Nieuws van politieke partijen in Vught inzichtelijk

2 documenten

Helvoirtenaren denken bij samenvoeging met Vught vooral in kansen en dromen

D66 D66 Vught 02-10-2019 19:58

Een station in Helvoirt, een oplossing voor de harmonie, meer verbinding tussen verenigingen en een veilige oplossing voor de N65. Het zijn zomaar wat zaken die leven in Helvoirt waarvan de inwoners wat vinden. Op de activiteitenmarkt ‘Helvoirt Leeft’ kwamen leden van D66 Vught-Helvoirt niet zozeer om te vertellen over de actieve D66-afdeling, maar ging juist het gesprek aan met de inwoners van Helvoirt zelf.

Bij de D66-kraam konden bezoekers van de activiteitenmarkt met het oog op de samenvoeging van Helvoirt met Vught  papiertjes plakken bij de categorieën ‘kansen voor Helvoirt’, ‘dromen van Helvoirt’ en ‘twijfels van Helvoirt’. Inwoners van Helvoirt dachten vooral in kansen en dromen, want de laatste categorie had duidelijk de minste papiertjes. Maar wat iedereen wenst: behoud van de eigenheid van Helvoirt.

Over het behoud van de eigenheid van het dorp is weinig twijfel. Integendeel zelfs, want in de categorie ‘kansen voor Helvoirt’ wordt de eigenheid vaker genoemd dan in de categorie ‘twijfels van Helvoirt’. Ook uit de vele gesprekken met mensen bleek dat veel inwoners daar wel positief over zijn. Velen refereren naar Cromvoirt, waar de samenvoeging met Vught ook goed gekomen is, al hebben we het dan wel over bijna 87 jaar geleden.

Kansen voor Helvoirt

Verreweg de meeste ‘post-it’-papiertjes werden geplakt bij de categorie ‘kansen voor Helvoirt’. Helvoirt is trots op zijn verenigingsleven, ondernemerschap én eigen initiatieven (zoals het delen van elektrische auto’s). Hier zou op sommige vlakken nieuwe samenwerkingen kunnen ontstaan of Helvoirtse initiatieven kunnen een voorbeeld kunnen zijn voor Vught. De andere kant op zouden Vughtse voorzieningen en activiteiten meer dan welkom zijn in Helvoirt, zoals cursussen van Anders Bezig Zijn. Ook op het gebied van bewegen, sporten, fietsverbindingen, groenstructuren en onderwijs zien inwoners van Helvoirt kansen. Meer kwaliteit van gemeentelijk apparaat en minder bureaucratie met carnaval werd ook genoemd als kans door de samenvoeging.

Dromen van Helvoirt

Helvoirt durfde ook te dromen. Deze categorie met wensen is niet 1 2 3 te realiseren, maar de redenering van D66 was dat als je niet weet wat de dromen zijn, je ze ook nooit kunt realiseren. Verreweg het meest werd een eigen station genoemd, maar ook een ondertunneling van de N65. Andere dromen zijn een periode van meer bestuurskracht voor Helvoirt en meer kledingwinkels. Ook in deze categorie werd de eigenheid genoemd: Helvoirtenaren dromen dat het dorp blijft zoals het is, maar het verwezenlijken van die droom ligt uiteraard vooral in Helvoirt zelf.

Twijfels van Helvoirt

De categorie ‘twijfels van Helvoirt’ was een beetje de categorie ‘eerst zien, dan geloven’. Juist in deze categorie werden de minste papiertjes geplakt. Bijna de helft van de papiertjes ging over de N65, waarvan de meeste twijfelen over het nut van de oplossing in Helvoirt. Andere mensen waren juist bang dat door het uitstel afstel komt en vinden dat het allemaal te lang duurt voordat er begonnen wordt. Twee passanten moeten nog maar zien of het wat wordt met die samenvoeging. Een schreef op dat Helvoirt de spoorplannen van Vught moet gaan betalen en een ander was liever met de hele huidige gemeente Haaren bij Oisterwijk gevoegd.  Ook zijn er twijfels of Helvoirt na de samenvoeging nog wel terecht kan op de huidige milieustraat in Haaren. Terechte twijfels overigens, want er zal nog moeten blijken of de milieustraat daar open blijft, want daar gaat de nieuwe gemeente Oisterwijk over.

U vraagt, wij draaien

Voor de mensen van D66 Vught-Helvoirt was het erg interessant om te horen wat er zoals leeft. Er waren uiteraard nog veel meer dromen, twijfels en kansen opgeschreven, maar dit was een korte bloemlezing. De opmerkingen worden meegenomen in het proces van het maken van het nieuwe verkiezingsprogramma, maar om meer de diepte in te gaan op bepaalde onderwerpen, zal D66 nog aparte bijeenkomsten houden. “Het is niet ‘u vraagt wij draaien’, maar het helpt ons weer verder op weg”, aldus fractievoorzitter Dianne Schellekens van D66 Vught. “Veel zaken kenden we al, omdat we al sinds 2015 actief in Helvoirt bezig zijn.”

Volgens Fons Potters, raadslid van D66 Vught, gaat het ook om de manier waarop je de zaken benadert. “Neem nou een station in Helvoirt. Dat is op papier kansloos. Maar toch zien we dat als kansrijk als je het koppelt aan de spoorverdieping in Vught, waardoor de N65 meer dan een half jaar dicht gaat. Verder is het verstandig om de hele ombouw van de N65 en de actuele stikstofproblematiek eraan te koppelen. Hoe meer mensen van auto naar trein kunnen, hoe kansrijker een station wordt.”

https://vught.d66.nl/2019/10/02/helvoirtenaren-denken-bij-samenvoeging-met-vught-vooral-in-kansen-en-dromen/https://vught.d66.nl/2019/10/02/helvoirtenaren-denken-bij-samenvoeging-met-vught-vooral-in-kansen-en-dromen/https://vught.d66.nl/2019/10/02/helvoirtenaren-denken-bij-samenvoeging-met-vught-vooral-in-kansen-en-dromen/https://vught.d66.nl/2019/10/02/helvoirtenaren-denken-bij-samenvoeging-met-vught-vooral-in-kansen-en-dromen/https://vught.d66.nl/2019/10/02/helvoirtenaren-denken-bij-samenvoeging-met-vught-vooral-in-kansen-en-dromen/

Eerdere berichten en artikelen over Helvoirt: – Helvoirtse politieke partij Progressief’96 zoekt samenwerking op met D66 Vught (10-9-2019) – D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord (20-6-2018) – Themabijeenkomst: Helvoirt 100% bij Vught (18-3-2018) – D66: Helvoirt van harte welkom bij Vught, net als deel van Esch (14-2-2018) – Afdeling D66 Vught uitgebreid met Helvoirt (22-10-2017) – Behoud voorzieningen en eigenheid belangrijkste voor inwoners van Helvoirt bij samenvoeging met Vught (25-11-2015) – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) – Helvoirt en Vught samenvoegen? D66 Vught peilt de meningen in Helvoirt (6-10-2014)

https://vught.d66.nl/2019/10/02/helvoirtenaren-denken-bij-samenvoeging-met-vught-vooral-in-kansen-en-dromen/

 

The post Helvoirtenaren denken bij samenvoeging met Vught vooral in kansen en dromen appeared first on D66 Vught.

D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 20-06-2018 09:50

De nieuwe coalitie van GB, PvdA-GL en VVD zet het beleid van de afgelopen jaren voort, maar doet dat in een lagere versnelling. Verder ontbreekt er een visie op Vught en nog veel erger: een visie op Helvoirt, dat over 2,5 jaar samengaat met Vught. Het coalitieakkoord is dan ook niet veel meer dan een puntenplan. Dat betoogde D66-fractievoorzitter bij de behandeling van het bestuursakkoord ‘Vertrouwd en vernieuwd’. De vernieuwing is ver te zoeken. Of die vernieuwing zou moeten slaan op de samenstelling van het college.”

Schellekens begon haar inbreng met het feliciteren van GB, PvdA-GL en VVD met het bereikte akkoord. “Het duurde lang, maar dat begrepen we wel. Immers, wie de afgelopen jaren de politieke debatten in Vught een beetje volgde, zal dit niet de meest voor de hand liggende combinatie vinden. Zo afwijzend en tegenstribbelend als Jesse Klaver van GroenLinks er landelijk in zat, dat hij niet mee wilde doen in een op basis van de verkiezingen logische coalitie met VVD, CDA en D66, zo gretig was PvdA-GL hier om in Vught in het college te komen. En dat doel is behaald en dat verdient een felicitatie. Maar voor welke prijs? En wat heeft Vught hier aan?”

Grote misser: geen visie op Helvoirt

Dat het een lange weg was naar dit bestuursakkoord, is duidelijk terug te lezen. D66 mist een verhaal, een gedeelde visie, waar wil deze coalitie naartoe en wat voor gemeente moet Vught zijn? Waar vinden we woorden als ‘ambitie’ en ‘kwaliteit’ terug? Hier ligt eerder een puntenplan voor 2,5 jaar. Die kortere periode wordt zelfs als excuus gebruikt dat er geen visie op Vught hoeft te liggen. Zelfs een visie op de samenvoeging van Helvoirt en Vught ontbreekt. Dat is een misser vanjewelste, want die komt eraan.

Schellekens vroeg waarom de coalitie niet verder durft te kijken dan 2,5 jaar. “Dat is armoede. Normaal is een coalitie ook maar voor 4 jaar. Dat is net zo goed een korte periode, maar D66 vindt dat van iedere coalitie ook een doorkijkje naar de langere termijn verlangd mag worden.

Stenen lijken voor alles de oplossing, D66 mist het cement

Met dit puntenplan lijkt dit bestuursakkoord eerder op een experiment voor 2,5 jaar. Want waar is de visie op ouder worden in Vught? Wat bieden we jonge mensen? Hoe blijven we een topgemeente om in te wonen? Hoe houden we het leefbaar en gezond in Vught? Waar staat nog dat we inzetten op preventie? Hoe gaan we om met positieve gezondheid? Hoe krijgen we meer verbinding tussen bewoners onderling maar ook met het bestuur? Schellekens: “Het antwoord in dit akkoord luidt: stenen. Het gaat vooral over stenen. Stenen lijken voor alles de oplossing. Maar we missen het cement.”

Groot deel bestuursakkoord blijkt compleet overbodig

Een deel van het bestuursakkoord is letterlijk ‘vertrouwd’. Zelfs zo vertrouwd, dat het over zaken en beleid gaat dat er al lang is: niets nieuws onder de zon, maar wel als zodanig gepresenteerd. Enkele voorbeelden: Provinciale subsidies voor groene schoolpleinen; zijn al binnengehaald. Hogere schermen langs het spoor bij Klein Brabant; is al anderhalf jaar terug besloten. Aanleg tunnel Wolfskamerweg en fietstunnel Loonsebaan naar voren halen; is allang in gang gezet. Samenwerking met andere gemeenten op goederenvervoer en de Bocht bij Meteren; loopt ook al. Communiceren over waterhuishouding en afkoppelen van regenwater; we doen het al jaren als gevolg van ons gescheiden rioolsysteem. Een quick scan voor de uitvoering van het verdrag voor mensen met een beperking; allang in gang gezet. Reëel begroten; doen we al jaren. Gratis zwemlessen voor minima; niets nieuws onder de zon. Milieueducatie op basisscholen; die samenwerking faciliteert de gemeente al vele jaren. “En zo kan ik nog wel even doorgaan”, aldus Schellekens. “Met het aannemen van dit akkoord is in een klap eenderde ervan al gerealiseerd, want dat is er al.”

Punten rechtstreeks uit programma D66 in akkoord

D66 dankte de nieuwe coalitie voor het rechtstreeks overnemen van enkele punten die alleen in het D66-programma stonden, zoals geen bezuinigingen op cultuur, het opstellen van een nieuwe cultuurnota en het maken van een energiebestemmingsplan waarmee inwoners kunnen zien wat ze op hun perceel aan duurzame maatregelen kunnen nemen.

Ook winst: PvdA-GL gedwongen om te stoppen met politiek bedrijven met rijksinfra

Complimenten waren er ook voor GB en VVD. In het akkoord staat dat de rijksinfra boven de politiek uitgetild moet worden. Door dit zo nadrukkelijk te noemen is PvdA-GL gedwongen om te stoppen met politiek bedrijven op een dossier waar je dat niet moet doen. Het is goed voor het algemeen belang van Vught dat hier nu een einde aan komt. Het gevaar is wel dat spoorbewoners het vertrouwen in de politiek volledig kwijtraken als ze zullen ondervinden dat geen enkele gemaakte verkiezingsbeloften van PvdA-GL ingewilligd gaan worden. D66 was verder tevreden over de woningbouwplannen, de toekomstplannen met De Speeldoos en de voortgang van het centrumplan Oost.

DePetrus wordt aan zijn lot overgelaten

Maar er was ook kritiek. In het puntenplan van de nieuwe coalitie mist D66 heel veel zaken. Wat te denken van DePetrus, net geopend en wereldnieuws, wordt nu niet eens genoemd. Schellekens: “Waarom niet? Omdat het steen-gedeelte nu klaar is? Hoe zit het dan met de beheersstichting, het energieverbruik, de doorgang van de tuin naar de Heuvel? Of is dat allemaal niet meer interessant en zoeken ze het maar uit? We maken onze jaarlijkse bijdrage over en ze regelen het maar? Dat kan een keuze zijn, maar het gevaar is dat we als gemeente over 2 jaar de rekening gepresenteerd krijgen.”

Elzenburg niet doorschuiven maar problemen nu oplossen

De toekomst van jeugd- en jongerencentrum Elzenburg staat er wel in, zij het zeer ondermaats. De coalitie kijkt het nog twee jaar aan. Maar in feite staat er dus dat de volgende coalitie dit kan oplossen. Dat vindt D66 onverstandig. D66 wil de gebruikers van het jongerencentrum niet langer laten zwemmen en wil dat het gebouw benut wordt voor Vught. “Dus niet blijven aanmodderen.”

Ook de jeugdzorg blijft een gemeentelijke zorg. De coalitie stelt als doel om meer middelen uit Den Haag te krijgen. “Maar is dat echt de enige oplossing? Anders organiseren, beter inkopen, daar moet op ingezet worden in plaats van maar elke keer extra geld vragen.”

Vught duurzaamste gemeente Brabant, maar voor hoe lang nog?

Duurzaamheid is voor D66 het meest bedroevende hoofdstuk in het bestuursakkoord. “We doen het allemaal een tandje minder de komende 2,5 jaar, terwijl in vrijwel alle gemeenten in ons land duurzaamheid de groene draad is in het bestuursakkoord”, aldus Schellekens. “Veel dingen staan er juist niet in, zodat Vught niet meer doet dan landelijk wordt opgelegd. Wij willen dat Vught groener en socialer wordt en financieel gezond blijft. Stilstand is achteruitgang en dat betreuren wij, want we zijn er zo trots op dat we de afgelopen jaren omhoog geklommen zijn naar de duurzaamste gemeente van Brabant. Dat zet deze coalitie op het spel.”

Het meest verrassende punt in het akkoord is dat de Hoevensestraat opnieuw als mogelijke bouwlocatie wordt opgevoerd. Een punt dat in geen enkel verkiezingsprogramma voor kwam. Dat plan zou de duurzaamste wijk van Nederland moeten worden. “Maar in dit akkoord staat verder geen enkele ambitie voor gasloos en energieneutraal bouwen. Dat kan D66 niet rijmen.”

Vierde wethouder moet zich niet beperkten tot communicatie over alleen rijksinfra

Ook de komst van een vierde wethouder voor de communicatie met burgers rondom spoor en N65 bevreemdde ons. “Het woord projectwethouder viel de afgelopen maanden steeds. Maar bij een projectwethouder denken we aan iemand met ervaring op dat gebied, die weet hoe lijnen lopen, die contacten heeft in de provincie, Den Haag en met de bouwwereld.” Die taak is neergelegd bij de burgemeester. En daardoor kan de vierde wethouder zelf op basis van het bestuursakkoord helemaal niets voor bewoners betekenen. Er is geen portemonnee voor cadeautjes. En waar bewoners echt wat aan hebben, moet gehaald worden bij de provincie of in Den Haag.

De projectwethouder is ingegeven door ‘het gevoel van niet gehoord te worden’ bij spoorbewoners. Maar dat gevoel van niet gehoord worden of zelfs helemaal niet gehoord te worden is niet alleen een rijksinfra-probleem, maar speelt op veel andere plekken, zoals bij de ruimte voor ruimte-regeling in Vught-Zuid, de herontwikkeling van de bibliotheek, het centrumplan oost, de herinrichting van het Moleneindplein et cetera et cetera D66 vindt het dan ook veel zinniger is om deze vierde wethouder veel breder in te zetten voor inspraak, burgerparticipatie bij alle projecten. Deze persoon moet ervoor zorgen dat communicatie en vooral processen duidelijk zijn. Een motie om de de vierde wethouder in te zetten het proces en de communicatie bij alle projecten waar burgers gehoord en betrokken dienen te worden, en de portefeuille niet te verengen naar enkel luisteren naar bewoners langs spoor en N65, werd verworpen door GB, PvdA-GL en VVD.

D66 gaat 100% voor een nog mooiere gemeente

Uiteindelijk stemde D66 in met het bestuursakkoord, omdat er veel van het huidige beleid in staat waar D66 zelf verantwoordelijk voor is en nog steeds volledig achter staat. “Bovendien staan er verschillende goede punten in die rechtstreeks uit het programma van D66 komen”, aldus Schellekens. “Wel missen we in het akkoord een visie op Vught en vinden we de paragraaf groen, energie en klimaat beneden peil. Dat biedt ons de kans om met goede voorstellen te komen voor de kwaliteit, duurzaamheid, vitaliteit en cultuur van Vught, waarbij iedereen mee kan doen. Zo maken we Vught nóg mooier. Daar gaan we 100% voor.”

The post D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord appeared first on D66 Vught.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.