Nieuws van politieke partijen in Krimpenerwaard inzichtelijk

28 documenten

Gemeente Belang Krimpenerwaard pleit voor rotonde bedrijventerrein Stolwijk – Zuid

Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Krimpenerwaard 30-10-2019 20:04

Tijdens de commissievergadering d.d. 29 oktober heeft Gemeente Belang Krimpenerwaard wederom gepleit voor de aanleg van een rotonde op de kruising N207 en de Koolwijkseweg in Stolwijk.

Naast de gewenste rotonde heeft Gemeente Belang Krimpenerwaard in een eerder stadium voor een onderzoek gepleit voor de aanleg van een ontsluitingsweg vanuit de wijk Bovenkerk richting de gewenste rotonde op de kruising N207 – Koolwijkseweg om op deze wijze een extra ontsluitingsweg voor het verkeer te creëren.

Klik hier voor een eerder geplaatst artikel over dit onderwerp.

Klik hier voor een eerder geplaatst artikel over dit onderwerp.

Bereikbaarheid Krimpenerwaard versus Verkeersplan Gouda

VVD VVD Krimpenerwaard 16-10-2019 09:38

VVD bezorgd over ontwikkeling verkeersplan Gouda

https://krimpenerwaard.vvd.nl/nieuws/36831/bereikbaarheid-krimpenerwaard-versus-verkeersplan-gouda

De Gemeente Gouda is bezig met de ontwikkeling van een verkeersplan voor de stad. Het project voorziet in het autoluw maken van de binnenstad, het sterk terug dringen van het verkeer op de Goudse singels enz enz. Er komen, als de plannen doorgaan, afsluitingen op de singels waardoor hier geen doorgaand verkeer meer mogelijk is. Woordvoerder Machiel Kleingeld van vervoersmaatschappij Arriva schets een doemscenario voor de bussen als het verkeersplan wordt uitgevoerd. Het zal onder andere zorgen voor langere reistijden. Nu heeft de provincie onlangs een R-Net verbinding tussen Schoonhoven en Gouda gerealiseerd. Dit om het Openbaar Vervoer te verbeteren en de reistijden drastisch omlaag te brengen. De bedoeling is dat meer inwoners de bus gaan nemen en de auto laten staan. Met als resultaat minder files , betere bereikbaarheid en minder luchtverontreiniging. 

 

Vragen

1.    Is de wethouder op de hoogte van dit verkeersplan en wordt hij hierin ook gekend?

2.    Bij de totstandkoming van de snelle R-Net verbinding is de route door diverse wijken in Bergambacht en Schoonhoven opgeheven net zoals diverse haltes. Dit leidde tot enige onvrede onder onze inwoners. Door dit Goudse verkeersplan zou het voordeel van deze opheffing, namelijk een snellere reistijd, weer helemaal tot niet gebracht worden. Wij vinden dit onacceptabel. Vindt de wethouder dit ook? En zo niet, waarom niet?

3.    Wij verzoeken de wethouder om onze zorg met klem over te brengen en zich hard te maken om de Fluwelensingel en de Blekerssingel open te houden voor de R-Net verbinding Gouda- Krimpenerwaard waardoor de reistijden niet verslechteren. Het liefst zelfs verbeteren.

4.    Kan de wethouder er ook op aandringen dat het Groene Hart Ziekenhuis voor onze inwoners goed en snel bereikbaar blijft? Spoedgevallen zal geen probleem vormen maar wel als inwoners op ziekbezoek willen gaan. 

5.    Kan de wethouder, nu de R-Net verbinding tussen Gouda naar Schoonhoven enige tijd functioneert, aangeven hoeveel passagiers er nu daadwerkelijk meer van het openbaar vervoer gebruik zijn gaan maken?

 

 

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; line-height:11.35pt; mso-line-height-rule:exactly; mso-pagination:widow-orphan; tab-stops:0cm 17.85pt; font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:11.0pt; font-family:"Arial",sans-serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-font-family:"Times New Roman";} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; margin-bottom:.0001pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:683556038; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-1898260858 68354063 68354073 68354075 68354063 68354073 68354075 68354063 68354073 68354075;} @list l0:level1 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:alpha-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level3 {mso-level-number-format:roman-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:right; text-indent:-9.0pt;} @list l0:level4 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:alpha-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level6 {mso-level-number-format:roman-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:right; text-indent:-9.0pt;} @list l0:level7 {mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:alpha-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt;} @list l0:level9 {mso-level-number-format:roman-lower; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:right; text-indent:-9.0pt;} -->

 

ChristenUnie Krimpenerwaard heeft vragen over fietsveiligheid in onze gemeente.

ChristenUnie ChristenUnie Krimpenerwaard 20-09-2019 06:28

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1279614/603672/IMG_3091.jpgIn de Krimpenerwaard worden de voorrangsregels voor fietsers willekeurig toegepast. De enen keer heeft de fiets voorrang, de andere keer de auto. Op de foto's ziet u de verschillen.

Hierdoor ontstaan er gevaarlijke situaties. Auto's geven namenlijk regelmatig toch de fietser voorrang terwijl dat niet het geval is. Door deze onduidelijkheid ontstaan er gevaarlijke situaties omdat

1) Er soms een achterop komende auto in gaat halen en de fietser niet ziet.

2) Een auto vanaf de andere rijrichting geen vaart heeft geminderd en daardoor hard moet remmen.

3) De fietser het toch niet aandurft over te steken en dit onduidelijkheid geeft voor de automobilist.

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1279614/603672/christenunie-krimpenerwaard-heeft-vragen-over-fietsveiligheid-in-onze-gemeente.html

Wij vragen het college het volgende uit te spreken:

a) De gemeente Krimpenerwaard heeft de ambitie een fietsvriendelijke gemeente te zijn.

b) In de geemnet Krimpenerwaard heeft fietsveiligheid prioriteit.

c) Fietsen gezond is en dat fietsende forensen de verkeersdruk op de Algra-corridor verlagen.

d) Het verstandig is als de voorrangsregels klip en klaar duidelijk zijn en dat de in het verkeer kwetsbare fietser voorrang krijgt op de auto.

e) Om die reden te inventariseren waar de auto in de Krimpenerwaard voorrang krijgt bij fietspaden en deze voorrangsregel te wijzigen in het belang van de veiligheid van de fietser.

De ChristenUnie hoopt dat wethouder Bening snel de toegezegde fietsagenda presenteert en deze aanpassing daarin mee neemt!

Politiek Café

Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Krimpenerwaard 18-09-2019 16:03

Fractievoorzitter Willem Schoof nam op 12 september deel aan het politiek café van RTV Krimpenerwaard. Gespreksonderwerpen, het kernenbeleid in de gemeente Krimpenerwaard en de verkeersveiligheid rond de scholen.

Krimpenerwaard heeft een van de duurzaamste wagenparken van de regio

Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Krimpenerwaard 17-07-2019 09:01

Gemeente Krimpenerwaard investeert in elektrische auto’s. Inmiddels is het grootste deel van de voertuigen geleverd. Vijftien auto’s zijn elektrisch, waarbij is gekozen voor beproefde techniek. De voertuigen hebben een actieradius van meer dan tweehonderd kilometer. Dit is ruim voldoende voor het werk binnen de Krimpenerwaard. Daarnaast heeft ieder elektrisch voertuig een eigen laadpunt, om de bedrijfszekerheid te waarborgen.

Voorbeeldfunctie                                                                                                              Wethouder Bert Bening:(D66) “Verduurzaming van ons wagenpark was een grote wens, die met de aanschaf van de elektrische voertuigen in vervulling is gegaan. Wij hopen hiermee een voorbeeld te zijn.”

Niet alle voertuigen konden vervangen worden voor een elektrische auto. Zo zijn er negentien dieselvoertuigen aangeschaft die voldoen aan de strenge Euro 6 norm. Dit zijn bijvoorbeeld zwaardere bestelbussen met een kraan, waarvan nog geen elektrische varianten met voldoende actieradius leverbaar zijn. Overigens wordt bij een toekomstige vervanging altijd de aanschaf van een elektrisch voertuig overwogen.

Door de combinatie van elektrisch rijden en de schoonst mogelijke diesels beschikt de gemeente Krimpenerwaard over één van de duurzaamste wagenparken in de regio.

En dat levert grote voordelen op qua CO2 uitstoot, stikstof en fijnstof, waardoor de uitstoot aan alle huidige Europese afspraken voldoet. Het oude wagenpark was toe aan vernieuwing. Er is in totaal 1.8 miljoen geïnvesteerd in de aanschaf van in totaal 34 voertuigen.

Oproep voor extra oeververbinding Krimpenerwaard

Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Krimpenerwaard 27-05-2019 21:40

De ondernemersvereniging Evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN) roepen het Rijk en de regio Rotterdam op om te kiezen voor een extra oeververbinding naar de Krimpenerwaard. Alleen deze optie voor een nieuwe verbinding ontlast de Van Brienenoordbrug en verbetert de bereikbaarheid de Krimpenerwaard.

In november 2018 reserveerde het Rijk en de regio Rotterdam bijna 500 miljoen euro voor een extra oeververbinding. Nu ligt de keuze voor of de oeververbinding naar Feyenoord City (Oost-variant) of naar de Krimpenerwaard (Oost-Oost variant) gaat. Het bedrijfsleven heeft een duidelijke voorkeur voor de variant richting de Krimpenerwaard.

Gemeente Belang Krimpenerwaard heeft in een eerder stadium al aangegeven. “Willen wij als Krimpenerwaard vitaal blijven in de toekomst dan is nu het moment gekomen om daar stappen in te zetten. In de visie van Gemeente Belang Krimpenerwaard is dit bestuurlijk realisme, voorsorteren en stappen durven zetten voor een vitale toekomst bestendigde Krimpenerwaard.Waar woningbouw in en rond de kernen nodig is en voorzieningen zoals een basisschool aanwezig zijn en blijven, een betere bereikbaarheid van de Krimpenerwaard is hier een onderdeel van”.

Klik hier voor het artikel, Vervoerders: Wij willen een brug naar de Krimpenerwaard!

Klik hier voor het artikel, Bedrijfsleven: ‘Rijk en regio, kies voor oeververbinding Krimpenerwaard’.

Klik hier voor het eerder gepubliceerd artikel, Bestuurlijk realisme creëert reuring en levendigheid.

Klik hier voor het artikel, Kies voor oeververbinding Krimpenerwaard.

Krimpen aan den IJssel – Ouverturelaan: een ondoordacht plan van de coalitiepartijen als alternatief voor een slecht plan van het college.  SGP Krimpen aan den IJssel Krimpen aan den IJssel – Ouverturelaan: een ondoordacht plan van de coalitiepartijen als alternatief voor een slecht plan van het college. 

SGP SGP D66 VVD Krimpenerwaard 25-05-2019 00:00

  SGP Krimpen aan den IJssel

                                                                                25 mei 2019

PERSBERICHT

  Krimpen aan den IJssel – Ouverturelaan: een ondoordacht plan van de coalitiepartijen als alternatief voor een slecht plan van het college. 

Afgelopen dinsdagavond is er in de gemeenteraad een debat gevoerd over de verkeerskundige aanpassingen van de Ouverturelaan. Dit was bijzonder omdat eerder deze maand in de commissievergadering het voorstel (van het college) door de overgrote meerderheid van de gemeenteraad als ‘niet rijp voor besluitvorming’ was aangemerkt. Belangrijkste punten van kritiek waren het niet betrekken van omwonenden bij de uitwerking van dit voorstel en het “gebruiken” van fietsers als maatregel om verkeer af te remmen. Helaas hebben de coalitiepartijen op het allerlaatste moment een draai gemaakt om het raadsvoorstel toch op de agenda te houden en zodoende een amendement te kunnen indienen. Een amendement met weer een nieuwe variant welke niet met de bewoners is besproken en waarvan de consequenties op de verkeersveiligheid niet zijn onderzocht. 

De SGP wilde niet zélf met nieuwe varianten komen, maar juist de bewoners rond de Ouverturelaan betrekken om, gezamenlijk met andere belanghebbenden, tot een goed doordachtplan te komen. Verbetering op kleine onderdelen, die snel effect sorteren, worden als het aan de SGP ligt als eerste uitgevoerd. Gelijktijdig kan dan een variant worden uitgewerkt die een structurele aanpak voor veiligheid, verkeersintensiteit, geluid en uitstoot waarborgt. Samen met bewoners en overige belanghebbenden zoeken naar een oplossing, zonder vooraf allerlei beperkingen op te leggen. Helaas bleek voor deze motie geen meerderheid in de gemeenteraad te zijn.

 De coalitiepartijen  hebben zich daags voor de raadsvergadering verenigd en kwamen met weer een nieuwe variant. Aangezien deze partijen (SvK, LK , VVD en D’66) de meerderheid in de gemeenteraad hebben, is het door hen ingediende amendement aangenomen. Een amendement met een heel nieuwe variant waarvan de consequenties niet zijn doordacht en met betrokkenen niet is besproken. Tijdens de raadsvergadering heeft de SGP geen duidelijkheid gekregen over de strekking van het amendement. Wat wordt er bedoeld met minder kruisingen (en aanpassing verplichte rijrichting van diverse straten), het aanbrengen van een asmarkering, fietsers over de Graafkade en stimuleren van inwonersinitiatieven? Een doorrekening en verantwoording van kosten ontbreekt, evenals een gedegen onderbouwing van de consequenties m.b.t de verkeersveiligheid, verkeersintensiteit, geluid en uitstoot. De coalitiepartijen voelen zich daadkrachtig, de SGP ziet het aangenomen amendement als een ondoordacht plan wat straks alleen maar verliezers kent.

 -- einde persbericht.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de fractievoorzitter van de SGP, Arrèn van Tienhoven (06-53599589).

Zie ook: www.krimpenaandenijssel.sgp.nl

 

 

Gezamenlijke aanpak geluidsoverlast motoren Krimpenerwaard

Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Krimpenerwaard 18-05-2019 12:09

De bewonersactiegroep ‘Geluidoverlast Motorfietsen’ in de Krimpenerwaard, gemeente Krimpenerwaard, politie Eenheid Den Haag en de Motorrijders Actie Groep (MAG) nemen de komende maanden gezamenlijk actie tegen geluidoverlast van motoren.

De actie bestaat uit: Het plaatsen van spandoeken met de tekst: “Welkom maar, mag het iets zachter?” op negen verschillende plaatsen in de gemeente Krimpenerwaard.

Klik hier voor een eerder gepubliceerd artikel over dit onderwerp.

Klik hier voor het artikel: Stil protest tegen geluidsoverlast motoren Krimpenerwaard.

Motie Verkeersveiligheid Gouderak

Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) D66 VVD ChristenUnie Krimpenerwaard 11-03-2019 09:29

De ingediende motie met betrekking tot de verkeersonveilige situatie op het Middelblok en de Dorpsstraat in Gouderak is door wethouder Bening (D66)overgenomen. De motie is ingediend door VVD, ChristenUnie, Lokaal op 1, D66 en Gemeente Belang Krimpenerwaard.

De verkeersdrukte in de kern Gouderak en de wegen naar Gouderak neemt toe. Zowel via het Middelblok als in de Dorpsstraat in Gouderak, maar ook sluipverkeer wat gebruik maakt van het Veerstalblok en hier de landbouwsluis negeert ondanks de borden die dit stuk het predicaat fietspad geven. Hier zijn de laatste twee jaar al verscheiden ernstige ongelukken gebeurd. Ook het toenemende zware vrachtverkeer dat over het Middelblok en door de Dorpsstraat komt wat gevaarlijke en onwenselijke situaties oplevert, zeker omdat in de Dorpsstraat twee vrachtauto’s elkaar niet kunnen passeren.

Wethouder Bening heeft toegezegd onderzoek te doen naar deze verkeersonveiligheid, in het geval van de Veerstalblok en Middelblok gaat de weghouder in  overleg met wegbeheerder HHSK en gaat zich beraden op passende maatregelen om de verkeersveiligheid in Gouderak te verbeteren.

Klik hier voor het artikel: Sluit het hier maar af voor vrachtverkeer.

Termijn aanvraag rijbewijsverlenging blijft krap

Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Gemeente Belang Krimpenerwaard (VGBK) Krimpenerwaard 20-02-2019 09:06

Recent stelde commissielid Géja Stuijt vragen aan het college met betrekking tot de termijn van aanvraag voor rijbewijsverlenging.

Drie maanden voordat het rijbewijs verloopt worden inwoners per brief door de geïnformeerd dat het rijbewijs verloopt en een aanvraag gestart kan worden. Het termijn van drie maanden blijkt in de praktijk voor senioren en mensen die eerst een medische keuring moeten ondergaan t.g.v. een ziekte of handicap te kort. Het traject van aanvraag en keuring kan oplopen tot zes maanden. Met als gevolg dat de aanvrager enige tijd zonder rijbewijs zit. Het blijkt een landelijk probleem te zijn waarbij de oorzaak bij het CBR ligt.

De beantwoording van het college was als volgt

De herinneringsbrieven worden verstuurd vanuit het *RDW en niet van uit de gemeente. De gegevens betreffende de rijbewijzen zijn alleen geregistreerd bij de RDW en hierop kunnen wij geen selectie maken. Wij kunnen dus niet bepalen wanneer een rijbewijs gaat verlopen. Normaliter is drie maanden van te voren tijdig genoeg, maar vanwege problemen bij het CBR (deze instantie verzorgt de keuringen) is dit nu soms te krap. Vanaf maart 2019 hoopt het *CBR weer de diensten tijdig te kunnen leveren. Binnenkort wordt vanuit de gemeente een melding hiervan gemaakt op de gemeentepagina en de website.

Gemeente Belang Krimpenerwaard zal dit dossier blijven volgen.

Klik hier voor een eerder gepubliceerd artikel over dit onderwerp.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.