Nieuws van politieke partijen in Lelystad over VVD inzichtelijk

33 documenten

Besluit gemeenteraad over MFA De Botter

VVD VVD Lelystad 15-12-2020 09:56

De Raad van Lelystad besloot zojuist over het voorkeursscenario voor de nieuwe Multifunctionele Accomodatie (MFA) in de Botter. Een besluit waar lang over is gesproken, maar met een goede afloop!

https://lelystad.vvd.nl/nieuws/42015/besluit-gemeenteraad-over-mfa-de-botter

De raad maakte een keus uit drie scenario's voor de nieuwbouw van de Multifunctionele Accomodatie (MFA) in de Botter. De raad koos unaniem voor een combinatie van een Integraal Kindcentrum (IKC), een vestiging van Welzijn Lelystad en een consultatiebureau.

Het IKC bestaat in dit scenario uit nieuwbouw voor basisschool De Schakel, kinderopvang en een grote gymzaal. 

Voorwaarde: financieel haalbaar zonder bezuinigingenAan deze keuze verbindt de raad de voorwaarde dat het aantoonbaar moet zijn dat dit uit betrokken taakvelden gefinancierd kan worden, zonder hierbij op onderdelen nieuwe bezuinigingsopgaven op te werpen.

Als deze voorkeursoptie financieel niet haalbaar blijkt te zijn binnen dit kader, kiest de raad voor het scenario waarbij uitsluitend het Integraal Kindcentrum wordt ondergebracht in MFA De Botter, bestaande uit nieuwbouw van basisschool De Schakel, een gymzaal en huisvesting voor een kinderopvang.

Zorgelijke situatie Ziekenhuis St. Jansdal

VVD VVD Lelystad 14-12-2020 07:40

Ziekenhuis St. Jansdal in Lelystad en Harderwijk zit in een zorgelijke financiële situatie. Het ziekenhuis verwacht dit jaar € 30 miljoen minder omzet te halen dan begroot. Ook zijn de kosten gestegen door corona. Dat komt mede door de aanschaf van meer beschermingsmiddelen, maar ook door uitval van personeel.

https://lelystad.vvd.nl/nieuws/41882/zorgelijke-situatie-ziekenhuis-st-jansdal

Uit contacten met ziekenhuis St. Jansdal is duidelijk geworden dat de situatie financieel gezien weliswaar zorgelijk is, maar dat er vooralsnog geen risico is op faillissement. Er is wel sprake van onzekerheid, maar zolang het ziekenhuis in gesprek is met de zorgverzekeraars kijkt St. Jansdal positief vooruit.

CompensatieregelingMeta Jacobs, portefeuillehouder gezondheidszorg in de Lelystadse VVD-fractie, legt uit hoe deze situatie kon ontstaan: “Voor de zomer is een compensatieregeling afgesproken tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars. Die regeling pakt slecht uit voor St. Jansdal, omdat bij die regeling 2019 als basisjaar is genomen. In maart 2019 nam St. Jansdal het failliete Zuiderzeeziekenhuis in Lelystad over. Door de overname lag de omzet in dat jaar nog niet op het niveau waarop voor de komende jaren werd gerekend.”

Het ziekenhuis heeft daarom besloten een beroep te doen op een hardheidsclausule in de compensatieregeling. Dit houdt in dat met de grootste zorgverzekeraars voor St. Jansdal (VGZ en Zilveren Kruis) en eventueel daarna met een landelijke commissie gekeken wordt of het ziekenhuis voor aanvullende compensatie in aanmerking komt. Verder wordt er gevraagd om naar meer maatwerk te kijken.

De uitkomst is voor St. Jansdal belangrijk. Als er geen extra geld komt, kunnen investeringen niet in hetzelfde tempo worden uitgevoerd als gepland. Dat gaat bijvoorbeeld om de broodnodige renovatie van het beddenhuis.

Vooruitzicht niet gunstigMeta geeft aan dat de vooruitzichten voor het Lelystadse ziekenhuis niet gunstig zijn: “Ziekenhuis St Jansdal in Lelystad en Harderwijk kan, ondanks de zorgelijke financiële situatie, niet omvallen door omzetverlies vanwege corona. Dat zeggen de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen en Zorgverzekeraars Nederland. Volgens de organisaties hebben zorgverzekeraars afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat ziekenhuizen tijdens de coronapandemie niet in de rode cijfers belanden.”

Het St. Jansdal ziekenhuis verwacht over 2020 een verlies te lijden van ruim twee miljoen. Het verlies komt door een zogeheten compensatieregeling, die niet gunstig uitpakt voor het ziekenhuis. Door het coronavirus is er dit jaar veel reguliere zorg afgeschaald. Het aantal bezoeken aan poliklinieken is gedaald en er zijn veel minder operaties en onderzoeken gedaan dan gepland. Daardoor heeft het ziekenhuis minder declaraties naar zorgverzekeraars kunnen sturen. De verzekeraars keren dus ook minder geld uit aan een ziekenhuis.

Zonder de coronacrisis ging het ziekenhuis uit van een positief resultaat van jaarlijks vijf miljoen euro. De vooruitzichten voor 2021 zouden niet gunstiger zijn, onder meer vanwege een dure cao.

Minister Van Ark moet hulp bieden!Minister van Medische Zorg Tamara van Ark sprak op 14 december 2020 met St. Jansdal en de zorgverzekeraars. Na afloop van dit overleg meldde de minister dat zij verwacht dat nog vóór de Kerst een oplossing wordt gevonden. "Bij de doorstart in 2018 heeft de toenmalige minister van Medische Zorg alle medewerking beloofd," zegt Meta. "Wij verwachten daarom dat minister Van Ark ziekenhuis St. Jansdal nu daadwerkelijk te hulp schiet. Ons ziekenhuis mag niet de dupe worden van deze moeilijke situatie!"

Persbericht: Beoogde nieuwe coalitie slecht voor cohesie in Lelystad | Lelystad

GroenLinks GroenLinks VVD Lelystad 16-06-2020 00:00

GroenLinks heeft met ontzetting kennis genomen van de recente ontwikkelingen in de Lelystadse politieke crisis. “Zo’n kneiterrechts college is buitengewoon slecht voor de stad en doet geen enkel recht aan de veelkleurigheid van gemeenteraad en samenleving”, is de eerste reactie van fractievoorzitter Sjaak Kruis. Voor hem is het onbegrijpelijk dat de SP zich er voor leent om dit mede tot stand te brengen. GroenLinks werkte in de vorige situatie nauw samen met de SP. Aan het bijzondere karakter van die samenwerking komt wat GroenLinks betreft, als dit doorgaat, een einde.

Formeel blijft het raadsprogramma wel in stand, maar gelet op de inzet de afgelopen periode van de partijen die nu in de coalitie samen verder willen gaan moet het ergste gevreesd worden als het gaat om bezuinigingen in het sociaal domein, waardoor de kwetsbaarste bewoners van de stad geraakt worden. Ook de culturele sector heeft weinig goeds te verwachten van de nieuwe coalitie.

GroenLinks heeft op allerlei manieren geprobeerd tot een evenwichtig(er) college te komen, waarin er een balans tussen links, midden en rechts is. Het voorstel van GroenLinks, Jong Lelystad en Mooi Lelystad werd vorige week door de VVD afgewezen. Pogingen daarna om tot een andere samenstelling te komen werden geblokkeerd door Leefbaar Lelystad en de Inwonerspartij, waarmee de VVD zich in dit proces steeds nadrukkelijker verbond. “Van een verbindende rol, die je van de grootste partij mag verwachten, was in het geval van de VVD geen sprake. Men zei voortdurend te streven naar balans, maar komt nu uit bij een zeer eenzijdige, rechtse combinatie”, aldus Sjaak Kruis.

GroenLinks zal de komende periode nauw samen gaan werken met andere oppositiepartijen in de gemeenteraad om waar enigszins mogelijk de koers van de nieuwe coalitie bij te sturen in de richting van het gastvrije en groene Lelystad dat de partij voor ogen heeft.

 

Voor meer informatie:

Sjaak Kruis (fractievoorzitter)

Tel. 06-22546116

e-mail: s.kruis@raadvanlelystad.nl

Tweede Kamer unaniem: gezondheidszorg in Flevoland moet worden versterkt!

VVD VVD SGP CDA PvdA ChristenUnie Lelystad 11-12-2019 06:08

Dinsdagmiddag 10 december 2019 vond een belangrijk debat plaats in de Tweede Kamer over de toekomst van de zorg in Flevoland. In de Kamer was brede steun voor enkele moties die minister Bruins van Medische Zorg en Sport opdragen om de gezondheidszorg in Flevoland te versterken. Goed nieuws voor onze inwoners en de toekomst van ons ziekenhuis!

https://lelystad.vvd.nl/nieuws/37644/tweede-kamer-unaniem-gezondheidszorg-in-flevoland-moet-worden-versterkt

Gespecialiseerd geboortecentrum in LelystadDe Tweede Kamer wil dat er in Lelystad weer een gespecialiseerd geboortecentrum komt, als dat nodig is ook met een voorziening voor spoedeisende hulp. De Kamer nam een motie van die strekking aan die was ingediend door de PvdA en het CDA.

Tempo maken bij versterking van de zorgDe Tweede Kamer steunde unaniem enkele moties van CDA, ChristenUnie en SGP die ertoe moeten leiden dat nog dit jaar een tijdpad bekend wordt gemaakt voor de gevraagde uitbreiding van de zorg, inclusief duidelijkheid over het daarvoor benodigde budget.

Spoedpoli´s Lelystad en Emmeloord 24 uur openVVD-Tweede Kamerlid Hayke Veldman diende samen met de PvdA een motie in die minister Bruins oproept zich in te spannen de spoedpoli´s in de ziekenhuizen van Emmeloord en Lelystad weer 24 uur per dag open te laten zijn. Een SP-motie die de regering opriep om van het ziekenhuis in Lelystad weer een volwaardig ziekenhuis te maken met spoedeisende hulp, acute verloskundige zorg en kindergeneeskunde, haalde het niet: uit een eerder uitgevoerde verkenningsopdracht was al gebleken dat terugkeer van een volwaardig ziekenhuis in Lelystad geen optie meer zou zijn.

Zorgtafel Flevoland moet nu aan de slagDe aangenomen moties vormen een nadrukkelijke oproep aan de minister om zich in te zetten voor snelle versterking van de gezondheidszorg in Flevoland. De minister heeft steeds aangegeven dat de plannen voor versterking van de zorg verder uitgewerkt moeten worden door de “Zorgtafel Flevoland”: een overlegstructuur van overheden in Flevoland, de patiëntenfederatie in Flevoland, zorgaanbieders en verzekeraars die de plannen voor de zorg in Flevoland verder moet uitwerken.

Wat vinden wij?Als VVD in de gemeente Lelystad hebben wij vanaf het faillissement van MC Zuiderzee voortdurend gepleit voor behoud van een volwaardig ziekenhuis in Lelystad. Hoewel aan deze wens niet geheel is voldaan, zijn wij wel zeer verheugd over de brede steun in de Tweede Kamer voor een snelle versterking van de zorg in onze stad. Dat is goed voor onze inwoners!

Uitwerking van de kadernota Sociaal Domein 2019-2022.

VVD VVD Lelystad 17-10-2019 06:55

Hierbij koppelen wij de bijdrage van de VVD terug in de sessie Programmaplan 2019 van het Sociaal Domein 2019 - 2022

1. Ondersteun het actief voorbereiden op ouder worden 

Oud worden en oud zijn hoort bij het leven. De vraag is of er, ook bij ouderen zelf, voldoende aandacht is voor het voorbereiden op situaties die horen bij het ouder worden. Tijdig woningaanpassingen regelen, tijdig nadenken over financiële gevolgen, tijdig ondersteuning zoeken bij een behoefte aan zorg en hulp, of ondersteuning als een mantelzorger plots uit- of wegvalt. Van belang is dat ouderen geprikkeld worden om voorbereiding actief op te pakken, weten waar ze terecht kunnen bij vragen, en er ‘1-loket’-concepten zijn bij gemeenten, of zorgaanbieders, of bij anderen. Het Sociaal en Cultureel Planbureau laat zien dat ouderen vooral behoefte hebben aan concrete adviezen over onder meer de woonsituatie, de mobiliteit en de financiën.

2. Kennis over initiatieven van bewoners en burger noodzakelijk

De behoefte aan passende ondersteuning in de eigen woonomgeving leidt tot de opkomst van initiatieven van burgers en bewoners zelf. Deze variëren in wat ze doen en hoe ze georganiseerd zijn, maar hebben gedeelde waarden zoals wederkerigheid, zorgen voor elkaar en verantwoordelijkheid nemen. Er is een duidelijk landelijke beweging gaande, die grote kansen biedt voor het betrekken van burgers bij het zorgen voor elkaar. Als we deze in maat en getal moeten duiden, is nog niet de juiste informatie voorhanden. Deze initiatieven willen van elkaar leren om hun maatschappelijke meerwaarde naar een volgende fase te tillen. Tegelijkertijd bestaat er bij lokale en landelijke beleidsmakers behoefte aan een beter inzicht in de aard, omvang en meerwaarde van de beweging en hoe deze gefaciliteerd kan worden. Er is hiervoor meer kennis nodig over wat kan, wat werkt, wat het daadwerkelijk oplevert en wanneer ook grenzen zichtbaar zijn. Deze kennis helpt initiatieven en beleidsmakers om toe te werken naar een volwaardige plek voor bewonerscollectieven in het zorgstelsel die past bij de bijdrage die zij leveren aan onze maatschappelijke uitdagingen.

3. Voorkom spoedopnames

Spoedsituaties worden een steeds gebruikelijkere aanleiding voor een verpleeghuisopname. Langdurige overbelasting van mantelzorgers kan bijvoorbeeld een onhoudbare thuissituatie tot gevolg hebben. Dit vergroot de kans dat spoedopname noodzakelijk wordt, waarbij burgers  op de spoedeisende hulp belanden en/of voor langere tijd in het ziekenhuis of via een kortdurend verblijf worden opgenomen. En als terugkeer van burgers naar de ‘oude’ thuissituatie niet haalbaar of wenselijk is, zijn professionals op de spoedeisende hulp en op de huisartsenpost vaak onvoldoende bekend met de beschikbare mogelijkheden voor inzet van extra thuiszorg en/of de verschillende vormen van kortdurend verblijf. Spoedopnames (bijvoorbeeld via een kortdurend verblijf) gaan vaak gepaard met extra verhuizingen, dat enorm belastend kan zijn. Als je moet verhuizen is de keuze vaak beperkter. En de problemen rond de doorstroom tussen de spoedeisende hulp, het eerstelijnsverblijf of de revalidatiezorg en de langdurige verpleeghuiszorg vergroot de zogenaamde ‘verkeerd-bed-problematiek’. Een reeks aan (beleids)initiatieven is gestart om spoed te voorkomen, zoals ‘het Praktijkteam palliatieve zorg VWS’, regionale overleggen/samenwerkingsafspraken en coördinatiepunten. Die samenwerking vormgeven is echter complexer dan gedacht, het versterken van de aandacht voor effectieve modellen voor het voorkomen van spoed is van belang.

4.Tijdelijk ontlasten of samen (blijven) leven

Een groot deel van de ouderen woont alleen, maar voor zowel voor alleen- als samenwonende mensen is de rol van mantelzorgers en directe naasten van belang om zelfstandig te kunnen blijven wonen. De druk op mantelzorgers en vrijwilligers is echter groot. De motivatie en het commitment om voor een dierbare te zorgen is hoog, maar de balans tussen draagkracht en draaglast is vaak kwetsbaar. De mogelijkheid om, vaak tijdelijk, de zorg of support voor een dierbare even over te dragen is wezenlijk en zou beschikbaar moeten zijn in alle woonplaatsen. Diverse opties van respijtzorg, logeerhotels, buddy support en vele vormen zijn ontwikkeld en kunnen als voorbeeld dienen op plaatsen waar dit nog in mindere mate voorhanden is. Woonvormen waarbij partners of mantelzorgers met een verschillende zorgbehoefte toch (dicht) bij elkaar kunnen wonen (bijvoorbeeld bij een partner met dementie) kunnen bijdragen. Dit kunnen ook woonvormen zijn waarin verschillende groepen (bijvoorbeeld jong en oud) samenleven en voor elkaar ondersteunend zijn. De behoefte aan meer en diverse vormen van ‘samen zelfstandig collectief wonen’ is toenemend hoorbaar. 

5. Inzicht in capaciteit zorg en ondersteuning noodzakelijk

Voor een soepele overgang van thuis naar het verpleeghuis is het van belang dat zowel cliënten als verwijzers op de hoogte zijn van het regionale zorgaanbod. Welke verpleeghuiscapaciteit is er beschikbaar, zowel in getal (hoeveelheid beschikbare plekken) als de aard van zorg (bijvoorbeeld de mate van complexiteit) die geboden kan worden. Uit verschillende bronnen blijkt dat partijen vaak niet weten welke zorgaanbieders er aanwezig zijn in de regio. Als zij dit wel weten is er vaak beperkt zicht op welke typen zorg er worden geleverd, wat de kwaliteit en capaciteit is en hoe de zorg aansluit op de behoeftes en wensen van de cliënt. Deze onduidelijkheid vindt zijn oorzaak mede in het niet up-to-date zijn van informatiesystemen en het ontbreken van coördinatie. Zorgorganisaties blijken soms ook (te) weinig zicht te hebben op de eigen capaciteit om zorg te kunnen leveren, waarbij locaties of afdelingen niet altijd heldere in- en exclusiecriteria hebben voor mogelijke opnames. Daarnaast hebben zorgorganisaties soms lege bedden, maar toch wachtlijsten. Dit komt doordat vanuit de verschillende bekostigingsstromen verschillende bedden worden ingekocht. Deze bedden mogen vervolgens niet voor andere zorgvormen worden ingezet. Het merendeel van de regionale coördinatiepunten ELV richt zich inmiddels op meer dan alleen ELV om inzicht in capaciteit te bieden. Zorgkantoren richten zich toenemend op goede communicatie met burgers op wachtlijsten voor verpleeghuizen om te inventariseren of meer zorg nodig is (spoed voorkomen). In het algemeen is zicht op capaciteit van belang om de beschikbare capaciteit en expertise zo goed mogelijk te benutten, en deze flexibel in te zetten op basis van de behoefte van ouderen. 

6. Samenwerken als vak voor bestuurder en professional

Werken aan de woonopgave is een maatschappelijke opgave die verbinding vraagt tussen vele levensdomeinen. Dat vraagt een integrale blik en een gerichtheid op samenwerking waarbij het maatschappelijk belang boven het organisatiebelang uit rijst. Het vormgeven van deze samenwerking en het doorkruisen van domeinen vraagt vaardigheden die niet vanzelfsprekend aanwezig zijn, of die in opleidingen nadrukkelijk aandacht krijgen. Zowel van professionals, managers als bestuurders en toezichthouders vraagt dit vaardigheden die gericht zijn op het smeden van allianties, het omgaan met diverse belangen, het experimenteren met nieuwe vormen van samenwerken en organiseren en interdisciplinair leren. Gerichte kennis en leervormen die gericht zijn op deze vaardigheden en bijbehorende competenties is van belang om hedendaagse complexe vraagstukken die vaak oplossingen van meerdere partijen vragen dwars door domeinen heen, beter het hoofd te bieden.

1. Waarom pas na 2020 verder gaan zoals in het stuk staat met de ontwikkeling van het vierde zorgpunt gebied. Er zijn er nu drie: rondom De Hoven, De Uiterton en De Hanzeborg

1. Gevraagd naar buiten netwerken, maar nog meer inzetten op samenwerking. Bij netwerken wordt er vaak aansluitend gewerkt. Dat kost erg veel tijd en de inwoner moet iedere keer zaken uitleggen.

2. Gevraagd om de resultaten van alle inzet te kwantificeren. 

1. Toezegging college. Tweede helft oktober komt er een financieel overzicht naar de raad.

Levendige discussie in 2 groepen: de ...

VVD VVD Lelystad 26-08-2019 20:31

Levendige discussie in 2 groepen: de aanwezigen kwamen met zeker 20 ideeën om invulling te geven aan de #bezuinigingsopgave voor de Gemeente Lelystad vanaf #PB2020. Dank voor jullie waardevolle input!

Gezondheidsbeleid Lelystad

VVD VVD Lelystad 19-05-2019 23:44

De huidige nota gezondheidsbeleid liep eind 2018 af. Vanwege de situatie rond het ziekenhuis

( faillissement oktober 2018 en overname door St. Jansdal per maart 2019 ) de impact daarvan op het zorglandschap in Lelystad en de verwachte Flevolands visie van VWS ( juli 2019 ) is de nota met een jaar uitgesteld.

 

PLANNING:

18 september 2018: Sessie met de gemeenteraad geweest over positieve gezondheid

 

12 maart 2019: Diverse ( zorg ) partners gaven aan dat zij samen met de gemeente willen werken aan een toekomstbestendige visie op gezondheid en zorg in Lelystad. Deze visie moet de basis vormen voor de nieuwe nota gezondheidsbeleid 2020-2024.

16 april 2019: College heeft de raad geïnformeerd over het proces waarmee we samen met partners en met inbreng van inwoners willen komen tot een Lelystadse visie op gezondheid, preventie en zorg. Die visie vormt een belangrijke basis voor de nieuwe nota gezondheidsbeleid 2020-2024.

6 mei 2019: Inwoners zijn door Stichting Welzijn uitgenodigd om mee te praten over gezondheid, gezonde leefstijl, welzijn, zorg ( ondersteuning ) in Lelystad. Ideeën ophalen.

14 mei 2019: Het college gaat in een sessie met de raad in gesprek over de opgaven die partners en gemeente voor Lelystad zien. Welke thema’s en speerpunten moeten in de nota een plek krijgen.

16 mei 2019: Stakeholders bijeenkomst met 9 partners. Zij houden zich bezig met zorg, welzijn en gezonde leefstijl in Lelystad. Werken aan een Lelystadse visie. Uitgenodigde partners ( naast de 9 partners uit de werkgroep ) zijn onder andere MDF, Kwintes, Triade, JOGG regisseur, onderwijs etc.

13 juni 2019: Het doel van deze tweede stakeholders bijeenkomst is om de vorderingen te laten zien en hen mee te nemen in de contouren van de visie en nieuwe nota gezondheidsbeleid.

 

Meta Jacobs

Woordvoerder Fractie Gezondheidszorg

Heel begrijpelijk. De boosheid is en blijft nog lang groot.

VVD VVD Lelystad 01-05-2019 07:44

Heel begrijpelijk. De boosheid is en blijft nog lang groot. Het gevoel van ‘waarom zij wel en waarom wij destijds niet’

Dit nav de hulp die de minister geeft aan het Maasziekenhuis Pantein in de Noord Brabantse plaats Beugen. 

Arno Rutte heeft op vragen van Meta Jacobs aangegeven om daar in het debat rekening mee te houden. 

Hij heeft ook duidelijk gemaakt dat er een harde leerschool in Lelystad is geweest met het faillissement van het MC Ziekenhuis.  De echte inzichten komen pas als de diepgravende onderzoeken naar het faillissement zijn afgerond. Dan zal blijken wat er écht is gebeurd. En of redding mogelijk was geweest.

 

Onze volgende vragen heeft Armo Rutte, woordvoerder ziekenhuiszorg in de Tweede Kamer aan de minister gesteld.  Vraag: Hoe wordt voorkomen dat voor patiënten die onder behandeling waren bij specialisten, die nu hun werkzaamheden als zelfstandig behandelcentrum (ZBC) buiten St Jansdal continueren, onduidelijkheid ontstaat over waar ze hun behandeling voort kunnen zetten? Op welke wijze worden zij geïnformeerd? Hoe wordt met hun medische dossiers omgegaan ?

Antwoord: St Jansdal beschikt over de lijst van patiënten die is overgedragen door de curatoren. Deze patiënten zijn of worden een eerste maal gebeld door St Jansdal met de vraag of zij zorg willen ontvangen van St Jansdal of van een andere partij, en in het eerste geval of zij toestemming geven om hun dossier over te dragen aan St Jansdal zodat de afspraak in het ziekenhuis kan worden voorbereid. Alleen wanneer patiënten tijdens dit eerste gesprek aangeven zorg van St Jansdal te willen ontvangen worden zij een tweede keer gebeld door St Jansdal voor het maken van een afspraak met de medisch specialist. In het geval de patiënt zorg wenst te ontvangen van een andere partij kunnen patiënten door het invullen van een toestemmingsformulier (rechtstreeks bij St Jansdal of via de andere partij) hun gegevens laten overdragen. Informatie over de procedure is door St Jansdal gepubliceerd in de lokale krant en staat op de website. De fractie heeft Arno gevraagd over de volgende onderwerpen ook vragen te stellen: Vervoer naar St. Jansdal in Harderwijk. 

Sommige inwoners kunnen in aanmerking komen voor een vergoeding. Het bedrag moet echter voorgeschoten worden en dat kunnen heel veel inwoners niet.

Al maanden geleden heb ik mevr Weil, bestuurder van het St. Jansdal in een openbare raadsvergadering gevraagd om samen met de zorgverzekeraar, gemeente en provincie naar een oplossing te zoeken. De reguliere bus stopt niet in Harderwijk voor het ziekenhuis. Geen administratie kosten met declareren achteraf, maar in iedere geval goed busvervoer op de bezoektijden. 

 

Inmiddels is er een zorg maatjesproject gestart door het Ido. 

Het Ido doet ook schuldhulpverlening en vangt zwerfjongeren op, ex gedetineerden worden ondersteunt, regelt maaltijden, kleding en een groot luisterend oor en nog veel meer. De minister zou deze vrijwilligersorganisatie /vrijwilligers met budget kunnen belonen. 

 

Deze zorgmaatjes helpen patiënten om naar het ziekenhuis te komen https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/170398/zorgmaatjes-helpen-patienten-om-naar-het-ziekenhuis-te-komen De volgende stevige toezeggingen van minister Bruins zijn door Arno Rutte binnengehaald in het debat: 1. Hij blijft bij ieder overleg bij gemeente en provincie (die over het OV gaan) het belang van een bushalte voor de deur in Harderwijk benadrukken. 2. Hij gaat het belang van vriendelijke en empathische communicatie door St Jansdal in omgang met patiënten uit Lelystad benadrukken in gesprekken met St Jansdal 3. Hij gaat de zorgpartijen in Lelystad (St Jansdal en de ZBC’s) aan tafel zetten met de opsracht een einde te maken aan het gedoe. De IGJ (Inspectie) gaat zeer nadrukkelijk de vinger aan de pols houden en treedt op zodra patiëntenzorg in de knel komt. We blijven u op de hoogte houden. 

 

Vriendelijke groet

Meta Jacobs

VVD fractie stelt vragen over GGZ zorg

VVD VVD Lelystad 22-04-2019 07:50

Tijdens de raadsvergadering van 16 april 2019 heeft de VVD vragen gesteld aan het college over de wachttijden in de GGZ zorg. Hier de vragen met de antwoorden van het college.

Wist u als college voordat dit lijstje  gepubliceerd werd dat Flevoland in het verkeerde rijtje staat?

Antwoord Ja, wij weten dat er in Flevoland/Lelystad sprake is van een relatief lange wachtlijst. We hebben eerder bestuurlijk overleg gehad met GGZ Centraal. Daarbij werd aangegeven dat er landelijk sprake is van een tekort aan psychiaters en andere GGZ deskundigen en dat dit tekort met name merkbaar is buiten de Randstad. Het blijkt in de praktijk moeilijk om psychiaters e.d. te interesseren voor vestiging in Flevoland/Lelystad.  In 2017 is de landelijke campagne “Weg met de wachtlijst” gestart. GGZ Nederland, Zorgverzekeraars Nederland e.d. bundelen daarbij de krachten om de wachttijden in de GGZ aan te pakken. Er zijn in dit kader regionale taskforces gevormd waarbij partijen samen komen met oplossingen.  

 

Hoe verhoudt de situatie zich in Lelystad tov Flevoland? 

Antwoord: Partijen zijn verplicht op hun site de wachttijden te publiceren. De wachttijden voor GGZ Centraal zijn terug te vinden op: Voor volwassenen: https://www.ggzcentraal.nl/over-aanmelden-en-verwijzen/wachttijden/flevoland/

Voor jongeren: https://www.ggzcentraal.nl/over-aanmelden-en-verwijzen/wachttijden/fornhese/ 

De wachttijden variëren. Op dit moment zijn de actuele wachttijden in Lelystad (incl. Dronten, NOP) iets korter dan in Almere. Voor acute spoedzaken is er geen wachtlijst.  

Heeft het college met de colleges in Flevoland overleg over deze situatie en informeert u met elkaar naar de inspanningen en resultaten in de regio’s die in de andere lijst staan?

 Antwoord: Er is overleg met GGZ Centraal, zowel lokaal als regionaal.  Er zijn/worden in het kader van “Weg met de wachtlijst” diverse bijeenkomsten georganiseerd waarbij betrokken partijen informatie uitwisselen en van elkaar leren. Ook wordt daar het verloop van de wachttijden van de verschillende regio’s gemonitord.  Samenwerken wordt gezien als een belangrijke instrument om wachttijden tegen te gaan. Op lokaal niveau wordt hierop ingezet o.a. via het project “GGZ in de wijk”. 

Graag worden wij geïnformeerd over de aanpak, voortgang en de mogelijkheden cq onmogelijkheden waar u met de andere colleges in Flevoland tegen aan loopt.  

Antwoord: Medio 2018 is de regionale taskforce Flevoland opgestart om de wachttijden GGZ terug te dringen. KPMG Health ondersteunt dit. In een aantal bijeenkomsten is met de betrokken partijen een knelpuntenanalyse wachttijden GGZ in de regio Flevoland opgesteld en een selectie gemaakt van oplossingsrichtingen. Op de site www.wegmetdewachtlijst.nl is informatie te vinden over de aanpak en mogelijke oplossingsrichtingen.  In het regionaal bestuurlijk overleg Sociaal domein bespreken we regelmatig de problematiek rond de GGZ wachtlijsten. In juni is er een overleg met de zorgverzekeraar gepland. Ook daar zal dit punt onderwerp van gesprek zijn. De zorgverzekeraar is immers verantwoordelijk voor de GGZ zorg voor volwassenen.

De Noordzoom: Bos of bouwen

CDA CDA VVD Lelystad 20-04-2019 16:44

De CDA fractie heeft in de sessie van 16 april (link) aangegeven geen voorstander te zijn van de huidige plannen van het college voor de Noordzoom (ook wel het Tuinderbos). De voorgestelde plannen zijn om als eerste de Noordzoom als ontwikkelingslocatie voor excellent wonen (ca. 100 – 150 woningen; prijsklasse € 500.000 t/m € 1.000.000) te verkennen. Omdat een meerderheid van de raad vooralsnog wel genegen leek tot een verkenning wil de CDA fractie duidelijkheid hebben over het eventuele vervolg. Onderdeel van dit vervolg is o.a. inspraak voor de inwoners. CDA Lelystad wil, mocht dit voorstel doorgaan, dat de spelregels van deze eventuele inspraak vooraf duidelijk zijn. In het voorstel vanuit het college staat onder andere: “Bij de uitwerking van de plannen zal voldoende stilgestaan worden bij een goede ruimtelijke inpassing van de woningbouw, waardoor het gebied zo min mogelijk in negatieve zin verandert voor de omgeving.” De CDA fractie wil dat het voor betrokkenen van de Noordzoom duidelijk is wat verstaan wordt onder ‘een verandering op de omgeving’ en onder ‘zo min mogelijk in negatieve zin’. De CDA fractie heeft hierover dus vragen gesteld.De VVD fractie gaf hierop aan dat deze twee onderdelen door de raad kunnen worden vastgesteld. In de sessie van gisteren heeft de CDA fractie ook benadrukt dat de inwoners de velden en de bomen beide als onderdeel van het bos zien: het is één geheel. Tot slot, in de Warande is excellent wonen ook mogelijk door de aanwezigheid van water, de mogelijkheid tot een goede ontsluiting voor het verkeer en de nabijheid van een supermarkt. Het college heeft aangegeven niet de voorkeur te hebben voor Warande deelgebied 4 als eerste ontwikkelingslocatie voor excellent wonen onder andere gezien de zogenoemde exploitatierisico’s. De CDA fractie heeft hierop de vraag gesteld in hoeverre deze risico’s verminderd kunnen worden door samenwerking met derde partijen. Het college komt nog terug met een antwoord op deze vraag. Jelle Hijmissen, Fractievoorzitter CDA Lelystad

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.