Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

4 documenten

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 12 T/M 17 JANUARI 2020

PvdA PvdA CDA Lansingerland 19-01-2020 13:25

Dit is nummer 537 van de weekverslagen van de PvdA-fractie in Lansingerland, het eerste van 2020. Onze fractie wenst alle lezers van dit weekbericht en volgers van onze politieke activiteiten een goed en gezond 2020 toe. Direct na het kerstreces konden de Gemeenteraadsleden weer volop aan de bak. Deze afgelopen week was gevuld met raadscommissievergaderingen en daar wijden we een aantal berichten aan. Natuurlijk is er ook ander politiek nieuws.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Winterse Groenzoom

VERTREK WETHOUDER ABEE SLECHT VOOR CONTINUITEIT

Het aanstaande vertrek van wethouder Albert Abee (CDA) naar de gemeente Westland is slecht voor de continuïteit van het bestuur van de gemeente Lansingerland, vindt PvdA fractievoorzitter Petra Verhoef. “Hij is in onze gemeente de bestuurlijk verantwoordelijke voor de zware portefeuille duurzaamheid, glastuinbouw en greenport, financiën en grondzaken. Het gaat hierbij om de ontwikkeling van nieuwe wijken als Wilderszijde, de voltooiing van de bouw op de Westpolder, de realisering van grote bedrijventerreinen, de uitbreiding van het winkelhart van Berkel, de verdere innovatie van de glastuinbouw, de afronding van de verkoop van de Eneco aandelen en de uitvoering van het duurzaamheidsprogramma voor de komende jaren. Geen kleine zaken dus, en vele daarvan zijn bepalend voor de toekomst van Lansingerland”.

Petra Verhoef vindt het jammer dat de wethouder nu vertrekt: “Van een wethouder van het kaliber van Albert Abee had ik eigenlijk verwacht dat hij deze periode nog verder had doorgepakt. Persoonlijke betrokkenheid is essentieel voor het welslagen van onze ambities. Zijn vertrek heeft dus ook gevolgen voor de inwoners, de maatschappelijke organisaties die dag en nacht klaar staan voor onze inwoners en ook voor de partners in het bedrijfsleven en het openbaar bestuur waarmee onze gemeente intensief samenwerkt. Ik kan mij zo voorstellen dat de coalitiepartijen ook wel even moesten slikken.”

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Ook RET-bus rijdt nu elektrisch

GRATIS OPENBAAR VERVOER VOOR OUDEREN MET LAAG INKOMEN

Wij hebben er jarenlang voor geknokt en nu is het zover, het college van Lansingerland komt met een plan voor gratis openbaar vervoer voor ouderen met een laag inkomen op het RET-net. Onze gemeente heeft de RET en de MRDH kostenramingen gevraagd voor gratis openbaar vervoer voor ouderen. Het gaat daarbij om onbeperkt gebruik van alle RET-lijnen (bus, tram, metro) na 9 uur. Reizen op de E-lijn naar Den Haag is in onderstaande berekening nog niet meegenomen. Het ligt voor de hand om dit extra bij RET in te kopen, vindt het college.

Onbeperkt reizen voor 65-plussers met een inkomen tot 120% van het minimum kost jaarlijks € 94.200. De doelgroep betreft in Lansingerland 1.100 inwoners. De RET schat dat hiervan 605 inwoners gebruik zullen maken van het gratis aanbod en dat zij gemiddeld 160 ritten per jaar maken. 80% procent hiervan maakt reeds gebruik van het OV, 20% is een nieuwe reiziger.

Het college heeft ook nagegaan wat het kost om alle ouderen ongeacht het inkomen gratis openbaar vervoer aan te bieden. De jaarlijkse kosten hiervan zijn € 526.600. De doelgroep betreft in Lansingerland 9.387 inwoners. De RET schat in dat hiervan 6.100 inwoners gebruik zullen maken van het gratis aanbod en dat zij gemiddeld 100 ritten per jaar maken. 60% procent hiervan maakt reeds gebruik van het OV, 40% is een nieuwe reiziger. Ouderen die met een OV-kaart op saldo reizen ontvangen nu al een korting van 34% op al het openbaar vervoer in Nederland.

Zoals bekend, is onze fractie er vanouds een groot voorstander van om, net als in Rotterdam, álle ouderen gratis openbaar vervoer aan te bieden. Het gratis reizen voor 65-plussers met een inkomen tot 120% van het minimum is voor ons de eerste stap. Ons voorstel is wel om de doelgroep iets groter te maken dan de voorgestelde 120% van het minimum. De PvdA gaat in de raadscommissie Samenleving van februari voorstellen om uit te gaan van 130% van het sociaal minimum. Hiermee bereiken we alle ouderen met een inkomen tot modaal. Dit zal ons de financiële kop heus niet kosten.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Station Westpolder met huiskat

VRIJ BESTEEDBARE ENECO OPBRENGST GEBRUIKEN VOOR DUURZAME TOEKOMST

Eind januari debatteert de Raad over de verkoop van de aandelen Eneco. Wanneer de Raad in meerderheid instemt met verkoop en de verkoop vervolgens definitief doorgaat, ontvangt onze gemeente een bedrag van circa € 137 miljoen. Zoals bekend was de PvdA fractie geen voorstander van de verkoop. Eneco is van cruciaal belang voor de energie transitie. Dit vraagt uit oogpunt van het algemeen belang ook voor de toekomst om directe betrokkenheid van het openbaar bestuur bij dit bedrijf. Maar het debat hierover is beëindigd en een grote raadsmeerderheid is voor verkoop. Het debat gaat nu over de besteding van de verkoopopbrengst. De PvdA-fractie wil dat een belangrijk deel van de opbrengst ingezet wordt voor onder meer grotere inzet op duurzaamheid. Om invloed te krijgen op de besluitvorming, heeft onze fractie besloten om toch voor het raadsvoorstel met betrekking tot verkoop te stemmen.

De verkoopopbrengst zal volgens het college in het tweede kwartaal 2020 ontvangen worden. Vanaf 2021 valt wel het jaarlijkse dividend van € 1,6 miljoen weg. Zonder maatregelen betekent het besluit tot verkoop dus dat er in de gemeentebegroting vanaf 2021 een structureel nadeel ontstaat van € 1,6 miljoen. Het college stelt daarom een drietal concrete maatregelen voor: vervroegd aflossen van twee leningen in 2020, inzetten van een deel van de verkoopopbrengst voor de financieringsbehoefte in 2023 en het vormen van een reserve in 2020 om incidentele nadelen voor de jaren 2021 t/m 2023 op te vangen. De eerste twee maatregelen zijn voldoende om het wegvallende Eneco-dividend vanaf 2024 structureel op te vangen.

Ongeveer € 70 miljoen van de verkoopopbrengst kan worden gebruikt voor nieuw beleid. Het college stelt voor om de aanwending van de verkoopopbrengst aan de orde te stellen in een raadsbreed proces en hierbij integrale afwegingen te maken in relatie tot de meerjarige opgaven van de gemeente Lansingerland. Het college: “De eerste stap is om met elkaar een beeld te hebben van de maatschappelijke opgaven van onze gemeente in de komende 10 tot 15 jaar. Basis voor dit gezamenlijke beeld vinden we samen in een inventarisatie van ontwikkelingen, trends en feiten en de interpretatie daarvan. De tweede stap is dan te bepalen welk financieel beslag deze maatschappelijke opgaven vraagt en welke financiële kaders daarbij van toepassing zijn. Vervolgens weegt de raad het gehele beeld integraal af en neemt concrete besluiten die dan in het tweede kwartaal van 2021 een plaats krijgen in de Kaderbrief 2022. Tot die tijd parkeert de raad de € 70 miljoen waardoor dit bedrag volledig beschikbaar blijft”.

Hamid Azzouzi was onze woordvoerder bij de commissie AB. Het voorgestelde scenario door het college vindt de PvdA fractie een goede keuze. Het is een goed idee om raadsbreed, wel overwogen en in alle rust te bespreken hoe het vrijkomende Eneco budget moet worden ingezet. We moeten hierbij vooral ook denken aan toekomstige inwoners. De PvdA kiest ervoor om met name in te gaan zetten op duurzaamheidsprojecten en op versterking van onze infrastructuur en mobiliteit. Ook een bijdrage aan het grondbedrijf om goedkopere woningen op Wilderszijde en elders te kunnen bouwen ligt voor de hand. We zien uit naar de verdere besprekingen hierover met raad en college. Natuurlijk kunnen ook onze inwoners hier hun mening over geven, maar de toekomstige generaties zullen we vooral in gedachten moeten houden.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Winterse Groenzoom

WIL COLLEGE 100 SOCIALE HUURWONINGEN PER JAAR GAAN BOUWEN?

Hoe zien de vraag en aanbod eruit?

Tijdens de behandeling van de Kaderbrief 2020 op 11 juli 2019 heeft de raad met de motie ‘Wachttijd sociale huurwoning in Lansingerland’ gevraagd om inzichtelijk te maken hoe groot de groep woningzoekenden is die aangewezen is op huurwoningen tussen € 720,- en € 1.000,- p/m, hoe de wachttijd voor sociale huurwoningen significant teruggebracht kan worden en welke sturingsinstrumenten er zijn om de wachttijd voor Lansingerlandse woningzoekenden terug te brengen en de mate waarin de sturingsinstrumenten beïnvloed kunnen worden. De raadscommissie Ruimte stond afgelopen dinsdag stil bij de notitie met aanbevelingen die het college hierover presenteerde.

In 2018 was volgens het college de gemiddelde inschrijfduur voor een woning in Lansingerland 34 maanden. Dit is inclusief de wachttijd van urgenten en directe bemiddeling. Zonder deze groepen bedroeg de wachttijd voor sociale huurwoningen binnen Lansingerland gemiddeld 50 maanden. In 2016 en 2017 was de inschrijfduur voor de regulier woningzoekende gemiddeld 53 maanden. Voor de totale regio was in 2018 de wachttijd 31 maanden en zonder urgentie en directe bemiddeling was deze wachttijd 40 maanden. Bij de genoemde wachttijden is geen onderscheid gemaakt tussen actief en passief woningzoekenden en woningzoekenden die al beschikken over een zelfstandige woning (koop of huur). 3B Wonen kent een mutatiegraad van 5,5% waardoor er in de huidige situatie jaarlijks 240 woningen beschikbaar zijn.

Een aanzienlijk deel (ongeveer 40%) van de woningen wordt in Lansingerland via directe bemiddeling aangeboden. Hieronder vallen de urgent woningzoekenden. In 2018 kregen huishoudens met onderstaande urgentiegronden een woning: medische noodzaak (12), te hoge woonlasten (27), doorstroom vanuit opvanginstelling (3), herhuisvesting i.v.m. sloop (26), statushouders (33) en overig (4) zoals mantelzorg, situaties met geweld en bedreiging, hardheidsclausule (3). Dit laatste betreft schrijnende gevallen die bij strikte naleving van de urgentieregels niet voor urgentie in aanmerking komen.

Het aantal woningzoekenden voor een sociale huurwoning in Lansingerland op 1 januari 2019 bedraagt 3.928. Hiervan zijn 2.722 personen actief op zoek naar een sociale huurwoning in Lansingerland. De gemiddelde wachttijd voor een starter in Lansingerland bedroeg in 2018 38 maanden en voor een doorstromer 58 maanden. De gemiddelde inschrijfduur voor een Lansingerlandse jongerenwoning was 17 maanden.

In Lansingerland wonen 380 huishoudens in een sociale huurwoning met een te hoog inkomen voor een sociale huurwoning. Als deze groep door verhuist naar een middeldure huurwoning, dan zorgt dat voor meer vrijkomende sociale huurwoningen en dus een kortere wachttijd. Overigens blijkt uit de praktijk dat deze mensen niet erg geneigd zijn te verhuizen naar een dergelijke woning.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Zilvergracht Berkel Westpolder

Aanbevelingen van het college

Om de wachttijd zo veel mogelijk te beperken zal het college de volgenden instrumenten hanteren en acties uitvoeren.

Doorstroming vanuit een sociale huurwoning naar een nieuwbouw starterswoning continueren (zowel koop als vrije sector huur). Hiervoor zullen we ook bij toekomstige projecten afspraken maken met ontwikkelende partijen. De mogelijkheden en wenselijkheid van een verhuiskostenvergoeding bij doorstromers in een sociale huurwoning nader onderzoeken. Starterslening herinvoeren. In de prestatieafspraken opnemen dat voor jongerenwoningen tijdelijke huurcontracten worden afgesloten. MaasKoepel verzoeken de mogelijkheden voor woningruil te faciliteren. Conform het gemeentelijk bod aan de regio het aantal sociale huurwoningen en overige woningen uitbreiden. Het college gaat er van uit dat er vanaf 2020 100 sociale huurwoningen per jaar opgeleverd worden. Dit is meer dan wat er de afgelopen jaren gerealiseerd is. Voorkomen dat de sociale huurvoorraad afneemt door verkoop of huurliberalisatie. In de prestatieafspraken worden hier afspraken over gemaakt. In het kader van de woonvisie de mogelijkheden van tijdelijke/flexwoningen nader onderzoeken. Met 3B Wonen afspraken maken om lokaal maatwerk waar mogelijk maximaal (25% van de woningen specifiek labelen voor Lansingerlanders) in te zetten. Woningen aanbieden via Loting en DirektKans vooral inzetten bij minder populaire/courante woningen. Bij Maaskoepel er op aandringen tot een realistischer definitie van actief woningzoekende te komen: een blijvend woningzoekende is iemand die in 2 jaar tijd minimaal 8 keer op een woning reageert.

De PvdA fractie waardeert de collegenotitie. Alle cijfers en instrumenten staan nu goed op een rijtje. Feit is wel dat er nog niet veel duidelijk is over de vraag naar betaalbare middenhuur woningen van 750-1000 euro. Hierover volgt van collegezijde later meer. Blij zijn wij als fractie met de toezegging om 100 sociale huurwoningen per jaar te gaan bouwen. Hiermee kan volgens het college de wachttijd in 5 jaar tijd afnemen met 7 maanden

In 2030 moeten het aandeel sociale huurwoningen dus met 1000 gestegen zijn. Wij gaan er vanuit dat er hiervan 750 op Wilderszijde gebouwd zullen gaan worden. Ook de kern Bleiswijk moet goed in beeld komen net als de mogelijke bouwlocatie bij station Lansingerland-Zoetermeer. Er vanuit gaande dat Lansingerland nog wel tot 2035 blijft bouwen ligt een totaal aantal van 1500 sociale huurwoningen dus voor de hand. Dat gaat dus de goede kant op!

Tijdens de commissievergadering van afgelopen dinsdag stelde wethouder Kathy Arends dat de 100 sociale huurwoningen extra per jaar een “rekenexcercitie” betreft dus geen concreet beleidsvoornemen van het college. De PvdA fractie vindt dit vreemd. “Waarom zo’n rekenexercitie, die laat zien dat meer sociaal bouwen verreweg de meest doeltreffende maatregel is, vermelden wanneer je als college niet voor deze oplossing kiest?”, vroeg Petra Verhoef zich af. Ze vond de cijfers ook heel realistisch, passen bij wat er kan en moet gebeuren. De PvdA fractie gaat er vanuit dat deze cijfers een goede indicatie zijn van het door het college de komende jaren te voeren beleid voor bouwen van sociale huurwoningen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Verantwoord wandelen in het Rottemerengebied

COLLEGE WIL TERECHT MEER TIJD VOOR OPSTELLEN NIEUW AFVALBELEID

Met het raadsbesluit van 27 september 2018 nam de raad de aanbeveling van de Rekenkamer uit het onderzoek naar Afvalbeleid over om de hoeveelheid restafval terug brengen naar 100 kilo per inwoner. De Rekenkamer sloot met deze aanbeveling aan bij één van de doelstellingen van het VANG-programma (dit is het Rijksprogramma van afval naar grondstof) om de gemiddelde hoeveelheid restafval per inwoner naar 100 kg te brengen, met verdere afname in de jaren daarna. Het behalen van de doelstelling is geen wettelijke verplichting maar de Rijksoverheid zet wel een financiële prikkel in om gemeenten te bewegen de doelstelling te behalen. Zo heeft de regering in het belastingplan voor 2019 besloten om per 1 januari 2019 de Afvalstoffenbelasting te verhogen van € 13,21 naar € 32,12 per ton. Voor elke ton restafval moet een gemeente belasting afdragen, hoe meer restafval, hoe meer belasting. De verwachting is dat de belasting de komende jaren verder stijgt. De inwoners betalen deze rekening. De 100 kg restafval per inwoner is tevens een eerste stap om aan de circulaire ambitie uit “Lansingerland Duurzaam” te werken. In deze visie is vastgelegd dat we in 2050 0 kg restafval per inwoner willen realiseren. Een uiterst ambitieuze doelstelling.

Op 12 maart 2019 is in de Commissie Ruimte gesproken over nieuwe kaders voor het Afvalbeleid, waar deze 100 kilo (“wat” gaan we bereiken) onderdeel van uitmaakt. De Commissieleden wilden echter ook weten “hoe” het college aan de voorgestelde kaders gaat voldoen. De Commissieleden verzochten het college daarom om, aanvullend op de kaders, óók een onderbouwd voorkeursscenario ter bespreking voor te leggen.

“Het nieuwe Afvalbeleid, dat als doel heeft 100 kilo restafval per inwoner (“wat”) te realiseren, moet volgens het college passend zijn bij de situatie van Lansingerland en transparant en begrijpelijk zijn voor de inwoners. Vanwege de gedragsbeïnvloeding die van nieuw Afvalbeleid uit gaat én vanwege de financiële implicaties hiervan, vereist het een scenario dat goed toe te lichten is en een breed draagvlak mag verwachten. Aanvullend hier op kiest het college bewust voor een “zachte landing” van het nieuwe Afvalbeleid bij de inwoners en wil hen de kans geven hun gedrag rond afvalinzameling aan te passen”, aldus het college.

In verband met de impact op de samenleving, wil het college een uitgebreide vorm van burgerparticipatie toepassen, waarbij inwoners betrokken worden bij hoe de afvaldoelstelling behaald moet worden (“hoe”). Om de betrokkenheid en noodzakelijke bijdrage van de inwoners te stimuleren, denkt het college na over actieve interactie met de inwoners, zodat zij mee kunnen denken over wat dat vraagt van de gemeente en de inwoner. Het doel is tot een scenario te komen dat door zoveel mogelijk inwoners gedragen wordt. Het college wil de opzet en uitvoering van de burgerparticipatie met de raad bespreken en de input van de raad in het participatieproces verwerken.

Met het oog op bovenstaande overwegingen én de prijs- en technologische ontwikkelingen op het gebied van afval, neemt het college langer de tijd om tot een weloverwogen en gedragen voorstel te komen. Naar verwachting volgt dit in de tweede helft van 2020.

De PvdA fractie vindt dit een verstandige lijn. Het is bovendien raadzaam om ook het bestuurlijke oor te luisteren te leggen bij de colleges van Rotterdam, Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer omdat daar precies dezelfde problemen spelen als hier. De gemeente Zuidplas is al een stapje verder met het terugbrengen van restafval.

Wellicht kan het werk van de Argumentenfabriek (de mooie digitale Argumentenkaart Afvalscheiding voor gemeenten) de inwoners en de raad van Lansingerland een handje helpen om goede keuzes te maken over de methode van verzamelen van afval. Feit is volgens de Argumentenfabriek wel dat nascheiden van papier, glas en GFT niet mogelijk is.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Restaurant ‘t Zeeltje Rottemerengebied Bleiswijk

OOK IN LANSINGERLAND EEN VUURWERK VERBOD?

Gaat Lansingerland de gemeente Rotterdam achterna en kiest het in afwachting van landelijke wetgeving voor de komende jaarwisseling voor een algemeen vuurwerkverbod? De PvdA fractie zou hier blij mee zijn en een initiatief vanuit de Raad zeker ondersteunen. Het college deed een digitale enquête naar de wensen naar van de visie op vuurwerkgebruik bij de inwoners. Op zich een prima idee maar wat ons in de enquête opviel was dat er niet gevraagd werd of de inwoners voor of tegen een algemeen en/of gedeeltelijk vuurwerkverbod zijn. Een gemiste kans!

Zie ook: https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/pvda-fractie-aan-werk-periode-9-17-oktober-2017/

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Rottemeren

HOE STAAT HET MET DE UITVOERING VAN “LANSINGERLAND DUURZAAM”?

Medio 2019 stelde de Raad het actieplan “Lansingerland duurzaam” vast. Tijdens de raadscommissie Algemeen Bestuur van afgelopen week stond de belangrijke Uitvoeringsagenda Lansingerland Duurzaam 2020-2024 op de commissieagenda. Dit document dient ook als basis voor de met de raad afgesproken viermaandelijkse voortgangsrapportage.

Voor een groot deel staat volgens het college de besluitvorming met betrekking tot de uitvoering van voorgenomen projecten of beleidsplannen op de rol maar voor een klein deel nog niet. Het gaat hierbij om het initiatief duurzame woningbouw, samenwerking met bewonersinitiatieven, verduurzamen glastuinbouw, duurzame bedrijfsterreinen, stimuleren energiebesparing door bedrijven, verduurzaming van gemeentelijk vervoer, circulair materiaalgebruik in de buitenruimte, terugwinnen van grondstoffen en energie uit afvalwaterketen, samenwerking rond de emissieloze kas, maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI), gescheiden afvalinzameling in het kantoorpand en de publieke afvalbakken, Implementatie DIOR (Duurzame Inrichting Openbare Ruimte) beleid, Tuin van de Toekomst en groen en biodiversiteit.

Niet duidelijk uit de uitvoeringsagenda 2020-2024 werd hoe het op dit moment staat met de samen met de ChristenUnie in juli 2019 ingediende motie waarin het college werd opgeroepen om:

Te onderzoeken hoe de gemeente kan bijdragen aan het voorkomen dan wel verminderen van energiearmoede en welke rol zij daarin kan spelen Te onderzoeken hoe de energiebesparingsmogelijkheden actief meegenomen kunnen worden in de huidige hulp die geboden wordt aan huishoudens die moeite hebben hun energierekening te betalen, bijvoorbeeld via schuldhulpverlening, vroegsignalering van geldzorgen, de voedselbank, wijkteams en welzijnsorganisaties De uitkomsten van bovenstaande onderzoeken te delen met de raad en waar mogelijk mee te nemen in de uitvoeringsplannen van de visie Lansingerland Duurzaam. Bij de uitwerking van het revolverend duurzaamheidsfonds specifiek in beeld te brengen hoe inwoners met minder financiële middelen gebruik kunnen maken van het fonds en/of mogelijk aanspraak kunnen maken op het Warmtefonds van het Rijk.

Natuurlijk informeerden wij er tijdens de commissievergadering naar. Kennelijk had het college nog niets gedaan aan de uitvoering van deze motie, zo bleek uit de reactie van wethouder Abee. Hij haastte zich aan Petra Verhoef toe te zeggen dat het college hierover binnenkort een brief aan de raad zal toesturen.

Het wordt een hele uitdaging om in kaart te brengen hoe de warmtevoorziening ‘nieuwe stijl’ in alle wijken kan worden gerealiseerd. Het ziet er niet naar uit dat de nieuwe wijk Wilderszijde op een collectief warmtenet wordt aangesloten. Dat komt door de aanhoudende problemen met het Rotterdamse warmtebedrijf. Het college blijft vertrouwen houden in het warmtenetwerk. Volgens het college kan het niet bestaan dat we in Lansingerland niet aan de warmteleiding worden aangesloten, linksom of rechtsom. Alleen dan kan warmtevoorziening in de toekomst mogelijk worden gemaakt voor huishoudens en glastuinbouw. Een andere belangrijke uitdaging is ook het vaststellen van maatregelen om de CO2 uitstoot door het verkeer fors terug te brengen. Lansingerland wil in 2050 zelf 25% duurzame elektriciteit gaan opwekken. Dit wordt een hele klus zonder de beschikbaarheid van zonneweiden en windmolens.

De Uitvoeringsagenda Lansingerland Duurzaam 2020-2024 ziet er actiegericht uit. Op diverse fronten worden (soms kleine) stappen genomen. Stapje voor stapje op weg via een concreet uitvoeringsprogramma naar een duurzaam Lansingerland. De PvdA wacht met spanning de verdere evaluatieverslagen af.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Werken in de Rottemeren

PVDA IS VOOR KOMST CULTUURHUIS IN BERKEL CENTRUM

Afgelopen donderdagavond debatteerde de commissie samenleving over het raadsvoorstel om in de uitbreiding van het winkelcentrum van Berkel een Cultuurhuis Blok B te gaan bouwen. In dit huis zal de Bibliotheek Oostland worden gevestigd, komt er een film- en theaterzaal met 200-250 stoelen, is er ruimte voor commerciële horeca en ook voor allerlei sociaal-culturele initiatieven. De komst van een Cultuurhuis voorziet in de behoefte van vele inwoners en organisaties, zo is uit eerder onderzoek gebleken. Het college kiest ervoor om zelf eigenaar te worden van het Cultuurhuis en dit niet aan de markt over te laten omdat dit financieel het meest aantrekkelijk is. Ook biedt het uiteindelijk voor onze inwoners meer zekerheid dat cultuur de bestemming van het gebouw blijft. Anders worden er ineens winkels of appartementen van gemaakt.

Een op te richten stichting die het gebouw gaat huren moet gaan zorgen voor een divers en aansprekend aanbod. Kernpartners worden de Bibliotheek Oostland, Lantaren het Venster voor de culturele programmaring en een horeca uitbater. De exploitatiekosten worden geraamd op 650.000 euro per jaar waar zo’n 450.000 euro aan inkomsten per jaar tegenover moeten komen te staan. Zowel de raming van de uitgaven als die van de inkomsten zijn onderbouwd maar onzekerheden blijven natuurlijk altijd.

De PvdA is voorstander van de bouw van Cultuurhuis Blok B. Een Cultuurhuis kan een belangrijke trekker in het winkelcentrum worden. De combinatie van bibliotheek, taalhuis, ontmoetingsplek, horeca en theater is ook elders in de praktijk een sterke gebleken. Per inwoner geven we met de komst van het cultuurhuis gemiddeld meer uit aan cultuur, maar niet hoger dan bij buurtgemeenten. Een enthousiast stichtingsbestuur en creatieve kernpartners moeten voor de successen gaan zorgen. Natuurlijk zijn er financiële risico’s. Maar mocht onverhoopt het concept Cultuurhuis in Berkel centrum niet aanslaan dan is het mogelijk om het pand een alternatieve aanwending te geven voor onze inwoners. Een belangrijk punt voor ons is tot slot nog de toegankelijkheid van het gebouw voor ouderen en mensen met een beperking. Ook de stoepen en oversteekplaatsen van bijvoorbeeld de Oudelandse Hof naar het Cultuurhuis moeten goed begaanbaar en veilig zijn.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Definitieve regenboogoversteek Berkel centrum is klaar!

BETAALBAAR BOUWEN STAAT CENTRAAL OP PVDA NIEUWJAARSRECEPTIE

Maandagavond 20 januari 2020 is de traditionele nieuwjaarsreceptie van de PvdA Lansingerland. Iedereen is van harte welkom om hierbij aanwezig te zijn. Net als tijdens voorgaande jaren wil het afdelingsbestuur en de fractie stil staan bij belangrijke ontwikkelingen in onze gemeente. Een thema dat Lansingerland de komende jaren stevig bezig zal houden is het bouwen van nieuwe woningen. Het gaat hierbij om sneller, meer en vooral betaalbaar bouwen. De vraag naar nieuwe huizen is groot maar het aanbod is voor zeer velen onbetaalbaar. Wat is hieraan te doen? Hoe kunnen starters, leraren, politieagenten, zorgverleners en bouwvakkers zeker zijn van een betaalbaar huis in Lansingerland?

Gedeputeerde Anne Koning (PvdA) van de provincie Zuid-Holland, die wonen en ruimtelijke ordening in haar portefeuille heeft, zal dan zowel vanuit provinciaal als vanuit lokaal perspectief vertellen hoe zij met deze uitdagingen om zal gaan. Directeur-bestuurder Hanneke Vliet Vlieland van de corporatie 3B-Wonen en PvdA fractievoorzitter Petra Verhoef zullen vervolgens reageren op het verhaal van de Gedeputeerde. De PvdA nieuwjaarsreceptie vindt plaats op maandag 20 januari 2020 vanaf 20 uur in partycentrum ’t Manneke, Leeweg 33, 2651 CL Berkel & Rodenrijs.

Tot slot: Aanstaande maandagavond is, zoals hierboven al vermeld, onze Nieuwjaarsreceptie. Woensdagavond is er een beeldvormende vergadering over vuurwerk in Lansingerland. Ook wordt er door raadsleden een werkbezoek gebracht waarbij de huisvesting van arbeidsmigranten centraal staat. En volgend weekend verschijnt natuurlijk weekbericht 538. Dat is in 2020 niet anders dan de jaren daarvoor!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Retraiterie Rottemeren

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-12-t-m-17-januari-2020/

Pekhuisbrug Bleiswijk

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 12 T/M 17 JANUARI 2020 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 9 T/M 15 NOVEMBER 2019

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD Lansingerland 16-11-2019 18:42

Dit is nummer 531 van de weekverslagen van de PvdA-fractie in Lansingerland. Het was een volle commissieweek. Op maandag was het bestuur van onze lokale PvdA op het gemeentehuis voor een fotosessie van fractie en bestuur. Dinsdag- en donderdagavond hadden we twee aardig lange commissievergaderingen Ruimte. We doen verslag van de vergadering op donderdag over de beleidsuitgangspunten voor de verdere uitwerking van het Masterplan en Bestemmingsplan Wilderszijde. Op woensdagavond was er een korte vergadering AB. Traditiegetrouw geven we deze week ook weer veel nieuws over openbaar vervoer in ons weekbericht.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

 Landscheiding in de regen

 BELEIDSUITGANGSPUNTEN WILDERSZIJDE ZEKER GEEN HAMERSTUK

Op donderdagavond was de vergadering van commissie Ruimte volledig gewijd aan de uitgangspunten die de raad wil meegeven aan het college voor een nadere uitwerking van het Masterplan en Bestemmingsplan voor de aanleg van de nieuwe wijk op Wilderszijde. Voorafgaand aan de vergadering sprak ondernemer Veltrop in, namens de drie winkeliersverenigingen. Ze maken zich zorgen over de voorgestelde 3000-5000 m2 aan nieuwe winkelruimte, want dat zou op gespannen voet staan met de ontwikkelingen in Bergschenhoek en de uitbreiding aan westzijde van het winkelcentrum in Berkel en Rodenrijs.

Petra Verhoef deed namens onze fractie de woordvoering. Onze fractie is enthousiast dat de aanleg van Wilderszijde nu echt concreter wordt. De plannen schetsen een groene, diverse wijk met twee scholen voor primair onderwijs en voldoende voorzieningen, bijvoorbeeld om te sporten. De auto zal minder bepalend zijn in het straatbeeld, bijvoorbeeld door het verlagen van de parkeernorm. Toch is niet alles koek en ei. Onze fractie heeft allereerst zorgen over de onduidelijkheid over het aantal te bouwen huizen in de categorie ‘sociaal’. Het voorstel spreekt van van 30 tot 40% betaalbare woningen (sociale huur + vrije sector midden huur en koop). Bij 2500 totaal te bouwen huizen zouden er dan 900 in de betaalbare klasse vallen en bij 3000 totaal zou het om 1200 betaalbare huizen gaan. Het zint onze fractie niet dat het deel van woningen dat werkelijke sociale huur betreft niet wordt vastgesteld bij deze uitgangspunten. “Wat ons betreft wordt dat 25% van totaal 3000 te bouwen woningen, dus 750 totaal”, zei Petra stellig. “Zo trekken we het gemiddelde percentage sociale huurwoningen in Lansingerland weer iets op richting de 20%”. De coalitiefracties vermeden het noemen van sociale huur percentages, met uitzondering van VVD die 20% noemde. Voor GroenLinks en D66 is het minimaal 20%, maar liefst meer. D66 vroeg de wethouder wat Rotterdam er voor over zou hebben om meer dan 20% sociale huurwoningen op Wilderszijde te realiseren. Wethouder Abee, die de hele avond de beantwoording voor zijn rekening nam, gaf geen enkele helderheid over het precieze percentage sociale huur, maar verzekerde ons wel dat de 20% uit het coalitieakkoord overeind zou blijven. Toch raar dat er dan zo’n gemengde groep ‘betaalbaar’ blijft staan in het raadsvoorstel.

Petra vervolgde dat de voorziene winkels in ieder geval in de eerste levensbehoeften moeten kunnen voorzien. De kernen Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs bieden immers voldoende ander winkelaanbod en grote supermarkten. Ook vroeg ze de wethouder hoe het staat met het afleggen van de ‘last mile’ bij gebruik van openbaar vervoer (OV). De haltes van bijvoorbeeld de RandstadRail en ZoRobus (op termijn te vertrammen) liggen namelijk best ver buiten het projectgebied. In het Stec-advies werd dat ook nadrukkelijk genoemd: “Verbetering van de OV-bereikbaarheid sluit aan bij het principe ‘eerst bewegen, dan bouwen’ in het nieuwe coalitieakkoord van de provincie Zuid-Holland”.

We kregen van wethouder Abee duidelijkheid over een aantal zaken. Allereerst worden de goedkopere woningen parallel aan de duurdere gebouwd, dus niet eerst het duurdere segment. Verder is de prognose van het advies van Stec dat de wijk pas in 2032 klaar zal zijn wel wat pessimistisch volgens de wethouder. Dat kan misschien wel sneller zijn. Teleurstellend is dat aanhaken aan een warmtebedrijf niet mogelijk is, maar dat is wel begrijpelijk gezien de verschillen in tempo van ontwikkeling. Onze fractie zag een uitgelezen kans om energieneutraliteit te gaan realiseren op buurt en wijkniveau. De wethouder zegde toe keihard te werken aan het overbruggen van ‘de last mile’ bij het OV. De bekende verdwenen halte werd niet bij naam genoemd, maar was in ieders gedachte.

Verder bleek uit de beantwoording dat het aantal vierkante meters voor winkels en andere voorzieningen zoals apotheek of snackbar nog wordt verfijnd op basis van een lopend onderzoek. Petra vroeg op het einde van de vergadering nadrukkelijk aan wethouder Abee of de uitgangspunten, met eventuele aanpassingen op basis van de gehoorde inbreng van de avond, nog voor de raadsvergadering van 28 november aan de provincie en het ministerie van BZK kunnen worden voorgelegd. De wethouder had namelijk diverse malen gezegd dat wat zij er van vinden heel belangrijk is. Stel je voor dat we in de raadsvergadering binnenkort een raadsvoorstel vaststellen waarmee deze belangrijke partijen het niet eens zijn. Of dat gaat gebeuren is niet helemaal duidelijk geworden. Volgens de wethouder moet de raad nu eerst maar een besluit nemen. Maar eens kijken wat er de komende 10 dagen tot aan de raadsvergadering nog allemaal gebeurt.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

 Nog lege Wilderszijde

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

 Meer jongeren, dus groter Wolfert Lyceum

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

Dorp Bergschenhoek krijgt er een buurdorp bij.

 OOK OUDEREN IN BARENDRECHT BEHOUDEN GRATIS OV

Vorige week berichtten wij dat onze fractie tijdens het debat over de gemeentebegroting 2020-2023 een motie indiende om nu eindelijk eens van het college een duidelijk plan (en budgetinschatting) te krijgen over de mogelijkheden voor gratis OV op het RET-lijnennet voor AOW-gerechtigden in Lansingerland. Dit is volgens het college al in de maak voor bespreking in de raad, zo bleek tijdens het debat, en dus trokken wij de motie in.

De PvdA fractie vindt dat er alles aan gedaan moet worden om nog deze bestuursperiode het gratis OV voor in ieder geval ouderen met een smalle beurs te realiseren. Liever hebben wij het voor alle ouderen. Wij worden hierbij gesteund door Het collegeprogramma 2018-2022 dat stelt dat: “We voor senioren de financiële drempel willen verlagen om gebruik te maken van het openbaar vervoer”. Zo kan eenzaamheid bij ouderen met kracht worden bestreden. Gratis OV voor ouderen met een laag inkomen op het gehele regionale RET-net sluit ook goed aan bij het plan van het college om “In 2019 een onderzoek uit te voeren naar flexibel vervoer voor ouderen tussen de kernen en voor werknemers naar bedrijventerreinen. Regio gemeenten als Rotterdam & Capelle a/d IJssel en Barendrecht hebben al veel ervaring opgedaan met gratis OV voor alle ouderen in hun gemeenten. Het college van Lansingerland kan gebruik maken van hun ervaringen over wat het financieel kost en maatschappelijk oplevert.

In Barendrecht dreigde het gratis OV voor alle ouderen beperkt te worden tot alleen ouderen met een minimuminkomen. Een collegevoorstel kreeg afgelopen week geen meerderheid in de raad, zo berichtte het AD Rotterdam. Ouderen in deze gemeente tekende een fel protest aan en lieten stevig van zich horen in de raadszaal van Barendrecht. De voltallige gemeenteraad nam wel het amendement ‘AutoMaatje’ aan, een pilot waarmee vrijwilligers hun minder mobiele plaatsgenoten van deur tot deur vervoeren om zo eenzaamheid terug te dringen.

Barendrecht en Lansingerland zijn vergelijkbare gemeenten als het om bevolkingssamenstelling en bevolkingsgroei gaat. Welvarend vergeleken bij grote buurman Rotterdam. Het is en blijft raar dat het rijke Lansingerland tot op heden niet bereid is om in ieder geval voor ouderen met een laag inkomen gratis OV te regelen. Zo’n regeling is voor de ouderen in Barendrecht zelfs een forse stap terug. Onze fractie is heel benieuwd wanneer het college van Lansingerland haar plannen aan de raad gaat presenteren. Hoe lang pikken de ouderen in Lansingerland het nog dat zij van gratis OV verstoken blijven? Wanneer sluiten zij zich aan bij onze Greet Wijs die zich al jaren hiervoor hard maakt?

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

ZoRo bushalte Berkelse weg bomvol met fietsen

Tot slot: In de aankomende week bezoeken de fracties op maandagavond diverse scholen in verband met het Integraal Huisvestingsplan. Op dinsdag is er een regionale informatiebijeenkomst over huiselijk geweld en kindermishandeling, in Capelle a/d IJssel. Op woensdag een korte commissievergadering Samenleving over een bespreekpunt van Leefbaar 3B (Chillplekken voor de jongeren). Op donderdag geen vergaderingen. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

 Seizoen voorbij bij tuin van Floddertje

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

 Bergweg Zuid Bergschenhoek

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

Serene rust op Haagse Malieveld

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-november-2019/

 Nieuwe busstation in Den Haag is mooi geworden.

 

 

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 9 T/M 15 NOVEMBER 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 5 T/M 11 JAN 2019

PvdA PvdA Lansingerland 12-01-2019 18:16

Dit is weekverslag nummer 496 van de PvdA fractie in Lansingerland. In dit eerste weekbericht van 2019 wensen we u allereerst heel veel goeds voor het nieuwe jaar. Afgelopen vrijdag hees de burgemeester de regenboogvlag en zei: “Lansingerland wil een inclusieve gemeente zijn waar iedereen zich thuis voelt”. We brengen nieuws over windmolens, OV en over het Waarstaatjegemeente-onderzoek. Er waren presentaties over RTHA en de jeugdzorg op woensdag. Beide onderwerpen komen terug in de commissievergaderingen van volgende week.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

Burgemeester hijst regenboogvlag #Liefde tegenover #Nashvilleverklaring

WAARDERING BURGERS IN LANSINGERLAND GEMIDDELD

 Menig inwoner van Lansingerland zal bij het lezen van het interview in de Heraut van 3 januari 2019 (Interview) met burgemeester Pieter van de Stadt de wenkbrauwen even gefronst hebben bij zijn uitspraak dat het ‘vertrouwen in het gemeentebestuur naar 33% is gestegen’. Dit lijkt op het oog een heel laag percentage. Betekent dit dat 67% overige inwoners geen vertrouwen in het bestuur hebben? We zochten het uit. De uitspraak van de burgemeester is gebaseerd op het recent verschenen onderzoek “Waar staat Lansingerland 2018”. Om inzicht te krijgen in de sterke en minder sterke punten van de gemeentelijke prestaties heeft de gemeente in samenwerking met I&O Research een Waarstaatjegemeente-onderzoek uitgevoerd. In dit onderzoek worden de uitkomsten van Lansingerland ook vergeleken met de landelijke cijfers en de uitkomsten van een eerder onderzoek in 2016.

Ter geruststelling van de burgemeester en ook de lezers van deze krant, uit het onderzoek blijkt dat 31% van de inwoners (heel) veel vertrouwen heeft in hoe de gemeente wordt bestuurd. Dit betekent niet dat de rest géén vertrouwen heeft, want 57% zit er neutraal in en 13% geeft aan weinig of geen vertrouwen te hebben.

Wat opvalt in “Waar staat Lansingerland 2018” is dat onze gemeente zich nauwelijks onderscheidt van andere gemeenten. Zowel in negatieve als in positieve zijn de afwijkingen marginaal. Onze sport-, zorg- en speelvoorzieningen en winkelcentra voor dagelijkse boodschappen doen het goed en ook de persoonlijke service van de gemeente is okay. Minder te spreken is men over openbaar vervoer, vrijwilligerswerk doen, hulp geven aan buren die om forse zorg vragen en actief zijn bij sportverenigingen. Lansingerland is een “druk, druk, druk gemeente” met veel jonge gezinnen die alle zeilen bij moeten zetten om privé & werk georganiseerd te krijgen dus heel verrassend is dit niet. Ook de inzet van de gemeente als het gaat om leefbaarheid en veiligheid in wijken kan nog wel een extra oppepper gebruiken. Toch is men daar en tegen heel tevreden over het onderhoud in de buurt. De buurten gaan zeker niet achteruit. Maar met de verkeersveiligheid moet het beter.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

Tolhek reconstructie: resultaat burgerinitiatief

Drie op de tien inwoners vinden dat de gemeente hen voldoende betrekt bij de leefbaarheid, veiligheid en het ondersteunen van buurtinitiatieven. Kennelijk zijn de inwoners in overgrote meerderheid niet erg onder de indruk van de reeks van projecten die door de raad tijdens de vorige twee coalities onder leiding van Leefbaar3B zijn vast gesteld om de burgerparticipatie en burgerinitiatieven te vergroten. Of zij zien door de bomen het bos niet meer. De PvdA-fractie signaleerde dit al eerder. De inwoners geven het rapportcijfer 6.1 voor de wijze waarop de gemeente hen bij het beleid betrekt. Lansingerland wijkt hierin niet af van andere gemeenten. Slechts 37% voelt helemaal voor de stelling “Als kiezer heb ik invloed op wat er in de gemeente gebeurt”. De grootste groep kiest bij alle stellingen die over het functioneren van de gemeente gaan voor het veilige ‘neutraal’.

Lansingerland wil de zelfredzaamheid van inwoners bevorderen. Daarin past een grote inzet van vrijwilligers en ook van mantelzorg. De ideologie van de gemeente sluit echter niet aan bij de praktijk van alledag. In Lansingerland zijn minder mensen actief in het vrijwilligerswerk dan elders (39% tegenover 45% in de afgelopen 12 maanden).

Wat moeten we ermee? In ieder geval als raad kritisch zijn bij besluitvorming over plannen van aanpak met betrekking tot burgerparticipatie en initiatieven uit de samenleving. En als het gaat om de inzet van vrijwilligerswerk en mantelzorg moet goed bezien worden of dit wel realistisch is in een gemeente als Lansingerland met veel drukke, jonge gezinnen.

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

BOUW WINDMOLENS IN LANSINGERLAND VOORLOPIG VAN DE BAAN

De nieuwsbrief van Lansingerwind van december 2018 bevatte een opvallend bericht over de stand van zaken met betrekking tot de bouw van windmolens in Lansingerland. Het was de bedoeling dat Lansingerwind samen met Eneco windmolens zou gaan ontwikkelen op Bleizo/Prisma. Lansingerwind berichtte dat de locaties die overbleven, precies staan in het gebied dat wordt verkend als mogelijke woningbouwlocatie. Eneco is vervolgens afgehaakt. Toen bleef alleen Lansingerwind over. Agrarische ondernemers bleken niet te willen meewerken aan de ontwikkeling van windmolens in het gebied. Verantwoordelijk wethouder Abee gaf vervolgens aan dat “er ook door hun geen verdere stappen konden worden ondernomen om windmolens op korte termijn ruimtelijk te kunnen inpassen op Bleizo/Prisma”. Lansingerwind concludeerde dat zij “onder de huidige omstandigheden geen mogelijkheden zien voor ontwikkeling van windmolens in Lansingerland”. Zij vinden dit zeer betreurenswaardig, zeker gezien de inzet en tijd die zij in dit project hebben gestoken. De provincie Zuid-Holland is door hen op de hoogte gesteld.

Onze fractie is zeer verbaasd over deze negatieve ontwikkeling. Bijna een jaar geleden, op 1 februari 2018, stelde de raad het gemeentelijke beleids- en toetskader windenergie vast. Zie: Verslag Gemeenteraadsvergadering 1 februari 2018. (Stuk zelf vindt u op datum in archief: http://lansingerland.archiefweb.eu/#archive)

Met de provincie is toen afgesproken dat Gedeputeerde Staten haar vergunningverlenende bevoegdheid aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland overdraagt en dat de gemeente Lansingerland 12 MW windenergie zal realiseren. Deze opgave is eveneens geborgd in de Routekaart Windenergie die op 7 juli 2017 door de raad is vastgesteld. De gemeente heeft de rol van facilitator in het proces. Over het door het college toen gepresenteerde raadsvoorstel was onze fractie zeer kritisch. Wij vonden en vinden nog steeds dat het college actief moet gaan deelnemen aan de coöperatie die Lansingerwind wil gaan vormen en gaven daarom in een amendement aan dat de gemeente de rol van (mede)oprichter, beheerder, (mede)eigenaar en financier van de corporatie moet krijgen. De inwoners profiteren dan voor 100% mee van de levering van energie en van de financiële opbrengsten. Zie: PvdA Lansingerland Weekbericht 29 jan-4 feb 2018

Ons amendement haalde het toen bij lange na niet. In het genomen raadsbesluit bleef de gemeente dus aan de zijlijn staan en gingen de baten van de windmolens maar zeer ten dele naar de inwoners zélf.

De PvdA-fractie constateert dat het nu zeer onzeker is geworden of Lansingerland de beloofde 12 MW windenergie wel zal gaan leveren. Buiten Bleizo/Prisma waren er geen alternatieve locaties. Onze fractie is heel benieuwd hoe de provincie gaat reageren. Die zal wel niet blij zijn. Overigens is de raad hierover door het college nog niet op de hoogte gesteld. Het is triest om te zien hoe het prachtige burgerinitiatief Lansingerwind door het college zo om zeep wordt geholpen. Inmiddels hebben we afgelopen week schriftelijke vragen aan het college gesteld om te achterhalen wat de consequenties hiervan zijn.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

Hele ruime parkeerplaats nieuwe station

RET BUS 173 VAN BLEISWIJK NAAR STATION LANSINGERLAND-ZOETERMEER

Sinds maandag 7 januari 2019 blijkt het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer op alle dagen prima bereikbaar met RET-bus 173 vanaf station Rodenrijs, Bergschenhoek en, met name, Bleiswijk. Op alle werkdagen tot 19.30 uur en op zaterdag tot 19.30 uur kun je bij dit station op- en uitstappen aan de noordzijde (Zoetermeerse kant) van het station. Op de gehele zondag en op alle dagen na 19.30 uur staat de halte aan de zuidzijde van het station, de Berkelse kant. Het gaat om een half uurdienst. De rijtijd van en naar Bleiswijk is dan ongeveer 10 minuten. Deze dienstregeling is best ingewikkeld. Het ligt voor de hand dat er een brede informatiecampagne volgt, bijvoorbeeld ook via de gemeentelijke nieuwsbrief en website. Het PvdA weekbericht was natuurlijk aanwezig bij het plaatsen van de nieuwe haltepaal aan de zuidzijde van het station op 3 januari 2019. Zie foto.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

RET plaatste bushalte in kerstvakantie

MINDER OV-REIZIGERS VERWACHT DOOR FORSE TARIEFSVERHOGING

De koepelorganisatie van OV-bedrijven verwacht in 2019 een vermindering van 30.000 openbaar vervoerreizigers per dag in het vervoersgebied van de Metropoolregio als gevolg van de tariefsverhoging van in totaal 5.75% door de Metropoolregio. Dit vertelde woordvoerder Pedro Peters in NOS Nieuwsuur van 4 januari 2019: Peters over OV bij Nieuwsuur 4 jan 2019

Een andere expert in deze uitzending verwacht zelfs 2.5% minder reizigers. Minder gebruik van het openbaar vervoer staat haaks op de ambitie om de CO2 uitstoot in onze regio fors terug te brengen. Bovendien treffen hogere tarieven mensen met een laag inkomen nog eens extra. Volgens Nieuwsuur zijn de OV-tarieven in Nederland fors hoger dan elders in de Europese Unie. De tarieven in de Metropoolregio spannen daarbij de kroon. Volgens dagblad Trouw dd. 5 januari 2019 was het openbaar vervoer in november 2018 23 procent duurder dan in 2009. De gemiddelde consumentenprijzen stegen in die 10 jaar met 15 procent. Vervoer werd dus tussen 2009 en eind 2018 relatief duurder. Nederland als geheel geeft tien keer zo veel geld uit aan de auto als aan het openbaar vervoer, aldus Trouw.

De Vervoersautoriteit van de Metropoolregio zegt dat de tariefsverhoging noodzakelijk is, omdat het voor enorme investerings- en onderhoudsopgaven staat, maar constateert volgens het AD/Rotterdam dd. 15 november 2018 ook dat “Het wel kwalijk is voor mensen met een kleine beurs. Voor hen wordt ov langzaam aan onbetaalbaar”.

Eind november 2018 berichtte weekbericht 492 al over deze forse tariefstijging: PvdA Lansingerland Weekbericht 24 t/m 30 nov 2018

Petra Verhoef bevroeg toen wethouder Simon Fortuyn hierover. Hij stelde toen dat “het punt van evenwichtige OV tarieven in de provincie wel op de agenda staat en er is ook overleg met Gedeputeerde Staten geweest. In het eerste kwartaal zal de raad via commissie Ruimte worden geïnformeerd over het tarievenkader”. Daar is dus nu het wachten op. De PvdA-fractie zal zeker de vinger aan de pols blijven houden.

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

 Zonsopkomst station Lansingerland-Zoetermeer

Tot slot: De komende week is dus weer een volle commissieweek met eindelijk weer eens een vergadering van de commissie Samenleving. Op de agenda’s staan onder andere de volgende onderwerpen: samenwerkingsagenda RTHA, centrumvisie en visualisatie herinrichting openbare ruimte Bergschenhoek, integraal veiligheidsbeleid en Jeugdzorg. Volgende week hoort u meer. Heb een goede week!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

Berkel centrum bijna klaar!

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

 Wachter houdt het in de gaten

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

Dinsdag vragen we of regenboogzebra Herenstraat terugkomt

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-5-t-m-11-jan-2019/

 Burgemeester: “De gemeente is er voor iedereen”

 

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 5 T/M 11 JAN 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 9 T/M 15 JUNI 2018

PvdA PvdA GroenLinks Lansingerland 17-06-2018 13:26

Dit is al weer weekverslag 477 van de PvdA fractie in Lansingerland. Al met al was het best een volle week. Op woensdag waren Valmir en Petra bij een bijeenkomst van de Adviesraad Sociaal Domein over de Rookvrije Generatie, op donderdag was er een raadsvergadering over de Verbonden Partijen en op vrijdagavond werden het college en drie nieuwe raadsleden geïnstalleerd in een speciale raadsvergadering. Natuurlijk was er toen ook een debat over het coalitieakkoord. Op dinsdag vertegenwoordigde Hamid onze fractie in de BAC (Begeleidingscommissie Accountant Controle). En: ons bestuurslid Greet Wijs werd 85 jaar op 11 juni!

COALITIEAKKOORD “PASSEN OP DE DORPSWINKEL”

Op vrijdag 15 juni werd het Coalitieakkoord ‘Groeien – Versterken – Koesteren’ met veel elan door Jaap Paans, de informateur, toegelicht en het nieuwe college (Simon Fortuyn, Kathy Arends, Albert Abee, Ankie van Tatenhove) benoemd. Vijf van de 32 aanwezige raadsleden stemden overigens tegen de woonplaatsontheffing van wethouder Abee. De vier oppositiepartijen, Wij Lansingerland, D66, GroenLinks en PvdA reageerden op het akkoord. Opvallend was de eensgezinde, kritische toon van de oppositie. Hieronder staat, iets ingekort, de bijdrage van onze fractie:

Het is een mooie dag voor Simon, Kathy, Albert en Ankie. Het akkoord van Leefbaar3B, VVD, CDA en CU wordt vandaag aan de raad aangeboden en zij worden als wethouders beëdigd. Voor Kathy is het wethouderschap nieuw, maar met haar passie en daadkracht zal zij er vol voor gaan. Zo ken ik haar. Ankie en de beide heren zijn ervaren en goed op elkaar ingespeeld. Je weet wat je aan ze hebt.

Bijna 3 weken was er nodig om van een raamwerk naar een, lichtjes aangepast, akkoord te komen. Mooie foto’s en lay-out. Helaas geen tijd om de inwoners te betrekken, die zagen alleen witte rook uit een wigwam in de verte komen.

Als enige partij onderschreef de PvdA het raamwerk dat de opmaat was naar dit akkoord niet. Flauw? Nee. Er lag voor ons onvoldoende stevig basis voor een lange-termijn, toekomstgericht, regionaal ingebed collegeprogramma. Het raamwerk las bijna als een verkiezingsprogramma, een schets waarin vooral korte-termijn doelen werden gesteld en de inwoners een gevoel van veiligheid in een groene, vertrouwde, dienstverlenende gemeente krijgen. Een gemeente met een degelijk financieel beleid. Een plek waar gelukkig ook voldoende woningen moeten komen voor jongeren, mensen met lagere inkomens en kleinere huishoudens. Dat laatste sprak ons natuurlijk aan, maar de inhaalslag moet groter zijn, vooral voor sociale woningen, en het voornemen om ‘vooral te bouwen voor onszelf’ vonden we misleidend en contraproductief in de regio. Drie dorpen tussen de grote steden; “passen op de dorpswinkel” had er ook boven kunnen staan.

Het paste niet bij de ambities die mijn partijgenoten en ik hadden opgesteld en in de vorm van een verkiezingsfolder bij vele huishoudens in de bus hebben gestopt. Soms waren er afgebladderde deuren, kapotte bellen en kinderfietsjes, gordijnen potdicht. Achter de voordeur te veel zorgen om te sporten en in al dat groen te recreëren. Soms waren er nette, grote huizen, met hier neergestreken stedelingen die wel degelijk beseffen dat ze in een metropoolregio wonen en niet in een dorp.

Onze ambities voor Lansingerland zijn duurzamer, progressiever en socialer.

Duurzaamheid wordt in het akkoord grotendeels overgelaten aan de glastuinbouw en andere bedrijven. De zeer urgente energietransitie is van te lage ambitie. Er komt geen extra lokaal geld beschikbaar.

Economie, bereikbaarheid en openbaar vervoer: De samenwerking mét en het positioneren in de stadsregio en de metropoolregio worden nauwelijks uitgewerkt, terwijl deze juist vitaal zijn voor de verdere ontwikkeling van Lansingerland. Dat gaat over economische kansen, maar ook bereikbaarheid en openbaar vervoer. Van het Metropoolregio-concept “Roadmap to next economy” is nauwelijks iets terug te vinden in het akkoord. Zonder de uitwerking van de Roadmap op lokaal niveau komen we in de metropoolregio bestuurlijk en economisch aan de zijlijn te staan. Daarnaast zal er de komende jaren druk komen op de gemeenten en provincies om mede bij te gaan dragen in de investeringslasten voor de bereikbaarheid via auto, fiets en openbaar vervoer. Het rijksbudget is niet voldoende, de ruimte voor de Vervoersautoriteit in de Metropoolregio om te investeren in nieuw openbaar vervoer is vrijwel nul.

En erg jammer: Leefbaar3B vervult een grote verkiezingsbelofte niet. Gratis OV voor mensen met AOW (bij ons: gratis OV voor 65+) is teruggebracht tot het instellen van een onderzoek naar de introductie van gratis openbaar vervoer (een wijkbus) voor ouderen die al eenzaam zijn.

Participatie: In het verhaal rondom de participatie ligt veel nadruk op fraudeopsporing, sancties en tegenprestatie, stempel plakken op de ‘luie donders’ en te weinig op leiden naar werk en geven van cliëntondersteuning. De passage over de ‘grondhouding bij de dienstverlening’ (pagina 41) is een interessante. Kunnen we het college bij de uitvoering van de Participatiewet en de armoedebestrijding houden aan uitspaken als: “Onze houding is ‘Ja tenzij’ en we zijn empathisch in onze beantwoording; … De inwoner staat centraal en niet de regels.” Dat zou een doorbraak betekenen.

Verkeersveiligheid is erg minimalistisch uitgewerkt. Ook heeft de VVD de komst van een fietstunnel bij de rotonde Oudelandselaan, waarin zij samen met de PvdA en GL optrokken, laten varen. Erg jammer!

Wat ons verder opvalt is dat de burgemeester een zware bestuurlijke agenda krijgt. Hij wordt verantwoordelijk voor de zeer belangrijke organisatieontwikkeling, veiligheid, bestuurlijke vernieuwing, integratie en discriminatie en bestuurlijke samenwerking. Feitelijk dus de basis van het functioneren van het gemeentebestuur. Is dit een bewuste keuze? Wij hebben vertrouwen in hem, maar het is een flink aantal taken bij elkaar.

Gaat de PvdA nu 4 jaar zitten mauwen? Nee hoor. Geen zorgen, net als in voorgaande jaren zullen we steun verlenen en meedenken op sterke lijnen in het collegeprogramma en flink tegengas geven op de punten waar we vinden dat het beleid beter of anders moet. Denk maar aan onze Code Oranje in het Sociale Domein. Uit betrouwbare bron weten wij dat onze voortdurende agendering de basis heeft gevormd voor het Beleidsplan Sociaal Domein.

De oppositie is in onze ogen wel te klein gemaakt (9 tegenover 24 zetels), bijna naar Noord-Koreaans model, maar we zullen vanuit de PvdA, samen met oppositie of andere fracties, blijven agenderen op de punten armoedebestrijding, socialer participatiebeleid, meer ontmoetingsplekken voor jong en oud, sneller bouwen, OV, investeren in sociale voorzieningen en vooral ook het versterken van onze positie in de metropoolregio. We zullen goed contact houden met de inwoners, juist ook de minder zelfredzamen.

Kathy houdt van bloemschikken en zij en de andere wethouders kunnen erop rekenen dat onze PvdA roos, sociaal met een vuist, bij tijd en wijlen in het boeketje zit. De PvdA fractie wenst het college van Lansingerland in de periode 2018-2022 heel veel succes! Van harte gefeliciteerd!

Vervolgens reageerden de verschillende coalitiepartijen, toch wel een beetje teleurgesteld over de kritische toon van de oppositie. De burgemeester benadrukte nog eens dat we als één raad moeten opereren, met het belang van de inwoner voorop. Daar zijn alle partijen het wel over eens, maar wat de PvdA betreft ligt dat belang ook op de lange-termijn en moet veel duurzamer en meer regionaal worden ingestoken.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-juni-2018/

Gelukkig nog net een coalitie-akkoord voor de zomer

VERBONDEN PARTIJEN: ENECO EN JEUGDZORG

Op donderdag 14 juni was er een uitgebreide raadsvergadering over de diverse ‘verbonden partijen’ (gemeenschappelijke regelingen), zoals bijvoorbeeld Bleizo, bedrijvenschap Hoefweg, MRDH, Eneco Groep NV, Jeugdhulp Rijnmond en Recreatieschap de Rottemeren. Vanuit onze fractie merkten we op hoe belangrijk het is om in de afvaardiging vanuit de raad naar de gemeenschappelijke regelingen/verbonden partijen een goede balans te kiezen tussen oppositie en coalitie en nieuwe en ervaren raadsleden. Dat lijkt gelukt: de benoeming van deze afvaardiging vond overigens plaats op 15 juni. Ook is het cruciaal dat deze personen geregeld rapporteren naar de raadsleden en duo-raadsleden van de relevante commissies; met gevoel voor nieuwswaarde en prioriteit voor Lansingerland. Zien zij kansen of risico’s en wat kan de verantwoordelijke wethouder daarmee? Tenslotte moeten wij onze wethouders duidelijkere opdrachten of kaders meegeven bij de vertegenwoordiging van Lansingerland in de verschillende verbonden partijen. Ook door het jaar heen moeten we daar als raad pro-actiever in zijn.

Onze fractie, bij monde van Petra Verhoef, sprak allereerst over Eneco Groep NV. In de factsheet over Eneco wordt aangegeven dat deze verbonden partij een hoog bestuurlijk risico en een gemiddeld financieel risico heeft. Ook staat er: “deze verbonden partij draagt niet meer bij aan de realisatie of borging van een publiek belang”. Onze raad heeft eind vorig jaar een principebesluit genomen om het aandelenbelang in Eneco af te bouwen, overigens niet gesteund door de PvdA. Wij vragen ons af: in wiens belang is het verkopen van de aandelen nu eigenlijk precies? De financiële opbrengst van verkopen van de aandelen is uiterst onzeker en hangt af van de koers die het bedrijf gaat varen. Het conflict in de onderneming dat momenteel speelt maakt het risico alleen maar groter. Zie ook: https://fd.nl/ondernemen/1257951/positie-president-commissaris-eneco-wankelt

Bij de verkoop moet immers recht worden gedaan aan de belangen van zowel aandeelhouders als de onderneming zelf. En die onderneming verkeert in een bestuurlijke chaos, wat de onderhandelingspositie niet ten goede komt. Wat tevens dreigt is dat een groot deel van de Eneco-gelden (mocht de verkoop van aandelen inderdaad plaatsvinden) voor schuldaflossing zal worden gebruikt, althans dat stelt de nieuwe coalitie voor. In onze ogen is het verkopen van Eneco-aandelen een gemakzuchtige oplossing voor de schuldenproblematiek. Het is makkelijk verdiend, met onzekerheid over duurzaamheid en werkgelegenheid van de Eneco-medewerkers. De voormalige wethouders hadden veel beter meer hun best kunnen doen op het dossier grondexploitaties, dus meer grond verkopen en bouwen. Zoals eerder gezegd: PvdA is er een voorstander van dat eventuele opbrengst van Eneco, mocht de verkoop van aandelen een feit zijn, wordt aangewend voor de energietransitie (bijv. een investeringsfonds voor lokale duurzame energie of concrete bouw van zonnepanelen op sociale huurwoningen). Wij vroegen: met welke opdracht gaat de wethouder nu zitten in de vergaderingen die over Eneco-aandelen gaan? En staat de raad daar nog steeds achter? Ons voorstel is om daar op korte termijn weer een discussie over te voeren.

Wethouder Abee verzekerde ons dat vanuit de aandeelhouderscommissie (AHC) er nog steeds vertrouwen is, iedereen heeft het belang van Eneco (inclusief werkgelegenheid), de aandeelhouders en de duurzaamheid in het oog. Het definitieve keuzemoment moet nog komen en dan kan nog steeds het besluit vallen om niet te verkopen. Maar Den Haag en Delft neigen nu ook naar verkopen van de aandelen, wist Abee te melden. Leefbaar3B benadrukte nogmaals nog steeds vóór de verkoop te zijn, al had de fractie zich in haar eerste termijn ook zeer bezorgd over de chaos bij Eneco uitgesproken. Hierover dus later meer.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-juni-2018/

Bouwen op Parkzoom Bergschenhoek

Over de verbonden partij Jeugdzorg Rijnmond uitten wij onze zorgen over de blijvende overschrijdingen van de budgetten. De voorlopige jaarrekening sluit met een nadelig resultaat van € 4 miljoen. Is dit omdat werkelijk meer kinderen specialistische zorg en 7/24 crisisopvang nodig hebben (landelijk is sinds 2015 het aantal jongeren dat gebruik maakt van een vorm van jeugdhulp met 11% gestegen en in Lansingerland ligt dat percentage nog veel hoger)? Of zijn er onvoldoende beheersmaatregelen voor de kosten? Wij waren mede-ondertekenaar van een amendement van CU waarmee werk gepoogd om in de zienswijze duidelijker aan te geven dat eerdere opgestelde beheersmaatregelen om de kosten in de jeugdhulp te beheersen moeten worden uitgevoerd zonder tekort te doen aan de kwaliteit. Mochten deze maatregelen niet voldoende zijn, dan moeten aanvullende beheersmaatregelen worden getroffen. Als meer kinderen zorg nodig hebben, dan moet dat natuurlijk worden gegeven.

De decentralisatie en transformatie hadden als doel de zorg en ondersteuning dichter bij de inwoners te brengen, in de veronderstelling dat de gemeente veel meer dichtbij staat. Preventie zou steeds meer in plaats van zorg komen, ook in de Jeugdzorg. Het feit dat we als totale gemeenschappelijke regeling zo ver over de budgetten gaan is in de ogen van onze fractie een duidelijk signaal dat het totale jeugdbeleid, met name als het gaat om preventie, onvoldoende goed werkt. Deze problematiek speelt landelijk en zal dus ook landelijk moeten worden opgepakt. Wethouder Heuvelink vond dat we hier veel te krasse taal gebruikten. In het verleden was er ‘onderproductie’ en nu wordt de inhaalslag gemaakt. Het stijgende aantal indicaties wordt onderzocht. Dat vindt onze fractie natuurlijk een goed begin, maar veel belangrijker is het om de preventie beter vorm te geven. Het amendement werd overigens aangenomen.

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-juni-2018/

Pekhuisbrug

‘BONFUTJE’ EN PEKHUISBRUG: BLIJVEN AGENDEREN VOOR SUCCES

Tot slot werd er in de raadsvergadering over de verbonden partijen ook een motie aangenomen ingediend door Leefbaar3B en PvdA, met het verzoek aan de vertegenwoordigers van het college in het AB en DB van het Recreatieschap Rottemeren om de recreatieve vaarroute van Rotterdam naar het groene hart van Zuid-Holland te agenderen, daarbij het weer terugbrengen in de oorspronkelijke staat van de Pekhuisbrug te betrekken en in overleg te gaan met het college van Zoetermeer om de haalbaarheid van de nieuwe recreatieve vaarroute van de Rotte naar Oude Rijn en de Vliet onderzoeken. Leefbaar3B zal hier ongetwijfeld uitgebreid op terugkomen in hun berichtgeving. Opvallend is dat veel fracties herstel van cultureel erfgoed of belangen van ondernemers, zoals de jachthavens, ondergeschikt vinden. Raadslid Ineke den Heijer van D66 noemde de reparatie van de Pekhuisbrug het ‘Bonfutje’ van Leefbaar3B. Definitie van een Bonfutje, volgens Den Heijer: “een onderwerp dat door een politieke partij al eerder is ingebracht, maar waar toen geen draagvlak voor was, en waarbij de partij vervolgens steeds de gelegenheid aangrijpt om het onderwerp opnieuw naar voren te brengen. Daarbij mist vaak feitelijke onderbouwing.” Vervolgens viel het woord Bonfut nog wel een keer of 10 in de vergadering en legde Petra nog eens fijntjes uit dat het draagvlak er wel degelijk is onder de mensen die nu soms wel één km extra naar halte Rodenrijs moeten lopen. In de ochtendspits stapten destijds zo’n 30-50 mensen per dag op. Wij blijven de Bonfuthalte agenderen, tot de halte er weer is. Die kans is groter dan menig fractie denkt, let maar op.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-juni-2018/

Bonfut nu als geuzennaam voor ‘blijven agenderen, onderweg naar succes’

ROOKVRIJE GENERATIE

De Adviesraad Sociaal Domein (ASD) organiseert al jaren informatieve bijeenkomsten over allerlei actuele of urgente thema’s in het sociale domein, zoals de inclusieve samenleving (dat ging over uitvoering van het VN verdrag voor gelijke rechten voor mensen met een beperking) of het belang van cliëntondersteuning (juist ook in de participatiewet). Op woensdagavond 13 juni organiseerden zij een thema-avond over de beweging ‘Rookvrije Generatie’. Zie https://rookvrijegeneratie.nl/.

Valmir en Petra bezochten deze avond, die plaatsvond op de locatie van Wolfert Lyceum in Bergschenhoek. Directeur Peter Wind voert al vanaf de eerste dag dat de school openging een volledig niet-roken bewind. Leerlingen en leraren mogen in en om de school niet roken. Ook niet onder een afdakje. “Gewoon doen, niet polderen. Rookhokken geven toch overlast en de geur hangt in kleren en haar.”

De Rookvrije Generatie is een initiatief van KWF Kankerbestrijding, Hartstichting en het Longfonds met als doel: “Rookvrij opgroeien willen wij vanzelfsprekend maken. Ieder kind dat geboren wordt, moet de kans krijgen om volledig rookvrij op te groeien. Dit kan in een rookvrije omgeving, zonder de verleiding van glimmende pakjes en toegevoegde smaakjes aan sigaretten en met goede voorbeelden om zich heen.” De spreker van KWF, Bart de Wolf, vertelde o.a. dat er jaarlijks ongeveer 20.000 mensen sterven in Nederland aan de gevolgen van roken, bijna 10 keer zoveel als aan drank, verkeersongelukken en geweld samen. Toch benadrukte hij dat het deze beweging niet gaat om huidige rokers te laten stoppen met roken. Als het maar niet in de nabijheid van kinderen gebeurt (“zien roken, doet roken”’). En ook rookdeeltjes in kleding kunnen voor kleine kinderen in kinderdagverblijven nog schadelijk zijn. De diverse politieke partijen, wethouder van Tatenhove, Youz, Jeugd- en Jongerenwerk, beleidsmedewerkers van de gemeente, voorzitters van de sportclubs en van speeltuin De Kievit waren aanwezig. Deze laatste had goed nieuws: ook de speeltuin wil snel helemaal rookvrij zijn. In subgroepen discussieerden we over hoe de Rookvrije Generatie kan worden bereikt in Lansingerland. Wolfert Lyceum is namelijk de enige rookvrije school en nog geen van de sportclubs heeft dit label. De conclusie was: gewoon doen, beginnen bij het Gemeentehuis (ook voor de deur) en met een lichte regierol voor de Gemeente. Als wethouder van Tatenhove slim is, wacht ze niet op een motie, maar regelt ze dit met wethouder Fortuyn. Gewoon doen!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-juni-2018/

Plein bij het Vierkantje

Tot slot: Volgende week staan er weer drie commissievergaderingen op de agenda. Bij Ruimte een bespreekstuk van CDA over kort parkeren in Berkel centrum, bij AB vooral de Jaarstukken 2017 en bij Samenleving de Jaarrapportage Sociaal Domein. Eindelijk weer eens een ‘gewone’, politieke week. Tot volgende week!

Aflevering 477 sinds januari 2007

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-juni-2018/

Oostersingel in bloei

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-9-t-m-15-juni-2018/

Berkelse & Rotterdamse Sociaaldemocratische en Liberale vriendschap: Greet Wijs (werd 85 jaar op 11 juni) & Ella ter Kuile

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 9 T/M 15 JUNI 2018 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.