Nieuws van politieke partijen in Tilburg over D66 inzichtelijk

3 documenten

D66 vraagt het college naar mobiliteit en Corona + beantwoording college

D66 D66 GroenLinks Tilburg 11-05-2020 15:12

Een eerlijke verdeling van de schaarse openbare ruimte is actueler dan ooit, nu het coronavirus ons dwingt tot meer fysieke afstand. GroenLinks en D66 zijn benieuwd naar de implicaties van deze anderhalvemetersamenleving voor mobiliteit in Tilburg. Veilig fietsen en lopen is van essentieel belang voor een succesvol verloop van de anderhalvemetersamenleving. Met de verwachte uitval van capaciteit in het openbaar vervoer, is een grote groep mensen zonder rijbewijs of auto voor hun vervoer aangewezen op met name lopen en fietsen. Met de huidige loop- en fietsnetwerken kan dat in de anderhalvemetersamenleving niet altijd op een veilige manier. Om te voorkomen dat fietsers en voetgangers besmet worden tijdens het reizen kan het nodig zijn maatregelen te nemen om de ruimte in de komende weken te vergroten.

In een artikel van Trouw vertelt wethouder Mario Jacobs dat hij brainstormt over het herinrichten van de openbare ruimte om zo de leefkwaliteit en veiligheid te vergroten. Het uitbreiden van het aantal 30-kilometerzones behoort tot de mogelijkheden, zo geeft de wethouder aan. Er volgt zelfs een suggestie voor het invoeren van 20-kilometerzones.

GroenLinks en D66 zijn blij te horen dat het denken niet stil staat nu de maatschappelijke normen sneller bewegen dan ooit. Binnenkort gaan basisscholen en naar verwachting later ook middelbare scholen weer open. Veilig naar school had terecht al de aandacht van de gemeente, maar het coronavirus voegt hier een nieuwe dimensie aan toe . Vandaar de volgende vraag rond dit thema:

Vragen

Neemt het college extra maatregelen om basisschoolleerlingen en middelbare scholieren, maar ook bijvoorbeeld ouders en leraren, veilig naar school te laten gaan? Aan welke maatregelen denkt het college op de korte termijn om veilig fietsen en lopen in de stad mogelijk te maken? Neemt zij het advies van de Fietsersbond mee? Is het college voornemens om op plekken de maximale snelheid terug te brengen? Zo ja, welke plekken? Zo nee, waarom niet? Denkt het college al na over de langetermijneffecten van het coronavirus op mobiliteit? Zijn er al lange termijnmaatregelen in beeld die het college overweegt?

Antwoord:

Ja. Wij volgen hierin het protocol dat hiervoor vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt verspreid. Bovendien werken wij vooruitlopend daarop reeds aan maatregelen in de binnenstad, zoals meer groen voor lopen en fietsen bij verkeersregelinstallaties. Wij denken aan een combinatie van verkeersmaatregelen en communicatiemaatregelen. Verkeersmaatregelen zijn onder andere de instellingen bij verkeersregelinstallaties (meer/langer groen voor lopen en fietsen), het realiseren van schoolstraten en aan een verlaging van de maximumsnelheid in gebieden waar het meerwaarde heeft om zodoende de 1,5m afstand onderling te kunnen invullen. Omdat het gedrag van verkeersdeelnemers essentieel is, zetten wij hier met communicatie ook nadrukkelijk op in. Bijvoorbeeld door de oproep te doen vooral te lopen en te fietsen, conform het aankomende protocol van het Rijk. Ja, in het gehele gebied binnen de Ringbanen wordt de norm 30 km per uur, met uitzondering van de Hart van Brabantlaan en de Spoorlaan ter hoogte van de Interpolis en specifiek in het Dwaalgebied wordt de norm 20 km per uur, onder voorbehoud van juridische mogelijkheden. Het mobiliteitsbeleid is gericht op meer fietsen en lopen, dus dat sluit aan bij de korte termijnmaatregelen die we nu treffen. Wel laten we de maatregelen aansluiten op middellange termijn ambities van de stad, namelijk het vrijmaken van ruimte voor lopen, fietsen en de bus in de binnenstad.

Ruimte voor fietsen en lopen in coronatijden | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 Tilburg 30-04-2020 00:00

Een eerlijke verdeling van de schaarse openbare ruimte is actueler dan ooit, nu het coronavirus ons dwingt tot meer fysieke afstand. GroenLinks en D66 zijn benieuwd naar de implicaties van deze anderhalvemetersamenleving voor mobiliteit in Tilburg.

Veilig fietsen en lopen is van essentieel belang voor een succesvol verloop van de anderhalvemetersamenleving. Met de verwachte uitval van capaciteit in het openbaar vervoer, is een grote groep mensen zonder rijbewijs of auto voor hun vervoer aangewezen op met name lopen en fietsen. Met de huidige loop- en fietsnetwerken kan dat in de anderhalvemetersamenleving niet altijd op een veilige manier. Om te voorkomen dat fietsers en voetgangers besmet worden tijdens het reizen kan het nodig zijn maatregelen te nemen om de ruimte in de komende weken te vergroten.

In een artikel van Trouw vertelt wethouder Mario Jacobs dat hij brainstormt over het herinrichten van de openbare ruimte om zo de leefkwaliteit en veiligheid te vergroten. Het uitbreiden van het aantal 30-kilometerzones behoort tot de mogelijkheden, zo geeft de wethouder aan. Er volgt zelfs een suggestie voor het invoeren van 20-kilometerzones.

GroenLinks en D66 zijn blij te horen dat het denken niet stil staat nu de maatschappelijke normen sneller bewegen dan ooit. Binnenkort gaan basisscholen en naar verwachting later ook middelbare scholen weer open. Veilig naar school had terecht al de aandacht van de gemeente, maar het coronavirus voegt hier een nieuwe dimensie aan toe. Vandaar de volgende vraag rond dit thema:1. Neemt het college extra maatregelen om basisschoolleerlingen en middelbare scholieren, maar ook bijvoorbeeld ouders en leraren, veilig naar school te laten gaan? De Fietsersbond heeft een advies aan overheden opgesteld met mogelijke kortetermijnmaatregelen. Het terugbrengen van de maximaal toegestane snelheid kan volgens D66 en GroenLinks een goede maatregel zijn om het multimodaal ruimtegebruik te vergroten (conform het advies van de Fietsersbond). Bijvoorbeeld in straten als de Goirkestraat, Korvelseweg of Besterdring. Op deze manier krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte, wat de kans op besmetting verkleint.

Hieromtrent een aantal vragen:2. Aan welke maatregelen denkt het college op de korte termijn om veilig fietsen en lopen in de stad mogelijk te maken? Neemt zij het advies van de Fietsersbond mee? 3. Is het college voornemens om op plekken de maximale snelheid terug te brengen? Zo ja, welke plekken? Zo nee, waarom niet? 4. Denk het college al na over de langetermijneffecten van het coronavirus op mobiliteit? Zijn er al langetermijnmaatregelen in beeld die het college overweegt?

Fractie kiest voor de ‘motie sociaal’

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD CDA Tilburg 06-11-2018 19:20

Meedoen, leefbaar en sociaal Tilburg!

Hhttps://tilburg.pvda.nl/nieuws/fractie-kiest-voor-de-motie-sociaal/et zijn de kernwoorden van de PvdA-fractie tijdens de begrotingsdebatten op 5 en 8 november. Alle moties en amendementen die de PvdA op 8 november indient hebben een directe link met hoe we willen dat de burger zijn stad beleeft. De fractie is de meest actieve in de gemeenteraad. Geen enkele andere partij heeft zoveel opdrachten voor het college klaarliggen als de PvdA.

Meedoen als oudere, als sporter, als jongere, voetganger en fietser: de PvdA komt op voor die mensen die door de coalitie in de komende jaren dreigen te worden vergeten, omdat dit college vooral opnieuw kiest vier jaar lang heel veel geld te reserveren voor prestige projecten.

Het sociale domein moet over twee jaar echter maar afwachten of deze coalitie niet alsnog hard gaat snoeien in allerlei maatschappelijke regelingen. ‘Effectiviteit van maatregelen op het vlak van bijzondere bijstand en andere ondersteunende maatregelen moeten worden bewezen’, is het credo.

Daartegen komt de PvdA in verzet.

‘Als de grote investeringen in stenen de uitgaven voor het sociaal domein in gevaar brengen, dan verliest deze coalitie ons’, aldus fractieleider Yusuf Celik in zijn Algemene Beschouwing.

De ingediende PvdA-moties doorlopend komt die sociale agenda duidelijk naar voren. De fractie vraagt om een nieuwe woonagenda: bouwplannen voor ouderen en de zwakkeren in onze gemeente concreet en met spoed uitwerken.

En waar blijft het meldpunt sociaal domein, waarvoor immers al toezeggingen zijn gedaan op eerdere vragen van de PvdA?

We willen opnieuw geld steken in het burgers in deze stad verbindende Wereldpodium, dat buiten de boot dreigt te vallen onder deze coalitie van VVD, D66, GroenLinks en CDA.

De fractie heeft een Zwartboek samengesteld, met knelpunten voor fietsers in de stad. Na een oproep in de lokale media kwam een lijst met ruim 100 punten tot stad, die bij verkeerswethouder Mario Jacobs is gedeponeerd met de opdracht daar snel werk van te maken.

De sporters krijgen deze fractie aan hun zijde. In moties vragen we steun voor IJsclub Tilburg en wielerclub Pijnenburg, om de noodzakelijke investeringen te kunnen doen in hun banen.

En omdat gezond en gelukkig worden in Tilburg, zoals de slogan van deze coalitie luidt, volgens de PvdA niet kan zonder te zorgen voor een leefbare stad, willen wij af van rubbergranulaat in kunstgrasvelden, want die verontreinigen de bodem waarop wij leven. We pleiten voor Greendeals bij grote evenementen en vragen geld om overal waar dit mogelijk is geveltuintjes aan te leggen.

Een gezonde lucht voor alle Tilburgers is belangrijk om gezond te kunnen leven. De fractie wil daarom dat rond Tilburg, net als bij andere grote steden, op de snelwegen een maximumsnelheid gaat gelden van 100 kilometer per uur, waardoor de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen wordt teruggedrongen. Ook blijven we pleiten voor een autoluwe binnenstad: kortom, transferia en schoon vervoer naar het centrum mogen niet nog langer op zich laten wachten.

Het bericht Fractie kiest voor de ‘motie sociaal’ verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.