Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

20 documenten

Herontwikkeling voormalige V&D locatie | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Sittard-Geleen 07-07-2020 00:00

Onze motie gaat niet over de verwerving door onze gemeente van het V& D gebouw. Daarin kan de Groenlinks fractie zich goed vinden. De motie gaat over de herontwikkeling van het V& D gebouw. Als er 1 gebouw in onze gemeente is dat al bij start bouw controversieel was dan is het wel het V&D gebouw aan de Markt in Sittard. Nog voor de sloop van zijn voorganger op die plek, het karakteristieke Stadhuis, waren de gemoederen verhit in onze gemeente. Er is ongetwijfeld veel gevloekt over de herontwikkeling destijds.

Het V&D gebouw heeft ruim 50 jaar een belangrijke stempel op de Markt van Sittard gedrukt en iedereen mag zelf vinden of dat een mooie of lelijke stempel is. Feit is wel dat zeer veel inwoners en middenstanders van onze gemeente daar een mening over hadden en hebben. Daarmee wordt het strategische belang van deze plek op de Markt voor onze identiteit, waar wij voor willen staan, alleen maar benadrukt. Inmiddels staat het gebouw wel vier jaar leeg.

En nu kom ik op mijn motie. Hierin wordt de raad aangesproken op zijn kaderstellende en volksvertegenwoordigers rol. De motie vind ik zelf een mooi voorbeeld van de gewenste nieuwe bestuursstijl en nu citeer ik het coalitieakkoord daarover.

‘ Kernwoorden in de ontwikkeling van een nieuwe bestuursstijl zijn transparantie en integriteit aan de ene kant en inspraak, participatie en samenwerking aan de andere kant’.

En dan het addendum op het coalitieakkoord. Ik citeer; ‘ door de raad vroegtijdig te betrekken kan de rol en de positie van de raad in het geval van grote onderwerpen worden versterkt. In feite gaat het om de zogenaamde beginspraak van de raad’. Beginspraak dus. Dat ademt deze motie.

 

De motie:

De gemeenteraad van Sittard-Geleen, in vergadering bijeen op 8 juli 2020.

Constaterende dat:

• Het voormalige V&D gebouw aan de Markt van Sittard na verwerving door de gemeente in ieder geval vóór 31 december 2021 getransformeerd of gesloopt moet worden;

• Hierdoor 12.000 m² bvo detailhandel uit het centrum van Sittard wordt gehaald;

• De verwerving van het voormalige V&D-gebouw plaats vindt in het kader van de afspraken met de Provincie, zoals vastgelegd in de herijkte Provinciale subsidiebeschikking voor de stedelijke ontwikkeling centrum Sittard;

• Door het College voorgesteld wordt het gebouw en de locatie in beheer te houden tot besluitvorming over de herontwikkeling in het kader van de toekomstvisie 2030;

• Het uitgangspunt van het College vooralsnog is; herontwikkeling van het voormalige V&D-gebouw en doorstoten van de locatie naar de markt;

• Er al diverse ontwikkelaars zich hebben gemeld met initiatieven voor herontwikkeling.

Overwegende dat:

• Het voormalige V&D-gebouw aan de Sittardse Markt met haar markante gevel een icoon en begrip is voor inwoners van onze gemeente;

• Het stadsvisie traject input moet opleveren ten aanzien van de ontwikkeling van de binnenstad van Sittard;

• Naar verwachting zeer veel inwoners uit Sittard-Geleen en de regio Westelijke Mijnstreek betrokken willen zijn bij de gewenste herontwikkeling van de voormalige V&D-locatie;

• Beginspraak een belangrijk democratisch uitgangspunt is bij mogelijke herontwikkeling van de V&D-locatie;

• De gemeenteraad op basis van de stadsvisie en de bijdragen van inwoners de randvoorwaarden moet vaststellen ten aanzien van de ontwikkeling van het V&D-gebouw.

Verzoekt het College:

1. Parallel aan het traject van de stadsvisie, een proces te organiseren van beginspraak door inwoners en ondernemers uit Sittard-Geleen ten aanzien van de herontwikkeling van het voormalige V&D-gebouw;

2. De gemeenteraad te betrekken bij het proces van beginspraak.

 

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Jos Janssen, raadslid

GroenLinks

 

Deze motie is mede ingediend door D66, PvdA en GOB. Met  uitzondering van raadslid Sergio Klein hebben alle raadsleden voor de motie gestemd.

Bijdrage tijdens de raadsvergadering van 7 mei '20 inzake de realisatie van 27 app. aan de Rijksweg Noord. | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks Sittard-Geleen 11-05-2020 00:00

De GroenLinks fractie kan zich vinden in het initiatiefvoorstel om 27 appartementen aan de Rijksweg Noord te realiseren.

De fractie hoopt dat het plan ook kwalitatief voldoende uitstraling zal hebben, bijvoorbeeld in het architectonisch ontwerp, het is tenslotte letterlijk een binnenkomer aan de noordkant van onze gemeente en daarmee een toekomstige landmark . Maar ook door realisatie van bomen en perken want dat is voor de hele omgeving van belang. We hebben er bij de wethouder op aangedrongen bij de realisatie van de zonneweide ook omwonenden iets te gunnen, bijvoorbeeld door aandelen in de opbrengst van de panelen of door het plaatsen van laadpalen voor deelauto’s zoals met bestaande "deel de zon" projecten.

Ook de GroenLinks fractie vindt het onzorgvuldig en ongelukkig dat er niet gereageerd is door de gemeente op de ingebrachte zienswijzen in oktober 2018, zowel niet op reacties van omwonenden als die van de initiatiefnemer. Wethouder Meekels gaf dat ook toe tijdens de ronde . De fractie geeft de wethouder de suggestie mee alsnog een informatiebijeenkomst te organiseren waar initiatiefnemer en omwonenden voor worden uitgenodigden met elkaar in gesprek kunnen. Op deze wijze kunnen partijen weer met elkaar in gesprek komen om een mooie ontwikkeling voor deze gemeente mogelijk te kunnen maken.

Jos Janssen, raadslid.

 

N.B. Dit raadsvoorstel is afgekeurd.

Bijdrage GroenLinks tijdens de raadsvergadering van 17 december 2019 inz. Mama's Pride. | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks Sittard-Geleen 19-12-2019 00:00

Ook de GroenLinks fractie draagt Mama’s Pride een warm hart toe!

Het is al 25 jaar op rij een begrip en daarmee draagt het 2 daags pop evenement rond Moederdag letterlijk bij aan de trots van veel mensen oet Gelaen. Ik kom er jaren graag en met veel genoegen. Het is ook bijzonder en veelzeggend om al 25 jaar een meerdaags evenement met vrijwilligers uit de buurt te organiseren zonder entree te hoeven vragen. Onze fractie zou het daardoor zonde vinden als het bij 25 jaar mama’s pride zou blijven en we zijn dan ook onaangenaam verrast door de brief van de organisatie gisteren aan wethouder van Rijswijk.

Tegelijkertijd heeft onze fractie vragen bij de brief. Heeft het bestuur van mama’s pride met de wethouder overleg willen plegen, dit jaar en vorig jaar om te bekijken wat nodig is, hoe de programmering is en hoe kosten kunnen worden bespaard en extra inkomsten kunnen worden verkregen? Is het echt zo dat de kosten voor de vergunning en veiligheid echt zo fors zijn gestegen als de organisatie schetst? Is daarbij van beide kanten over alle financiële ins en outs overlegd?

Onze fractie is blij met de toezegging van wethouder van Rijswijk om met het bestuur in gesprek te gaan om te kijken wat er kan. En ik hoop het dat het bestuur daartoe bereid is want mama’ s pride mot blieve. En daarom zal onze fractie de motie niet steunen.

Jos Janssen, raadslid

Begroting 2020 – woordmelding PAK

PAK (Progressief Akkoord) PAK (Progressief Akkoord) Brunssum 13-11-2019 08:49

Voor wie het interessant vindt is hier het volledige betoog te lezen wat ons raadslid Jos Janssen tijdens de begrotingsvergadering van 12 november heeft gehouden.

De burger staat steeds meer centraal

Voorzitter,

Voor ons ligt, ter besluitvorming, de Programmabegroting 2020 inclusief meerjarenraming 2021 – 2023.

Allereerst dank aan de organisatie voor al het werk en de verbeterde leesbaarheid en duidelijkheid van de programmabegroting. Ook dit jaar is het gelukt om een sluitende begroting te presenteren maar dat gaat helaas niet zonder slag of stoot. Door landelijk beleid wordt het gemeenten in Nederland ieder jaar moeilijker gemaakt om de financiële huishouding sluitend te krijgen.

(citaat Servie) Nederland beleeft een hete herfst dankzij een landelijke politiek die wel problemen benoemt maar niet oplost, waardoor de afstand burger-overheid steeds groter en negatiever wordt.

De boeren, de bouw, het onderwijs, zorgverlening, ziekenhuispersoneel, politie en rechtbank, wie is niet in staat van oproer en onvrede door de bezuinigingen van de afgelopen jaren, de onwil om te luisteren en de elitaire opstelling van de regering en hun partijen.

En ja de gepensioneerden maar ook gemeenten moeten en kunnen daarbij aansluiten want hun bestaan, hun inkomen staat ook onder grote druk.

Voor de senioren door een rekenrente truc en voor de gemeente dankzij vreemde principes over de verdeling van rijksgeld.

(toevoeging Jos) En wat denkt u van de malaise in de jeugdzorg. Sinds de uitvoering en verantwoording bij de gemeenten ligt stapelen de tekorten zich op. Inmiddels komt deze regering tot inkeer en verwachten we maatregelen vanuit Den Haag ter ondersteuning van de gemeenten.

Terwijl Den Haag miljarden structureel overhoudt,  wordt er te weinig uitgekeerd aan het gemeentefonds om de taken van de lokale overheid, dus het bestuur dat het kortste bij de burger staat, goed uit te voeren en dat geldt ook voor Brunssum. (einde citaat)

Het huidige college presenteert voor het 2

jaar haar begroting die volledig in het teken staat van de uitvoering van het coalitieprogramma. Daarbij stond het afgelopen jaar ook nog in het teken van zaken die al eerder vastliepen: Concordia, bibliotheek, Rombouts. Met andere zaken is het college druk bezig om de boel weet vlot te trekken, zoals het Centrumplan, de Oostflank, enz. Alles nog erfenis vanuit voorgaande colleges.

Daarbij komen nog andere ontwikkelingen voorbij, waar we lokaal – in samenwerking met anderen – ook antwoord op moeten vinden. We denken aan de aanpak van landelijke en wereldlijke problematiek zoals CO2-reductie en de stikstofproblematiek. Gelukkig lijken de bestuurlijke verhoudingen in de regio en met de Provincie zich te herstellen. De liefde kan niet altijd van een kant komen. Brunssum heeft de afgelopen jaren veel gegeven.  Als we naar de buitenring kijken zijn wij per inwoner het meeste kwijt en hebben we tot nu toe het minste profijt. Dat betekent in onze ogen, dat we de komende jaren van de Provincie en van de regio wel iets terug mogen verwachten.

Als het om onze eigen prestaties gaat, zijn er veel pluspunten te noemen.

De overkapping van het Openlucht Theater komt er in 2020

Het centrumplan wordt geactualiseerd. Gestart is met het nieuwe straatmeubilair en groenaanpassing. Nu is het aan de ondernemers om ook realistische huren te vragen. De gemeente heeft er geen panden te huur.

Onderhoud openbare ruimte is nog steeds op B-niveau.

Het voortgezet onderwijs is overeind gehouden in het bestaande gebouw van Rombouts

De bibliotheek fuseert met Kerkrade en heeft weer toekomst.

Schutterspark krijgt een facelift.

De taken en voorzieningen binnen het Sociaal Domein blijven overeind dankzij bewust genomen initiatieven zoals Mobility Mentoring bij het nieuw geopende Os Hoes in Brunssum – Noord. Ook het noodfonds biedt goede hulp gezien de laatste informatiebrief waarbij dreigende huisuitzettingen worden voorkomen.

In Brunssum zal ook in 2020 veel te beleven zijn qua evenementen, en we verheugen ons al op de Parade. Ondanks een bezuinigingsvoorstel van € 20.000 kunnen éénmalige evenementen, zoals het Euregionale Gardetreffen in februari, wat een bovenregionale uitstraling heeft, toch plaats vinden en Brunssum positief op de kaart zetten.

In alle wijken vinden we Brede scholen,

Het verenigingsleven bloeit in heel Brunssum. Men krijgt volop de ruimte, ook van dit gemeentebestuur, maar de vergrijzing slaat flink toe en hier en daar lopen ledenaantallen terug en is de aanwas gering.

Wijkwethouders zorgen voor kortere lijnen naar de gemeente. Wel dienen we serieus te kijken naar de wijkteams waarvan een aantal niet meer actief is en er dus wel wat te verbeteren valt.

In de beschermde dorps- en stadsgezichten kunnen bewoners ook voor zonnepanelen kiezen.

Het bomenplan voor beeldbepalende bomen in particuliere tuinen is een feit. Het mag wat ons betreft wel verder gaan door daadwerkelijk te werken aan omvorming van ons bomenbestand. Een proces van jaren.

Het lijkt erop, dat er eindelijk een nieuwe nota accommodatiebeleid komt, al aangekondigd in de begroting van 2002. Er is wel sprake van een valse start, maar die valt in het niet bij het getreuzel in de afgelopen 17 jaar.

Via de werkgroep verbinden gaan we de vereenvoudiging van besluitvorming aanpakken en kijken we komend jaar serieus naar advisering van het bestuur en organisatie door burgerparticipatie. Dit doen we door middel van het formeren van een denktank en een ombudsfunctie.

Maar het is helaas niet alleen halleluja, Voorzitter.

De WMO (bijdrage Servie)

Burgers, het is vreemd maar waar. In Nederland betaalt arm en rijk dezelfde eigen bijdrage voor de ziektekosten EN nu ook voor gebruik van de Wmo. Dus niet langer dragen de hoogste inkomens de zwaarste lasten. Neen er vindt een herverdeling  van arm naar rijk plaats. Maximaal 19 euro kosten de Wmo voorzieningen en de eigen bijdrage van 5 euro voor het extra uur vervallen en daarmee ook de betaalbaarheid.

Een uur HbH kost ongeveer 28 euro en als je kleine inkomens kunt helpen naast de rechten uit de verordening is dat goed voor extra klussen en tegen eenzaamheid. Maar als de kosten dan oplopen van 2 ton naar een half miljoen per jaar, dan komt de bodem van de kas in zicht. En voor alles geldt dat een zelfstandig Brunssum ook financieel gezond moet zijn om leefbaarheid, sociale voorzieningen en veiligheid te waarborgen

De lastendruk voor burgers stijgt komend jaar met € 48, 24/ jaar voor huishoudens met een eigen woning en met € 23,52/ jaar voor huishoudens zonder eigen woning. Dit dankzij verhoging van de OZB, afval en rioolbelasting. Het PAK vindt dit te veel.

Wat het PAK betreft, zijn er enkele belangrijke aandachtspunten, als het gaat om de ombuigingen en bezuinigingsvoorstellen. De burger staat centraal en die moeten we zo min mogelijk rechtstreeks in de eigen beurs treffen. Vooral de voorgestelde maatregelen inzake de OZB en de afvalstoffenheffing liggen ons zwaar op de maag.

De onroerende zaak belasting

Vorig jaar werd de OZB al verhoogd maar werd dit gecompenseerd door de verlaging van de rioolheffing. In een advertentie in een lokaal blad verwijst de VVD naar een verhoging van 20%! in 2019. Voor het gemak wordt even vergeten om erbij te vermelden dat er een compensatie van verlaging van de rioolbelasting tegenover stond. Wat resulteerde in een gemiddelde verhoging van 7 euro per gezin per jaar. Ook dit jaar stelt het college  een verhoging van de OZB voor van 5% naast de reguliere indexverhoging van 1,4 %. Zonder compensatie betekent dit een verhoging van om en nabij de 25 euro per jaar voor een gezin met eigen woning! Hoe duurder de woning, afhankelijk van de WOZ waarde, hoe meer OZB betaald dient te worden. Bij huurders wordt de OZB in de huurkosten verrekend. Als we deze 5% verhoging ongedaan willen maken, en de index verhoging van 1,4 % laten staan, schatten we in dat we dit kunnen dekken met een bedrag van € 275.000 uit andere middelen. We willen de reserves hiervoor niet aanspreken. Die zullen we nog hard nodig hebben. We willen een structurele oplossing.

Dan kun je kijken naar scherpere bezuinigingen bij bijv. groot onderhoud gemeentelijke gebouwen en het multifunctioneel maken van gebouwen via het nieuwe accommodatiebeleid. Beide posten worden nu al voor het 2

jaar ontzien van bezuinigingen Het PAK denkt dat het mogelijk is om 50.000 euro te bezuinigen in het Meerjaren Onderhoudsplan gebouwen. Deze post is met 3 ton verhoogd, door toevoeging van de BMV’s, maar we constateren een wirwar van inzet van bedragen in de begroting 2020 t.o.v. de begroting 2019. Verder kunnen we verkoop of privatisering van gemeente-eigendommen onderzoeken en realiseren. Het PAK acht het ook mogelijk binnen het MIP-OR te bezuinigen zonder dat dit ten koste gaat van het onderhoudsniveau. Gezien de pot van ruim 5 miljoen zouden we hier 2,5 ton structureel op willen bezuinigen.

Afvalstoffenheffing:

De verhoging van de afvalstoffenheffing kunnen we opvangen vanuit de voorziening afvalcompartiment. In de raadsinformatiebrief van 17 oktober j.l. geeft de Rd4 complimenten aan onze burgers voor de afname van het restafval met 50% en 75% afvalscheiding waarmee we landelijk hoog scoren. Maar de goede afvalscheiding zorgt ook voor duurder worden van de verwerking van afval. De variabele inkomsten voor gemeenten zullen, volgens de Rd4, dalen en dat mag het Rd4 weleens komen uitleggen aan de Raad. Vanwege deze uitspraak van de Rd4 verhoogt de gemeente Brunssum de vaste lasten voor afval voor elk woonadres met 14,7% per jaar. Want neerkomt op een stijging van zo’n 25 euro per gezin! En dat geldt voor elk gezin. Burgers zullen zich afvragen ‘waarom scheiden als toch alles duurder wordt?’.

Voorstel van het PAK is om de verhoging te compenseren door gebruik te maken van de voorziening afval compartiment waar ruim € 327.000 inzit.  Mogelijk dat daardoor de bijdrage met € 10 of meer per gezin verlaagt kan worden.

Waterschapsbelasting

De waterschappen hebben voor 2020 een forse verhoging van bijdrage aangekondigd. Ons veranderende klimaat zorgt voor meer kosten. Betekent een extra last voor de beurs van de burgers. Een gemiddeld huishouden betaalt in 2023 zo’n 46 euro meer dan in 2019. De komende vier jaar betekent dit een gemiddelde stijging van 1 euro per maand. Dit gaat via de BsGW en staat nog niet vermeld in deze begroting.

De vliegen en stankoverlast in Brunssum – Oost

De soap gaat maar door. Het is voor omwonenden en voor ons als bestuur niet meer te volgen. Als gemeenteraad ondersteunen wij de omwonenden van alle kanten, door acties te ondersteunen en begeleiden naar de rechtzaak in Roermond en de bbq bij het Provinciehuis. De bal ligt bij de provincie en het wordt nu echt tijd dat er een eind aan komt. College doe u best, zeker nu u weer met goede voornemens aan de Provincietafel gaat zitten. Vergeet dit probleem niet, anders helpen wij u hier wel aan herinneren.

Voorzitter,

Uitstroom ISDBOL. De taakstelling van netto uitstroom van 2% wordt wellicht gehaald. Maar er ligt nog extra geld op de plank, door deze raad vastgesteld, voor verdere uitstroom. Als PAK zijn we destijds met het idee gekomen om 5 ton extra te gebruiken om met innovatieve en onorthodoxe methodes mensen aan werk te helpen wat ook resultaat heeft opgeleverd. Daarna hebben we nog 250.000 uit de Oostflank middelen gehaald waar nu nog 150.000 van over is. Dus er is extra aandacht nodig in 2020 voor verdere uitstroom ook voor de niet makkelijk plaatsbare mensen. Ook hier is een onorthodoxe en innovatieve wijze nodig. Ga samen met werkgevers experimenten aan. Dat had al lang moeten gebeuren. Het mindere arbeidsvermogen kan opgevangen worden door loonkostensubsidies.

Milieuproblemen:

Stikstofproblematiek, fijnstof en de CO2-reductie spelen een rol in ons leven.

Als PAK hebben we jarenlang in het kader van de aanleg van de buitenring zeer nadrukkelijk op de stikstofproblematiek gewezen. Toen al kwam de Provincie met het feit dat elektrische auto’s de stikstofuitstoot zouden verminderen. Dit zou dan merkbaar zijn bij de natuurgebieden Brunssumerheide en Geleenbeekdal. Toen al wilde de Provincie een voorschot nemen op de toekomst. Dat vond de Raad van State niet juist. De Provincie zorgde dus zelf voor de vele vertragingen in het project. Vóór de aanleg van de buitenring werden de grenswaardes al overschreden. De Raad van State gaf de tegenstanders op dit aspect volkomen gelijk. De stikstofdepositie nam daadwerkelijk toe, ondanks de compenserende maatregelen zoals de verplaatsing van de manege. Echter, in 2015 accepteerde de Raad van State nog, dat de natuur er verder volgens de Provincie geen last van zou hebben, onderbouwd met een flut rapport. Bestuurders die het heil van de buitenring predikten hebben geluk gehad. En laten we eerlijk zijn. De Raad van State is ook niet erg consistent. De kennis van nu is niet veel anders dan in 2015. En nu mogen er nog nauwelijks paarden in de heide rijden. Overigens vinden wij dat de maximum snelheid van 80 km over de Buitenring in het Brunssumerheide gedeelte beter gehandhaafd kan worden. Ondanks recente uitgebreide snelheidsacties.  Het plaatsen van permanente snelheidscontrole kan een optie zijn. Vraag aan de portefeuillehouder om hier aandacht aan te geven.

Nu komt er vanuit de regering een half miljard vrij in verband met de stikstofproblematiek. Het lijkt ons van belang om als gemeente, Parkstad en de Provincie bij de overheid aan te kloppen om mee te helpen om  ontwikkelingen aan de Oostflank mogelijk te maken.

Infrastructuur verkeersafwikkeling

Er is een toename van verkeersdrukte/ overlast te constateren op de Kennedylaan en de Schinvelderstraat/ Prins Hendriklaan na openstelling van de Buitenring. Wordt dit gemonitord? Heeft het college dit al aangekaart bij de Provincie? Het PAK zou graag de cijfers van de verkeerstellingen voor en na de openstelling willen zien. Heeft het college die?

Duurzaamheid

Duurzaamheid is nu ons werkwoord. Daarop moeten wij ons. Niet alleen de Oostflank maar in geheel Brunssum. Energie opwekkings mogelijkheden daar waar we kunnen. We gaan al aan de slag met het maken van gasvrije wijken, als pilot eerst in Brunssum-Noord. En aansluiting op Mijnwater zal ook gerealiseerd worden. Plaatsen van zonnepanelen in de openbare ruimte moet zeker overwogen worden.

Dierenwelzijnsnota

De Dierenwelzijnsnota is aan actualisering toe. De nota stamt uit 2007 en is opgesteld op initiatief van het PAK. Er is in die tijd  nogal wat veranderd. We noemen de doorsnijding van de Brunssummerheide en het Merkelbeekdal. De inrichting van een eerste ecoduct om de doorsnijding te verzachten. Verder zijn de activiteiten, evenementen in en om het Vijverpark en Schutterspark toegenomen. We overwegen een motie hierover in te dienen

Voorzitter

Het PAK heeft vertrouwen in dit college en deze organisatie. Het jaar 2020, met een door ons voorgestelde gewijzigde begroting, wordt een actief uitvoerend jaar waarin het ingezette beleid ervoor zorgt dat de burger steeds meer centraal staat. De uitvoeringsagenda en het coalitieprogramma zijn voor ons de belangrijkste ijkdocumenten voor 2020 en daarna. Wij wensen het college hierbij veel succes.

Tot zover de eerste termijn.

Toezeggingen aan GroenLinks bij investeringen in openbare ruimte 2020- 2023 | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks Sittard-Geleen 05-11-2019 00:00

Op donderdag 31 oktober werd in de commissievergadering ingegaan op het beheer- en investeringsplannen openbare ruimte van Sittard-Geleen. 

Daarbij gaat het om een bedrag van bijna € 1 miljard aan vervangingswaarde. Overigens zijn de bestedingen niet alleen aan wegen binnen onze gemeente, maar ook aan groenvoorzieningen, pleinen, straatmeubilair en dergelijke. De raad moet daar elke vier een besluit over nemen als de plannen geactualiseerd dienen te worden. Elke gemeente moet zelf aangeven welk onderhoudsniveau gewenst wordt en aan elk onderhoudsniveau hangt een prijskaartje. De raad heeft in november vorig jaar gekozen voor onderhoudsniveau ‘laag’ (vooral door de toen nog financieel precaire situatie waar Sittard-Geleen in zat) . Bij dat niveau vinden alleen cosmetische ingrepen plaats die beeldbepalend zijn (zoals weghalen van scheuren in wegen), en worden technische ingrepen op de lange baan geschoven. In 2016 gaf de raad ook goedkeuring aan het plan De Tuinman. Volgens dat plan wordt er een beroep gedaan op eigen initiatieven van burgers – buurtverenigingen bijvoorbeeld - bij groenonderhoud (zoals weghalen zwerfafval) en reiniging.

Op vragen van GroenLinks raadslid Jos Janssen heeft wethouder Geilen toegezegd:

Te onderzoeken of bus abri’s en ander straatmeubilair van groene sedum daken kunnen worden voorzien (de daken kunnen worden gesponsord door reclame-inkomsten van lokale bedrijven); Gegevens over benchmarks openbare ruimte aan te leveren om de noodzakelijke uitgaven aan investeringen en onderhoud in de openbare ruimte beter te kunnen vergelijken; De communicatie over het participatie project De Tuinman te gaan verbeteren.

De raad beslist op 13 en 14 november over de plannen (Onderhoud kapitaalgoederen OBU 2020- 2023).

Bijdrage van raadslid Jos Janssen in ...

GroenLinks GroenLinks Partij voor de Vrijheid Sittard-Geleen 09-07-2019 15:19

Bijdrage van raadslid Jos Janssen in de raadsvergadering van 3 juli j.l. Alle fracties - met uitzondering van de PVV fractie - gingen uiteindelijk akkoord.

Wanneer krijgt paardenpension Janssen eindelijk duidelijkheid?

CDA CDA Sittard-Geleen 21-05-2019 10:20

Raadsleden Peter Henssen en Jos Schlössels hebben het college van B&W-vragen gesteld over de alsmaar uitblijvende duidelijkheid aangaande het verkassen van het paardenpension en agrarisch bedrijf van de familie Janssen. Onlangs heeft de heer Jos Janssen, eigenaar van het bedrijf hierover contact gezocht met de CDA-fractie. Sinds 1999 is de familie Janssen met de gemeente in overleg over een mogelijk nieuwe locatie voor hun bedrijf dat nu nog gevestigd is aan de Kapellerweg in de Sittardse wijk Leijenbroek. Na ruim 16 jaar (met de nodige lange tussenpauzes) onderhandelen met de gemeente leek daar medio 2016 een einde aan te komen en zou de familie Janssen met het bedrijf zich definitief gaan vestigen aan de Sportcentrumlaan tegenover zwembad De Nieuwe Hateboer. Deze locatie zou voor de heer Janssen tevens mogelijkheden bieden zijn paardenpension met een behoorlijk aantal paarden uit te breiden. Ook binnen de politiek werd in juni 2016 tijdens een commissievergadering de voorkeur uitgesproken voor vestiging van het bedrijf aan de Sportcentrumlaan. Een tweede optie was het terrein van de voormalige steenfabriek Sint Rosa aan de Lahrstraat. Deze locatie stuitte echter op bezwaren van de stichting Behoud Kollenberg. Eindelijk leek er voor de heer Janssen en zijn gezin een einde te komen aan een 16 jaar lang durend intensief en met name zeer zenuwslopend traject. Na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 en met de komst van een nieuw college volgde er weer een lange periode van radiostilte. In september 2018 kwamen vanuit diverse geledingen nieuwe bezwaren naar voren. De beoogde locatie aan de Sportcentrumlaan met aangrenzende Schwienswei zou volgens de bezwaarmakers door de komst van het bedrijf “verkwanseld” worden. Verder gaf de portefeuillehouder destijds aan dat er nog onderzoeken zouden lopen naar alle ins en outs naar een definitieve bestemming van dit gebied. Dit had voor de familie Janssen tot gevolg dat de gemaakte afspraken met het vorige college weer op losse schroeven kwamen te staan. Nu ruim driekwart jaar later wordt het volgens de CDA-fractie hoog tijd dat de familie Janssen duidelijkheid hierover krijgt. Henssen en Schlössels willen verder geen oordeel vormen over de locatiekeuze maar vinden het nu wel hoog tijd dat de familie Janssen na 20 jaar wachten mag weten waaraan ze toe zijn. Ook de familie Janssen heeft met het agrarisch bedrijf en paardenpension nog plannen en ambities voor de toekomst. Met het voornemen van het college in gesprek te gaan en blijven is dit niet bepaald hét schoolvoorbeeld en past dit niet in de nieuwe bestuurscultuur. Henssen en Schlössels dringen er dan ook op aan de familie Janssen nu écht serieus te nemen.

GroenLinks wil dat ecologisch ...

GroenLinks GroenLinks Sittard-Geleen 25-04-2019 18:50

GroenLinks wil dat ecologisch bouwen, het bouwen van passieve woningen en van ‘tiny houses’ wordt gestimuleerd (bron: verkiezingsprogramma). Raadslid Jos Janssen - promoter van tiny houses - is daarom zeer blij en trots dat het college dit besluit genomen heeft. Belangrijk aspect van het tiny house-concept is dat deze huisjes zo veel mogelijk zelfvoorzienend zijn door gebruik van zonnepanelen, hemelwater en een composterend toilet. Geïnteresseerden en grondeigenaren krijgen de mogelijkheid hun plannen samen te realiseren in een setting waarbij het college proactief meedenkt. Meer informatie: tinyhouses@sittard-geleen.nl #energieneutraal #ecologischwonen #duurzaambouwen #innovatie

Bezoek aan de Hanenhof over het duurzame accommodatiebeleid | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks Sittard-Geleen 19-04-2019 00:00

Fractievoorzitter Math de Loo en Raadslid Jos Janssen hebben vanavond de druk bezochte bijeenkomst in de Hanenhof bijgewoond.

Tijdens de avond gaf het college (Wethouder Leon Geilen en ambtenaar Corrie de Koster) een presentatie van anderhalf uur over de bestuursopdracht plannen duurzame accommodaties in Sittard-Geleen. De raad en 'het veld' was ook goed vertegenwoordigd. De presentatie wordt nog ter beschikking gesteld.
 
Het komt er op neer dat - als de plannen van het college dit jaar door de raad worden vastgesteld - door clustering van de grootste accommodaties per stadsdeel en aanscherping van subsidiebeleid in totaal 37 accommodaties komen vrij te vallen (vrijvallen kapitaalslasten en exploitatielasten), waardoor op termijn sprake zou moeten zijn van aanzienlijke kostenbesparing. Realisatie is volgens planning voorzien in 2020 en 2021. De raad zal hierover ook bij de behandeling van de kadernota in meegenomen worden en dit jaar een besluit over nemen.
 

 

Raadsbijdrage GroenLinks inz. Herziening Locatiekeuze Bestuurlijke Huisvesting | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks Sittard-Geleen 08-02-2019 00:00

De GroenLinks fractie is verheugd dat het college heeft afgezien van het doorzetten van de plannen voor bestuurlijke huisvesting aan de Oude Markt 1 in Sittard.

Onze fractie heeft in 2017 al duidelijk gemaakt het in tijden van financiële krapte niet te kunnen rechtvaardigen en het ook niet aan de inwoners uit te leggen is, dat er zoveel geld wordt ingezet voor de herhuisvesting van het bestuur. In eerste instantie leek deze trein niet te stoppen, maar op het moment suprême van de voorgenomen aankoop werd met succes aan de noodrem getrokken.

GroenLinks kijkt met trots en voldoening terug op haar inzet, om via een extra raadsvergadering de aankoop van het kloostercomplex ter discussie te stellen.

Weliswaar vond deze raadsvergadering uiteindelijk geen doorgang, maar het effect was wel bereikt: de aankoop werd uitgesteld en een financieel echec werd daarmee, zo blijkt nu, verijdeld.

En, laten we wel wezen. Het monumentale pand aan de Oude Markt in Sittard is een prachtig stukje erfgoed dat we vooral moeten koesteren, maar achteraf gezien met geen mogelijkheid geschikt om aan de moderne eisen van bestuurlijke huisvesting te voldoen.

Zijn we nu terug bij af? Nou nee. Laten we als raad het werk van de vorige raadswerkgroep niet overdoen. Deze werkgroep heeft een PvE opgesteld, dat technische eisen, veiligheid en duurzaamheid omvat. De uitgangspunten van het voorbereide PvE staan wat mij betreft nog als een paal boven water. Ik roep ze even in herinnering;

Implementatie van het nieuwe huisvestingsconcept “Anders Werken” voor zowel de ambtelijke als de bestuurlijke organisatie van de gemeente Sittard-Geleen. (Rapport “Motivatie Anders Werken Gemeente Sittard-Geleen” d.d. 12-12-2016. Rapport heeft als onderligger gediend bij de besluitvorming voor het Anders Werken.)
De bestuurlijke huisvesting dient te voldoen aan alle actuele wet- en regelgeving (bouwbesluit, ARBO) en aan te sluiten op de eisen in het kader van duurzaamheid zoals aansluiting op het Groene Net, hoge isolatienormen, warmteterugwinning, zonnepanelen en ledverlichting.
En . .
De huisvesting dient financieel verantwoord te zijn, sober en doelmatigen tegelijkertijd inspirerenden stimulerend.

Kortom, de raad moet het beschikbaar budget en de exploitatiekosten voor bestuurlijke huisvesting juist nu naar onze inwoners goed kunnen beargumenteren; kostenoverschrijding dient hoe dan ook te worden voorkomen.

Wat de GroenLinks fractie betreft betekent dat bij de kaderstelling tevensdat eerst naar de financiële haalbaarheid van de herontwikkeling van een bestaand gebouw wordt gekeken, voordat nieuwbouwlocaties worden onderzocht. Ook dat kan duurzamer zijn.

Daar komt bij dat ik het college wil meegeven om te zoeken naar slimme financieringsconstructies, omdat het hier gaat om langjarige exploitatie. Ik geef een voorbeeld. De gemeente Rotterdam sluit voor investeringen in exploitatie van het gemeentelijk vastgoed veel prestatieovereenkomsten met marktpartijen door middel van een ESCo; een Energy Service Company. Onder andere zwembaden en de Kunsthal zijn hiermee in Rotterdam gefinancierd. Voordeel van zo’n ESCo is dat je na afsluiting van zo’n prestatiecontract er als gemeente bijna geen omkijken meer naar hebt. De aannemer is verantwoordelijk voor alles, dat ontzorgt de gemeente enorm. En je daagt de markt maximaal uit.

Ik vraag het college tenslotte om ons als raad meerdere opties voor te leggen zodat de raad ook zelf een beredeneerde keuze kan maken. De GroenLinks fractie wenst het college daar veel succes mee.

 

Jos Janssen - raadslid

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.