Nieuws van SP in Hilversum inzichtelijk

17 documenten

Corona crisis: de derde week

SP SP Hilversum 02-04-2020 11:27

https://hilversum.sp.nl/blog/alle/jasiu-van-haarlem/2020/04/corona-crisis-de-derde-weekIntussen zitten we in de derde week van de Corona crisis, en we gaan nog een aantal weken krijgen. In mijn geval betekent dat ik met mijn jonge gezin thuis thuis zit. Voor mijn kinderen van negen en vier jaar oud betekent deze periode dus dat zij niet naar school kunnen. Gelukkig heeft de school van mijn kinderen tablet's en laptops ter beschikking gesteld zodat er op afstand geleerd kan worden. Dan hebben mijn kinderen ook nog eens het geluk of misschien wel pech, dat mijn vrouw als onderwijzeres in het basis onderwijs werkzaam is.

Met ondersteuning van mij en mijn vrouw proberen wij onze kinderen een dagelijks ritme van opstaan, ontbijt, school tv, leren, pauze, leren en spelen te geven. Voor mij nu een dagtaak waar ik mij graag voor inzet. Mijn vrouw beweegt zich tussen het thuis onderwijs geven en het op afstand les geven aan haar klas in. Ik zie nu met eigen ogen hoe mijn vrouw na het ontbijt, even na acht uur in de ochtend, op zolder haar laptop open klapt. De dag begint vaak met een kort werkoverleg met haar collega's. dan volgt het op afstand ondersteunen aan kinderen waar nodig, nakijken, overleg met een directe collega, les voorbereidingen en soms trouble shooter als de techniek even anders werkt dan gewenst. Een taak waarbij ik haar moet attenderen om nu eens even rustig een kop thee te drinken. In de avonduren wordt op de bank achter haar laptop verder gewerkt. Ik hoor haar niet klagen over de vele uren die zij nu moet draaien. Wel zie ik haar zorgen maken over de kinderen uit haar klas en school.

Onze kinderen hebben gelukkig een veilige thuishaven thuis, maar voor een aantal kinderen is juist de veilige thuishaven school. Die thuishaven is er nu niet. Gelukkig heeft de school van mijn vrouw niet alleen de deur open gezet van kinderen met ouders met een vitaal beroep maar ook voor enkele kinderen waarvoor het echt beter is zich op school te begeven. En dan staat zo'n school weer voor een dilemma. Want je wil de groep kinderen graag zo klein mogelijk houden voor de gezondheid van je medewerkers en kinderen. Dan zijn er ook nog kinderen waarvan de ouders geen steun, door vele uiteenlopende redenen, kunnen geven aan het thuis onderwijs. Deze kinderen, enkele al met een leerproblematiek, lopen nu alleen maar meer achterstand op. Hoe goed leerkrachten ook hun best doen, de motivatie, het schouderklopje en de fysieke aandacht ontbreekt.

Kortom voor mensen werkzaam in het onderwijs is het nu niet alleen een marathon lopen maar zal er zeker nog een extra sprintje getrokken moeten worden als de coronacrisis voorbij is. 

Mensen die ik nu al een extra sprintje zie trekken zijn de mensen die in de zorg werkzaam zijn. Door een stom stoei incident sloeg onlangs de pink van mijn oudste dochter dubbel. Een zeer pijnlijke situatie voor mijn dochter. Dit gebeurde natuurlijk einde middag, en na meer dan twintig minuten in de wacht te hebben gestaan bij de huisarts konden wij gelukkig direct langs komen.

Helaas is mijn dochter ook nog eens verkouden, dus moest de huisarts om begrijpelijke wijze alle voorzorgsmaatregelen in acht nemen. Wij mochten ons niet melden aan de receptie maar moesten in een aparte ruimte wachten waar wij opgehaald werden in een huisarts volledig bedekt met schort, mondkapje en bril. Zij vertelde mij dat zij net voordat wij belden een "corona" spreekuur had gehouden en na afloop haar beschermende kleding had uitgedaan. Nu moest zij zich weer volledig, wegens de verkoudheid van mijn dochter, met nieuwe kleding aankleden, en dat nam ze ons niet kwalijk, maar ze heeft gewoon te weinig middelen om dat te doen.

Wat een zorgelijke situatie, dat mensen, werkzaam in de eerste lijn zorg, niet over voldoende beschermende middelen kunnen beschikken. Huisartsen, andere artsen, en verpleegkundigen kunnen en mogen wij niet blootstellen aan gevaren.

Gelukkig zie ik onze Tweede Kamerfractie in Den Haag keihard aan het werk om dit probleem keer op keer aan te kaarten en zo nodig extra maatregelen te bepleiten. Niet alleen voor de huisartsen, zorgwerkers in het ziekenhuis maar ook voor de verpleeghuis- en thuiszorgmedewerkers en vele anderen die risico lopen.

Daarnaast zie ik om mij heen vele goede acties. De GGD die oproept om materialen aan te leveren, Naaiateliers die mondkapjes en beschermende kleding maken. Vuurwerkbrillen welke worden ingezameld. Een druppel op de gloeiende plaat? Jazeker, maar o zo hard nodig in de tijd.

Corona crisis: de derde week

SP SP Hilversum 01-04-2020 16:52

Intussen zitten we in de derde week van de Corona crisis, en we gaan nog een aantal weken krijgen. In mijn geval betekent dat ik met mijn jonge gezin thuis thuis zit. Voor mijn kinderen van negen en vier jaar oud betekent deze periode dus dat zij niet naar school kunnen. Gelukkig heeft de school van mijn kinderen tablet's en laptops ter beschikking gesteld zodat er op afstand geleerd kan worden. Dan hebben mijn kinderen ook nog eens het geluk of misschien wel pech, dat mijn vrouw als onderwijzeres in het basis onderwijs werkzaam is.

Met ondersteuning van mij en mijn vrouw proberen wij onze kinderen een dagelijks ritme van opstaan, ontbijt, school tv, leren, pauze, leren en spelen te geven. Voor mij nu een dagtaak waar ik mij graag voor inzet. Mijn vrouw beweegt zich tussen het thuis onderwijs geven en het op afstand les geven aan haar klas in. Ik zie nu met eigen ogen hoe mijn vrouw na het ontbijt, even na acht uur in de ochtend, op zolder haar laptop open klapt. De dag begint vaak met een kort werkoverleg met haar collega's. dan volgt het op afstand ondersteunen aan kinderen waar nodig, nakijken, overleg met een directe collega, les voorbereidingen en soms trouble shooter als de techniek even anders werkt dan gewenst. Een taak waarbij ik haar moet attenderen om nu eens even rustig een kop thee te drinken. In de avonduren wordt op de bank achter haar laptop verder gewerkt. Ik hoor haar niet klagen over de vele uren die zij nu moet draaien. Wel zie ik haar zorgen maken over de kinderen uit haar klas en school.

Onze kinderen hebben gelukkig een veilige thuishaven thuis, maar voor een aantal kinderen is juist de veilige thuishaven school. Die thuishaven is er nu niet. Gelukkig heeft de school van mijn vrouw niet alleen de deur open gezet van kinderen met ouders met een vitaal beroep maar ook voor enkele kinderen waarvoor het echt beter is zich op school te begeven. En dan staat zo'n school weer voor een dilemma. Want je wil de groep kinderen graag zo klein mogelijk houden voor de gezondheid van je medewerkers en kinderen. Dan zijn er ook nog kinderen waarvan de ouders geen steun, door vele uiteenlopende redenen, kunnen geven aan het thuis onderwijs. Deze kinderen, enkele al met een leerproblematiek, lopen nu alleen maar meer achterstand op. Hoe goed leerkrachten ook hun best doen, de motivatie, het schouderklopje en de fysieke aandacht ontbreekt.

Kortom voor mensen werkzaam in het onderwijs is het nu niet alleen een marathon lopen maar zal er zeker nog een extra sprintje getrokken moeten worden als de coronacrisis voorbij is. 

Mensen die ik nu al een extra sprintje zie trekken zijn de mensen die in de zorg werkzaam zijn. Door een stom stoei incident sloeg onlangs de pink van mijn oudste dochter dubbel. Een zeer pijnlijke situatie voor mijn dochter. Dit gebeurde natuurlijk einde middag, en na meer dan twintig minuten in de wacht te hebben gestaan bij de huisarts konden wij gelukkig direct langs komen.

Helaas is mijn dochter ook nog eens verkouden, dus moest de huisarts om begrijpelijke wijze alle voorzorgsmaatregelen in acht nemen. Wij mochten ons niet melden aan de receptie maar moesten in een aparte ruimte wachten waar wij opgehaald werden in een huisarts volledig bedekt met schort, mondkapje en bril. Zij vertelde mij dat zij net voordat wij belden een "corona" spreekuur had gehouden en na afloop haar beschermende kleding had uitgedaan. Nu moest zij zich weer volledig, wegens de verkoudheid van mijn dochter, met nieuwe kleding aankleden, en dat nam ze ons niet kwalijk, maar ze heeft gewoon te weinig middelen om dat te doen.

Wat een zorgelijke situatie, dat mensen, werkzaam in de eerste lijn zorg, niet over voldoende beschermende middelen kunnen beschikken. Huisartsen, andere artsen, en verpleegkundigen kunnen en mogen wij niet blootstellen aan gevaren.

Gelukkig zie ik onze Tweede Kamerfractie in Den Haag keihard aan het werk om dit probleem keer op keer aan te kaarten en zo nodig extra maatregelen te bepleiten. Niet alleen voor de huisartsen, zorgwerkers in het ziekenhuis maar ook voor de verpleeghuis- en thuiszorgmedewerkers en vele anderen die risico lopen.

Daarnaast zie ik om mij heen vele goede acties. De GGD die oproept om materialen aan te leveren, Naaiateliers die mondkapjes en beschermende kleding maken. Vuurwerkbrillen welke worden ingezameld. Een druppel op de gloeiende plaat? Jazeker, maar o zo hard nodig in de tijd.

Jasiu van Haarlem

Afdelingsvoorzitter, SP Hilversum

Herdenking Februaristaking Hilversum en 't Gooi

SP SP Hilversum 25-02-2020 07:26

Op 25 februari vindt in Amsterdam, en op 26 februari in Hilversum, de herdenking plaats van de Februaristaking. Het is dan 79 jaar geleden, dat vele tienduizenden burgers het werk neerlegden en opkwamen voor de vervolgde Joodse bevolking.

De staking in Amsterdam kreeg direct gevolg in andere plaatsen, zoals de Zaanstreek, het Kennemerland, Utrecht, Hilversum en Weesp. Met name in Hilversum vond op 26 februari 1941 een grootschalige staking plaats. Duizenden mensen legden het werk neer en vormden een stoet door het centrum naar het raadhuis. Gelet hierop wordt de Februaristaking in Hilversum niet op 25 februari, maar op 26 februari herdacht.

Programma:

16.30– 17.00 uur Inloop

17.00 uur. Spreker: Roel Walraven, oud wethouder Amsterdam en een goede bekende van de Amsterdamse stakers van het eerste uur.

Aansluitend Wandeling naar begraafplaats Gedenk te Sterven waar bij het NSF monument Burgemeester Pieter Broertjes zal spreken en de eerste krans namens de gemeente Hilversum zal leggen.

Ter afsluiting Terug naar het Goois Museum in de Oude raadkamer is er gelegenheid om onder het genot van een kopje koffie of thee nog even na te praten. 

(bron: uitnodiging gemeente Hilversum)

Datum en tijd: 
woensdag, 26 februari, 2020 - 17:00
Waar: 
Oude Raadhuis Hilversum (Kerkbrink)

Fractie nieuws

SP SP Hilversum 13-01-2020 15:16

De gemeenteraadsfractie van de SP Hilversum heeft zin in 2020! Niet in de laatste plaats omdat er veel, heel veel werk te verzetten is. Diverse ontwikkelingen vragen aandacht.

Zo is op het gebied van wonen en bouwen een enorme ambitie door het Hilversums college neergelegd. Niet alleen willen ze het centrum, het Mediapark en het Arenapark opknappen maar ook starten ze een project om 10.000 woningen te bouwen. De SP raadsleden gaan hun handen vol hebben aan het beoordelen van die plannen. want natuurlijk moeten er daarmee ook veel sociale huurwoningen bijkomen! Ook blijkt dat er meer gezinnen moeten rondkomen van het sociaal minimum, worden meer mensen dakloos en stijgt de armoede. Er is een structureel tekort aan klaslokalen en er zijn toenemende zorgen over de zorg voor inwoners in Hilversum. Redenen genoeg voor de SP-fractie om stevig aan de bak te gaan!  

Pierre van Rooden nieuwe fractievoorzitterMet de aanvang van het nieuwe jaar heeft de fractie van de SP Hilversum de rolverdeling van de fractie opnieuw bekeken. Door verandering van prioriteiten – er is nu in Hilversum veel aandacht voor bouwen en wonen – een nieuwe samenstelling van de fractie en veranderingen in persoonlijke sfeer heeft de fractie de taken opnieuw verdeeld. De belangrijkste wijziging is dat Pierre van Rooden de functie van fractievoorzitter definitief zal overnemen van Bianca Verweij. In het afgelopen jaar heeft hij deze rol al een paar maal naar tevredenheid van de fractie vervuld en gezien de majeure ontwikkelingen op het gebied van wonen, bouwen en de omgevingswet is Pierre de aangewezen persoon om deze functie op zich te nemen.Bianca zal hierdoor meer ruimte hebben om zich inhoudelijk te richten op onderwerpen als jeugd- en maatschappelijke zorg en op het ondersteunen van de SP-afdeling.

Twee nieuwe commissieledenTevens is de fractie uitgebreid met twee commissieleden. Naast commissielid Gregory Dunker komen Jan Peter Otto en Ruud Ruijer de fractie versterken. Dit betekent dat de raadsfractie weer bijna op volle sterkte is en diverse taken gemakkelijker verdeeld kunnen worden.

Zie ook: GEMEENTEBESTUUR

Gebroken zorghart medewerkers Amerpoort

SP SP Hilversum 06-12-2019 20:26

Alle steun voor de medewerkers van Amerpoort. Zij hebben hart voor zorg en dat dreigt nu gebroken te worden en dat mag niet gebeuren! Daarom hebben ze samen met de FNV acties aangekondigd. Ze komen in actie...

Lees: Personeel Amerpoort in actie tegen inkorting uren  

Zie ook: ZORG & WELZIJN

Te weinig, te laat

SP SP GroenLinks VVD D66 ChristenUnie Hilversum 20-09-2019 10:59

De conclusies waren duidelijk. Wethouder Wimar Jaeger brak de wet, had meerdere petten op bij het toewijzen van subsidies, en nam daarmee onverantwoorde risico's. Het zijn zaken waarbij je verwacht dat een wethouder zijn fouten erkent, zijn gedrag verklaart, en oprechte excuses biedt. Maar niets van dit alles gebeurde. De wethouder nam geen afstand en gaf geen excuses, zelfs niet over de beschuldigingen die hij aan het adres van de melders had geuit. Normaal stuur je zo'n wethouder weg. Maar van deze gemeenteraad mag hij blijven.

We hadden niet veel zelfreflectie van Wimar Jaeger verwacht. Maar de wijze waarop de wethouder draaide en draalde verbaasde zelfs ons.

Op geen enkele vraag kwam antwoord. En we hadden er nogal wat. Het rapport van Bing liet nog veel vragen open. Het is zorgvuldig opgesteld, maar het is niet volledig. De reikwijdte van de meldingenis groter dan de ruimte  - vastgelegd door het presidium - die Bing had, waardoor niet alle betrokkenen werden gehoord en sommige conclusies dus niet konden worden getrokken.

Over de aanbevelingen die in het rapport stonden en over het proces rond de meldingen zelf zullen we het op een later tijdstip nog gaan hebben. We beperken ons hier op de rol van de wethouder en hoe het college (in deze én de vorige periode) daarmee omging.

Uit het rapport, en de reacties die daarop volgen, stipten we drie elementen aan. Daarbij was bij elk element vooral de vraag: waarom?

Discutabele nevenfuncties

Ten eerste: de wethouder heeft zijn functie als bestuurslid van de Dutch Media Foundation - DMF - niet gemeld bij college of raad. Daarmee is de wet overtreden.

Waarom was die functie niet gemeld? De wethouder moest weten dat het zijn taak is om de raad actief te informeren.

De statuten zeggen dat de gemeente een bestuurder benoemt. Maar dat is niet gebeurd. Het college wíst niet eens dat de wethouder de functie had aanvaard. Waarom nam de wethouder die dan aan? En was zo'n functie nou echt nodig? Er was duidelijk nooit overwogen om knelpunten gewoon met goed overleg op te lossen. Bovendien had de gemeente iederéén kunnen benoemen - er is geen enkele eis dat de benoeming een wethouder moet zijn of zelfs iemand in dienst van de gemeente.

Uiteindelijk is de wethouder nooit door het college benoemd. De statuten vereisen dat wel, en daarmee zit de wethouder - officieel - niet als gemeentelijke vertegenwoordiger aan tafel. De statuten van de stichting wijzen er daarnaast nergens op dat de functie ambtsgebonden is. In tegendeel zelfs – in één van de regels staat dat de benoeming voor onbepaalde tijd is. Dat wijst er op dat een bestuursfunctie op persoonlijke basis is.

Had de wethouder de statuten wel gelezen? Van een bestuurssecretaris zou je dat verwachten. En waarom heeft hij zich dan toch niet laten benoemen?

En waarom heeft hij dat later niet gecorrigeerd? Toen er storm opstak over het melden van functies, toen de integriteitscheck werd gehouden, toen wethouder Scheepers werd geconfronteerd met de problemen rond de functie in de uitvaartstichting, al die keren moet de wethouder toch hebben gerealiseerd dat hij ook fout zat? Waarom toen niet alsnog actief geïnformeerd en de fout hersteld?

En toen de organisatie besloot - al een jaar geleden (!) - dat er een 'weeffout' (lees: de wethouder) in de stichting zat en dat die moest worden weggehaald, waarom is toen het college en de raad niet op de hoogte gebracht? Dat leek me toch echt wel een situatie waar de raad over moest worden geïnformeerd. Maar dat gebeurde niet. En klaarblijkelijk wist het college toen ook nog steeds van niks? Zo lijkt dat iig, gezien het feit dat wethouder Walters onze vraag naar Jaeger doorspeelde.

Maar er kwam geen antwoord. De wethouder weigerde een verklaring te geven. ‘Het was gegaan zoals het was gegaan,’ Het niet geven van informatie is normaliter een doodzonde in de politiek, maar klaarblijkelijk mag het als je mediawethouder Wimar Jaeger bent. Getuige de reacties later was D66 daar nog trots op ook.

De burgemeester zei niets van de functie te hebben geweten, maar dat die vast wel was goedgekeurd als dat wél zo was geweest. Waarom denkt hij dat? Ik weet minstens één wethouder die destijds bezwaar zou hebben gemaakt.

Ook daar kwam geen duidelijk antwoord op. Wel herhaalde de burgemeester dat hij écht niets wist over de 'administratieve' kant van de zaken rond DMF.

I.i.g. gaf de burgemeester toe fouten te hebben gemaakt, en bood hij excuses aan. Hij dus wél.

Er was meer onduidelijk. Volgens de gemeentesecretaris is de bestuursfunctie op verzoek van de wethouder - dus niet het college, laat staan de raad - bij DMF gelabeld als qualita qua functie - een functie die hoorde bij zijn taak als wethouder. Maar waarom dacht de wethouder dat hij dat zelf wel even kon bepalen? Het rapport van BING geeft duidelijk aan dat dat dus niet kan.

En is de functie nu wel of niet in het college aan de orde gesteld? De gemeentesecretaris zegt van niet, de wethouder van wel – al zegt hij niet wanneer dat dan was. De burgemeester weet (nog steeds) van niks. Wie spreekt er de waarheid? Je gaat je wel afvragen hoe het college over DMG en de subsidies daarvoor sprak - als het al ter tafel kwam. Als de functie van Jaeger daarin geen enkele keer is genoemd, ook niet terloops, geeft dat toch te denken.

Hoe je het went of keert: de wethouder heeft een actieve informatieplicht. Het 'niet verborgen' houden, wat Bing concludeert, is onvoldoende. En de wethouder wéét dat ook.

Dubbele petten

Ten tweede: De wethouder acteert met meerdere petten.

Hij heeft erg veel vingers in de pap. In o.a. het Stadsfonds, Stichting Centrum Hilversum, Hilversum Media Campus en dus die Dutch Media Foundation.

De functie in DMF is duidelijk ongewenst. Niet alleen wij vinden dat – ook BING zegt het in zijn rapportage, en de gemeentesecretaris – de hoogste ambtenaar – adviseert tegen zo’n constructie.

De wethouder heeft daarbij ook bij mandaat subsidies verstrekt. Meer dan 6 ton is uiteindelijk naar DMF gegaan terwijl de wethouder daar een bestuursfunctie had:

- in 2017, na toetreden van de wethouder: € 433.750

- in 2018 : € 225.000

Totaal dus: € 658,750

Een deel is bij mandaat verstrekt - buiten zicht van het college en de raad. Een resultaat van het stelselmatig oprekken van de volmachten door het college. Waarom heeft de burgemeester deze situatie laten ontstaan? Waarom zijn die de volmachten zo uitgebreid? Er kwam, wederom, geen antwoord.

Er zit hier duidelijk een conflict. Bing noemt het een probleem met ‘governance’, maar dat is gewoon een ander woord voor 'belangenverstrengeling'. De dubbele pet is hier duidelijk aangetoond. Dat Jaeger zichzelf niet verrijkte is daarbij niet van belang - dat had overigens niemand beweerd. De man is tenslotte rijk zat.

Wel kon Jaeger hiermee zijn eigen projectjes aansturen zoals hij dat wilde - ten kostte van toezicht door de raad, én met het risico dat hij externe partijen, via een vorm van concurrentievervalsing, dupeerde.

De wethouder lijkt dit zich eigenlijk ook te beseffen, uit zijn verweer dat hij minder subsidie heeft gegeven dan is aangevraagd – alsof dat de schijn weg zou halen. Waarom heeft de wethouder hier dan geen afstand gehouden? Waarom niet het college betrokken om elke schijn te voorkomen?

Waarom vindt hij dat het doel de middelen heiligt?  

Waarom doet hij alsof de integriteitsschendingen - want het niet melden van de functie is dat wel degelijk - en de mogelijkheid van belangenverstrengeling - aantoonbaar in de functie bij DMF - geen valide punt van zorg zijn?

Geen verantwoordelijkheidsbesef

Want, tenslotte: Hij duikt en neemt geen verantwoordelijkheid.Hij draagt allerlei smoezen aan:

De raad had het kunnen weten - want het stond wel ergens, in een documentje ergens diep verstopt in een lade. Maar waarom zou de raad voor die informatie zelf actief moeten zoeken?

“But look, you found the notice, didn’t you?”“Yes,” said Arthur, “yes I did. It was on display in the bottom of a locked filing cabinet stuck in a disused lavatory with a sign on the door saying ‘Beware of the Leopard.”          Douglas Adams, "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy"

Waarom wordt de schuld van het niet informeren bij ambtenaren gelegd? Dat is totaal ongepast. De wethouder heeft de plicht, niet de ambtenaar.

Waarom schuift hij het af op zijn collega wethouders? Ja, die hebben ook nevenfuncties niet gemeld – wat ook onderdeel van het onderzoek was -  maar we hebben het hier wel over een functie met de schijn van belangenverstrengeling, en bij mandaat verstrekte subsidies. Waarom denkt hij dat dat hetzelfde is en gooit hij zijn collega's voor de trein?

Het was ons duidelijk. De wethouder moet stoppen met zijn functie bij DMF. Dat lijkt hij nu, onder enige dwang, te gaan doen.

Maar hij moet ook zelf de verantwoordelijkheid nemen voor de ontstane situatie, en erkennen dat die door zijn daden is ontstaan.  

Vanuit de reactie in het rapport én in de raad bleek echter dat de wethouder dat geenszins van plan is.

De melders - alle melders - hadden goede redenen hun zorgen te uiten. Het rapport bewijst dat ook. Ze verdienen allen respect. Geen beschuldigingen, geen verwijten. Ze verdienen excuses van deze wethouder - maar die kwamen niet, en ook dat is kwalijk.

Niet de eerste keer

Normaal is zo’n verhaal, zo’n reactie, al genoeg om de wethouder naar huis te sturen. Bij wethouder Jaeger zit er daarnaast ook geen verbetering in.

Laten we niet vergeten dat dit niet de eerste keer was dat Wimar Jaeger op het beklaagdenbankje zat. Gedoe tijdens de procedure rond Philipsterrein, het stoom-en-kokend-water proces bij de citymarketing stichting, de, niet afgesproken, exorbitante subsidie aan het Metropool Orkest en de Mediapark-visie die uiteindelijk geen visie werd… alle keren momenten waarbij de wethouder beterschap beloofde.

En, nog tijdens het onderzoek, de wethouder die in een interview openlijk lijkt te solliciteren naar een baantje in de media na zijn wethouderschap.

Het gaat hier om vasthoudend gedrag. Gedrag waarvan je niet kunt verwachten dat dat verandert. En dat is een probleem. Want het moet wél anders.

Jammer dan

Als je voort wilt met een integer en transparant bestuur, als je wil dat de procedures niet alleen strakker worden gevolgd maar dat er ook een duidelijk besef bestaat voor de noodzaak daarvan, dan kan je niet met deze wethouder verder. Een wethouder die zelf aangeeft dat hij in de gaten moet worden gehouden en dat hij begeleid moet worden, omdat hij niet van de procedures is. De verantwoordelijkheid legt hij dus bij anderen, want die moeten hem binnen de lijntjes houden. Het ligt dus niet bij hem.

Dat was voor ons reden het vertrouwen op te zeggen. Het kón niet anders.

De gemeenteraad liet het echter afweten. Slechts 7 van de 37 raadsleden begreep de ernst écht, en steunde de motie van wantrouwen.

De Christenunie kwam nog met een ‘motie van treurnis’. Een cop-out. Een treurmotie betekent in feite niets. Het zegt slechts: ‘Jammer dan’. Had dan een motie van afkeuring gedaan. Dat zegt tenminste nog iets wezenlijks.

Een aantal raadsleden zag de CU motie als een manier om hun gezicht te redden. Maar zelfs voor de ‘Jammer-dan’ motie was geen meerderheid. D66, VVD, Groenlinks, en zelfs een lid van Hart voor Hilversum – dat tijdens de campagne nog voor integer bestuur stond - stemden tegen. En dat was pas écht triest.

Conclusie

Goed en integer bestuur komt uiteindelijk uit jezelf. Zelfreflectie, empathie, en een gevoel voor wat juist is, moet niet van anderen komen.Rekening houden met anderen, belangenverstrengeling vermijden, correct en actief informeren, de procedures volgen en op de juiste manier handelen... dat kan niet het gevolg zijn van een leger ambtenaren die je in het gareel proberen te houden. En al helemaal niet van politici die, als je het woord sorry niet door je strot kan krijgen, het zelf maar uitspreken en daarna doen alsof dat genoeg is en je wel weer verder kan.

De enige juiste beslissing was de wethouder uit het college te halen. Helaas hadden de meeste partijen - inclusief één die voor het debat in alle kranten het hoogste woord had - daar geen zin an.

Voor de duidelijkheid: dat wantrouwen blijft. Dat is niet op magische wijze weg omdat een motie is weggestemd. Daarvoor is het gewoonweg te laat.

Zie ook: GEMEENTEBESTUUR

Niet omdat het kan, maar omdat het moet

SP SP VVD Hilversum 07-12-2018 10:55

Het thema voor December is: Er is genoeg voor iedereen. Is dat een actueel thema in Hilversum? Jazeker!

Geld wordt hier ruim uitgegeven aan de grote projecten: 50 mln euro voor het station – en dan nog zonder het Oosterspoorplein. 3 ton voor schermen, 1,5 ton voor de media mile en 1,5 mln (!) voor Hilversum Citymarketing. Bakken met geld voor het centrum, maar andere wijken zoals ‘Over het spoor’ blijven achter. Daarom steunt de SP de actiegroep We Live Here TOO Hilversum Oost.

Alle zondagen zijn nu koopzondagen en mogelijkheden voor evenementen verruimd. Grote ondernemers zijn blij (kleine ondernemers minder) maar de centrum bewoners hebben last. Meer koopzondagen betekent meer betaald parkeren in het centrum, en meer evenementen geeft meer overlast. Centrum bewoners worden niet serieus genomen. Een SP voorstel voor een centrum-inwoners wijkraad is door dit college afgewezen.

Bij al die ambitie vraagt de SP aandacht voor het snel wegwerken van wachtlijsten in de jeugdzorg, GGZ en het Sociaal Plein. Dan zit er ineens stroop op de centen. Het geld ís er wel maar gaat ergens anders heen. De SP wil voor 2019 dat de wachtlijsten zijn weggewerkt en op zorg wachtende Hilversummers tot het verleden behoren. Als je een been breekt zetten ze je toch ook niet in de wacht?

Er is een toenemend aantal daklozen. Daaronder ook jongeren. Er is een schreeuwend tekort aan betaalbare woningen. Als SP willen we dan investeren in sociale huurwoningen: bouwen naar behoefte. Maat wat gebeurt er? Het VVD/D66/HvH en GL college zet in op midden-huur. Geen investeringen in maatschappelijke opvang of extra investeren in sociale huur. Ondanks dat dit nodig is!

26 miljoen euro heeft het huidig Hilversums college aan investeringsruimte. Geld voor showprojecten, feesten en het centrum.  Dat kan en moet anders.

Er is genoeg voor iedereen, maar dan moet de koek wel eerlijk verdeeld worden over alle Hilversummers. En de inwoners serieus nemen is een voorwaarde.

Wat de SP betreft mag het rondom het station allemaal wel wat goedkoper, steken we meer geld in de zorg en in sociale huurwoningen. En verdelen we de koek eerlijker.

Niet omdat het kan, maar omdat het moet!

Voor 2019 is er dus werk aan de winkel!

Zie ook: GEMEENTEBESTUUR

Vertrek wethouder is een bezuinigingskans

SP SP Hilversum 02-11-2018 17:30

Hart voor Hilversum wethouder Angelika Pelsink heeft haar onmiddellijke vertrek aangekondigd. Als SP fractie zagen we hoe zij worstelde met de enorme berg werk die haar portefeuille haar opleverde. De goede moed waarmee ze begonnen was zakte haar al gauw in de schoenen. Diverse dossiers liepen vast en kwamen ook niet meer los.We hebben respect voor haar keuze en wensen haar alle goeds voor haar toekomst.

Een wethouder vertrekt en dan?Toen het college aantrad en bekend werd dat er 7 wethouders aangesteld zouden worden, hebben we als SP meteen gezegd dat dit veel te veel was. 7 wethouders salarissen (die een dikke acht duizend euro per maand per maand verdienen) voor een gemeente met 96.000 inwoners vinden wij wat teveel van goede. Wethouder Walters (Hart van Hilversum) verkondigde toen dat dit te rechtvaardigen was omdat de middelen hiervoor van het Rijk kwamen en er een herindeling voor de deur stond. Dat zou enorm veel werk zijn.

We zijn nu zes maanden verder. De gemeente moet een financiële tegenvaller inboeken omdat we minder geld van het Rijk krijgen dan verwacht en we gaven meer geld uit dan begroot. Het tekort voor 2018 wordt geschat op 4 miljoen.

Stel die 7e wethouder niet aan!Als SP zeggen we dan ook: Stel die 7e wethouder niet aan! Laten we op die kosten besparen. Er komt minder geld van het Rijk en de herindeling ligt voorlopig stil. In het vorig college waar de SP deel van uitmaakte konden we af met vijf wethouders (waarvan  2 parttime). Met minder wethouders kan dus prima.

Wij roepen de huidige coalitie, en dan vooral Hart voor Hilversum, dan ook dringend op om geen nieuwe 7e wethouder voor te dragen. Mochten zij dit wel doen dan zullen wij hier tegen stemmen, en we roepen alle andere partijen op ons daarin te volgen. 6 wethouders is al (meer dan) genoeg!

Zie ook: GEMEENTEBESTUUR

Blindengeleidelijnen centrum: een ware Obstacle Run!

SP SP Hilversum 01-10-2018 19:53

In het kader van de Week van de Toegankelijkheid en de landelijke campagne 'Houd de lijn vrij!', ging de SP de straat op om de blindengeleidelijnen in het centrum te bekijken. Deze lijnen zijn er voor mensen met een visuele beperking zodat zij ook hun weg kunnen vinden. Er blijkt echter nog genoeg mis te zijn met en omtrent de lijnen. We maakten hierover een filmpje en stelden vragen.

Als je een beperking hebt, heb je het recht zelfstandig aan de samenleving deel te nemen. Net als ieder ander. Denk bijvoorbeeld aan de toegankelijkheid van de openbare ruimte en websites, het recht op onderwijs, passend werk en zelfstandig wonen. Ook mobiliteit is een belangrijk aspect van volwaardig kunnen meedoen in de samenleving. Zo is het voor mensen met een visuele beperking belangrijk dat de geleidelijnen er zijn en dat deze naar de geldende richtlijnen neergelegd zijn en vrij liggen.

De SP ging met Gregory Dunker (fractiemedewerker SP Hilversum, ervaringsdeskundige en ambassadeur voor het VN-verdrag Handicap) op onderzoek uit in het centrum van Hilversum. Het werd duidelijk dat er nog eens goed gekeken moet worden naar de ligging van de geleidelijnen en de obstakels op geleidelijnen en om geleidelijnen heen. Ook de natuurlijke gidslijnen zijn vaak versperd, of de geleidelijnen sluiten er slecht op aan.

Tijd voor actie!, vindt de SP. We stelden vragen aan het college.

Fietsbeleid centrum: fietsers niet afstraffen, maar stimuleren!

SP SP Hilversum 18-09-2018 17:29

Het college begon afgelopen maand met een actie om verkeerd geparkeerde fietsen in het centrum aan te pakken. Er worden sindsdien tags aan fietsen gehangen waarop is te lezen dat het college vanaf 15 september gaat handhaven. De SP vindt dit het verkeerde uitgangspunt. Fietsen moet gestimuleerd worden, niet afgestraft.

Het wordt steeds drukker in het centrum. Daarom besloot het college om afgelopen maand te beginnen met het ophangen van tags aan fietsen die buiten de rekken geparkeerd staan. Op de kaartjes stond dat het college vanaf 15 september verkeerd geparkeerde fietsen ging verwijderen. Vanaf 15 oktober kun je tegen betalen van een boete van 15 euro je verwijderde fiets ophalen bij het fietsdepot aan de Kerkbrink 29. Deze week is de gemeente begonnen met het verwijderen van fietsen. Maar de SP ziet nog flink wat haken en ogen aan dit nieuwe beleid.

Wijs de goede plekken en plaats genoeg rekken!De SP ziet dat er niet genoeg rekken zijn voor al deze fietsen in het centrum. Wethouder Scheepers heeft meermaals aangegeven dat er wel genoeg rekken zijn, maar even rondkijken op een donderdagavond zegt genoeg. Het is niet zo.

De SP pleit dan ook voor een grote (gratis toegankelijke!) inpandige fietsenstalling en voor genoeg fietsparkeerplaatsen in het centrum. Ook zouden we graag zien dat er bij drukte verwezen wordt naar de plekken waar wél parkeerplaatsen beschikbaar zijn. We willen daarnaast een groener en duurzamer Hilversum. Daar hoort fietsen zeker bij. We moeten fietsen stimuleren, niet beboeten.

VragenDe SP stelde deze week daarom ook vragen. Het nieuwe handhavingsbeleid, dat sinds afgelopen maandag in de eerste fase is, doet flink wat vragen rijzen bij ons. Allereerst over de praktische zaken, zoals het aantal fietsparkeerplaatsen, de openingstijden van het fietsdepot, de betaalmogelijkheden bij het fietsdepot, de toegankelijkheid maar ook de kosten. Daarnaast lijkt de SP, bij het lezen van de stukken, te constateren dat er verschillende hiaten in de voorbereiding op het handhavingsbeleid zijn. Het college lijkt onvoldoende juridische grond te hebben opgenomen in de APV en aanwijzingsbesluit voor het verwijderen van fietsen.

Ideeën zijn welkom!Vorige week donderdagavond hing de SP alternatieve tags op met onze boodschap. Ook deden wij de oproep aan iedereen die ideeën heeft voor een alternatieve aanpak om dit te laten weten op sociale media met de hashtag #LaatFietsersMetRust.

Contact over het nieuwe handhavingsbeleid is nog steeds welkom. Dit kan door een mail te sturen naar fractie.sp@hilversum.nl.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.