Nieuws van politieke partijen in Nissewaard inzichtelijk

18 documenten

Gesjoemel met vingerscan toont morele leegte college B&W Nissewaard

SP SP VVD ChristenUnie Nissewaard 09-03-2020 22:16

Het aantal bijstandsgerechtigden dat zich bij het leerwerkbedrijf Voorne-Putten Werkt moest aanmelden via de verboden vingerscan is veel groter dan wethouder Igor Bal (VVD) de gemeenteraad van Nissewaard meldde. Dat blijkt uit de antwoorden die de gemeente aan de Autoriteit Persoonsgegevens stuurde. Niet 290 maar 940 personen moesten met vingerafdruk inklokken.

Aldus het AD van 9 maart 2020.

Wethouder Igor Bal (VVD) vindt dat de brief met excuses over de ontstane ophef alleen gestuurd hoefde te worden aan die mensen die op dat moment (hier wordt waarschijnlijk de datum van de brief bedoeld) nog werkten voor Voorne-Putten Werkt BV. Alleen met die mensen bestond nog een relatie.

Dit argument klopt niet.

Wie in het verleden heeft gewerkt met behoud van uitkering voor Voorne Putten Werkt BV heeft moeten inklokken via een vingerscan.

Dat was destijds niet toegestaan en is dat nog steeds niet. Dit blijkt uit een antwoord van Staatssecretaris Van Ark (VVD) van 25 mei 2018 op Kamervragen dat zulke tijdsregistratiesystemen verboden zijn onder de wet AVG (Wet Algemene Verordening Gegevensbescherming)

De gemeente Nissewaard was en is daardoor in overtreding van de wet.

Dat feit blijft overeind, ongeacht of de relatie tussen bijstandsgerechtigde en Voorne-Putten Werkt BV is beëindigd.

Dit toont aan dat sinds het idee rijkstaken over te hevelen naar de gemeenten, dit in de praktijk leidt tot Kafkaëske situaties. Fractievoorzitter van de ChristenUnie, Gert-Jan Segers, stelde in het debat na Prinsjesdag dat regels belangrijker lijken dan mensen, wachttijden te lang zijn en burgers van het kastje naar de muur worden gestuurd.

SP Nissewaard en Hellevoetsluis staat dus niet alleen in dit standpunt.

In de praktijk leidt het ertoe dat een categorie mensen die niet is uitgerust om met bureaucratie om te gaan door diezelfde bureaucratie worden vermalen.

Als maatschappij gaan we er daardoor collectief op achteruit.

De kosten die worden gemaakt komen uiteindelijk collectief op ons bord. Saillant detail is dat dit door een partij wordt uitgevoerd die er prat opgaat uitstekende schatbewaarders te zijn.

Om die reden ondersteunen we de recente acties van het FNV tegen het werken met behoud van uitkering. Werk moet lonen en niet leiden tot een onderklasse, veroordeeld tot een uitzichtloos bestaan. te meer omdat onderzoek aantoont dat mensen die de bijstand uitstromen een hoger risico lopen weer in de bijstand terecht te komen.

Nissewaard Lokaal verbaast om angst voor bevingen

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 02-10-2019 10:40

Nissewaard Lokaal is verbaasd om te vernemen dat de gemeente Nissewaard zich zorgen maakt om aardbevingen, als gevolg van de gasboringen. Vandaag valt in het AD/Rotterdams Dagblad te lezen dat de gemeente een ‘zorgenbrief’ mede heeft ondertekend. De ‘zorgenbrief’ is een initiatief van wethouder Klaas Valkering van de Noord-Hollandse gemeente Bergen. In de brief, die wordt ondersteund door een aantal gemeenten buiten de provincie Groningen, staat dat de gemeenten zich zorgen maken over de risico’s van aardbevingen. Wethouder Igor Bal tekende de brief namens de gemeente Nissewaard.

Nissewaard Lokaal heeft verbaasd gereageerd op deze stap. “Toen ik vorige maand in de rondvraag nog vroeg naar het risico op aardbevingen door de snelle boringen, antwoordde de wethouder dat het risico klein was,” vertelt fractievoorzitter Chris Hottentot. De boringen zouden, volgens Bal, in de laagste risicocategorie vallen. “Dat er dan nu een brief is getekend waarin de zorgen worden geuit over grondverzakkingen en aarbevingen, verbaast mij ten zeerste. Welke risico’s lopen onze inwoners nu werkelijk?”

Hottentot wil de VVD-wethouder in de commissie Leefomgeving vanavond om opheldering vragen.

Rijkswaterstaat in gesprek met Nissewaard Lokaal

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal Nissewaard 14-09-2019 12:04

Rijkswaterstaat wil op korte termijn in gesprek met Nissewaard Lokaal. Aanleiding is het onderzoek naar ongevallen op de A15 dat Nissewaard Lokaal heeft uitgevoerd. Dat liet wethouder Igor Bal weten in de commissie Leefomgeving van afgelopen woensdag op vragen van de partij.

Door het toenemend aantal ongevallen op de A15 in de laatste maanden, vroeg Nissewaard Lokaal aan haar achterban wat een mogelijke oorzaak kon. De conclusie? Het merendeel van de ongevallen lijkt te ontstaan door asociaal weggedrag. Zowel auto’s als vrachtauto’s lijken zich onder meer niet te houden aan de maximum snelheid op de matrixborden. Ook last-minute invoegers bij de afslag naar Spijkenisse zorgen voor gevaarlijke situaties.

Dit kan worden opgelost door de rijbaan naar Spijkenisse al voor de tunnel af te zetten met een doorgetrokken streep, stelden de ondervraagden. Wel is handhaving dan belangrijk, adviseerde Nissewaard Lokaal.

Inmiddels lijkt Rijkswaterstaat ook daar maatregelen voor te hebben genomen. Vandaag werd bekend dat Rijkswaterstaat, de politie en Openbaar Ministerie gaan samenwerken om de veiligheid te verbeteren op het traject. De komende maanden zal er intensief worden gecontroleerd.

Nissewaard Lokaal wil beeld van lokale effecten stikstofuitspraak

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 12-09-2019 10:14

Nissewaard Lokaal heeft tijdens de commissie Leefomgeving gevraagd maar de gevolgen van de stikstofuitspraak door de Raad van State. De partij wil weten wat deze uitspraak betekent voor het lokale beleid op onder meer woningbouw en infrastructuur.

Volgens de Wet natuurbescherming is een vergunning nodig voor activiteiten die kunnen leiden tot schade aan Natura 2000-gebieden. Daarom introduceerde de Rijksoverheid in 2015 het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Het PAS maakte het mogelijk om stikstof uitstotende activiteiten toe te laten, vooruitlopend op de positieve effecten van PAS-maatregelen. De Raad van State oordeelde dat zo’n toestemming ‘vooraf’ niet mag.

Hierdoor zijn diverse projecten ongeldig verklaard. Zo gaan infrastructurele projecten als de verbreding van de A27 bij Utrecht en de aanleg van een nieuwe aansluiting op de A9 bij Heiloo niet door. Maar ook gemeenten ondervinden problemen bij diverse bouwprojecten. Zo is inmiddels bekend dat de woningbouw in Eindhoven en Den Haag in de knel komen door de uitspraak.

Om die reden wil Nissewaard Lokaal weten wat de lokale effecten zijn van deze uitspraak. Wethouder Igor Bal (VVD) gaf aan dat de uitspraak ook effect heeft op projecten binnen de gemeente, maar kon hier niet concreet in worden. Hierop drong Nissewaard Lokaal aan om voor de raad alsnog met een overzicht te komen van alle projecten. Hoewel Bal daar in eerste instantie niets voor voelde, ging hij na steun van meerdere partijen voor de oproep van Nissewaard Lokaal alsnog overstag.

Nissewaard Lokaal vindt het belangrijk om inzichtelijk te krijgen welke problemen er kunnen ontstaan. “Dit helpt ons om met deze kennis komende raadsvoorstellen op de juiste waarde in te kunnen schatten,” zei fractievoorzitter Chris Hottentot.

Nissewaard Lokaal: ‘Veel ongevallen A15 lijken te vermijden’

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal Nissewaard 16-06-2019 09:44

Veel ongevallen op de A15 lijken te vermijden. Tot die opmerkelijke conclusie komt Nissewaard Lokaal na inwoners om advies te hebben gevraagd. Op de Facebookpagina’s van Nissewaard Lokaal en A4-zuid vroeg de partij waarom er volgens de inwoners zoveel ongelukken gebeuren in en rond de Botlektunnel. Hun reactie? Het merendeel ontstaat door asociaal weggedrag. De enorme verkeersdrukte op dit stuk snelweg helpt niet mee en maakt de situatie nog complexer.

Zowel auto’s als vrachtauto’s lijken zich niet te houden aan de maximum snelheid op de matrixborden. Zeker in de spits, wanneer de file naar de afslag voor Spijkenisse al in de tunnel begint, kan dit tot gevaarlijke situaties leiden. Automobilisten die links de file voorbij rijden en op het laatste moment rechts de afslag nemen zorgen voor gevaarlijke situaties en verergeren de problemen en het oponthoud.

Een oplossing is, volgens de ondervraagden, om de rijbaan naar Spijkenisse voor de tunnel al af te zetten met een doorgetrokken streep. Op deze manier kunnen asociale automobilisten niet meer straffeloos invoegen. Wel is handhaving dan belangrijk, stelt Nissewaard Lokaal. Daarnaast stellen de ondervraagden voor om de dubbele uitvoegstrook naar het Hartelkruis te wijzigen in een enkele uitvoegstrook.

Tenslotte moet er ook aandacht zijn voor de bestaande infrastructuur. Doordat er op een korte afstand veel op- en afritten zijn en rijbanen bij elkaar komen, zijn er veel zijwaartse bewegingen van automobilisten die een of meerdere rijstroken moeten opschuiven. Dit vraagt ook extra aandacht en concentratie van weggebruikers, zeker als zij niet bekend zijn in het gebied.

Nissewaard Lokaal wil in de commissie Leefomgeving de resultaten van het onderzoek aanbieden aan verkeerswethouder Igor Bal en hem verzoeken om in overleg met Rijkswaterstaat maatregelen te nemen.

Nissewaard Lokaal: invulling OV-concessie moet beter

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 11-05-2019 08:45

Nissewaard Lokaal heeft in de gemeenteraad van 8 mei jl. gepleit om de OV-concessie beter in te vullen. Volgens de partij geven inwoners aan liever de oude lijnen in Spijkenisse terug te willen. Met name de overstap die vanuit de Maaswijk gemaakt moet worden naar het centrum van Spijkenisse en de kleine busjes zorgen voor ergernis. Volgens fractievoorzitter Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal zegt inmiddels een toenemend aantal reizigers niet meer met het OV te reizen.

Wethouder Igor Bal (VVD) verbaasde zich daarover. “We zien op Voorne-Putten een groei van het aantal reizigers,” vertelde hij tegen de raad. “Mogelijk dat het om andere doelgroepen reizigers gaat. Wellicht dat mensen die voorheen de auto pakten nu de bus pakken en andersom. Dat is lastig te achterhalen.”

Volgens Hottentot is het niet zomaar vanzelfsprekend dat deze stijging voor alle lijnen geldt. “Met name op lijn 81 en 85 vindt op dit moment geen chipregistratie plaats,” zei hij tegen de wethouder. “En dit zijn nu juist de probleemlijnen. Als we op de klachten afgaan zijn hier wel degelijk mensen uit het OV gestapt.”

Nadat Nissewaard Lokaal zich eerder in de commissie hard heeft gemaakt om met name buslijn 85 te verbeteren is de reactie van de gemeente op de vervoersplannen voor 2020 aangescherpt. De partij is hier blij mee, maar ziet graag meer verbeteringen in het OV. Nissewaard Lokaal heeft er daarom ook op aangedrongen om hierbij gezamenlijk met alle gemeenten op Voorne-Putten op te trekken.

Nissewaard Lokaal: “Dit project is weggegooid geld”

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD CDA Partij voor de Vrijheid Nissewaard 09-05-2019 06:23

Nissewaard Lokaal kon woensdagavond 8 mei definitief niet instemmen met een pilot om de P+R informatie te verbeteren. De partij vindt dat de gemeente te ondoordacht te werk gaat. “Op deze manier vrezen wij dat dit project slechts weggegooid geld is,” zei fractievoorzitter Chris Hottentot, namens de partij.

Met de pilot wil de gemeente voorkomen dat mensen naar een volle P+R rijden. Het probleem volgens Nissewaard Lokaal en ook CDA is echter dat de app niet achter het stuur gebruikt mag worden. Gebruikers moeten dan thuis al kijken hoeveel plaatsen er beschikbaar zijn. “Als ik in Zuidland al moeten kijken, dan zegt dat niets over de situatie als ik na een half uur ter plaatse aan kom”, klaagde CDA’er Daan van der Pols.

Nissewaard Lokaal had liever gezien dat voor de app samen werd gewerkt met landelijke initiatieven om data te delen. “Op die manier is meerwaarde te halen en kan deze info later verwerkt worden in navigatieapps”, zei Hottentot. Wethouder Igor Bal (VVD) wilde er niets van weten. “We willen juist klein beginnen om dingen uit te proberen,” zei hij. Hottentot pareerde dat. Hij gaf aan dat er een verschil is tussen klein beginnen of lokaal beginnen. “Het is niet erg om lokaal te beginnen met een proef, maar houd ontwikkelingen in de gaten en probeer er zoveel mogelijk bij aan te sluiten,” liet hij de wethouder weten. De gemeente verzuimt dit en wil met één aanbieder in zee die beheer krijgt over de data.

Hoewel de kosten voor deelname door de gemeente niet hoog zijn, slechts €6200, was Nissewaard Lokaal duidelijk. “Of het nu €6200 kost, €22.000 of € 2 miljoen, waar het te allen tijde om gaat is, dat er meerwaarde wordt behaald. En die meerwaarde missen we hier,” zei Hottentot. “Als we het kort mogen samenvatten, dan vat ik het als volgt samen: we gaan iets proberen en we zien wel wat er uit komt. Dat is te makkelijk. Dit is nu als schieten met hagel.”

Naast Nissewaard Lokaal konden ook CDA en, een opvallend stil, PVV niet met de pilot instemmen.

Twijfels bij test dynamische parkeerinfo P+R terreinen

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal Nissewaard 19-04-2019 06:57

Nissewaard Lokaal heeft grote twijfels bij de pilot die de gemeente Nissewaard wil houden bij de drie P+R terreinen rond de metrostations. In de commissie Leefomgeving spraken de partijen over het collegevoorstel om dynamische informatie beschikbaar te krijgen. De gemeente hoopt hiermee dat er minder omrijdkilometers ontstaan, omdat mensen vooraf kunnen zien of er nog plek is op het P+R terrein. Er is gekozen voor een pilot van twee jaar.

Fractievoorzitter Chris Hottentot van Nissewaard Lokaal stelde daarop voor om te waarborgen dat deze data openbaar beschikbaar komt. In dat geval kunnen ook navigatieapp-aanbieders deze informatie aanbieden. Hierdoor krijgen reizigers maatwerk aangeleverd en worden zij verwezen naar de dichtsbijzijnde beschikbare P+R locatie, zonder een aparte app op te starten achter het stuur.

Wethouder Igor Bal gaf aan dat er geen sprake was van open data, maar dat er is gekozen voor één partij. Juist om in deze fase kennis op te doen. Dit wekte de verbazing van Nissewaard Lokaal. Met name omdat het Rijk ervaring op wil doen met systemen en open data hiervoor belangrijk is. Daarnaast vraagt Nissewaard Lokaal zich af of weer een aparte app wel verkeersveilig is en gebruikt gaat worden.

Nissewaard Lokaal vind het belangrijk dat goed wordt nagedacht hoe er geleerd kan worden van nieuwe pilots en hoe deze bijdrage aan het landelijke initaitief om eenduidige informatie beschikbaar te krijgen. De partij heeft, mede naar aanleiding van de discussie, besloten om aanvullende schriftelijke vragen te stellen. Nissewaard Lokaal hoopt de beantwoording hiervan voor de behandeling in de gemeenteraad op 8 mei te mogen ontvangen.

Eerste ervaringen EBS vragen om verbetering

Nissewaard Lokaal Nissewaard Lokaal VVD Nissewaard 17-01-2019 10:35

De eerste ervaringen met EBS vragen om verbetering. Dat stelde Nissewaard Lokaal tijdens de commissie Leefomgeving. In de commissie vroeg de partij naar de eerste ervaringen met de nieuwe vervoerder, omdat de partij een aantal klachten heeft ontvangen. Wethouder Igor Bal (VVD) gaf aan dat er wat aanloopproblemen waren, maar dat EBS inmiddels de zaken redelijk op de rit heeft. Zo bleek in de beginfase dat niet altijd de busnummer voor op de bus zichtbaar was. Volgens Bal een probleem voor de reiziger, omdat die niet weet waar de bus heen gaat. Ter compensatie zouden reizigers in deze bussen niet hebben hoeven te betalen voor de rit.

Bal kon zich goed voorstellen dat er meer partijen waren met klachten en nodigde alle partijen uit deze klachten aan de wethouder toe te sturen. Inmiddels vinden de onderhandelingen plaats voor 2020 en Bal gaf aan dat eventuele tekortkomingen daar in meegenomen kunnen worden. Wel waarschuwde hij dat niet alles veranderd kan worden. Het afgenomen aantal bushaltes of het overstappen op lijnen is afgedekt in de concessie. Hier is weinig aan te veranderen, hield hij de aanwezige commissieleden voor.

Nissewaard Lokaal zegde toe om alle binnengekomen klachten aan de wethouder te sturen, maar wilde specifiek aandacht voor één probleem. Zo blijkt buslijn 85, die loopt vanaf De Akkers, via Vogelenzang en De Hoek naar Metro Centrum, te worden gereden met kleinere taxibusjes. Het gevolg is dat in de spits niet alle passagiers mee kunnen en bij de halte moeten blijven staan. Staan mag namelijk niet in deze taxibusjes. Nissewaard Lokaal heeft gevraagd om in de ochtend- en avondspits daar op korte termijn toch grotere bussen in te zetten.

Late terugtreding directeur symptomatisch voor corruptie binnen de VVD

SP SP VVD Nissewaard 23-09-2018 23:29

"VVD-wethouder Igor Bal  van Nissewaard kan voortaan beslissingen nemen over de gemeentelijke Elementen B.V. zonder dat hij dan met zijn vader te maken krijgt. Vader Loek Bal is weg als directeur. Volgens een gemeentewoordvoerder is daartoe besloten 'om elke schijn van belangenverstrengeling te voorkomen'. (bron AD.nl 20 september)"

Op zijn zachtst gezegd een merkwaardige gang van zaken. De vader van wethouder Igor Bal (wethouder sociale zaken) heeft zich pas 6 september teruggetrokken uit de directie van Voorne Putten Werkt B.V. en De Elementen B.V. De raad is veel eerder dit jaar aangetreden.

Bij SP Nissewaard vragen wij ons af wanneer de gemeenteraad zich gerealiseerd heeft dat een familieband tussen directie van een gemeentelijk uitvoeringsbedrijf en gemeenteraad een schijn van belangenverstrengeling oproept?

Uit stukken van de Kamer van Koophandel (peildatum 21 juni 2018) waar SP Nissewaard over beschikt, blijkt dat Voorne Putten Werkt B.V. in 2016 is ingeschreven in het handelsregister. (KvK-nummer 67166121)

Verder blijkt uit deze stukken dat de Gemeente Nissewaard enig aandeelhouder is. Als algemeen bestuurder staat de heer J.L. Bal vermeld. Klaarblijkelijk de vader van wethouder Igor Bal.

Volgens Transparency International kent de term 'corruptie' kent vele definities, van heel eng tot heel ruim. De ruimste definitie van corruptie omvat alle vormen van machtsmisbruik door een ieder die macht toevertrouwd heeft gekregen. In die omschrijving is 'corruptie' volgens datzelfde Transparency International de tegenhanger van wat 'integriteit' wordt genoemd. Concreet: het terugtreden van de vader van de wethouder is een actie achteraf, zeer waarschijnlijk vanwege het feit dat Voorne Putten Werkt B.V. al geruime tijd onder vuur ligt, niet alleen door SP Nissewaard, maar door bijv. de acties van de heer Blokhuizen en het FNV.  

Het is speculatief of het aftreden van de heer bij Voorne Putten Werkt B.V. ook zou zijn gebeurd als dit alles niet aan het licht was gebracht. Wij vermoeden als SP Nissewaard van niet.

Zoals gezegd, de Gemeente Nissewaard is enig aandeelhouder van Voorne Putten Werkt B.V. Op zich is dat geen merkwaardige constructie. De NS bijvoorbeeld is een N.V.,  met de Nederlandse staat als enig aandeelhouder. De NS heeft echter een heel beperkt werkgebied, dat wettelijk is vastgelegd. Of dit ook het geval is voor Voorne Putten Werkt B.V. is echter zeer de vraag, gelet op de activiteiten van Voorne Putten Werkt B.V. de laatste maanden. Hier ontstaat het risico van Zonnekoningsgedrag, zoals we dat zagen bij woningstichtingen Woonbron en Vestia.

Dit alles betekent dat de Gemeente Nissewaard, in case de belastingbetaler garant staat voor het ingelegde kapitaal van Voorne Putten Werkt B.V. bij faillissement van de B.V.

Deze gang van zaken is typerend voor de vele integriteitsproblemen waar de VVD (partij van wethouder Igor Bal) landelijk mee kampt.

Zie voor meer voorbeelden de website https://www.isereenvvderopgestapt.nl/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.