Nieuws van politieke partijen in Houten over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Contour van regioplan vastgesteld

CDA CDA GroenLinks VVD Houten 19-06-2020 07:48

In de raadsvergadering van 16 juni 2020 is het "Contour en het aangescherpt beoordelingskader Ruimtelijk- Economisch Programma U16" vastgesteld. Dit is een belangrijke tussenstap om te komen tot integrale en concrete keuzes voor de ruimtelijke toekomst van de regio U16- het Perspectief- op het gebied van wonen, werken, landschap, energie en mobiliteit. Dit Contour maakt nog geen harde keuzes en bevat meerdere opties en onderzoeksvragen, die dit jaar nog uitgezochtmoeten worden. Jan de Jong is onze CDA woordvoerder voor Regiozaken. Hieronder volgt zijn inbreng in het debat: "MdV, Dit voorliggende contour en aangescherpt beoordelingskader is weer een mooie stap voorwaarts naar de definitieve ruimtelijk-economische toekomst van de regio U16. Eerst even iets over het beoordelingskader: Bij de behandeling van het concept- beoordelingskader heeft de Raad in november 2019 een wijzigingaangenomen, die aandacht vroeg voor het behoud en het versterken van de agrarische sector. Het raadsvoorstel zegt dat de reacties van raad en college van toen goed verwerkt zijn in de beoordelingskader. Daar zijn wij niet helemaal tevreden mee. Want wat we wiilden, n.l.meer woorden voor het belang van de agrarische sector voor het bereiken van de doelen van het REP, vinden we dat nu onvoldoende terug. Wij vragen daarom bijzondere aandacht van het college voor de agrarische sector in hetvolgende document, het Integraal Ruimtelijk Perspectief, en om te weten wat we daarmee bedoelen hebben we er een aantal aandachtspunten bij genoemd. Daarvoor dienen we een motie in, mede-ondertekend door SGP,VVD en ITH. Een andere zorg wil ik nog verwoorden: We dringen erop aan dat de getallen aantallen woningen, aantal banen, aantal vierkante meters werklocaties, waarvan uitgegaan wordt in het nieuwe rapport ook de getallen zijn, die wij in onze ruimtelijke koers hanteren en waaroverwe nog gaan gaan besluiten.. We worden er nu wat onrustig van, dat dat nu niet het geval is. En als er dan geschreven wordt, dat van de groei van het aantal arbeidsplaatsen tot 2040, dat 80.000 voor de hele regio is en voor de stad Utrecht alleen al gerekend wordt met ca. 70.000 extra banen, dan blijft er dus slechts 10.000 voor de rest van de regio over, dan kloppen oi die verhoudingen niet. Noch als je kijkt hoe die verhoudingen nu liggen, en óók als je dat projecteert op de invulling van de woningbouwopgave tot 2040. Dat is niet wat wij verstaan ​​onder het uitgangspunt: 'complementariteit'. Wij vragen uw aandacht daarvoor. Kunnen we daarover een toezegging van de wethouder krijgen ". Het werd een geanimeerd debat. De motie van het CDA, over het behoud en de versterking van de agrarische sector, die medeondertekend werd door SGP,VVD en ITH werd in de raad aangenomenmet alleen D'66 tegen. VVD diende een motie, die mede door ons werd ondertekend,om meer aandacht voor de auto-infrastructuur in de plannen. Die werd ook aangenomen met alleen D'66 en Groen Links tegen en een motie van Groen Links om zoveelmogelijk aansluiting te realiseren van de groene gebieden in de regio werd aangenomenmet alleen ITH tegen. De wethouder zegde nog toe een Q & A (vragen en antwoorden) te laten maken om het proces en hetresultaatvoor de inwoners van Houten begrijpelijker te maken. Voor nadere informatie ook: jandejong@cdahouten.nl

Veel complimenten, toch onvoldoende steun voor invoering Ondernemersfonds | Houten

GroenLinks GroenLinks D66 Houten 27-11-2019 00:00

In de raadsvergadering van 19 november 2019 stond het initiatief van het ondernemersplatform Ondernemend Houten op de agenda om een Ondernemersfonds in Houten in te stellen. Dit plan was als Initiatiefvoorstel gezamenlijk ingediend door David Jimmink van GroenLinks en Jan de Jong van het CDA, nadat de vele ondernemers die verenigd zijn in Ondernemend Houten de politiek hadden benaderd met de wens een Houtens Ondernemersfonds te starten.

Wat is een ondernemersfonds?

Het blijkt voor ondernemers lastig om samen initiatieven te nemen, of het nu gaat om beveiliging van een bedrijfsterrein of om het organiseren van een festival.  Dat komt doordat voor elk initiatief apart geld moet worden ingezameld, en er altijd mensen zijn die niet willen bijdragen, bijvoorbeeld omdat ze het nut van een initiatief niet inzien, of niet mogen bijdragen van hun hoofdkantoor.

Om dit “prisoner’s dilemma” te doorbreken kan de gemeente een ondernemersfonds instellen. Dat werkt zo: de Onroerende-Zaakbelasting (OZB) op bedrijfsgebouwen wordt verhoogd, en de meeropbrengst gaat in een fonds, dat bestuurd wordt door vertegenwoordigers van alle ondernemers in Houten. De gemeente haalt alleen het geld op, maar bemoeit zich verder niet met het fonds. Omdat iedereen bijdraagt, kan ook iedereen voorstellen doen voor uitgaven (“trekkingsrecht”).

Een ondernemersfonds bestaat al in ca. 40 gemeenten in Nederland, en is in bijna alle gevallen een groot succes.

Waarom is GroenLinks voor een ondernemersfonds?

Als je meer initiatieven wilt vanuit de ondernemers is er jaarlijks geld nodig waarop je kunt rekenen. De enige manier om de financiële patstelling te doorbreken is als de gemeente aan iedereen oplegt dat een klein bedrag moet worden bijgedragen. Zoiets op vrijwillige basis organiseren lukt niet, net zoals een systeem van vrijwillige rioolheffing of vrijwillige betaling in het openbaar vervoer onmogelijk is.

De gevraagde bijdrage is klein, en het geld vloeit rechtstreeks terug naar de ondernemers zelf. Gezien de successen in andere steden, en het feit dat dit een initiatief is uit de samenleving, is GroenLinks van mening dat Houten dit experiment moet durven starten.

Een ondernemersfonds is een fonds beheerd door een apart op te richten stichting met een bestuur en een fondsbeheerder. Het fonds bekostigt projecten vanuit de ondernemers die (soms) daarbij samenwerken met de sectoren cultuur, welzijn, sport of onderwijs, met als doel een beter ondernemersklimaat en meer economische vitaliteit in Houten. 

De bekostiging van zo’n fonds komt uit een opslag op de OZB voor eigenaren en gebruikers van niet-woningen. Voorgesteld werd hier in 2020 mee te starten en een geleidelijke opbouw te bewerkstellingen met een beoogd maximum van € 50 per € 100.000 WOZ-waarde. In de jaren 2020 en 2021 zou dat een verhoging van de OZB betekenen van 3.5 %. Hierna zou men na een positieve evaluatie kunnen besluiten het fonds voort te zetten op dit niveau.

De ondernemers in een bepaald gebied hebben ‘trekkingsrecht’ op een deel van het fonds, dat door dat gebied is opgebracht. De gemeente is ook eigenaar van vastgoed: maatschappelijke organisaties maken hiervan gebruik. Doordat de gemeente uitgesproken heeft mee te willen doen hebben die organisaties in cultuur, sport, welzijn en de scholen ook trekkingsrecht.

Hierdoor ontstaan kansen voor z.g. ‘cross-overs’ tussen deze instellingen, bedrijventerreinen en winkelcentra, om samen mooie plannen te maken en uit te voeren, iets wat nu nog veel te weinig gebeurt in Houten. Door zich te verenigen in een fonds, wordt het gemakkelijker om voorzieningen die de ondernemers in een gebied wensen daadwerkelijk te realiseren. Er hoeft niet iedere keer gelobbyd te worden voor geld; een fonds is ook een eerlijk systeem, want iedereen betaalt er op gelijke wijze aan mee.

Als mogelijke voorbeelden van projecten, noemden de indieners van het initiatiefvoorstel, dat er meer local-to-local-producten kunnen worden aangeboden aan de Houtense consumenten, dat er meer gekocht wordt bij de lokale winkeliers door betere distributie- en afhaalvoorzieningen, dat de ondernemers op de bedrijventerreinen meer bekend zijn in en met Houten, dat Houtense werkzoekenden sneller aan de slag kunnen bij Houtense bedrijven. En zo is er nog veel meer te bedenken: dat is na het instellen van een ondernemersfonds aan de samenwerking en creativiteit van alle partners. 

De opzet van een dergelijk fonds, dat al in zo’n 40 andere plaatsen naar tevredenheid functioneert is dat degenen die de extra OZB betalen ook zelf gezamenlijk beslissen waar het geld aan besteed gaat worden. Ze kunnen daartoe plannen bij het fondsbestuur indienen

Advies van het college van B&W

Omdat er bij Ondernemend Houten en de gemeente nog diverse zaken nader moeten worden geregeld, zoals het oprichten van een stichting en het sluiten van een convenant over de aanwijzing van trekkingsgebieden en trekkingsgerechtigden per gebied, was het voorstel van het college om het fonds wél per 1 januari 2020 in te voeren, maar nu nog alleen te besluiten over de invoering van het eerste jaar van 3,5% (voor een winkel gaat om een gemiddelde extra bijdrage van € 40,- per jaar). Bij de behandeling van de Perspectiefnota in juni 2021 zou het vervolg aan de orde gesteld worden. Dit voorstel werd door de indieners van het initiatiefvoorstel overgenomen.

Debat in de gemeenteraad

Er waren alom complimenten te horen voor de inzet van de ondernemers en de indieners van het initiatiefvoorstel. In het voor de raadsvergadering gehouden RTG (Ronde-Tafel-Gesprek) bleek ook al dat diverse insprekers enthousiast zijn over een ondernemersfonds.

Desalniettemin waren D66, HA!, ITH, VVD en SGP tegen het voorstel, vanwege:

de snelheid waarmee besloten moest worden; de (vermeende) onduidelijkheid omtrent draagvlak; de verplichte extra bijdrage via de OZB.

De indieners van het initiatief betoogden, dat in het collegevoorstel de ruimte zit om de komende maanden verder te werken aan deze dingen, en zegden ook namens Ondernemend Houten toe dat te zullen doen.

Jan de Jong (CDA) sprak als zijn overtuiging uit, dat ondernemers best willen betalen, voor iets waar ze verwachten meer voor terug te zien. Daarvoor zijn ze immers ook ondernemer geworden! En dat is ook het doel van een ondernemersfonds: gemakkelijker projecten van de grond krijgen die in het belang zijn van die ondernemers, omdat ze die zelf hebben voorgedragen. Jan de Jong hield de raad voor: ‘Als u niet kiest voor een verplichte bijdrage, zegt u daarmee dat er geen ondernemersfonds komt’. en ‘Het draagvlak zal ontstaan in de praktijk, als op deze wijze gewerkt wordt’. 

Omdat in het verloop van het debat bleek, dat het voorstel net niet kon rekenen op een meerderheid in de raad (15 tegen 14), trokken de indieners het initiatiefvoorstel terug en zegden toe, op een later moment ermee terug te zullen komen. Dan kan ondertussen op een goede manier aandacht besteed worden aan de kanttekeningen en de diverse reacties van de raadsfracties in het debat.

Invoering

Het Ondernemersfonds kan nu helaas niet meer per 1 januari 2020 worden ingevoerd. Het zal dus langer duren voordat de mooie ambities van dit ondernemersfonds zichtbaar zullen worden. Langs de lijn van een maatschappelijk initiatief als onderdeel van de samenlevingsagenda wordt er de komende tijd verdere uitwerking aan gegeven, waardoor de bezwaren die er nu nog zijn hopelijk worden weggenomen.

Daarmee hopen we dat er binnen afzienbare tijd tóch ruimte komt voor een Houtens Ondernemersfonds, waarmee er geld en energie is voor tal van cross-overs en initiatieven vanuit ondernemers die Houten beter maken.

Gemeenteraad ziet belang van Ondernemersfonds

CDA CDA GroenLinks Houten 20-11-2019 14:42

Gemeenteraad ziet belang van Ondernemersfonds! In de raadsvergadering van 19 november 2019 stond het initiatief van het ondernemersplatform Ondernemend Houten op de agenda om een Ondernemersfonds in Houten in te stellen. Dit plan was als een Initiatiefvoorstel ingediend door David Jimmink van Groen Links en Jan de Jong van het CDA. Wat is een Ondernemersfonds en welk voorstel lag er op tafel? Een ondernemersfonds is een fonds beheerd door een apart op te richten stichting met een bestuur en een fondsbeheerder. Het fonds bekostigt projecten vanuit de ondernemers, die soms daarbij samenwerken met de sectoren cultuur, welzijn, sport of de scholen, om voor de economische vitaliteit van Houten te zorgen. De funding voor zo’n fonds komt uit een opslag op de OZB voor eigenaren en gebruikers van niet-woningen. Voorgesteld was hier in 2020 mee te starten en een geleidelijke opbouw te bewerkstellingen met een beoogd maximum van € 50 per € 100.000 WOZ waarde. In de jaren 2020 en 2021 zou dat een verhoging van de OZB betekenen van 3,5 %, waarna er evaluatie met alle betrokkenen en de gemeente zou plaatsvinden om na een positieve evaluatie te besluiten dit fonds voort te zetten op het beoogde niveau. De ondernemers in een bepaald gebied hebben en houden ‘trekkingsrecht’ op een deel van het fonds, dat door dat gebied is opgebracht. De gemeente is zelf ook eigenaar van vastgoed en maatschappelijke organisaties gebruiken dat. Doordat de gemeente uitgesproken heeft mee te willen doen hebben die organisaties in de cultuur, de sport, welzijn en de scholen ook trekkingsrechten op dat fonds. En juist daardoor ontstaan er ook mooie kansen voor zgn. ‘cross-overs’ tussen deze instellingen, bedrijventerreinen en winkelcentra om samen mooie plannen te maken en uit te voeren. Op die manier is het gemakkelijker om voorzieningen die de ondernemers in een gebied wensen, ook te realiseren. Er hoeft niet iedere keer gelobbyd te worden voor geld en het is ook een eerlijk systeem, want iedereen betaalt er op gelijke wijze aan mee. Als mogelijke voorbeelden van projecten, noemden de indieners van het initiatiefvoorstel, dat er dan bijv. meer local-to-local producten worden aangeboden aan de Houtense consumenten, dat er meer gekocht wordt bij de lokale winkeliers door betere distributie- en afhaalvoorzieningen, dat de ondernemers op de bedrijventerreinen meer bekend zijn in Houten, wat allerlei positieve neveneffecten zou kunnen hebben. En zo is er nog veel meer te bedenken en dat is na het instellen van een ondernemersfonds aan de samenwerking en creativiteit van alle partners. De opzet van een dergelijk fonds, dat al in zo’n 40 andere plaatsen naar tevredenheid functioneert is dat degenen die de extra OZB betalen ook zelf gezamenlijk beslissen waar het geld aan besteed gaat worden. Ze kunnen daartoe plannen bij het fondsbestuur indienen. Zo heeft Utrecht al acht jaar een heel succesvol fonds en daarmee komen er hele mooie voorzieningen tot stand. Advies van het college van B&W Omdat er bij Ondernemend Houten en de gemeente nog allerlei nadere zaken moeten worden geregeld zoals het oprichten van een stichting, een convenant, de aanwijzing van trekkingsgebieden en sectoren en trekkings-gerechtigden per gebied, was het voorstel van het college uit oogpunt van zorgvuldigheid om wél het fonds al per 1.1. 2020 in te voeren en nu nog alleen te besluiten over van de invoering van het eerste jaar 2020 van 3,5% ( voor een winkel gaat om een gemiddelde extra bijdrage van € 40,- per jaar) Bij de behandeling van de Perspectiefnota 2021 in juni 2021 wordt dan het vervolg aan de orde gesteld. ‘Dat voorstel werd door de indieners van het initiatiefvoorstel overgenomen’, aldus David Jimmink in zijn reactie. Debat in de gemeenteraad Breed wordt ook het belang van een ondernemersfonds ingezien door de raad. Er waren ook alom complimenten te horen voor de inzet, die daarvoor is geleverd. In de voor de raadsvergadering gehouden RTG ( ronde-tafel-gesprek) bleek al dat diverse insprekers heel enthousiast over een ondernemersfonds zijn. Diverse partijen bleven echter nog hangen op de snelheid waarmee besloten moest worden, dat het draagvlak nog onduidelijk was, en sommigen waren tegen een verplichte bijdrage in de OZB- voor niet-woningen. De indieners van het initiatief betoogden, dat in het college-voorstel de ruimte zit om daar de komende maanden verder aan te werken en zegden dat ook namens Ondernemend Houten toe. Jan de Jong ( CDA) sprak als zijn overtuiging uit, dat ondernemers best willen betalen, voor iets waar ze verwachten meer voor terug te zien. Daarvoor zijn ze immers ook ondernemer geworden! En dat is ook de uitdaging van een ondernemersfonds: gemakkelijker projecten van de grond krijgen, die in het belang zijn van die ondernemers, omdat ze die zelf hebben voorgedragen. Jan de Jong hield de raad voor: ‘Als u niet kiest voor een verplichte bijdrage, zegt u daarmee dat er geen ondernemersfonds komt’. ‘En het draagvlak zal ontstaan in de praktijk, als op deze wijze gewerkt wordt’. En de uitdaging om dat goed uit te voeren, zou nu best al zijn toe te vertrouwen aan de initiatiefnemers van Ondernemend Houten. Omdat in het verloop van het debat bleek, dat het voorstel net (nog) niet kon steunen op een meerderheid in raad, trokken de indieners het initiatiefvoorstel terug en zegden toe, op een later moment daarmee terug te zullen komen. Dan kan ondertussen ook op een goede manier aandacht besteed worden aan de kanttekeningen en de diverse reacties van de raadsfracties in het debat. Invoering Daarmee kan het niet meer per 1.1. 2020 worden ingevoerd. Het zal dus noodzakelijk langer moeten duren, voordat de mooie ambities van dit ondernemersfonds zichtbaar zullen worden, maar langs de lijn van een maatschappelijk initiatief als onderdeel van de samenlevingsagenda wordt er verdere uitwerking aan gegeven, waardoor de bezwaren, die er nu nog zijn, hopelijk worden weggenomen. En gelukkig denken we, dat er over enige tijd weer een nieuwe kans komt!

Bewogen raad met belangrijke besluiten

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Houten 16-02-2019 11:45

De raadsvergadering van afgelopen dinsdag was er een met vele gezichten. Naast het, in aanwezigheid van de Commissaris van de Koning de heer Oosters, vaststellen van de profielschets voor de nieuwe burgemeester werd het raadsvoorstel over nieuwbouw in Den Oord besproken en werd besloten over het Plan van Aanpak voor de Ruimtelijke Koers van Houten.

https://houten.vvd.nl/nieuws/33993/bewogen-raad-met-belangrijke-besluiten

De raadsvergadering begon met de uitreiking van de prijs voor het beste raadsvoorstel van 2018. Het was de 7e en laatste keer dat de prijs werd uitgereikt. Vanaf dit jaar wordt dit vervangen voor de stimuleringsprijs voor het beste samenspeltalent onder de ambtenaren. De jury voor de prijs voor het beste raadsvoorstel bestond uit Marjan Boonzaaijer (D66), Ruud Vis (VVD) en Jan de Jong (CDA). De prijs ging naar Lilian Fassotte-Bams, zij schreef het raadsvoorstel “Kokermolen 10-16, transformatie kantoorpand t.b.v sloop/nieuwbouw 36 appartementen”. Saillant detail was dat dit haar eerste raadsvoorstel was. 

De raad vervolgde met het vaststellen van de profielschets voor de nieuwe burgemeester. Voor de Commissaris van de Koning de heer Hans Oosters en zijn kabinetschef de heer Bas Thomas schetste (op dat moment nog) beoogd voorzitter van de vertrouwenscommissie Eef Stiekema (VVD) hoe het profiel tot stand was gekomen en wat daarin het belangrijkst is. De heer Oosters stelde hierop een aantal vragen om goed te weten wat de raad precies voor ogen heeft voor de nieuwe burgemeester. Het statement van Eef is hier terug te lezen. Na het vaststellen van de profielschets en het benoemen van de vertrouwenscommissie overhandigde Eef de Commissaris de profielschets en een aandenken aan deze mooie avond: een kunstwerk van de in de vorm van een fietser, vergezeld van fietskaart van de gemeente.

In het debat over de nieuwbouw op de locatie Wegwijzer Den Oord betoogde VVD raadslid Ruud Vis dat er een enorme behoefte aan geschikte woonruimte binnen onze gemeente is. Ruud Vis: “Wij willen als VVD op zoek naar het leveren van een maximale bijdrage aan deze woonopgave. Het in Houten bouwen voor de toekomst is wat mij betreft nooit gestopt. Wanneer ik het raadsvoorstel inhoudelijk beoordeel, kom ik op basis van voor ons belangrijke argumenten, tot dezelfde conclusie als de stedenbouwkundige en de gemeente dat het plan passend is.” Het volledige statement van Ruud is hier terug te lezen. Uiteindelijk werd geconcludeeerd dat meer draagvlak voor een nieuwbouwplan gewenst is. Wethouder Herman Geerdes (VVD) kreeg daarom door een aangenomen motie van PvdA, CDA, CU, GroenLinks en VVD, gesteund door D66 en HA, nog drie maanden de tijd om het participatieproces tot een bevredigend einde te brengen. Hierbij werden de randvoorwaarden iets opgerekt zodat er ruimte is voor aanpassingen zodat er meer draagvlak kan ontstaan bij de omwonenden. 

Tot slot werd gedebatteerd over het Plan van Aanpak voor het vaststellen van de Ruimtelijke Koers van Houten. Een belangrijk document omdat hierin de vragen centraal staan op basis waarvan Houten er in 2040 uit komt te zien. Ruud Vis: “Met name voldoende voorzieningen en een goede aansluiting op bestaande infrastructuren zijn wat mij betreft cruciale elementen die randvoorwaardelijk zijn. Wat is het absorptievermogen van onze gemeente en wat kunnen we in co-creatie bewerkstelligen? Met dit voorstel positioneren we ons als gemeente in de voorlinie binnen de regio om naar oplossingen te zoeken voor regionale problemen omtrent de woningnood. We nemen verantwoordelijkheid!”. Ook dit statement is volledig terug te lezen. Het raadsvoorstel werd unaniem aangenomen.

De raadsvergadering is integraal terug te kijken via deze link.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.