Nieuws van politieke partijen in Nijmegen over D66 inzichtelijk

15 documenten

Streep door plannen biomassacentrale West, SP verheugd

SP SP GroenLinks D66 Nijmegen 06-11-2019 12:52

ENGIE ziet af van de plannen voor een biomassacentrale in Nijmegen-West. De SP, die net de actie ‘Schone Lucht voor Nijmegen West’ was begonnen, is blij met de overwinning. Gemeenteraadslid Marij Feddema: “Ontzettend mooi dat bewoners van Nijmegen-West en Weurt straks niet hoeven te lijden onder een vervuilende en stinkende biomassacentrale.” 

https://nijmegen.sp.nl/nieuws/2019/11/streep-door-plannen-biomassacentrale-west-sp-verheugdDe afgelopen dagen ging de SP in gesprek met bewoners van Nijmegen-West, onder andere in ‘t Waterkwartier. Feddema: “De mensen die er al van gehoord hadden reageerden overwegend negatief. Anderen wisten nog van niets: de buurt is door ENGIE niet goed betrokken bij de plannen. Een biomassacentrale lijkt heel duurzaam, maar leidt tot stankoverlast en stoot meer CO2 uit dan een steenkolencentrale. Dat kan nooit de bedoeling zijn, en dat ziet inmiddels gelukkig ook een meerderheid van de gemeenteraad in.” 

Nadat de SP acties aankondigde, meldden GroenLinks en D66 afgelopen maandag opeens in de krant dat ook zij weinig heil zagen in een biomassacentrale. Daarmee is er, samen met SP en een groot deel van de oppositie een ruime meerderheid in de raad die geen biomassacentrale wil in West.

Eerder kondigde de SP aan bij de raadsvergadering van 27 november een voorstel in te dienen om biomassa volledig uit te sluiten in het omgevingsplan voor Nijmegen-West. Dat gaat wat Feddema betreft gewoon door: “ENGIE heeft het nu twee keer geprobeerd. In 2017 kwam de rechter tussenbeide, nu steekt de raad er een stokje voor. Laten we doorpakken en voor de toekomst vastleggen dat er geen biomassacentrale komt in West. En wat ons betreft komt die nergens in Nijmegen."

 

Zie ook: Natuur en milieu

Gisteren bekendgemaakt ... dit gaat ...

PvdA PvdA GroenLinks D66 Nijmegen 19-06-2019 23:43

Gisteren bekendgemaakt ... dit gaat grote gevolgen hebben voor de plannen van het college (Groen Links, SP, D66). Waar moeten we vooral geld aan uitgeven en waaraan niet? Laat van je horen! 👇👇🏻👇🏼

Het huishoudboekje van de gemeente ...

PvdA PvdA GroenLinks D66 Nijmegen 19-06-2019 17:33

Het huishoudboekje van de gemeente 🙈. Dit college (D66, Groen Links, SP) had flink veel plannen in de Zomernota en rekende met een budget dat opeens blijkt tegen te vallen: Nijmegen krijgt - nu blijkt - nog minder geld van het Rijk. Op dit moment worden de financiële gevolgen aan ons kenbaar gemaakt. We houden jullie op de hoogte!

Waar is onze “Sociale stad”? ...

PvdA PvdA D66 Nijmegen 18-06-2019 06:56

Waar is onze “Sociale stad”? ‘Tekort treft vooral mensen met kleine beurs’ aldus onze fractievoorzitter Ammar Selman. Groen Links, D66 en SP maken plannen waarin staat dat zij: - geld willen besparen op zorg - wijkbudgetten willen korten - de meerwerkregeling (begeleiding naar werk) de nek om willen draaien - parkeren in de avond duurder wordt - de CAZ willen afknijpen* - inwoners willen laten betalen voor plastic-huisvuilzakken * CAZ is de goede zorgverzekering voor Nijmegenaren met een kleine beurs. Deze maakt kwetsbare Nijmegenaren zeker van goede zorg zonder financieel erbij de mist in te kunnen gaan. Wij willen juist dat meer Nijmegenaren hiervan zouden moeten kunnen profiteren! Tegelijkertijd gaan er gaan vele miljoenen naar subsidies en kortingen voor bedrijven. Zogenaamd om nieuwe bedrijven aan te trekken. Ze krijgen bv. ruim een miljoen cadeau aan korting op de WOZ-belasting.

De motie die voorstelde om verkoop ...

Stadspartij De Nijmeegse Fractie (DNF) Stadspartij De Nijmeegse Fractie (DNF) GroenLinks D66 Nijmegen 03-04-2019 20:54

De motie die voorstelde om verkoop van alcohol in de nachtwinkels in het centrum toe te staan gaat lijnrecht in tegen adviezen van college, bewoners en politie. De indieners (GL en D66) hebben daar kennelijk maling aan. Een meerderheid van de raad gelukkig niet. Bovendien hebben wij en de raad het de centrumbewoners beloofd toen de nachtwinkels werden toegelaten. En beloofd = beloofd! ✌

De motie die voorstelde om verkoop ...

Stadspartij De Nijmeegse Fractie (DNF) Stadspartij De Nijmeegse Fractie (DNF) GroenLinks D66 Nijmegen 03-04-2019 20:54

De motie die voorstelde om verkoop van alcohol in de nachtwinkels in het centrum toe te staan gaat lijnrecht in tegen adviezen van college, bewoners en politie. De indieners (GL en D66) hebben daar kennelijk maling aan. Een meerderheid van de raad gelukkig niet. Bovendien hebben wij en de raad het de centrumbewoners beloofd toen de nachtwinkels werden toegelaten. En beloofd = beloofd! ✌

Kritisch betoog bij de Stadsbegroting 2019-2022

Stadspartij De Nijmeegse Fractie (DNF) Stadspartij De Nijmeegse Fractie (DNF) GroenLinks VVD D66 Nijmegen 14-11-2018 21:11

In de stadsbegroting presenteert het College de plannen voor de komende jaren. Op 14 november ging de gemeenteraad in debat over de begroting voor 2019-2022 die de huidige coalitie (GroenLinks, D66, SP) onlangs presenteerde. Stadspartij DNF hield tijdens deze raadsvergadering een kritisch betoog. Zijn dit nu de plannen waar alle Nijmegenaren nou echt op zitten te wachten? Dat was de kern van het betoog dat onze fractievoorzitter Wendy Grutters uitsprak.

In hoofdlijnen ging deze kritiek over…

Een flinke greep uit de gemeentespaarkas

Het flink interen op de gemeentelijke spaarpot en het tegelijkertijd flink laten oplopen van de schulden, terwijl er nog veel tegenvallers en bezuinigingen op met name zorg en welzijn aan dreigen te komen. Waar wij als voormalige coalitiepartij nog uitgingen van een spaarrekening van 148 miljoen euro in 2022, vind deze coalitie het verantwoord om maar liefst 70 miljoen minder te sparen.

De balans in bereikbaarheid slaat door naar het pamperen van de fiets

De huidige coalitie investeert veel in bereikbaar. De Dorpensingel komt er en daar zijn wij blij mee. Maar verder slaat de balans veel te ver door naar fietsbereikbaarheid.

Nijmegen kent ook auto’s, OV  en vooral voetgangers. Het woord fiets komt in de hele stadsbegroting 100x voor, het woord voetganger 3x! Dat niet evenredig gekozen wordt voor de bereikbaarheid van ALLE Nijmegenaren is en velen regelmatig een doorn in het oog.

De coalitie wil 1,5 miljoen euro steken in de versmalling van de Graafseweg. Maar al in 2011 heeft de gemeenteraad beslist: eerst zorgen dat de S100 (de weg over De Oversteek naar uiteindelijk de Grootstalselaan) doorstroomt!  Hebben we nu al op die s100 een lekkere doorstroom? NEE die hebben we niet. Stuur dus niet de mensen onnodig de file in en investeer eerst die 1,5 miljoen euro in die doorstroom op de S100.

Als je de ogen sluit voor goede doorstroom van autoverkeer dan draag je bij aan onveiligheid voor alle weggebruikers ook voor fietsers en voetgangers. Investeringen in bereikbaarheid zouden volgens Stadspartij DNF daarom in de eerste instantie moeten gaan over doorstroom en veiligheid, voor bijv. rotondes. Het pamperen van de fiets, dat is al voldoende gedaan de afgelopen jaren…. een investering in een Fietsschans Hezelpoort, is mogelijk best handig, maar wij vinden dat er hogere prioriteiten zijn: de veiligheid. Gebruik die 2,4 miljoen die nodig is voor die fietsschans daarom voor een hele onveilige situatie in de stad waar auto, bus, fiets en voetgangers samenkomen, voor de reconstructie van de rotonde Heyendaalseweg – Erasmuslaan.

Bestraf niet de Nijmegenaren door afvalzakken en parkeren onnodig duurder te maken

De coalitie is scheutig met leningen, spaarreserves aanspreken, miljoenen voor fiets en milieu. Toch heeft deze coalitie bedacht het tekort op afvalinzameling bij de burger neer te leggen.

Want de Nijmegenaar doet aan goed afvalscheiden en omdat ze dat zo goed doen krijgt de gewone Nijmegenaar een geweldige beloning. Ze mogen meer gaan betalen voor de vuilniszak en nog maar 1x per jaar hun grofvuil op laten halen. Je zou verwachten dat een dergelijk tekort gedekt wordt door duurzaamheid maar dat gaat niet want het geld gaat op aan een milieuzone.

Hiermee worden niet alleen bezuinigingen afgewenteld op de burger, het is ook nog eens het kortzichtig. Want minder grofvuilophaal kan meer zwerfvuil veroorzaken én we hebben ouderen in onze stad en zoals GroenLinks haar grote wens is, we hebben ook mensen zonder auto…. die kunnen dus niet met hun grofvuil naar de DAR. Wij dienden daarom een amendement in om het laten ophalen van grofvuil (titel: Haal op die zooi en hou Nijmegen mooi) 2 x per jaar gewoon zo te laten. Zodat zwerfvuil wordt voorkomen en die mensen zonder auto en die ouderen gewoon 2x per jaar een beroep blijven kunnen doen op de DAR. De bijna voltallige oppositie steunde het amendement, de coalitiepartijen niet.

En niet alleen bij afval krijgen de Nijmeegse burgers de rekening van deze coalitie gepresenteerd. Het kadootje 50 cent op avondparkeren wordt namelijk gewoon via de Nijmeegse burger betaald door hogere parkeertarieven op andere plekken. Het zijn Nijmeegse buurtbewoners die de hoogste rekening hiervan betalen, die gaan 75% omhoog met hun kosten voor bezoekerstarief. En dat terwijl de Nijmeegse parkeerbalans een positief resultaat kent van bijna 7 miljoen euro. Ieder jaar 7 miljoen euro in the pocket en dan 3 ton laten betalen door de bewoners.

Daarmee komt de coalitie een belofte aan de Nijmeegse burger niet na. Waar in het coalitieakkoord nog staat; we verhogen de parkeertarieven met niet meer dan 2% netto, wordt de Nijmeegse bewoner bedrogen met een verhoging van 75%, op een winstgevende post. Schande, dat moet gecorrigeerd worden. Daarom diende Stadspartij DNF een amendement (titel: Extra parkeerlast tot 75% EN 7 miljoen winst is ongekend) in met een oproep de tarieven op bezoekersparkeren niet onnodig te verhogen. Dit amendement werd niet voldoende gesteund, want ook hier hield de coalitie liever de gelederen gesloten ondanks sympathie van de SP voor dit voorstel van Stadspartij DNF.

Proef met vrijwillig betaald fietsparkeren

Uit de opbrengst betaald parkeren betaalt gemeente Nijmegen het gratis fietsparkeren. Parkeertarieven voor de auto constant blijven verhogen is eindig, en bovendien niet gastvrij en niet goed voor de ondernemers en buurtbewoners in de stad. Laten we gewoon toch eens kijken of we fietsparkeren deels kostendekkend kunnen maken door er op een heel vriendelijke en creatieve manier vrijblijvend geld voor te vragen. Op die manier kunnen we de stad, met name de binnenstad gastvrij houden voor iedereen en de  fietser vragen het gratis fietsparkeren te waarderen, waarbij die de keuze blijft houden voor gratis. Stadspartij DNF vindt dat het proberen waard, daarom dienden wij een amendement in. Deze werd niet gesteund door een meerderheid van de Het is allicht het proberen waard vandaar ons voorstel voor een pilot via de motie Gratis fietsparkeren is te waarderen, die we hierbij samen met de VVD indienen.

Tot slot

Als slotwoord koos Wendy Grutters voor deze woorden, refererend naar de titel van het coalitieakkoord (Samen vooruit: Duurzaam + Sociaal + Veerkrachtig + Aantrekkelijk):

“Is dit nou een stadsbegroting waar zo veel mogelijk Nijmegenaren  op zitten te wachten? Duurzaam ja, maar wat is de prijs die je daarvoor betaalt in geld en bereikbaarheid en is die duurzaamheid door alle Nijmegenaren te dragen, ook qua impact op hun dagelijkse leven?

Sociaal ja, maar het moet ook betaalbaar blijven en hoe sociaal is het als je bewoners confronteert met hoge parkeerkosten en afvallasten?

Veerkrachtig, misschien want hoe veerkrachtig ben je als je inteert op je spaarpot terwijl er risico’s’ zijn?

Aantrekkelijk ja, want het mooiste van Nijmegen is heel Nijmegen maar dan moet je dat wél laten zien voor en door ALLE Nijmegenaren.”

Kritisch betoog bij de Stadsbegroting 2019-2022

Stadspartij De Nijmeegse Fractie (DNF) Stadspartij De Nijmeegse Fractie (DNF) GroenLinks VVD D66 Nijmegen 14-11-2018 21:11

In de stadsbegroting presenteert het College de plannen voor de komende jaren. Op 14 november ging de gemeenteraad in debat over de begroting voor 2019-2022 die de huidige coalitie (GroenLinks, D66, SP) onlangs presenteerde. Stadspartij DNF hield tijdens deze raadsvergadering een kritisch betoog. Zijn dit nu de plannen waar alle Nijmegenaren nou echt op zitten te wachten? Dat was de kern van het betoog dat onze fractievoorzitter Wendy Grutters uitsprak.

In hoofdlijnen ging deze kritiek over…

Een flinke greep uit de gemeentespaarkas

Het flink interen op de gemeentelijke spaarpot en het tegelijkertijd flink laten oplopen van de schulden, terwijl er nog veel tegenvallers en bezuinigingen op met name zorg en welzijn aan dreigen te komen. Waar wij als voormalige coalitiepartij nog uitgingen van een spaarrekening van 148 miljoen euro in 2022, vind deze coalitie het verantwoord om maar liefst 70 miljoen minder te sparen.

De balans in bereikbaarheid slaat door naar het pamperen van de fiets

De huidige coalitie investeert veel in bereikbaar. De Dorpensingel komt er en daar zijn wij blij mee. Maar verder slaat de balans veel te ver door naar fietsbereikbaarheid.

Nijmegen kent ook auto’s, OV  en vooral voetgangers. Het woord fiets komt in de hele stadsbegroting 100x voor, het woord voetganger 3x! Dat niet evenredig gekozen wordt voor de bereikbaarheid van ALLE Nijmegenaren is en velen regelmatig een doorn in het oog.

De coalitie wil 1,5 miljoen euro steken in de versmalling van de Graafseweg. Maar al in 2011 heeft de gemeenteraad beslist: eerst zorgen dat de S100 (de weg over De Oversteek naar uiteindelijk de Grootstalselaan) doorstroomt!  Hebben we nu al op die s100 een lekkere doorstroom? NEE die hebben we niet. Stuur dus niet de mensen onnodig de file in en investeer eerst die 1,5 miljoen euro in die doorstroom op de S100.

Als je de ogen sluit voor goede doorstroom van autoverkeer dan draag je bij aan onveiligheid voor alle weggebruikers ook voor fietsers en voetgangers. Investeringen in bereikbaarheid zouden volgens Stadspartij DNF daarom in de eerste instantie moeten gaan over doorstroom en veiligheid, voor bijv. rotondes. Het pamperen van de fiets, dat is al voldoende gedaan de afgelopen jaren…. een investering in een Fietsschans Hezelpoort, is mogelijk best handig, maar wij vinden dat er hogere prioriteiten zijn: de veiligheid. Gebruik die 2,4 miljoen die nodig is voor die fietsschans daarom voor een hele onveilige situatie in de stad waar auto, bus, fiets en voetgangers samenkomen, voor de reconstructie van de rotonde Heyendaalseweg – Erasmuslaan.

Bestraf niet de Nijmegenaren door afvalzakken en parkeren onnodig duurder te maken

De coalitie is scheutig met leningen, spaarreserves aanspreken, miljoenen voor fiets en milieu. Toch heeft deze coalitie bedacht het tekort op afvalinzameling bij de burger neer te leggen.

Want de Nijmegenaar doet aan goed afvalscheiden en omdat ze dat zo goed doen krijgt de gewone Nijmegenaar een geweldige beloning. Ze mogen meer gaan betalen voor de vuilniszak en nog maar 1x per jaar hun grofvuil op laten halen. Je zou verwachten dat een dergelijk tekort gedekt wordt door duurzaamheid maar dat gaat niet want het geld gaat op aan een milieuzone.

Hiermee worden niet alleen bezuinigingen afgewenteld op de burger, het is ook nog eens het kortzichtig. Want minder grofvuilophaal kan meer zwerfvuil veroorzaken én we hebben ouderen in onze stad en zoals GroenLinks haar grote wens is, we hebben ook mensen zonder auto…. die kunnen dus niet met hun grofvuil naar de DAR. Wij dienden daarom een amendement in om het laten ophalen van grofvuil (titel: Haal op die zooi en hou Nijmegen mooi) 2 x per jaar gewoon zo te laten. Zodat zwerfvuil wordt voorkomen en die mensen zonder auto en die ouderen gewoon 2x per jaar een beroep blijven kunnen doen op de DAR. De bijna voltallige oppositie steunde het amendement, de coalitiepartijen niet.

En niet alleen bij afval krijgen de Nijmeegse burgers de rekening van deze coalitie gepresenteerd. Het kadootje 50 cent op avondparkeren wordt namelijk gewoon via de Nijmeegse burger betaald door hogere parkeertarieven op andere plekken. Het zijn Nijmeegse buurtbewoners die de hoogste rekening hiervan betalen, die gaan 75% omhoog met hun kosten voor bezoekerstarief. En dat terwijl de Nijmeegse parkeerbalans een positief resultaat kent van bijna 7 miljoen euro. Ieder jaar 7 miljoen euro in the pocket en dan 3 ton laten betalen door de bewoners.

Daarmee komt de coalitie een belofte aan de Nijmeegse burger niet na. Waar in het coalitieakkoord nog staat; we verhogen de parkeertarieven met niet meer dan 2% netto, wordt de Nijmeegse bewoner bedrogen met een verhoging van 75%, op een winstgevende post. Schande, dat moet gecorrigeerd worden. Daarom diende Stadspartij DNF een amendement (titel: Extra parkeerlast tot 75% EN 7 miljoen winst is ongekend) in met een oproep de tarieven op bezoekersparkeren niet onnodig te verhogen. Dit amendement werd niet voldoende gesteund, want ook hier hield de coalitie liever de gelederen gesloten ondanks sympathie van de SP voor dit voorstel van Stadspartij DNF.

Proef met vrijwillig betaald fietsparkeren

Uit de opbrengst betaald parkeren betaalt gemeente Nijmegen het gratis fietsparkeren. Parkeertarieven voor de auto constant blijven verhogen is eindig, en bovendien niet gastvrij en niet goed voor de ondernemers en buurtbewoners in de stad. Laten we gewoon toch eens kijken of we fietsparkeren deels kostendekkend kunnen maken door er op een heel vriendelijke en creatieve manier vrijblijvend geld voor te vragen. Op die manier kunnen we de stad, met name de binnenstad gastvrij houden voor iedereen en de  fietser vragen het gratis fietsparkeren te waarderen, waarbij die de keuze blijft houden voor gratis. Stadspartij DNF vindt dat het proberen waard, daarom dienden wij een amendement in. Deze werd niet gesteund door een meerderheid van de Het is allicht het proberen waard vandaar ons voorstel voor een pilot via de motie Gratis fietsparkeren is te waarderen, die we hierbij samen met de VVD indienen.

Tot slot

Als slotwoord koos Wendy Grutters voor deze woorden, refererend naar de titel van het coalitieakkoord (Samen vooruit: Duurzaam + Sociaal + Veerkrachtig + Aantrekkelijk):

“Is dit nou een stadsbegroting waar zo veel mogelijk Nijmegenaren  op zitten te wachten? Duurzaam ja, maar wat is de prijs die je daarvoor betaalt in geld en bereikbaarheid en is die duurzaamheid door alle Nijmegenaren te dragen, ook qua impact op hun dagelijkse leven?

Sociaal ja, maar het moet ook betaalbaar blijven en hoe sociaal is het als je bewoners confronteert met hoge parkeerkosten en afvallasten?

Veerkrachtig, misschien want hoe veerkrachtig ben je als je inteert op je spaarpot terwijl er risico’s’ zijn?

Aantrekkelijk ja, want het mooiste van Nijmegen is heel Nijmegen maar dan moet je dat wél laten zien voor en door ALLE Nijmegenaren.”

Nieuwe raad, nieuwe ronde, nieuwe kansen

VoorNijmegen.NU VoorNijmegen.NU VVD D66 PvdA Nijmegen 20-10-2018 09:11

In aanloop naar de verkiezingen heeft de Gelderlander een stemwijzer gemaakt die alle partijen die meededen hebben ingevuld.

1 van de vragen was of er voortaan met 70 km/u over de oversteek gereden kon worden mocht de partij het voor het zeggen hebben

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/meerderheid-politiek-70-km-per-uur-op-de-nijmeegse-uitvalswegen~ad96b8e0/

De voorstanders (D66, PvdA, VVD, Gewoon Nijmegen, Stadspartij DNF, Voor NijmegenNu, OPA en 50PLUS) benadrukken allemaal dat de doorstroming met een hogere snelheid verbeterd wordt. De voo

rstanders benadrukken wel dat 70 km op de uitvalswegen alleen kan als er ook vrijliggende fietspaden liggen. Dat is bij de Oversteek het geval

Reden voldoende voor ons om nogmaals een poging te doen om 70 km/u mogelijk te maken.

Graafseweg niet verder versmallen!

VoorNijmegen.NU VoorNijmegen.NU D66 Nijmegen 10-10-2018 07:57

Samen met VVD Nijmegen, D66 Nijmegen, PvdA Nijmegen SP Nijmegen, Stadspartij DNF Gewoon Nijmegen en CDA Nijmegen hebben we de versmalling van de graafseweg op de agenda gezet. We willen weten wat het nut en noodzaak van deze versmalling is en waarom dit er (schijnbaar) zo gehaast doorheen gejaagd moet worden.

Er is geen enkele aanleiding om dit met stoom en kokend water te realiseren. Sterker: Gezien het verhitte debat in zowel de stad als in de raad is een zorgvuldig proces zeer gewenst.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.