Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

37 documenten

Regionale energiestrategie moet betaalbaar en haalbaar zijn

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 12-10-2019 23:00

Regionale energiestrategie moet betaalbaar en haalbaar zijn

In de raadscommissie Ruimte is gesproken over de RES (Regionale EnergieStrategie). Die RES wordt door de 23 gemeenten binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, waaronder Lansingerland opgesteld. Binnen de provincie Zuid-Holland zijn nog zes regio’s, die bezig zijn een RES te schrijven.

De RES is een regionale vertaling van de nationale afspraken uit het Klimaatakkoord. Elke gemeente, de provincie en ook de waterschappen werken op dit moment binnen deze regio’s samen aan een Regionale Energiestrategie. De RES is een instrument om gezamenlijk te komen tot keuzes voor de opwekking van duurzame elektriciteit, de warmtetransitie in de gebouwde omgeving (loskoppelen van gas) en de daarvoor benodigde opslag en energie infrastructuur. lees meer

Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk heeft een aantal opmerkingen gemaakt die zeker meegenomen moeten worden in de RES.

 Regionale samenwerking ook op dit gebied is belangrijk. Gemeenten moeten elkaar niet verrassen met bijvoorbeeld een enorme hoge turbine (windmolen) of een biomassacentrale vlak tegen de grens met de buurgemeente. Of een biomassacentrale wel zo milieuvriendelijk is, staat behoorlijk ter discussie. Het AD kopte op 3 oktober “Biomassacentrale is bom onder het klimaat.”

 Regionaal beleid moet in overeenstemming (of in ieder geval niet strijdig) zijn met beleidskaders van onze eigen gemeente Lansingerland.

 De energietransitie kost veel geld. Het moet “betaalbaar” zijn voor de inwoners van Lansingerland, dat staat voor Leefbaar 3B als een paal boven water.

 De te nemen maatregelen moeten “haalbaar” zijn, dat is ook van groot belang. Daar bedoelt Leefbaar 3B bijvoorbeeld mee dat de temperatuur in huis met name in de periode oktober-april wel gerieflijk moet zijn, ook zonder gas cv.

 We moeten niet als een bezetene hele straten of wijken van gas loskoppelen, zonder dat een betaalbaar en haalbaar alternatief voor iedereen aanwezig is. Het loskoppelen van gas mag nooit een doel op zich zijn.

 Leefbaar 3B is trots op de innovatieve kracht van de glastuinbouw in onze gemeente. Zeker ook op het gebied energie.

Woningbouw en parkeren winkelgebied Berkel Centrum Oost

Leefbaar 3B Leefbaar 3B D66 Lansingerland 06-10-2019 10:16

Woningbouw en parkeren winkelgebied Berkel Centrum Oost

De gemeenteraad heeft afgelopen donderdag 3 oktober de “Nota van Uitgangspunten Berkel Centrum Oost (Hergerborch)” vastgesteld.

Het gaat om het bouwen van 60 tot 80 sociale huurwoningen van 3B Wonen, de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen bij het visrestaurant The Naked Fish en de supermarkten Hoogvliet en Aldi met minimaal 120 en hoe je op een betere en verkeersveilige manier met auto en fiets van en naar het gebied Berkel Centrum Oost kan rijden (de ontsluiting van het gebied).

Leefbaar 3B vindt dat alles op alles gezet moet worden om op het terrein van het voormalige verzorgingshuis Hergerborch minstens 80 sociale huurwoningen moeten worden gebouwd, omdat in Lansingerland een tekort is aan sociale huurwoningen. lees meerWoningbouw en parkeren winkelgebied Berkel Centrum Oost

Voor de extra parkeerplaatsen zijn drie varianten, die door het college onderzocht gaan worden:

1. Op de plaats van het huidige parkeerplein een parkeergarage bouwen met één parkeerlaag onder de grond en één laag op het maaiveld. Levert ongeveer 120 extra parkeerplaatsen op.

2. Op de plaats van het huidige parkeerplein een parkeergarage bouwen met twee parkeerlagen onder de grond, zonder maaiveld parkeren. Levert ongeveer 160 extra parkeerplaatsen op.

3. Het huidige parkeerplein handhaven en bij/onder de nieuwbouw van 60 tot 80 woningen van de 3B Wonen een ondergrondse parkeergarage bouwen. Hoeveel extra parkeerplaatsen deze variant oplevert, is nog niet bekend.

De gemeenteraad wacht het onderzoek van het college af en besluit later welke van de drie varianten het meest haalbaar en betaalbaar is. De raad heeft met een ruime meerderheid een amendement van D66 aangenomen dat in ieder geval de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen minimaal 120 moet zijn

Er is door het college een heel goede ontsluiting van het winkel- en woongebied Berkel Centrum Oost bedacht. De Molenwerfstraat wordt verplaats richting Berkelsedijkje en vervolgens kunnen parallel aan het fietspad auto’s richting rotonde bij Berkelse Poort rijden. Als dit niet gerealiseerd zou kunnen worden, stelt het college een terugvaloptie voor om de directie autoverbinding tussen parkeerplein of parkeergarage en Laan van Romen via de Raadhuislaan te handhaven. Deze route midden in het centrum van Berkel wordt met de te verwachten toename van het autoverkeer dan nog verkeersonveiliger. Vandaar dat Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk in een amendement (wijzigingsvoorstel) voorstelde deze terugvaloptie te schrappen uit de Nota van Uitgangspunten. Dat was in de raad niet haalbaar. Het amendement is daarna aangepast. Als de ontsluiting via de verplaatste Molenwerfstraat en het Berkelsedijkje niet te realiseren is, dan wordt te zijner tijd de ontsluiting met mogelijke andere oplossingen in de raadscommissie Ruimte opnieuw besproken.

Bezwaar tegen tijdelijk nog meer lawaai van de HSL

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 06-10-2019 10:13

Bezwaar tegen tijdelijk nog meer lawaai van de HSL

Posted on okt 6, 2019 | 0 comments

Op 8 september was op deze site te lezen dat Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk aan het college van B&W schriftelijke vragen heeft gesteld over de extra lawaaioverlast van de HSL door nachtelijke testritten. In de schriftelijke beantwoording van de vragen gaf het college aan geen bezwaar bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat te zullen maken tegen deze extra geluidoverlast. Tijdens de raadscommissievergadering Ruimte van 17 september hebben de raadsleden er bij het college op aangedrongen wel bezwaar te maken. Wethouder Simon Fortuyn heeft in de raadscommissie aangegeven een bezwaarschrift te gaan indienen.

Hieronder kunt u het bezwaarschrift lezen.

Aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat

30 september 2019

Geachte mevrouw Van Veldhoven,

Hierbij maken wij namens de gemeente Lansingerland bezwaar tegen uw besluit van 19 augustus 2019 (met kenmerk I&W/BSK-2019/164870) om aan ProRail tijdelijk ontheffing te verlenen van de naleving van de geluidproductieplafonds langs de HSL-Zuid. Hieronder lichten wij ons bezwaar toe.

Toelichting bezwaar

In bovengenoemd besluit heeft u aangegeven dat er in de periode van 2019 t/m 2022 voor het nieuwe intercitymaterieel (ICNG) testritten moeten worden uitgevoerd op het HSL-spoor. Waar mogelijk worden deze testritten ingepland in de dagperiode, echter een groot deel van deze testritten wordt ingepland in de nacht. Om dit mogelijk te maken is tijdelijke ontheffing noodzakelijk van de geldende geluidproductieplafonds.

Ons bezwaar richt zich met name op het testen in de nachtperiode. Zoals u weet, ervaren de inwoners van Lansingerland al sinds 2009 geluidsoverlast van de HSL. U heeft in 2015 budget beschikbaar gesteld om deze overlast in Lansingerland aan te pakken. Er is een corealisatieproces gestart om in samenwerking met de Stichting Stop Geluidsoverlast HSL te komen tot een uitgebalanceerd pakket aan geluidsmaatregelen in Lansingerland. Tot ons grote ongenoegen is er echter nog steeds geen start gemaakt met de uitvoering van dit maatregelenpakket in Lansingerland. Dit betekent dat de overlast nog steeds voortduurt en onze inwoners dagelijks hinder hebben van de voorbijrazende treinen. Door uw besluit van 19 augustus om ontheffing te verlenen van de geluidproductieplafonds wordt het nu ook nog mogelijk om testritten ’s nachts uit te voeren. Dit betekent een extra aanslag op de gezondheid van onze inwoners. Niet alleen ervaren zij overdag hinder, door uw besluit wordt ook hun nachtrust aangetast. Wij vinden dat de inwoners van Lansingerland op deze wijze buitenproportioneel belast worden.

Wij verzoeken u uw besluit te herzien en de testritten uitsluitend overdag te laten plaatsvinden. Tevens verzoeken wij u de realisatie van de het pakket aan geluidsmaatregelen voor Lansingerland voortvarend op te pakken en ons te informeren over uw planning voor realisatie.

Met een vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Lansingerland

Extra bewonersavond Woningbouwontwikkeling Driehoek Noordpolder

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 28-09-2019 23:04

Extra bewonersavond Woningbouwontwikkeling Driehoek Noordpolder

Posted on sep 29, 2019 | Reacties uitgeschakeld voor Extra bewonersavond Woningbouwontwikkeling Driehoek Noordpolder

Naar aanleiding van vragen van Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk komt er voor de bewoners van de Edelsteenbuurt in Berkel een extra bewonersavond over de verkeersontsluiting van woningbouwontwikkeling Driehoek Noordpolder. Een nieuw wijkje van 100 woningen.

Dit schreef de wethouder aan de raadscommissie Ruimte:

De afgelopen periode heeft de gemeente zorgvuldig gekeken naar de verschillende ontsluitingsscenario’s voor de geplande ontwikkeling van de Driehoek Noordpolder. Tijdens de beeldvormende avond met de raad en omwonenden kwamen de scenario’s en de afwegingen die gemaakt zijn om te komen tot het voorkeursscenario, ontsluiting via de Smaragd, onvoldoende aan bod. Het is begrijpelijk dat de bewoners van de Edelsteenbuurt bezorgd zijn over een mogelijke nieuwe ontsluiting door de wijk. Tijdens een bewonersbijeenkomst gaan we met bewoners van de Edelsteenbuurt in gesprek over die afweging en de volledigheid ervan en hoe de procedure eruit ziet. De precieze datum van de bewonersavond stellen we nog vast. We streven er naar dat het nog in oktober kan plaatsvinden. De bewoners ontvangen daarvoor een uitnodiging. Gezien de impact van deze ontwikkeling wordt de raad geïnformeerd welke kaders voor de betreffende ontwikkeling relevant zijn en op welke wijze de participatie en de rol van de raad vorm wordt gegeven.

Nota van Uitgangspunten ‘Berkel Centrum Oost’ wordt aangepast

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 22-09-2019 16:24

Nota van Uitgangspunten ‘Berkel Centrum Oost’ wordt aangepast

Posted on sep 22, 2019 | 2 comments

Op de plek waar nu nog het voormalige verzorgingshuis Hergerborch staat, gaat 3B Wonen 60 tot 80 sociale huurwoningen bouwen. Het naast Hergerborch gelegen parkeerterrein en de parkeerplaatsen bij de supermarkten van Hoogvliet en Aldi moet uitgebreid worden met minimaal 110 parkeerplekken naar een totaal van 300. Daarnaast moet ook de verkeersafwikkeling in dit oostelijk deel van winkelcentrum Berkel aanzienlijk verbeterd worden. Samenvattend deze locatie Berkel Centrum Oost moet toekomstbestendig worden ingericht.

Parkeren

Voor het parkeren heeft het college drie varianten voorgelegd

➢ Variant 1 – Extra parkeren op maaiveld levert slechts 48 extra parkeerplaatsen op.

➢ Variant 2 – Parkeergarage met 1 laag op maaiveld en 1 onder de grond. Dat levert 123 extra parkeerplaatsen op.

➢ Variant 3 – Parkeergarage met 2 parkeerlagen onder de grond. Dat levert 161 extra parkeerplaatsen op. lees meer

Leefbaar 3B heeft aangegeven dat variant 1 niet de oplossing is voor de parkeer problematiek in Winkelgebied Berkel Centrum Oost. De varianten 2 en 3 blijven dan over. Beiden voldoen aan de extra parkeerbehoefte van minimaal 110 plaatsen, maar er iseen groot verschil in de kostenplaatjes van die twee varianten. De afweging van de keuze tussen de varianten 2 en 3 wil onze fractie laten leiden door de verhouding tussen de hoogte van de investeringkostenen de mate van de kwaliteitsverbetering voor het gebied.Daarnaast heeft Jan Pieter Blonk namens Leefbaar 3B voorgesteld een variant 4 toe te voegen om de ontwikkeling van de woningbouw op het terrein van Hergerborch en het parkeerterrein bij Hoogvliet/Aldi als een geheel op te pakken, waarbij de mogelijkheid van het parkeren voor de winkels onder de nieuw te bouwen woningen van 3B Wonen te maken. Leefbaar 3B heeft hiervoor in de raadscommissie een amendement aangekondigd, maar inmiddels heeft het college aangegeven deze variant 4 zelf te zullen toevoegen in de Nota van Uitgangspunten.

Verkeersafwikkeling/ontsluiting

De huidige verkeersafwikkeling in dit oostelijk deel van het winkelcentrum is onvoldoende en onveilig. De verkeersintensiteit is hoger dan de capaciteit die de Raadhuislaan en de Molenwerfstraat aankunnen. Ook de meerdere in- en uitritten van het parkeerterrein bij de supermarkten van Hoogvliet en Aldi op de doorgaande weg (Molenwerfstraat) zijn onveilig.

De ontsluiting die het college aandraagt is ons inziens een goede toekomstbestendige oplossing. Wij staan vierkant achter de voorgestelde ontsluiting via de in oostelijke richting verlegde Molenwerfstraat en langs het fietspad op de Landscheiding richting rotonde bij de Berkelse Poort. Er moet te allen tijd worden voorkomen dat de ontsluiting via de Raadhuislaan, Laan van Romen en Gemeentewerf gaat lopen. Zo’n autoverbinding tussen de Molenwerfstraat en de Raadhuislaan isvanwege verkeersveiligheid verre van ideaal.

Er zou daarmee dwars door het centrum een directie autoverbinding tussen het oostelijk en westelijk deel van Berkel Centrum ontstaan. In tegenstelling tot wat in de Nota van Uitgangspunten staat als terugvaloptie, wilLeefbaar 3B dat níet vanwege de verkeersveiligheid. In de raad van 3 oktober zal Leefbaar 3B daarom een amendement (wijzigingsvoorstel) indienen.

Sociale huurwoningen

Leefbaar 3B vindt het goed dat er 60 tot 80 sociale huurwoningen bij komen. Liever 80 dan 60 uiteraard. Fijn voor onder andere jongeren die geboren of opgegroeid zijn in Lansingerland, die het ouderlijk huis verlaten en heel graag in Lansingerland willen blijven wonen.

Extra geluidoverlast testritten HSL

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 22-09-2019 16:22

Extra geluidoverlast testritten HSL

In de Heraut van 21 augustus 2019 staat een publicatie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), met de mededeling dat in de periode van december 2019 tot en met december 2022 ontheffing is verleend om meer treingeluid van de HSL-Zuid toe te staan. Dus ook voor het gedeelte van de HSL in Lansingerland. De ontheffing is verleend om met nieuwe treinen de verplichte testritten te kunnen maken. Het is de bedoeling om de testritten, waar mogelijk, overdag te doen. Een groot deel van de testritten is echter in de nacht ingepland om de dienstregeling overdag niet te verstoren, geeft het Ministerie van I&W aan.

Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk heeft het college schriftelijke vragen gesteld of er bij her ministerie bezwaar wordt gemaakt tegen dit besluit. Doe de testritten overdag en niet ‘s nachts. Het college heeft per brief aangegeven geen bezwaar te zullen indienen. Door druk vanuit de gehele raadscommissie zal het college alsnog een bezwaarschrift indienen met de strekking de testritten vooral overdag te doen.

De gezondheid van onze inwoners weegt voor het ministerie klaarblijkelijk aanzienlijk minder zwaar dan de zorg over de HSL dienstregeling overdag.

Tijdelijk nog meer lawaai van de HSL

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 08-09-2019 09:05

Tijdelijk nog meer lawaai van de HSL

In de Heraut van 21 augustus 2019 staat een publicatie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) met de mededeling dat in de periode van december 2019 tot en met december 2022 ontheffing is verleend van de naleving van de geluidproductieplafonds voor de HSL-Zuid. Dus ook voor het gedeelte van de HSL in Lansingerland.

De ontheffing is verleend om met nieuwe treinen de verplichte testritten te kunnen maken. Het is de bedoeling om de testritten, waar mogelijk, overdag te doen. Een groot deel van de testritten is echter in de nacht ingepland om de diensregeling overdag niet te verstoren, geeft het Ministerie van I&W aan. lees meer

Iedereen kan bezwaar maken tegen deze ontheffing, maar dan moet dat wel gebeuren binnen zes weken na de publicatie van 19 augustus 2019 van het Ministerie van I&W.

Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk heeft het college van B&W van Lansingerland verzocht, de volgende vragen te beantwoorden:

Gaat het college van B&W bezwaar maken tegen dit besluit? Zo nee, waarom niet?

Is het college het met mij eens dat de testritten in Lansingerland, gezien de slaapverstoring bij onze inwoners, alleen overdag mogen plaatsvinden?

De geluidproductieplafonds worden nu al overschreden. Kan het college mij uitleggen waarom het Ministerie van I&W aangeeft dat overschrijding van de geluidproductieplafonds is opgelost zodra de testen zijn afgerond, terwijl de geluidproductieplafonds al jaren worden overschreden, ook overdag?

Het bouwen van de afgesproken extra geluidschermen zal met name in de nacht gaan gebeuren. Betekent het dat door de testritten in de nacht, die doorlopen tot en met december 2022, de bouw van de extra geluidafscherming in Lansingerland pas vanaf 2023 zou kunnen starten?

Zou het college deze vragen met spoed (vanwege de zesweken bezwaartermijn van het ministerie) willen beantwoorden, zodat de antwoorden in de raadscommissie Ruimte van 17 september 2019 kunnen worden besproken?

Bomenkap Merenweg wordt heroverwogen

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 08-09-2019 08:59

Bomenkap Merenweg wordt heroverwogen

Posted on sep 8, 2019 | 0 comments

Begin augustus was Jan Pieter Blonk namens Leefbaar 3B bij de schouw over de essentaksterfte aan de Merenweg in Bleiswijk. Zo’n twintigtal inwoners kregen zeer informatieve info van onderzoeksbureau Terra Nostra. Zij gaven aan dat het vergelijken van de essentaksterfte aan de Merenweg met essentaksterfte in bos-/parkgebieden (overgrote deel van het Recreatieschap Rottemeren) niet reëel is.

Staatsbosbeheer gaf aan dat langs de Merenweg in 2020 geen kap plaatsvindt. Er komt nader overleg tussen actiegroep en Staatsbosbeheer over vervolgstappen voordat het Recreatieschap Rottemeren een besluit neemt over de essen langs de Merenweg. lees meer

Verder gaf Frans van der Meer (accountmanager Rottemeren/Staatsbosbeheer) aan dat het bestuur van het Recreatieschap Rottemeren heeft besloten het rapport van Wageningen University & Research (WUR) over het “Planmatig beheer Bos en aanpak essentaksterfte” over te nemen. Dat betekent dat de kap in het Lage Bergse Bos binnenkort weer begint. Echter essen die mogelijk nog een kans hebben om te herstellen worden ontzien als deze verder dan 25 m van een pad af staan. Ook gaat bij het kappen veel voorzichtiger worden omgegaan met het lage struikgewas. De WUR gaf aan dat het plan van Aanpak “Planmatig beheer Bos en aanpak essentaksterfte” een verantwoorde keuze is van het bestuur van het Recreatieschap Rottemeren.

https://lansingerland.d66.nl/d66-lans ...

D66 D66 Lansingerland 28-07-2019 12:08

https://lansingerland.d66.nl/d66-lansingerland-vraagt-aandacht-in-de-duurzaamheidsvisie-voor-elektrisch-snelladen/

Visie “Lansingerland Duurzaam” vastgesteld

Leefbaar 3B Leefbaar 3B GroenLinks D66 ChristenUnie Lansingerland 22-07-2019 08:05

Visie “Lansingerland Duurzaam” vastgesteld

Posted on jul 22, 2019 | Reacties uitgeschakeld voor Visie “Lansingerland Duurzaam” vastgesteld

De gemeenteraad heeft de visie “Lansingerland Duurzaam” vastgesteld. Er ligt een hele goede visie hoe we in Lansingerland om zullen gaan met duurzaamheid.

Ten opzicht van de oorspronkelijk tekst heeft de raad twee wijzigingen aangebracht. Op voorstel van Leefbaar 3B is in de visie opgenomen dat de gemeente zich maximaal zal inspannen om de uitstoot van CO

in 2030 in onze gemeente fors te hebben verminderd. Het wijzigingsvoorstel van D66, dat er ook in onze gemeente snellaadstations en parkeerlaadstations met hoge capaciteit moeten komen, heeft Leefbaar 3B mede ingediend.

Het is belangrijk dat die faciliteiten in Lansingerland aanwezig zijn. Naar verwachting zal de komende jaren twee à drie jaar er een sterke stijging van het aantal elektrische auto’s zijn. Er komen tweedehands elektrische auto’s op de markt en elektrische auto’s in het goedkope segment dienen zich aan. Deze snellaadstations zullen dan heel erg nodig zijn om de druk op het aantal laadpalen in de woonstraten te verlichten. In financiële zin zal de gemeente geen rol spelen. Wel zal de gemeente de markt helpen bij het vinden van geschikte locaties en het verlenen van de omgevingsvergunning. Lees Meer

Op voorstel van de ChristenUnie wordt het college van B&W opgeroepen dat de energietransitie voor iedereen mogelijk moet zijn. Deze tekst in motie komt van Leefbaar 3B en is ook uitgesproken in de raadscommissie van 2 juli: “Voor iedereen in Lansingerland moet de energietransitie betreffende hun woning

haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar

Leefbaar 3B vindt dat onze gemeente het landelijk tempo van het Klimaatakkoord moet volgen. GroenLinks wil dat alles in Lansingerland veel sneller gaat dan afgesproken in het klimaatakkoord, maar ziet niet in dat dat volstrekt onmogelijk is. Leefbaar 3B wil en kan lokaal niet vooruitlopen op wat in het Klimaatakkoord staat.

De belangrijkste punten in de visie “Lansingerland Duurzaam” zijn:

De energietransitie – verwarming/verlichting van de woning en het vervoer;

De circulaire economie – minimaliseren van grondstofgebruik door hergebruik van producten, onderdelen en hoogwaardige grondstoffen. Van afval naar grondstof is daarmee een voorbeeld hoe om te gaan met ons huishoudelijk afval;

De klimaatadaptatie – Meer groen en meer wateroppervlak (= waterberging) om naast hitte en droogte ook wateroverlast de baas te kunnen zijn.

Twee à drie keer per jaar zal de gemeenteraad de uitvoeringsprogramma’s van de visie “Lansingerland Duurzaam” bespreken.

Tot slot gaf Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk aan dat draagvlak bij inwoners en bedrijven nodig is om lokale klimaatdoelstellingen te kunnen halen. Iedereen weet dondersgoed hoe je anders moet gaan handelen om CO

uitstoot te verminderen, wat je moet doen om de klimaatverandering gunstig te beïnvloeden. Laten ieder de hand in eigen boezem steken en zelf zijn eigen CO

footprint verkleinen. De gemeente kan via communicatie en voorlichting daar extra aandacht en hulp voor geven.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.