer dat we de stabiliteit en samenwerking moeten koesteren en dat dit niet vanzelfsprekend is!

In Edam-Volendam is er nu geen noodzaak om te fuseren. En het ziet er naar uit dat Waterland voorlopig kiest voor zelfstandigheid. Ondanks het feit dat ik in Waterland het gevoel kreeg dat het water daar tot aan de lippen komt of gaat komen. Om zelfstandig te kunnen blijven, moeten daar de belastingen met minimaal 10% en misschien zelfs met 30% omhoog. Het zijn momenten dat ik blij ben dat Edam-Volendam en Zeevang wel gefuseerd zijn, minder kwetsbaar zijn en meer vlees op de botten hebben. Want mede daardoor slagen we er in om in Edam-Volendam, samen, een zeer ambitieus coalitie-akkoord realiseren.

Wim Runderkamp,Wethouder

VVD in Edam-Volendam blijft knokken ...

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Edam-Volendam 15-06-2019 15:03

VVD in Edam-Volendam blijft knokken voor goede doorstroming N247 Edam-Volendam – Woensdag hebben de onderhandelende partijen in Noord-Holland (GroenLinks, VVD, D66 en PvdA) hun programma voor de komende jaren gepresenteerd. In het akkoord is afgesproken dat er een tweebaans onderdoorgang komt om de extreme files in en rondom Broek in Waterland aan te pakken. Hoewel dat een goed begin is, ziet de VVD in Edam-Volendam nog wel ruimte voor verbetering. Grote en langdurige files Veel inwoners en bedrijven hebben hinder van de grote en langdurige files op de provinciale wegen en met name de N247. Dit brengt schade toe aan onze regionale economie en de bereikbaarheid van alle gemeenten in ons gebied. Jarenlang is er gesproken over het maken van een onderdoorgang onder Broek in Waterland, om zo het fileprobleem op te lossen. Hoewel het eerst een bovengrondse oplossing leek te worden, kwamen politieke partijen in de provincie uiteindelijk tot de logische conclusie dat dit geen langdurige oplossing is. Onderzoeken wezen uit dat de weg dan snel weer vol zou lopen met auto’s. Liefst duurzame oplossing voor komende 30 jaar De afgelopen tijd is er veel onderzoek gedaan naar de verschillende opties, hun voor- en nadelen. Uitgewezen is dat alleen een tunnel die breed genoeg is om een 2x2-baans weg te herbergen op lange termijn de fileproblemen oplost. Een 2x1-baans weg (50km/u of 80km/u) doet dit alleen tijdelijk. Fractievoorzitter Emile Karregat (VVD): “Natuurlijk zijn wij ook blij voor de inwoners van Broek in Waterland die minder verkeersoverlast gaan krijgen, maar als zo’n forse investering wordt gemaakt moet dat wel het hele probleem op lange termijn oplossen. We pleiten dus nadrukkelijk voor de duurzame oplossing, want we willen natuurlijk niet over tien tot twintig jaar dezelfde of nog grotere fileproblemen hebben.” Dit is tijdelijke oplossing Karregat is blij dat er grondige aandacht is in het akkoord voor een onderdoorgang in Broek in Waterland: “Maar we zijn er nog niet. Een oplossing voor de doorstromingsproblemen in de regio zou geen tijdelijke oplossing moeten zijn. We gaan als VVD graag het gesprek aan binnen de regio, met de nieuw te installeren gedeputeerde Adnan Tekin (Mobiliteit) maar ook binnen de Vervoerregio Amsterdam om de belangen van onze inwoners en bedrijven te blijven behartigen. Want dit is een van de grootste regionale problemen die iedereen raakt.”

VVD in Edam-Volendam blijft knokken voor goede doorstroming N247

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Edam-Volendam 15-06-2019 02:58

Woensdag hebben de onderhandelende partijen in Noord-Holland (GroenLinks, VVD, D66 en PvdA) hun programma voor de komende jaren gepresenteerd. In het akkoord is afgesproken dat er een tweebaans onderdoorgang komt om de extreme files in en rondom Broek in Waterland aan te pakken. Hoewel dat een goed begin is, ziet de VVD in Edam-Volendam nog wel ruimte voor verbetering.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/35694/vvd-in-edam-volendam-blijft-knokken-voor-goede-doorstroming-n247

Grote en langdurige files

 

Veel inwoners en bedrijven hebben hinder van de grote en langdurige files op de provinciale wegen en met name de N247. Dit brengt schade toe aan onze regionale economie en de bereikbaarheid van alle gemeenten in ons gebied. Jarenlang is er gesproken over het maken van een onderdoorgang onder Broek in Waterland, om zo het fileprobleem op te lossen. Hoewel het eerst een bovengrondse oplossing leek te worden, kwamen politieke partijen in de provincie uiteindelijk tot de logische conclusie dat dit geen langdurige oplossing is. Onderzoeken wezen uit dat de weg dan snel weer vol zou lopen met auto’s.

Liefst duurzame oplossing voor komende 30 jaar

 

De afgelopen tijd is er veel onderzoek gedaan naar de verschillende opties, hun voor- en nadelen. Uitgewezen is dat alleen een tunnel die breed genoeg is om een 2x2-baans weg te herbergen op lange termijn de fileproblemen oplost. Een 2x1-baans weg (50km/u of 80km/u) doet dit alleen tijdelijk.

 

Fractievoorzitter Emile Karregat (VVD):  “Natuurlijk zijn wij ook blij voor de inwoners van Broek in Waterland die minder verkeersoverlast gaan krijgen, maar als zo’n forse investering wordt gemaakt moet dat wel het hele probleem op lange termijn oplossen. We pleiten dus nadrukkelijk voor de duurzame oplossing, want we willen natuurlijk niet over tien tot twintig jaar dezelfde of nog grotere fileproblemen hebben.”

 

Dit is tijdelijke oplossing

 

Karregat is blij dat er grondige aandacht is in het akkoord voor een onderdoorgang in Broek in Waterland: “Maar we zijn er nog niet. Een oplossing voor de doorstromingsproblemen in de regio zou geen tijdelijke oplossing moeten zijn. We gaan als VVD graag het gesprek aan binnen de regio, met de nieuw te installeren gedeputeerde Adnan Tekin (Mobiliteit) maar ook binnen de Vervoerregio Amsterdam om de belangen van onze inwoners en bedrijven te blijven behartigen. Want dit is een van de grootste regionale problemen die iedereen raakt.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.