Nieuws van politieke partijen in Schiedam inzichtelijk

11 documenten

Deelscooters: Mooi, maar parkeer ze wel netjes

D66 D66 Schiedam 09-05-2020 19:09

Sinds vorig jaar zijn ze overal in Schiedam te vinden: de groene deelscooters van Felyx. Een mooie vorm van mobiliteit in een stad met parkeerproblemen in oude wijken en openbaar vervoer, dat niet overal even goed bereikbaar is.

De afgelopen weken ontstond bij bewoners in Schiedam-Noord ergernis, over Felyx-scooters, die bij de uitgang van de wijk De Akkers midden op de stoep achtergelaten waren. Kom daar maar eens langs met je rollator, scootmobiel of rolstoel.

Nu reageert Felyx erg snel op tweets hierover. Het bedrijf gaf aan gebruikers aan te spreken op hun gedrag. Heeft dit geen effect, dan volgt een boete van € 50.  Heeft dit geen resultaat, dan volgt een boete van € 500 en wordt de gebruiker geschrapt als klant.

Een van de bewoners die aan de bel trok, was ik. Ik ben voorstander van deze scooters. De meeste gebruikers parkeren hun voertuig  netjes. Maar een klein aantal mensen dat dit niet doet, zou door de ergernis die daardoor ontstaat de sfeer rond de scooters kunnen verpesten.

Via privéberichten op twitter en via e-mail heb ik de afgelopen weken contact gehad met medewerkers van Felyx. De problemen op dit kruispunt lijken veroorzaakt te worden door het feit , dat dit precies op de rand van een van hun servicegebieden ligt.  Gebruikers laten daar vaak hun scooters achter. Ook worden de scooters de laatste weken minder vaak gebruikt vanwege de Coronalockdown. Felyx erkent, dat de kruising Slimme Watering/De Akkers door de smalle trottoirs niet geschikt is als punt om de scooters te stallen en gaat op zoek naar een andere locatie. Ik heb gevraagd of het bedrijf dit op korte termijn kan doen. Een scooter die op 8 mei al twee dagen de doorgang belemmerde is trouwens op dezelfde dag nog door Felyx verwijderd.

Op het moment dat ik dit schrijf, is het trottoir op de kruising nog vrij van scooters.

Vanuit de gemeente heeft wethouder Ooijevaar laten weten in gesprek te zijn met Felyx, om de overlast van geparkeerde scooters bijvoorbeeld met aparte parkeervakken te beperken.

Kortom: het is een vrij nieuwe vorm van vervoer. Goed om te zien dat zowel Felyx als de gemeente serieus willen werken aan het voorkomen van overlast door foutgeparkeerde scooters. En zoals gezegd: de meeste gebruikers parkeren hun voertuig wel netjes. Wat mij betreft omarmt Schiedam de deelscooter. Zeker in de komende periode, waarin reizen met het openbaar vervoer nog zijn beperkingen zal kennen, is dit een handige manier om je te verplaatsen.

John van Sliedregt Fractievoorzitter D66 Schiedam

The post Deelscooters: Mooi, maar parkeer ze wel netjes appeared first on Schiedam.

TOENAME AANTAL VERKEERSONGELUKKEN OP KRUISPUNTEN IN SCHIEDAM

SP SP Schiedam 14-11-2019 12:03

RTL meldde donderdag 14 oktober 2019 dat het aantal ongelukken op kruispunten toeneemt. Ook het aantal verkeersslachtoffers neemt toe. Vorig jaar telde de politie 172 dodelijke ongevallen. Dat zijn er 25 meer dan in 2016. Verder waren er de afgelopen drie jaar bijna 16.000 ongelukken op kruispunten waarbij mensen gewond raakten. Vooral fietsers. In Schiedam blijken 14 gevaarlijke blackspots te zijn.

De afgelopen drie jaar zijn in Schiedam 1595 ongelukken geteld. Bij 2 ongevallen vielen doden te betreuren, 242 keer moesten er slachtoffers naar het ziekenhuis. Dit blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat, die RTL Nieuws heeft geanalyseerd.

Mogelijk is het aantal ongelukken nog groter. Niet elk ongeluk wordt namelijk geregistreerd en van een deel van de ongelukken is niet bekend waar ze precies plaatsvonden. Wel neemt ook in Schiedam het aantal ongelukken toe. De gevaarlijkste kruising is de Westfrankelandsedijk, Admiraal de Ruyterstraat gevolgd door kruispunt Broersvest, Overschieseplein en op de derde plaats kruispunt Plein 1940-1945.

Daarom heeft de SP de volgende vragen:

Is het college bekend met bovengenoemd artikel? Zijn de hier genoemde cijfers bij het college bekend? Wat voor maatregelen neemt het college naar aanleiding van deze alarmerende cijfers? Komt er een publiekscampagne om verkeersveiligheid, en kruisingen in het bijzonder, onder de aandacht van het publiek te brengen? Waarbij kinderen en jongeren niet vergeten worden?

Theo Wijmans / SP

Nieuwe politiek voor #Schiedam! ...

GroenLinks GroenLinks Schiedam 27-08-2019 06:01

Nieuwe politiek voor #Schiedam! Progressief Schiedam - PS en wij gaan namelijk intensiever samenwerken met Fractie van Dijk (En zij met ons natuurlijk) Wat dat betekent? 👇 https://schiedam.groenlinks.nl/nieuws/nieuwe-politiek-voor-schiedam-%E2%80%93-groenlinks-progressief-schiedam-fractie-van-dijk-intensiveren

MINIMAAL EFFECT DUURZAME RENOVATIE ...

Lokaal Onafhankelijk Schiedam (L.O.S.) Lokaal Onafhankelijk Schiedam (L.O.S.) Schiedam 28-01-2019 07:30

Fileprobleem Schiedam Noord.

VVD VVD Schiedam 17-01-2019 08:10

Elke avond de grote file op de 's-Gravelandseweg richting Schiedam-Noord is een groot probleem. De VVD Schiedam wil dat dit knelpunt zo snel mogelijk wordt op gelost. Hopelijk volgen de antwoorden op onze vragen snel en onderneemt het college actie om dit probleem aan te pakken! Voor de VVD Schiedam is de bereikbaarheid van Schiedam via auto, OV & fiets een topprioriteit! Lees hieronder de vragen.

https://schiedam.vvd.nl/nieuws/33517/fileprobleem-schiedam-noord

Op de 's-Gravelandseweg - een belangrijke ontsluitingsweg voor Schiedam Noord - staat bijna elke werkdag tussen half vijf en zes uur een file. Het verkeer hoopt op voor de rotonde die deze weg verbindt met Zwaluwlaan en Slimme Watering. Raadslid Bertus Feelders heeft namens de VVD-fractie hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W. Die vragen lees je hieronder.

"Vrijwel elke middag ontstaat er een file ter hoogte van de Burger King op de ’s-Gravelandseweg tot en met de rotonde die overgaat in de Slimme Watering en de Zwaluwlaan. Betreffende: In het kader van het geplande onderzoek (2019) betere ontsluiting Schiedam Noord van het programma: Ruimtelijke inrichting in samenhang prestatie 5 heeft de VVD-fractie de volgende vragen:1. Kan het college de doorstroming in de avondspits bij de rotonde in Schiedam Noord betrekken bij het onderzoek naar de aanleg van de Polderdwarsweg?2. Kan daarbij specifiek onderzoek gedaan worden of het ruimtelijk en verkeerskundig mogelijk is om aan de noordzijde van de rotonde het fietspad te verleggen en een extra rijbaan te creëren met korte op en afrit die louter bestemd is voor verkeer dat op de rotonde rechtdoor rijdt?"

Namens de VVD-fractie

Schriftelijke vragen “Verkeer op de Hoogstraat”

D66 D66 Schiedam 02-01-2019 16:00

Namens de fractie van D66 Schiedam heeft John van Sliedregt vandaag de volgende vragen gesteld aan het college:

“Al geruime tijd bereiken ons klachten van ondernemers op en gebruikers van de Hoogstraat over het verkeer op deze straat. Het is automobilisten (laden/lossen) toegestaan binnen vastgestelde venstertijden over de Hoogstraat te rijden. Hiermee wordt echter dikwijls de hand gelicht. Ook wordt er geklaagd over de aanwezigheid van scooterrijders. Op de Hoogstraat is fietsen toegestaan, waarbij geldt dat de fietser te gast is. Ondernemers waarderen dit over het algemeen, maar onder gebruikers van de Hoogstraat heerst onduidelijkheid en ergernis over de aanwezigheid van fietsers.

Met betrekking tot het bovenstaande heeft de fractie van D66 de volgende vragen aan het college:

1. Op welke wijze gaat u op korte termijn èn structureel het buiten de venstertijden over de Hoogstraat rijden van auto’s aanpakken en oplossen?

2. Hoe kunt en gaat u de overlast door scooterrijders op de Hoogstraat aanpakken?

3. Op welke wijze gaat u voor alle partijen duidelijk maken, dat fietsers op de Hoogstraat te gast zijn?

Namens de fractie van D66, John van Sliedregt”

 

The post Schriftelijke vragen “Verkeer op de Hoogstraat” appeared first on Schiedam.

https://deschiedammeronline.nl/Detail ...

PS Progressief Schiedam PS Progressief Schiedam Schiedam 27-11-2018 11:49

https://deschiedammeronline.nl/Detail-Stad/hoe-houden-we-droge-voeten

Sveaparken: de parel die zijn glans verliest | Schiedam

GroenLinks GroenLinks Schiedam 05-07-2018 00:00

Afgelopen zaterdag 30 juni is GroenLinks Schiedam langs de deuren geweest in Sveaparken. Naar aanleiding van dit bezoek heeft Menno Siljee onderstaande column geschreven.

Het is alweer 25 jaar geleden dat toenmalig wethouder Adri Reijnhout, geïnspireerd door zijn reizen door Zweden, het idee opperde om in Schiedam een wijk te bouwen die gebaseerd zou zijn op de bouwstijl van dat land. Samen met de Engelse architect Ralph Erskine werd een concept van Scandinavisch bouwen ontwikkeld die aansloot bij de typisch Nederlandse weersomstandigheden. In de tweede helft van de jaren negentig werd een voorzichtig begin gemaakt met het realiseren van Sveaparken.

Dat de wijk een begrip zou worden, was overigens niet bij voorbaat gegarandeerd. De met havenslib opgespoten weilanden van Kethel en Spaland bleken letterlijk gebaseerd op drijfzand en met name in de wijk De Velden ontstonden forse verzakkingsproblemen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus werd besloten de grond in Sveaparken langer voor te belasten met zand. Die vertraging kwam overigens niet slecht uit, omdat er ook marktpartijen moesten komen die interesse hadden. Uiteindelijk vormde de gemeente, samen met drie ontwikkelaars, de ontwikkelmaatschappij Midgard. Dat op een later moment overigens de sociale woningbouw geschrapt werd en de Kronaflat dubbel zo hoog zou worden, lag met name aan de eurotekens die rond de eeuwwisseling in de ogen van de ontwikkelcombinatie kwamen. Uiteindelijk leverde het, ondanks de crisis die het staartje van de bouw parten speelde, een mooie wijk op met als bijkomend voordeel een goed gevulde portemonnee voor de deelnemende partijen.

Anno 2018 is Sveaparken nog steeds één van de door de stad benoemde parels, naast o.a. de historische binnenstad en de parken. Waar echter in de binnenstad in het afgelopen decennium fors is geïnvesteerd, wordt dit in de, voor Nederland unieke, Zweedse wijk nagelaten. Er is wel een hoger niveau van groenonderhoud dan in de rest van de stad, maar de hoeveelheid openbaar groen laat al te wensen over. Wie, zoals GroenLinks dit weekeinde, de wijk bezoekt, kan constateren dat die parel zijn glans aan het verliezen is. De bewoners van het eerste uur geloven nog steeds in het open houden van tuinen en binnengebieden. Nieuwkomers zijn echter steeds meer geneigd om bij het tuincentrum een metershoge schutting te kopen en deze hoogstens nog wit te verven. Waar in de beginperiode de gemeente nog zeer streng de welstandsregels handhaafde, verrijzen nu tuinhuisjes en weinig sierlijke pergola’s. Ook worden steeds meer parkeerplaatsen gecreëerd, waar er oorspronkelijk geen bedoeld waren. Blik rukt op en groen verdwijnt.

Ook de gesteldheid van de bodem baart veel inwoners van de wijk zorgen. Toen de bewoners de huizen kochten was de prognose van de gemeente dat de grond maximaal 30 centimeter in 10 jaar zou verzakken. Nu deze periode ruim verstreken is blijkt dat dit gebaseerd was op weinig gefundeerde voorspellingen. Het bezoek van GroenLinks leerde dat er bewoners zijn die de grond letterlijk onder hun voeten hebben voelen wegzakken. Ondanks tussentijdse ophogingen, op een aantal plekken ook door de gemeente, wordt op plekken in de wijk een veelvoud van de prognose gehaald. En de gemeente? Die stelt de ophogingen van het openbaar gebied steeds verder uit. Het is inmiddels al vijf jaar na de eerste beloofde momenten waarop de ophogingen zouden plaatsvinden. De communicatie met bewoners daarover is overigens een gemeente onwaardig; mails worden niet beantwoord of er worden verschillende data aangegeven. In één ding is de gemeente wel duidelijk: hij acht zich niet verantwoordelijk voor de situatie.

Is er dan geen enkel compliment voor de gemeente? Natuurlijk wel, want in het algemeen zijn de inwoners van de wijk erg tevreden over hun leefomgeving. De meesten willen dan ook niet weg. Het openbaar vervoer is weliswaar niet goed, de gemeente zou maatregelen moeten treffen om het te hard rijden door automobilisten aan te pakken en ook is het aantal parkeerplaatsen te klein; voor de rest is er een goede sfeer in de wijk. Overigens zou één ontwikkeling daar letterlijk een schaduw over kunnen werpen: de dreigende uitbreiding van het aantal vluchten door buurman Zestienhoven. Ook voor het verzet daartegen krijgen de gemeente en GroenLinks door de bewoners lof toegezwaaid.

Sveaparken: een parel, maar wel één die erg veel aandacht nodig heeft de komende jaren. Want zo glimmend als in de beginjaren, is deze zeker niet meer.

Amendement verhoging opkomstdrempel ...

GroenLinks GroenLinks Schiedam 05-06-2018 19:53

Amendement verhoging opkomstdrempel buurtraadpleging parkeren bijna raadsbreed gesteund: "Neem bewoners serieus en bevorder de opkomst bij een buurtraadpleging," zegt fractievoorzitter René Karens https://schiedam.groenlinks.nl/nieuws/neem-bewoners-serieus-bevorder-opkomst-buurtraadpleging

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.