Nieuws van politieke partijen in Haarlem inzichtelijk

11 documenten

Veiligheid voorop bij het Houtplein | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 14-12-2019 00:00

Uitgesproken GroenLinks door Melissa Oosterbroek

Donderdag 12 december was een bespreking over het “Voorlopig Ontwerp Plus van de herinrichting Houtplein, hierin is een duidelijke afweging bij het bestaand groen besproken. GroenLinks heeft haar complimenten uitgesproken voor het stuk. We waren erg blij met de afwegingen. We hebben de wethouder de mogelijkheid van het plaatsen van boombunkers in het herplant-onderzoek meegegeven.

GroenLinks is blij om te horen dat de onderzoeken voor extra fietsparkeerplaatsen in volle gang is. GroenLinks is dus positief over de herontwikkeling en het VO+ van het Houtplein. Het kan altijd beter, Rome is ook niet in een dag gebouwd. Laten we hier mee beginnen. Het plein wordt groener en we krijgen er naar alle waarschijnlijkheid een fietsparkeergarage voor terug. Dus

Groenlinks gaat voor een definitief ontwerp waar de auto de bus niet in de weg zit voor een veilige situatie. Groenlinks gaat voor een definitief ontwerp waar de fiets veilig kan fietsen door de Tempeliersstraat. Groenlinks gaat voor het groenplan zoals omschreven bij het VO+ van het Houtplein, met als kers op de taart een boombunker.

We willen een beter OV in Haarlem en daarom zet onze wethouder de heer Berkhout stappen op het gebied van Haarlems OV vervoer. Dat is wat GroenLinks betreft het gesprek over de mobiliteit in de stad.  

Voor meer informatie over onze beleidstukken met betrekking tot de mobiliteit bekijkt u deze infographic:

 

https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Commissie-beheer/2019/12-december/17:00/17-20-uur-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-RB/2019565203-3-Bijlage-2-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-Figuur-1-1.pdf

 

De insprekers hadden ook enkele vragen:

 

Is minder bussen een optie voor het Houtplein?

 

Ja, daar doen we ons best voor, dat is onderdeel van verschillende plannen. Onze organisatie heeft hier verschillende beleidsnota’s voor die we aan het aanpassen zijn.

 

https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Vergaderingen/Commissie-beheer/2019/12-december/17:00/17-20-uur-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-RB/2019565203-3-Bijlage-2-Ontwikkelagenda-Mobiliteitsbeleid-Figuur-1-1.pdf

 

 

Willen we stoppen met de dubbeldekkers?

 

Ja liever wel, maar ze zijn nu al aangekocht en zijn bestaande afspraken waar we rekening mee moeten houden. We hebben overigens wel afspraken gemaakt waardoor er nu zo min mogelijk dubbeldekkers rijden buiten de spit.

 

Willen we elektrische bussen?

 

Ja graag, en die krijgen we ook in 2021. Dat hebben we al afgesproken met de bus exploitanten.

 

Willen we dat de druk voor buschauffeurs om op tijd te rijden omlaag gaat?

 

Jazeker, we vinden het niet handig om mensen zo strak op tijd te laten rijden. Hierdoor nemen verschillende buschauffeurs te veel risico dat moet worden aangepakt in de afspraken met de bus vervoerders.

 

Voor meer inzichten met betrekking tot het Houtplein leest u hier:

https://haarlem.groenlinks.nl/nieuws/meer-groen-en-auto-luw-houtplein

Pletterijdebat 13 november: Toeristen overspoelen Haarlem | Haarlem

GroenLinks GroenLinks VVD Haarlem 10-11-2019 00:00

Steeds meer toeristen uit de hele wereld bezoeken de Randstad. In Amsterdam weten ze daar alles van. Maar ook in Haarlem klinkt in toenemende mate het geratel van rolkoffers en stroomt de binnenstad steeds voller met bezoekers. Pessimisten vrezen Amsterdamse toestanden. Bloemendaal aan Zee en Zandvoort worden al gepromoot als Amsterdam Beach. Zelfs de gemeente Haarlem gaat vraagtekens zetten bij de toeristenstroom. Willen we dit allemaal wel? En valt het tij nog te keren?  

In twee debatten op 13 en 26 november draagt de Pletterij bij aan de discussie. Het debat 13 november gaat vooral over: wat komt er op ons af en willen we dat wel. De tweede avond 26 november gaat specifieker in op de lusten en lasten van het stijgende toerisme voor Haarlem. De eerste avond komen twee experts met hun visie: Stephen Hodes uit Amsterdam (die sterk gekant is tegen het massatoerisme) en Marjolein Demmers (Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur). De Haarlemse gemeenteraadsleden Moussa Aynan (Jouw Haarlem) en Joris Blokpoel (VVD) gaan met elkaar en het publiek in debat over wat de overheid wel en niet kan regelen. En journalist Peter Bruyn geeft zijn eigen mening in de vorm van een column.

20.00 – 22.00 uur Lange Herenvest 122, 2011 BX Haarlem

Toegang: 3 euro, met WAP-pas gratis, met Haarlem Pas 1,50, onder de 25 jaar 1,50

Aanscherping ...

ChristenUnie ChristenUnie CDA Haarlem 17-07-2019 18:29

En nog meer fietsnieuws voor ...

ChristenUnie ChristenUnie Haarlem 16-07-2019 18:36

En nog meer fietsnieuws voor Haarlem. Wij gaan voor comfortabele, snelle en veilige fietsroutes in de stad! #mobiliteitstransitie #duurzaam #haarlembereikbaar

Actiepartij wil snel actie tegen ...

Actiepartij Actiepartij VVD Haarlem 22-06-2019 10:53

Actiepartij wil snel actie tegen vervuilende tweetakt scooters en brommers. Een tweetakt-scooter is namelijk nog vervuilender dan een vrachtwagen! Maatregelen tegen deze brommers zijn niet in de collegeplannen opgenomen en dat zien wij graag anders. [LET OP: DIT IS EEN PREMIUMARTIKEL!]

ChristenUnie wil nieuwe buslijnen ...

ChristenUnie ChristenUnie Haarlem 22-03-2019 13:04

Elektrisch rijden in Haarlem

PvdA PvdA Haarlem 30-01-2019 14:39

Elektrische auto’s zijn (gelukkig) niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Na jaren van afwachten zien steeds meer autobezitters dat elektrisch rijden beter voor het milieu is. En de aanschaf van elektrische auto’s wordt ook voor steeds meer mensen bereikbaar.

De gemeente Haarlem kan een grote bijdrage leveren in het stimuleren van elektrisch rijden. Dat kan de gemeente doen door genoeg laadpalen in de stad te plaatsen. Het plan is om in 2019 in totaal 300 palen in de stad te plaatsen. Tot nu toe zijn daar 70 palen van geplaatst. Tegen veel van die palen is bezwaar gekomen uit de buurt, maar uiteindelijk is maar één van die palen is door de gemeente weer verwijderd.

Maar waarom protesteren bewoners tegen de komst van deze laadpalen? Ze zijn vaak verrast, dat er in hun buurt een laadpaal wordt geplaatst. Hoe kan de gemeente dit beter met de bewoners communiceren? Door een kaart waarin aangegeven staat waar de laadpalen gaan komen op hun website goed vindbaar te plaatsen.

Wij van de PvdA doen dat vandaag al op onze eigen website en gaan tijdens de volgende gemeenteraad aan het College vragen om dit ook te doen.https://haarlem.pvda.nl/nieuws/elektrisch-rijden-in-haarlem/

Het bericht Elektrisch rijden in Haarlem verscheen eerst op PvdA Haarlem.

De binnenstad autoluw maken is geen ...

VVD VVD Haarlem 19-11-2018 09:21

De binnenstad autoluw maken is geen slecht plan. Het is een goed initiatief om van de binnenstad een prettigere plek voor iedereen te maken. Maar we vinden het natuurlijk wel een slecht plan om de binnenstadbewoners op te laten draaien voor de hogere parkeerkosten. Een autoluwe binnenstad gaat wat ons betreft samen met een goed parkeeralternatief: dus bewoners hun voorkeur laten opgeven voor de parkeergarage waar ze voortaan willen parkeren én de bewoners moeten hier tegen hetzelfde tarief als op straat de auto kunnen parkeren. Hier lees je meer:

Inspraak Voorlopig Ontwerp Houtplein van start | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 14-10-2018 00:00

Uitgesproken GroenLinks in commissie Beheer 11 oktober door Melissa Oosterbroek

Melissa heeft de wethouder meegegeven om na te denken over een autovrij Houtplein. Onderstaand leest u haar betoog.

 

Allereerst zou ik graag willen beginnen met een compliment te maken aan de wethouder. Het concept ontwerp ziet er erg goed uit en houdt rekening met veel belangen. Een voorbeeld hiervan is een brede stoep in de Tempeliersstraat zodat bijvoorbeeld ook rolstoelgebruikers deze straat kunnen benutten naast voetgangers ook als er af en toe een brommer of fiets geparkeerd staat op de stoep.

Het is u bekend dat GroenLinks een toekomst ziet waar gebruikers vervoersmiddelen delen of gebruik maken van een schone variant van een persoonlijk vervoersmiddel zoals de fiets. Het is daarom van groot belang voor GroenLinks dat de bus en de verbinding naar Amsterdam gehandhaafd blijft of zelfs verbeterd. GroenLinks ziet net zoals de Actiepartij en de SP de mogelijkheid om onze toekomstige Lightrail de aandacht te geven die deze verdiend.

Wanneer we het OV vervoersknooppunt centreren zullen meer inwoners van Haarlem gebruik maken van het openbaar vervoer, het is daarom ook belangrijk dat een dergelijk knooppunt gehandhaafd blijft en wordt verbeterd. Elke dag maken 4000 mensen gebruik van de bussen in de Tempeliersstraat. Een groot deel hiervan komt lopend naar het bus station. Kunt u zich voorstellen wat er gebeurd met de bereikbaarheid van Haarlem als deze mensen voortaan de auto nemen?4000 extra auto’s richting de Schipholweg betekent heel veel filevorming.

U ziet, de auto is hier het probleem.

Zoals ik het heb begrepen kunnen auto´s nog steeds vanaf de Kampervest over de Grote Houtbrug richting de Tempeliersstraat. Groenlinks ziet dat als een gemiste kans! We willen graag alleen bestemmingsverkeer op het Houtplein en vinden het belangrijk dat sluipverkeer geen kans krijgt. Dus wat ons betreft lijkt het een goed idee als er geen verkeer meer gaat over de Grote Houtbrug.  Hoe gaat u ervoor zorgen dat er geen sluiproute ontstaat?

 

Inspraak tot 2 november.

Het Voorlopig ontwerp

Figeebrug Fietsbrug Waarderpolder | Haarlem

GroenLinks GroenLinks Haarlem 14-09-2018 00:00

Vanaf vandaag heeft Haarlem er een nieuwe fietsbrug bij; de Figeebrug. Deze ophaalbrug verbind de Minckelersweg bij de Lichtfabriek met de BakkeRij en het Figeeterrein aan de overkant. De brug maakt de oversteek aanzienlijk korter voor de werknemers daar en dat was een van de redenen dat de ondernemers dan ook besloten mee te betalen aan de financiering van deze brug.

Het had wat voeten in de aarde, qua kosten maar ook qua tijdsduur voordat de brug er uiteindelijk lag. Maar we mogen blij zijn dat er is doorgezet. Ook mede dankzij de inzet van oud-wethouder Joyce Langenacker en de financiele ondersteuning van de Provincie Noord-Holland is er nu een aanzienlijk kortere nieuwe fietsroute naar de Waarderpolder ontstaan.

De brug heeft een ophaalconstructie vanwege de boten van sloopbedrijf Treffers. Wij verwachten dat dit de directe omgeving een boost gaat geven en dat vooral veel werknemers die werkzaam zijn in de Waarderpolder vanaf nu de auto kunnen laten staan en lekker met de fiets naar het werk kunnen gaan.

Al met al staat deze brug symbool voor de nieuwe bereikbaarheid en is het een mooie vorm van co-financiering waarbij gemeente, provincie en ondernemers de meerwaarde van deze brug voor het bedrijventerrein hebben ingezien.

De brug werd feestelijk geopend door wethouder Cora-Yfke Sikkema van economie en duurzaamheid tezamen met gedeputeerde Jaap Bond van de Provincie.

Robbert Berkhout

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.