Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

4 documenten

Revolutie in lokale belastingen broodnodig

VVD VVD Geldrop-Mierlo 01-02-2020 11:23

Het is voor veel mensen aan het begin van het nieuwe jaar een onaangename verrassing, de rekening voor lokale belastingen. Ieder jaar nemen die een grotere hap uit de portemonnee, en de rekening loopt op. Dat moet anders, zo vinden Tweede Kamerleden Helma Lodders en Albert van den Bosch van de VVD

https://geldrop-mierlo.vvd.nl/nieuws/38166/revolutie-in-lokale-belastingen-broodnodig

Nederlanders betalen naast de blauwe enveloppe uit Den Haag ook belastingen aan hun gemeente, waterschap en provincie. Daarvan worden zaken betaald waar iedere inwoner wat aan heeft, zoals zorg voor ouderen en meer veiligheid op straat. Gemeenten staan voor grote uitdagingen, en daarbij verdienen ze onze steun, maar de rekening loopt fors op. Een gemiddelde huiseigenaar betaalt dit jaar 734 euro aan de gemeente. En daar komen de waterschapslasten en de provinciale lasten nog bovenop. 

Bijna elk jaar stijgen de lasten harder dan de inflatie. Maar afgelopen jaar spande de kroon. De lokale lasten stegen volgens het COELO in 2019 het hardst sinds 2007 en nemen met soms wel tientallen euro’s toe .Gewone middeninkomens en gewone hardwerkende Nederlanders moesten fors meer betalen.

En dat steekt de VVD. Natuurlijk zijn er gemeenten die het zwaar hebben, maar nu het economisch meezit moet iedereen dat in de portemonnee  voelen. Veel mensen zien aan het eind van deze maand meer geld op hun loonstrookje. Dan is het dus heel wrang dat dat extra geld opgaat aan een  hogere OZB, waterschapslasten of provinciale opcenten. De lokale lasten worden zo de stiekeme sluipmoordenaar van de koopkracht. 

Het wordt dus ook tijd dat we de lokale belastingen fundamenteel gaan herzien. Het is bizar dat voor voorzieningen waar iedereen van profiteert de rekening vooral wordt neergelegd bij huizenbezitters en automobilisten. 

De VVD wil dat het huidige kabinet gaat bouwen aan een nieuw, eerlijker systeem van lokale lasten. Deze hervorming bestaat uit drie elementen: Ten eerste mogen de lasten niet ongebreideld meer stijgen. Er moet dus een hard maximum komen aan de stijging van de lasten. Sterker: waar het kan moeten de belasting omlaag. Daarnaast mogen de lasten niet meer eenzijdig neergelegd worden bij automobilisten en woningeigenaren. Dat is immers niet eerlijk. Tenslotte zal ook het geld van het Rijk voor gemeenten hervormd moeten worden, want gemeenten moeten voldoende middelen hebben voor hun inwoners. Minister Knops en de nieuwe staatssecretaris Belastingen moeten snel aan de slag om te komen tot een nieuw en eerlijker systeem. Want Nederlanders mogen niet meer elk jaar verrast worden met een hogere rekening. Dit plan is er niet vandaag op morgen, maar het huidige systeem van steeds maar hogere belastingen is onhoudbaar. Het is tijd voor een revolutie in de lokale belastingen!

In gesprek met Minister Bruno Bruins over Gezondheid, Sport en Bewegen in gemeente De Bilt

VVD VVD De Bilt 01-03-2018 11:19

Op dinsdag 27 februari was Bruno Bruins, minister van Medische Zorg en Sport, op bezoek in gemeente De Bilt. Eerst werd Bruno Bruins ontvangen bij hockeyclub SCHC voor een rondetafelgesprek met Biltse bestuurders van sportverenigingen, en gezondheidszorg professionals. Het onderwerp was Gezondheid, Sport en Bewegen.

https://debilt.vvd.nl/nieuws/28285/in-gesprek-met-minister-bruno-bruins-over-gezondheid-sport-en-bewegen-in-gemeente-de-bilt

Op de groepsfoto staan vertegenwoordigers van SCHC, verenigingsmanager Daphne Lankhout, FC De Bilt, voorzitter Rob Florie, SV Irene, bestuurslid Rocco Wammes, de Biltse Sport Federatie, voorzitter Marius van den Bosch, Rob Karstens van Fysiotherapie Maartensdijk, Peter Goudberg van Fysiotherapie Praktijk Goudberg, en kandidaten VVD De Bilt, waaronder (oud) huisarts De Jong Schouwenburg.

Deze bijeenkomst was georganiseerd door VVD De Bilt met buurtsportcoach Sebastiaan Klok van welzijnsorganisatie MENS De Bilt. Het gesprek met de minister leidde tot interessante uitwisselingen over o.a. de verschillende doelgroepen voor sport en bewegen in gemeente De Bilt, het project Bewegen op Recept, de rol van een Sportakkoord voor de top- en breedtesport, het stimuleren van sport en bewegen in de kernen door huisartsen, fysiotherapeuten en de verenigingen, en de inzet van leden voor kader en activiteiten bij de verenigingen.

Na het rondetafelgesprek volgde een bezoek aan een sportworkshop door de buurtsportcoaches bij de BSO van Kinderdagopvang De Bilt op de Van Dijckschool. Directeur Tineke Plessen gaf daar tekst en uitleg over de kinderdagopvang en het belang van sport en bewegen voor kinderen.

“Sporten is ongelooflijk belangrijk. Naast dat het leuk is om te doen is het ook nog eens ontzettend goed voor de gezondheid. Sport en gezondheid gaan hand in hand.”, aldus minister Bruins.

D66 Haren en de landelijke uitgangspunten: democratische legitimatie mag niet ondergeschikt zijn aan andere ambities

D66 D66 VVD Partij voor de Vrijheid Haren 25-01-2018 12:53

Tijdens de hoorzitting, afgelopen vrijdag 19 januari, maakten twee Kamerleden toespelingen op een veronderstelde tegenstelling tussen D66 landelijk en D66 Haren. Kamerlid Martin Bosma (PVV) riep na het pleidooi van de Harense fractievoorzitter Marjan Bachman: ‘Hadden wij maar zo’n D66’er in Den Haag’ en Albert van den Bosch (VVD) zei na het betoog van wethouder Michiel Verbeek: Ik heb nog nooit zo’n vlammend betoog voor kleinschaligheid gehoord van een D66’er. U zou het landelijk programma nog eens kunnen nalezen en kijken of u nog wel bij de goede partij zit.’

D66 landelijk is voorstander van krachtige bestuurlijke eenheden. D66 Haren pleit ‘als ervaringsdeskundige’ voor kleinschaligheid. Staat dat haaks op elkaar? En zijn er misschien andere aspecten die gewicht in de schaal leggen bij deze discussie? We hebben het advies van de heer Van den Bosch opgevolgd en de landelijke uitgangspunten van D66 nog eens nagelezen. En we komen tot het volgende (citaten uit landelijke programma en richtingwijzers in cursief).

Vertrouwen op de eigen kracht van mensen De sleutel voor verandering ligt bij mensen zelf en wij willen dat de overheid daarbij aansluit. Wat mensen voor zichzelf en anderen kunnen doen is veel belangrijker en effectiever dan wat de overheid kan doen. En: Het vertrouwen van mensen dat hun bestuurders op een goede manier met die veranderingen omgaan, daalt. Om dit tegen te gaan moet politieke macht democratisch gelegitimeerd en controleerbaar zijn. De overheid moet transparant en duidelijk zijn over haar doen en laten. Mensen oprecht betrekken bij het opstellen en uitvoeren van beleid. En de macht hoort geconfronteerd te worden met tegenmacht. Alleen door te luisteren en te presteren kan de politiek beginnen het vertrouwen in de democratie te herstellen. Dat vraagt om ook ander gedrag van politici. Warrige politieke compromissen, regenteske reflexen, door politici gemaakte valse beloftes en als feit verkochte onwaarheden voeden het cynisme. De meerderheid van de inwoners van Haren is van mening dat het continueren van de zelfstandigheid van Haren het beste is voor de inwoners. De inwoners zijn bereid daaraan bij te dragen, d.m.v. participatie en burgerinzet, maar ook financieel. In een samenvoeging met Groningen en Ten Boer zien de inwoners geen meerwaarde. Bovenal is het verlies van autonomie een zwaarwegend argument. Liever enkele samenwerkingsverbanden waarbij meer inspanningen nodig zijn om er grip op te houden, dan helemaal geen grip meer te hebben, zoals bij samenvoeging met een stad. Een gedwongen samenvoeging met Groningen en ten Boer, gebaseerd op de niet-beargumenteerde en dus nogal arrogante mening van het provinciaal bestuur dat deze beter is voor de inwoners van Haren, staat haaks op dit D66-uitgangspunt. Reden voor D66 Haren om op te komen voor de opvattingen van de meerderheid van de inwoners, die overigens nauw sporen met de opvattingen van de D66-aanhang in Haren.

Democratische legitimatie Wij kiezen altijd voor de democratische radicaliteit en staan kritisch tegenover regentesk optreden van bestuurders, bazen of (religieuze) leiders. En: Onze samenleving wordt steeds complexer en verandert steeds sneller. Houden onze democratie en rechtsstaat dit tempo bij? Het vertrouwen van mensen dat hun bestuurders op een goede manier met die veranderingen omgaan, daalt. Om dit tegen te gaan moet politieke macht democratisch gelegitimeerd en controleerbaar zijn. De overheid moet transparant en duidelijk zijn over haar doen en laten. Het optreden van het Gronings provinciebestuur wordt door de inwoners van Haren en door de fractie van D66 Haren ervaren als onzorgvuldig en regentesk. Regelmatig zijn de spelregels door GS veranderd. Herhaaldelijk werden nieuwe argumenten voor de noodzaak tot opschaling aangevoerd (eerst was het de uitvoering van de decentralisaties, daarna het nodale principe, vervolgens de bestuurskracht, daarna de financiën en tenslotte de positie van ‘weeskind’ in een opgeschaalde regio. Het aantoonbare ontbreken van draagvlak bij de inwoners en de besluitvorming in de gemeenteraad werd en wordt totaal genegeerd. Dit leidt tot wantrouwen in de politiek en tot verregaand cynisme onder de inwoners. De opmerking ‘Ik ga nooit meer stemmen’ wordt regelmatig gehoord. Dit alles staat haaks op de uitgangspunten van D66. Reden voor D66 Haren om op te komen voor de democratische uitkomst van de burgerraadpleging en voor de democratisch genomen besluiten in de gemeenteraad. Het is voor ons ondenkbaar dat wij dit fundament van onze partij ondergeschikt maken aan andere ambities, tenzij de noodzaak daartoe feitelijk en controleerbaar is aangetoond.

Bestuurslagen met slagkracht en de beste schaalgrootte D66 streeft niet naar zo groot mogelijke gemeenten op zich, maar naar een bestuurslaag die de beste schaalgrootte heeft om de taken efficiënt en effectief en dicht bij de burgers te organiseren en waarbij de inwoners het beste bij de besluiten betrokken kunnen worden. En: De overheid moet zich gaan organiseren op de schaal waarop maatschappelijke problemen zich voordoen. En: Essentieel daarbij is dat de zeggenschap zoveel mogelijk bij burgers zelf berust, dat maatschappelijke tegenstellingen voldoende worden overbrugd en zo nodig knopen effectief worden doorgehakt. Dit betekent ook dat mensen volop ruimte krijgen zelf initiatief en verantwoordelijkheid te nemen in het publieke of politieke domein. En: Gemeenten kunnen zelf bepalen of zij taken willen uitoefenen op het niveau van de huidige bestaande gemeenten, stadsdelen of wijken. Daarmee kan ook worden gewaarborgd dat de overheid dichtbij mensen aanwezig en herkenbaar blijft. Ten slotte zijn niet alle opgaven in één schaal te vangen. Dit nu wordt in Haren optimaal vormgegeven. De implementatie van de nieuwe WMO-taken is goed verlopen. De taken worden uitgevoerd zoals de wet bedoeld heeft: dichtbij de mensen, lokaal wat lokaal kan en efficiënt. Uit recent onderzoek is gebleken dat de gebruikers van de WMO-voorzieningen veel waardering hebben voor de uitvoering door de gemeente Haren. De uitvoering van de participatiewet verloopt in Haren uitstekend. Relatief veel cliënten worden doorgeleid naar regulier werk, de eigen buitendienst begeleidt verscheidene herintreders en de meeste cliënten die een vorm van dagbesteding nodig hebben, kunnen in Haren zelf terecht bij uitstekende voorzieningen. Afgezet tegen de taakzwaarte beschikt de gemeente Haren over voldoende bestuurskracht, zowel wat betreft bestuurderskracht, ambtenarenkracht als burgerkracht. Wat dat laatste betreft mag Haren zich gelukkig prijzen met een bevolking die veel betrokkenheid toont en veel initiatieven ontplooit. Inwoners roemen de korte lijnen met het gemeentebestuur en de efficiënte, slagvaardige werkwijze: aanpakken. De betrokkenheid bij het gemeentebestuur is groot, de bereidheid tot participeren is buitengewoon en de inbreng van inwoners is waardevol. Haren heeft een historisch landschappelijk karakter, dat door veel inwoners zeer gewaardeerd en gekoesterd wordt en een dorpscultuur met bijpassende dorpse problemen. Schaalvergroting zal zonder twijfel ten koste gaan van deze waardevolle elementen. Reden voor D66 Haren om zich krachtig in te zetten voor het behoud van een beperkte schaalgrootte, het landschappelijk karakter en een bijpassende ‘dorpse’ agenda.

De onderzoeken die zijn verricht in het kader van de vraag of herindeling noodzakelijk is, hebben veel inzichten opgeleverd. Er is een solide verbeterplan dat wordt gedragen door gemeentebestuur en inwoners. Haren heeft een meerjarig sluitende begroting die aan alle voorwaarden van het Provinciaal Toezicht voldoet en waarmee overschotten worden gerealiseerd die de precaire schuldenlast van de gemeente tot aanvaardbare proporties gaan terugbrengen. Binnen de begroting is ruimte voor bescheiden investeringen en voor organisatieontwikkeling. Voorzieningen staan niet op de tocht. Binnen afzienbare tijd is de financiële situatie van Haren weer volledig solide, zijn de zwakke plekken versterkt en dan ontstaat er meer ruimte voor nieuw beleid. Volgens D66 Haren is er geen noodzaak tot opschalen en heeft een samenvoeging met Groningen geen meerwaarde voor de inwoners.

Is er selectief gewinkeld in de landelijke uitgangspunten? Wellicht. Maar D66 Haren daagt een ieder uit om aan de hand van landelijke uitgangspunten van D66 een besluit tot het opheffen van de gemeente Haren te rechtvaardigen. Welke ambities zijn (op basis van een feitelijke en controleerbaar aangetoonde noodzaak) zo zwaarwegend dat daarmee een democratische meerderheid van de bevolking (burgerraadpleging) en van de gemeenteraad mag worden overruled? Streven naar krachtige bestuurlijke eenheden is prima, maar kan toch geen losstaand doel op zich zijn. Vertrouwen op de eigen kracht van mensen en de democratie van onderop vormgeven en maatwerk leveren qua schaalgrootte, dat is wat veel mensen aanspreekt in D66. Marjan Bachman zei het al in haar betoog, de CvdK-citerend: ‘One size fits nobody!’

De VVD was en is weer de grootste partij in Gelderland

VVD VVD Montferland 22-04-2015 04:27

18 maart jl. was het zover er kon weer gestemd worden voor de Provinciale Staten. Voor de VVD was dit best spannend, dit gezien allerlei landelijke perikelen die zich binnen de VVD in de aanloop tot de verkiezingen hebben afgespeeld. Onze VVD kandidaten hebben zich hierdoor niet laten leiden en zijn hun “ eigen koers” gevaren.

Ik stond op plek 17 een niet verkiesbare plaats, een tweede termijn zat er dus niet in. Jammer, echter het statenwerk is niet te combineren met mijn huidige baan. Wat ik wel belangrijk vind is dat “onze” regio vertegenwoordigd wordt door een actieve VVD’er. Voor mij was dit de reden om Chris van den Bosch (Winterswijk) actief in zijn campagne te ondersteunen. Helaas heeft dit niet gewerkt, buiten de lijsttrekker zit er op dit moment geen VVD’er uit onze regio in de Provinciale Staten. 

Wat nu, uiteraard heb ik de afgelopen jaren een netwerk binnen de provincie opgebouwd en die blijft bestaan. Zowel binnen de VVD als daar buiten kan ik mensen actief benaderen. Mocht dit nodig zijn zal ik dit zeker doen, daarnaast staan de huidige statenleden open voor input vanuit hun achterban dus ook voor Montferland!

Persoonlijk ben ik tevreden met het aantal stemmen die ik heb gekregen voor de VVD, 1071 is een mooi resultaat! Hiervoor dank aan een ieder die mij ondersteund heeft en zijn of haar stem op mij heeft uitgebracht.  

Mocht u de behoefte hebben aan meer informatie dan kunt u mij bereiken via karinreesing@gmail.com.

Bijdrage: Karin Reesing-Som (Didam)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.