Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland inzichtelijk

3 documenten

Open brief aan provincie Noord-Holland over A8-A9

SP SP GroenLinks Partij voor de Dieren Noord-Holland 17-05-2019 05:15

De Zaanse fracties van SP, GroenLinks, Partij voor de Dieren en Rosa roepen de formateurs en onderhandelaars voor een nieuw te vormen bestuur van de provincie Noord-Holland middels een open brief op om  de plannen voor de verbindingsweg A8-A9 te stoppen.

Beste formateurs en formerende fracties,

In Zaanstad-Noord speelt al lange tijd de problematiek rondom de N203 (Provincialeweg). Dit is een drukke verkeersader die door dichtbevolkt gebied loopt. Veel bewoners, van met name Krommenie en Wormerveer, hebben niet alleen last van het verkeerslawaai, maar worden ook blootgesteld aan verhoogde fijnstofconcentraties. De Zaanse fracties van GroenLinks, SP, Partij voor de Dieren en ROSA vragen de onderhandelende partijen te streven naar snelle maatregelen om deze problematiek voor de Zaanse inwoners te verminderen.

Tot op heden is de provincie Noord-Holland er altijd op gericht geweest om bovenstaande problemen op te lossen door het aanleggen van een A8-A9 verbindingstraject. Dit stuitte op groot protest van nagenoeg alle Zaanse natuur- en milieuorganisaties. Tevens is gebleken dat het plan om verscheidene redenen niet of nauwelijks te realiseren is.

De aan te leggen weg zou immers onherstelbare schade berokkenen aan cultuurhistorische en aardkundige monumenten als de Stelling van Amsterdam, het kreekruggenlandschap van Assendelft en het stroomgebied van het voormalige Oer-IJ. Daarnaast zou een gebied met hoge natuurwaarden doorkruist worden en de uitstoot van broeikasgassen toenemen. Bovendien wijst onderzoek uit dat de luchtkwaliteit in Krommenie en Wormerveer niet verbetert met de aanleg van de verbindingsweg A8-A9, terwijl de situatie in Assendelft juist verslechtert. Door de toename met 30.000 voertuigen dagelijks op de A8 (waarvan een groot deel vrachtverkeer) zullen de reeds bestaande milieuproblemen in Koog aan de Zaan en Zaandam-Oost nog verergeren.

Het inzetten op een verbindingsweg A8-A9 lost daarmee weinig tot niets op en creëert alleen nieuwe problemen. En dat tegen zeer hoge kosten.

Het baart ons grote zorgen dat het verbeteren van de situatie rondom de N203 op korte termijn volledig uit zicht geraakt is. Zowel in de provincie als op gemeentelijk niveau wordt ingezet op de A8-A9 verbinding als zijnde ‘de enige oplossing voor de problematiek in Zaanstad Noord’. Effectieve maatregelen, zoals het aanleggen van groenzones rondom de Provincialeweg met bomen en heggen als fijnstofafvang, het verbeteren van verbindingen met schoner alternatief vervoer (o.a. fietspaden, het OV en het uitrollen van een schone ‘last mile’ logistiek) en het verminderen van de verkeersdruk (door het aanleggen van transferiums, het verlagen van de maximum snelheid en het verbeteren van de doorstroming op de N203 zelf), worden momenteel als overbodig beschouwd en direct terzijde geschoven. Deze afwachtende houding dreigt ervoor te zorgen dat de inwoners van Zaanstad-Noord nog jarenlang aan onnodig hoge gezondheidsrisico’s worden blootgesteld.

Wij vragen daarom aan de onderhandelaars om niet langer in te zetten op een A8-A9 verbinding. De jarenlange politieke discussie heeft het effectief oplossen van de problemen van veel inwoners van Zaanstad enorm vertraagd. Bovendien is het aanleggen van meer wegen geen oplossing voor het nijpende klimaatprobleem. Namens Paul Laport, GroenLinks Zaanstad            Patrick Zoomermeijer, SP Zaanstad Judit Raa, Partij voor de Dieren Zaanstad    Ruud Pauw, ROSA

Omwonenden woest om slechte staat Coenbrug

SP SP VVD PvdA Noord-Holland 14-04-2018 06:00

"Er zijn ook nog plannen om hier een verbinding tussen de A8 en de A9 te maken, dan wordt het nog drukker met verkeer. Kan de brug dat wel aan? De onderste steen moet boven. Ik wil van de burgemeester weten of de veiligheid gegarandeerd is."

En daarbij krijgt de werkgroep steun vanuit de lokale politiek. De SP, VVD en de PvdA in Zaanstad hebben een brandbrief gestuurd aan het college van Burgemeester en Wethouders.

"Ik ben enorm geschrokken. Is Rijkswaterstaat wel betrouwbaar? Daarom moet er een gesprek komen over wat hier aan de hand is. In de brief staat dat de burgemeester onmiddelijk met Rijkswaterstaat, de minister van Infrastructuur contact op moet nemen hoe het staat met de veiligheid en wat er gaat gebeuren. Daar willen we binnen een week, uiterlijk twee weken concrete antwoorden op hebben", zegt de Zaanse SP-fractievoorzitter Patrick Zoomermeijer.

Lees het hele artikel en bekijk de reportage op RTVNH

Meer lezen?

SP ongerust over veiligheid Coenbrug Brandbrief Coenbrug SP wil schonere en stillere A8 Alles op onze site over de Coenbrug

VVD wil nu opeens eigen slecht beleid repareren?

SP SP VVD Noord-Holland 20-03-2018 07:02

https://zaanstreek.sp.nl/nieuws/2018/03/Patrick Zoomermeijer
De VVD zit nu al jarenlang in het college in Zaanstad en bestuurt in Den Haag. Nu er verkiezingen zijn, komen ze aanzetten met wat er allemaal beter moet, maar wat ze zelf niet hebben bereikt in de coalitie. De SP heeft daarentegen altijd gepleit voor goede buslijnen door alle wijken, snelfietspaden, veilige rondwegen, beter wegonderhoud en een lightrailverbinding met Amsterdam. Niet pas nu, nu er verkiezingen zijn.

Door Patrick Zoomermeijer, lijsttrekker

We knokten tegen het VVD-voorstel om projecontwikkelaars de parkeernorm te laten afkopen. De SP is voor meer blauwe zones, die er mede door oppositie van de SP zijn gekomen, zoals op Zuiddijk en in Krommenie, met 200% meer omzet voor winkeliers.

Maar dit college mét de VVD wilde daar eerst juist betaald parkeren invoeren! Dit college - met de VVD - ondermijnt inspraak over betaald parkeren in Westerwatering. Dan de SP: voor goed OV, goede wegen, goede bereikbaarheid, inspraak bij betaald parkeren.

Overigens is de SP voor maximaal 80 kilometer per uur, stil asfalt en hogere geluidsschermen op de A8. Voor de rust en gezondheid van duizenden Zaankanters.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.