Maandagavond 8 juli organiseerde het bestuur van de Provinciale Afdeling een informeel samenzijn in Ede als afsluiting van het seizoen. We kijken terug op een goede en gezellige avond.
5 documenten
Complimenten en felicitaties voor ...
ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 27-05-2019 20:04
Complimenten en felicitaties voor Dirk Vreugdenhil, Peter van ‘t Hoog en de fractie.
We zijn eruit met elkaar! Het coalitieakkoord Samen voor Gelderland is vanavond gepresenteerd in Arnhem met de VVD, CDA, GroenLinks, PVDA en SGP. Namens de ChristenUnie is Peter Van T Hoog beoogd gedeputeerde in het bestuur van Gelderland. Er staat veel in het akkoord om trots op te zijn: 👨👩👦👦een flinke investering in leefbaarheid ♻️stimuleren van kringlooplandbouw 🏅een permanent programma rondom vrijheid 🏘Dorpendeals: Samen met gemeenten en inwoners van Gelderland de eigen leefomgeving optimaliseren 💙de ambities rond de energietransitie worden doorgezet Het akkoord en de samenvatting zie je hier👇 https://www.gelderland.nl/Coalitieakkoord-Samen-voor-Gelderland-gepresenteerd En waar zijn we extra trots op?👇 https://gelderland.christenunie.nl/christenunie-in-coalitie-2019-2023
Met Chris Stoffer op werkbezoek bij Van Reenen Transport
SGP Gelderland 27-05-2019 00:00
Een SGP-delegatie van Tweede Kamer (Chris Stoffer), Provincie (Bennie Wijnne) en gemeente Barneveld (Aart de Kruijff, Gert Ploeg en Wout Hazeleger) bezocht op maandag 20 mei het bedrijf Van Reenen Transport in Barneveld. Dit op uitnodiging van Transport en Logistiek Nederland (TLN).
Directeur en TLN regiobestuurslid Aart Hooijer trapte het werkbezoek af met een bedrijfspresentatie over de ontwikkeling van Van Reenen Transport door de jaren heen. Hij besprak tevens de politieke thema’s waar de sector transport en logistiek momenteel dagelijks mee te maken heeft op het gebied van belasting & handhaving, arbeidsmarkt en bereikbaarheid. Hij pleitte voor aanpassing van het Nederlands beleid op het gebied van accijnzen, het invoeren van kilometerheffing én het invoeren van een inhaalverbod voor vrachtwagens op tweebaans-snelwegen. Daarna voerde Martijn Vonk, belangenbehartiger bij TLN voor de regio Gelderland, het woord. Hij kaartte het tekort aan beveiligde parkeerplaatsen in Nederland aan. Dat geldt ook voor Gelderland en zorgt voor onveilige situaties. Ook stond hij stil bij de bereikbaarheid van Gelderland met verkeersknelpunten op de A1, A50, A15 en de A28.
Na het bespreken van de actualiteiten kreeg de groep een rondleiding door het bedrijf: van warehouse tot planning en van crossing docks tot werkplaats. Als afsluiter mochten de politici een rondje rijden in een vrachtauto. Daar maakten Chris Stoffer, Hans Maljaars en Bennie Wijnne graag gebruik van.
TLN en Van Reenen: dank voor dit mooie en informatieve werkbezoek!SGP grootste partij van Gelderland
SGP Gelderland 13-02-2019 00:00
Nunspeet, 13 februari 2019
Vooral de laatste jaren is de SGP in Gelderland snel gegroeid. Op 1 januari 2019 stond de teller ZELFS op 8.182 leden.
Het zakelijk, vooruitstrevend en principieel behoudend geluid van de SGP-mensen in de Staten van de Provincie Gelderland en de Waterschappen Rivierenland en Vallei en Veluwe, ondervindt steeds meer waardering.
Vandaar de toestroom van nieuwe leden. Wij hopen daarom op uitbreiding van het zetelaantal.
Speerpunten zijn in de komende periode: Bouwen in de dorpen, ook voor starters; Meer ambulances (teken de petitie); Ruimte voor de boer; Realistisch klimaatbeleid; Stimuleren circulaire economie; Aanpakken van belangrijke verkeersknelpunten; Optimalisering verkeersveiligheid; Veilig, verantwoord, zinvol en duurzaam waterbeleid én waterbeheer.
Henk Wobben(06 - 23 40 09 50)
Rijnbrug bij Rhenen
SGP Gelderland 30-11-2018 00:00
De SGP overweegt drie moties in te dienen bij de behandeling in Provinciale Staten van de aanpassingen van de Rijnbrug bij Rhenen.
Het voorstel van het College van GS is nu:Extra budget (32,03 miljoen) ter beschikking stellen waardoor het volgende kan worden gerealiseerd:
Brugdek met 2x2 rijstroken Doortrekken 2x2 tot A15 Kesteren
De SGP is heel blij met het voorliggende voorstel. We zullen onze tevredenheid uiten met de woorden: ‘Hè, hè, eindelijk is het zover.”
Wij steunen het voorstel voor de middellange termijnoplossing volledig. Echter willen we bij deze oplossing toch graag een kortetermijn realisatie. Een start in 2022 met een bouwperiode van 2 jaar zou immers resulteren in een gerealiseerde oplossing in 2024. Dit terwijl in 2030 opnieuw een knelpunt op deze weg wordt voorzien. Wij overwegen een motie waarin we u vragen te onderzoeken op welke wijze de startdatum vervroegd kan worden en/of de bouwperiode kan worden verkort.
De langetermijn oplossing, aanvullend aan het aanpassen van de bestaande brug, wordt door u gezocht in nieuwe technieken en gedragsverandering. U wilt in 2020 al met dit onderzoek beginnen. Dit terwijl een onderzoek dat de Provincie Utrecht onlangs heeft laten uit voeren zelfs bij een meest optimistisch resultaat van gedragsverandering of andere mobiliteit hooguit 5% verkeersreductie zal opleveren. De SGP verwacht niet dat er tussen nu en 2020 zoveel nieuwe technieken of beïnvloedingsinstrumenten worden uitgevonden dat die een grotere verkeersreductie aannemelijk zal maken. Het inzetten hierop, zonder direct een nieuwe oeververbinding als optie mee te nemen is niet zinvol. Wij overwegen dan ook een motie in te dienen waarin we u vragen direct vanaf het begin in het onderzoek voor de langere termijn-oplossing een nieuwe oeververbinding op te nemen. We weten dat dit afhankelijk is van zeer veel partijen en zeker niet op korte termijn gerealiseerd zou kunnen worden, maar als er in 2030 weer een knelpunt ontstaat, kunnen we het ons niet permitteren deze optie uit te stellen. We zijn blij voor de inwoners van die regio die de brug veel gebruiken en elke keer weer in de file staan.
Daarnaast gaven verschillende partijen aan de bijdrage van Rijkswaterstaat (nog niet bekend, maar zal maximaal € 3 miljoen zijn) aan de lage kant te vinden. De Gedeputeerde Bieze gaf aan al haar lobbykanalen al in te zetten en verzocht ons onze landelijke fracties hierover te informeren. Misschien dat het wat gaat opleveren. Mijn voorstel zou dan ook zijn om een derde motie te maken waarin de GS vragen ons verzoek om extra middelen (omdat we een brug van Rijkswaterstaat sterk opwaarderen, terwijl wij de kosten dragen) expliciet onder de aandacht van de politieke partijen in de Tweede Kamer te brengen.