Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

10 documenten

De afgelopen jaren hebben onder meer ...

PvdA PvdA Gelderland 19-08-2019 08:25

De afgelopen jaren hebben onder meer Duco Hoogland, Gijs van Dijk, Peter Kerris en Paul Hoogland zich ingezet voor meer treinen in Harderwijk. In de nieuwe dienstregeling van NS en ProRail gaat het dan eindelijk gebeuren! Helaas nog geen intercity, maar wel extra stoptreinen. Wij blijven ons hard maken voor een intercity die stopt in Harderwijk! Zoals in ons verkiezingsprogramma stond dit voorjaar: 'In Harderwijk dringen we aan op een derde spoor om het station geschikt te maken als Intercitystop.' 💪

Met dank aan de vragen van ons ...

PvdA PvdA Harderwijk 10-04-2019 08:51

Met dank aan de vragen van ons Tweede Kamerlid Gijs van Dijk wordt dit jaar toch onderzoek gedaan naar een derde spoor en keervoorziening bij Gemeente Harderwijk! Fijn om te zien dat de samenwerking van onze fractie met PvdA Gelderland en Partij van de Arbeid (PvdA) hiertoe leidt! Meer over de vragen op https://harderwijk.pvda.nl/nieuws/tweede-kamerfractie-pvda-stelt-kamervragen-over-spoorverbinding-harderwijk/ https://www.destentor.nl/harderwijk/br-br-staatssecretaris-onderzoekt-aanleg-van-extra-spoor-bij-harderwijk~a805077c

Groningers verdienen een goede ...

PvdA PvdA Nederland 06-04-2019 14:00

Groningers verdienen een goede treinverbinding 🙌🏻. Gijs van Dijk pleit voor meer en snellere treinen naar Groningen.

Een punt waarvoor wij ons sterk ...

PvdA PvdA Heerenveen 26-03-2019 21:53

Een punt waarvoor wij ons sterk maken!

PvdA wil station Heerenveen ...

PvdA PvdA Heerenveen 04-03-2019 13:59

PvdA wil station Heerenveen IJsstadion open bij evenementen

PvdA wil station Heerenveen IJsstadion open bij evenementen

PvdA PvdA Heerenveen 04-03-2019 13:22

PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat  vragen gesteld over station Heerenveen IJsstadion. Het PvdA-Kamerlid wil dat het station bij grote evenementen geopend is. De Tweede Kamerfractie sluit zich hiermee aan bij een zelfde oproep van de reizigersorganisatie ROVER en de overgrote meerderheid van de gemeenteraad van Heerenveen.

Gijs van Dijk: “Als schaatsfan wil je ook met de trein naar Thialf kunnen. Het is onbegrijpelijk dat er nu geen treinen stoppen op het al bestaande treinstation Heerenveen Ijsstadion tijdens schaatswedstrijden. Staatssecretaris Van Veldhoven moet daarom aan de slag om  Heerenveen Ijsstadion open te laten zijn voor schaatsfans“

De gemeenteraadsfractie van de PvdA is verder verbaasd over het standpunt van gedeputeerde Johannes Kramer (FNP) die het niet-stoppen van de trein afdoet als een financieel geschil over 10.000 euro tussen de NS en de KNSB. Ook het gemeentebestuur van Heerenveen zegt in een reactie in de Heerenveense Courant zich niet neer te leggen bij de uitspraken van Kramer en in overleg met alle partijen tot een oplossing te willen komen. De raadsfractie van de PvdA heeft inmiddels contact opgenomen met de Tweede Kamer-fractie om te kijken of er via die weg een oplossing kan komen voor de schaatsfans die met het Openbaar Vervoer naar Thialf willen reizen.

Jaap Stalenburg:”Johannes Kramer maakt zich er wel heel makkelijk vanaf. De provincie had als concessiehouder ook wat actiever de politieke lobby kunnen gebruiken. Het gaat hier om meer dan de 10.000 euro per dag voor toeschouwers die per trein willen reizen. Het gaat ook om de enorme verkeersstroom  in de gemeente en de noodzaak om extra parkeerfaciliteiten aan te leggen. In een tijd dat we het allemaal over duurzaamheid hebben, moet juist een topsportlocatie als Thialf optimaal per openbaar vervoer bereikbaar zijn. De inventarisatie die reizigersorganisatie ROVER heeft gemaakt, leert dat ook gehandicapte schaatsfans bijvoorbeeld een bezoek aan Thialf als een ‘mission impossible’ zien. Op wat langere termijn willen we ook in overleg met NS en provincie om te kijken of Heerenveen IJsstadion geen vaste stop kan worden, niet alleen voor de ontsluiting van Heerenveen-Zuid, maar ook  voor werknemers bij de bedrijven op het aangrenzende industrieterrein.

Het is natuurlijk heel bizar dat er veel geld is geïnvesteerd in een treinstation, zonder dat er ook maar 1 trein stopt. Pure kapitaalsvernietiging.”

Meer informatie bij Jaap Stalenburg, tel. 06-51343596

Het bericht PvdA wil station Heerenveen IJsstadion open bij evenementen verscheen eerst op PvdA Heerenveen.

Tijd voor actie! De PvdA wil ...

PvdA PvdA Gelderland 07-02-2019 21:33

Tijd voor actie! De PvdA wil eindelijk verbetering rond het spoor naar Harderwijk. Kamervragen dus. 👊 En doorpakken! https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2398953/Er-moet-wat-gebeuren-bij-station-Harderwijk-vindt-de-PvdA

Kamerlid Gijs van Dijk wil dat de ...

PvdA PvdA Harderwijk 07-02-2019 12:12

Kamerlid Gijs van Dijk wil dat de staatssecretaris een keervoorziening bij Harderwijk onderzoekt: “De Veluwe en het noorden verdienen een goede treinverbinding. Een keervoorziening in Harderwijk is daarbij van groot belang. Zo kan je zeker zijn van een kortere reistijd en betere verbindingen.” De Harderwijkse fractievoorzitter Wilco Bos is blij met de gestelde vragen: “Extra treinen in de spits zijn natuurlijk een verbetering, maar voor een goede en snelle verbinding vanuit Harderwijk naar de Randstad de hele dag door, is simpelweg extra infrastructuur nodig. Daarom pleiten wij al jaren voor een keervoorziening.” Dit dossier laat ook zien hoe belangrijk samenwerking is tussen plaatselijke, provinciale en landelijke Partij van de Arbeid (PvdA) fractie. Daarom zijn we blij dat in maart de Harderwijkers Paul Hoogland en Laurens de Kleine op de kieslijst van PvdA Gelderland staan. Zij zijn tevens de enige progressieve kandidaten uit de hele regio. https://harderwijk.pvda.nl/nieuws/tweede-kamerfractie-pvda-stelt-kamervragen-over-spoorverbinding-harderwijk/

Tweede Kamerfractie PvdA stelt kamervragen over spoorverbinding Harderwijk

PvdA PvdA Harderwijk 07-02-2019 12:03

De PvdA in de Tweede Kamer zet druk op het kabinet om de spoorverbinding naar Harderwijk te verbeteren. Tweede Kamerlid van Gijs van Dijk (PvdA) heeft schriftelijke vragen aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat gesteld, naar aanleiding van de voorgenomen dienstregelingwijzigingen voor 2020. Deze bevatten enkele extra spitstreinen tussen Amersfoort en Harderwijk, maar ook een verslechtering van de verbinding van noord Nederland met onder andere Den Haag.

Kamerlid Van Dijk wil daarom dat de staatssecretaris een keervoorziening bij Harderwijk onderzoekt: “De Veluwe en het noorden verdienen een goede treinverbinding.  Een keervoorziening in Harderwijk is daarbij van groot belang. Zo kan je zeker zijn van een kortere reistijd en betere verbindingen.”

De Harderwijkse fractievoorzitter Wilco Bos is blij met de gestelde vragen: “Extra treinen in de spits zijn natuurlijk een verbetering, maar voor een goede en snelle verbinding vanuit Harderwijk naar de Randstad de hele dag door, is simpelweg extra infrastructuur nodig. Daarom pleiten wij al jaren voor een keervoorziening.”

De Harderwijkse fractie is hiervoor het afgelopen jaar samen met de provinciale lijsttrekker Peter Kerris en Tweede Kamerlid Gijs van Dijk in gesprek gegaan om te kijken hoe deze keervoorziening gerealiseerd kan worden. In november vorig jaar vroeg PvdA kamerlid Moorlag ook al naar de keervoorziening, die de doorstroom van treinen moet verbeteren, maar hierop kwam destijds geen antwoord van de staatssecretaris, daarom zet de partij nu door met het stellen van schriftelijke vragen.

Het bericht Tweede Kamerfractie PvdA stelt kamervragen over spoorverbinding Harderwijk verscheen eerst op PvdA Harderwijk.

PvdA slaat handen ineen voor Station Harderwijk

PvdA PvdA Harderwijk 06-03-2018 21:56

Stop met hameren op een intercitystop en ga aan de slag met een derde spoor bij station Harderwijk. Dat is de boodschap die de Harderwijkse lijsttrekker Wilco Bos samen met Tweede Kamerlid Gijs van Dijk en de Gelderse PvdA-fractievoorzitter Peter Kerris uitdraagt.

“Al meer dan twintig jaar roepen Harderwijkse politici hetzelfde, maar die doorgaande intercity gaat simpelweg niet stoppen in Harderwijk”, aldus Wilco Bos. “We moeten ons daarom richten op meer en snellere treinen naar de randstad, en daar is simpelweg een derde spoor voor nodig.”

De Harderwijkse en Gelderse PvdA fracties ijveren al sinds 2015 voor deze oplossing, die in een MIRT-onderzoek uit 2015 geraamd is op 15 tot 20 miljoen euro. Deze aanpassing zorgt ervoor dat er extra treinen kunnen rijden tussen Amersfoort en Harderwijk. Om dit te kunnen financieren hebben de Harderwijkse en Gelderse PvdA fracties de handen ineen geslagen met de landelijke fractie. Woordvoerder Gijs van Dijk zal binnenkort in de Tweede Kamer een voorstel indienen om ProRail aan het werk te zetten om een derde spoor te realiseren. De kosten zouden dan gezamenlijk door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeente Harderwijk en de provincie Gelderland gedragen moeten worden.

Het bericht PvdA slaat handen ineen voor Station Harderwijk verscheen eerst op PvdA Harderwijk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.