Nieuws van politieke partijen in Nederland inzichtelijk

823 documenten

Mijn bijdrage aan het stikstofdebat

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 18-10-2019 12:06

Door Carla Dik-Faber op 18 oktober 2019 om 14:03

Mijn bijdrage aan het stikstofdebat

Nederland heeft een stikstofprobleem en dat gaat ons allemaal aan. Dit stikstofprobleem komt niet uit de lucht vallen. We leven op de ecologische pof. We willen alles, we willen het nu en we willen het allemaal tegelijk op dat hele kleine stukje aarde, terwijl de dingen die het leven waarde geven onder druk staan.

Het Programma Aanpak Stikstof leek te mooi om waar te zijn en dat is ook zo gebleken. Dat trekt ook mijn fractie zich aan. Velen hebben hierin verantwoordelijkheid gedragen en spreken zich nu niet uit. Ik denk dat het belangrijk is om dat wel te doen. Dan gaat het over keuzes die door deze Kamer zijn gemaakt, ook door mijn fractie, voorzitter. Het is goed om daar lering uit te trekken en niet weer dezelfde fouten te maken. Willen we ons leven leefbaar houden, dan zullen we allemaal moeten inschikken. Daarbij zijn keuzes noodzakelijk. Die keuzes gaan niet alleen over landbouw, maar ook over de industrie en over het wegverkeer, de luchtvaart en de scheepvaart.

Wat we de afgelopen dagen zagen met het boerenprotest, was een clash tussen de Randstad en de regio. Ik begrijp heel goed dat de boeren het niet zien zitten als de landbouw de prijs moet betalen, maar het vliegverkeer geen strobreed in de weg wordt gelegd, de Formule 1 koste wat het kost door moet gaan en 130 km/u rijden heilig is. Terecht ontkracht het kabinet in de brief het beeld dat bepaalde gebieden of sectoren exclusief verantwoordelijk zijn voor de stikstofproblematiek en terecht stelt de minister dat de maatregelen in alle sectoren en in alle delen van het land genomen moeten worden. Kunnen de ministers ons verzekeren dat alle sectoren hun bijdrage gaan leveren aan deze gezamenlijke opgave?

De prioriteiten van de ChristenUnie zijn helder. Die liggen niet bij een verhoging van de maximumsnelheid en niet bij ongebreidelde groei van het vliegverkeer. Onze prioriteit ligt wel bij de omslag naar een kringlooplandbouw. En ja, dat betekent inderdaad dat niet alles bij het oude blijft. Maar die omslag maken we wel samen met de boeren: niet over de boeren, niet zonder de boeren, maar samen met hen.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat iedereen die in Nederland boer wil zijn vooruit kan en een toekomst heeft. We helpen boerenbedrijven met vernieuwen, bijvoorbeeld met innovatieve stalsystemen. We zien hier ook al heel mooie initiatieven in, bijvoorbeeld in de FoodValley. We helpen boeren met verplaatsen als dat nodig is. Wanneer boerenzonen en -dochters het bedrijf willen overnemen en voortzetten, kunnen ze steun verwachten. Boeren die willen stoppen, bieden we ruimhartig de mogelijkheid daartoe. Daarbij is het uitgangspunt vrijwilligheid. Hoe kunnen boeren duidelijkheid krijgen over de keuzes die ze kunnen maken, de gevolgen die dat heeft en de hulp die ze daarbij kunnen krijgen?

De ChristenUnie steunt de gebiedsgerichte aanpak van het kabinet en het investeren in natuurherstel. Dat laatste is heel hard nodig. Wel heb ik nog een aantal vragen naar aanleiding van de brief over de stikstofaanpak. Wat is de uitkomst van het overleg met de provincies? Is daar al meer duidelijkheid over?

Gisteren was er een interessant rondetafelgesprek en dat leverde mij een aantal inzichten op. Het model van het RIVM weliswaar niet perfect, maar is wel het beste dat we hebben. Het is wetenschappelijk gevalideerd en wordt continu verbeterd. Wel is het belangrijk om de input te vergroten door metingen, satellietbeelden en waarnemingen van ecologen. Afgelopen dinsdag is door deze Kamer een motie in die richting aangenomen. Is de minister bereid om hier op korte termijn stappen in te zetten? Verder werden er gisteren juridische vraagtekens geplaatst bij het verlenen van vergunningen zolang de gunstige staat van de instandhouding van Natura 2000-gebieden niet is gerealiseerd. Zoals ik al zei, moeten we niet weer dezelfde fout maken en daarom is het goed dat de minister voorlichting vraagt aan de Raad van State over een drempelwaarde.

De bouwsector trekt aan de bel. Opdrachten kunnen niet uitgevoerd worden terwijl er een grote woningnood is. Binnenkort lijken er ontslagen te vallen, mensen die we later weer hard nodig hebben. Hoe kunnen we de bouwsector door het dal helpen, is ook mijn vraag aan dit kabinet.

Mijn laatste vraag. Ik denk dat er grote behoefte is aan een tijdlijn. Kan de minister aangeven hoe de planning eruit ziet en wanneer welke maatregelen volgen, zodat mensen weten wanneer waarover duidelijkheid is?

Stel je kandidaat

PvdA PvdA Nederland 17-10-2019 13:24

Je kan je tot 22 november kandidaat stellen. Gesprekken vinden plaats in december en januari. Klik op de onderstaande knoppen voor meer informatie, of  mail met bestuurssecretariaat@pvda.nl.

Profielschets PES-Congresdelegatie

Profielschets Beroepscommissie 2020-2024

Oproep kandidaatstelling partijbestuur

 

Naar een Nieuwe Economie

SP SP Nederland 17-10-2019 09:39

Het wordt tijd om afscheid te nemen van de kapitalistische hoofdregel één aandeel, één stem, waarmee superrijken de economie geheel naar hun hand hebben gezet. In plaats daarvan zouden we toe moeten naar democratische besluitvorming binnen bedrijven en meer zeggenschap van werknemers. Dat is rechtvaardiger en verstandiger.

Maar daarvoor is een fundamentele verandering nodig om onze economie rechtvaardig te maken. De heersende gedachte is lang geweest dat winst voor de bedrijven goed is voor ons allemaal. Maar werknemers merken weinig van die grote winsten. Van de 66 miljard euro winst die in 2018 gemaakt werd door de 75 grootste beursfondsen, belandde 70 procent in de zakken van aandeelhouders. Het is tijd om te kiezen voor een nieuwe economie waarin we de ongelijkheid aanpakken en rechtvaardigheid voorop staat. De SP doet daarvoor vijf concrete voorstellen.

Meer geld voor de voedselbank | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Nederland 15-10-2019 00:00

Het voorstel van GroenLinks Kamerlid Laura Bromet om meer bij te dragen aan de voedselbank, is omarmd door Minister Schouten en vandaag aangenomen door de Tweede Kamer. 

Alle partijen stemden voor het voorstel. Momenteel draagt het rijk niets bij aan de voedselbank. De minister gaat nu met de voedselbanken in gesprek met de voedselbanken wat zij nodig hebben aan ondersteuning. Dit kan worden betaald uit het budget wat al gereserveerd staat om voedselverspilling tegen te gaan.

Bromet: Helaas zijn veel mensen in Nederland nog afhankelijk van de voedselbank. Veel mensen die recht hebben op voedselhulp kunnen daar nu geen gebruik van maken terwijl supermarkten nog voedsel weggooien. Dat is doodzonde. 

In 2010 maakten 50000 mensen in Nederland gebruik van de voedselbank. In 2019 is dat aantal gestegen tot 140000. Naar schatting zijn er 400.000 mensen die voedselhulp nodig hebben. Er worden veel mensen niet geholpen en de voedselbanken geven aan geld nodig te hebben voor koelkasten, auto’s en andere materiële zaken. Personeelskosten hebben ze niet, de Nederlandse voedselbanken worden gerund door vrijwilligers.

Daarnaast gooien we in Nederland jaarlijks rond de 2 miljard kilo aan voedsel weg. Het kabinet heeft als doel om de voedselverspilling in 2030 te halveren. Voedselbanken kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de vermindering van voedselverspilling. 

Bromet: Er staan enorm veel mensen op de wachtlijst bij de voedselbank.Als de voedselbanken het financieel niet meer redden dan vind ik dat je als overheid de plicht hebt te kijken of je kan helpen.  

Handelsverdragen moeten eerlijker

PvdA PvdA Nederland 14-10-2019 14:08

Door Kirsten van den Hul op 14 oktober 2019 Delen  

Eerlijke handelsverdragen kunnen daar een bijdrage aan leveren. Ze kunnen de norm stellen voor wat wij verstaan onder eerlijke handel. En daarmee zorgen voor een race to the top in plaats van een race to the bottom.

Daarom moeten de handelsverdragen van de toekomst gericht zijn op een eerlijke verdeling van economische groei. Handelsverdragen moeten belastingontwijking tegengaan en ze moeten bijdragen aan het halen van de doelstellingen uit het Klimaatverdrag van Parijs en de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties (SDG’s).

Wat er nu ligt voldoet niet aan die voorwaarden. De lat moet hoger.

CETA, het handelsverdrag tussen de Europese Unie en Canada, moet aan die eisen voldoen. De PvdA heeft eerder heldere voorwaarden gesteld aan dit verdrag. Wat er nu ligt voldoet niet aan die voorwaarden. De lat moet hoger. Niet alleen de belangen van bedrijven moeten worden behartigd, juist ook de belangen van werknemers en van maatschappelijke organisaties moeten worden beschermd. En belastingontwijking moet worden bestreden.

In de tekst die nu voorligt, is de bescherming van belangrijke zaken zoals eerlijke arbeid, milieu en dierenwelzijn onvoldoende geregeld. Daarom zal de PvdA tegen het investeringsverdrag van CETA in deze vorm stemmen. Het kabinet moet terug naar de onderhandelingstafel. De lat moet en kan hoger.

Tweede Kamerlid

Hef statiegeld op blik

D66 D66 Nederland 14-10-2019 08:10

De wereld verandert en daar ziet D66 kansen. Kansen voor mensen, om hun eigen energie op te wekken, of op slimme wijze hun energierekening te verlagen, kansen voor schone steden waar het gezond en prettig wonen is en kansen voor innovatieve bedrijven die hun concurrentiepositie versterken door tegen lagere kosten te produceren. Groei biedt uitdaging aan creativiteit en durf. Groei en innovatie zorgen voor oplossingen banen en welvaart. Mits die groei niet ten koste gaat van de kansen van volgende generaties. Duurzame, groene groei is de sleutel naar een welvarende toekomst.

Nachttrein terug naar Nederland | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks Nederland 10-10-2019 00:00

Voor wie graag met de nachttrein op vakantie wil is er goed nieuws. De internationale nachttrein keert in 2020 terug naar Nederland.

Er gaat dagelijks een trein van Amsterdam naar München en Wenen rijden. GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger diende een voorstel in om de nachttrein terug te brengen naar Nederland en dat werd kamerbreed ondersteund. Het ministerie van Infrastructuur maakte vandaag bekend dat de eerste trein over een jaar al gaat rijden.

Kröger: De nachttrein is terug. Het is gelukt! Weer een stap voor de trein als alternatief voor vliegen binnen Europa.

In 2016 verdween de laatste nachttrein uit Nederland. Ondertussen steeg het vliegverkeer steeds verder.

Kröger: we willen allemaal naar een duurzamere toekomst. Dan moet je er als overheid wel voor zorgen dat je infrastructuur goed is. Dit is een eerste stap. Ik ga me er hard voor maken dat we in de toekomst naar steeds meer Europese bestemming met de nachttrein kunnen.

De nachttrein doet er 14 uur over om in Wenen te komen. Reizigers kunnen er voor kiezen om te zitten of te liggen en er zijn zelfs luxe coupés met eigen sanitair beschikbaar. Vanuit Wenen kunnen ook andere Europese bestemmingen bereikt worden zoals Boedapest en Krakau. Ook is er een groeiende vraag naar internationale treintickets. De NS had in de zomer van 2019 een groei van 13%.

Kröger: ’s Avonds in Amsterdam opstappen. Een glaasje wijn drinken. Lekker gaan slapen en ’s ochtends om 10 uur sta je in centrum Wenen. Heerlijk.

 

We gaan door, want er zijn nog veel bestemmingen binnen Europa waar we met de trein naartoe kunnen!

Teken hier onze petitie voor #meertreinenmindervliegtuigen: groen.li/treinen

SP veroordeelt illegale Turkse inval in Syrië

SP SP Nederland 09-10-2019 16:42

Vandaag is Turkije – opnieuw – het noorden van Syrië binnengevallen. Dat zal leiden tot veel doden en vluchtelingen, is in strijd met het internationaal recht en leidt af van de strijd tegen Islamitische Staat. De SP vindt dat Nederland dit moet veroordelen en maatregelen moet nemen tegen Turkije.

De SP pleit voor een wapenembargo tegen Turkije en wil dat in Navo verband wordt gepleit voor het opschorten van het lidmaatschap van Turkije. Ook is het de hoogste tijd voor sancties tegen Turkije. Turkije dient zich onmiddellijk terug te trekken uit Syrië. Alle inzet moet gericht zijn op vrede in Syrië.

Meer invloed van verzekerden op hun eigen zorgverzekeraar

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 08-10-2019 17:08

Door Carla Dik-Faber op 8 oktober 2019 om 15:55

Meer invloed van verzekerden op hun eigen zorgverzekeraar

Vandaag is in de Tweede Kamer een wetsvoorstel aangenomen dat mensen meer invloed geeft op het beleid van hun zorgverzekeraar. Daardoor kun je bij je verzekering meepraten over keuzes die worden gemaakt over de inkoop van zorg en de communicatie van de verzekeringsmaatschappij met verzekerden. Een langgekoesterde wens van de ChristenUnie.

Het wetsvoorstel is een uitwerking van voorstellen die de ChristenUnie in de Tweede en Eerste Kamer eerder deed. De ChristenUnie wil dat alle verzekerden meer invloed krijgen op de eigen verzekeringsmaatschappij - dit heet het 'inspraakrecht'. De verzekeraar staat immers ten dienste van hen en niet andersom.

Zorgverzekeraars moeten ook een zogenaamde 'verzekerdenvertegenwoordiging' instellen die adviesrecht heeft bij het vaststellen van het zorginkoopbeleid. De ChristenUnie heeft er met succes voor gepleit dat deze vertegenwoordiging een goede afspiegeling moet zijn van álle verzekerden. Ook komen er dankzij de ChristenUnie heldere afspraken over hoe de verzekerdenvertegenwoordiging de andere verzekerden moet informeren en informatie moet ophalen.

Met dit wetsvoorstel zetten we een mooie stap: je kunt nu meepraten over het beleid van je eigen zorgverzekeraar. Het is nu aan de zorgverzekeraars om te laten zien hoe ze hier invulling aan geven. We gaan na drie jaar evalueren en op basis daarvan zal de ChristenUnie voorstellen doen om het inspraak- en adviesrecht uit te breiden.

Rapport commissie-Remkes: onze manier van leven put de schepping uit

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 03-10-2019 07:45

Door Carla Dik-Faber op 25 september 2019 om 17:55

Rapport commissie-Remkes: onze manier van leven put de schepping uit

Het rapport van de commissie-Remkes is duidelijk, goed onderbouwd en wat mij betreft richtinggevend. Het spoort ons aan om duidelijke keuzes te maken als we onze natuur willen behouden – en dat willen we. Daarbij is er veel achterstallig onderhoud: we moeten werken aan herstel van beschadigde natuur en rond onze natuurgebieden zoeken naar een nieuwe balans.

We staan vandaag op een kruispunt. De veel te grote hoeveelheid stikstof die de Nederlandse natuur aantast, maakt dat we moeten nadenken over wat we écht belangrijk vinden. We willen alles, we willen het nu en we willen het allemaal tegelijk. De Raad van State zegt: dat gaat niet. Commissie-Remkes zegt vandaag: niet alles kan. We moeten keuzes maken. Dat is een duidelijke erkenning dat onze manier van leven de schepping, de natuur, uitput. Dat we niet moeten kiezen voor altijd maar meer, maar gewoon voor het goede leven. Dat is de keuze waar we vandaag als samenleving voor staan.

Daar moet ook de politiek zo snel mogelijk mee aan de slag. De ChristenUnie wil daarbij vooraf geen politieke blokkades of claims leggen op bepaalde maatregelen. Het belangrijkste is dat we doen wat nodig is om onze natuur daadwerkelijk te kunnen herstellen en dus geen juridische trucs verzinnen om alleen op papier resultaten te boeken. In ons verkiezingsprogramma stond een verlaging van de maximumsnelheid, we zijn pleitbezorger van stevige investeringen in kringlooplandbouw en we willen overlast voor mens en milieu van vliegverkeer verminderen. Maar de stikstofproblemen waar we nu mee te maken hebben, vraagt om meer dan het eigen gelijk.

De ChristenUnie is zeer gemotiveerd om op korte termijn het gesprek daarover aan te gaan in de coalitie en breder in de Tweede Kamer.