Nieuws van politieke partijen in Hardenberg inzichtelijk

9 documenten

Kopen buskaartje moet makkelijker!

CDA CDA Hardenberg 29-08-2019 20:36

Een buskaartje kopen met contant geld is op veel plaatsen niet meer mogelijk. Het CDA vindt dat dat anders moet. Ons raadslid Anita Vetker-Kerssies bracht recent zelf mensen naar hun bestemming in Slagharen. Ze liepen langs de weg, omdat ze met contant geld nergens een buskaartje hadden kunnen kopen. Via de lijntje naar onze vertegenwoordigers in de provinciale staten heeft ze dit onder de aandacht weten te brengen en is dit actief opgepakt. CDA woordvoerder Verkeer en Vervoer Bart van Moorsel heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het provinciebestuur: “Niet iedereen beschikt over een ov-chipkaart, zoals bijvoorbeeld mensen die niet goed mee kunnen komen in de digitale wereld. Ook voor hen moet het makkelijk zijn om een buskaartje te kunnen kopen. Er moeten voldoende verkooppunten zijn, waar je met contant geld een kaartje kunt kopen. Wat het CDA betreft moet het aantal verkooppunten worden op geschroefd." Toeristen Het CDA vindt dat Overijssel ook moet nadenken over de mogelijkheden om buskaartjes makkelijker beschikbaar te maken voor toeristen. Anita Vetker-Kerssies, gemeenteraadslid van CDA Hardenberg, bracht recent zelf mensen naar hun bestemming in Slagharen. Ze liepen langs de weg, omdat ze met contant geld nergens een buskaartje hadden kunnen kopen. “In het buitenland is het heel gebruikelijk om via een app op je smartphone een kaartje te kopen. Als we dit in Overijssel kunnen aanbieden aan toeristen, komt dat de gastvrijheid van de provincie ten goede. Dat past bij een provincie waar toerisme zo belangrijk is voor de economie. Wij vinden dat het niet kunnen kopen van een buskaartje, niet de reden mag zijn dat je niet met de bus gaat in Overijssel, vandaar de vragen”, licht Van Moorsel verder toe. Veiligheid buschauffeurs Van Moorsel: “Het CDA is het ermee eens dat er in de bussen zelf niet meer met contant geld betaald kan worden. De veiligheid van de chauffeurs is natuurlijk erg belangrijk. Er moeten wat CDA betreft meer plekken komen waar een buskaartje met contant geld gekocht kan worden. Ook de technologisch ontwikkelingen worden in het Overijssels openbaar vervoer nog niet volledig benut. Ik ben benieuwd naar de reactie op mijn vragen. Ik hoop dat we aan de hand van de reactie van de provincie een stap kunnen zetten en dat buskaartjes op meer plekken en makkelijker beschikbaar komen.”

Stadscafé over evaluatie parkeren ...

OpKoers.nu OpKoers.nu Hardenberg 13-06-2019 08:03

VVD Europarlementariër Carline Nagtegaal vraagt Europese aandacht voor fileleed A28

VVD VVD Hardenberg 22-02-2019 09:27

Het fileleed op de A28 heeft nu ook de aandacht van het Europees Parlement. VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal stelt schriftelijke vragen over de dichtslibbende snelweg, naar aanleiding van berichtgeving in de Stentor. Uit gegevens van Rijkswaterstaat blijkt dat de files op Overijsselse snelwegen afgelopen jaar met 53 procent groeiden.

Nagtegaal haakt met haar vragen aan bij Transport en Logistiek Nederland, dat wijst op het groeiende belang van de snelweg doordat de Duitse E233 wordt verbreed. Als gevolg daarvan wordt voor het vrachtverkeer vanaf Hoogeveen de route richting Noord-Europa beter en zal het belang van de A28 toenemen als onderdeel van een Europese corridor. 

Onmisbaar

Waar TLN becijferde dat het vrachtvervoer in Nederland jaarlijks 1,3 miljard schade lijdt door filevorming, heeft ook de Europese Commissie deze problematiek al onderkend, geeft Nagtegaal aan. ,,De Commissie onderschrijft dat de overbelasting van het Europese wegennet Europa elk jaar ongeveer 1 procent van zijn bruto binnenlands product kost en dat deze belasting van het wegennet toeneemt’’, schrijft Nagtegaal. ,,Bovendien onderschrijft de Commissie dat vervoer onmisbaar is voor de rest van de economie.’’

Voorkomen

Ze wil weten of de Europese Commissie bereid is om in samenwerking met Nederland concreet met oplossingen te komen om het dichtslibben van de A28 te voorkomen. Vanuit Nagtegaals partij werden ook al schriftelijk vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten van Overijssel en B en W van Zwolle. Daarin werd gepleit voor het aanboren van Europese financieringen. Nagtegaal vraagt de Europese Commissie of die bereid is te investeren in de A28, als belangrijke Europese poort naar Noord-Europa? Dat zou passen in aanpak van overbelasting van het Europese wegennet, geeft ze aan.

Hardenberg.nuDe ChristenUnie wil ook ...

ChristenUnie ChristenUnie Hardenberg 07-01-2019 21:42

ChristenUnie Vechtdal maakt zich sterk voor Mobiliteitsmanifest

ChristenUnie ChristenUnie Hardenberg 20-03-2018 15:57

https://hardenberg.christenunie.nl/k/n6069/news/view/1206139/354349/ManifestEen goede bereikbaarheid van gemeenten in het Vechtdal staat en valt met goede verbindingen in spoor, fietspaden en (vaar)wegen. Een verbetering hiervan kan alleen worden bereikt in nauwe samenwerking en via een gemeenschappelijke investering van zowel het Rijk, de provincie als de betreffende gemeenten. Deze kernboodschap hebben de ChristenUnie fracties van provinciale staten en de gemeenten Dalfsen, Ommen, Hardenberg en Twenterand vanmiddag als Mobiliteitsmanifest aangeboden aan ChristenUnie kamerlid Eppo Bruins.

De ChristenUnie vindt het van groot belang dat er gemeenschappelijk wordt gewerkt aan een verdere ontwikkeling van duurzame vervoersvormen. Dit komt ten goede aan het gevoel van veiligheid en geeft een impuls aan aspecten als onderwijs en zorg en bevordert zowel de werkgelegenheid in het Vechtdal als de leefbaarheid in grotere en kleinere kernen.

In het manifest worden enkele concrete maatregelen genoemd. Op het gebied van het openbaar vervoer zijn dat o.a. het realiseren van volledig dubbel spoor door het Vechtdal, aansluiting bij Herfte optimaliseren, betere busverbindingen tussen kernen, ontwikkeling stationsomgeving van Hardenberg en realisatie van een station in Bergentheim.

Ten aanzien van het autogebruik pleit het manifest voor opwaardering van de N36 naar een A36 en een verbindingsas van A35 naar Drenthe, vergroten van de veiligheid van de N377 bij Nieuwleusen, optimaliseren van de N340 en een verbetering van de doorstroming van de A28 bij Zwolle en Harderwijk.

Ook wat betreft het fietsgebruik komt het manifest met een oproep voor realisatie van een fietssnelweg in het Vechtdal met cofinanciering vanuit het landelijk programma, het investeren in fietsvoorzieningen bij stations en het vergroten van de fietsveiligheid bij parallelwegen als de N340, N377 en N348.

Lees hier het MobiliteitsManifest

Politiek debat in Slagharen #GR2018. ...

D66 D66 Hardenberg 15-03-2018 19:07

Politiek debat in Slagharen #GR2018. Met D66 Hardenberg, CDA Hardenberg, Christenunie Hardenberg, Pvda Hardenberg, VVD Hardenberg, OpKoers.nu, GroenLinks Hardenberg, SGP Hardenberg, 50plus Hardenberg.

Schriftelijke vraag VVD Hardenberg inzake kruising Moerheimstraat/ Mien Ruyslaan

VVD VVD Hardenberg 03-01-2018 01:28

Op 28 december 2017 vond er op de kruising Moerheimstraat/ Mien Ruyslaan in Dedemsvaart een aanrijding plaats. Beide auto’s waren zwaar beschadigd en de brugleuning is ontzet. Los van het feit over de oorzaak van dit specifieke verkeersongeluk, lijkt deze kruising maandelijks het toneel te zijn van  een verkeersongeluk.  Recent nog een ongeluk waarbij één van de botsende auto’s net niet te water raakte.

Ondanks alle waarschuwingsborden en signalen blijkt deze kruising niet veilig te zijn. De angst voor ongelukken met zwaar lichamelijk letsel ( of erger) wordt steeds groter.

Deze kruising wordt erg intensief bereden in verband met de verbinding Dedemsvaart-Zuid naar elders en ook de verkeersbewegingen oost-west v.v. De kruising is onoverzichtelijk niet alleen door bebouwing maar ook doordat er verschillende lijnen door en langs elkaar lopen. Het is een kruising, een kanaal, een brug en ventweg aan de  zuid-kant: het is juist dit totaal-plaatje dat een onrustig beeld oproept.

Bij het Plaatselijk Belang Dedemsvaart staat deze kruising hoog op de “actielijst” en is al jaren onderwerp van gesprek.

 

Vraag:

1.       Bent u op de hoogte van de recente aanrijdingen?

2.      Wilt u ons, bij de beantwoording, een overzicht geven van de aanrijdingen en de oorzaken daarvan, van de laatste drie jaar?

3.       Wilt u op korte termijn met het Plaatselijk Belang Dedemsvaart en politie in overleg welke maatregelen op korte – en op lange termijn noodzakelijk zijn om het aantal ongelukken op deze kruising te verminderen? Zo nee, waarom niet?

4.      Wilt u ons op de hoogte brengen van de resultaten van het hierboven aangegeven overleg en binnen welke termijn en welke maatregelen  u eventueel  gaat nemen?

Grootste knelpunten tussen Zwolle en Hardenberg opgelost

VVD VVD Hardenberg 19-02-2016 08:33

Afgelopen woensdag hebben Provinciale Staten besloten tot verbetering van een aantal belangrijke wegen in het Vechtdal. VVD-Statenlid Regien Courtz verwacht dat de Staten het er nog vaker over zullen hebben, maar hoopt dat het dan over de voortgang van de uitvoering zal gaan: ‘Er wordt al veel te lang gesproken en te weinig gedaan. Met het genomen besluit gaat de schop in 2018 de grond in. Dat is goed nieuws.’

 De VVD is op dit moment dan ook tevreden met het totaalpakket: ‘Deze variant is de politiek haalbaar en kan nu ook uitgevoerd kan worden. Het heeft geen zin om te blijven hangen in wat niet kan. We kunnen de grootste knelpunten nu oplossen. We zijn blij met de oplossing voor de Knoop A28 bij Zwolle bij het spoor tussen Zwolle en Dalfsen en het feit dat de onderdoorgang bij Balkbrug er gaat komen. Verder worden de verkeerslichten op de wegen “tovergroen” uitgevoerd; ze worden zo afgesteld dat het vrachtverkeer soepel kan doorrijden. Net als de dubbele opstelstroken komen zij de doorstroming en verkeersveiligheid ten goede.’

Bovenop het voorliggende voorstel, heeft de  VVD een amendement mee ingediend, om maatregelen toe te voegen gericht op de situatie rond Varsen: ‘Voor ons is het belangrijk dat hier gewoon doorgereden kan worden. Aanvullend gaan we kijken naar de veiligheid en leefbaarheid. Veel scholieren maken gebruik van deze route, het is belangrijk dat zij hier veilig kunnen fietsen.’

De N377 is daarbij niet uit het oog verloren: ‘De afgelopen maanden heb ik veel met aanwonenden en gebruikers van die weg gesproken. Hoeveel van hun wensen we kunnen waarmaken, is afhankelijk van de uitkomst van de aanbesteding. Die houden we dan ook scherp in de gaten.’

Hoewel niet alles wat de VVD wil op voldoende steun kan rekenen, is Courtz’ conclusie positief: ‘Met het pakket aan maatregelen worden de grootste knelpunten tussen Zwolle en Hardenberg op korte termijn opgelost. Er is de afgelopen jaren door gemeenten en ondernemers - bijvoorbeeld op Hessenpoort - fors geïnvesteerd, in de verwachting dat de bereikbaarheid wordt verbeterd. De economie trekt aan, de verkeersbewegingen nemen toe, het is tijd om te handelen. Wij moeten, als Provincie, nu ook over de brug komen. Met het aangenomen voorstel gaan we dat ook daadwerkelijk doen, met de volhartige steun van de VVD.’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.