Nieuws van politieke partijen in Arnhem inzichtelijk

8 documenten

Inzet drones voor handhaving buitensporig

D66 D66 GroenLinks Arnhem 15-05-2020 05:41

De coronacrisis is ernstig, en maatregelen zijn nodig om de verspreiding af te remmen. Maar niet ten koste van onze democratie, of door onze rechtstaat in te ruilen voor een politiestaat. D66 en GroenLinks vrezen dat het gemeentelijk toezicht haar boekje te buiten gaat en stellen vragen over hun optreden. “Drones gebruiken voor handhaving is al discutabel,” stelt D66 raadslid Maarten Venhoek, “zeker als dit heimelijk of zonder voldoende communicatie naar de burgers gebeurd.”

Op zaterdag 25 april werd een drone ingezet in de Arnhemse parken om de coronaregels te handhaven en mensen te waarschuwen. Een nieuwe en vergaande maatregel waarmee het menselijk contact tussen burger en politie verder verdwijnt. Daarnaast is het een ongerichte maatregel die indruist tegen het grondwettelijk recht op privacy – het recht om je onbespied door de openbare ruimte te kunnen bewegen.

Noodverordening of beleid?

De noodverordening stelt geen voorwaarden aan toezicht en handhaving. Dus zijn voor toezicht en handhaving de bestaande kaders van kracht. De onlangs vastgestelde Arnhemse beleidsregels ‘cameratoezicht openbare orde’ verplicht de gemeente te kiezen voor de maatregel die het minste inbreuk maken op onze grondrechten. Cameratoezicht met drones is het laatste redmiddel, pas te gebruiken als álle andere opties voor het handhaven van de openbare orde niet mogelijk zijn gebleken. “En dat is hier niet het geval”, benadrukt Venhoek. “Je kunt prima aan twee kanten van Sonsbeek gaan staan, mensen informeren en in de gaten houden of het niet te druk wordt.”

Rechtstaat onder druk

Onder het mom van de noodverordening worden de laatste weken vaker maatregelen genomen die aan de grondwettelijke rechten raken, zoals het recht op vereniging en de geloofsbelijding. D66 is daar bezorgd over. Het kan niet zijn dat onze grondrechten ingeperkt worden op basis van een verordening die zonder enige vorm van democratische legitimatie en controle tot stand komt.

Daarom stelt Venhoek samen met raadsleden Mari-Jose Navis en Mark Coenders van GroenLinks vragen aan het college van B&W over de inzet van de drones.

Documenten

Art. 44 vragen: ‘Extra toezicht voor Arnhemse parken met drone’

Inzet drones voor handhaving buitensporig

D66 D66 GroenLinks Arnhem 01-05-2020 19:00

De coronacrisis is ernstig, en maatregelen zijn nodig om de verspreiding af te remmen. Maar niet ten koste van onze democratie, of door onze rechtstaat in te ruilen voor een politiestaat. D66 en GroenLinks vrezen dat het gemeentelijk toezicht haar boekje te buiten gaat en stellen vragen over hun optreden. “Drones gebruiken voor handhaving is al discutabel,” stelt D66 raadslid Maarten Venhoek, “zeker als dit heimelijk of zonder voldoende communicatie naar de burgers gebeurd.”

Op zaterdag 25 april werd een drone ingezet in de Arnhemse parken om de coronaregels te handhaven en mensen te waarschuwen. Een nieuwe en vergaande maatregel waarmee het menselijk contact tussen burger en politie verder verdwijnt. Daarnaast is het een ongerichte maatregel die indruist tegen het grondwettelijk recht op privacy – het recht om je onbespied door de openbare ruimte te kunnen bewegen.

Noodverordening of beleid?

De noodverordening stelt geen voorwaarden aan toezicht en handhaving. Dus zijn voor toezicht en handhaving de bestaande kaders van kracht. De onlangs vastgestelde Arnhemse beleidsregels ‘cameratoezicht openbare orde’ verplicht de gemeente te kiezen voor de maatregel die het minste inbreuk maken op onze grondrechten. Cameratoezicht met drones is het laatste redmiddel, pas te gebruiken als álle andere opties voor het handhaven van de openbare orde niet mogelijk zijn gebleken. “En dat is hier niet het geval”, benadrukt Venhoek. “Je kunt prima aan twee kanten van Sonsbeek gaan staan, mensen informeren en in de gaten houden of het niet te druk wordt.”

Rechtstaat onder druk

Onder het mom van de noodverordening worden de laatste weken vaker maatregelen genomen die aan de grondwettelijke rechten raken, zoals het recht op vereniging en de geloofsbelijding. D66 is daar bezorgd over. Het kan niet zijn dat onze grondrechten ingeperkt worden op basis van een verordening die zonder enige vorm van democratische legitimatie en controle tot stand komt.

Daarom stelt Venhoek samen met raadsleden Mari-Jose Navis en Mark Coenders van GroenLinks vragen aan het college van B&W over de inzet van de drones.

Documenten

Art. 44 vragen: ‘Extra toezicht voor Arnhemse parken met drone’

Fraude-opsporingssysteem SyRI discrimineert

D66 D66 Arnhem 31-10-2019 09:29

Het systeem SyRI dat mogelijke fraudeurs moet opsporen schendt niet alleen de privacy-grondrechten van onschuldige inwoners, het blijkt ook nog eens te discrimineren. Bang dat ook onschuldige Arnhemmers hier slachtoffer van worden stelt D66 raadslid Maarten Venhoek onderstaande schriftelijke vragen.

Geachte college,

Sinds een aantal jaren maken de Nederlandse overheden gebruik van het systeem SyRI (Systeem Risico Indicatie) voor het opsporen van fraude.

Door de VN-rapporteur voor de mensenrechten is een kritische brief geschreven over dit systeem. De VN-rapporteur spreekt zijn grote zorgen uit over het systeem dat hij in strijdt acht met de mensenrechten. Het discrimineert mensen met weinig geld en met een migratieachtergrond, en schendt de privacy van mensen (de volledige brief vind u hier: https://www.ohchr.org/Documents/Issues/Poverty/Amicusfinalversionsigned.pdf).

De fractie van D66 heeft de volgende vragen aan het college:

Maakt de gemeente Arnhem gebruik van informatie uit het SyRI systeem. Zo ja, voor welke doeleinden, en wat zijn de opbrengsten van dit gebruik (graag niet alleen in kwalitatieve zin, maar ook in kwantitatieve zin beantwoorden). Nu u weet van de fundamentele bezwaren van de VN-rapporteur, bent u bereid om onmiddellijk te stoppen met het gebruik van informatie uit het SyRI systeem? Zo nee, waarom niet? Levert de gemeente Arnhem informatie aan het SyRI systeem? Zo ja, welke informatie levert u aan, en is het gebruik van deze informatie in de analyses van het SyRI systeem in overeenstemming met het doel waarvoor de informatie was verkregen / verzameld? Nu u weet van de fundamentele bezwaren van de VN-rapporteur, bent u bereid om onmiddellijk te stoppen met het beschikbaar stellen van informatie aan het SyRI systeem? Zo nee, waarom niet?

Met vriendelijke groet,

Maarten Venhoek D66 Arnhem

Heeft falend stikstofbeleid ook gevolgen voor woningbouw in Arnhem?

D66 D66 Arnhem 10-09-2019 08:33

Eerder dit jaar zette de rechter een streep door het Programma Aanpak Stikstof (PAS), het stikstofbeleid in Nederland. Daardoor kunnen veel bouwprojecten niet doorgaan en dreigt Nederland op slot te gaan. Door het falende beleid kan bijvoorbeeld de bouw van 470 woningen in Roermond niet doorgaan. Wat de gevolgen zijn voor de woningbouw in Arnhem is niet duidelijk. Raadsleden Sjoerd Dijk en Maarten Venhoek maken zich hier grote zorgen over en stelden daarom mondelinge vragen.

Grote gevolgen voor woningbouw

Raadslid Dijk wijst op het grote tekort aan woningen in Arnhem. “Starters komen in Arnhem heel moeilijk aan een betaalbare woning”, stelt Dijk. “Er moeten in Arnhem duizenden woningen bij komen en we kunnen het ons niet veroorloven als plannen niet doorgaan.” Het is daarom van groot belang te weten welke gevolgen het beleid heeft voor de bouw van woningen in Arnhem.

Eén dominante sector in de uitstoot

In Nederland wordt 70% van de stikstof uitgestoten door één sector: de landbouw en intensieve veeteelt. De sector draagt maar voor een klein deel bij aan de economie, slechts een paar procent. Daarom willen de raadsleden weten welke maatregelen de gemeente zelf kan nemen om de uitstoot door de landbouw en intensieve veeteelt te beperken. Het kan wat hen betreft niet zo zijn dat één sector van de economie de woningbouw gegijzeld houd en Arnhemmers een woning ontzegt.

Mondelinge vragen Welke gevolgen heeft het falen van het Programma Aanpak Stikstof voor bestaande en toekomstige woningbouwplannen in Arnhem? Loopt Arnhem (financiële) risico’s door bovenstaande ontwikkelingen en zo ja, welke maatregelen neemt het college om deze risico’s te verkleinen? Welke mogelijkheden ziet het college om binnen onze gemeente de stikstofuitstoot door veeteelt te beperken zodat belemmeringen voor de woningbouw worden teruggedrongen?

D66 & PvdD: Is ons wegennet voorbereid op de klimaatcrisis?

D66 D66 Partij voor de Dieren Arnhem 01-08-2019 11:00

Met recordtemperaturen rijdt de gemeente uit om zout te strooien om de wegen te beschermen. Het strooien van zout is zeker in de zomer belastend voor het milieu. De klimaatcrisis zorgt er voor dat wij in de toekomst vaker extreem warm weer kunnen verwachten. Daarom stellen D66 raadslid Maarten Venhoek en Partij voor de Dieren fractievoorzitter Leo de Groot schriftelijke vragen over alternatieven voor zout en over de gevolgen van de klimaatcrisis voor wegenonderhoud. 

Geacht College,

De afgelopen week was een bijzondere week: het ene na het andere temperatuurrecord werd gebroken, en de gemeente die zout ging strooien op de wegen. De gevolgen van de klimaatcrisis worden pijnlijk duidelijk.

De keuze die de gemeente gemaakt heeft om de wegen te gaan beschermen door het strooien van zout, baart ons zorgen. Het strooien van zout is belastend voor het milieu. Zeker in de zomermaanden als veel planten en dieren, vooral vogels en huisdieren, actief zijn.

Onze fracties hebben de volgende vragen aan het college:

Welke alternatieven heeft het college overwogen om de wegen tegen de warmte te beschermen. Waarom is uiteindelijk voor het strooien van zout gekozen? In Zuid-Europa zijn al veel langer hoge temperaturen zoals wij afgelopen week hebben ervaren. Toch treffen we daar geen zout of andere maatregelen aan op de wegen. Wat maakt dat daar geen maatregelen nodig zijn en hier in Arnhem wel?

De verwachting is dat de hoge temperaturen geen incident zijn, maar dat dit de komende jaren veel vaker zal voorkomen (zie bijvoorbeeld het artikel in de NRC van 26 juli j.l.). Voor ons is helder dat het structureel gaan strooien van zout in de zomerperiode geen gewenste oplossing is. We zullen naar andere structurele oplossingen toe moeten.

Welke maatregelen zijn er nodig om het wegdek van de Arnhemse wegen bestand te maken tegen tropische temperaturen? Welke kosten denkt het college dat hiermee gemoeid zijn? Zijn de huidige budgetten voor onderhoud en investering in het Arnhemse wegennet voldoende om de noodzakelijke aanpassingen aan de standaard hogere zomerse temperaturen te financieren? Zo het college hier nu geen inzicht in heeft, is het college bereid hier een onderzoek naar te starten en kan de raad voor de behandeling van de mjpb 2021-2024 (dus volgend jaar) een onderbouwd voorstel tegemoet zien?

Het structureel bestand maken van de Arnhemse wegen tegen hogere temperaturen zal de nodige tijd kosten. In de tussentijd zullen vermoedelijk extra maatregelen nodig zijn.

Als er weer beschermende maatregelen nodig zijn, voor welke niet-milieubelastende oplossing kiest het college dan? De hogere temperaturen zullen vermoedelijk tot meer onderhoudskosten leiden. Kan het college aangeven welke kosten hiermee gemoeid zijn? Zo het college hier nu geen inzicht in heeft, kan het college dit als onderzoeksvraag meenemen in het onder vraag 7 bedoelde onderzoek en voorstel voor de mjpb 2021-2024?

In afwachting van uw antwoord.

Maarten Venhoek, raadslid D66 Arnhem Leo de Groot, raadslid Partij voor de Dieren

Arnhem vuurwerkvrij?

D66 D66 Partij voor de Dieren Arnhem 06-11-2018 19:56

Het is weer bijna oud-en-nieuw. En met het naderen van de jaarwisseling, neemt ook het (illegaal) afsteken van vuurwerk toe. Dit levert een ongekende overlast op voor mensen en dieren. Op oudejaarsnacht wordt er enorme milieuschade veroorzaakt. Elke jaarwisseling opnieuw zijn er bovendien talloze slachtoffers. Raadsleden Maarten Venhoek van D66 en Leo de Groot van de Partij voor de Dieren vragen het college naar een vuurwerkvrij Arnhem.

Wat D66 en de PvdD betreft gaan we de komende tijd op een andere manier naar consumentenvuurwerk kijken. Traditie is volgens ons geen reden om deze volstrekt onwenselijke situatie in stand te houden. Wij vinden dat we op termijn af moeten van het afsteken van consumentenvuurwerk. De gemeente Arnhem kan daarin eerste betekenisvolle stappen zetten.

Gelet daarop hebben de fracties van D66 en de Partij voor de Dieren de volgende vragen:

Is het college het met ons eens dat het afsteken van vuurwerk door particulieren, gelet op bovengenoemde overwegingen, een onwenselijk verschijnsel is en dat traditie geen reden is om zoiets onwenselijks in stand te houden? Is het college bereid te onderzoeken of het aantal vuurwerkvrije gebieden in onze gemeente geleidelijk kan worden uitgebreid. Te beginnen met gebieden met relatief veel natuur en dieren- en daarnaast ook de binnenstad te beginnen met het gebied binnen de singels? Is het college bereid zich actief aan te sluiten bij gemeenten die zich openlijk uitspreken om het afsteken van consumentenvuurwerk tegen te gaan, zoals Hilversum en Rotterdam? Is het College bereid het vuurwerkbeleid op korte termijn te evalueren en met de raad te bespreken?

Provincie passeert Arnhem bij wijziging dienstregeling

D66 D66 Arnhem 27-10-2018 13:00

Ondanks eerdere protesten van de gemeente wordt de dienstregeling van Lijn 9 naar Schaarsbergen verder versobert. D66 raadslid Maarten Venhoek bevalt dit niet en hij stelt schriftelijke vragen om duidelijkheid te krijgen. “Het lijkt erop dat de provincie het stadsbestuur gepasseerd heeft met een alternatief voorstel”, constateert Venhoek geschokt.

D66 wil graag dat het OV in Arnhem een goed alternatief is om je door de stad te verplaatsen. Maar dan moet de bus wel rijden. In de jaarlijkse wijziging van de Breng-dienstregeling vervalt Lijn 9 naar Schaarsbergen op zondagavond na 20:00 uur. De bewoners van Hoogkamp en Schaarsbergen zijn dan aangewezen op het duurdere BrengFlex, of zien het OV niet meer als alternatief voor de auto. Deze versobering wordt doorgevoerd ondanks eerdere protesten van het stadsbestuur.

Alternatief voorstel

Opmerkelijk is dat in een brief van de provincie aan Breng ineens gesproken wordt over een alternatief voorstel, niet hetgeen waar het Arnhemse college eerder afwijzend op heeft gereageerd. “Het lijkt erop alsof de provincie zelf een suggestie uit de hoge hoed heeft getoverd”, stelt Venhoek verbouwereerd. “Waar komt dit vandaan, met wie is dit besproken, en waarom weten de wijkbewoners van niets?”

Voldongen feit?

De provincie heeft inmiddels een besluit genomen en doorgegeven aan Breng. D66 hoopt dat het college dit besluit alsnog kan keren. “Mocht dat niet kunnen, strijd er dan voor dat de tarieven voor BrengFlex gelijk gesteld worden aan normale OV-tarieven”, vraagt Venhoek. “Daarnaast zie ik graag maatregelen dat bij volgende wijzigingen het stadsbestuur en onze inwoners niet meer zo gepasseerd kunnen worden.”

College en nieuwe raadsleden beëdigd

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Arnhem 30-05-2018 21:11

Op vrijdag 25 mei presenteerden de onderhandelende partijen GroenLinks, VVD, D66 en PvdA hun coalitieakkoord en kandidaat wethouders. Op woensdag 30 mei besprak de raad het akkoord, werden de wethouders geïnstalleerd, en werden nieuwe raadsleden geïnstalleerd. Voor D66 betekent dit dat Hans de Vroome zijn raadslidmaatschap verruilt voor het wethouderschap, en dat Maarten Venhoek terugkeert als raadslid.

Het debat over het coalitieakkoord nam een groot deel van de avond in beslag. Hieronder de bijdrage van D66 fractievoorzitter Sabine Andeweg (gesproken tekst geldt).

Bijdrage coalitieakkoord-debat

“Na een aantal weken stevig onderhandelen heeft D66 samen met GroenLinks, VVD en de PvdA afgelopen vrijdag een nieuw coalitieakkoord gepresenteerd aan de stad. Het is ons gelukt om een ambitieus en evenwichtig akkoord voor te leggen.

Toen we als D66 aan de onderhandelingstafel kwamen hebben wij gezegd dat het onze ambitie was om het akkoord zo kort en bondig mogelijk te maken. Want dat biedt maximaal ruimte aan de stad en aan de raad om inbreng te leveren. En als ik naar het akkoord kijk dan denk ik ook dat we daar in grote mate in geslaagd zijn. Over een heleboel zaken staat in het akkoord helemaal niks. Althans wel in de visie maar niet in de set met afspraken. De set met afspraken is beperkt, zelfs nog minder dan de vorige keer, en daarmee is er dus maximaal ruimte voor anderen en wordt het niet afgegrendeld door vier coalitie partijen die toevallig een meerderheid vormen.

Maar zonder afspraken kun je uiteindelijk geen akkoord sluiten. Dus op een aantal zaken hebben we elkaar zekerheid moeten geven. Dat is een kwestie van geven en nemen. En zo zitten er in de set van afspraken dingen die GroenLinks leuk vindt, zaken die de VVD leuk vindt, zaken die de PvdA leuk vindt en zaken die D66 leuk vindt. Maar voor alle vier de partijen staan er ook dingen in die we misschien wat minder leuk vinden. Dat is geven en nemen. En natuurlijk leggen we verantwoording af en verwacht ik misschien ook nog wel wat vragen op dingen die voor ons wat minder leuk zijn. Het zij zo.

Mensen verwachten dat we in Arnhem samen tot oplossingen komen. Of het nu gaat over het proces of over de inhoud. We moeten samen begrijpelijk maken wat we doen en elkaar scherp houden. Daarbij is het van groot belang dat we bij de feiten blijven. Feit is dat D66 met dit akkoord de kernafspraken nakomt die wij in de campagne met de Arnhemmers maakten. Onze speerpunten zijn bekend, waren bekend en blijven bekend. Onderwijs, Werk, Duurzaamheid en natuurlijk Cultuur.

Maar nu we met de feiten bezig zijn toch nog een kleine greep uit het coalitie akkoord waar wij trots op zijn;

Feit is dat Museum Arnhem snel weer open kan; Feit is dat 80 jaar geleden, in 1938 de schouwburg van Arnhem in gebruik is genomen en het dus tijd is voor een ingrijpende vernieuwing; Feit is dat er geld vrijgemaakt wordt om nieuwbouw van het Stadstheater in samenwerking met Introdans, Oostpool en het Gelders Orkest deze periode mogelijk te maken; Feit is dat er een klimaatfonds komt van 10 miljoen euro en er jaarlijks extra geld wordt vrijgemaakt om flinke stappen te zetten in de energietransitie en verduurzaming. Feit is dat we een ambitieus plan hebben om de komende vier jaar 500 mensen bovenop de landelijke trend uit de bijstand te halen; Feit is dat de wijkteams mogen blijven doen wat nodig is; Feit is dat de referendumverordening deze periode niet wordt aangepast; Feit is dat het coalitieakkoord in Arnhem NIETS verandert aan het genomen raadsbesluit over Stadsblokken Meinerswijk, waar in een referendum 2/3 VOOR was. En dat betekent dat we door kunnen met de plannen. Dus voor een groen en toegankelijk Stadsblokken Meinerswijk

Dit is een greep uit de afspraken uit ons akkoord. Dit wil niet zeggen dat dit het is, u kunt als raad de handschoen oppakken en ook zelf met voorstellen komen. Goede voorstellen kunnen altijd op steun van D66 rekenen, zolang ze niet strijdig zijn met onze afspraken.

Al met al zijn wij dik tevreden met dit akkoord, en zou ik zeggen aan de slag. De fractie van D66 verwacht dan ook van het college dat ze ervoor gaan zorgen dat onze ambities uitgewerkt worden en dat er onomkeerbare stappen genomen worden. Met andere woorden van Papier naar Praktijk! En spreek ik mijn hoop uit dat wij over 4 jaar, net als nu, terug mogen kijken, op een zeer succesvolle periode waarbij we met elkaar weer mooie resultaten hebben behaald voor Arnhem.”

Documenten Coalitieakkoord 2018-2022 (841 KB) Totaaloverzicht verslag “Coalitieonderhandelingen Arnhem 2018” (3.77 MB)

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.