Nieuws van politieke partijen in Vught over VVD inzichtelijk

18 documenten

Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 23-05-2020 11:07

De finale besluitvorming over de aanpak van de N65 is uitgelopen op een teleurstelling. De gemeenteraad kon niets meer verbeteren aan het plan. De vaak goed onderbouwde en serieuze inbreng van 125 mensen die een zienswijze hadden ingediend werd naar de prullenbak verwezen. Inwoners en belangenorganisaties voelen zich niet gehoord, misleid en zelfs geschoffeerd. Bewoners van verschillende straten waar het veel drukker wordt (soms zelfs een verdubbeling zoals de Helvoirtseweg) en bedrijven die in het nieuwe plan onbereikbaar worden, bleven achter zonder dat naar hun inbreng werd geluisterd en nog erger: zonder perspectief, omdat er geen plan van aanpak is. En de wethouder die speciaal voor contacten met burgers was aangesteld, bleek nauwelijks met burgers gesproken te hebben. De besluitvorming rondom het grootste project tot dusver in de geschiedenis van Vught eindigde -zoals fractievoorzitter Dianne Schellekens treffend aan het einde van de marathonzitting van de gemeenteraad bij Van der Valk samenvatte- in een koude douche. Met pijn in het hart stemde de hele fractie van D66 dan ook tegen, terwijl zij voor de verdieping van de N65 is.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

20 vragen en antwoorden over de N65

De besluitvorming van het hele traject is zeer omvangrijk. Daarom vatten we het geheel samen in een aantal vragen met de antwoorden van de D66-fractie.

Wat stond er op de agenda? Het besluit om het bestemmingsplan vast te leggen voor de aanpak van de N65. In dat bestemmingsplan staat de uitwerking van het eerder vastgestelde VKA+ waar D66 in 2019 schoorvoetend mee instemde. We wilden toen al inzicht in de veranderende verkeersstromen. Dat de verkeerscijfers, na lang aandringen, twee weken na de besluitvorming wel bekend gemaakt werden, wekte veel irritatie op bij de D66-fractie. Ook hier lijkt de besluitvorming op basis van achtergehouden informatie door het college gepusht te zijn. Nu lag het bestemmingsplan voor bij de gemeenteraad. Instemmen met het bestemmingsplan betekent dat er geen aanpassingen meer mogelijk zijn in de toekomst. Het ging dus niet om het besluit of we de N65 gaan aanpakken, maar om hoe we dat gaan doen.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Een van de bewoners tijdens de inspraakavond.

Er werden heel veel zienswijzen ingediend door inwoners en belangenorganisaties. Is daar wat mee gedaan? Nee, geen enkele van de 125 voorgestelde aanpassingen van inwoners of belangenorganisaties is overgenomen om het bestemmingsplan te verbeteren. De teleurstelling hierover bij de indieners is groot. Dat bleek op de speciale inspraakavond, waarvan een kwart van de indieners van zienswijzen insprak (persoonlijk of per brief of videoboodschap). Niemand van deze insprekers is tegen een verdiepte ligging. De teleurstelling is zo groot omdat het college niet op komt voor de belangen van alle inwoners. De beantwoording werd betiteld als onjuist, onvolledig, ver onder de maat en Samen voor Vught noemde deze zelfs schandalig.

De verdiepte ligging van de N65 met drie ongelijkvloerse kruisingen is toch een goed plan? Met de aanpak van de N65 wilde D66 (en ook de rest van de gemeenteraad) bereiken dat deze beter oversteekbaar is, de verkeersveiligheid verbetert en de leefbaarheid in Vught toeneemt. En dat bereiken we met dit bestemmingsplan nog steeds, maar helaas is het plan niet af. Waar de oversteekbaarheid van de N65 verbetert, wordt die tegelijkertijd binnen Vught slechter, zoals op de Helvoirtseweg en Van Voorst tot Voorststraat en de Wolfskamerweg. Waar de verkeersveiligheid verbetert op de N65 door het verdwijnen van de stoplichten en wordt deze binnen in Vught slechter, bijvoorbeeld door het plaatsen van verkeerslichten op de Helvoirtseweg ter hoogte van de Van Voorst tot Voorststraat. Waar door de doorstroming van het verkeer op de N65 geluid en fijnstof vermindert, komt in ruil daarvoor in de spits het verkeer binnen Vught stil te staan met als gevolg extra geluid, fijnstof en nieuwe barrières voor voetgangers en fietsers.

Lost het plan de bestaande knelpunten op van te veel (zwaar) verkeer door de kommen van Helvoirt en Cromvoirt? Bij het vorige plan (VKA) waren er verkeerslichten gepland bij Restaurant ’t Groene Woud. Bij het VKA+ (het nieuwe plan) waren ze plotseling verdwenen. In plaats daarvan verrees in de plannen opeens een landbouwviaduct, waar niemand om gevraagd had. De oplossing is een goed onderzochte aansluiting op de N65 ter hoogte van In ’t Groene Woud. Het kan bovendien de sleutel zijn voor een toekomstige oplossing van verkeer door Helvoirt en Cromvoirt en houdt de bedrijven aan de N65 bereikbaar. Deze optie is niet onderzocht en zit daardoor niet in dit plan. Daarom wil D66 de volledige aansluiting behouden. Het voorstel staat hier.

Zorgt dit plan ervoor dat het groene karakter van N65 behouden blijft en dat bomen gespaard worden? Bij de aanleg van de verdiepte N65 gaan er 418 bomen om en voor slechts 72 is er compensatie geregeld. D66 wil dat elke boom die moet wijken teruggeplant wordt in de buurt van de N65. Dus nu een plan maken waar die bomen herplant worden en meteen met de herplant starten. De harde afspraak die we daar over wilden maken haalde het niet in de raad. Het voorstel dat we wilden staat hier.

Wordt de stikstofuitstoot voldoende teruggedrongen en gecompenseerd om kwetsbare natuur te beschermen? De onderzoeken bij het bestemmingsplan wijzen uit dat stikstof geen probleem vormt. Het wordt haast ontkend. Een hond zou meer stikstof uitstoten dan het hele project N65, een bizarre vergelijking. Er daalt wel degelijk te veel stikstof neer in het stuk Loonse en Drunense Duinen, dat vanaf 1 januari bij de gemeente Vught hoort. De Natuur en Milieugroep Vught verwacht dat de Raad van State het N65-plan vanwege de stikstof zal afkeuren. Er gaat veel tijd verloren als dan nog bedacht moet worden hoe dan wel. Daarom wilden wij een aanvullend plan, dat  kan je hier lezen.

Worden het ecoduct en de wildbrug tegelijk met de N65 aangelegd zodat hiermee de ecologische verbindingen zijn verzekerd? Twee ecopassages worden mogelijk gemaakt door het bestemmingsplan: één ecoduct onder de weg door in het Helvoirts Broek en één wildbrug eroverheen. Helaas is de aanleg in het plan niet verzekerd, net als allerlei andere zaken, zoals bloeiende bermen, struiken en bosschages. Het gevaar bestaat dat er van de groene ambities uiteindelijk niets uitgevoerd worden. We hebben gevraagd om de nieuwe N65 alleen uit te voeren als tegelijkertijd het aanleggen van de ecologische verbindingen en biodiversiteitsmaatregelen gegarandeerd zijn. Ook dit voorstel werd verworpen. Je kunt het hier teruglezen.

Is er bij de invulling van dit bestemmingsplan rekening gehouden met mensen die minder mobiel zijn en wordt daarmee de inclusieagenda uitgevoerd om er voor te zorgen dat iedereen mee kan doen? De oversteken bij de De Bréautélaan/Martinilaan en de Boslaan/Vijverbosweg worden 1,5 meter hoog. Dat betekent dat je te voet of met de fiets een helling moet nemen. Voor een rolstoel mag dat hellingspercentage maar 2% zijn. Is dat meer dan wordt er een nieuwe barrière opgeworpen om de N65 over te steken. De raad stelde in het najaar de inclusieagenda vast; iedereen doet mee in Vught. Dan mogen er voor mensen in een rolstoel en andere mindervaliden door de N65 geen nieuwe barrières opgeworpen worden, vindt D66. We deden het voorstel om een maximale hellingshoek van 2 procent mee te geven bij de aanbesteding. Het voorstel, waaraan geen gehoor gegeven werd, is hier te lezen.

Na de verdieping van de N65 wordt het fietspad aan de noordzijde van de N65 opgeheven. Waar is dat voor nodig? D66 wil dat de noordelijke fietsverbinding (aan de kant van de IJzeren Man) tussen Vught en Helvoirt in stand blijft. Het is een waardevolle schakel in het fietsnetwerk en opheffen van deze fietsverbinding dient geen enkel doel. Daarom vroegen wij het college om de noordelijke fietsverbinding langs de N65 te handhaven. Om daar steun voor te krijgen van de raad moest de motie worden aangepast en gaat het college op de koffie in Haaren om daar deze wens van de raad neer te leggen. Ons (aangenomen) voorstel is hier terug te lezen.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Van deze groene laan wil het college een ontsluitingsweg maken, terwijl dat volgens de cijfers van de gemeente zelf niet hoeft. Fietsers en wandelaars worden hier in de toekomst geweerd.

Waren er nog meer ideeën die D66 steunde? Ja, D66 zette ook zijn handtekening onder het voorstel om de Jagersboschlaan in ieder geval voorlopig niet te gaan verharden en open te stellen voor verkeer. Alle verkeersstromen binnen Vught worden nog in kaart gebracht, dus waarom zou je hierop vooruitlopen met deze zeer ingrijpende maatregel? Die motie is hier terug te lezen. Ook wilden we een oplossing voor een agrarisch bedrijf die zonder overleg een landbouwviaduct op zijn perceel krijgt, terwijl het makkelijk iets te verplaatsen is. Dat voorstel is hier te lezen. Ook deze voorstellen werden door de coalitiepartijen Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD niet gesteund uit angst voor bezwaarprocedures.

Dit project duurt al jaren. Waar ging het nou mis in de eindfase? Jarenlang heeft de gemeenteraad zo veel mogelijk gezamenlijk opgetrokken in dit megaproject. Besluitvorming gebeurde vrijwel altijd in unanimiteit. We werden als D66, net als andere landelijke partijen in deze raad, ingezet om lijnen te leggen naar de provincie, de Tweede Kamerfractie en onze staatssecretaris infrastructuur. Dan krijg je dingen voor elkaar. Een treffend voorbeeld is het bezoek van D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat aan Vught. Dat is nu twee jaar geleden, net voordat deze coalitie aantrad. Het leverde toch maar mooi 11 miljoen euro op voor extra trillingsmaatregelen. Dat was een verdienste van de toenmalige D66-wethouder Fons Potters, maar die kreeg als raadslid daarna alleen vooral sneren te verwerken omdat veel beleid niet zou deugen, vooral beleid waar hij geen wethouder van was. In de tussentijd liep het hele N65-project weg van ons. De gemeenteraad werd mondjesmaat bijgepraat en partijen werden niet meer ingezet om het plan op onderdelen beter te maken door de landelijke of provinciale lijn in te zetten.

Waarom lag er geen plan van aanpak voor de andere wegen in Vught? Het college ziet geen probleem op de wegen in Vught, terwijl het al jaren duidelijk was dat er een aantal knelpunten op te lossen zijn. Volgens de wethouder van de Ven van Verkeer kunnen de straten het aan, ook op de plekken waar het verkeersaanbod verdubbelt, zoals op de Helvoirtseweg. Voor D66 ging het er niet om of de straten het technisch aan kunnen, maar of de inwoners het aankunnen. Als deze straten in de toekomst aangepakt worden, wil het college ‘werk met werk’ maken. In feite betekent dat een drempel hier en een paaltje daar, maar een masterplan waar D66 al meermalen om vroeg, ligt er niet. Als doekje voor het bloeden wordt nu direct gestart met het verkeersonderzoek ter voorbereiding van het nieuwe verkeers- en vervoersplan dat wethouder van de Ven pas in 2022 wil voorleggen. Volgens planning zijn de werkzaamheden aan de N65 dan al gestart en zijn de gevolgen daarvan voelbaar in Vught, Helvoirt en Cromvoirt.

Het is toch logisch dat ‘niet iedereen gelukkig gemaakt kan worden’? Dat klopt, maar de gevolgen zijn immens. Oplossingen zijn er ook, maar dan zal er breder gekeken moeten worden en is pleisters plakken niet genoeg. De verkeersstromen moeten in breder verband bekeken worden. D66 heeft hier al diverse ideeën over ingebracht, zoals de spoorwegovergang Esschestraat (bij de Gouden Zonne en de kleine Albert Heijn) twee richtingen te maken. Ook een verkeerslicht bij In ’t Groene Woud zorgt dat bedrijven die daar zitten bereikbaar blijven (zoals het restaurant) en zwaar verkeer niet noodgedwongen door Helvoirt en Cromvoirt moet gaan rijden (zoals de vrachtwagens van Peijnenburg Vught). Maar met losse plannen komen we er niet. Er moet een samenhangende aanpak komen. Waren de zorgen van inwoners op dit punt serieus genomen dan waren nu de oplossingsrichtingen bekend geweest. Dan kan je ‘werk met werk’ maken, want het werk moet wel bekend zijn.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Actie tegen verharden en openstellen Jagersboschlaan voor autoverkeer.

Had D66 te veel vertrouwen in de aanpak van de N65? Ja, want de fractie heeft te lang gedacht dat er een beter plan zou komen. De fractie had een totaalplan verwacht voor Vught verwacht in samenwerking met inwoners. Een plan met veel draagvlak en veel minder tegenstanders. De verdieping en verdere aanpak van de N65 is goed, maar als daardoor de rest van Vught, Helvoirt en Cromvoirt vastloopt en dus onbereikbaarder, minder leefbaar en vooral verkeersonveiliger wordt, kun je dat niet los zien van de besluitvorming over de N65. Een plan dat niet af is, kun je niet met goed fatsoen naar de raad kan sturen, laat staan burgers mee opzadelen die terecht enorme zorgen hebben.

Hoe beoordeelt D66 de handelswijze? Deze klus was duidelijk een maatje te groot voor de rijksinfra-wethouder van Woesik (Gemeentebelangen). In plaats van zijn opdracht burgerparticipatie voorrang te geven en in gesprek te gaan met de inwoners, ging hij met de provincie en Rijkswaterstaat aan tafel. Maar dat was in het bestuursakkoord van Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD nou juist de taak van burgemeester van de Mortel. Dat staat er letterlijk in. Het resultaat is bijna een volksopstand tegen de plannen. Dat is niet meer weg te moffelen als ‘de weerstand van een paar inwoners die hun zin niet krijgen’. Zij vertegenwoordigen heel veel mensen. Verder bleek dat de wethouder rijksinfra maar een enkel contactmoment met inwoners had gehad, terwijl juist dat de opdracht was die hij kreeg in het bestuursakkoord. Ook nam hij geen enkele moeite om in te gaan op de ingediende moties en amendementen, omdat dit bestemmingsplan het eindresultaat is en omdat de provincie niets anders wil. Daarbij werd steeds gezegd dat hij ‘echt’ zijn best gedaan had. Dit woord herhaalde hij meerdere malen, met waarschijnlijk de bedoeling dit kracht bij te zetten. Het antwoord op alle gestelde vragen en geplaatste opmerkingen was dat hij ‘naar eer en geweten’ gehandeld had. Dat zou er nog eens bij moeten komen dat dat niet het geval was. CDA, D66 en SP konden daarom niet anders dan een motie van wantrouwen indienen. Een zwaar middel, maar het enige passende signaal dat afgegeven kon worden naar inwoners, belangenorganisaties, indieners van zienswijzen en collega-raadsleden die alleen maar mochten tekenen bij het kruisje.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Protest (op anderhalve meter afstand van elkaar) bij Van der Valk, voorafgaand aan de raadsvergadering.

Het is logisch dat een paar mensen klagen die aan een drukkere straat komen te wonen, maar de rest van Vught kan hier toch wel blij mee zijn? Niet alleen de bewoners van de straten waar het soms wel twee keer zo druk gaat worden zijn de dupe, heel Vught dreigt de dupe te worden. Bijna iedereen in Vught rijdt, fietst of loopt regelmatig op of bij de Helvoirtseweg, de Glorieuxlaan of welke straat dan ook die fors drukker wordt en daardoor gaan inleveren op verkeersveiligheid. Het probleem op het onderliggende wegennet is dus een probleem voor heel de gemeente Vught. Het college heeft dat probleem tot nog toe alleen benaderd op straatniveau.

Was de coalitie vatbaar voor alle kritiek? Alle kritiek werd de afgelopen maanden weggewoven. De zorgen uit de afgelopen twee jaar vanuit de oppositie werden niet serieus genomen. D66, SP en CDA moesten achter de schermen alle zeilen bijzetten om een normale cyclus van besluitvorming te krijgen. Ook was er in eerste instantie niet eens een commissievergadering gepland en met name Gemeeentebelangen en PvdA-GroenLinks vonden dat echt niet nodig. De coalitiepartijen wilden de N65 zelfs liever al in april behandelen tijdens een -vanwege de coronacrisis- afgeslankte raad. De argumentatie was dat toch al 99 procent van het hele plan ooit eerder besloten was. Pas bij de inspraakavond waar meer dan 30 mensen hun mening kwamen geven, kwam er een lichte kentering. Op het laatste moment kwamen er zelfs verbeterpunten. Gemeentebelangen kwam op de valreep met het idee voor een onderzoek voor een nieuwe ontsluitingsweg voor Helvoirt en Cromvoirt ter hoogte van In ’t Groene Woud. Maar met een halve aansluiting is zo’n weg nutteloos. Gemeentebelangen en de andere coalitiepartijen stemden tegen het voorstel van D66 om daar een volledige aansluiting te behouden. Bovendien gaat de weg dwars door door de natuur van het Helvoirts Broek, waarmee het plan niet meer dan een luchtballon lijkt te zijn. PvdA-GroenLinks kwam met een motie waarin het college gevraagd werd om zo veel mogelijk gekapte bomen terug te planten. D66 wilde vastgelegd hebben dat iedere boom teruggeplant wordt. Het college gaf aan geen mogelijkheid te zien voor herplant van alle bomen. De VVD kwam met het voorstel om  de verkeersknelpunten versneld in kaart te brengen, dat is het onderzoek dat het college heeft laten liggen en wat allang gebeurd had moeten zijn. Het ging hier slechts om een motie, een verzoek dat het college niet hoeft uit te voeren. D66 wilde een amendement, omdat daarbij vastligt dat het ook moet gaan gebeuren. Met een motie stuur je mensen het bos in, met een amendement geef je mensen duidelijkheid en zekerheid.

Hoe stemde D66 uiteindelijk? De fractie vond dat de gemeenteraad er voor spek en bonen zat. Geen enkele verbetering bleek mogelijk. Alle ideeën en plannen van de hele gemeenteraad werden ontraden. De fractie stemde daarom voor alle aanvullende ideeën en plannen en was daarmee solidair met de andere partijen in de gemeenteraad. Zelfs de voorstellen van de coalitie werden niet positief beoordeeld, dus wat was het allemaal nog waard? Voor- of tegenstemmen had hetzelfde resultaat. D66 stemde uiteindelijk tegen het bestemmingsplan met drie verschillende, persoonlijke stemverklaringen: Gemma Wiegant: “Ik heb tegen gestemd. Niet omdat ik tegen een verdieping van de N65 ben, maar omdat hier een slecht plan voorligt. Het is onaf, onvolledig en niet in samenwerking met onze inwoners tot stand gekomen. De teken-maar-bij-het-kruisje-en-we-zie-het-straks-wel-methode is voor mij onacceptabel. Om in deze moeilijke coronatijd op deze manier zo’n belangrijk bestemmingsplan erdoor te duwen, vind ik schaamteloos en respectloos. Ik wens hiervoor persoonlijk noch als volksvertegenwoordiger verantwoordelijk voor te zijn.” Fons Potters: “Ik stem tegen met een eerder geschreven stemverklaring voor mijn neus waarop staat ik vóór stem. Maar gezien deze avond, waarop blijkt dat helemaal niets kan, dat goede voorstellen geen serieuze advisering krijgen, dat zowel oppositie als coalitie volledig buitenspel gezet worden, omdat er maar een devies is: dit is het en je pikt het maar. Zelfs voor een extra boom wordt niets toegezegd. Als dat de manier van besluitvorming is, is dat een dieptepunt op meerdere fronten en kan ik niet anders dan tegen stemmen.” Dianne Schellekens: “Ik ben voorstander van de verdiepte ligging van de N65 en toch stem ik tegen het bestemmingsplan. Er zijn mooie resultaten gehaald voor de N65. Helaas zijn de oplossingen voor de knelpunten voor veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid zelfs niet in zicht. Ik zit in de gemeenteraad door en voor inwoners van Vught en Cromvoirt en met het vaststellen van dit bestemmingsplan halen we de huidige problemen van de N65 de dorpen in. Daar kan ik niet mee instemmen. Dat krijgt voor mij een onvoldoende: het plan is niet af.”

Hoe nu verder? We houden hoop op mogelijkheden om de plannen te verbeteren. Iedereen zal gaan zien dat de gevolgen van het huidige plan te groot zijn voor Vught. De provincie zet in op doorstroming op de N65. D66 begrijpt dat dat voor de provincie een speerpunt is, maar de provincie is er ook voor Vught, dus Vught opzadelen met een immens verkeersprobleem kan voor de provincie ook niet de bedoeling zijn. Vroeg of laat zal ook de provincie dat inzien. Dat de provincie hier niet of nauwelijks op gewezen is door het college is pijnlijk duidelijk geworden. D66 blijft zich inzetten voor een betere uitvoering van dit plan, liefst in gezamenlijkheid en op een breed niveau. Dit kunnen we niet overlaten aan een wethouder van een lokale partij die landelijke partijlijnen niet inzet, laat staan zelf lijnen heeft naar andere gremia.

Wanneer gaat de eerste schop de grond in? Het ligt niet in de verwachting dat de schop al in 2021 de grond in gaat. Verschillende inwoners en belangenorganisaties hebben aangekondigd naar de Raad van State te stappen. ’s Lands hoogste bestuursrechter loopt nogal achter en de wachttijd voor behandeling is nu al bijna twee jaar. D66 hoopt op verschillende gegronde bezwaren, zodat de ruimte ontstaat om samen met provincie en Rijk de knelpunten op te lossen en het plan te verbeteren voor Vught, Helvoirt en Cromvoirt.

En hoe zit het met de spoorverdieping? Bij dit project, dat nog veel omvangrijker is, is het ook oorverdovend stil. De voltallige raad wordt ook hier niet meer in meegenomen en landelijke partijen worden niet ingezet voor lobby.

Verder uit deze vergadering: – alle stukken, moties en amendementen staan hier – bekijk de hele raadsvergadering van 14 mei terug via https://www.youtube.com/watch?v=usZSvxJo3Ro – bekijk de commissievergadering van 8 mei https://www.youtube.com/watch?v=58S-x_Pj4PA – luister hier terug naar alle insprekers tijdens de inspraakavond van 7 mei (geen beelden beschikbaar)

Zie ook: – D66, SP en CDA: neem inwoners Vught serieus en stel N65-besluitvorming uit (14-4-2020) – D66 tegen snelheidsverhoging naar 80 kilometer op de N65 (19-2-2020) – D66: Verkeerslichten nog steeds beste oplossing voor N65 bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – GB, VVD en PvdA-GL blokkeren debat over N65-oplossing bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019) – D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65 (27-10-2018) – D66-voorstel unaniem aangenomen: verander de A65 in de N65 (2-7-2018) – Werkbezoek D66-Kamerlid Rob Jetten aan Vught in teken rijksinfrastructuur (3-10-2017) – Voorstel D66 aangenomen: hogere ambitie geluidsvermindering voor omwonenden N65 (10-2-2017)

Reacties? fractie@d66vught.nl

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

Protesten (op anderhalve meter van elkaar) bij Van der Valk, voorafgaand aan de raadsvergadering over de N65.

https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/ https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/ https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/https://vught.d66.nl/2020/05/23/plannen-n65-nog-lang-niet-af-d66-stemt-tegen/

 

The post Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in appeared first on D66 Vught.

D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 12-03-2020 07:31

D66 wil dat de gemeenteraad, maar ook inwoners van Vught en belangenorganisaties beter meegenomen worden in de ontwikkelingen bij de IJzeren Man. Aanleiding is de aanleg van een illegale parkeerplaats, waarbij groen en bomen weggehaald werden, zonder dat daar een vergunning voor was aangevraagd. Verder zijn er ook allerlei andere ‘wilde’ plannen bij de IJzeren Man, die wel bekend zijn bij het college, maar niet met de raad en inwoners van Vught gedeeld worden.

De IJzeren man is een geliefde en gewaardeerde plek in Vught om te wandelen, sporten, zwemmen of te genieten binnen of buiten. Op het terras, op het strand of ergens aan de oever van het water. De parel van Vught, een pleisterplaats. Ooit werd het rondje IJzeren Man met een handtekeningen actie veilig gesteld. Bijna iedereen die in Vught woont komt er wel eens.

Ook nieuwe eigenaar moet zich aan afspraken houden

Er diende zich anderhalf jaar geleden opeens een nieuwe uitbater aan. “Dat had van ons niet gehoeven, want we waren zeer tevreden over hoe Fit Outdoor het aanpakte met respect voor natuur, omgeving en cultuurhistorie”, aldus fractievoorzitter Dianne Schellekens. “Maar goed, dat is niet aan ons of aan de omgeving om te bepalen wie de uitbater is, zolang hij zich maar aan de afspraken en het bestemmingsplan houdt.”

De nieuwe ondernemer bleek grote plannen te hebben en strooide dat rond in Vught. Dat was voor de fractie Van D66 wel reden om eens na te vragen bij het college wat er klopte van deze verhalen en of dat paste op deze plek. D66 heeft toen ook met de ondernemer gesproken en hij heeft ons zijn plannen laten zien. De plannen zijn ook aan het college voorgelegd, dus we hadden verwacht dat daarover na een jaar wel een ei gelegd zou worden en dat de gemeenteraad geïnformeerd zou worden.

Ondernemer dient kennis van regelgeving te hebben

Een pleisterplaats met het accent op dagrecreatie. Dat zijn kaders de we in het verleden hebben meegegeven als raad. Het gebruik en bezoek van het Strandhuys,  het strandpaviljoen en het strandbad wordt steeds intensiever. Dat betekent, meer mensen, meer verkeersbewegingen, meer drukte en meer belasting van het water en de groene omgeving van de IJzeren Man. De fractie van D66 vraagt zich oprecht af of dit allemaal binnen de kaders valt en of het college mandaat heeft om deze plannen te faciliteren zonder de raad hierover te informeren en/of om advies te vragen. Een ondernemer moet kunnen ondernemen maar niet ten koste van de natuur, rust, cultuurhistorie waarde, de grote waarden die Vught toekent aan de IJzeren Man. En een ondernemer die zijn zaken op orde heeft, moet weten wanneer je een vergunning nodig hebt, zoiets is een wezenlijk onderdeel van ondernemen.

GB wil illegaal aangelegde parkeerplaatsen legaliseren

CDA en SP ondersteunden de oproep om iedereen meer bij de ontwikkelingen te betrekken. Bij de coalitiepartijen Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks was er echter geen enkele behoefte te zijn om meegenomen te worden in de plannen. Dat is volgens deze partijen aan het college. PvdA-GroenLinks was het wel met D66 eens dat een ondernemer zich moet houden aan de afspraken en het bestemmingsplan. Gemeentebelangen vond van niet. De partij beoordeelde de illegaal aangelegde parkeerplaatsen als een verbetering en sprak de hoop uit dat deze snel gelegaliseerd zal worden. Kortom: als je als ondernemer iets illegaals doet, het verkoopt als iets wat in het algemeen belang is, dat vindt die partij het een prima route om het daarna te legaliseren.

De VVD maakte het nog bonter. Deze partij had helemaal geen trek om te praten over dit onderwerp en wilde via een ordevoorstel dit onderwerp zelfs van de agenda halen. Toen dat niet lukte werd er op verschillende manieren uitgehaald naar D66. Zo moest D66 van de VVD maar eens stoppen met stellen van controlerende vragen, want die zijn volgens de VVD enkel gericht op het in diskrediet brengen van het college. Ook zouden de contacten met bijvoorbeeld de Natuur en Milieugroep uitstekend zijn. Wethouder Van de Ven beaamde dat, maar sprak over de kwantiteit van die gesprekken en niet de kwaliteit. Het was tekenend dat juist op deze avond een inspreker van de Vughtse groene organisaties zijn grote zorgen uitte over de ontwikkelingen bij de IJzeren Man. Hij schetste onder andere de schade aan de natuur aangebracht bij het illegaal aanleggen van de parkeerplaatsen. Als partijen, burgers of organisaties deze ontwikkelingen ongewenst vinden, hoeven ze niet bij de VVD aan te kloppen. De partij vindt alle ontwikkelingen bij de IJzeren Man prima, ook al passen ze niet binnen de afgesproken kaders.

Transparantie helaas weer ver te zoeken

Hoe logisch zou het zijn geweest als de gemeenteraad over de plannen en gemaakte keuzes geïnformeerd was door het college. Dat is transparant, de raad kan haar werk doen, inwoners, verenigingen en groene clubs kunnen inbreng leveren, het college heeft mandaat en kaders en de ondernemer kan vooruit. Gelukkig zegde het college toe de raad de informeren over de ontwikkelingen bij de IJzeren Man en in gesprek te gaan met de groene groepen. Ook worden de illegaal aangelegde parkeerplaatsen niet gelegaliseerd.

D66 neemt haar controlerende rol in de raad serieus en blijft de ontwikkelingen rond de IJzeren man op de voet volgen en vragen stellen en agenderen als zij dat nodig vindt.

Zie ook: – Oplegger D66 – Beantwoording schriftelijke vragen IJzeren Man (5-3-2020) – D66 vraagt duidelijkheid over nieuwe ontwikkelingen bij de IJzeren Man (29-1-2020) – D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man (22-4-2019)

Reacties? fractie@d66vught.nl

The post D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man appeared first on D66 Vught.

D66 tegen snelheidsverhoging naar 80 kilometer op de N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 19-02-2020 16:41

D66 heeft tegen een verhoging van de maximumsnelheid op de N65 gestemd. Volgens de fractie is de verhoging van 70 naar 80 slecht voor de leefbaarheid in Vught. Er zal sprake zijn van een aanzuigende werking van verkeer (het wordt interessanter om de N65 te pakken). Daardoor is er meer uitstoot van stikstof, fijnstof en CO2, zijn er meer trillingen en komt er extra lawaai. Of dit voldoende gecompenseerd wordt door de verdieping van de N65 is niet bekend. Er zijn geen gegevens met de raad gedeeld over deze effecten.

Het is nergens in Nederland toegestaan met 80 kilometer per uur door de bebouwde kom te rijden. Daarom lag in de laatste gemeenteraadsvergadering het voorstel voor het traject van de N65 uit de bebouwde kom te halen om zo de 80 kilometer per uur toch mogelijk te maken. D66 is daar tegen, net als CDA en SP en een lid van GB, maar PvdA-GroenLinks hielp het voorstel aan een meerderheid.

In 2018 heeft D66 ingestemd met de verbeterde plannen voor de N65. Deze behelzen een half-verdiepte ligging en verdiepte, volledige aansluitingen bij de huidige N65-kruispunten Helvoirtseweg-Craijenstein en Vijverbosweg-Boslaan. In ruil voor een extra bijdrage uit de provincie, wilde de provincie wel dat er met 80 door Vught gereden kan worden. Dat kan alleen bereikt worden door de komgrens af te schaffen op de N65. Over deze snelheidsverhoging heeft D66 altijd al een voorbehoud gemaakt, omdat de effecten op de leefbaarheid en op veiligheid niet bekend zijn. D66 wil de snelheid binnen Vught daarom niet naar 80 km per uur.

Overal de snelheid omlaag, maar in Vught omhoog

“Dit voorstel is bijzonder. Terwijl overal in Nederland snelheden omlaag gaan, staan we op het punt om te besluiten om van 70 naar 80 te gaan. Alsof het moet”, aldus D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens. “En dat terwijl er in Nederland veel andere vergelijkbare plekken zijn, zelfs ruimer opgezet dan de tunnelbak in Vught, waar gewoon de komgrens aangehouden wordt en dus 70 kilometer per uur als maximum geldt. Voorbeelden zijn de A12/Utrechtsebaan richting Den Haag, de Kennedylaan in Eindhoven, de voormalige snelweg tussen de A2 en het Evoluon in Eindhoven, een deel van de weg van Eindhoven naar Helmond en zo zijn er nog heel veel meer voorbeelden.”

Geen geld om effecten goed te meten

D66 heeft nagevraagd wat de effecten zijn van 70 naar 60 voor de leefbaarheid en of daar onderzoek naar gedaan is. Het gaat om geluid, trillingen en uitstoot. Antwoorden op die vragen waren er maar zeer beperkt en het is het college geen 10.000 euro waard dit nader te onderzoeken, ook niet om de inwoners van Vught te informeren dus. De kosten hiervan vallen in het niet bij het totaal dat Vught uitgeeft.

In het raadsvoorstel was een algemeen plaatje opgenomen over een iets gunstiger stikstofuitstoot (bij gelijke verkeersintensiteit). Wel bleken er meer grafieken beschikbaar te zijn dan enkel die in het raadsvoorstel. Het gaat niet alleen om stikstof, dat dit nu actueel is betekent niet dat dit de enige vorm van uitstoot is! D66 wilde juist dat er grondig onderzoek vooraf plaatsvindt alvorens zo’n vergaand en onomkeerbaar besluit genomen wordt. Wel ‘zouden er cijfers’ komen bij de behandeling van het bestemmingsplan, maar een meerderheid in de raad vond het niet nodig hier op te wachten.

De gevolgen voor de aanwonenden van de N65 zijn groot

De gevolgen van de snelheidsverhoging zijn groot. Een overzicht van zuid naar noord: In Helvoirt verandert er niets. Daar blijft het 80. De N65 ligt daar nu ook niet in de bebouwde kom. Het traject tussen Helvoirt en de huidige kom van Vught: is 80, blijft 80. Het traject tussen komgrens en spoorviaduct: is 70, wordt na de verdieping 80. In theorie kan de weg al eerder naar 80.

Vught Noord-noord (Rembrandtlaan/Taalstraat) de grootste verliezer

De omwonenden van het traject tussen de huidige komgrens (nabij spoorviaduct) en de N65 ter hoogte van Eikendonk/Taalstraat/Rembrandtlaan zijn de grootste verliezers. De huidige komgrens zou van het spoorviaduct naar het noorden opgeschoven worden. De raad heeft dat in 2017 unaniem besloten. Opschuiven van de komgrens betekent een lagere snelheid, namelijk maximaal 70 kilometer per uur. Nu geldt in Vught Noord-noord nog een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. De 70 gaat dus niet door (had al ingevoerd kunnen zijn), maar doordat de N65 in zijn geheel uit de bebouwde kom wordt gehaald, blijft het tot de hele N65 en het spoor aangepakt zijn (naar verwachting in het jaar 2030) 100 kilometer per uur. Verder kreeg in 2018 een voorstel van D66 unaniem steun om ook nog het stukje A65 vanaf Einkendonk/Taalstraat tot aan de A2 te verlagen naar 80 kilometer. Deze wens van de voltallige raad is nog niet uitgevoerd omdat het wegvak ‘niet geschikt’ zou zijn voor 80 kilometer per uur. Een bizarre redenering, alsof je op een 100-kilometerweg geen 80 zou kunnen rijden, maar los daarvan er is zelfs geen toezegging gedaan dat die verlaging van 100 naar 80 er ooit zal komen. D66 was voor de 80 kilometer per uur vanwege de luchtkwalteit, geluids- en stikstofreductie, in Vught Noord. Bovendien ontmoedigt een afslag naar een N-weg vanaf de A2 ten opzichte van een A-weg.

Gemeentebelangen: nu al 80 op de N65

De zorgen van D66 kregen bij de coalitiepartijen geen enkel gehoor. Dat de VVD voor harder rijden is, is geen verrassing, maar dat PvdA-GroenLinks geen enkele zorg van D66 deelde, was verbazingwekkend. Ton van der Vossen van PvdA-GroenLinks vindt de snelheidsverhoging ‘a lot about nothing’, oftewel veel gedoe en weinig wol. Gemeentebelangen deed daar nog een schepje bovenop. Volgens Siebren van der Zee mag de snelheid op de N65 nu al wel naar 80 kilometer per uur.

Meerderheid voor snelheidsverhoging door steun PvdA-GroenLinks

Niet alleen D66, CDA en SP stemden tegen, ook een lid van GB. Als PvdA-GroenLinks bij eerdere ferme standpunten over leefbaarheid rond de N65 was gebleven, was de snelheidsverhoging niet doorgegaan: dan was het 11 tegen en 10 voor geweest. PvdA-GroenLinks stemde echter vol overtuiging en kritiekloos voor de snelheidsverhoging, waarmee er een meerderheid was van 14 voor en 7 tegen.

De reconstructie van de N65 zou maximaal moeten bijdragen aan de leefbaarheid in Vught. D66 begrijpt niet dat de snelheidsverhoging zo makkelijk door dit college en de coalitie wordt afgedaan, of beter gezegd: weggegeven, want in de toekomst heeft Vught niets meer te vertellen over de snelheid binnen Vught. Maar zo ver is het nog niet. D66 zal zich in blijven zetten deze verkeerde keuze van de gemeenteraad terug te draaien.

https://vught.d66.nl/2020/02/19/d66-tegen-snelheidsverhoging-naar-80-kilometer-op-de-n65/

Zie ook: – D66: Verkeerslichten nog steeds beste oplossing voor N65 bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – GB, VVD en PvdA-GL blokkeren debat over N65-oplossing bij In ’t Groene Woud (10-6-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019) – D66 blij met eindresultaat van jarenlange lobby voor aanpak N65 (27-10-2018) – D66-voorstel unaniem aangenomen: verander de A65 in de N65 (2-7-2018) – Werkbezoek D66-Kamerlid Rob Jetten aan Vught in teken rijksinfrastructuur (3-10-2017) – Voorstel D66 aangenomen: hogere ambitie geluidsvermindering voor omwonenden N65 (10-2-2017)

Reacties? fractie@d66vught.nl

 

The post D66 tegen snelheidsverhoging naar 80 kilometer op de N65 appeared first on D66 Vught.

Nieuwbouwplan Zwaluw VFC: minder voor meer

D66 D66 VVD CDA PvdA Vught 23-12-2019 14:48

D66 heeft ingestemd met het nieuwbouwplan voor Zwaluw VFC. De fractie is blij dat er een plan is waarmee de club de stap kan zetten naar een nieuwe, duurzame accommodatie. Er komen eindelijk nieuwe kleedkamers evenals een nieuwe kantine. De club is zelf bouwheer en wil de bouw in 2021 afgerond hebben, het jaar waarin de club 90 jaar bestaat. Het plan is helaas wel duurder dan het plan van een jaar geleden dat GB, VVD en PvdA-GL van tafel veegden, nota bene omdat het te duur was. “Zwaluw krijgt nu minder voor meer”, concludeerde D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens.

De fractie van D66 prees het ondernemerschap van Zwaluw VFC. “We zijn er ook trots op dat de club de rol als bouwheer neemt. Dat er een nieuw op de toekomstgericht duurzaam gebouw komt te staan, kleedkamers en kantine binnen dezelfde muren”, aldus Schellekens. “En we hopen ook van harte dat het de club lukt om binnen het gebouw de extra kleedkamers te realiseren die nodig denken te hebben. Dan is het gebouw pas echt toekomstbestendig, want binnen enkele jaren weer een los kleedkamergebouw is weggegooid geld.”

Vaart maken en verwachtingen uitspreken

Het was D66 veel waard geweest als het college had doorgepakt met het plan van Zwaluw in november 2018 met de kanttekeningen die de raad daar toen bij plaatste. Uit waardering voor de ondernemerszin van de club en het had het Zwaluw minder vrijwilligersuren en geld gekost. En dit laatste geldt ook voor de gemeente. Door te kiezen voor rekenen in plaats van vaart maken, worden er minder dromen verwezenlijkt van Zwaluw voor meer geld en daarmee bewijzen we als raad de gemeenschap geen dienst.

Interessant om eens te onderzoeken of het kan helpen om aan de voorkant aan verwachtingenmanagement te doen. Dat in dit geval de gemeenten en Zwaluw vooraf de verwachtingen over het eindresultaat hadden afgestemd. Dat had geholpen om er als gemeente en vereniging makkelijker en sneller uit te komen. Nu stonden gemeente en club te vaak als kemphanen tegen over elkaar. Dit zou zomaar een mooi onderwerp voor een rekenkameronderzoek kunnen zijn.

Gemeente geeft bankgarantie van maximaal 1 miljoen euro

Nieuw in de financiering is dat de gemeente een bankgarantie heeft afgegeven aan Zwaluw. Een dergelijke constructie werd de afgelopen jaren afgehouden. Verschillende clubs vroegen erom, maar kregen nul op het rekest, omdat het geen gemeentelijk beleid zou zijn. Hier is nu van afgeweken onder de noemer ‘maatwerk’. “Je kunt dit wel maatwerk noemen, maar als je zonder kaders van de gemeenteraad een bankgarantie van 1 miljoen euro afgeeft, dreigt maatwerk willekeur te worden, zeker als het college stelt dat deze constructie maar voor één keer wordt toegepast. D66 ziet juist ook voor andere verenigen mogelijkheden om te gaan werken met een bankgarantie. Als voorbeeld werd MOP genoemd die al jaren bezig is met een blaashal, zodat op het complex ook in december, januari en februari zaalhockey gespeeld kan worden. Deze maanden ligt het normale hockey stil en moet voor zaalhochey uitgeweken worden naar zalen in de wijde omtrek.

D66 en CDA: Bankgarantie ook mogelijkheid voor andere verenigingen

D66 en CDA kondigden aan een initiatiefvoorstel te gaan maken over kaders voor het geven van een bankgaranties voor Vughtse verenigingen, zodat de mogelijkheid in de toekomst onderdeel kan zijn van gemeentelijk beleid. Wethouder Van den Ven (sport en financiën) sloeg de plank volledig mis door meteen te reageren met de woorden dat het college hier geen behoefte aan heeft. Een opmerking als deze is zeer onbegrijpelijk, ongepast en misplaatst: onbegrijpelijk omdat je als gemeentebestuur juist blij moet zijn met een kader waarmeer je willekeur voorkomt, ongepast omdat er nog geen letter op papier staat en misplaatst omdat partijen die hun nek uitsteken voor een initiatiefvoorstel doorgaans lof krijgen voor hun inzet. Burgemeester Van de Mortel greep in en stelde dat het college uitkijkt naar het voorstel.

https://vught.d66.nl/2019/12/23/nieuwbouwplan-zwaluw-vfc-minder-voor-meer/

Blije bestuurs- en jeugdleden van Zwaluw VFC op het bordes van het raadhuis dat nu verbouwd wordt. (Foto: website Zwaluw VFC)

Zie ook: – Tóch totale renovatie van hele accommodatie Zwaluw VFC (27-6-2019) – Nieuwbouwplan Zwaluw VFC verdient nadere uitwerking (30-11-2018) – Opiniestuk over gang van zaken Zwaluw: Plaatsvervangende schaamte (18-12-2018)

The post Nieuwbouwplan Zwaluw VFC: minder voor meer appeared first on D66 Vught.

Vught snakt meer dan ooit naar een rekenkamer

D66 D66 VVD PvdA Vught 18-11-2019 16:01

Vught snakt meer dan ooit naar een rekenkamer. Er is te veel onrust, te veel onduidelijk en te weinig transparantie. Dat maakt dat D66 wel tien onderwerpen zou kunnen bedenken waarover een rekenkamer zou kunnen adviseren. Dat stelde D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens bij de laatste raadsvergadering, waarin de SP opnieuw een voorstel indiende om de rekenkamer nieuw leven in te blazen. Gemeentebelangen en VVD hielden dit wederom tegen.

D66 wil de rekenkamer terug omdat de raad zich nu tekort doet. Een onafhankelijke rekenkamer kan onderzoek laten doen, kan het functioneren van de raad versterken en bijdragen aan het vertrouwen van de burgers in de gemeenteraad. Dat is momenteel geen overbodige luxe. Een raad die zijn rol serieus neemt, wil een rekenkamer hebben die voor de raad en de inwoners in beeld kan brengen hoe zaken in de gemeente worden uitgevoerd. Een rekenkamer rekent dus niet per se zaken uit, maar kan ook inzicht geven over hoe besluitvorming heeft plaatsgevonden. Volgens D66 is er niets mis mee om een onafhankelijke club mensen bepaalde beleidsgebieden af en toe te laten toetsen op doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid. Een rekenkamer heeft nu keuze uit een heleboel nuttige onderwerpen die nader uitgezocht zouden kunnen worden.

Groeiende onvrede in Vught

Volgens D66 is de groeiende ontevredenheid in Vught en Cromvoirt niet weg te zetten als een landelijke trend. Het verzet is ook nog nooit zo groot geweest. Schellekens: “Wij begrijpen het verzet: er is te weinig transparantie en uitleg bij bepaalde besluiten, mensen worden niet meegenomen en komen voor voldongen feiten te staan. En zoals laatst bij de discussie over de Jagersboschlaan door het college gesteld werd: ‘we zijn het gewoon niet eens met de aanwonenden, dus tot ziens in de rechtbank’. Dat is echt te makkelijk.” Wijken worden in dit dossier tegen elkaar uitgespeeld. Verschillende mensen zitten in dit dossier in hun eigen waarheid en doen uitspraken die niet stroken met de feiten, zoals in de laatste raadsvergadering waarin de fractievoorzitter van Gemeentebelangen daar zelfs zijn excuses voor moest aanbieden. Ook het college kan hier geen helderheid geven. Een rekenkameronderzoek kan in zo’n geval wel duidelijkheid verschaffen. Goed voor de gemeenteraad, het college, maar vooral de betrokkenen.

Onderwerpen liggen voor rekenkamer voor het oprapen

De rekenkamer in Vught is al een tijdje slapend. Er is geen budget en VVD-fractievoorzitter Mark du Maine is het enige lid. Dat is op dit moment niet onwettig, maar door nieuwe regels van het ministerie van Binnenlandse Zaken mag deze constructie binnenkort niet meer. Vught moet dan wel. In het verleden was D66 niet altijd gelukkig met de Vughtse rekenkamer. Dat had vooral te maken met de partijdigheid ervan; de voormalige rekenkamer bestond alleen uit mensen met een PvdA-achtergrond. Alleen PvdA-GL vond dat destijds geen probleem.

Zie ook: – Coalitie zoekt nieuwe redenen om opening Jagersboschlaan te rechtvaardigen (16-10-2019) – Vught betaalt te veel voor fietsveilige route naar Den Bosch (4-8-2019) – D66 tegen komst én voorfinanciering Misha de Vries school (24-7-2019) – Motie van wantrouwen ingediend wegens prijsverhogingen ‘Lunet5’ (8-6-2019) – D66 wil opheldering over veel duurdere woningen op plek zaal Schoonveld (2-5-2019) – Vught gaat nat op de Omgevingswet (24-4-2019) – Megalomane bouwplannen bij Roucouleur van tafel (16-4-2019) – D66 staat pal achter de bezwaren van omwonenden van nieuwe beweegzaal (4-3-2019) – Geen duidelijkheid maar rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019) – D66 wil opheldering over woningtoewijzing Isabellaveld (6-2-2019) – Ozb wordt toch niet bevroren, maar stijgt met bijna 2 procent (17-12-2018) – Wethouder volledig regie kwijt bij bouwproject Vught-zuid; D66 zegt vertrouwen op (10-11-2019) – Realiseren doorgang Petrustuin – De Heuvel nog steeds ‘op lijstje’ (12-9-2018)

The post Vught snakt meer dan ooit naar een rekenkamer appeared first on D66 Vught.

Zorgelijke begroting 2020 aangenomen met stevige opdracht aan het college

D66 D66 VVD CDA PvdA Vught 12-11-2019 18:05

De begroting 2020 in Vught is aangenomen. D66 stemde ermee in nadat een motie was aangenomen waarin het college de opdracht krijgt om de begroting voor de komende jaren gezonder te maken. Er zijn maar weinig gemeenten in Nederland die er zo slecht voor staan. Wethouder van de Ven was niet van plan om die positie te verbeteren en wilde door blijven gaan met investeren (lees: geld uitgeven), maar door de motie zal hij in het voorjaar van 2020 een rooskleuriger uitzicht op de begrotingen de komende jaren moeten leveren.

“Een begroting als deze is niet bepaald ‘vertrouwd en vernieuwd’, maar is een geheel ander financieel beleid dan we de afgelopen jaren hadden. De verschillende VVD en D66-wethouders op de post financiën worden duidelijk gemist”, stelde D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens. In 2017 werd nog gesproken over de gezondste meerjarenbegroting ooit. Nu geeft iedereen aan dat de ondergrens wel bereikt is. Alleen wethouder Van de Ven en zijn partij PvdA-GL ontkennen de benarde financiële positie van Vught. De zorgen van D66, VVD, CDA, SP en GB werden zelfs afgedaan als ‘paniekzaaierij’, omdat de meerjarenbegroting immers sluitend was, maar dat zegt natuurlijk helemaal niets.

Vught na elke vergadering een paar ton armer

Volgens Schellekens is het niet vreemd dat Vught er zo slecht voor staat. “Iedere raadsvergadering liggen er weer voorstellen die een hoop geld kosten en elke keer bij de naborrel is de gemeente weer een paar ton lichter. Dat kan niet zo doorgaan, besturen is kiezen uit schaarste, maar die schaarste wordt niet gezien. Via de krant wordt het ene na het andere nieuwe plan bekendgemaakt, waardoor de raad voor een voldongen feit komt te staan. Verschillende partijen vrezen al langer dat dit niet goed kan blijven gaan. Dat punt zijn we nu ook bereikt. Van de gezondste begroting van de eeuw in 2 jaar naar de ongezondste, het kan hard gaan.”

Positie verslechterd door truc voor sluitende begroting

Om de begroting sluitend te maken heeft Vught ervoor gekozen om minder te gaan sparen voor de rijksinfra. Met deze truc waarmee de begroting wel sluitend wordt gemaakt, maar onze financiële positie nog verder verslechtert, werd voorkomen dat er keuzes gemaakt moeten worden. Schellekens: “Maar hoe langt kun je dit nog volhouden? Een schuldpositie boven de 150 procent en een solvabiliteit onder de 20 procent zijn zo alarmerend, dat de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) voor deze getallen zelfs geen benaming hebben.”

Eerder meer sparen dan minder

De greep uit de spaarpot van rijksinfra is bovendien tegen de afspraken met de raad in. Waarom heeft de raad anders eerder bepaald dat dit bedrag nodig is. Het college ontkent ook niet dat de spaarpot volledig gevuld moet worden. En je houden aan de afspraken om die spaarpot te vullen, vindt D66 geen overbodige luxe. Iedereen verwacht dat de bouwkosten alleen maar verder zullen stijgen. Dat verwacht het college ook, want de nieuwbouw van het Zuiderbos gaat om die reden voorlopig niet door. De school kost immers 14 miljoen, maar er is maar 8 miljoen gereserveerd. Hoe kun je dan uit je spaarpot geld halen? Er moet eerder geld bij.

D66 wil terug naar de ondergrens die de VNG adviseert, dus een schuldpositie maximaal 130 procent (in plaats van 150 procent) en een solvabiliteit minimaal 20 procent (in plaats van 14 procent). Bij die ondergrens is de financiële positie nog steeds zorgelijk en zeker niet rooskleurig, maar mocht zich iets voorden, heeft Vught nog wat vet op de botten. D66 en VVD hadden daarom een motie opgesteld met de oproep aan het college om de stijgende (schuldquote) en dalende (solvabiliteit) lijnen te keren. Ook SP en GB steunden de oproep. Gelukkig stemde de hele raad voor de motie en is dat de start om de trend om te buigen en de komende jaren uit de rode zone te komen.

College moet aan de bak

“Wij willen niet alles vooruitschuiven, dus college aan de bak”, was de oproep van Schellekens. “Het lijkt ons bovendien wel zo fair richting Helvoirt. De afgelopen jaren werd daar regelmatig in de gemeenteraad gezegd dat Vught financieel aan de grond zat. De getallen bewezen dat dat niet zo was, nu helaas wel.”

 

 

The post Zorgelijke begroting 2020 aangenomen met stevige opdracht aan het college appeared first on D66 Vught.

Coalitie zoekt nieuwe redenen om opening Jagersboschlaan te rechtvaardigen

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 16-10-2019 13:45

De coalitie van Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD zoekt naarstig naar nieuwe redenen om de Jagersboschlaan te verharden en open te stellen voor autoverkeer. Nu alle eerder aangedragen argumenten verdwenen zijn, gaan de drie partijen afzonderlijk van elkaar redenen bedenken om verharding en openstelling van de weg te rechtvaardigen. Dat bleek tijdens de laatste gemeenteraadsvergadering, waar D66, SP en CDA de omstreden openstelling van de weg agendeerden met een motie.

Voor de openstelling moeten we even terug in de tijd. In 2013 is de zogeheten Structuurvisie vastgesteld, waarin de openstelling een van de drie opties is voor de ontsluiting van het verkeer. De andere opties zijn ‘het doortrekken van een parallelweg langs de N65’ en ‘het gebruik maken van de bestaande (ring)infrastructuur’. Drie denkbare opties in een visie, niet meer niet minder, zeker geen keuze of besluit. Van openstelling kan pas sprake zijn als het met onderzoek beargumenteerd is.

Openstelling blijkt niet nodig

Op 9 mei heeft het college na veelvuldig aandringen van D66, op basis van de verkeerscijfers, de verkeerscirculatie na de aanpak van de N65 gepresenteerd. Daaruit bleek dat de huidige (ring)infrastructuur het verkeer aan kan. Volgens het college was de openstelling van de Jagersboschlaan daarvoor dan ook niet nodig. Toch zette het college de openstelling onverminderd door. Zo werd hiertoe onlangs het verkeersbesluit genomen.

D66 vindt dat op basis van de gepresenteerde gegevens de Jagerboschlaan niet open moet: – het onderliggende wegennet kan volgens het college zelf het verkeer aan; hiervoor is de openstelling en verharding van de Jagersboschlaan niet nodig – de Jagersboschlaan is voor de hulpdiensten nu al bruikbaar en dat kan eenvoudig tijdelijk worden aangepast tijdens de ombouw van de N65

Dit waren de belangrijkste redenen om de weg te verharden en open te stellen. Nu deze weggevallen zijn, kan niemand nog uitleggen waarom deze verharding en openstelling er toch moet komen. En dus gingen de coalitiepartijen zelf op zoek naar nieuwe argumenten, waar niemand eerder van gehoord had, de raad noch de omwonenden. Waar het eerst ging om het afwikkelen van het verkeer via de ringstructuur (die bijna af is) wordt er nu voor het eerst gesproken over het spreiden van het verkeer over het hele onderliggend wegennet.

Geen enkele twijfel of vragen bij Gemeentebelangen

Gemeentebelangen was er ‘op basis van de huidige gegevens’ van overtuigd dat de Jagersboschlaan open moest en vond het nodig om daarbij straten van Vught tegen elkaar uit te spelen. Volgens Siebren van der Zee moet de weg open voor de verkeersontlasting op de Theresialaan en de Van Voorst tot Voorststraat. Dit op basis van gesprekken met inwoners, want een cijfermatige onderbouwing is er niet. Verder moeten de omwonenden van de Jagersboschlaan niet zo moeilijk doen, redeneerde GB, omdat de weg 40 jaar geleden ook open was en omdat de buurt en de gemeente het toch niet eens worden. De buurt zou zelfs blij moeten zijn met de college besluiten, voordat alle onderzoeken zijn uitgevoerd, hiermee komt het college tegemoet aan de wens aan verschillende buurtbewoners om eindelijk formeel bezwaar te kunnen maken tegen het plan, aldus Gemeentelangen.

VVD vertrouwt het college

De VVD verlangde geen onderbouwing bij de openstelling van de Jagersboschlaan en maakte er weinig woorden aan vuil. De partij vindt het jammer voor de omwonenden, maar ze zijn gehoord en dan houdt het wel op. Volgens Nathalie Pullens krijgt de verdieping van de N65 niet het rapportcijfer 10 vanwege de openstelling, maar een 8 of een 9. Verder gaf de VVD aan het college te vertrouwen.

PvdA-GroenLinks speelt de veiligheidskaart

Bij PvdA-GroenLinks is al een tijdje twijfel over de openstelling, maar daar was in het debat weinig van te merken. De partij twijfelde daar geen seconde aan de intenties van het college. Voor PvdA-GroenLinks is het het college te doen om de bereikbaarheid van de hulpdiensten. Hoewel de hulpdiensten er aantoonbaar ook tijdens de ombouw op verschillende manieren kunnen komen, zelfs over de Jagersboschlaan, bleef die bereikbaarheid voor de partij het belangrijkste. Er was geen enkel kritisch woord naar GB, VVD of wethouder Van de Ven (PvdA-GroenLinks) die de openstelling heel anders benaderden: de Jagersboschlaan gewoon open, of het nu wel of niet nodig is voor de hebben hulpdiensten. Ook waren zij in afwachting van de onderbouwing op basis van verkeerscijfers, die zijn er toch echt al sinds 9 mei jl.

D66 wil besluitvorming op basis van feiten

D66 is helder: de noodzaak om de Jagersboschlaan te verharden en open te stellen voor verkeer is niet aangetoond. Sterker nog, met de verkeerscijfers werd het tegendeel aangetoond. Ook het verhaal van de bereikbaarheid van de hulpdiensten is boterzacht; nergens blijkt dat die vraag er is. D66 begrijpt dan ook heel goed de ergernis van de omwonenden. “Je kunt het eens of oneens zijn over een bepaald besluit, maar het is niet te verkroppen dat er een besluit genomen wordt dat op niet onderbouwd wordt door het college”, aldus Dianne Schellekens. “Het lijkt er nu op dat we nieuwe onderzoeken gaan doen over de effecten van de openstelling en wat dat doet met andere verkeersstromen in Vught. Wij willen geen doelredenering. Op meerdere plekken in Vught zijn knelpunten. Kom dan met een totaalplan over mogelijkheden om die knelpunten aan te pakken en stop met de focus op de openstelling van een weg.”

Meer vragen dan antwoorden

Het debat in de gemeenteraad riep veel vragen op. Vooral de tegenstrijdige verhalen van wethouder Van Woesik in februari en wethouder van de Ven (nu) deed veel wenkbrauwen fronsen. D66 zal dan ook opnieuw vragen indienen. “Vught snakt naar transparantie. Zo ga je niet met inwoners om”, aldus Schellekens.

Zie ook: – de ingediende motie (10-10-2020) – Radioprogramma Blikveld van Novo3 waarin vanaf 25 minuut 30 een gesprek is met D66-raadslid Fons Potters en GB-raadslid Siebren van der Zee (12-10-2019) – D66 en CDA scharen zich achter actie ‘Wij willen die vent-weg’ (20-9-2019) – Duidelijkheid over de effecten in Vught door aanpak N65 (15-5-2019) – Viewer met alle verkeersstromen per straat (9 mei 2019) – Stukken uit de informatieavond over verkeerscirculatie (9-5-2019) – Geen duidelijkheid maar een rookgordijn, fabels en verzinsels rondom besluitvorming N65 (2-3-2019)

 

The post Coalitie zoekt nieuwe redenen om opening Jagersboschlaan te rechtvaardigen appeared first on D66 Vught.

Grote zorgen D66 om begrotingstekort in Vught

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Vught 08-08-2019 13:28

Na jarenlang gezond financieel beleid, ook in de jaren waarin het economisch wat minder ging, stevent Vught af op een enorm begrotingstekort. Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD kozen voor een tekort van 1,5 miljoen in 2020, maar dat werd gedekt door een overschot in 2021, 2022 en 2023. De cijfers vallen echter fors tegen en er is helemaal geen overschot. Vught duikt dus diep in de rode cijfers. Een zorgwekkende situatie, ook omdat de coalitie afstapt van een sluitende begroting voor het aankomende jaar en ervoor kiest om de rekening door te schuiven naar de toekomst.

Een gemeente mag kiezen: of je maakt een sluitende begroting voor het komende jaar of je maakt een sluitende begroting over vier jaar. Kies je voor dat laatste, kun je bijvoorbeeld het aankomende jaar voor een tekort kiezen, maar dat wordt dan weer gedekt met overschotten in de jaren erna. Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD kozen daarvoor. De afgelopen jaren, waarin VVD en D66 de wethouder financiën leverden, werd daar juist niet voor gekozen, omdat je enerzijds over je graf heen regeert en anderzijds de jaren erna zeer onzeker zijn. En dat laatste bleek nu het geval te zijn. De bijdrage vanuit het rijk voor de jaren 2020-2023 zijn veel lager dan gedacht. Daardoor wordt het tekort voor 2020 geen 1,5 miljoen euro maar 1,7 miljoen euro, maar veel erger nog: de overschotten die dat bedrag moesten dekken in 2021, 2022 en 2023 zijn ook veranderd in tekorten. Deze onzekerheid is ook precies de reden waarom D66 liever kiest voor een sluitende begroting voor het volgende jaar.

College aanvankelijk laconiek over forse tekorten

In de commissievergadering waren er meer fracties die hun zorg uitten bij de behandeling van de kadernota 2020-2023. In de kadenota staan alle plannen, waar het college weer een begroting van gaat maken, die eind van het jaar behandeld wordt. Ondanks het forse tekort zei wethouder Van de Ven (PvdA-GroenLinks) dat de commissie zich niet zoveel zorgen moet maken en dat in september de vooruitzichten van de bijdrage van de rijksoverheid misschien vanzelf wel beter zijn. En als de raad zo graag een sluitende begroting wilde, dan moest de raad maar aangeven waar er bezuinigd zou kunnen worden. “Het mag dan zo zijn dat het college geen knikkende knieën krijgt van de financiële situatie, de fractie van D66 krijgt dat wel van deze laconieke houding van de wethouder”, aldus fractievoorzitter Dianne Schellekens.

De schuld bij het rijk leggen lost niets op

Want wat is de situatie. In heel Nederland worstelen gemeenten met het tekort op het sociale domein. De uitgaven voor WMO en Jeugdzorg zijn fors hoger dan de vergoeding uit het gemeentefonds. We laten in Vught inwoners niet de kou staan en passen het bij uit de eigen middelen. Dit is de huidige realiteit en daarom is het voor D66 is onverantwoord om een kadernota met een tekort voor te leggen. De schuld bij het rijk leggen lost namelijk het tekort niet op. “We hadden meer daadkracht verwacht van het college zelf en niet dat de bal om bezuinigingen aan te geven direct naar de raad wordt gespeeld”, aldus Schellekens. “Niet fraai wat ons betreft.”

College leeft op te grote voet

“Een kadernota neerleggen met een groot tekort is leven op te grote voet. Ook D66 wil dat niet alles in Vught stil komt te staan door alles wat nog op ons afkomt in de komende jaren met PHS en N65”, aldus Schellekens. “En een gemeente die niet goed zorgt voor degene die dat niet, of even niet, zelf kan is geen knip voor zijn neus waard. Daarom zijn wij een grote voorstander van een ombuigingsdocument waarbij wat ons betreft het college haar huiswerk overdoet. Een document waarin het college duidelijk maakt wat de mogelijkheden zijn om bij te sturen, heilige huisjes niet schuwt, wensen schrapt of in de tijd vooruit schuift. Maak alle mogelijke keuzes inzichtelijk, maak als college duidelijk wat u de juiste selectie vindt en legt dit alles voor aan de raad.”

Collegeplannen in de media zonder financiële en politieke dekking

Hierbij zal volgens D66 het college ook haar eigen heilige huisjes moeten meenemen. Allerlei plannen staan al breeduit in de media met de bedragen die het college daarvoor wil uittrekken, zoals voor Zwaluw VFC, een fietsbrug tussen Den Bosch en de Isabellakazerne, The Battle Axe en de fietsbruggen bij rotonde bij van der Valk. De artikelen eindigen altijd met: de raad moet er nog over besluiten. Hiermee worden bij inwoners hele grote verwachtingen gewekt. Of er wel geld voor is, wordt er namelijk niet bij gezegd. In sommige gevallen zijn er met betrokken partijen zelfs al overeenkomsten gesloten. Let wel, zonder de raad geïnformeerd of geconsulteerd te hebben of dit de gewenste richting is en -niet geheel onbelangrijk- of we het als gemeente wel kunnen betalen.

D66 loopt niet weg voor moeilijke keuzes

In de laatste raadsvergadering gaf D66 aan graag mee te willen denken over bezuinigingen, ook wel ‘ombuigingen’ genoemd. “Tégen bepaalde bezuinigingen zijn is niet moeilijk. Keuzes maken die soms pijnlijk zijn is een stuk lastiger, maar daar lopen we niet voor weg”, aldus Schellekens. “Vught is een topgemeente om in te wonen met een hoog voorzieningenniveau, mooie groene omgeving en een goede ligging. En bovenal door veel actieve inwoners van Vught, Cromvoirt en binnenkort ook Helvoirt. Vught is een gemeente om trots op te zijn, waar D66 trots op is. Het bewaken en behouden van die kwaliteit staat voor ons centraal bij het beoordelen van de keuzes die gemaakt moeten worden. We doen het immers voor al onze inwoners.”

Zorgen van de raad nu wel serieus genomen

In de raadsvergadering had de wethouder financiën zich gelukkig van zijn laconieke houding uit de commissievergadering ontdaan. Hij bedankte partijen als D66 die het lef hadden om juist aan te geven waar zij wél zouden willen bezuinigen. Ook werd toegezegd dat er een ombuigingsdocument komt. Dat geeft de raad handvatten om te kiezen of anders te kiezen. Ook werd toegezegd dat er in het najaar een sluitende begroting van het college ligt. Dat is volgens D66 ook de correcte route. Het kan niet zo zijn dat het college kiest voor een begroting die niet sluitend is en dat de gemeenteraad maar even moet bepalen hoe die sluitend gemaakt kan worden.

Deze kadernota is niet uit te voeren. In feite was hij ook voor geen enkele partij goed te keuren. De kadernota leidt tot meerdere niet sluitende begrotingen en dat mag niet. In dat geval keurt de provincie de begroting niet goed, met allerlei mogelijke vervelende gevolgen als onder toezicht komen te staan van dien. D66 stemde daarom niet voor of tegen de kadernota, maar nam hem ter kennisgeving aan. Ook het CDA en de SP deden dat.

Reacties? fractie@d66vught.nl

The post Grote zorgen D66 om begrotingstekort in Vught appeared first on D66 Vught.

Vught betaalt te veel voor fietsveilige route naar Den Bosch

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Vught 04-08-2019 14:06

D66 vindt de aanleg van twee fietsbruggen bij de voor fietsers levensgevaarlijke rotonde bij Van der Valk een zegen voor de fietsveiligheid. Het is een goede oplossing, alleen betaalt Vught hier veel te veel aan mee. Dat stelde D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens in de laatste raadsvergadering. “Eindelijk een oplossing en straks kunnen we zonder steile afdaling en beklimming veilig op de fiets naar Den Bosch en terug fietsen met uitzicht op het Bossche Broek. Het kost ons wel te hoofdprijs. We betalen fors mee aan de fietsbruggen, maar ook aan de aanleg van de turborotonde die louter een Bosch probleem oplost”, aldus Schellekens.

Er komen twee fietsbruggen. Een aan de kant van het spoor, een aan de kant van Van der Valk. Fietsers kunnen binnenkort dus gewoon rechtdoor fietsen, zonder hellingen en zonder automobilisten die ze nog omver kunnen rijden. Een prima oplossing, maar D66 blijft bij het standpunt dat Den Bosch de aanleg van de turborotonde (verdubbeling van het aantal rijstroken op de rotonde van en naar de stad) voor zijn rekening had moeten nemen. De rotonde heeft weliswaar twee Vughtse en twee Bossche aansluitingen, maar het verkeersprobleem doet zich alleen op de Bossche aansluitingen voor. De turborotonde is ook alleen in het belang van de verkeersstroom van en naar Den Bosch. Gemeentebelangen, PvdA-GroenLinks en VVD besloten eerder om daar 250.000 euro aan de turborotonde bij te dragen. D66 vindt dat de bijdrage van Vught aan de fietsbruggen al een forse: financieel én voor de doorstroming, omdat auto’s nooit meer voor fietsers hoeven te stoppen. Ook nog 250.000 euro meebetalen aan een turboronde is dan niet opportuun.

Geen standbeeld voor de wethouder

Schellekens noemde de behandeling van het voorstel voor de fietsbruggen in de commissie een wanvertoning, omdat de verantwoordelijk wethouder zichzelf op de borst klopte met het resultaat. Dat was vooral zo misplaatst omdat Vught en Den Bosch 700.000 euro rijkssubsidie misliepen doordat er niet doorgepakt werd. Wethouder Van de Ven noemde het mislopen van de 7 ton ‘een zegen’ voor de oplossing. D66 was eerder onthutst door het mislopen van de subsidie. Ook de coalitiepartijen bleken niet gecharmeerd van de zelfgenoegzaamheid en opperden cynisch om een standbeeld van wethouder Van de Ven op te richten.

D66 is tevreden met de uiteindelijke oplossing met twee fietsbruggen, maar tegen een te hoge prijs en veel te laat. “We hebben nog veel meer te doen en dan vooral op ons eigen wegennet”, aldus Schellekens. “Daarom steekt de hoge prijs die we moeten betalen voor deze oplossing. Want ook hier geldt: kunnen we ons deze bijdrage wel veroorloven? Wat ons betreft gaat een overschot op dit project zeker niet naar een beeld van een zich op de borst kloppende wethouder, maar direct naar het oplossen van het forse begrotingstekort.”

Zie ook: – Raad Vught wil maatregelen bij levensgevaarlijke rotonde na mislopen van subsidie (1-2-2019)

Reacties? fractie@d66vught.nl

The post Vught betaalt te veel voor fietsveilige route naar Den Bosch appeared first on D66 Vught.

Tóch totale renovatie van hele accommodatie Zwaluw VFC

D66 D66 VVD PvdA Vught 27-06-2019 16:26

Goed nieuws voor Zwaluw VFC. Het ziet ernaar uit dat er nu tóch een totaalplan komt voor de vernieuwing van de hele accommodatie van de voetbalclub. D66 steunde vorig jaar als enige partij die vurige wens van Zwaluw. Het college gaat daar alsnog gehoor aan geven. Er komen dus niet alleen nieuwe kleedkamers, wat de coalitie van GB, VVD en PvdA-GL een half jaar geleden wel genoeg vond, maar gelijktijdig wordt de hele accommodatie dus alsnog klaar gemaakt voor de toekomst.

De wens voor nieuwe accommodatie is er al lang. De kleedkamers zijn niet meer van deze tijd en zeer energieonvriendelijk, omdat iedere kleedkamer een deur naar buiten heeft. Ook zijn er te weinig kleedkamers. Dat komt door de groei van de club, mede door het vrouwenvoetbal dat nu zo’n enorme vlucht neemt. De gemeente had aangegeven nieuwe kleedkamers te willen betalen, omdat de huidige kleedkamers ook van de gemeente zijn. Zwaluw VFC zou op zijn beurt zorgen voor de vernieuwing van de kantine en andere ruimtes.

Bestuur Zwaluw blij met overeenkomst

Voorzitter Jacco de Koning van Zwaluw VFC : “Ik ben heel blij met het convenant dat we vandaag tekenen met de gemeente. Mijn 88 jaar oude club hoopt haar 90 jarig te vieren in een nieuwe toekomstgerichte en energiezuinige accommodatie met misschien meer kleedkamers dan nu voorzien zijn. Nu eerst naar de tekentafel en in het voorjaar van 2020 aan de slag met de aanbesteding.” Fractievoorzitter Dianne Schellekens vult aan: “Ook ik ben heel blij dat Zwaluw VFC eindelijk vooruit kan en wat mooi is dat de gemeente garant staat voor lening die Zwaluw VFC nodig heeft om haar plannen te realiseren. Ik word graag geïnformeerd over de ontwikkelingen en namens de fractie wens ik Zwaluw VFC veel succes met de verdere uitwerking.”

Coalitie schoot zonder onderbouwing totaalplan af

Zwaluw had hiervoor een jaar geleden een plan gemaakt. Te vaag, te groot en niet goed onderbouwd, gaf de gemeenteraad toen aan. Na de presentatie gaf de gemeenteraad de opdracht om met een nieuw plan te komen. Dat werd een half jaar geleden gepresenteerd. Het zou de gemeente 1,5 miljoen euro kosten, de rest zou Zwaluw voor zijn rekening nemen. Een prima deal dus. Maar tot verbijstering van D66 en Zwaluw VFC stelde de coalitie dat het te duur was. Anderhalf miljoen euro was echt veel te veel, stelden met name Gemeentebelangen en VVD. Alleen nieuwe kleedkamers zouden voldoende zijn.

D66: neem Zwaluw serieus

Zo gaan we niet met onze verenigingen om, stelde Dianne Schellekens. We vragen Zwaluw om een totaalplan te maken en de hele gemeenteraad met uitzondering van D66 schiet het meteen af, zonder enige onderbouwing. Waarom hebben we het dan gevraagd aan Zwaluw? Als met een gemeentelijke bijdrage van 1,5 miljoen euro er een totaal nieuw, duurzaam, toekomstbestendig complex zou verrijzen, moeten we dat doen en in ieder geval serieus onderzoeken. De hele gang van zaken leidde ook tot ergernis bij veel leden van Zwaluw. D66-raadslid Gemma Wiegant, toen nog maar net in de gemeenteraad, wijdde er nog een opiniestuk aan, getiteld ‘plaatsvervangende schaamte’.

Nieuwe kleedkamers duurder dan totale renovatie

Daarna is de gemeente gaan kijken wat nou nieuwe kleedkamers gaan kosten. Wat blijkt: 1,7 miljoen, dus meer dan Zwaluw vroeg aan eigen bijdrage van de gemeente. Terecht dat het college dan ook de wens van D66 weer opgepakt heeft om het integraal aan te pakken. Je zou als gemeente wel gek zijn om alleen kleedkamers te bouwen die meer zouden kosten dan een volledige nieuwe accommodatie. Met meer betalen en minder krijgen hebben we met de beweegzaal achter basisschool De Springplank voorlopig genoeg slechte ervaringen gehad.

Vertraging kost de gemeente wel 2 ton

D66 is blij met deze voortgang en kijkt uit naar de verdere uitwerking. De aanloop naar het totaalplan was slecht voor de gemeente en de manier waarop we met onze verenigingen omgaan, maar goed dat college en Zwaluw nu toch weer op een lijn zitten. Als Zwaluw meteen serieus genomen was, had het de gemeente 200.000 euro gescheeld. Immers, er werd 1,5 miljoen gevraagd, maar nu spreken we al over 1,7 miljoen euro

Zie ook: – Nieuwbouwplan Zwaluw VFC verdient nadere uitwerking (30-11-2018) – Opiniestuk over gang van zaken Zwaluw: Plaatsvervangende schaamte (18-12-2018)

The post Tóch totale renovatie van hele accommodatie Zwaluw VFC appeared first on D66 Vught.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.