Nieuws van politieke partijen in Zaanstad over CDA inzichtelijk

6 documenten

VVD WEER IN HET COLLEGE

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Zaanstad 08-11-2019 05:58

De onderhandelingen om een nieuw meerderheidscollege te formeren zijn succesvol afgerond. Op 8 november heeft VVD Zaanstad fractievoorzitter Stephanie Onclin het akkoord namens de fractie ondertekend. De coalitie wordt nu gevormd door VVD, PvdA, ROSA, D66, GroenLinks, CDA en ChristenUnie en hebben 21 van de 39 zetels.

https://zaanstad.vvd.nl/nieuws/37208/vvd-weer-in-het-college
Alle partijen leveren één wethouder. Voor de VVD keert Hans Krieger terug wanneer hij op 14 november om 19:30 uur in de raadzaal van het stadhuis wordt beëdigd. Iedereen is hierbij van harte welkom. Hans wordt verantwoordelijk voor de portefeuilles Financiën, Grondzaken, MAAK-Zaanstad en Economie. Tevens is hij eerste Loco burgemeester. 
De lokale partij Democratisch Zaanstad, die geen wethouder levert,  heeft een aantal voor haar belangrijke punten in het akkoord laten opnemen.  De volledige wethouderportefeuilleverdeling is in het Coalitieakkoord 2020-2022 opgenomen
Het coalitieakkoord van 2018 is de basis geweest voor dit nieuwe akkoord. In dit akkoord waren veel wensen van de VVD opgenomen en zijn al in uitvoering. Aan het oude akkoord is behoudens enkele actualiteitswijzigingen ( zoals bijvoorbeeld het weglaten van het Cultuurcluster) niets veranderd en daarmee zijn o.a. belangrijke VVD punten als het doortrekken van de A8/A9, diverse spitsproblemen oplossen, het niet verhogen van de OZB en openstellen van de busbrug onderdeel van het beleid. 
Er zijn wel een aantal aanvullingen gedaan. Die zijn: de “groene”” wensen, de participatie van de inwoners en de bereikbaarheid van de gemeente voor ondernemers.  Vergroening is allang niet meer “links” maar een maatschappelijke realiteit waar de VVD graag aan meehelpt dit met verstandig beleid te realiseren. Dit zien we o.a. terug in het deltaplan elektrisch vervoer waarin er plek is voor keuzevrijheid in mobiliteit maar wij wel een visie ontwikkelen over de stad. Het voorstel van de VVD om dit plan te maken en onderdeel te laten zijn van het nieuwe beleid is door alle coalitiepartijen goed ontvangen.  
Het ondernemersloket komt in een andere vorm terug en inwoners worden op voorhand meer betrokken bij te nemen besluiten en samen met Democratisch Zaanstad wordt nog eens kritisch naar de financiële huishouding gekeken.
Het bestuur en de fractie van VVD Zaanstad zijn blij en trots dat de VVD weer deelneemt aan het college om van Zaanstad een stad van allure te maken. 
Het volledige coalitieakkoord 2020-2022 kunt u hier downloaden. 

Ongeloof dat een partij als de VVD ...

Democratisch Zaanstad Democratisch Zaanstad D66 VVD CDA Zaanstad 24-05-2019 13:41

Ongeloof dat een partij als de VVD zich dit laat gebeuren! Bereikbaarheid van de stad en vooral gezondheid van bewoners van ondergeschikt belang dus. Zaanstad zet niet langer in op een snelle realisatie verbinding A8/A9 waardoor duizenden inwoners van Krommenie, Assendelft en Wormerveer dus nog langer worden blootgesteld aan hoge concentraties fijnstof door filevorming. Van ondergeschikt belang volgens dit college van VVD, PVDA, D66, CDA,CU en ROSA! De reservering van € 14 miljoen wordt zes jaar opgeschoven, van 2021/2022 naar 2027/2028. Dat blijkt uit de Voorjaarsnota 2019 – 2023 die de gemeente donderdag heeft gepubliceerd.

De tocht der halve waarheid

CDA CDA Zaanstad 17-09-2018 05:28

Op 13 oktober wordt een wandeltocht tegen de aanleg van de verbinding A8-A9 georganiseerd. Als je alleen kijkt naar het landschap ter plaatse en bedenkt dat daar een weg doorheen komt, dan kun je niet anders dan tegen zijn. Hier moeten appels en peren hangen en geen auto’s rijden. Die gedachtegang kan ik volgen, maar het is de halve waarheid. Organiseer namelijk tijdens spitsuren een wandeltocht langs de N203 bij Krommenie- Assendelft en ga een uurtje staan op een van de 7 schoolpleinen langs dit traject, dan besef je hoe ongezond, onveilig en ongemakkelijk het leefmilieu daar ter plaatse is. Hier hangen geen appels en peren, ze kijken wel uit. Bedenk dat tienduizenden mensen, waaronder veel (school)kinderen, hier dagelijks hinder van ondervinden en gezondheidsrisico’s lopen. Dat is de hele waarheid. En dan nog een waarheid over het milieu. Wat is beter voor het Zaanse milieu? Een weg met twee haakse bochten en acht stoplichten, of één zonder dat alles, die ook nog eens korter is?! De verbinding A8-A9 wordt zo aantrekkelijk dat deze dagelijks veel extra auto’s zal aantrekken. Dat zijn de auto’s die dan niet meer omrijden naar Amsterdam over de A9, of sluipen over de Communicatieweg. En ja, er moet ook passende aandacht zijn voor de wijk Broekpolder en het gebied rond de A8-Coenbrugtracé-Oostzaan. Kortom, ik wens alle deelnemers op 13 oktober een fijne wandeling en vraag hen alleen om af en toe naar het Noorden te kijken en dan te bedenken dat we het één moeten doen (A8-A9) en het ander niet moeten laten (goede landschappelijke inpassing). Velen zullen u dankbaar zijn. Marc Wit CDA Zaanstad

Oplossen stroperig verkeer

CDA CDA Zaanstad 15-03-2018 07:37

De doorstroming in Zaanstad is op verschillende punten een probleem. Dat is niet alleen frustrerend, maar ook slecht voor de gezondheid en het milieu. De parkeerdruk wordt ook steeds hoger. Het CDA wil daarom de schop in de grond voor een aantal grote projecten, zoals de verbinding A8-A9 en daarmee het verkeer op de Provincialeweg in Zaanstad Noord/Krommenie te verminderen en een gezondere leefomgeving creëren.

Oplossen stroperig verkeer

CDA CDA Zaanstad 15-03-2018 07:37

De doorstroming in Zaanstad is op verschillende punten een probleem. Dat is niet alleen frustrerend, maar ook slecht voor de gezondheid en het milieu. De parkeerdruk wordt ook steeds hoger. Het CDA wil daarom de schop in de grond voor een aantal grote projecten, zoals de verbinding A8-A9 en daarmee het verkeer op de Provincialeweg in Zaanstad Noord/Krommenie te verminderen en een gezondere leefomgeving creëren.

Partijpunt 4: Oplossen stroperig verkeer en parkeerdruk

CDA CDA Zaanstad 05-03-2018 12:24

Een van de 6 prioriteiten die het CDA Zaanstad in deze periode wil beïnvloeden is de betere doorstroming van verkeer en de parkeerproblemen in heel Zaanstad en staat hoog op de CDA-agenda. Met de sterke ontwikkeling van Zaanstad (Hembrugterrein en de Achtersluispolder tot woon- en werkgebieden) moet je tijdig toekomstbestendige verbeteringen in de infrastructuur en het parkeren aanbrengen. De doorstroming op de hoofdwegen in Zaanstad is op verschillende punten problematisch. Deels door onvoldoende capaciteit, deels door de spoorse doorsnijding van de stad en deels door brugopeningen. Dat is niet alleen frustrerend, maar ook slecht voor de gezondheid en het milieu. Dat vraagt om vernieuwing van infrastructuur. De parkeerdruk wordt ook steeds hoger door de binnenstedelijke woningbouw en doordat forenzen het gratis parkeren in woonwijken opzoeken. Dit vraagt om bescherming van parkeermogelijkheden van huidige wijkbewoners. Doelgericht samenwerken/bestuurlijke aandacht leefkwaliteit: Zaanstad kan het aanpakken van de grote infrastructurele problemen niet zelfstandig organiseren en financieren. Daarvoor is co-planning en -financiering nodig van buurgemeenten, de provincie Noord-Holland, de Vervoersregio Amsterdam, de NS en het Rijk. Het CDA wil de bestuurlijke banden van Zaanstad met deze partners sterk aantrekken.Gerichte vernieuwing infrastructuur (start op korte termijn): Aanleggen van een gestrekte verbindingen A8-A9 (Golfbaan- of Heemskerkvariant), inclusief de afwaardering van de N203 en N246. Het verlagen van het spoor tussen stations Koog aan de Zaan en Zaandijk Zaanse Schans en de herstructurering van verkeersstromen, zodat o.m. de spoorwegovergang Guisweg overbodig wordt. Ter ontlasting van de Thorbeckeweg en de ontwikkeling van de Achtersluispolder het versneld aanleggen van een nieuwe afrit Poelenburg/Achtersluispolder.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.