Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

2 documenten

VVD, D66 en PvdA sluiten coalitieakkoord: ‘Een zekere en stabiele toekomst voor Amstelveen’

PvdA PvdA VVD D66 Amstelveen 20-05-2018 15:47

De Amstelveense fracties van VVD, D66 en PvdA hebben een coalitieakkoord gesloten voor de periode 2018 – 2022: ‘Een zekere en stabiele toekomst voor Amstelveen’. Het komende college van B en W zal bestaan uit vijf wethouders: twee van de VVD, twee van D66 en één van de PvdA. Samen zijn de drie partijen goed voor 20 van de 37 zetels in de Amstelveense gemeenteraad. Toekomstgericht akkoord

De coalitie zal zich de komende vier jaar inzetten voor een aantal belangrijke thema’s. De uitvoering van grote projecten zoals de A9, Amstelveenlijn en renovatie van het Stadshart gaan van start. De coalitie investeert in thema’s zoals onderwijs, zorg, duurzaamheid en veiligheid. Ook hebben de drie partijen afgesproken de komende jaren meer middeldure huur- en koopwoningen te realiseren. Verder krijgen huurders de mogelijkheid om hun eigen sociale huurwoning te kopen. Tegelijkertijd worden er nieuwe sociale huurwoningen gebouwd om de voorraad op peil te houden. Andere in het oog springende onderwerpen voor de komende jaren zijn het bestrijden van armoede en eenzaamheid, het op orde brengen van de gemeentelijke ICT en het verbeteren van fiets- en OV-verbindingen. Daarnaast zal de ontwikkeling van het gebied in en rondom het Oude Dorp en de uitbreiding van recreatieve voorzieningen aan de Noordelijke Poeloever worden opgestart. De coalitie houdt verder vast aan het groene karakter van Amstelveen. Het stabiele financiële beleid wordt ook de vier jaar voortgezet. De lokale lasten, zoals de OZB, worden de komende periode niet verhoogd.

Wethouders

Het nieuwe college van B en W zal bestaan uit twee wethouders van respectievelijk D66 en VVD en één wethouder van de PvdA. Huidig VVD-wethouder Herbert Raat (51) blijft ook in de komende periode wethouder en eerste locoburgemeester. Hij zal zich bezighouden met financiën, cultuur en de grote projecten Stadshart en A9. De tweede wethouder namens de VVD wordt huidig raadslid Rob Ellermeijer (59). Hij krijgt onder andere de portefeuilles Wonen, Verkeer & Vervoer, Sport en OV. Namens D66 wordt huidig fractievoorzitter Floor Gordon (38) wethouder en tweede locoburgemeester. Zij wordt verantwoordelijk voor de portefeuilles Ruimtelijke Ordening, Duurzaamheid, Groen en Economische Zaken. De tweede wethouder namens D66 wordt Frank Berkhout (40). In de afgelopen raadsperiode was hij fractievoorzitter van D66. Hij wordt verantwoordelijk voor Onderwijs, Jeugdzorg en de gemeentelijke organisatie (HRM, Vastgoed en ICT). De PvdA komt met een ervaren bestuurder uit Amsterdam als wethouder: Marijn van Ballegooijen (40). Hij was de afgelopen periode lid van dagelijks bestuur van stadsdeel Zuid. Hij wordt verantwoordelijk voor Zorg, Welzijn en Werk & Inkomen. In het nieuwe college van B&W wordt van Ballegooijen ook de derde locoburgemeester.

Proces

In verband met de coalitievorming is voor woensdag 23 mei een gemeenteraadsvergadering uitgeschreven. Tijdens deze vergadering wordt het coalitieakkoord besproken in de raad. Ook de vijf kandidaat wethouders worden woensdag voorgedragen voor benoeming. Dinsdagavond 22 mei buigen de leden van de Amstelveense afdeling van de PvdA zich al over het akkoord.

Coalitieakkoord 2018-2022

Profielen kandidaat wethouders Amstelveen 2018 – 2022

Het bericht VVD, D66 en PvdA sluiten coalitieakkoord: ‘Een zekere en stabiele toekomst voor Amstelveen’ verscheen eerst op PvdA Amstelveen.

Ambtelijk samenwerken met behoud van zelfstandigheid

VVD VVD Langedijk 15-12-2017 00:23

Begin jaren 1980 werd na veel discussie besloten tot drie bestuurslagen; rijk, provincies en gemeenten. De gewesten werden losgelaten en vervangen door intergemeentelijke samenwerking. Gemeenten moesten daarop groter worden ter versterking van de lokale bestuurslaag. Dit leidde tot een golf van herindelingen en fusies in de jaren 1980 en begin jaren 1990. Deze trend van samenwerking heeft zich sindsdien doorgezet. De heer Raat uit Sint-Pancras heeft de gemeenteraad recent nog van historische informatie voorzien.

Hoe behoud je als gemeente je eigen identiteit, bestuurlijke nabijheid en beleidsvrijheid en kun je tegelijkertijd terugvallen op een krachtige, professionele en efficiënte organisatie?

Het draait hier vooral om de mate waarin een gemeente, alleen of met anderen in staat is de ambities, opgaven en uitdagingen, waarvoor zij gesteld staat effectief het hoofd te bieden.

Het doel daarbij is het verbeteren van de dienstverlening (het gaat om onze inwoners!), het verminderen van de kwetsbaarheden en de ambtelijke organisatie en het beheersen van de bedrijfsvoeringslasten (kosten en baten).

De gemeente Langedijk heeft door het aangaan van een reeks gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsverbanden met andere gemeenten al een flink deel van haar beleidsruimte uit handen gegeven.

Waar waren de huidige tegenstanders van de ambtelijke samenwerking op het moment dat er 34 gemeentelijke samenwerkingsverbanden in de afgelopen jaren zijn gerealiseerd en tot op heden met tevredenheid in een sterker wordende regio worden uitgevoerd?

Meer taken met minder middelen. Er staan een aantal flinke uitdagingen op ons te wachten. Ik noem, het open data verhaal, de privacywetgeving, de transformatie van het zorgbeleid 

(de 4 decentralisaties: wet maatschappelijke ondersteuning, jeugdwet, participatiewet (werk en inkomen) het passend onderwijs, de Omgevingswet. Met een kleine ambtelijke organisatie met afdelingen waar 1 medewerker per taakveld kennis- en uitvoering- verantwoordelijk is, is de kwetsbaarheid snel aangetoond.

Waar waren de tegenstanders op het moment dat de ambtelijke ondersteuning kraakte en de tegenstanders tegen beter weten in vasthouden aan haar eigen struisvogelpolitiek?

Waar waren de tegenstanders op het moment dat je als gemeenteraad het ambtelijk personeel moet ondersteunen? Waarom gaan de tegenstanders voorbij aan de instemming van de ondernemingsraad van de gemeente Langedijk om de ambtelijke samenwerking te realiseren?

De keuze die voorligt is ambtelijk samenwerken met behoud van zelfstandigheid. De VVD kiest voor deze ambtelijke samenwerking om reden van een kwaliteitsverbetering van de dienstverlening voor onze inwoners  en ondernemers Nogmaals, we blijven bestuurlijk zelfstandig, maar gaan ambtelijk samenwerken. Niet meer treuzelen maar nu besluiten !!

Nieuwe gemeentelijke taken, budgetten en complexiteit vragen om een sterke, robuuste toekomstbestendige ambtelijke organisatie.

Waar je naar moet zoeken is een samenhangend idee waarin bevolkings- veiligheids-, zorg-, sociaal-, arbeidsmarkt- en vreemdelingenbeleid regionaal en gemeentelijk samenkomen. Je kunt dat niet anders doen door samenwerking om het hoofd bieden aan de gezamenlijke uitdagingen, ambities en ontwikkelingen, die er al zijn en nog op ons af komen. Dan kun je dat hoofd niet in het zand steken en doen of er niets aan de hand is en alles qua organisatie van je gemeente hetzelfde blijft als in 1970.

De wereld om ons heen verandert continue en snel. Je zult  dus moeten meebewegen . Stil staan is struisvogelpolitiek en gaat ons niets brengen. Een sterke regio helpt wel!

Gaat dat ten koste van de identiteit van de kernen van ons dorp en de identiteit van onze bewoners?

En de identiteit van de kernen dan, hoor ik u denken. Denken we nog steeds dat dorpen hun identiteit af laten hangen van een fusie of samenwerkingsverband? Ben je nou mal?  Die identiteit maken de dorpen en haar inwoners zelf. Dat gaat al 1000 jaar zo. Aan hun samenleven met elkaar zal echt niks wijzigen. Dat doe je toch met elkaar en met respect voor de ander! Warmenhuizen is nog steeds Warmenhuizen, Tuitjenhorn nog steeds Tuitjenhorn en Langedijk blijft Langedijk.

In discussies over samenwerken of fuseren speelt het verlies van identiteit vaak een rol. Naar onze mening is dat lang niet altijd terecht. De identiteit van een gemeente zit vooral in de identiteit van de diverse kernen en haar inwoners. Veel gemeenten die bestaan uit meerdere kernen, zijn  vaak het product van een kleinschalige herindeling uit het verleden. Een bekende uitspraak hierbij: ‘herindeling verandert wel de gemeenten, maar niet de gemeenschap’.

Burgers trekken zich door toegenomen mobiliteit en digitalisering al lange tijd weinig meer aan van bestuurlijke grenzen. Werk, onderwijs en amusement vindt men doorgaans ver buiten de gemeentegrenzen.

Misschien kan zelfs wel gesteld worden dat in de kernen, de verbanden tussen inwoners, ondernemers en verenigingen juist worden aangehaald, waardoor de identiteit sterker wordt. In de praktijk zie je grotere, met name plattelandsgemeenten hier veel aandacht aan besteden en blijken zij goed in staat te zijn een adequaat kernenbeleid te organiseren.

Ambtelijk samenwerken met behoud van zelfstandigheid om een betere dienstverlening en een sterkere regio voor de huidige en toekomstige inwoners te realiseren.

De VVD vraagt zich af, wie ben je eigenlijk om daar tegen te zijn? 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.