Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

7 documenten

Bijdrage Corné van Werkhoven: Evaluatie oud&nieuw

SGP SGP Alblasserdam 13-02-2020 00:00

/r/1114599eeb582f653a4b0dd2fb2e0913?url=http%3A%2F%2Fwww.alblasserdam.sgp.nl%2Factueel%2Fbijdrage-corne-van-werkhoven-evaluatie-oudnieuw%2F11742&id=a7ffc025e7276c16109c0b5f8d9b287581f924e2

SGP-raadslid Corné van Werkhoven overhandigt meldingen via vuurwerkmeldpunt SGP aan burgemeester Jaap Paans. Foto: Maarten-Jan van der Ende

Evaluatie Oud & Nieuw

Voorzitter, bij evalueren gaat het om het beoordelen van het resultaat, in dit geval van de viering van oud & nieuw in Alblasserdam. De gemeente deed in de pers al een voorzet en sprak van een feestelijk verloop van de jaarwisseling. De toon werd hiermee positief gezet. Als het gaat over de plannen en het ingevoerde beleid waren wij als SGP-fractie ook positief. De burgemeester zette in korte tijd nieuw beleid in gang binnen de beperkte financiële en capaciteits-technische mogelijkheden die er waren. Hier waren wij heel content mee.

Terugkijkend naar het verloop van de jaarwisseling kijken wij hier echter anders tegenaan dan het persbericht dat uitkwam, ik zal uitleggen waarom.

De bedoeling was een positieve campagne; inwoners zouden gewezen worden op eigen verantwoordelijkheid, gebaseerd op welwillendheid, wijzend op de gevaren en overlast van vuurwerk. Positief kan echter op verschillende manieren worden uitgelegd, in de media, zoals de gemeentelijke pagina in de Klaroen, zagen we vooral een aanmoedigende campagne. Wat ons betreft heeft dit een ongewenst effect gehad, die bij ons de vraag oproept: Was de oproep tot een vuurwerkfeest voor iedereen nu wel de juiste aanpak? En is de Klaroen hierbij wel het juiste kanaal om jongeren te bereiken of bereiken we daarmee vooral de ouders?

De beoordeling dat de jaarwisseling positief zou zijn verlopen, is gebaseerd op het schadebedrag van 8250,- en het achterwege blijven van incidenten met aanhoudingen. Wat ons betreft zijn dit niet de enige criteria waarmee beoordeeld kan worden of een jaarwisseling geslaagd is of niet. Zien we daarmee niet de grote hoeveelheid overlast bij inwoners en hun huisdieren over het hoofd, en nemen we daarmee de grote hoeveelheden afval en vervuiling voor lief?

Ook wij kregen op ons meldpunt ruim 50 meldingen binnen in zeer korte tijd. Graag overhandigen we  deze meldingen aan het einde van onze bijdrage aan de burgemeester. Afgezet tegen het aantal inwoners een beperkte hoeveelheid, maar uit de reacties en gesprekken met inwoners maken wij op dat men vaak geen melding maakt, omdat er toch niets mee gedaan zou worden. Wij nemen deze meldingen wel graag serieus, het negeren zou geen recht doen aan dit deel van onze inwoners. Het getuigt ook van verdraagzaamheid dat veel overlast voor lief genomen wordt, en dat is te prijzen aan onze inwoners.

Het schadebedrag, zoals genoemd is tot peildatum 15 januari 2020, kan de burgemeester aangeven wat het schadebedrag op dit moment is? Veel schade komt vaak pas later openbaar. De vraag is ook of alle schade hierin is meegenomen, zoals de schade aan basisschool Het Kompas. Ook zijn veel extra kosten gemaakt voor uitrukken brandweer, de gemeentelijke buitendienst voor alle voorbereidingen vooraf en herstelwerkzaamheden achteraf, maar ook inzet jongerenwerk en afvalinzameling met bijbehorende snackbonnen. Totaal zal dit inclusief indirecte kosten een veel grotere kostenpost opleveren voor rekening van de samenleving.

De maatregelen zoals genomen hebben maar weinig effect gehad, zoals het kindvriendelijk uur, het diervriendelijk uur -waar erg weinig van te merken was op straat-, de aangewezen carbid-locatie waarvan geen gebruik is gemaakt, terwijl wel dreunen van carbid-volume door het gehele dorp klonken. Ook rondom de ouderencentra zoals Alblashof was het voor bewoners helemaal niet zo prettig als we vooraf dachten, gezien hun ingekomen brief.

Kortom: kunnen we hiermee stellen dat ons vuurwerkbeleid en onze positieve aanpak heeft gewerkt? De plannen waren veelbelovend en hebben wij ook van harte gesteund, maar wij trekken met deze constateringen achteraf de conclusie dat ze niet het gewenste effect hadden. De doelgroep die het zware, overlastgevende vuurwerk afsteekt blijkt duidelijk niet ontvankelijk te zijn voor een vriendelijke oproep vanuit de overheid. Hoe kijkt de burgemeester hier met de kennis van nu tegenaan? Hoe verklaart hij de positieve berichtgeving hierover na de jaarwisseling in de media?

Wat ons betreft geeft de jaarwisseling aanleiding tot het verder beraden op een algeheel vuurwerkverbod. Duidelijkheid en stevige aanpak zijn hierin de sleutelwoorden. Als we zaken als schone lucht en vermindering van restafval écht serieus nemen als gemeente, zullen we ook op dit dossier ook echte maatregelen moeten nemen: hoeveel giftig fijnstof en vervuild restafval levert al het vuurwerk wel niet op tijdens oud & nieuw?

Wij weten en begrijpen dat we hierin afhankelijk zijn van landelijke maatregelen. Het ziet er naar uit dat voor de eerstvolgende jaarwisseling knalvuurwerk en vuurpijlen verboden zullen zijn. Dit is echter wat ons betreft nog niet ver genoeg doorgepakt, een totaalverbod geeft meer duidelijkheid voor handhaving. In de evaluatie komen ook kort de ontwikkelingen in aangrenzende gemeenten aan bod. Niet alleen in Dordrecht, maar ook in Sliedrecht en Zwijndrecht wordt een totaalverbod serieus overwogen. Rotterdam heeft deze keuze al gemaakt. Terecht wordt gewezen op een waterbed-effect als we daarin niet meebewegen: wij zouden dan wel eens extra ‘vuurwerkbezoekers’ kunnen krijgen. Wat ons betreft een extra reden hierop aan te sluiten, zo mogelijk in Drechtstedenverband. Concrete vraag hierbij aan de burgemeester: Welke maatregelen stelt hij voor om dit waterbedeffect te voorkomen bij een volgende jaarwisseling?

Tot slot voorzitter, wat ons betreft zien wij bij de volgende jaarwisseling een eerdere start van een ontmoedigingscampagne die wijst op de nadelen en gevaren van vuurwerk en illegaal vuurwerk tegengaat. Ook bij een verbod in welke vorm dan ook zal het niet direct over zijn met de overlast. Mogelijk ligt hier zelfs een rol voor het gehele college en niet alleen bij de portefeuille OOV? Zou de behandeling dit jaar in september of oktober kunnen zijn? Deze campagne moet wat ons betreft echt steviger zijn, confronterend met de nadelige gevolgen voor eigen veiligheid en de overlast aan anderen, zodat het gesprek aan de keukentafel tot stand kan komen. Moedig inwoners ook aan tot melding maken van overlast, zo nodig anoniem, zodat adequate handhaving ook mogelijk wordt. Hierin zijn een goed handhavingsplan en de inzet van BOA’s en jongerenwerkers onmisbaar.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In de beantwoording van de burgemeester kwam het volgende aan bod:

De beoordeling van de jaarwisseling is vooral bekeken als oudejaarsdag en nieuwjaarsdag, en daarin was sprake van een goed en relatief rustig verloop. De grootste overlast zat juist in de dagen voor oudjaar, daar waren ook de meeste meldingen van. Totaal is nu 12.000,- schade geregistreerd aan gemeentelijke eigendommen, daar zit de schade aan Het Kompas nog niet bij, omdat hiervan nog geen melding is binnengekomen bij de gemeente. Totale kosten inclusief indirecte en gevolgkosten zijn enorm veel hoger. De burgemeester deed de toezegging dat de behandeling van aanpak oud&nieuw dit jaar beduidend eerder op de agenda zal komen, in september, middels positieve beïnvloeding, met handhaving als onderdeel van de aanpak. Doelstelling van de campagne is echt het terugdringen van de hoeveelheid vuurwerk en bijbehorende overlast, gericht op bewustwording en verantwoordelijkheid. Met de omliggende gemeenten zal goed contact blijven over hun beleid om hierin zo veel mogelijk elkaar vast te houden om een waterbedeffect te voorkomen. Wel zal Alblasserdam aan de positieve kant blijven staan. Verdergaande lokale maatregelen zoals bijvoorbeeld een totaalverbod blijft afhankelijk van landelijke maatregelen, met plaatselijk totaalverbod blijft ‘de snoepwinkel’ gewoon open en is er niet te handhaven. De verkoop van vuurwerk blijft bij een lokaal verbod namelijk gewoon toegestaan.

1e avond SGP-Jongeren met Kees van der Staaij

SGP SGP Alblasserdam 28-01-2020 00:00

Eindelijk is het dan zover: op D.V. vrijdag 14 februari 2020 organiseert de SGP-Jongeren-commissie Alblasserdam-Papendrecht haar eerste SGPJ-avond die in het thema zal staan van veiligheid. In de vorm van een debat zal nagedacht worden over veiligheid op straat. Kees van der Staaij (fractievoorzitter SGP Tweede Kamer), Jaap Paans (burgemeester Alblasserdam) en M.M.J. van der Ende (Inspecteur van Politie) hopen hun opwachting te maken en zullen ons meer bijbrengen over dit actuele onderwerp.

Vanuit een christelijke visie op de samenleving willen de SGP-jongeren de belangen van de jeugd vertegenwoordigen en hen betrekken bij de politiek. De voorzitter van deze vijftienhoofdige commissie Alblasserdam-Papendrecht is Peter de Leeuw, een twintigjarige student Bedrijfskunde: ‘Ik vind het belangrijk dat wij als jongeren op een actieve en leuke manier bijdragen aan onze Alblasserdamse samenleving. Deze bijdrage hopen we te leveren door het organiseren van informatieve en samenbindende activiteiten. Verder proberen we om jongeren bewust te maken van de lokale politiek.’

De avond zal plaatsvinden in de ds. J. Beukelmanschool aan de Rembrandtlaan 100 te Alblasserdam. Om 20:00 uur beginnen we (inloop vanaf 19:30) en rond 22:00 uur hopen we af te sluiten, waarna er nog gelegenheid is voor gezelligheid met een hapje en een drankje.

Ben jij of ken jij die jongere die niet vies is van een beetje politiek en houdt van verbaal vuurwerk? Wees welkom!

Verslag Commissie MZ 31 januari 2018

VVD VVD Cromstrijen 19-02-2018 09:46

Verslag Commissie Maatschappelijke Zaken van woensdag 31 januari 2018.

Op de agenda staan de volgende punten

Raadsvoorstel inzake vaststelling 5e wijziging Gemeenschappelijke Regeling Dienst Gezondheid en Jeugd. Het gaat hier om een technische wijziging waar de VVD fractie zich in kan vinden. Over de stukken betreffende dit onderwerp wil de VVD fractie kwijt het prettig te vinden om deze door te nemen, Omdat wijzigingen duidelijk zijn aangegeven wat helaas niet altijd het geval is.

Raadsvoorstel inzake aanpassing WMO verordening -besluit en -beleidsregels. De fractie van de VVD vraagt waarom er in januari in Oud-Beijerland een wijkteam is gestart, en waarom niet in de andere vier Gemeenten in de Hoeksche Waard. Wethouder Paans legt uit dat de kosten  ( € 95.000,—) voor het wijkteam ( = pilot ) door de gemeente Oud-Beijerland zelf worden bijgedragen.

Raadsvoorstel inzake het beschikbaar stellen van krediet voor de sloop van de gymzaal aan de Molendijk te Klaaswaal en een voorbereidingskrediet voor de andere ontwikkelingen op de locatie Hoeckenisse. Hierover geen op- of aanmerkingen.

Bij de rondvraag vraagt de VVD fractie aandacht voor het ter beschikking stellen van documenten.

De VVD geeft aan het uitermate vervelend te vinden dat zeker als het over gesubsidieerde instellingen zoals DG&J, de Bibliotheek, stichting Welzijn etc. gaat geconfronteerd te worden met documenten die al lang bij de gemeente binnen zijn.

 

 

 

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven presenteert op 6/3 ‘fijnstofzuiger’

D66 D66 Alblasserdam 03-03-2017 15:07

Op maandag 6 maart brengt Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven (D66) een werkbezoek aan Alblasserdam. Van Veldhoven staat bij de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart op plek 2 van de kandidatenlijst van D66. Zij is al eerder in Alblasserdam te gast geweest om te praten over duurzaamheid, mobiliteit en luchtkwaliteit en is bijzonder geïnteresseerd in de wijze waarop Alblasserdam omgaat met luchtkwaliteit. Het Kamerlid presenteerde vorige maand een 10-puntenplan waarin zij oproept tot een Nationaal Luchtplan waarin gezondheid centraal staat.

Wethouder Arjan Kraijo (duurzaamheid en milieu) en burgemeester Jaap Paans verwelkomen Stientje van Veldhoven om 14.00 uur in het gemeentehuis. Daar licht de wethouder de Alblasserdamse inspanningen om de luchtkwaliteit te verbeteren toe. Ook leden van de raadsbrede werkgroep Luchtkwaliteit en college-wethouders duurzaamheid uit de regio zijn uitgenodigd bij het werkbezoek aanwezig te zijn. Na de uitleg en beantwoording van vragen loopt het gezelschap naar de Ruigenhil ter hoogte van de tunnelmond waar wethouder Kraijo de daar recent geplaatste luchtzuiveringsinstallatie presenteert. Leverancier ENS Technology legt ter plaatse de werking en de effecten ervan uit aan de aanwezigen.

Werkgroep luchtkwaliteit Luchtkwaliteit is een aanhoudend punt van zorg in Alblasserdam en vraagt agendering, prioriteit en een juiste aanpak en maatregelen. Daarom is het blijven voldoen aan de luchtkwaliteitsnormen en de verdere verbetering van de luchtkwaliteit een prioriteit in de Samenlevingsagenda van Alblasserdam. In 2016 heeft een raadsbrede werkgroep Luchtkwaliteit heeft een Actieplan Luchtkwaliteit opgesteld. Doel van dit plan is gezonde lucht in Alblasserdam in 2030. Het aanpakken van de vervuilde lucht uit de tunnel staat op de lijst van maatregelen in dit actieplan. De gemeente hoopt dat het bezoek van het Tweede Kamerlid ook bijdraagt aan een (nieuwe) agendering van luchtkwaliteit op landelijk niveau en een inspiratie zal zijn voor andere gemeenten in het land.

Luchtzuiveringsinstallatie Eind van vorig jaar heeft Alblasserdam bij de mond van de tunnel onder de Noord A15 een luchtzuiveringsinstallatie geplaatst. Deze installatie moet de luchtkwaliteit in Alblasserdam verbeteren in de nabijheid van de tunnelmond van de A15. Dit is een van de aantoonbare bronnen van de slechte luchtkwaliteit in Alblasserdam.

De luchtzuiveringsinstallatie transformeert fijnstof tot grof stof door deze deeltjes efficiënt elektrisch te laden en ze vervolgens af te vangen. Deze techniek is eerder met succes toegepast in ondergrondse parkeergarages in onder andere Eindhoven en Cuijk en wordt door onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven gezien als ‘een zeer effectieve methode om de luchtkwaliteit te verbeteren’. Voor de aanschaf en plaatsing van de installaties is een bedrag van 100.000 euro beschikbaar gesteld vanuit het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit.

U bent van harte welkom om bij het werkbezoek aanwezig te zijn, zowel in het gemeentehuis als bij de luchtzuiveringsinstallatie aan de Ruigenhil (ter hoogte van het fietspad onder de Brug over de Noord).

Foto: Jeroen Mooijman

Verslag Commissie MZ 22-02-2017

VVD VVD Cromstrijen 27-02-2017 10:52

Commissie Maatschappelijke Zaken van 22 februari 2017

Tijdens deze vergadering die door alle discussies erg lang duurde kwam als eerste het Raadsvoorstel inzake zienswijze gemeenteraad op gewijzigde programmabegroting       2017-2020 Werk & Inkomen Hoeksche Waard aan de orde.

Als eerste kreeg de commissie van twee dames van WIHW uitleg over de ontstane tekorten (voor onze gemeente al ruim  € 250.000,-- voor 2017). Buiten een aantal technische vragen waar we als VVD een duidelijk antwoord op kregen bleven onze zorgen over de kosten bestaan.

Vandaar onze volgende vraag: wat kost het om iemand aan een baan te helpen, onderverdeeld naar makkelijk en moeilijk bemiddelaar. We kregen op onze vraag het volgende antwoord: Er wordt altijd gesproken over maatwerk maar bij een makkelijk te bemiddelen cliënt gaan we uit van een inzet van ongeveer 20 uur. Bij een moeilijker te bemiddelen cliënt met grotere afstand tot de arbeidsmarkt spreken we over ongeveer 30 uur plus een groepstraject van een week wat voor € 2000,-- door WIHW wordt ingekocht.

Vervolgens kwam het Raadsvoorstel inzake eigen bijdrage WMO aan de orde.

Wethouder Paans begon met geven van een toelichting. Hij vertelde dat de veranderingen er toe leiden dat niemand erop achteruit gaat, wat er op neer komt dat voor de meeste mensen de eigen bijdrage lager wordt. De VVD is kritisch ten aanzien van het verlagen van de eigen bijdrage omdat er op dit moment geen inwoners zijn die zorg mijden i.v.m. de eigen bijdrage. Ook vindt de VVD dat we een risico lopen dat de overheid in verband met een huidig overschot (waarvan het ontstaan onduidelijk is) de rijksbijdrage WMO verlaagd.

Bij het volgende onderwerp rapport Toekomstscenario voorschoolse voorzieningen en voor- en vroegschoolse educatie VVE gemeenten HW gaf de heer Buitenhek samensteller van het rapport een heldere toelichting. Maar er werd begonnen met inspreker mw. Borsje directeur van spelenderwijs. Er kon door de commissie uit drie scenario’s  worden gekozen A – B of C. Mw. Borsje pleitte voor scenario A. Het voorstel van de gemeente scenario C kon de VVD in eerste instantie onderschrijven. De behandeling van dit punt gaat verder in de Raad samen met Vaststelling van de notitie integraal huisvestingsplan Onderwijsgebouwen Cromstrijen 2017-2021 en de vaststelling van de notie “Op weg naar accommodaties 2.0”

Beide goede en ambitieuze stukken, waarin de VVD zich kan vinden. Ook met betrekking tot het laatste punt was een inspreker te weten mw. Eckhardt over het voortbestaan van de Oude school.

 

 

Verslag Commissie MZ 18-01-2017

VVD VVD Cromstrijen 13-02-2017 01:59

Commissie Maatschappelijke Zaken van 18 januari 2017

Er wordt deze vergadering begonnen met een presentatie over vluchtelingenwerk door Maarten Jan de Haan regiomanager van vluchtelingenwerk Zuidwest Nederland.

Vluchtelingen werk is al 40 jaar actief bezig met o.a. Juridische begeleiding van vluchtelingen.

Werkzaamheden zijn onder meer:          

Aanvragen gezinshereniging

Alles wat rond wonen komt kijken, regelen praktische zaken van statushouders.                           Wegwijs maken in Nederlandse en lokale samenleving                                                             

 Individuele coaching.

Na deze uitleg komt Arie Verweij coördinator vluchtelingenwerk Hoeksche Waard aan het woord. Deze vertelt dat er in Cromstrijen 34 statushouders in 2016 waren gepland. Deze planning zal op 3 personen na half 2017 gerealiseerd zijn.

Als VVD hopen we op een goede begeleiding door vluchtelingenwerk, zeker omdat er hier en daar signalen zijn van overlast. Of statushouders hierbij betrokken zijn is niet duidelijk.

Verder is er alleen van het agendapunt met betrekking tot het vaststellen zienswijze op concept uitvoeringsprogramma Jeugdhulp 2017 te melden dat er door Anja van Gemeren een viertal vragen zijn gesteld. Hierop zijn bevredigende antwoorden gekomen van wethouder Paans. Waar we met zorg naar uitkijken is de financiële  onderbouwing van de Jeugdhulp.  Bij de rondvraag geven we aan gehoord te hebben dat het contract met Zorgwaard betreffende hulp bij huishouding wordt opengebroken. Wethouder Paans legt uit dat alle contracten met aanbieders worden opengebroken om nieuwe afspraken te maken over de vergoedingen. Verder vragen we of de rechterlijke uitspraak door de Raad van Beroep tegen de gemeente Etten-Leur aangespannen door een dochter van een PGB houder, die eerst betaald werd uit het PGB van haar moeder en later geacht werd mantelzorg te verlenen. Ze werd in het gelijk gesteld. Wethouder Paans geeft aan dat in Cromstrijen geen mantelzorg verplicht wordt gesteld.

 

Meet-Inn is jarig; al 25 jaar een ...

ChristenUnie ChristenUnie Ede 08-10-2013 13:07

Meet-Inn is jarig; al 25 jaar een begrip Wat 25 jaar geleden als een jongerencentrum begon is inmiddels een volwaardig inloopcentrum in hartje Ede geworden. Destijds begon het initiatief vanuit de kerken om een ontmoetingsplek te hebben. Toen voor jongeren, maar inmiddels doorontwikkeld en een vaste plek voor vele mensen. Mensen worden gastvrij ontvangen en worden –als dat nodig is- met een goed advies verder geholpen. Op vrijdag 4 oktober vierde Meet-Inn haar 25e verjaardag met een symposium. Thema: ‘Zonder eigen kracht val je buiten te boot’. Een zaal vol mensen, was er op afgekomen. Jellie Kiefte en Jan de Kluijver vertegenwoordigden onze fractie. Prof dr A. J. Baart, grondlegger van de Presentietheorie, hield een geweldig inspirerend verhaal. Hij bepleit ”KWETSBAARHEID MOET KUNNEN”, zeker in deze tijd van decentralisaties en terugtredende overheid. Veel beleidsdocumenten gaan niet over kwetsbaarheid, maar over zelfredzaamheid, wat heb je te bieden en zelf regie nemen. Daarin schuilt een risico dat kwetsbaarheid niet meer kan en mag. Als er dan ook nog aanbesteed moet worden, kan dat voor gaan schuren! Weet dat11% van de mensen in onze termen ‘niet-kunnen-meekomen’. In een humane samenleving zoeken we naar balans tussen empowerment en kwetsbaarheid! Na dit gloedvolle betoog hielden o.a wethouder Ligtelijn en Max Paans nog een verhaal. Ook werden de resultaten van een onderzoek door CHE-studenten over bezoekers en toekomstkansen bij Meet-Inn gepresenteerd. Het was een feestelijke bijeenkomst en symposium met inhoud. Meet-Inn groeit met de tijd mee, maar blijft aandacht houden voor mensen, die een plek met een beetje aandacht nodig hebben. We wensen deze instelling ook na 25 jaar weer goede nieuwe jaren in Ede toe.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.