De onderhandelingen om een nieuw meerderheidscollege te formeren zijn succesvol afgerond. Op 8 november heeft VVD Zaanstad fractievoorzitter Stephanie Onclin het akkoord namens de fractie ondertekend. De coalitie wordt nu gevormd door VVD, PvdA, ROSA, D66, GroenLinks, CDA en ChristenUnie en hebben 21 van de 39 zetels.
6 documenten
VVD WEER IN HET COLLEGE
VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Zaanstad 08-11-2019 05:58
Ongeloof dat een partij als de VVD ...
Democratisch Zaanstad D66 VVD CDA Zaanstad 24-05-2019 13:41
Ongeloof dat een partij als de VVD zich dit laat gebeuren! Bereikbaarheid van de stad en vooral gezondheid van bewoners van ondergeschikt belang dus. Zaanstad zet niet langer in op een snelle realisatie verbinding A8/A9 waardoor duizenden inwoners van Krommenie, Assendelft en Wormerveer dus nog langer worden blootgesteld aan hoge concentraties fijnstof door filevorming. Van ondergeschikt belang volgens dit college van VVD, PVDA, D66, CDA,CU en ROSA! De reservering van € 14 miljoen wordt zes jaar opgeschoven, van 2021/2022 naar 2027/2028. Dat blijkt uit de Voorjaarsnota 2019 – 2023 die de gemeente donderdag heeft gepubliceerd.
De tocht der halve waarheid
Op 13 oktober wordt een wandeltocht tegen de aanleg van de verbinding A8-A9 georganiseerd. Als je alleen kijkt naar het landschap ter plaatse en bedenkt dat daar een weg doorheen komt, dan kun je niet anders dan tegen zijn. Hier moeten appels en peren hangen en geen auto’s rijden. Die gedachtegang kan ik volgen, maar het is de halve waarheid. Organiseer namelijk tijdens spitsuren een wandeltocht langs de N203 bij Krommenie- Assendelft en ga een uurtje staan op een van de 7 schoolpleinen langs dit traject, dan besef je hoe ongezond, onveilig en ongemakkelijk het leefmilieu daar ter plaatse is. Hier hangen geen appels en peren, ze kijken wel uit. Bedenk dat tienduizenden mensen, waaronder veel (school)kinderen, hier dagelijks hinder van ondervinden en gezondheidsrisico’s lopen. Dat is de hele waarheid. En dan nog een waarheid over het milieu. Wat is beter voor het Zaanse milieu? Een weg met twee haakse bochten en acht stoplichten, of één zonder dat alles, die ook nog eens korter is?! De verbinding A8-A9 wordt zo aantrekkelijk dat deze dagelijks veel extra auto’s zal aantrekken. Dat zijn de auto’s die dan niet meer omrijden naar Amsterdam over de A9, of sluipen over de Communicatieweg. En ja, er moet ook passende aandacht zijn voor de wijk Broekpolder en het gebied rond de A8-Coenbrugtracé-Oostzaan. Kortom, ik wens alle deelnemers op 13 oktober een fijne wandeling en vraag hen alleen om af en toe naar het Noorden te kijken en dan te bedenken dat we het één moeten doen (A8-A9) en het ander niet moeten laten (goede landschappelijke inpassing). Velen zullen u dankbaar zijn. Marc Wit CDA Zaanstad
Oplossen stroperig verkeer
De doorstroming in Zaanstad is op verschillende punten een probleem. Dat is niet alleen frustrerend, maar ook slecht voor de gezondheid en het milieu. De parkeerdruk wordt ook steeds hoger. Het CDA wil daarom de schop in de grond voor een aantal grote projecten, zoals de verbinding A8-A9 en daarmee het verkeer op de Provincialeweg in Zaanstad Noord/Krommenie te verminderen en een gezondere leefomgeving creëren.
Oplossen stroperig verkeer
De doorstroming in Zaanstad is op verschillende punten een probleem. Dat is niet alleen frustrerend, maar ook slecht voor de gezondheid en het milieu. De parkeerdruk wordt ook steeds hoger. Het CDA wil daarom de schop in de grond voor een aantal grote projecten, zoals de verbinding A8-A9 en daarmee het verkeer op de Provincialeweg in Zaanstad Noord/Krommenie te verminderen en een gezondere leefomgeving creëren.
Partijpunt 4: Oplossen stroperig verkeer en parkeerdruk
Een van de 6 prioriteiten die het CDA Zaanstad in deze periode wil beïnvloeden is de betere doorstroming van verkeer en de parkeerproblemen in heel Zaanstad en staat hoog op de CDA-agenda. Met de sterke ontwikkeling van Zaanstad (Hembrugterrein en de Achtersluispolder tot woon- en werkgebieden) moet je tijdig toekomstbestendige verbeteringen in de infrastructuur en het parkeren aanbrengen. De doorstroming op de hoofdwegen in Zaanstad is op verschillende punten problematisch. Deels door onvoldoende capaciteit, deels door de spoorse doorsnijding van de stad en deels door brugopeningen. Dat is niet alleen frustrerend, maar ook slecht voor de gezondheid en het milieu. Dat vraagt om vernieuwing van infrastructuur. De parkeerdruk wordt ook steeds hoger door de binnenstedelijke woningbouw en doordat forenzen het gratis parkeren in woonwijken opzoeken. Dit vraagt om bescherming van parkeermogelijkheden van huidige wijkbewoners. Doelgericht samenwerken/bestuurlijke aandacht leefkwaliteit: Zaanstad kan het aanpakken van de grote infrastructurele problemen niet zelfstandig organiseren en financieren. Daarvoor is co-planning en -financiering nodig van buurgemeenten, de provincie Noord-Holland, de Vervoersregio Amsterdam, de NS en het Rijk. Het CDA wil de bestuurlijke banden van Zaanstad met deze partners sterk aantrekken.Gerichte vernieuwing infrastructuur (start op korte termijn): Aanleggen van een gestrekte verbindingen A8-A9 (Golfbaan- of Heemskerkvariant), inclusief de afwaardering van de N203 en N246. Het verlagen van het spoor tussen stations Koog aan de Zaan en Zaandijk Zaanse Schans en de herstructurering van verkeersstromen, zodat o.m. de spoorwegovergang Guisweg overbodig wordt. Ter ontlasting van de Thorbeckeweg en de ontwikkeling van de Achtersluispolder het versneld aanleggen van een nieuwe afrit Poelenburg/Achtersluispolder.