Nieuws van politieke partijen in Utrechtse Heuvelrug inzichtelijk

23 documenten

Wat zijn de effecten van de aanhoudende droogte op de Heuvelrug?

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 17-06-2020 13:01

D66 stelt tijdens de raadsvergadering van 11 juni 2020 hierover raadsvragen

Aanleiding in het kort Het was volop in het nieuws. Regio Utrecht gaat nu het 3e jaar in met een neerslag tekort, het KNMI geeft aan dat het binnenland structureel droger wordt en legt een directe relatie met klimaat verandering, landelijk worden er honderden miljoenen beschikbaar gesteld om de droogte te bestrijden, drinkwaterbedrijven slaan alarm over verslinden tuinzwembaden en er geldt nu een sproeiverbod in de Utrechtse Heuvelrug omdat het ons Nationaal Park bedreigt.

Daarnaast zien ook onze inwoners de effecten:

Zo gaf een mevrouw die hier al 40 jaar woont aan dat ze de sloot nog nooit zo laag heeft zien staan en een aantal sloten staan zelfs droog; Een boer heeft net gras en mais geplant en ziet dit nu verpieteren doordat die niet kan sproeien en vraagt zich af of landbouw in deze situatie volhoudbaar is op de Heuvelrug; De landgoedeigenaar is bang voor omvallende bomen daar het grondwater verder weg zakt en in een worst case scenario zelf spreekt over een volledige kaalslag; De MTB route Utrechtse Heuvelrug was meerdere weken gedeeltelijk afgesloten vanwege droogte en het afkavelende parcours

D66 deelt deze zorgen en heeft daarom  onderstaande raadsvragen gesteld.  (Blauw gearceerd verkorte antwoord van wethouder Gerrit Boonzaaijer)

 Samengevat. De gemeente is in de regio druk bezig met plannen en initiatieven. Het zou goed zijn als gemeente hier samen met waterschap en drinkwaterbedrijf meer over communiceert en de plannen, en belangrijker nog de uitvoering, ook intensiveert. Dit gezien de urgentie en toename van de droogte problematiek. De gevolgen van de droogte zijn nu al zichtbaar en dienen nader onderzocht te worden ook voor behoud van ons Nationaal park en volhoudbaarheid van de landbouw in de Utrechtse Heuvelrug.

 

Is de gemeente in gesprek met het waterschap en de provincie hierover?

 Ja, gemeente heeft (reguliere) gesprekken met waterschap en provincie ook in het kader van het nationaal park en de ‘blauwe agenda’.  Daarnaast  is de gemeente actief in de werkgroep klimaat adaptatie van de provincie.   

a) Maken wij een lange termijn plan voor de aanhoudende droogte?  

Ja dat zijn we zelf verplicht in het kader van Deltaprogramma ruimtelijke adaptatie. Gemeentes moeten voor 2050 hun grondgebied klimaatbestendig en water robuust te hebben ingericht. Die ambitie moeten we dan ook vast leggen en stellen daarom een regionale adaptatie strategie op. Deze wordt vervolgens uitgewerkt in een lokale adaptatie strategie samen met de inwoners.

b) Welke maatregelen kunnen we op korte termijn uitvoeren om water verbruik te verminderen en opslag / infiltratie te vergroten?

Om het watergebruik te verminderen heeft gemeente aantal acties lopen. Bijvoorbeeld:

het verminder van het water gebruik bij de gemeentelijke vijvers, de Heidetuin, Wildbaan, Damhertlaan en aantal landgoederen waar het waterpeil op kunstmatige manier op pijl wordt gehouden. Gemeente is in gesprek om deze gebieden klimaat adaptief in te richten. In komende periode willen we in het kader van de blauwe agenda de consequenties in beeld brengen en met partijen in gesprek gaan om te komen tot een duurzame oplossing. Dit doen we samen met de 2 waterschappen HDSR en Vallei & Veluwe. Terughoudend met watergebruik van openbaar groen (uitgezonderd nieuwe aanplant) Vergroten bewustzijn van onze inwoners

Wat betreft afkoppelen,  bergen en infiltreren van hemelwater lopen een aantal acties, zoals:

Nieuwe infiltratie voorziening in Amerongen Gesprekken met de terreinbeheerders in het bos om het water langer vast te houden Gesprek met Staatsbosbeheer, Utrechts landschap en ook met particulieren eigenaren (samen verenigd in het Utrechts particulier grondbezit)  Welke rol speelt de gemeente in de handhaving van het huidige sproeiverbod vanuit oppervlakte en grondwater? 

Waterschap Vallei & Veluwe geeft sinds 18 mei 2020 een sproei verbod vanuit het oppervlakte water, dit geldt (nog) niet voor het grondwater. Waterschap HDSR heeft nog geen sproeiverbod. De waterschappen zijn verantwoordelijk voor de handhaving. Het grondwater valt onder de provincie.

Welke rol speelt gemeente bij het stimuleren van het zuinig omgaan met het drinkater. En kunnen we wat doen tegen het stijgende drink watergebruik?

Er zijn gesprekken met drinkwaterbedrijf Vitens, ook wordt er samengewerkt met de omliggende gemeentes in U16 gebied die samenwerken in Wined verband.

Welke rol speelt de drinkwater winning in ons gebied met betrekking tot de droogte? Is gemeente in gesprek met waterbedrijf hierover?

In Nederland is sprake van een per saldo  neerslag overschot. Vitens heeft grondwaterwingebieden in Driebergen, Doorn en Leersum. De invloed van deze winning is meegenomen in de Milieu Effecten Rapportage (MER) die destijds is uitgevoerd en welke getoetst is bij de vergunningverlening. Vitens geeft aan dat piekverbruik geen direct effect heeft op de grondwaterstanden, daar het een constante winning is.

Heeft de gemeente zicht op de consequenties van de droogte op ons nationaal park en het voortbestaan van de landbouw?

In de blauwe agenda is één van de speerpunten het ontwikkelen van kennis over de effecten van weersextremen op het watersysteem van de Utrechtse Heuvelrug. In de klimaat adaptatie strategie is één van de maatregelen het stimuleren van klimaat adaptieve landbouw. Wat betekent dat er mogelijk gekozen wordt voor ander type gewas.

Maakt de gemeente aanspraak op het aangekondigde extra budget vanuit het Rijk?

 Ja dat doen we in het kader van het Netwerk Water klimaat, de blauwe agenda, Deltaprogramma klimaat adaptatie en programma zoetwater

Verhuur deel gemeentekantoor, wijs of niet?

D66 D66 SGP CDA ChristenUnie VVD Utrechtse Heuvelrug 10-05-2020 12:19

Open zenuw Bij de vorming van de gemeente Utrechtse Heuvelrug is besloten een nieuw gemeentehuis te bouwen. Het idee was dat dat het effectiever werkt als de ambtenaren van de gemeente bij elkaar zitten i.p.v. in al die losse gemeentehuizen en we de oude gemeentehuizen en –werven konden verkopen om de nieuwbouw grotendeels te betalen. Best een goed idee, als je het verstandig en volledig uitvoert. Maar helaas, het nieuwe gemeentehuis blijkt vanaf de start al te groot voor onze ambtelijke organisatie, de bouwkosten waren niet goed in de hand en de opbrengsten door verkoop van gemeente-eigendom zijn zelfs na 10 jaar nog niet volledig gerealiseerd. Het woord “Gemeentehuis” raakt in de lokale politiek al snel openliggende zenuwen, zeker bij raadsleden die al lang meedraaien. Enkele wethouders mochten (mede) daardoor in de loop der jaren een nieuwe baan gaan zoeken.

Voorstel extra investeringen Verschillende colleges van B&W hebben afgelopen jaren gezocht naar (financiële) oplossingen voor het te dure gemeentehuis. Zo is een deel van het gebouw verhuurd aan de Regionale ICT Dienst (RID). De huidige wethouder-Financiën (Gerrit Boonzaaijer, SGP) had van onze Raad ook opdracht gekregen nog verder te zoeken naar opbrengsten met het gemeentehuis. Hij stelde in januari 2020 aan de Raad voor nóg een deel van het gemeentekantoor 10 jaar te verhuren aan zorginstelling QuaRijn. Dat levert jaarlijks serieuze huurpenningen op. Daarvoor wilde hij €1,4 miljoen investeren om de ambtenaren in het resterende deel van het gemeentehuis bij te plaatsen. Zijn idee was dat we die investering in 8 jaren zullen terugverdienen met de huur. Hij wilde daarvoor eerst de schuld laten oplopen en dan later aflossen. Met name die extra uitgaven zat veel raadsfracties niet lekker.

D66 steunt het idee om overbodige ruimte te verhuren. Maar als gemeente wéér extra schulden maken, terwijl onze gemeente steeds bewijst het aflossen van die schulden te verwaarlozen, dat willen we niet.

Impact Corona En toen we in de Raad hierover discussie voerden, kwam de Corona-crisis. Hierdoor werkt een groot deel van de organisatie thuis, wordt er veel minder vergaderd en wordt het gebouw nauwelijks gebruikt. Omdat we niet weten hoe lang de situatie met en door Covid 19 (corona) nog duurt, is het goedkeuren van investeringen in extra werkplekken, onverstandig. Ook speelt mee dat Rijk en gemeenten (via VNG) samen overleggen hoe de extra investeringen die alle Nederlandse gemeenten opeens moeten doen in thuiswerken en extra ICT, worden gedekt. Grote kans dat ook onze gemeente hier extra geld voor krijgt, wat terecht en noodzakelijk is, de verhuur van gemeentekantoor heeft hier feitelijk niets mee te maken.

Besluit gemeenteraad Samen met VVD, CDA, SGP en ChristenUnie diende D66 een voorstel in om in te stemmen met verhuur en nu geen investeringen te doen in werkplekken. Dat levert ons namelijk in 10 jaar tijd ongeveer €2,0 mln op. Dit besluit is breed aangenomen, met alleen een tegenstem van BVH Lokaal. Als we dan op een later moment weten hoe de ambtelijke organisatie zal (moeten) gaan werken, dan bespreken we als Raad of er eigenlijk nog extra geld nodig is voor huisvesting, en hoeveel. D66 denkt daarbij bijvoorbeeld ook aan een beter gebruik en efficiënter beheer van de ruimtes in het deel dat we kennen als “Cultuurhuis Pleiade”. Het college krijgt van de Raad tijd en ruimte om die toekomstplannen te maken, met alle betrokkenen af te stemmen en dan de gevolgen door te rekenen. We gaan die plannen dan weer kritisch beoordelen. In de tussentijd hebben we als Raad nu wel de opbrengst van verhuur van een deel van het gemeentekantoor voor 10 jaar veiliggesteld.

Lokale belasting goed en eerlijk incasseren

D66 D66 SGP Utrechtse Heuvelrug 04-10-2019 06:17

In de gemeenteraad wordt veel gediscussieerd over de hoogte van onze lokale belastingen. We horen wel eens partijen heel hard roepen dat belastingen omlaag moeten, zonder te melden waar ze dan gaan bezuinigen. Dan worden loze beloften vaak niet waargemaakt. In de gemeenteraad zitten ook partijen die menen dat belastingen horen bij een goed voorzieningenniveau voor inwoners. Die fracties zoeken een werkbare balans tussen inkomsten en uitgaven. Dat is de hoek waar D66 zich thuis voelt.

Alle partijen zijn het er gelukkig wél over eens dat lokale belastingen goed en netjes geïnd moeten worden. Onze gemeente doet dat samen met meerdere gemeenten, via een gemeenschappelijke organisatie: BGHU.

Als raadsrapporteur ging D66-raadslid Erik van Buiten dit voorjaar op werkbezoek bij de BGHU, om de wijze van incasseren door te nemen. De belastingaanslag maakt immers maar weinig mensen vrolijk en soms komt de aanslag erg ongelegen. Dan is het belangrijk dat er goede afspraken gemaakt kunnen worden, zoals gespreid betalen. Dat kan bij BGHU goed geregeld worden, via formulier, internet of telefoon. Maar dan nóg kan het gebeuren dat mensen er niet uit komen. Door geldproblemen, scheidingen, slechte administratie of taalproblemen. Het blijkt dat ruim 10% van de verstuurde belastingaanslagen tot een dwangbevel leidt, waarna een deurwaarder op pad gaat om uit te zoeken waar het mis gaat. Boete op boete is vaak voor deze mensen het effect en daar is niemand mee geholpen. De specialisten van BGHU gaven aan dat er meer mogelijk is om mensen met geldproblemen eerder te helpen, maar dat dit politieke keuzes vraagt.

D66 heeft dit deze zomer met wethouder Gerrit Boonzaaijer (SGP) besproken en gezamenlijk besloten we aan de gemeenteraad voor te leggen dat we van BGHU graag initiatieven willen “om het huidige percentage van rond de 10% dwangbevelen te verlagen, bijvoorbeeld door een mix van het versterken van communicatie met belastingplichtigen over hun verplichtingen en hun betaalmogelijkheden en het versterken van samenwerking met overige overheidsorganisaties om mensen/bedrijven met structurele schulden eerder en effectiever te kunnen benaderen in incassotrajecten.”

Dit citaat staat letterlijk in de brief die het college van B&W aan BGHU zal sturen. In deze brief vraagt onze gemeente aandacht voor een aantal zaken die efficiency, effectiviteit en communicatie rondom de belastingheffing verhogen. In de raadscommissie stemden alle fracties in.

Over de hoogte van lokale belastingen mogen de meningen dan verschillen, over goede en eerlijke belastinginning zijn we het eens. En daar blijven we aan werken!

Het belang van woningen op Mariniersterrein: gesprek met staatssecretaris.

OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. OPEN/GROENLINKS/P.v.d.A. Utrechtse Heuvelrug 04-06-2019 10:03

Op 17 mei 2019 hebben de wethouders Rob Jorg en Gerrit Boonzaaijer samen met de gedeputeerde van de Provincie Utrecht Pim van den Berg een gesprek gehad met de staatssecretaris mevrouw Barbara Visser over de huisvesting van het korps Mariniers uit Doorn.

Gemeente en provincie hebben duidelijk de boodschap overgebracht dat ze het terrein van de Marinierskazerne voor de gemeente hard nodig hebben voor woningbouw, scholen en sport. Ook is aangedrongen op snelle besluitvorming en duidelijkheid over de planning voor zowel de mariniers en hun gezinnen als voor woningzoekenden, sportinstellingen en scholen in de gemeente Utrechtse Heuvelrug.

Het college van B en W van de gemeente Utrechtse Heuvelrug deelde het voornemen voor dit gesprek met de staatssecretaris vooraf met de raad, via een zogenaamde Wensen en Bedenkingenbrief. De fractie OPEN heeft het college tijdens de beraadslaging aangemoedigd om de belangen van onze gemeente in het gesprek met de staatssecretaris glashelder op tafel te leggen.

OPEN constateert met smart dat de aanbestedingsprocedure van de kazerne in Vlissingen is opgeschort. Destijds is er door onze gemeente een enorme inspanning gepleegd om de minister van Defensie op andere gedachten te brengen en de Marinierskazerne in Doorn te behouden. Dit heeft echter niet geleid tot een ander besluit in Den Haag. Vervolgens heeft onze gemeente zich op de toekomst gericht. Er is een groot participatieproject gestart over de invulling van het kazerneterrein, waarvan woningbouw een belangrijk onderdeel vormt.

En laat nu net die woningbouwopgave een van de grootste zijn in onze gemeente. Er is een grote druk op de woningmarkt en er zijn zeer lange wachttijden voor sociale woningbouw. De raad heeft in het brede raadsprogramma vastgelegd dat we niet willen bouwen buiten de rode contouren. Dat betekent dat we alle kansen binnen de rode contouren maximaal moeten benutten, om woningen te kunnen realiseren in het sociale en middensegment. Ook starters, senioren, alleenstaanden, gezinnen met lage en middeninkomens, mensen met een beperking of psychische kwetsbaarheid moeten de kans krijgen om in onze mooie gemeente te wonen.

Het valt ons de fractie OPEN op dat het belang van de mariniers luid en duidelijk te horen is in het landelijke debat, terwijl andere belangen, zoals die van woningzoekenden, niet op tafel liggen.

Het college heeft de uitkomst van het gesprek met staatssecretaris Barbara Visser inmiddels aan de raad teruggekoppeld. De staatssecretaris wil in dit stadium van het proces voorrang geven aan een zorgvuldig proces van medezeggenschap met de mariniers. Om die reden kan ze nu geen duidelijkheid geven over de planning van het besluitvormingsproces. Afgesproken is dat de staatssecretaris provincie en gemeente elkaar spreken zodra er meer duidelijkheid is omtrent het besluitvormingsproces en de planning hiervan. De fractie OPEN houdt de ontwikkelingen in Den Haag nauwlettend in de gaten.

Maarn-actiefRadio 1 programma Nieuws ...

D66 D66 Utrechtse Heuvelrug 16-04-2019 10:05

Stem 20 maart op een lokale ...

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 19-03-2019 22:27

Stem 20 maart op een lokale kandidaat! Wat dacht u van: 👨‍⚕️Gerrit Boonzaaijer uit Doorn of 👨‍⚕️ Wim van Wikselaar uit Driebergen voor de SGP Provincie Utrecht (nr 21) 👨‍⚕️Henk van der Wind uit Maarsbergen voor het waterschap Vallei en Veluwe (nr 1) 👨‍⚕️ Gijsbert Doornenbal uit Driebergen voor het waterschap HDSR

Het nieuwe College Utrechtse Heuvelrug

ChristenUnie ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 09-06-2018 13:24

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1221522/507362/Dick Karssen portret 2018Hierbij de inbreng van ons Raadslid Dick Karssen in reactie op het eindverslag van de informateur, het proces van vorming van het raadsprogramma en het College, uitgesproken op 24 mei 2018.

Allereerst een enkel woord aan het zittend college. Wij danken Hans Nijhof, Henk Veldhuizen, Gerrit Boonzaaijer en de burgemeester voor de constructieve samenwerking in de achterliggende jaren. We hebben ook geregeld de degens gekruist, maar steeds gericht op het komen tot een oplossing. Wij betreuren dat twee wethouders niet terugkeren in college dan wel raad.  Tevens een woord van grote waardering voor de woorden van wethouder Nijhof zojuist waarin hij terugblikte op de afgelopen college periode.

De CU fractie dankt de informateur voor de gehouden gesprekken en zijn eindverslag. We maken een enkele opmerking daarover ook in het licht van berichten in de pers. We willen ook enkele vragen stellen. Wat ons betreft geeft het eindverslag helder weer wat er besproken is. Wij zijn voor een open sollicitatieprocedure van wethouders, maar gelet op het tijdsbeslag hebben wij daar niet verder op aangedrongen. Als u de CU goed kent weet u dat de partij vrijwel altijd beschikbaar is om bestuursverantwoordelijkheid te dragen. Dat standpunt hebben wij ook nu naar voren gebracht. Gelet op de getalsverhoudingen ligt dat echter in dit geval niet direct voor de hand.

 Wij kunnen goed leven met de gepresenteerde combinatie van partijen die het uitvoerend college gaan vormen. Er is geen sprake van een oppositie en coalitie, maar van een gezamenlijk gedragen raadsprogramma, dat door het voorgedragen college samen met de raad gaat worden uitgevoerd. Het college kunnen wij dus ook houden aan een gedegen uitvoering van dat programma naar letter en geest. De uitdaging voor college en raad zal zijn om een goede balans te vinden tussen een goed sociaal inclusiebeleid,  een ferm duurzaamheidsbeleid waarmee echte stappen worden gezet en de geformuleerde financiële doelstellingen. 

Dan een vraag aan de informateur: kan hij nog wat explicieter toelichten wat hij bedoelt met het woord “bestuursstijl”? De passage in het eindverslag over die bestuursstijl sluit goed aan bij onze opvattingen over duaal en participatief besturen. Wethouders zijn vertegenwoordigers van de gemeente en niet in de eerste plaats van een partij. Dat betekent dat alle kandidaat wethouders nadrukkelijk de wens hebben voor alle raadsleden én inwoners beschikbaar te zijn. 

Wat betreft de portefeuilleverdeling nemen wij aan dat onder sociale zaken zowel de RDWI, als het minimabeleid als de WMO-uitvoering valt. Kan de informateur dat bevestigen? Het antwoord was dat de verdeling later nog formeel door het nieuwe college zal worden vastgesteld. 

Over het proces van de vorming van het raadsprogramma hebben wij opgemerkt dat het proces goed verlopen is. Anders dan vier jaar geleden vond dit plaats in de openbaarheid in de raadszaal. Dat is voor herhaling vatbaar. Door de lange aanloop was de beschikbare tijd erg kort. Een eerdere start van het onderhandelingsproces verdient aanbeveling.

Een andere aanbeveling is om eerder na te denken over de vormgeving van de betrokkenheid van  inwoners bij de opzet van het raadsprogramma. Nu zal het afgesproken raadsprogramma door het nieuwe college worden voorgelegd in de dorpen.

 

In het raadsprogramma herkennen wij ons goed. Diverse punten uit ons verkiezingsprogramma zijn daarin opgenomen, zoals het actieplan waardig ouder worden, plannen en middelen (basisbudget voor 4 jaar) voor duurzaamheid, aandacht voor het waarborgen van de agrarische sector in onze gemeente.

Felicitaties aan nieuw College

D66 D66 VVD CDA SGP Utrechtse Heuvelrug 28-05-2018 11:44

31D66 feliciteert het nieuwe College van VVD, OPEN, CDA en SGP met haar installatie in de raadsvergadering van 24 mei jl. We wensen de nieuwe wethouders Rob Jorg (VVD), Hans Waaldijk (OPEN), Chantal Broekhuis (CDA) en Gerrit Boonzaaijer (SGP) heel veel succes. Het nieuwe raadsbrede programma biedt veel kansen en uitdagingen. D66 werkt graag constructief met het nieuwe College samen om de komende jaren nieuwe stappen te zetten op weg naar de mooiste gemeente van Nederland!

Democratie is meer dan ‘de meeste stemmen gelden’. In een goed functionerende lokale democratie is het een opdracht, ook voor de grote partijen, om de inbreng en argumenten van alle partijen te wegen en recht te doen. Vanuit deze overtuiging hebben we samen met alle politieke fracties in mei 2014 een raadsbreed programma opgesteld. Geen Coalitieakkoord waardoor de oppositie vaak vier jaar buitenspel staat, maar een programma dat door alle fracties wordt ondersteund. De uitvoering vindt sindsdien met veel enthousiasme plaats. Met veel waardering vanuit inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. En daar gaan we met grote tevredenheid van D66 mee door.

Onze inwoners verwachten namelijk een gemeentebestuur dat zich niet verliest in eindeloze discussies, maar uitdagingen samen met de inwoners aangaat. Een gemeentebestuur dat geen tijd verspilt aan politiek gekonkel, maar oplossingen biedt. ‘Oude politiek’ verlamt en zaait vaak verdeeldheid. De huidige trend is daarentegen om veel meer samen te doen: samen met inwoners verantwoordelijkheid nemen voor het bestuur van de dorpen. Het werken met een raadsbreed programma past heel goed in die trend.

Veel mensen in onze gemeente, zowel binnen als buiten de politiek, zien en voelen dat het raadsbrede programma in het afgelopen jaar enorm heeft bijgedragen aan een positieve cultuurverandering waarbij er veel meer wordt gekeken naar wat ons bindt. En er veel beter wordt geluisterd naar de inbreng en meningen van alle betrokkenen. De sfeer is sterk verbeterd wat belangrijk is om samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijk middenveld zaken voor elkaar te krijgen. En het is heel mooi en een hele prestatie van iedereen dat we ook de komende 4 jaar met een raadsbreed programma werken.

Als we nu kijken naar het voorliggende programma dan is het een stuk concreter dan in 2014. D66 is bijvoorbeeld heel blij met concrete punten als:

Experimenten met vernieuwing van participatie van inwoners Extra impulsen voor het Klimaat, zoals groene leges en het energieneutraal maken van de eigen organisatie Veel meer bouwen van woningen naar behoefte Het opstellen van een lokale educatieve agenda om de kinderen in onze gemeente alle kansen te bieden om zich te ontwikkelen Doorgaand vrachtverkeer weren uit de dorpen Het aantal verpauperende panden terugdringen

Het nieuwe raadsprogramma biedt dus veel kansen en daarmee gaat D66 graag met het College en de fracties in deze Raad aan de slag. D66 had graag een andere samenstelling van het college gezien, vanuit het stemgedrag van de kiezers en ook gezien de programma’s achter de verschillende partijen. De komende tijd toetst D66 de nieuwe Collegevoorstellen aan het raadsprogramma en ons eigen verkiezingsprogramma wanneer er op onderwerpen niets is afgesproken in het raadsprogramma. Inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers kunnen van D66 verwachten dat we hard blijven werken aan realisatie daarvan.

Gemeente Utrechtse HeuvelrugIn het ...

SGP SGP VVD CDA Utrechtse Heuvelrug 23-05-2018 17:34

Glasvezel buitenafMet nog 6 dagen te ...

SGP SGP Utrechtse Heuvelrug 16-05-2018 20:49

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.