Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

19 documenten

Niemand tussen wal en schip

CDA CDA De Wolden 26-06-2020 09:14

De Raad van De Wolden vergaderde vanavond op 25 juni voor de laatste keer digitaal voor het zomerreces. Op de agenda stond de afgeslankte kaderbrief als financieel kader voor de begroting 2021 die dit najaar wordt behandeld. Kaderbrief De kaderbrief geeft in het kort de kaders aan voor de toekomstige financiële jaren. De kaders dienen als basis voor de begroting van 2021, die in november in de raad wordt behandeld. De kaderbrief laat een meerjarig negatief saldo zien. De gevolgen van de meicirculaire zijn positief maar niet voldoende om het tekort weg te werken. Daarnaast zijn er nog onzekerheden over de gevolgen van de corona-crisis, het herverdeeleffect van het gemeentefonds en een aantal speerpunten zijn nog niet op geld gezet. Er zijn toenemende tekorten in het sociaal domein en de raad werd gevraagd om een keuze te maken in de bezuinigingsvoorstellen. Het CDA wilde van het college weten welke acties zij ondernemen richting het rijk voor meer middelen. Fractievoorzitter Karin Brouwer begon haar bijdrage met dat het CDA is trots op de bibliotheken in De Wolden. Karin Brouwer: “Ze zijn ons dierbaar en we zien ze als parels van De Wolden. We willen de verschillende vestigingen in de vijf dorpen behouden. Naast het fysieke uitleenpunt zorgen ze ervoor dat mensen kunnen meedoen in de maatschappij. En dat is waar het CDA voor staat: Niemand tussen wal en schip, iedereen doet mee. Sociaal domein Voor het CDA is het belangrijk dat niemand tussen wal en schip raakt. Maatwerk moet altijd mogelijk zijn. Het is prima om te kijken of we in- en uitgaven met elkaar in balans kunnen brengen, maar het voorstel van een bezuiniging van 1,2 miljoen vinden wij wat kort door de bocht. Wanneer we naar afgelopen jaren kijken, zien we naast jaren met tekorten ook jaren met overschotten. Alleen het laatste jaar duikt diep in de min. Een goede analyse is wat ons betreft nodig om te doorgronden welke maatregelen nodig zijn. Brouwer adviseerde het college om stevig aan de bel te trekken bij de rijksoverheid voor compensatie van gederfde inkomsten in de Wmo als gevolg van het abonnementstarief. Ook had het CDA een voorstel om het mantelzorgcompliment om te zetten naar een voucher, die te besteden is bij de plaatselijke ondernemers. Hiermee snijdt het mes aan twee kanten. Ook de voorstellen voor de korting van de minima en bijstand regelingen werden door het CDA niet geaccepteerd. Karin Brouwer: “Niemand tussen wal en schip. En zeker niet de inwoners, die het toch al niet zo breed hebben. We vragen speciaal aandacht voor de regelingen gericht op kinderen. Deze zijn hard nodig om te zorgen dat deze kinderen mee kunnen doen in de maatschappij.” Het college gaf aan via de Verenging Drentse Gemeenten (VDG), Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), P10 (Plattelandsgemeenten) en diverse andere kanalen te lobbyen bij de rijksoverheid voor meer middelen in het Sociale Domein. 2 Juli staat een Algemeen Overleg met de Tweede Kamer gepland, waarbij de problematiek aan bod komt. De bezuinigingsvoorstellen in het sociale domein worden samen met adviesraden en cliëntenraden nader uitgewerkt. De raad krijgt in september een uitgewerkte analyse.

30 km zone voor Hoofdstraat Noord-Zuid?

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA De Wolden 24-04-2020 04:30

In de eerste digitale raadsvergadering stemde de raad in met extra middelen voor het project Hoofdstraat Noord-Zuid in Zuidwolde. Een aanvullend krediet voor de vervanging van de traditionele openbare verlichting (ca. 40 st.) tot duurzame led verlichting en om naast de komst van het obstakelvrije voetpad enkele aanvullende verbeteringen te realiseren in de verkeersveiligheid. Het CDA diende mede namens een aantal andere partijen twee amendementen in om de verkeersveiligheid in de Hoofdstraat Noord-Zuid te verbeteren door het verlagen van de snelheid en het instellen van een 30 km zone. Hoofdstraat Noord-Zuid Het project is in 2017 gestart vanuit de wens van Dorpsbelangen Zuidwolde om een veilige ruimte voor de voetgangers te creëren en het verbeteren van de toegankelijkheid voor minder validen. Op zich een goede verbetering ten opzichte van de oude situatie. Maar toch leven er bij Dorpsbelangen en aanwonenden nog diverse wensen. Daarom wordt er nu extra budget gevraagd, zoals geld voor de ledverlichting, (zodanig dat deze aansluit bij de centrumverlichting), en diverse werkzaamheden, zoals fietssuggestiestroken. Het CDA stemde in met het extra budget. Het project loopt en we willen het ook netjes afmaken. Wel werden er kritische vragen gesteld hoe in de toekomst bij projecten voorkomen kan worden dat er achteraf nog weer geld bij moet. Ook het feit dat het nieuwe voetpad al is aangelegd, terwijl de bomen nog niet gekapt zijn, gaf aanleiding tot het stellen van kritische vragen hierover. 30 km zone Naast hetgeen gerealiseerd wordt, willen aanwonenden ook graag een 30 km zone. Woordvoerder Karin Brouwer “Voor Hoofdstraat Noord zou dat wat ons betreft zeker geen verkeerde keuze zijn. Wat het CDA betreft hoeft het hele gebied en dan praat ik over Hoofdstraat Noord echt niet heringericht te worden. Een bord met 30 km zegt genoeg en kost niet veel.” Het CDA diende daarom samen met CU, D66, GroenLinks en PvdA een amendement in om voor Hoofdstraat Noord een 30 km zone in te stellen van Julianalaan tot aan de kruising met de Meppelerweg/Steenbergerweg. Hoofdstraat Zuid kent andere problemen maar wel vergelijkbaar met die van Hoofdstraat Noord. Het traject is hier langer, er zijn meer zijwegen, de verkeersintensiteit is hoog, de weg wordt veelvuldig gebruikt door fietsverkeer, vooral door ouders met schoolgaande kinderen. Zeker nu de wijken Middelveen IV en bospark Ekelenbergweg zich ontwikkelen aan de zuidkant van Zuidwolde. Het CDA wil graag dat het college onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om de snelheid in de Hoofdstraat Zuid te verlagen naar 30 km. Deze mogelijkheden hiervan in kaart te brengen en dit aan te bieden aan de raad. Dit kan meegenomen worden met de besluitvorming over het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP, najaar 2020). Het CDA diende hiervoor een tweede amendement in, mede namens CU, D66, GrL, en PvdA. Karin Brouwer: “In onze ogen hoeft het echt geen miljoen te kosten, geen inrichting als shared space, maar een simpele oplossing, die niet veel hoeft te kosten”. De wethouder zegde toe om een onderzoek naar een 30km zone mee te nemen bij het toekomstige GVVP. Op basis van deze toezegging werden de beide amendementen ingetrokken. Veilige oversteek busstation Tenslotte vroeg Karin Brouwer aandacht voor een veilige oversteek nabij het busstation. Met de nieuwe inrichting van de kruising zijn de zebrapaden verdwenen en is het voor inwoners onveilig en onduidelijk waar zij over kunnen steken. In principe worden er echter in een 30 km gebied geen zebrapaden aangelegd. De wethouder kende het probleem en zegde toe de situatie nog eens te bekijken.

Extra geld voor Hoofdstraat Noord-Zuid

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA De Wolden 24-04-2020 04:30

In de eerste digitale raadsvergadering stemde de raad in met extra middelen voor het project Hoofdstraat Noord-Zuid in Zuidwolde. Een aanvullend krediet voor de vervanging van de traditionele openbare verlichting (ca. 40 st.) tot duurzame led verlichting en om naast de komst van het obstakelvrije voetpad enkele aanvullende verbeteringen te realiseren in de verkeersveiligheid. Het CDA diende mede namens een aantal andere partijen twee amendementen in om de verkeersveiligheid in de Hoofdstraat Noord-Zuid te verbeteren door het verlagen van de snelheid en het instellen van een 30 km zone. Hoofdstraat Noord-Zuid Het project is in 2017 gestart vanuit de wens van Dorpsbelangen Zuidwolde om een veilige ruimte voor de voetgangers te creëren en het verbeteren van de toegankelijkheid voor minder validen. Op zich een goede verbetering ten opzichte van de oude situatie. Maar toch leven er bij Dorpsbelangen en aanwonenden nog diverse wensen. Daarom wordt er nu extra budget gevraagd, zoals geld voor de ledverlichting, (zodanig dat deze aansluit bij de centrumverlichting), en diverse werkzaamheden, zoals fietssuggestiestroken. Het CDA stemde in met het extra budget. Het project loopt en we willen het ook netjes afmaken. Wel werden er kritische vragen gesteld hoe in de toekomst bij projecten voorkomen kan worden dat er achteraf nog weer geld bij moet. Ook het feit dat het nieuwe voetpad al is aangelegd, terwijl de bomen nog niet gekapt zijn, gaf aanleiding tot het stellen van kritische vragen hierover. 30 km zone Naast hetgeen gerealiseerd wordt, willen aanwonenden ook graag een 30 km zone. Woordvoerder Karin Brouwer “Voor Hoofdstraat Noord zou dat wat ons betreft zeker geen verkeerde keuze zijn. Wat het CDA betreft hoeft het hele gebied en dan praat ik over Hoofdstraat Noord echt niet heringericht te worden. Een bord met 30 km zegt genoeg en kost niet veel.” Het CDA diende daarom samen met CU, D66, GroenLinks en PvdA een amendement in om voor Hoofdstraat Noord een 30 km zone in te stellen van Julianalaan tot aan de kruising met de Meppelerweg/Steenbergerweg. Hoofdstraat Zuid kent andere problemen maar wel vergelijkbaar met die van Hoofdstraat Noord. Het traject is hier langer, er zijn meer zijwegen, de verkeersintensiteit is hoog, de weg wordt veelvuldig gebruikt door fietsverkeer, vooral door ouders met schoolgaande kinderen. Zeker nu de wijken Middelveen IV en bospark Ekelenbergweg zich ontwikkelen aan de zuidkant van Zuidwolde. Het CDA wil graag dat het college onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om de snelheid in de Hoofdstraat Zuid te verlagen naar 30 km. Deze mogelijkheden hiervan in kaart te brengen en dit aan te bieden aan de raad. Dit kan meegenomen worden met de besluitvorming over het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP, najaar 2020). Het CDA diende hiervoor een tweede amendement in, mede namens CU, D66, GrL, en PvdA. Karin Brouwer: “In onze ogen hoeft het echt geen miljoen te kosten, geen inrichting als shared space, maar een simpele oplossing, die niet veel hoeft te kosten”. De wethouder zegde toe om een onderzoek naar een 30km zone mee te nemen bij het toekomstige GVVP. Op basis van deze toezegging werden de beide amendementen ingetrokken. Veilige oversteek busstation Tenslotte vroeg Karin Brouwer aandacht voor een veilige oversteek nabij het busstation. Met de nieuwe inrichting van de kruising zijn de zebrapaden verdwenen en is het voor inwoners onveilig en onduidelijk waar zij over kunnen steken. In principe worden er echter in een 30 km gebied geen zebrapaden aangelegd. De wethouder kende het probleem en zegde toe de situatie nog eens te bekijken.

30 km zone voor Hoofdstraat Noord-Zuid?

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA De Wolden 24-04-2020 04:30

In de eerste digitale raadsvergadering stemde de raad in met extra middelen voor het project Hoofdstraat Noord-Zuid in Zuidwolde. Een aanvullend krediet voor de vervanging van de traditionele openbare verlichting (ca. 40 st.) tot duurzame led verlichting en om naast de komst van het obstakelvrije voetpad enkele aanvullende verbeteringen te realiseren in de verkeersveiligheid. Het CDA diende mede namens een aantal andere partijen twee amendementen in om de verkeersveiligheid in de Hoofdstraat Noord-Zuid te verbeteren door het verlagen van de snelheid en het instellen van een 30 km zone. Hoofdstraat Noord-Zuid Het project is in 2017 gestart vanuit de wens van Dorpsbelangen Zuidwolde om een veilige ruimte voor de voetgangers te creëren en het verbeteren van de toegankelijkheid voor minder validen. Op zich een goede verbetering ten opzichte van de oude situatie. Maar toch leven er bij Dorpsbelangen en aanwonenden nog diverse wensen. Daarom wordt er nu extra budget gevraagd, zoals geld voor de ledverlichting, (zodanig dat deze aansluit bij de centrumverlichting), en diverse werkzaamheden, zoals fietssuggestiestroken. Het CDA stemde in met het extra budget. Het project loopt en we willen het ook netjes afmaken. Wel werden er kritische vragen gesteld hoe in de toekomst bij projecten voorkomen kan worden dat er achteraf nog weer geld bij moet. Ook het feit dat het nieuwe voetpad al is aangelegd, terwijl de bomen nog niet gekapt zijn, gaf aanleiding tot het stellen van kritische vragen hierover. 30 km zone Naast hetgeen gerealiseerd wordt, willen aanwonenden ook graag een 30 km zone. Woordvoerder Karin Brouwer “Voor Hoofdstraat Noord zou dat wat ons betreft zeker geen verkeerde keuze zijn. Wat het CDA betreft hoeft het hele gebied en dan praat ik over Hoofdstraat Noord echt niet heringericht te worden. Een bord met 30 km zegt genoeg en kost niet veel.” Het CDA diende daarom samen met CU, D66, GroenLinks en PvdA een amendement in om voor Hoofdstraat Noord een 30 km zone in te stellen van Julianalaan tot aan de kruising met de Meppelerweg/Steenbergerweg. Hoofdstraat Zuid kent andere problemen maar wel vergelijkbaar met die van Hoofdstraat Noord. Het traject is hier langer, er zijn meer zijwegen, de verkeersintensiteit is hoog, de weg wordt veelvuldig gebruikt door fietsverkeer, vooral door ouders met schoolgaande kinderen. Zeker nu de wijken Middelveen IV en bospark Ekelenbergweg zich ontwikkelen aan de zuidkant van Zuidwolde. Het CDA wil graag dat het college onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om de snelheid in de Hoofdstraat Zuid te verlagen naar 30 km. Deze mogelijkheden hiervan in kaart te brengen en dit aan te bieden aan de raad. Dit kan meegenomen worden met de besluitvorming over het Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan (GVVP, najaar 2020). Het CDA diende hiervoor een tweede amendement in, mede namens CU, D66, GrL, en PvdA. Karin Brouwer: “In onze ogen hoeft het echt geen miljoen te kosten, geen inrichting als shared space, maar een simpele oplossing, die niet veel hoeft te kosten”. De wethouder zegde toe om een onderzoek naar een 30km zone mee te nemen bij het toekomstige GVVP. Op basis van deze toezegging werden de beide amendementen ingetrokken. Veilige oversteek busstation Tenslotte vroeg Karin Brouwer aandacht voor een veilige oversteek nabij het busstation. Met de nieuwe inrichting van de kruising zijn de zebrapaden verdwenen en is het voor inwoners onveilig en onduidelijk waar zij over kunnen steken. In principe worden er echter in een 30 km gebied geen zebrapaden aangelegd. De wethouder kende het probleem en zegde toe de situatie nog eens te bekijken.

CDA tevreden over behandeling begroting 2020

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA De Wolden 11-11-2019 09:28

Op 7 november werd de begroting 2020 in de gemeenteraad behandeld. Karin Brouwer bracht een motie in om het fietspad langs de Havelterweg door te laten gaan. Daarnaast vroeg het CDA aandacht voor de bestrijding van de eikenprocessierups en diende samen met andere partijen een amendement in om de bezuinigingen op de sportsubsidie ongedaan te maken.Lees hier de bijdrage van Karin Brouwer. Begroting 2020.Om de begroting sluitend te maken stelde het college een aantal ombuigingen in het beleid voor.Het betrof vooral onderbestedingen en een scherpere en efficiënter uitvoering. Het CDA kon zich hier goed in vinden, want wij hebben altijd gepleit om scherp te begroten en hiermee wordt dat in gang gezet. Een scherpe begroting geeft een helder en duidelijk beeld wat de verwachtingen zijn voor het komende jaar, zonder dat daar allerlei potjes in verstopt zitten. Eén ombuiging wilden we echter nog wel van tafel halen. Het ging de ‘Bijstelling subsidiebudget sportstimulering’. De raad had een week geleden net de nieuwe sportnota vastgesteld. Met het nieuwe sportbeleid wordt het voor de verenigingen makkelijker om subsidie aan te vragen en dan past het niet om het budget te korten. Wij stemden dus niet in met deze ombuiging. De PvdA diende mede namens ons een Amendement in, dat unaniem is aanvaard. Fietspad HavelterwegIn de begroting werd gemeld dat de aanleg van het fietspad Havelterweg onzeker was geworden, omdat de provincie geen BDU subsidie voor het fietspad wilde verstrekken en Meppel en Westerveld het fietspad niet op hun grondgebied wilden aanleggen. Het CDA vond dat de aanleg door moest gaan.Karin Brouwer: “De plannen voor een fietspad zijn al tientallen jaren oud en het fietspad staat sinds 2008 in het fietsplan. Toen was al bekend dat Meppel en Westerveld dit fietspad niet willen verlengen en toch heeft de gemeenteraad toen besloten dit in het eerste fietsplan op te nemen en sindsdien opgenomen te houden. Al tientallen jaren heeft de gemeente de grond voor dit fietspad in bezit. Sinds de voorbereidingen voor de aanleg zijn gestart hebben inwoners de verwachting dat er eindelijk iets aan de onveiligheid op de smalle Havelterweg gaat gebeuren. De weg nodigt uit tot hard rijden en omdat in de bochten het overzicht beperkt is, komen fietsers in de verdrukking. Ongevallen zijn het gevolg. Het fietspad komt niet in aanmerking voor BDU subsidie en zal ook in de toekomst geen aanspraak hierop kunnen maken. De gemeenteraad heeft bij de herziening van het fietsplan in 2017 beslist dat subsidie wenselijk was, maar geen eis. Bij de aanleg van de fietspaden is er al veel BDU subsidie ontvangen. Daarom vinden we dat dit keer best een fietspad zonder subsidie aangelegd kan worden.”Het CDA diende mede namens de PvdA, GroenLinks, D66 en CU een motie in om de aanleg door te laten gaan. De motie is unaniem aangenomen.EikenprocessierupsHet CDA hoort van onze inwoners dat er heel veel overlast is. Met name bij de schoolroutes en in de omgeving van recreatiebedrijven of evenemententerreinen zijn er veel klachten. Daarom vinden we dat er nu al over nagedacht moet worden hoe we die overlast voor het komende jaar kunnen beperken. De CU dient mede namens ons een amendement in. Na stemming is het amendement door bijna alle partijen aanvaard. Het college gaat nu onderzoeken wat de beste methoden zijn om de rups te bestrijden. Het CDA kijkt terug op een geslaagde raadsvergadering. De aanleg van het fietspad langs de Havelterweg kan doorgaan; er komt een onderzoek naar de aanpak van de eikenprocessierups en de korting op het sportsubsidie is van de baan.

CDA wil aanleg fietspad Havelterweg

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA ChristenUnie De Wolden 07-11-2019 06:22

Zuidwolde - CDA De Wolden wil geen uitstel van de aanleg van een fietspad langs de Havelterweg. Hiervoor wordt een motie ingediend tijdens de begrotingsvergadering. Het college van B&W De Wolden pleitte onlangs voor uitstel van de aanleg van het fietspad langs de Havelterweg. De provincie kende geen subsidie toe en de gemeenten Meppel en Westerveld zijn niet van plan dit fietspad over hun grondgebied te verlengen. Volgens Karin Brouwer, fractievoorzitter van CDA De Wolden, houden deze argumenten geen stand. “In 2008 was al bekend dat Meppel en Westerveld dit fietspad niet wilden verlengen en toch heeft de gemeenteraad toen besloten dit in het eerste fietsplan op te nemen en sindsdien opgenomen te houden.” Karin vervolgt: “Al tientallen jaren heeft de gemeente de grond voor dit fietspad in bezit. Vorig jaar werd bekend dat het fietspad aan de beurt was en begon de gemeente met de voorbereidingen voor de aanleg. Er was de verwachting dat er eindelijk iets aan de onveiligheid op de smalle Havelterweg zou gebeuren. Deze weg nodigt uit tot hard rijden. Maar in de bochten is het overzicht beperkt en komen fietsers in de verdrukking. Ongevallen zijn het gevolg.” Het CDA De Wolden dient mede namens de ChristenUnie, PvdA, D66 en GroenLinks een motie in tijdens de begrotingsvergadering op 6 november om de aanleg door te laten gaan. De provincie besliste negatief over de subsidie omdat met de aanleg van het fietspad er (nog) geen doorgaande fietsroute zou ontstaan. Karin hierover: “er ontstaat richting Havelte wel degelijk een doorgaande fietsroute naar bestaande fietspaden. Tevens ontstaat er een veilig lokaal fiets- en wandelrondje voor Ruinerwold. Daarnaast heeft de raad in 2017 nog beslist, dat het geen vereiste is dat er subsidie moet zijn bij aanleg van een fietspad. Het is nu tijd om het fietspad aan te leggen, de bevolking van Ruinerwold wacht hier al lang op!”

Geen aanpak Steenbergerweg

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA ChristenUnie De Wolden 28-06-2019 07:00

Het CDA had de aanpak van de Steenbergerweg in Zuidwolde geagendeerd in de raadsvergadering van 27 juni. Doel was om de snelheid op de weg en de geluidoverlast te verminderen. Een ingediende motie om dat te realiseren werd door de collegepartijen verworpen. Aan- en omwonenden van de Steenbergerweg ondervinden veel hinder van hard rijdend verkeer en zij hebben last van geluidsoverlast. In december 2018 nam de gemeenteraad al een motie aan om te onderzoeken welke maatregelen er genomen zouden kunnen worden en wat de kosten zouden zijn. Het college stelt een aantal maatregelen voor, maar geeft aan dat er geen budget hiervoor beschikbaar is. Daarom is voorgesteld om de aanpak van de Steenbergerweg in het nieuwe Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan mee te nemen. Het nieuwe plan moet nog gemaakt worden. Het CDA is mening dat herinrichting van een gedeelte van de Steenbergerweg niet los gezien kan worden van de aanpak kruising Hoofdstraat. Daar wordt een 30 km zone ingericht, wat gevolgen zal hebben voor de toevoerwegen. Wanneer het gedeelte van de weg tussen Hoofdstraat en Steenberger Esweg tezamen met de kruising Hoofdstraat wordt aangepakt, komt dit de verkeersveiligheid ten goede. Door tevens de klinkers in de kruising Steenberger Esweg te vervangen door asfalt wordt de geluidsoverlast drastisch verminderd. Het CDA diende hiervoor samen met de ChristenUnie, GroenLinks en PvdA een motie in om dit te verwezenlijken.Zie motie Collegepartijen VVD en GemeenteBelangen stemden echter niet met de motie in. Zij willen een integrale aanpak van de Steenbergerweg en willen daarom wachten op het nieuwe GVVP. Volgens de wethouder kan besluitvorming over dit plan al in het voorjaar van 2020 plaatsvinden, waarna het in de kadernota voor 2021 meegenomen kan worden. Uitvoering kan dan in 2021 of latere jaren plaatsvinden. Het CDA wil echter niet langer wachten. Het is zeer twijfelachtig of het nieuwe GVVP al zo snel kan worden vastgesteld, aangezien het vorige traject ook een langdurig proces was. Aangezien uitvoering niet eerder dan in 2021 kan plaatsvinden, vindt het CDA dat dat te lang duurt.Woordvoerder Karin Brouwer: “De kruising Meppelerweg/Hoofdstraat/ Steenbergerweg wordt aangepakt en er komt een 30 km zone. En de kruising wordt in plaats van een voorrangskruising een kruisingsvlak met gelijkwaardige wegen. Dit betekent dat de snelheid op de Steenbergerweg omlaag moet. Ook als de Steenbergerweg een doorgaande route blijft. Je kunt niet hebben dat mensen met 50 km per uur aan komen stuiven en dan voordat ze het weten zich in de 30 km zone bevinden en al op de kruising Hoofdstraat staan. Dat komt de veiligheid niet ten goede”.

Algemene Beschouwingen (2)

CDA CDA De Wolden 28-06-2019 06:54

Op 27 juni stond de tweede termijn van de behandeling van de Kadernota 2020 op de agenda van de raad. De fracties kregen kort de gelegenheid om te reageren op de inbreng van elkaar uit de eerste termijn en de beantwoording van het College. Daarna vond er stemming plaats over de kadernota en de ingediende moties en amendementen. Fractievoorzitter Karin Brouwer bedankte het college en de andere fracties bedanken voor de prettige eerste termijn, die op 13 juni plaatsvond. Er werd goed naar elkaar geluisterd en er was ruimte om zaken toe te lichten. Daarnaast had het college een open houding en kon zij een aantal toezeggingen doen. Dit resulteerde erin dat het CDA de ingediende moties en de amendementen allemaal kon intrekken. Motie Keukentafelgesprek.Bij beantwoording in Eerste Termijn gaf wethouder van ’t Zand aan dat het een utopie is om te om te denken dat keukentafelgesprek in 1 week kan plaatsvinden nadat de melding is gedaan. Er moet eerst onderzoek plaatsvinden en dat gaat dus niet lukken. De wethouder is bereid inzicht te geven hoe het proces van aanvraag tot keukentafelgesprek loopt en wat de doorlooptijd/ wachttijd nu is. Het CDA ontvangt de informatie graag, zodat we meer inzicht krijgen in het proces. Op basis daarvan kunnen we ons verder beraden. Na overleg met de andere indienende partijen werd de motie ingetrokken. Motie Besluit op bezwaar CH De Wolden.Omwonenden van het concoursterrein CH De Wolden wachten al lange tijd op een beslissing van het college. Dat was reden voor het CDA om hierover een motie in te dienen.Wethouder Hempen gaf aan, dat het college wacht op de uitkomsten van een onafhankelijk onderzoek. Het college neemt 1 september 2019 een besluit op bezwaar. Op basis van deze toezegging werd de motie ingetrokken. Amendementen Zuidwolde Agenda en Financiële risicoanalyse.De wethouder gaf in de beantwoording van de Eerste Termijn aan, dat het college haar plicht vindt om de raad mee te nemen in ontwikkelingen rondom het Multi Functionele Accommodatie te Zuidwolde. De gemeenteraad wordt straks regelmatig geïnformeerd. Er komt een Projectgroep en Stuurgroep, zodat er een maximale afspiegeling ontstaat van gebruikers, participanten en omwonenden. Daarnaast komt er een monitoringscommissie met vertegenwoordiging vanuit de raad. Daarnaast heeft de wethouder toegezegd om een agenda, een tijdpad, spoorboekje voor 15 oktober aan te leveren. Tezamen met een financiële risico analyse, en een second-opinion-onderzoek. Dat was voor de indienende partijen voldoende reden om de amendementen in te trekken. Apart raadsvoorstel over MFAHet CDA wil net als alle andere partijen in de raad een apart raadsvoorstel over de realisatie van het MFA ontvangen. Een ordentelijk beslismoment, voorafgaand aan de behandeling van de begroting. Karin Brouwer had hiervoor een amendement achter de hand. Op basis van de toezegging van de wethouder dat er inderdaad een apart raadsvoorstel komt, was indienen niet nodig.Karin Brouwer “Bij grote projecten zie je vaak dat het project langer gaat duren, dat het meer gaat kosten en dat er van alles bijkomt. Daarom is het van belang dat we goed grip houden op het proces en duidelijke kaders stellen bij het MFA.” In het najaar 2019 zal de raad zich uitspreken over het wel of niet realiseren van een Multifunctionele accommodatie in Zuidwolde.

Algemene Beschouwingen (1)

CDA CDA D66 PvdA De Wolden 14-06-2019 06:25

Tijdens de Algemene Beschouwingen vroeg het CDA aandacht voor de risico’s van een eventuele realisatie van een Multi Functioneel Accommodatie (MFA) in Zuidwolde. De kadernota laat een flink investeringsplan zien, waarvan het MFA in Zuidwolde de hoofdmoot is. Daarom vindt CDA het uitermate belangrijk dat de raad grip houdt op het proces rondom het MFA en dat het duidelijk moet zijn, wanneer de raad aan zet is en wanneer er de beslismomenten zijn. Om in de toekomst een goede beslissing over het MFA te nemen is een financiële analyse en inzicht in de exploitatierisico noodzakelijk. Fractievoorzitter Karin Brouwer diende hiervoor mede namens alle andere oppositiepartijen twee amendementen in. Multi Functionele AccommodatieVoorafgaand aan de raadsvergadering spraken twee inwoners in, die hun zorgen uitten over de grote investering van het MFA en de risico’s die dit voor de gemeente met zich mee brengt.Woordvoerder Karin Brouwer haakte daarop in door twee amendementen in te dienen, waardoor de raad grip op het proces houdt en inzicht krijgt in de financiële risico’s. Karin Brouwer: “Hoe voorkomt je dat bij de sterk exploderende bouwkosten de investeringen niet uit de hand gaan lopen? De gepresenteerde gegevens moeten betrouwbaar zijn. In de kadernota wordt bij de exploitatie uitgegaan van een jaarlijkse opbrengst van ruim 3 ton, de baten. Maar is dat reëel? De gewenste opbrengsten voor de gymzaal zijn namelijk 500 % hoger dan de huidige opbrengsten en bij de sporthal is dit het dubbele. Hoe betrouwbaar zijn de geraamde baten?”. Daarnaast gaf ze de wethouder de suggestie mee om op zoek te gaan naar cofinanciering. ToekomstperspectiefVolgens de kadernota blijft er een investeringsruimte over van 3,4 miljoen voor de jaren 2020 - 2023.Daarnaast staan een 20 speerpunten nog als pm post vermeld. Met andere woorden het is nog niet bekend welke investeringen daarvoor nodig zijn of welke exploitatielasten dat met zich mee brengt. Karin Brouwer: “Voor 20 pm posten blijft er dus nog 3,4 miljoen over. En dat is best krap denken wij. Zeker aangezien dit bedrag voor 4 jaar is.”Het CDA ziet met de uitwerking van de onlangs ontvangen meicirculaire dat er geen sluitende begroting meer is. Het college heeft nog een klus te klaren om in het najaar met een sluitende begroting te komen. Het CDA wil daarbij wel dat er investeringsruimte overblijft voor een aantal zaken, zoals aan de aanpak van de kruising Steenbergerweg/ Steenberger Esweg, het energieneutraal maken van de gemeentelijke gebouwen, en de aankoop van bouwgronden.Overige moties en amendementenNaast de aandacht voor het MFA en de toekomstige financiële middelen, diende het CDA nog twee moties in. Eén om het langlopende kwestie rondom de betrokkenen bij CH De Wolden af te ronden en één om de doorlooptijd van een het krijgen van een keukentafelgesprek van zes naar één week te verkorten. Beide moties werden met ondersteuning van de andere oppositiepartijen ingediend.De PvdA diende mede namens het CDA twee moties in. We willen starters op de woningbouwmarkt meer kans geven en daarnaast willen we onderzoeken welke alternatieve woonvormen er in onze gemeente zouden passen en welke locaties daarvoor geschikt zijn. D66 dienden mede namens het CDA twee moties in. Eén motie waarin we het college vragen om een ontmoedigingsbeleid te voeren voor het oplaten van ballonnen en wenslampionnen in onze gemeente. In de andere motie roepen we het college op om plannen te maken om te komen tot een veilige fietsverbinding tussen Nijstad en de Lubbingeweg. Lees hier de gehele bijdrage van Karin Brouwer.

Ondersteuning in de zorg

CDA CDA PvdA De Wolden 21-12-2018 07:00

De gemeenteraad nam op 20 december het besluit over de doorontwikkeling van de onafhankelijke cliëntondersteuning. Deze ondersteuning heeft als doel om inwoners eerder en sneller te helpen met hun vragen en problemen. Naast de wettelijke functies van informeren, adviseren en kortdurende ondersteuning wordt de functie aangevuld met signaleren. Een goede zaak.De functie wordt breed ingezet om te voorkomen dat er een zorgvraag komt, dat de juiste wegen worden bewandeld en dat de zorgvraag zo goed mogelijk in beeld komt. OvergangsperiodeHet proces duurt allemaal wat langer dan gedacht. Het doel is om de invoering van de nieuwe werkwijze in het 1e kwartaal van 2019 af te ronden. En de nieuwe structuur moet uiterlijk op 1 juni 2019 werken.Het CDA was bezorgd de ondersteuning in de overgangsperiode is geregeld. Waar kunnen onze inwoners terecht met vragen en problemen, wanneer de functie van sociale ombudsvrouw eind december verdwijnt. Dat was de reden dat wij samen met de PvdA een amendement indiende om de sociaal ombudsvrouw nog actief in te zetten tot het moment dat het andere systeem in werking treedt. Helaas was er niet voldoende ondersteuning hiervoor, waardoor het amendement niet aangenomen werd. Karin Brouwer vroeg namens het CDA aandacht voor een kortere doorlooptijd, zodat inwoners al een week na aanmelding een keukentafelgesprek kunnen hebben. Ook is goede communicatie belangrijk, zodat het voor inwoners duidelijk is waar zij met hun zorgvraag terecht kunnen. Met vragen aan de voorkant, zoals welke zorg ze nodig hebben, maar ook met vragen aan de achterkant. Wanneer de sociaal ombudsvrouw in de toekomst wegvalt, waar kunnen de inwoners dan terecht? Om de onafhankelijkheid te kunnen waarborgen wordt de cliëntondersteuning in een stichting of een daarmee vergelijkbare rechtsvorm ondergebracht. Op vragen van het CDA gaf de wethouder aan dat de stichting alleen voor De Wolden gaat werken, en dat het een klein team wordt. Het is nog onduidelijk hoe groot de formatie wordt, en wie deze organisatie aanstuurt. De wethouder zegde toe dat in de toekomst de raad bijgepraat wordt over de precieze invulling.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.