Nieuws van politieke partijen in Noord-Brabant inzichtelijk

15 documenten

Einde aan horror kruispunt

CDA CDA Noord-Brabant 28-08-2020 13:33

Het was CDA Statenlid Roland van Vugt, nu CDA-Wethouder in Altena die in 2016 pleite voor een snelle aanleg van een rotonde bij de kruising Maasdijk en de provincialeweg N322. De N322 verbindt de snelwegen A2 en A27 met elkaar. Hierdoor, en vanwege de aan deze weg gelegen bedrijventerreinen met veel logistieke transporteurs, wordt de N322 druk bereden door vrachtverkeer. Dagelijks passeren vele tientallen scholieren dit kruispunt. Ook is de Maasdijk een veelgebruikte toeristische fietsroute. Kortom een gevaarlijke mix van verkeerstromen die elkaar op dit kruispunt treffen. Volgens van Vugt was deze kruising een ware horror. Je houdt je hart vast wanneer scholieren hier oversteken, terwijl zwaar vrachtverkeer voorbij dendert en automobilisten langs razen.” De afgelopen jaren hebben diverse ongevallen plaatsgevonden waarvan helaas één met dodelijke afloop. Voor CDA-Altena was dit ook een reden om dit punt op te nemen in haar verkiezingsprogramma om zo een einde te maken aan dit “Horror kruispunt” en samen met de provincie de snelheid erin te houden om dit snel te realiseren. Inmiddels zijn de werkzaamheden bijna gereed en we zijn blij met deze aanpassing die voor weggebruikers de nodige veiligheid zal opleveren.

Poll: Meer of minder internetconsultatie?

D66 D66 Noord-Brabant 25-10-2019 08:13

Het is een beetje gekscherend bedoeld de bovenstaande tekst maar het is wel een voorbeeld van hoe makkelijk het kan zijn om de mening van anderen te vragen over een kwestie. Zeker via het internet. D66 Statenlid Eric Logister vroeg zich dan ook af hoezo de Gedeputeerde Staten tot nu toe nog geen opvolging hebben gegeven aan het op een jaar geleden tijdens de begrotingsbespreking aangenomen motie.

In een aantal vragen aan de Gedeputeerde spreekt hij ook zijn zorgen uit. “Waarom bent u hierin niet geslaagd” en “heeft u al zicht op de manier u dit wil gaan vormgeven.”

Aanleiding van de motie is voorstel een werkgroep Internetconsultatie in te stellen. Hoewel D66 groot voorstander is van internetconsultatie om het voorgenomen beleid te toetsen bij de Brabander zitten we niet op een nieuwe werkgroep te wachten. “Er moet gewoon geklust worden”, zegt Logister. “In andere takken van sport is dit al heel normaal en wij moeten mee in die trend.” Hij vraagt dan ook specifiek aan de Gedeputeerde bij welke organisaties men informatie heeft opgehaald om te leren hoe er vorm kan worden gegeven aan de motie.

Vrijdagochtend om 12 uur is het aan de gedeputeerde om met een antwoord te komen.

HYPER HYPER(loop)

D66 D66 Noord-Brabant 25-10-2019 08:10

Het is al weer een tijd geleden dat de Duitse dance DJ Scooter met het nummer HYPER een hit scoorde maar Elon Musk is het nummer zeker niet vergeten, al zal hij er een andere associatie bij hebben.

Elon Musk heeft namelijk in 2016 een prijs uitgereikt aan het Delftse initiatief Hardt. Het gaat hier om het idee om zeer snelle verbindingen te maken met capsules die magnetisch worden voortgedreven in buizen, een Hyperloop.

Nu het bedrijf enkele succesvolle testfases heeft doorlopen zoekt het een terrein waar men het European Hyperloop Centre wil starten. D66 Noord-Brabant vindt al jaren dat dit soort initiatieven omarmt moeten worden en vraagt zich dan ook af of de provincie al in gesprek is met het bedrijf. Dit omdat wij als Brabant toch echt dé provincie zijn voor technologische innovatie. “Maar ook omdat dit wel een oplossing zou kunnen gaan bieden voor veel mobiliteitsproblemen die nu spelen”, voegt vragensteller Arend Meijer (fractievoorzitter D66 Noord-Brabant) toe.

Het idee van een Hyperloop is eigenlijk heel simpel: zie het als buizenpost maar dan op een veel grotere schaal. Doordat de capsules reizen in een vacuüm gesloten buis zijn er erg hoge snelheden te bereiken. Dit soort grootschalige, moderne OV middelen zijn de oplossing voor diverse problemen. Zowel op gebied van doorstroming van het verkeer, milieu en natuur. “Voor de mobiliteit, technologie én economie van de toekomst zou het heel goed zijn wanneer dit EHC in Brabant zou landen”, besluit een bijzonder enthousiaste Meijer.

De Partij voor de Dieren wil een ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Noord-Brabant 28-02-2019 19:16

De Partij voor de Dieren wil een gezonde leefomgeving voor alle Brabanders. 🌳 Fijnstof, geur, geluid en ziektekiemen van de (vee-)industrie en het verkeer tasten de gezondheid ernstig aan. 🚗💨👎 Dat vraagt om strengere regels. Zie ook onze andere speerpunten: https://noordbrabant.partijvoordedieren.nl/verkiezingsprogramma

De Partij voor de Dieren wil een ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Noord-Brabant 28-02-2019 16:00

De Partij voor de Dieren wil een gezonde leefomgeving voor alle Brabanders. 🌳 Fijnstof, geur, geluid en ziektekiemen van de (vee-)industrie en het verkeer tasten de gezondheid ernstig aan. 🚗💨👎 Dat vraagt om strengere regels. Zie ook onze andere speerpunten: https://noordbrabant.partijvoordedieren.nl/verkiezingsprogramma

SP: Er valt wel wat te verbeteren aan de N279 Zuid

SP SP Noord-Brabant 14-12-2018 13:28

Willemieke Arts heeft bij de statenvergadering van 7 december jl de volgende tekst uitgesproken namens de SP:

Voorzitter,  Vandaag hebben we het over het Inpassingsplan voor de N279 Veghel-Asten, kortweg N279 Zuid.

Eindelijk, want aan de weg zoals hij nu functioneert, valt wel wat te verbeteren. Er is flink wat tijd en overleg gestoken in het zoeken naar een verkeersoplossing voor een aantal bekende knelpunten, zoals daar zijn: de omleiding bij Zijtaart, de ontsluiting van diverse kernen langs het tracé en de situatie bij Helmond/Dierdonk/Rijpelberg. Ook zijn bewonersavonden voor Gemert-Bakel, Helmond-Noord georganiseerd en een voortdurende info vanuit Helmond naar de Klankbordgroep met inwoners uit die wijken, die zo van elke stap in het proces tot de uiteindelijke keuze op de hoogte is gehouden.

Het huidige voorstel, zoals dat nu voorligt, is de uiteindelijke keuze van de Stuurgroep met uitzondering van Gemert-Bakel. Dit voorstel kent een aantal pijnpunten. Maar is ook, naar onze mening het best mogelijke. Ik zal hier die punten kort noemen, want ze komen ook in een flink aantal inspraakreacties terug en verdienen daarom een serieuze reactie van onze kant.

Allereerst de uitvoering van 2*1 rijbanen en de kunstwerken op 2*2. Dit is volledig in lijn met het standpunt van onze partij t.a.v. nieuwe wegen, nl. eerst alle andere maatregelen nemen en pas in laatste instantie extra asfalt. Dus alleen, als het echt nodig is. En uit de huidige gegevens blijkt, dat vooralsnog 2*1 voldoet tot ver na 2030. Wij vinden een uitvoering van 2*2 mede onwenselijk op dit moment, omdat de weg daarmee een alternatief zou worden voor de reguliere route van met name vrachtverkeer naar het noorden, vrachtverkeer, dat niet in de regio zelf hoeft te zijn. Dat moeten we niet willen.

2 Voor het goed functioneren van de opgeknapte N279 Zuid met ongelijkvloerse kruisingen, zal ook het onderliggende wegennet goed moeten functioneren. Zo ligt er nog een wens voor een fietsbrug bij Keldonk, een betere verkeersafwikkeling in en bij Veghel en bijv. de brug bij Beek&Donk, om maar wat punten te noemen. Wij vinden, dat de provincie ook daar waar het feitelijk niet meer een provinciale maar een gemeentelijke taak is, de gemeentes zo goed mogelijk moet helpen bij het oplossen van deze knelpunten, meer dan alleen het toepassen van SmartMobility. Uiteindelijk komt dat nl. ook het functioneren van de N279 Zuid ten goede.

3 dan de geplande omleiding om Dierdonk. Er is heel lang gekeken naar mogelijke tracees. Uiteindelijk is voor deze variant gekozen, omdat het op de route langs het kanaal verkeerstechnisch niet mogelijk is een goede aftakking van en naar Helmond ongelijkvloers te realiseren. Op die plek een 2*2 uitvoering zou pas echt een scheidslijn creëren en van Dierdonk een eiland maken. De plannen voorzien in een optimale inpassing met de modernste technieken, zodat de omleiding niet zichtbaar is en zo min mogelijk geluidsoverlast oplevert. Dat is een voordeel voor de meeste bewoners t.o.v. de huidige situatie op een paar bewoners na , helaas. Ook heeft de gedeputeerde in de cievergadering toegezegd om te kijken of er energie-opwekking  mogelijk is, bijv. door zonnepanelen in de geluidswering te verwerken en daarbij ook de wijk zoveel mogelijk te laten participeren.

De geplande omleiding gaat helaas dwars door natuurgebied. Uiteindelijk is hier toch voor gekozen, omdat de andere alternatieven niet voldeden. We zijn blij, dat de bijbehorende natuurcompensatie dichtbij in de directe omgeving van het tracee kan plaatsvinden.

Kortom: zoals iedere keer weer blijkt bij grote, ingrijpende wegenprojecten, kun je het helaas niet iedereen naar de zin maken.

De verbetering van de N279 Zuid is hard nodig. Dit Inpassingsplan voorziet hierin. Maar het tempo waarin het huidige vrachtverkeer en ook het andere autoverkeer groeit, moet ons aan het denken zetten. En we moeten ons, samen met de andere overheden heel serieus afvragen, of we die groei aan de bron aan kunnen pakken, in plaats van er steeds klakkeloos achteraan te lopen.

Zie ook: Wegen in Brabant

Het moet niet gekker worden!

SP SP Noord-Brabant 12-11-2018 15:49

Staan of bussen opheffen?

Via het blad De Reiziger van reizigersplatform Roover werd de SPfractie Noord-Brabant onlangs geattendeerd op een internetenquête die Arriva in Noord-Brabant aan het houden is. Centraal in deze enquête staat het al dan niet moeten staan in de bus tijdens de spits. Arriva wil weten, of en vooral hoe lang staan een buspassagier nog acceptabel vindt.

Maar de prijsdaarvoor is onaanvaardbaar, vindt de SP: meer bussen in de spits zou minder busritten ’s avonds en in het weekend betekenen. De fractie stelt hierover vragen en wil graag weten of een en ander met instemming van GS gebeurt.

(Hieronder vindt u de vragen)

De SP StatenfractieNoord-Brabant is behoorlijk geschrokken van een bericht van november 2018 in het blad van reizigersvereniging Roover De Reiziger. Daarin is sprake van een enquete van Arriva onder buspassagiers in Noord-Brabant over wat nog een acceptabele tijd is dat men bij drukte in de bus moet staan. Verder wordt in de meningspeiling gesteld, dat meer bussen in de spits  om lang staan te beperken, zal leiden tot het schrappen van bussen ’s avonds en in het weekend. Er wordt  gevraagd wat de voorkeur heeft.

Hierover heeft Willemieke Arts van de SPfractie de volgende vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten:

Zijn GS op de hoogte van deze enquete en heeft die haar instemming? Weten GS onder welke reizigers en hoe deze enquete wordt afgenomen? Zijn GS het een met de keuze tussen meer zitplaatsen in de spits of het handhaven van bussen op minder courante tijden? Strookt deze keuze met het beleid dat wij in de huidige OVvisie nastreven? De SP is van mening , dat het al dan niet handhaven van busritten moet afhangen van het feitelijke aantal reizigers op minder courante tijden en van het beschikbaar zijn van een fatsoenlijk, betaalbaar alternatief voor de reiziger. Delen GS deze mening? Kan Arriva n.a.v. de uitslag van deze enquete de buslijnen “ uit de vaart nemen” ? En in hoeverre kan de provincie Arriva dwingen om zonder repercussies elders op drukke spitslijnen gewoon voldoende capaciteit in te zetten?

Zorgen over verlichting Kurenpolderweg

CDA CDA Noord-Brabant 18-10-2018 08:48

CDA Altena stelt vragen over verlichting Kurenpolderweg Hank Openbare verlichting speelt een belangrijke rol met betrekking tot onze sociale veiligheid in onze maatschappij. Ook in onze gemeente. Toch zijn we ons hiervan nauwelijks bewust. De noodzaak van een goede openbare verlichting wordt pas duidelijk wanneer deze, om wat voor reden dan ook, niet meer goed functioneert. Pas dan blijkt dat zonder openbare verlichting van veiligheid en comfort op straat gedurende de duisternis geen sprake meer is. Vanuit de Hankse bevolking bereiken ons signalen dat de openbare verlichting op een aantal locaties onvoldoende is. Zo is er sprake van slechte verlichting op de Kurenpolderweg vanaf de Buitendijk naar voetbalvereniging Be-Ready en de tennisvereniging de Ooievaars. Op deze locatie waar de jeugd traint en tennist in de avonduren is het heel erg donker en wordt het als onveilig bestempeld. In - uitgang tennisvereniging de Ooievaars onvoldoende verlichting ln 2015 is het 'beleid- en beheerplan openbare verlichting 2015 - 2025' door de gemeenteraad vastgesteld. In het vervangingsprogramma openbare verlichting 2018 staat aangegeven dat voor Hank slechts 22 armaturen vervangen worden. Nieuwe lichtmasten worden in Hank niet geplaatst. Bij het CDA staat veiligheid op straat hoog op de lijst. Naar aanleiding van bovenstaande ziet de CDA-fractie in gevolge artikel 35 van het reglement van orde de navolgende vragen schriftelijk beantwoord: 1. Wat is de reden dat er maar 22 armaturen worden vervangen in Hank? 2. Veel leden van de sportverenigingen Be Ready en de Ooievaars, waaronder kinderen moeten voor de training of bijeenkomst via de Kurenpolderweg. Bent u het met de inwoners eens dat gelet op de veiligheid hier sprake is van een gevoel van onveiligheid wanneer je als kind maar ook als volwassenen hier alleen over moet in het donker? 3. Wilt u onderzoeken of het mogelijk is hier een aantal lichtmasten bij te plaatsen om zo het gevoel van onveiligheid weg te nemen. 3. Wilt u onderzoeken of het mogelijk is hier een aantal lichtmasten bij te plaatsen om zo het gevoel van onveiligheid weg te nemen.

Bewoners Rijkstraatweg Sleeuwijk tevreden met beantwoording vragen

CDA CDA Noord-Brabant 01-08-2018 17:54

SLEEUWIJK - Begin mei heeft het CDA Altena een reeks vragen gesteld over o.a. de verkeersveiligheid op de Rijkstraatweg in Sleeuwijk. Dit na signalen van diverse bewoners. Inmiddels is er een uitgebreide lijst met antwoorden binnen gekomen. Gelukkig zijn de meeste zorgen die er bij de bewoners hiermee weggenomen en wordt nu ook geluidsarm asfalt serieus overwogen. De beantwoording vindt u hier als bijlage bij die bericht.

SP stemt in met inpassingsplan GOL (maar het was een lastige keuze)

SP SP PvdA Noord-Brabant 21-07-2018 14:21

De achtergrond “GOL” staat voor Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat. De Oostelijke Langstraat is het gebied van Den Bosch t/m Waalwijk. Het “inpassingsplan” staat voor het Provinciale Inpassings Plan (PIP). Dat is zoiets als een bestemmingsplan dat zich over meerdere gemeenten uitstrekt, in dit geval de gemeenten Heusden, Waalwijk en Den Bosch. Eigenlijk zijn er twee PIP’s: een voor het westelijk, en een voor het oostelijk deel.

De gemeenten liggen op een soort zandrug met aan weerszijden een laaggelegen gebied. In het ene stroomt de Maas, in het andere is ruim honderd jaar geleden het Drongelens Kanaal gegraven om Den Bosch droge voeten te geven. De laagte, waar dit afwateringskanaal door de zandrug breekt richting Maas, heet de Baardwijkse Overlaat (naar de naastgelegen Waalwijkse buurt). De Ecologische Verbindingszone langs dit kanaal is gerealiseerd, die in de Baardwijkse Overlaat nog niet. Het gebied aan weerszijden van het Drongelens Kanaal is geen Natura 2000 – gebied, maar de aangrenzende Loonse en Drunense Duinen wel.

De dorpen zijn gebouwd op de zandrug en, door de nood gedwongen, bijna aan elkaar vastgegroeid, met de Baardwijkse Overlaat als onderbreking. Over diezelfde rug loopt ook de A59. Die is zijn carrière begonnen als provinciale autoweg en erft uit die periode negen aansluitingen op 14 km, maar is in 1985 aan Rijkswaterstaat (RWS) overgedragen en inmiddels gedeeltelijk tot autosnelweg geëvolueerd. Het snelwegkarakter enerzijds en de vele afslagen anderzijds wringen, maar de zandrug biedt niet geweldig veel ruimte.

Nu zijn en worden er bij Waalwijk veel grote distributiecentra gebouwd (oa Bol.com), waardoor de druk op de A59 steeds verder toeneemt. Het knelt steeds harder en er ontstaat sluipverkeer. Ook willen dorpskernen hun winkelgebied opstoten in de vaart der volkeren. Daarnaast moet er waterberging worden gevonden, resterende Ecologische Verbindingszones aangelegd, en zijn er cultuurhistorische en recreatiebelangen. Dit totaalpakket heet de Gebiedsontwikkeling.

Voor het pakket is 76 miljoen beschikbaar.

Overeenstemming en conflict Over het grootste deel van het pakket (zeg maar over de ‘natuurkant’) is men het eens, maar over de aanpak van de wegen bestaat felle onenigheid tussen de provincie en de gemeenten (en de andere GOL-partijen) enerzijds en de actiegroep Van Gol Naar Beter en andere bewonersgroepen anderzijds.

Het hoofdprobleem is dat de A59 van RWS is, maar dat RWS op zijn kont blijft zitten en niets doet. Daardoor worden problemen, die eigenlijk op de A59 moeten worden opgelost, afgewenteld op het onderliggend wegennet. De discussie gaat erover hoe dat het beste kan gebeuren. Gezien de ingewikkeldheid van het gebied is er geen ideale oplossing, en daarmee gaat het in praktijk om een keuze uit kwaden, verpakt in veel technische details. De belangrijkste steen des aanstoots is of er een Waalwijkse ontsluitingsweg komt langs de rand van de Baardwijkse Overlaat.

Dat is op zich een serieuze vraag, want het is een mooi gebied. De actiegroep heeft met grote inzet gestreden voor wat zij vond dat goed was, en heeft ook inderdaad een aantal belangrijke wijzigingen gerealiseerd gekregen.

De verhouding tussen de provincie en de gemeenten Bij veel mensen leeft de gedachte, dat de provincie “hoger” is en de gemeenten kan terugfluiten als die iets doen, wat hun inwoners niet zint. Meestal kan dat niet (dan is de gemeente op zichzelf bevoegd gezag) en in die gevallen dat het wel kan, gebeurt het vaak niet omdat de provincie erg terughoudend is om top down iets op te leggen. Bovendien was de provincie tot het PIP gekomen in nauwe samenwerking met de gemeenten. Provinciale Staten konden in dit geval ja of nee zeggen op de PIP, toen dit op 29 juni 2018 ter afdoening voorlag, maar deden dat onder andere niet omdat de gemeenten allemaal vóór het PIP waren. Er is dan geen politieke meerderheid te vinden die dan de lokale democratie bruskeert.

Het debat in Provinciale Staten De actiegroep streed tot het uiterste, maar behalve dat het hen aan steun uit de eigen gemeenteraden ontbrak, werd het ook steeds meer een onnavolgbaar variantenspel met een welles-nietes karakter. De actiegroep beweerde dat het wel kon, wel een probleem oploste, en wel binnen het budget bleef, en gedeputeerde (zeg maar wethouder) Van Merrienboer en zijn ambtenaren beweerden het tegenovergestelde.

Uiteindelijk heeft SP-woordvoerder Willemieke Arts de Gedeputeerde gesteund. Het PIP kreeg een meerderheid.

Wel hebben SP en PvdA nog een motie ingediend, die opriep om bij de uitvoering zo  weinig mogelijk schade toe te brengen aan de Baardwijkse Overlaat. Deze motie werd met grote meerderheid gesteund.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.