Nieuws van politieke partijen in Delft over D66 inzichtelijk

22 documenten

Verduidelijking bijstandregels werkt

D66 D66 Delft 07-07-2020 12:56

Het afgelopen jaar zijn er in Delft veel minder boetes uitgedeeld aan mensen in de bijstand. Raadslid Vincent van Roon: “Wij zijn blij om te zien dat de gemeente flexibeler omgaat met mensen die een foutje maken.”

Boetes is niet het doel

De bijstand is een essentieel vangnet voor mensen die zonder werk komen te zitten. Het is logisch dat bij die hulp ook verplichtingen horen. De gemeente moet dus controleren of mensen zich aan de regels houden. Maar de afgelopen jaren hoorden we steeds meer zorgwekkende verhalen over mensen die simpelweg fouten hadden gemaakt, maar daar hoge boetes voor kregen. D66 heeft daarom in 2018 een motie ingediend om de regels duidelijker te communiceren en samen met mensen te zoeken naar de beste oplossing om hen naar werk te begeleiden.

Blijf flexibel en communiceer helder

Het jaarverslag over 2019 laat zien dat er veel minder boetes zijn opgelegd. Daarnaast worden fraude en mensen die fouten gemaakt hebben veel sneller gesignaleerd. Daardoor zijn de bedragen die moeten worden terugbetaald ook kleiner. Van Roon: “Het is duidelijk dat de betere communicatie over de regels helpt om fouten en boetes te voorkomen. Wij zijn blij met deze verbetering, en blijven ons inzetten voor meer helderheid en flexibiliteit in de bijstand.”

Link naar jaarverslag

D66 trots op belangrijke stappen nieuw parkeren.

D66 D66 Delft 29-06-2020 14:25

D66 is trots op de parkeerplannen van het college. Raadslid Boris van Overbeeke “We willen de straat weer een plek voor de mensen maken. Een gezonde plek met schone lucht waar kinderen veilig kunnen spelen. Met deze plannen zetten we een belangrijke stap.”

 

De juiste auto op de juiste plek

In de nieuwe plannen wordt het voor binnenstadbewoners €500 goedkoper om hun eerste auto in de parkeergarage te zetten. Tegelijk maken we een straatvergunning iets duurder dan nu. Van Overbeeke: “De garages staan nu grotendeels leeg. Zonde! Met de nieuwe tarieven maken we het voor bewoners veel aantrekkelijker om hun auto hoog en droog in de garage te zetten. Zo spelen we parkeerplekken op straat vrij en maken we ruimte voor een andere invulling. Dat is goed voor bewoners, bezoekers en ondernemers.”

Praten met bewoners

Met het nieuwe parkeerplan zetten we een belangrijke stap, maar zijn we er nog niet. Het plan schetst de contouren. De komende tijd blijven we goed in gesprek over de volgende stappen. Bijvoorbeeld over welke straten nou precies autoluw worden en over wat we gaan doen met de vrijgespeelde ruimte. Ook moeten mensen die mindervalide of slecht ter been zijn makkelijk bij hun auto blijven kunnen. Dat is nu zo en dat blijft zo. Van Overbeeke: “Het plan is een nieuw uitgangspunt voor het gesprek over parkeren. Dat gesprek blijven we voeren met bewoners en ondernemers. Zo profiteert iedereen maximaal van deze belangrijke stap.”

D66 blij met meer taalonderwijs voor nieuwkomers

D66 D66 Delft 14-05-2020 19:24

Nieuwkomers krijgen voortaan in Delft meer, en betere taallessen dan voorheen. Raadslid Vincent van Roon: “Taalonderwijs krijgt eindelijk de nadruk die het verdient. Daarmee stellen we nieuwkomers in staat snel en volwaardig mee te doen in onze samenleving.”

Het begint bij taal

D66 zet in op taalonderwijs vanaf dag 1 voor nieuwe Delftenaren en op de bestrijding van taalachterstanden. Van Roon: ”Taal blijft het allerbelangrijkste voor de integratie. Zonder beheersing van het Nederlands is het ontzettend moeilijk om mee te doen in onze samenleving.” De nieuwe integratienota doet recht aan het belang van taal, bijvoorbeeld door migranten al de mogelijkheid te bieden aan om hun taalniveau van A2 naar B1 te verhogen. Daarmee lopen we vooruit op de nieuwe integratiewet.

Individuele vrijheden en kansen centraal

D66 is er trots op dat Delft een thuis biedt aan hen die oorlog ontvluchten of in Nederland komen studeren of werken. Van Roon: “De vrijheden die we in Nederland genieten delen we graag. Dat betekent dat ieder van ons het recht heeft om vrij te zijn van discriminatie, ongeacht je afkomst. Het betekent ook dat ieder van ons, man of vrouw, de vrijheid moet hebben zichzelf te ontplooien. Wij zijn blij dat de nieuwe nota dat erkent door zich te richten op individuele vrijheden en kansen.”

Link naar de integratienota

Politiek in tijden van corona: Onderwijsagenda 2019-2022

D66 D66 Delft 16-04-2020 11:54

De wereld past zich aan in deze moeilijke tijden, zo ook de Delftse politiek. De gemeente heeft maatregelen getroffen waardoor het gemeentebestuur anders moet opereren dan zij gewend is. Fractievergaderingen vinden plaats via videogesprekken en zelfs de vergaderingen van de gemeenteraad vinden niet fysiek maar digitaal plaats.

De wereld staat echter niet stil, dus ook de politiek niet. Deze coronatijd is geen komkommertijd. Juist nu is het zaak om scherp te zijn op de lopende zaken. Zo zorgen wij er als fractie van D66 voor dat we, als de coronamaatregelen versoepeld worden, nog steeds up-to-date zijn met onze portefeuilles. En we houden je graag op de hoogte! In dit stukje vertel ik meer over de stand van zaken omtrent de nieuwe onderwijsagenda in Delft.

In ons verkiezingsprogramma pleit D66 Delft voor ‘kansen voor iedereen’. Goed onderwijs vergroot de kansen van kinderen op een zelfredzaam en kwalitatief beter leven. Vanuit dat perspectief kijk ik naar deze strategische onderwijsagenda. Biedt deze agenda de Delftse jeugd een zo goed mogelijke start? Is het onderwijs van het gewenste hoge niveau? Op álle niveaus? Hoe helpen we leerlingen die het moeilijk hebben?

Gelukkig gaat het met het merendeel van de Delftse kinderen en jongeren goed op school. En dat willen we natuurlijk zo houden. Maar het is juist belangrijk om extra aandacht te hebben voor de dingen die minder goed gaan.

Zo zijn er steeds meer kinderen die met een taalachterstand aan het onderwijs beginnen. Dit verkleint hun kansen op een diploma, op een baan, op een gelukkig en zelfstandig leven. Momenteel wordt er aan een voorstel voor een taalschool gewerkt om dit probleem aan te pakken. Dat vind ik een goed initiatief. Uiteraard houd ik deze ontwikkeling nauwlettend in de gaten.

Ik geloof dat een goede samenwerking tussen gemeente, scholen, jeugdzorg en de Delftse sportverenigingen bijdraagt aan een goede start en kansen biedt aan elk kind ongeacht afkomst en achtergrond.

Al met al ligt er een heldere strategische onderwijsagenda die mijns inziens bijdraagt aan een verdere verbetering van het Delftse onderwijs. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Een mooie toekomst voor Tanthof

D66 D66 Delft 04-12-2019 08:43

De laatste tijd is er veel onrust ontstaan rondom ontwikkelingen in Tanthof. Als bewoner wil je graag weten welke ontwikkelingen er in je wijk spelen, goede informatie krijgen, weten wat keuzes voor de wijk betekenen én daarover meepraten. Dat vindt D66 vanzelfsprekend. Daarom geven we graag wat meer achtergrondinformatie en lichten we onze overwegingen toe. Ook dienden we een motie mede in: een mooie toekomst voor Tanthof en voor de scholen. De motie roept ertoe op om de bewoners van Tanthof te betrekken bij de gesprekken over de ontwikkelingen in Tanthof.

Ontwikkeling Tanthof

Woonwijken zijn – net als de hele samenleving – in ontwikkeling. Zo ook de Delftse wijk Tanthof. Waar vroeger veel gezinnen met kinderen woonden, wonen er in Tanthof nu veel minder kinderen en meer ouderen. Bewoners van Tanthof zijn trots op hun wijk en wonen er graag. Mensen die al jaren in Tanthof wonen – vroeger met hun gezin, nu als stel of alleen – willen er dan ook vaak als oudere blijven wonen. Deze nieuwe samenstelling van bewoners vraagt dus om andere voorzieningen. Er is bijvoorbeeld behoefte aan meer woningen voor deze ouderen.

Goed onderwijs in Tanthof

Tegelijkertijd kampen de scholen in Tanthof met een fors teruglopend aantal leerlingen. De drie schoolbesturen hebben nu nog ieder 2 scholen in Tanthof, maar met het huidige leerlingenaantal is er nog maar 1 school per stichting levensvatbaar. Tanthof moet dus terug van 6 basisscholen, naar 3 basisscholen. Dat zijn de feiten.

Gelukkig hebben de drie schoolbesturen besloten samen te werken om te zorgen voor behoud van goed én breed onderwijs in Tanthof. Daarbij worden scholen niet zomaar gesloten, maar zetten de scholen in op samenwerking in 1 breed inzetbaar en duurzaam gebouw .

Alléén in deze 3-in-1 vorm is het mogelijk om toekomstbestendig onderwijs te garanderen in Tanthof. Alleen dan kunnen de scholen voorzieningen delen, zoals bijvoorbeeld sportplekken, technieklokalen en kinderopvang. Maar ook gezamenlijk vakleerkrachten en een conciërge aanstellen, onderwijsondersteuning geven en lerarentekorten opvangen! Dat is goed voor de kinderen in Tanthof.

De drie scholen houden hun eigen identiteit en vorm van onderwijs, zodat de ouders in Tanthof de keuze houden om te kiezen voor de school die het beste bij hun kind past.

Bereikbaarheid en verkeersveiligheid

Om de scholen bereikbaar te houden voor zowel kinderen uit Tanthof Oost als Tanthof West heeft een centrale locatie de voorkeur. De komende tijd zullen twee locaties worden getoetst op geschiktheid. Dat zijn de locatie in het Abtwoudse park (bij de parkeerlus van de tram) en de door bewoners aangedragen locatie: de plek waar nu de kinderboerderij staat.

Voor die laatste locatie geldt natuurlijk wel dat de kinderboerderij een mooie geschikte nieuwe locatie in Tanthof moet krijgen! De keuze ligt nog niet vast: het kan zelfs zo zijn dat geen van beide locaties geschikt blijkt. Het onderzoek zal dat duidelijk maken.

Er moet in dat onderzoek bijvoorbeeld goed gekeken worden naar de verkeerssituatie. D66 vindt dit een erg belangrijk punt: De kinderen moeten makkelijk en veilig (het liefst lopend of op de fiets) naar school kunnen. Daarbij moeten de nieuwe verkeersstromen niet tot overlast in Tanthof leiden.

Iedereen betrekken

De gemeente moet samen met de scholen en betrokkenen kijken hoe het schoolgebouw het beste in de wijk past. Ook moet gekeken worden naar de invulling van de huidige schoollocaties en hoe deze kunnen worden afgestemd op andere ontwikkelingen in Tanthof. Zo kunnen we zorgen voor een mooie wijk die aansluit op de behoeften van de bewoners.

Nu, maar ook in de toekomst!

Heeft u na het lezen nog een vraag? Stuur dan een mail naar fractie@d66delft.nl. We gaan graag in gesprek!

Delft krijgt een regenboogbrug!

D66 D66 Delft 03-12-2019 13:18

In Delft moet iedereen zich welkom voelen. Om dat duidelijk te laten zien krijgt Delft een regenboogbrug! De poppenbrug bij het station wordt in het voorjaar van 2020 verrijkt met de kleuren van de regenboog. Zo laat Delft zien dat we een LHBTI-vriendelijke gemeente zijn!

Op de foto hieronder zie je waar de regenboogbrug komt.

https://delft.d66.nl/2019/12/03/delft-krijgt-een-regenboogbrug/

Zuid-Holland: miljoen euro ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Delft 03-07-2019 15:22

D66 Delft bij de Algemene Beschouwingen

D66 D66 Delft 21-06-2019 13:53

Voorzitter,

 

Volgend jaar vieren wij 75 jaar vrijheid. Het staat in de kaderbrief onder het kopje: ‘voorstellen die onvermijdelijk zijn en waarop geen bijsturing meer mogelijk is’. 75 jaar vrijheid ís een feit en nee, dat wíllen we niet ongemerkt voorbij laten gaan. Het is hét moment om stil te staan bij wat we hebben, ook in Delft, en dat dat niet vanzelfsprekend is.

Hoewel wij niets tegen festiviteiten hebben, stelt D66 voor dat we 75 jaar vrijheid niet vieren met een feestje op de markt met Armin van Buren, maar een inhoudelijke invulling geven in o.a. het onderwijs. Zodat we de waarde van deze verworven vrijheid, en dat vrijheid samengaat met verantwoordelijkheid, mee kunnen geven aan nieuwe generaties.

Stilstaan bij wat je hebt, bij wat we hebben in Delft, waar we zuinig op moeten te zijn, is niet altijd vanzelfsprekend. Van nature mopperen we vooral over wat er mis gaat of beter moet. Terwijl er in Delft zoveel is om trots op te zijn en zoveel dingen die al beter gaan dan voorheen. Ondanks forse bezuinigingen ben ik er van overtuigd dat Delft een nog mooiere stad is dan 10 jaar geleden. Dat zie je niet alleen in de Spoorzone, maar ook bijvoorbeeld in de Buitenhof. Want de stad is niet de binnenstad.

De opmerking in de kaderbrief, over hoe de stad beter wordt door meer autoluw in de binnenstad, zouden wij dan ook breder willen trekken: kijk ook eens naar andere wijken: wellicht leveren autoluwe straten daar ook een fijnere wijk op. Niet alleen ziet Delft er fysiek beter uit: ook in het sociaal domein zijn er echt dingen zichtbaar verbeterd: zo is het aantal plekken in de nachtopvang meer dan verdubbeld en hoeft er in Delft niemand meer op straat te slapen. Ik nodig elke Delftenaar uit om eens na te denken over meer voorbeelden van wat er goed gaat in Delft.

Natuurlijk zijn we als stadsbestuur ook geïnteresseerd in wat er béter kan. Want de inwoners en de stad beter betrekken, dat wil D66 ook. Een mooi voorbeeld waar dat nu goed gaat is de werkgroep die zich heeft verdiept in mogelijke nieuwe plannen voor het Prinsenhof. Onze waardering gaat uit naar alle mensen die hier veel tijd en energie in steken en blijk geven van realisme en écht meedenken. Want soms zitten er aan ogenschijnlijk voor de hand liggende oplossingen onverwachte voor- en nadelen. Zo wil D66 wel een aantrekkelijke stad zijn voor bezoekers, maar toerisme wel in goede banen leiden, zodat het niet ten koste gaat van de leefbaarheid in de stad. Opbrengsten van toerismebelasting gaan wat ons betreft dan ook niet naar het bevórderen van toerisme, maar naar het behoud van een aantrekkelijke stad voor iedereen.

Voorzitter, u kent D66 natuurlijk ook als een partij met ambitie. De afgelopen jaren sprak ik in mijn algemene beschouwingen vaak over de toekomst van Delft en Delftenaren in de stellige overtuiging dat het waarborgen daarvan een belangrijke politieke plicht is. Onze verantwoordelijkheid reikt verder dan deze collegeperiode. Onze taak is ook te zorgen voor de toekomst van niéuwe generaties.  Zo zijn wij blij dat ons voorstel voor een rookvrije generatie invulling heeft gekregen in de kaderbrief.

De opgaven voor nieuwe generaties,  waar we ook als Delft voor staan, zijn opgaven voor de lange termijn, maar wel opgaven waar we nú mee aan de slag moeten. Opgaven ten aanzien van duurzaamheid en het klimaat, woonopgaven en ja, u raadt het al dat moet allemaal ook wel betaald worden, dus ik sluit af met duurzame financiën.

Al eerder vroegen wij om aandacht voor duurzaamheid bij het bouwen, door circulair bouwen in Delft de norm te maken. Nu zijn er rijkssubsidies beschikbaar voor duurzaam bouwen. Onze indruk is dat die subsidies niet altijd bekend zijn bij ontwikkelaars en deze daardoor kiezen voor bouwen met lagere duurzaamheidsnormen. Wij zouden graag zien dat Delft deze subsidies bij hen onder de aandacht brengt. In de kaderbrief staan al plannen om het gemeentelijk vastgoed te verduurzamen. D66 ziet ook graag dat alle schoolgebouwen duurzaam worden. Duurzaam bouwen betekent ook dat we, zoals wij al eerder aangaven, rekening moeten houden met klimaatadaptie, met maatregelen tegen hittestress en wateroverlast.

Een andere duurzame ambitie is het terugdringen van restafval. De ambities zoals die in de kaderbrief staan, gaan we met het ingezette beleid zeker niet halen. D66 vindt dat we nog eens goed moeten kijken welke manier van omgaan met afval daadwerkelijk leidt tot het snelst reduceren van de hoeveelheid restafval. Daarbij zou het best zo kunnen zijn dat bewustwordingscampagnes minder snel effect hebben dan technologische oplossingen.

En dan het verkeer: ofwel onze mobiliteitsvisie. Nu nog een abstract begrip, maar wat ons betreft een belangrijk onderwerp om concreet in te vullen. Hoe gaan we zorgen voor minder (vervuilend) auto- en vrachtverkeer, hoe krijgen we meer auto’s geparkeerd in de garages en hoe zorgen we dat meer mensen snel en veilig van A naar B kunnen fietsen (en de fiets daar ook netjes kunnen stallen)? Extra aandacht bij die fietsveiligheid vragen wij voor de fietsroutes naar scholen, zodat niet alleen meer ouders hun kinderen op de fiets kunnen brengen, maar kinderen ook zelf veilig naar school kunnen fietsen.

Nadenken over mobiliteit is ook belangrijk bij de enorme woonopgave die we hebben in Delft. Hoe houden we, ook met meer woningen en inwoners, alles goed bereikbaar?

Tegelijkertijd is het belangrijk om goed na te denken over waar we hoeveel en wat voor woningen gaan bouwen. D66 wil graag gemengde wijken met genoeg groen en goede voorzieningen met levendige plinten. Extra aandacht is nodig voor het realiseren van meer middel dure huur- en koopwoningen. Woningen waar er in Delft veel te weinig van zijn.

Een betaalbaar huis, betaald werk, een gezond huishuidboekje lijkt zo eenvoudig. Aandacht voor die betaalbare woning vroeg ik al en het is goed om te zien dat Werkse! een enorme ambitie heeft om nog meer mensen aan het werk te helpen.  Wel wil D66 kijken of we de armoedeval, waar mensen die aan het werk gaan mogelijk in belanden, kunnen verzachten. Voor wie toch in de problemen komt is er extra aandacht voor schuldhulpverlening.

Laten we tot slot eens kijken naar ons eigen (gemeentelijke) huishoudboekje.

Zoals het er nu uitziet kunnen we onze vaste lasten niet betalen en halen we af en toe iets van de spaarrekening om de maand door te komen of lenen geld voor leuke dingen. En dat is zorgelijk.

D66 wil dat de financiën toekomstbestendig zijn, en wil daarom:

Een sluitende begroting Structurele lasten structureel dekken De schuldenlast niet op laten lopen En woonlasten niet verhogen, maar keuzes maken.

We moeten daarom kritisch kijken of er geen dingen zijn waar we mee moeten stoppen: omdat beleid niet werkt, het op een andere manier efficiënter kan of eenvoudigweg omdat het wel leuk, maar niet noodzakelijk is.

In de kaderbrief staan veel aankondigingen van visies. Het is goed dat we vooruitkijken, maar D66 wil nu ook dóen.

Van visie naar actie!

Fractieleden brengen bezoek aan Project MARCH

D66 D66 Delft 14-11-2018 12:42

Vorige week brachten D66 fractieleden Vincent van Roon en Boris van Overbeeke een bezoek aan Project MARCH. Project March is het studenten projectteam van de TU Delft dat een exoskelet ontwikkelt waarmee mensen met een dwarslaesie weer kunnen lopen. Woordvoerder emancipatie, Vincent van Roon: ” Deze techniek maakt mensen minder afhankelijk van hun rolstoel waardoor ze weer deel kunnen nemen aan veel meer dagelijkse activiteiten.”

Eerder dit jaar won Project March een belangrijke prijs voor exoskeletten in Düsseldorf. Ook mocht het team mee met het staatsbezoek aan het Verenigd Koninkrijk als showcase van Nederlandse innovatie. In de Dreamhall van de TU Delft houdt het team werkplaats naast de Nuna zonnewagen van het Nuon Solar Team. Boris van Overbeeke: “D66 is er trots op dat deze projecten in onze stad hun techniek ontwikkelen. Het is een prachtig voorbeeld van hoe Delftse studenten zich inzetten om de wereld een stukje beter te maken. Dat wordt af en toe een beetje vergeten als het over studenten gaat.”

In de werkplaats zagen de fractieleden hoe nieuwe én bestaande technologieën worden toegepast in het skelet. Teamlid Nikki vertelde dat er na de eerdere succesvolle prototypes nu wordt gewerkt aan een exoskelet dat zelfstabiliserend is. Hierdoor worden de krukken die de piloot nu nog nodig heeft om balans te houden, overbodig. Het uiteindelijke doel is een exoskelet dat toegankelijk en beschikbaar is voor iedereen. D66 Delft steunt die ambitie van harte.

D66 Delft steunt LHBTI-monument

D66 D66 Delft 25-10-2018 20:49

In Delft moet iedereen zichzelf kunnen zijn. Het zijn simpele woorden, maar voor te veel mensen is het nog niet vanzelfsprekend dat zij vrij zijn om te houden van wie zij willen en om te zíjn wie ze willen. Als stad moeten wij voorop lopen in de acceptatie van ieders seksuele oriëntatie en genderidentiteit.

Daarom steunt D66 Delft het initiatief van de Delftse Werkgroep Homoseksualiteit (DWH)  om een symbool van deze vrijheid op een beeldbepalende plek in Delft te zetten. Het Delftsblauwe ‘kussende paartje’ vinden wij een mooi uitgangspunt, dat aan alle inwoners en bezoekers van onze stad een signaal geeft dat past in de open en vrijdenkende traditie van onze stad.

Aan de precieze vorm en locatie van dit symbool moet nog gewerkt worden. D66 Delft hoopt met de DWH dat deze uitwerking aangegrepen kan worden om het gesprek over seksuele diversiteit te voeren op scholen. Voor de locatie lijkt de Spoorzone op het eerste gezicht genoeg kansen te bieden.

Wij kijken uit naar de reactie van het college op het initiatief van de DWH en hopen het symbool snel te kunnen verwelkomen!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.