Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

6 documenten

Amhaouch: maak werk van spreiding starttijden opleidingen om spits te ontlasten

CDA CDA Zuid-Holland 27-09-2019 11:15

Om reizen met de trein aantrekkelijk te maken is van belang dat de spits niet onnodig druk is. Het CDA is daarom erg positief over de proef in de regio Arnhem-Nijmegen waar starttijden van twee grote opleidingsinstituten (HAN en Radboud) werden aangepast. De drukte nam tijdens de ochtendspits sterk af. Er was zelfs een afname van 22% in de hyperspits. Het CDA wil daarom graag dat dit in heel Nederland wordt uitgerold. Dat zei woordvoerder Mustafa Amhaouch tijdens een algemeen overleg over het spoor.Amhaouch: “In november 2018 is een voorstel van mij en D66-collega Paternotte aangenomen om dit bij meerdere hogescholen en universiteiten toe te passen. Ook in het Klimaatakkoord is de aanpak van de hyperspits door middel van gewijzigde aanvangstijden een belangrijk speerpunt. Er is dus al brede steun, maar wat ontbreekt is brede opvolging.” Hij riep de staatssecretaris op hier per provincie nu echt werk van te maken zodat er opvolging komt in bijvoorbeeld Utrecht, Delft, Groningen en Amsterdam. Staatssecretaris Van Veldhoven was het met Amhaouch eens dat er een actieplan moet komen, en zal hierover met de provincies in overleg gaan.Plafond capaciteit in zichtVanuit milieuoogpunt is de trein voor het CDA een duurzaam en concurrerend alternatief voor vervoer per auto en vliegtuig. De NS gaven in augustus echter aan dat het plafond voor de capaciteit op het spoor in zicht is. Dat vraagt om creatieve oplossingen om toch zoveel mogelijk mensen en goederen via het spoor te kunnen blijven vervoeren. Naast het spreiden van openingstijden van opleidingen ziet het CDA ook mogelijkheden om capaciteit te vergroten door bij investeringen de dubbeldekstreinen als standaard te nemen.

Treinverbinding AMS - Amersfoort - Berlijn

CDA CDA Amersfoort 11-06-2019 14:46

Treinverbinding Amsterdam – Berlijn ook in de toekomst via Amersfoort. Amersfoort – Het CDA vindt dat Amersfoort zich moet inzetten voor behoud van de dagelijkse directe spoorverbinding met Berlijn. De CDA-fractie heeft daarom bij monde van Jan de van der Schueren en Alex Engbers schriftelijke vragen gesteld over de mogelijke plannen om de treinverbinding Amsterdam-Berlijn in de toekomst niét meer via Amersfoort te laten lopen. Directe aanleiding vormt de motie die recent door CDA-Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch is ingediend en unaniem door de Kamer is gesteund. In de nabije toekomst zijn namelijk meer en snellere treinverbindingen vanuit Nederland naar Berlijn gewenst en om dit mogelijk te maken onderzoekt de regering thans verschillende routeopties, waaronder een route vanuit Amsterdam via Utrecht en Arnhem. De motie van Amhaouch verzoekt deregering de verschillende routevarianten op een volwaardige manier te onderzoeken voorde korte, middellange en lange termijn.Op dit moment maakt de directe intercity naar Berlijn 6 keer per dag een tussenstop inAmersfoort. In Nederland stopt deze trein ook in Hilversum, Apeldoorn, Deventer, Almelo enHengelo. De van der Schueren en Engbers zijn van mening dat de uitstekendebereikbaarheid over het spoor en via de weg belangrijke sleutels van economischevoorspoed zijn voor Amersfoort en zijn directe omgeving. Dit geldt zowel voor het dagelijkseforensenverkeer als voor het opbloeiende toerisme. Een mogelijk ge-upgradespoorverbinding met Amsterdam is dan goed nieuws voor Amersfoort.Indien de route van Amsterdam naar Berlijn in de toekomst niet meer via Amersfoort zoulopen, betekent dit weliswaar iets meer ruimte op het spoor voor (ander) personenvervoer.De van der Schueren en Engbers maken zich echter zorgen dat dit ook kan betekenen dat ermeer ruimte ontstaat voor nog meer vervoer van gevaarlijke stoffen. Nu al gaan er per spoormeer gevaarlijke stoffen door Amersoort dan is afgesproken.De van der Schueren en Engbers vragen het college of het bereid is op ambtelijk enbestuurlijk niveau te overleggen met de andere intercity-gemeenten en zo nodig een lobbyte voeren voor het behoud van de huidige verbinding Amsterdam-Berlijn via Amersfoort.

CDA wil opheldering over plan voor meer giftreinen door Overijssel.

CDA CDA D66 Deventer 26-01-2019 12:28

Regeringspartij CDA wil opheldering over de berichtgeving dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van plan is om meer giftreinen door Overijssel te laten rijden. De risiconormen zouden dan zo worden aangepast, dat meer gevaarlijke stoffen over het spoor kunnen worden vervoerd. Veiligheid moet voorop staan CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch plaatst grote vraagtekens bij een eventuele aanpassing: “Veiligheid van burgers moet voorop staan. Er wordt niet voor niets gewerkt met strenge normen. Mocht er iets mis gaan met zo’n giftrein, zijn de gevolgen voor mens en milieu niet te overzien.” Hij heeft aangekondigd de kwestie aan de kaak te willen stellen tijdens het Vragenuur in de Tweede Kamer met de staatssecretaris: “We willen precies weten op basis van welke informatie zij denkt dat meer giftreinen over dit spoor verantwoord zijn. En welke achterliggende redenen hierbij een rol spelen.” Het Kamerlid geeft aan dat ook het CDA meer vervoer van goederen over het spoor niet erg vindt, maar de risico’s en geluidsoverlast juist wil verminderen: “Het is helaas een feit dat vervoer via de Betuwelijn hinder ondervindt van werkzaamheden aan de Duitse kant, maar dat mag geen reden zijn voor onverantwoorde risico’s op andere spoortrajecten.” Provincie verbaasd Een aantal jaren geleden werd juist de belofte uitgesproken dat er minder wagons met brandbare stoffen zouden worden vervoerd. Dat bleek echter niet het geval. Jarenlang zijn de eerder opgestelde risiconormen overschreden. CDA-Statenlid Bart van Moorsel is zeer verbaasd over de berichtgeving dat Van Veldhoven nu met een versoepeling wil komen, en wil weten wat dit betekent voor de lange termijn. De CDA-Statenfractie stelde eerder al vragen over de overschrijdingen van risicoplafonds. Daarnaast gaat het in deze discussie volgens Van Moorsel niet alleen over de toename van giftreinen, maar ook over geluidsoverlast die bewoners ervaren van normaal goederenvervoer. Van Moorsel: “Deze berichtgeving roept veel vragen op. Zeker als dit een structurele toename van het aantal giftreinen zou betekenen. Dat is absoluut onacceptabel. Daarnaast willen we weten hoe het zit met de toename van het goederenvervoer over spoor an sich. Vooral op het gebied van eisen aan treinwagons en geluidsoverlast.”

CDA wil opheldering over plan voor meer giftreinen door Overijssel.

CDA CDA D66 Deventer 26-01-2019 12:28

Regeringspartij CDA wil opheldering over de berichtgeving dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van plan is om meer giftreinen door Overijssel te laten rijden. De risiconormen zouden dan zo worden aangepast, dat meer gevaarlijke stoffen over het spoor kunnen worden vervoerd. Veiligheid moet voorop staan CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch plaatst grote vraagtekens bij een eventuele aanpassing: “Veiligheid van burgers moet voorop staan. Er wordt niet voor niets gewerkt met strenge normen. Mocht er iets mis gaan met zo’n giftrein, zijn de gevolgen voor mens en milieu niet te overzien.” Hij heeft aangekondigd de kwestie aan de kaak te willen stellen tijdens het Vragenuur in de Tweede Kamer met de staatssecretaris: “We willen precies weten op basis van welke informatie zij denkt dat meer giftreinen over dit spoor verantwoord zijn. En welke achterliggende redenen hierbij een rol spelen.” Het Kamerlid geeft aan dat ook het CDA meer vervoer van goederen over het spoor niet erg vindt, maar de risico’s en geluidsoverlast juist wil verminderen: “Het is helaas een feit dat vervoer via de Betuwelijn hinder ondervindt van werkzaamheden aan de Duitse kant, maar dat mag geen reden zijn voor onverantwoorde risico’s op andere spoortrajecten.” Provincie verbaasd Een aantal jaren geleden werd juist de belofte uitgesproken dat er minder wagons met brandbare stoffen zouden worden vervoerd. Dat bleek echter niet het geval. Jarenlang zijn de eerder opgestelde risiconormen overschreden. CDA-Statenlid Bart van Moorsel is zeer verbaasd over de berichtgeving dat Van Veldhoven nu met een versoepeling wil komen, en wil weten wat dit betekent voor de lange termijn. De CDA-Statenfractie stelde eerder al vragen over de overschrijdingen van risicoplafonds. Daarnaast gaat het in deze discussie volgens Van Moorsel niet alleen over de toename van giftreinen, maar ook over geluidsoverlast die bewoners ervaren van normaal goederenvervoer. Van Moorsel: “Deze berichtgeving roept veel vragen op. Zeker als dit een structurele toename van het aantal giftreinen zou betekenen. Dat is absoluut onacceptabel. Daarnaast willen we weten hoe het zit met de toename van het goederenvervoer over spoor an sich. Vooral op het gebied van eisen aan treinwagons en geluidsoverlast.”

OV van Randstad naar Noorden

CDA CDA Noordoostpolder 04-01-2019 15:11

CDA Noordoostpolder wil meer aandacht voor een betere bereikbaarheid van de Noordoostpolder en de regio. Concreet betekent dit dat wij graag zouden zien dat de bereikbaarheid middels het spoor van de Randstad naar het Noorden weer op de agenda komt, ook al weten we dat dit een kwestie van lange adem is. Zowel in het huidige als vorige verkiezingsprogramma van CDA Noordoostpolder, en in het huidige Provinciaal verkiezingsprogramma van het CDA staat dit onderwerp beschreven. In de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen wordt dit een thema. Er is de afgelopen maanden vanuit de fractie over dit onderwerp contact geweest met de woordvoeder van het CDA in de Tweede kamer dhr. Mustafa Amhaouch. Hij heeft de portefeuille van Infrastructuur en Waterstaat. Momenteel wordt achter de schermen gewerkt aan concrete stappen, zodra alles rond is komen we hiermee naar buiten.

OV van Randstad naar Noorden

CDA CDA Noordoostpolder 04-01-2019 15:11

CDA Noordoostpolder wil meer aandacht voor een betere bereikbaarheid van de Noordoostpolder en de regio. Concreet betekent dit dat wij graag zouden zien dat de bereikbaarheid middels het spoor van de Randstad naar het Noorden weer op de agenda komt, ook al weten we dat dit een kwestie van lange adem is. Zowel in het huidige als vorige verkiezingsprogramma van CDA Noordoostpolder, en in het huidige Provinciaal verkiezingsprogramma van het CDA staat dit onderwerp beschreven. In de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen wordt dit een thema. Er is de afgelopen maanden vanuit de fractie over dit onderwerp contact geweest met de woordvoeder van het CDA in de Tweede kamer dhr. Mustafa Amhaouch. Hij heeft de portefeuille van Infrastructuur en Waterstaat. Momenteel wordt achter de schermen gewerkt aan concrete stappen, zodra alles rond is komen we hiermee naar buiten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.