Nieuws van politieke partijen in Houten inzichtelijk

23 documenten

Ik zeg DOEN! | Houten

GroenLinks GroenLinks CDA Houten 06-03-2020 00:00

GroenLinks behaalde bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 vijf zetels. We gingen deelnemen aan de coalitie en Hilde de Groot werd de nieuwe wethouder. Hierdoor kwam er een zetel vrij en zo gebeurde het dat ik – onverwachts -  als raadslid werd geïnstalleerd. Ik wist niet wat me te wachten stond en dacht: ‘Waar begin ik aan?!’ Maar WAT IS HET LEUK!

De werkbezoeken aan organisaties en bedrijven zijn echte eye-openers. Wist u dat in Houten op een schitterende locatie politiepaarden getraind worden voor demonstraties en evenementen?  En wist u dat er in Houten ongelooflijk veel vrijwilligers actief zijn? Buurtgezinnen, het Chill Auto Café, de Uitdaging, Handje Helpen, Ervaringscoaches Houten, Stichting Leergeld, De Krachtfabriek, Moedige Moeders Houten: ik hoorde en zag hoe zij zich hart en ziel inzetten. Het heeft me verrast en het motiveert me in mijn werk als raadslid. 

Ook het raadswerk zelf is boeiend. Bezig zijn met de inhoud zoals ‘Waar gaan we de komende jaren bouwen en voor wie? Hoe kunnen we armoede terugdringen? Hoe verduurzamen we woningen?‘ 

Ik heb het initiatief genomen een klankbordgroep LHBTI op te zetten. Dat is gelukt. Ook heb ik, samen met het CDA, aandacht gevraagd voor de voorlichtingsbezoeken aan mensen die 75 jaar worden. Van Houten&Co is hiermee, om financiële redenen, gestopt. Het moet toch mogelijk zijn om deze activiteit snel weer op te starten!

Is uw interesse gewekt? Wilt u uitvinden of de politiek iets voor u is? Dat kan:

Als commissielid kunt u een politieke partij ondersteunen. Zo kunt u in de praktijk voelen of de stap naar raadslid iets voor u is.  In het najaar organiseert de gemeente een cursus voor mensen die belangstelling hebben voor de politiek. Kiest u voor onze partij kom dan eens langs bij onze fractie. We vergaderen bijna iedere maandagavond in het gemeentehuis.

Ik zeg DOEN!

Gerry Engels, Raadslid GroenLinks Houten

Houten Global Goals gemeente!

CDA CDA Houten 10-02-2020 16:29

Vorig jaar hebben we als CDA vragen gesteld over de 'Global Goals': 17 ambitieuze doelen voor duurzame ontwikkelinghttps://vng.nl/artikelen/de-17-global-goals. Veel gemeenten zijn al Global Goal Gemeente en onderstrepen het belang van deze doelen, implementeren dat in hun organisatie en dragen ze uit naar inwoners. Goed nieuws: Houten wordt ook een Global Goals Gemeente! Als CDA hebben we in september de vraag gesteld: wil de gemeente ook Global Goal Gemeente worden? Op de beantwoording van die vraag kwam het antwoord dat hier een onderzoek voor uitgevoerd zou worden. Het college schrijft hierover in haar collegebrief: Op 25 september jl. heeft het CDA schriftelijke artikel 36-vragen gesteld over deelname van Houten aan de Global Goals-campagne. Wij hebben toen onder meer geantwoord dat wij zouden onderzoeken in hoeverre het meerwaarde heeft om Global Goals-gemeente te worden. En dat we daarbij een afweging maken tussen wat we ervoor moeten doen en wat het de samenleving en onze organisatie oplevert. Bij dit antwoord gaven we aan dat we verwachtten dat we hierover voor het eind van het jaar uitsluitsel konden geven. Inmiddels hebben wij het toegezegde onderzoek verricht. Het resultaat mag er zijn: de gemeente staat positief tegenover het feit om Global Goals gemeente te gaan worden. Onze huidige ambities en het collegeprogramma sluiten al goed aan bij de Global Goals doelen. Dit betekent dat de gemeente Houten binnenkort ook het predicaat 'Global Goals Gemeente' mag voeren! Daar zijn we als CDA Houten natuurlijk heel blij mee! De komende tijd wordt er een inventarisatie gemaakt hoe de gemeente werkt aan de Global Goals. In de loop van 2020 zal hierover ook worden gecommuniceerd. U gaat er dus nog meer van horen! De volledige tekst van de collegebrief waarin aangekondigd wordt dat de gemeente Houten het predicaat 'Global Goals Gemeente' wil gaan voeren kunt u hier teruglezen:https://ris0200.ibabs.eu/Reports/ViewListEntry/Houten/56f042b5-8857-4e38-9afb-555fb6f4aace

VVD fractie waarborgt inzet BOA’s bij inzet tegen ondermijning.

VVD VVD Houten 25-01-2020 11:25

In de raadsvergadering van 21 januari j.l. werd onder meer het raadsvoorstel Preventie- en Handhavingsplan Alcohol 2020-2023 besproken. Hierin wordt geregeld hoe de gemeente zich inzet om alcoholmisbruik tegen te gaan. Een belangrijke taak, maar VVD raadslid Jan Rinkel vond een weeffout.

https://houten.vvd.nl/nieuws/38172/vvd-fractie-waarborgt-inzet-boa-s-bij-inzet-tegen-ondermijning
De vermeerderde inzet van de Buitengewoon OpsporingsAmbtenaar (BOA) op handhaving van het alcoholpreventieplan zou ten laste kunnen gaan van de inzet van de BOA om ondermijning tegen te gaan. Daarom diende VVD raadslid Jan Rinkel een amendement in waarin dit werd rechtgezet. Het amendement werd unaniem aangenomen door de gemeenteraad. 
In de raadsvergadering werd verder afscheid genomen van Raadsgriffier de heer William van Zanen die Houten na 5 jaar verruilt voor Amsterdam. In onze hoofdstad wordt hij plaatsvervangend Raadsgriffier. De VVD fractie bedankte William voor de meer dan fijne samenwerking en wenst hem veel succes in zijn nieuwe werkomgeving. 
Als interim Raadsgriffier is mevrouw Heleen Hofland aangesteld. Voor de vacature is een sollicitatieprocedure gestart, meer informatie hierover is te vinden via de website van de gemeente.

Statement VVD bij Water- en Rioleringsplan 2020-2023

VVD VVD Houten 10-12-2019 07:00

In dit artikel is het statement terug te lezen zoals VVD fractievoorzitter Eef Stiekema dit verwoordde in de raadsvergadering bij de behandeling van het Water- en Rioleringsplan 2020-2023.

https://houten.vvd.nl/nieuws/37631/statement-vvd-bij-water-en-rioleringsplan-2020-2023

Voorzitter,

 

De gemeente heeft belangrijke kerntaken, zeker op het gebied van riolering en water. Het zijn de basisvoorwaarden waar je geen applaus voor krijgt als alles volgens plan loopt en veel kritiek ontvangt als het mis gaat. Wie beseft zich hoeveel kilometer riolering de gemeente heeft? Welke vervangingswaarde dit vertegenwoordigd? En wie beseft zich hoe belangrijk het aanleggen van riolering in Nederland in de vorige eeuw is geweest? Misschien heeft het wel meer levens gered dan welke uitvinding dan ook.

 

Voor ons als gemeenteraad is het nu van belang dat wij een goede balans weten te vinden tussen de kosten (nu en in de toekomst) en wat we er voor terugkrijgen. In het raadsvoorstel wordt voorgesteld om te investeren in maatregelen om schade en overlast te voorkomen als een zogenaamde ‘bui van Herwijnen’ zich voordoet. Een bui die, zo wordt ingeschat, eens in de honderd jaar voorkomt en waarbij meer dan 60 mm neerslag per uur moet worden afgevoerd. Het is goed dat de gemeente haar taak serieus neemt om inwoners te beschermen tegen schade en wateroverlast, de vraag is echter wel of deze maatstaf de juiste is. Het is daarom goed dat we nu slechts besluiten over de komende vier jaar waarbij vooralsnog alleen locaties worden aangepakt waarbij al schade en wateroverlast optreedt bij een bui die statistisch gezien eens per tien jaar voorkomt. Na deze periode besluiten we, met waarschijnlijk meer inzicht dan nu, over de nut en noodzaak van verdere investeringen. Aan de wethouder vragen wij daarom nadrukkelijk te waarborgen dat na deze periode een evaluatie ingepland wordt zodat de gemeenteraad dan een goed besluit kan nemen of dit beleid moet worden doorgetrokken in de jaren die er op volgen.

 

Dan iets waar we nu al meer duidelijkheid over willen. In het raadsvoorstel wordt voorgesteld om het verwachte surplus van de ‘Voorziening riolering risicoafdekking en vooruitsparen toekomstige kosten’ van ca € 725.000 in 2020 in te zetten ten behoeve van het verlagen van kapitaallasten van bestaande investeringen. Het is verstandig om kapitaallasten te verlagen, daar staan wij achter. Het is echter niet duidelijk hoe dit surplus is ontstaan en hoe voorkomen gaat worden dat dit in de toekomst weer optreedt. Graag een reactie van de wethouder hierop.

 

Voor sommige inwoners komt mogelijke wateroverlast dichtbij. In de stukken is namelijk behoorlijk specifiek aangegeven welke locaties mogelijk een risico lopen bij de verschillende scenario’s. De plaatjes alleen geven echter voor inwoners meer vragen dan antwoorden: waarom heeft een bepaalde locatie risico terwijl vergelijkbare locaties dat niet hebben? Wat gaat de gemeente doen om de risico’s op die plekken te verminderen? Wat kunnen inwoners zelf al doen? Wij zien een uitgelezen mogelijkheid om inwoners hier vroegtijdig bij te betrekken zodat de risico’s samen verlaagd kunnen worden tot een acceptabel niveau. Graag horen wij van de wethouder of hij hier ook kansen ziet en op welke manier inwoners worden meegenomen in dit verhaal.

 

Voorzitter, tenslotte een woord van waardering voor college en ambtelijke organisatie. Het raadsvoorstel, de achterliggende stukken en de bijpraatavond die georganiseerd werd, geven meer dan een goed inzicht in alles wat de gemeente doet om haar basistaken op het gebied van (meer dan 333 km) riolering (met een vervangingswaarde van €200 miljoen) en waterbeheer uit te voeren. Wij wensen de gemeente veel succes en wijsheid bij de uitvoering ervan.

Inbreng CDA bij Ruimtelijke koers Houten

CDA CDA Houten 25-02-2019 14:55

Hieronder volgt de inbreng van raadslid Jan de Jong bij het debat over de Ruimtelijke koers Houten! Met dit plan van aanpak staan we aan het begin van een heel belangrijk proces hoe en waar we de ruimte zoeken, ook letterlijk gezien om aan de toekomstige woningvraag tot 2040 te voldoen. We zetten dus vandaag een belangrijke eerste stap naar de verdere toekomst van Houten. En ik weet inmiddels, dat er voor dit onderwerp ook véél belangstelling is bij onze inwoners en het bedrijfsleven. In de expert-inwoners bijeenkomst van eind januari 2019 hebben we veel vragen opgehaald om bij de koers en strategie te betrekken en die dus van antwoorden zullen moeten worden voorzien. Zo zijn niet alleen de vragen over: ‘waar wonen wij in 2040?’ van belang , maar ook ‘waar werken wij? ‘ Wat is onze visie op de gewenste werkgelegenheidsontwikkeling in Houten en waar gebeurt dat als we dat ook willen accommoderen voor de toekomst van Houten? Ook een onderwerp voor de economische agenda. Voor de uitwerking daarvan hebben we in de RTG de toezegging gekregen, dat als er kaderstellende onderzoeken en visiedocumenten worden opgesteld, dat deze dan altijd aan de raad ter vaststelling worden aangeboden. Dit geldt wat ons betreft bij kaders die veranderen, als daar waar die nog ontbreken en nieuw zijn. Die toezegging willen wij graag in deze raadsvergadering nog eens extra benadrukken om onze rol in het hele proces goed te markeren. Juist gezien het belang en ook de interesse van onze inwoners zien wij uit naar het voorstel voor een inspirerende participatie-aanpak. Een extra uitdaging is dat we dit hele proces van de ruimtelijke koers op de hoofdlijnen in goede samenspraak met de Utrechtse regio doen, waar ook allerlei plannen spelen, zoals bijv. de Verkenning Stedenbouwkundige Ontwikkeling A12 zone. Ruimtelijke ontwikkeling heeft invloed op zowat alle beleidsterreinen: mag ik namens het CDA de wens uitspreken aan de wethouder en eigenlijk aan het hele college, dat we heel voortvarend, inspirerend en in goed contact met de regio én de Houtense samenleving deze ruimtelijke koers een groot succes zullen laten worden.

Op donderdag 11 april wordt de ...

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) SGP CDA Houten 22-02-2019 22:42

Op donderdag 11 april wordt de MotieMarkt Houten georganiseerd in het gemeentehuis. Jan de Jong (CDA) en Wouter Vd Berg (SGP) en Wayne Wilson van Houten Anders!, organiseren deze nieuwe manier van inspraak namens de gemeenteraad. Op de motiemarkt kunt u elk idee om Houten beter te maken, delen met de raadsleden. Als een raadslid uw idee adopteert, dan wordt uw motie in juli besproken tijdens de raadsvergadering en dan zal er worden gestemd over uw idee! Goed idee? Geef u dan op via www.houten.nl/motiemarkt.

Verklaring bij profielschets burgemeester

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) Houten 12-02-2019 22:39

Goedenavond voorzitter, leden van de raad en belangstellenden,

Wij zoeken iemand met de juiste vaardigheden, gedrag en kennis waarmee zij of hij adequaat deze mooie functie kan gaan bekleden.

Een verbindende, betrokken, onafhankelijke,  integere, sociale, communicatieve en betrokken bestuurder, die Houten koersvast naar een mooie toekomst kan leiden. Geen eenvoudige taak, dat is wel duidelijk!

Toch verwacht ik dat wij op een mooie wijze hebben gedefinieerd, wat er bij onze gemeente Houten past en wat wij zoeken.

Maarten Venderbosch schreef het vanmorgen al in het Algemeen Dagblad:

“Zacht waar het kan en streng waar het moet.” – AD.nl

Inwoners hebben een mooie bijdrage geleverd aan deze profielschets en willen een mensgerichte toegankelijke burgemeester.

Houten blijft een dorp met stadse allures vol in beweging en tal van mooie uitdagingen. En mooie taak.

En ja,… daarvoor nodigen wij de nieuwe burgemeester van harte uit.

Wayne Wilson, tijdens de raadsvergadering van 12 februari 2019.

VVD Statement Plan van aanpak Ruimtelijke Koers Houten

VVD VVD Houten 12-02-2019 08:38

Onderstaand is het statement terug te lezen zoals VVD Raadslid Ruud Vis dat uitsprak in een raadsvergadering bij de behandeling van het raadsvoorstel Plan van aanpak Ruimtelijke Koers Houten

https://houten.vvd.nl/nieuws/33935/vvd-statement-plan-van-aanpak-ruimtelijke-koers-houten

“Na de stedelijke verkenning is dit voorstel om te komen tot een ruimtelijke koers van Houten een logische vervolgstap. Ik vind het belangrijk dat we als gemeente Houten goed voorbereid zijn op de opgaven omtrent het realiseren van voldoende passende woonruimte. Dit moet wat mij betreft toekomst bestendiger zijn dan nu het geval is. Ondanks dat de vraag naar gezinswoningen enorm hoog blijft, is er ook een steeds sterkere behoefte aan gelijkvloerse woningen voor senioren maar ook starters hebben het moeilijk op de woningmarkt. Willen we dit succesvol kunnen laten verlopen is het noodzakelijk om de randvoorwaarden goed beschouwd te hebben. Met name voldoende voorzieningen en een goede aansluiting op bestaande infrastructuren zijn wat mij betreft cruciale elementen die randvoorwaardelijk zijn. Wat is het absorptievermogen van onze gemeente en wat kunnen we in co-creatie bewerkstelligen? Met dit voorstel positioneren we ons als gemeente in de voorlinie binnen de regio om naar oplossingen te zoeken voor regionale problemen omtrent de woningnood. We nemen verantwoordelijkheid.

Het is belangrijk bij dit proces dat de voortvarendheid en de planning zoals de gemeente deze nu ambieert, gestalte blijft houden in de nationale en regionale context. Zijn wij in staat als gemeente Houten om redelijk autonoom de regie te blijven voeren over onze eigen koers en keuzes? Ik zou de wethouder willen verzoeken om de huidige voortvarendheid juist vanwege de urgentie niet negatief te laten beïnvloeden door het tempo vanuit de regio. Anderzijds kan het niet zo zijn dat wanneer onze randvoorwaarden niet zijn gerealiseerd en geborgd, we geen woningopgave er door kunnen drukken ook niet vanuit regionale of nationale pressie. Zou de wethouder kunnen aangeven wat hierin de mogelijkheden zijn?

Als laatst punten zou ik de wethouder willen vragen om komend jaar expliciet aandacht te schenken aan de uiteindelijke invulling op gebiedsniveau. Want ondanks alle participatie transparantie in dit voortraject van plan van aanpak, is het draagvlak voor daadwerkelijke uitvoering op gebiedsniveau altijd bepalend tijdens de besluitvorming. Want alleen dan blijft en wordt een groter Houten wat voor de VVD zo belangrijk is; Een gemeente waar het kwalitatief zeer goed wonen is;

Waar we bijdragen en verantwoordelijkheid nemen om voldoende toekomstbestendige woningen te bouwen voor onze huidige en nieuwe generaties;We naar vernieuwende oplossingen zoeken die voortborduren op onze Houtense kracht zijnde innovatief en grensverleggend in stedelijke inpassing en volumes draaien;Waar de voorzieningen meer dan op orde zijn;De bereikbaarheid ongekend hoog is;En we regie voeren over onze eigen keuzes.“

Raadslid David Jimmink in 't ...

GroenLinks GroenLinks Houten 30-01-2019 13:25

Raadslid David Jimmink in 't Groentje: 'Een mooi oud en nieuw feest, voor iedereen. Dat moet toch kunnen?' #groenlinks #houten #vuurwerk

Artikel 131 – De burgemeestersbenoeming

Houten Anders! (HA!) Houten Anders! (HA!) D66 Houten 22-01-2019 23:25

Op dinsdag 22 januari 2019, leidde Wayne Wilson de raadsvergadering in, door te spreken over artikel 131 van de grondwet.

Hieronder kunt u zijn beschouwing teruglezen.

Goedenavond voorzitter, leden van de raad en belangstellenden,

Vanavond is het aan mij, Wayne Wilson, om als raadslid van Houten Anders! wat dieper in te gaan op een artikel uit de grondwet.

Ik heb gekozen voor een artikel dat nu zeer actueel is, want binnenkort wordt Houten anders.

We staan aan de vooravond van een belangrijke verandering voor Houten, een verandering waar wij niet voor hebben gekozen, maar die ons wel voor een keuze stelt. Met het vertrek van Wouter de Jong als Burgervader van onze gemeente zijn wij op zoek naar een waardig opvolger om Houten naar een goede toekomst te leiden.

Artikel 131 van de Grondwet houdt zich bezig met de benoeming van de burgemeester.

Het is een veelbesproken wet met een grote hoeveelheid pogingen tot wijziging, waarvan de eerste zelfs zover terug als 1922 dateert.

Sinds 17 februari 1983 luidde de tekst van artikel 131 als volgt:

De commissaris van de Koning en de burgemeester worden bij koninklijk besluit benoemd.

De burgemeester werd door de regering benoemd.

Dat gebeurde op voordracht van de minister van Binnenlandse Zaken na een aanbeveling van de gemeenteraad. De minister kon de aanbeveling voor benoeming alleen om zwaarwegende redenen weigeren, maar in de praktijk gebeurde dat vrijwel nooit.

Met enige regelmaat stond deze zogeheten ‘kroonbenoeming’ ter discussie en gingen er stemmen op om de burgemeester door de burgers te laten kiezen. De belangrijkste argumenten hiervoor zijn ‘de democratische legitimatie’ en ‘een beoogde sterkere positie van de burgemeester’.

Tegenstanders vinden echter dat de burgemeester boven de partijen moet staan en dat hij daar beter toe in staat is als hij benoemd blijft door de Kroon. Wetsvoorstellen tot wijziging uit 2002 en 2005 haalden het eerder niet.

Op 20 november 2018 heeft de Eerste Kamer vóór gestemd op het initiatiefwetsvoorstel-Jetten (D66) om de benoeming van de burgemeester uit de Grondwet te halen. Per 21 december jongstleden leest artikel 131:

De commissaris van de Koning en de burgemeester worden aangesteld, geschorst en ontslagen op een bij de wet te bepalen wijze. Krachtens de wet kunnen nadere regels worden gesteld over de daarbij te volgen procedures.

Oftewel, de wet regelt hoe de commissarissen van de Koning en de burgemeesters van de gemeenten benoemd worden.

De burgemeester wordt nog wel bij Koninklijk Besluit benoemd. De benoemingswijze van de burgemeester wordt immers in artikel 61 van de gemeentewet geregeld. De aanpassing van de grondwet maakt het echter wel makkelijker om deze procedure te wijzigen.

Dit maakt de weg vrij voor een eventuele invoering van de gekozen burgemeester. ‘Een eventuele invoering’, want nu is het aan de wetgever, de Tweede en Eerste Kamer, die moet bepalen hoe ze de benoeming in de toekomst willen vormgeven en of ze dus een gekozen burgemeester willen invoeren.

Wat is nu eigenlijk een gekozen burgemeester?

Er bestaan twee varianten: een door de kiezers gekozen burgemeester, een door de gemeenteraad gekozen burgemeester.

Ook daarbinnen bestaan varianten. Moet de burgemeester bijvoorbeeld worden gekozen uit de gemeenteraad? Of mag een buitenstaander zich óók kandidaat stellen?

De huidige praktijk is dat na openstelling van een vacature, belangstellenden hun sollicitatie richtten aan de commissaris van de Koning. Vervolgens voert een vertrouwenscommissie van de gemeenteraad sollicitatiegesprekken. De gemeenteraad draagt twee kandidaten voor aan de minister van Binnenlandse Zaken, die in principe de voordracht volgt – na een advies van de commissaris van de Koning. De minister kan de aanbeveling voor benoeming alleen om zwaarwegende redenen weigeren. Dit aanbevelingsrecht staat sinds 2001 in de Gemeentewet.

Hoewel formeel nog niet het geval, kiest materieel gezien de gemeenteraad nu de burgemeester.  Nu er volgens de grondwet geen sprake meer is van een kroonbenoeming kan de discussie beginnen op welke manier en welke variant de burgemeestersbenoeming of -verkiezing dan – buiten de Grondwet om – in de wet geregeld gaat worden. Aangezien dit nog niet is vastgelegd hebben wij hier in Houten dus ook nog geen andere procedure om te volgen dan die ik zojuist heb genoemd.

Wat is nu eigenlijk het voordeel van een gekozen burgemeester?

Het belangrijkste voordeel van een rechtstreeks door de bevolking gekozen burgemeester is dat de kiezers de kans krijgen om hun eigen burgemeester te kiezen, die daardoor ook kan rekenen op draagvlak onder de bevolking. Ze hebben hem of haar immers zelf gekozen. Hierdoor zullen de burgers hun bestuurder ook beter kunnen aanspreken op het te voeren en gevoerde beleid en de uitvoering daarvan.

Er kleven echter ook nadelen aan een gekozen burgemeester. Een risico kan zijn dat er gemeenten zullen zijn waar burgemeester en gemeenteraad niet goed met elkaar kunnen samenwerken, terwijl ze wel voor vier jaar aan elkaar vastzitten. Ook wordt wel eens als nadeel genoemd dat de kiezers wellicht incapabele of populistische mensen kiezen en/of mensen die toevallig al grote bekendheid genieten, bijvoorbeeld als artiest of als sporter.

Om de keuze van de nieuwe burgemeester van Houten helemaal bij de burgers neer te leggen, daar zijn we nog niet klaar voor. Echter, vinden we hun inbreng zeer zeker van groot belang. We hebben daarom de inwoners naar hun mening gevraagd. Aan de hand van een aantal stellingen konden de bewoners aangeven wat zij belangrijk vonden in een nieuwe burgemeester. Deze meningen zullen zwaar meewegen om een goede keuze te maken die leidt tot de benoeming van de meest geschikte kandidaat.

Kortom, artikel 131 of niet, aan ons de uitdaging om samen de juiste keuze te maken! – EINDE

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.