Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

9 documenten

Nieuw parkeerbeleid verkeerde afslag?

VVD VVD Houten 14-09-2020 05:07

Vandaag stelde raadslid Ruud Vis van de Houtense VVD fractie schriftelijke vragen naar aanleiding van het voornemen van het college om het parkeerbeleid te herzien.

https://houten.vvd.nl/nieuws/40681/nieuw-parkeerbeleid-verkeerde-afslag

Met name het voorsorteren op de nog niet aangenomen Ruimtelijke Koers én het parkeerbeleid als sturingsmechanisme te gebruiken om autobezit te ontmoedigen bevreemdt de VVD fractie enorm. Daarom stelt raadslid Ruud Vis er kritische vragen over: “Parkeren moet niet frustreren, voor het woongenot van Houtense inwoners is voldoende parkeergelegenheid nu en in de toekomst erg belangrijk.”

De schriftelijke vragen:

In de raadsinformatiebrief van 15 juli 2020 wordt door het college het planproces voor nieuw parkeerbeleid uiteengezet met het voornemen het parkeerbeleid te actualiseren. Naar aanleiding van deze raadsinformatiebrief wil de fractie van VVD-Houten gebruik maken van de mogelijkheid tot het stellen van schriftelijke vragen.

Naast dat Houten bekend staat als groene gemeente en als fietsstad, is het ook een gemeente met veel forensen die dagelijks met hun auto naar hun werk reizen. De goede bereikbaarheid van Houten en de mogelijkheid om de auto dicht bij huis te kunnen parkeren is een kwaliteit die in Houten zeer wordt gewaardeerd. In de collegebrief wordt voorgesorteerd op een parkeerbeleid dat uitgaat van problemen die er niet zijn en mogelijk ook nooit gaan komen bij ongewijzigd beleid.

1. Is het college het met de fractie van VVD-Houten eens dat misschien wel één van de kwaliteiten van Houten óók is dat er voldoende parkeergelegenheid is en dat je overal (de eerste twee uur) gratis kan parkeren?

2. Is het college het met ons eens dat het bezit en gebruik van een auto de ambitie van een groene en duurzame gemeente niet in de weg staat omdat er nog tal van andere mogelijkheden zijn om die ambitie te realiseren?

3. Kan het college concrete voorbeelden noemen waar het parkeren dusdanige knelpunten veroorzaakt in de openbare ruimte waar geen andere oplossing voor lijkt dan het terugdringen van het autogebruik en is hier gedegen onderzoek naar gedaan?

In de raadsinformatiebrief wordt toegelicht dat het parkeerbeleid wordt geactualiseerd, maar in feite wordt er al voorgesorteerd op de uitkomsten van de raadsbehandeling van de Ruimtelijke Koers en de richting daarin ten aanzien van het parkeerbeleid.

4. Kan het college uitleggen wat de achterliggende gedachte is om in deze raadsinformatiebrief voor te stellen het autogebruik te ontmoedigen terwijl de Ruimtelijke Koers nog niet is vastgesteld? Hoe verhoudt zich dat tot de uitnodiging aan de Raad om mee te denken over hoe we dat ontmoedigingsbeleid moeten gaan invullen?

5. Heeft het college concrete signalen en cijfers uit de samenleving gehaald, middels de samenlevingsagenda of op een andere manier, waaruit is gebleken dat de inwoners van Houten het terugdringen en het minder aantrekkelijk maken van het autogebruik door ontmoedigingsbeleid en lagere parkeernormen noodzakelijk acht?

6. Is er onderzoek gedaan onder de inwoners van Houten hoe men aankijkt tegen het gebruik van de door het college voorgestelde stimulering van het gebruik van deelautos en parkeren op afstand in relatie tot het verloop / trend van cijfers personenauto in bezit van de afgelopen jaren in Houten?

7. Wat bedoelt het college met de zinsnede ‘parkeerregulering in het centrum en op de Molenzoom’ en over welke centra hebben we het dan?

8. U geeft aan dat u de voorsortering in de Ruimtelijke koers, en dan met name bij de verdichtingsvraagstukken, wilt verankeren en in relatie wilt brengen met een visie voor de gehele gemeente. Kunt u aangeven waarom u van mening bent dat ook in alle andere al bestaande woonwijken de inzichten in de Ruimtelijke koers ten aanzien van parkeren overgenomen dienen te worden?

De goede bereikbaarheid van en parkeermogelijkheden in Houten is voor veel ondernemers reden geweest om zich in onze gemeente te vestigen. De voorgestelde richting van het parkeerbeleid kan de vestigingskwaliteiten van Houten nadelig beïnvloeden. Ook zullen ondernemingen die hier al gevestigd zijn nadelen gaan ondervinden omdat klanten naar beter bereikbare concurrenten zullen uitwijken.

9. Op welke wijze gaat het college eventuele nadelige consequenties voor de ondernemers in Houten tegemoet treden indien de ingezette koers van ontmoediging autogebruik daadwerkelijk tot uitvoer gaat worden gebracht? 

10. U geeft zelf aan dat het parkeerbeleid meegroeit met de alternatieven voor particulier autobezit. Bent u het dan met de fractie van VVD-Houten eens dat als heel veel inwoners toch blijvend kiezen voor het particulier gebruik van de auto en niet voor de alternatieven, dat u juist moet aansluiten bij deze behoefte en moet zorgen voor voldoende parkeergelegenheid in plaats van het sturen op ontmoedigingsbeleid?

“Het Oude Dorp: evenveel meningen als straatklinkers”

VVD VVD Houten 05-06-2019 06:00

Onderstaand is het statement van VVD raadslid Ruud Vis terug te lezen dat hij verwoordde bij de behandeling van het raadsvoorstel ‘Herziening Visie Oude Dorp’ in de raadsvergadering van 5 juni.

https://houten.vvd.nl/nieuws/35341/het-oude-dorp-evenveel-meningen-als-straatklinkers

“Voorzitter,

De gemeente Houten is van ons allemaal. De diversiteit aan insprekers tijdens de RTG heeft duidelijk gemaakt dat er over het Oude Dorp even zoveel meningen zijn als dat er straatklinkers liggen. Het is mooi te zien hoe breed betrokken men met het Oude Dorp is, met als kloppend hart het Plein. Deze plek heeft absoluut een unieke status verworven in de harten van vele Houtenaren. Laten we daar uiterst zorgvuldig mee om blijven gaan.

Voorzitter, wanneer we deze startnotitie vaststellen gaat het proces pas echt beginnen. We hoeven dan ook op dit moment niet veel te zeggen over wat we inhoudelijk persé wel of niet willen binnen het zogenaamde focusgebied. Dat is namelijk juist wat er in het vervolgproces aan bod en boven tafel moet komen. Er is volgens mij immers nog niks in beton gegoten. Wel is voor mij en de VVD van enorm belang dat gedurende het proces van de herijking van de visie op ons Oude Dorp, het volgende in acht wordt genomen;

Zorg voor evenwichtige input en weging hiervan in het vervolgproces gekenmerkt door een vertegenwoordiging vanuit allerlei bloedgroepen en investeer hier op. Het gevoel heerst dat er al heel veel besloten is en vastligt. Dat gevoel moet plaatsmaken voor het gevoel van betrokkenheid en dat het nog zinvol is om mee te kunnen denken;Neem de huidige problematiek van verkeersafwikkeling en parkeren, de bereikbaarheid van ondernemers én woningeigenaren en de garantie van verkeersveiligheid mee bij elke afweging;Wees gedurende het proces duidelijk en transparant in de consequenties van de keuzes die uiteindelijk in de visie belanden. Probeer uit te leggen dat als we dit uitgangspunt opnemen in de visie, dan heeft dat voor omwonenden op die locatie de volgende gevolgen;Beargumenteer gedurende het proces al de overwegingen en de haalbaarheid van initiatieven ten opzichte van de ambitie óók financieel;

Ik vond de toon van de inspraak van de voorzitter van KNA en zijn boodschap tijdens de RTG heel pakkend. Hij zei dat in het verleden KNA de gemeente Houten als een zeer betrouwbaar en meedenkende partner had ervaren bij de verhuizing destijds naar de Grund. Hij sprak het vertrouwen uit dat mocht de Grund een andere bestemming krijgen dat deze luisterende en meewerkende houding er dan ook nu weer zou zijn. Laten we vooral binnen de huidige leefomgeving op het Oude Dorp de ruimte opzoeken voor elkaars initiatieven en zeker niet elkaars grenzen.”

VVD Statement Nieuwbouw Wegwijzer Den Oord

VVD VVD Houten 28-05-2019 05:30

In dit artikel kunt u het statement lezen zoals VVD raadslid Jan Rinkel dat uitsprak tijdens de raadsvergadering van 28 mei bij de behandeling van het Raadsvoorstel Nieuwbouw Wegwijzer Den Oord. Het statement werd geschreven door VVD raadslid Ruud Vis die helaas vanwege ziekte dit niet zelf kon uitspreken.

https://houten.vvd.nl/nieuws/35485/vvd-statement-nieuwbouw-wegwijzer-den-oord

Met het voorliggende model 1 heeft de wethouder weten te bewerkstelligen dat er meer draagvlak is ontstaan ten opzichte van het oorspronkelijke model 0. Complimenten aan de wethouder, de ambtenaren maar zeker ook aan de omwonenden die wederom tijd en energie hebben besteed om een stukje Houten te vernieuwen. Dat met dit nieuwe voorstel niet alle omwonenden gelukkig zijn is dan wel weer teleurstellend te noemen. Denk daarbij aan de geuite bezwaren namens de bewoners van de Akkerwindehof en andere bewoners die zich niet door DOBB vertegenwoordigd voelen.

Hopelijk worden deze bezwaren grotendeels weggenomen met het ingediende amendement over de afstand tot de bebouwing van de Akkerwindehof.

Met name op dit dossier hebben we ons afgevraagd hoe de verhouding ligt in de kosten van het creëren van draagvlak bij omwonenden en de maatschappelijke opbrengsten van de ontwikkeling. Het al eerder genoemde financiële risico van 100k en het mislopen van inkomsten vanwege het verlagen van het aantal woningen, kost de Houtense samenleving naast alle proceskosten, een aanzienlijk bedrag. Hoe groot dat bedrag is, is nog lastig in te schatten. Des te meer is het van belang om in de evaluatie deze cijfers expliciet te maken, om een goede afweging te kunnen maken wat de tevredenheid van deze omwonenden de Houtense samenleving heeft gekost. Dat hoeft wat ons betreft inderdaad niet op het niveau van het aantal gevulde koeken - zoals de wethouder tijdens de RTG aangaf - maar wel graag de toezegging dat op basis van de (financiële) evaluatie iets zinnigs is teconcluderen over de kosten van draagvlak op dit dossier. Eens ook met de opmerking van collega Van Gooswilligen tijdens de RTG om ook de rol van de Raad in deze evaluatie mee te nemen.

De VVD kan instemmen met het voorliggende voorstel en ondersteunt het ingediende amendement over de afstand tot de bebouwing van de Akkerwindehof.

Bewogen raad met belangrijke besluiten

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Houten 16-02-2019 11:45

De raadsvergadering van afgelopen dinsdag was er een met vele gezichten. Naast het, in aanwezigheid van de Commissaris van de Koning de heer Oosters, vaststellen van de profielschets voor de nieuwe burgemeester werd het raadsvoorstel over nieuwbouw in Den Oord besproken en werd besloten over het Plan van Aanpak voor de Ruimtelijke Koers van Houten.

https://houten.vvd.nl/nieuws/33993/bewogen-raad-met-belangrijke-besluiten

De raadsvergadering begon met de uitreiking van de prijs voor het beste raadsvoorstel van 2018. Het was de 7e en laatste keer dat de prijs werd uitgereikt. Vanaf dit jaar wordt dit vervangen voor de stimuleringsprijs voor het beste samenspeltalent onder de ambtenaren. De jury voor de prijs voor het beste raadsvoorstel bestond uit Marjan Boonzaaijer (D66), Ruud Vis (VVD) en Jan de Jong (CDA). De prijs ging naar Lilian Fassotte-Bams, zij schreef het raadsvoorstel “Kokermolen 10-16, transformatie kantoorpand t.b.v sloop/nieuwbouw 36 appartementen”. Saillant detail was dat dit haar eerste raadsvoorstel was. 

De raad vervolgde met het vaststellen van de profielschets voor de nieuwe burgemeester. Voor de Commissaris van de Koning de heer Hans Oosters en zijn kabinetschef de heer Bas Thomas schetste (op dat moment nog) beoogd voorzitter van de vertrouwenscommissie Eef Stiekema (VVD) hoe het profiel tot stand was gekomen en wat daarin het belangrijkst is. De heer Oosters stelde hierop een aantal vragen om goed te weten wat de raad precies voor ogen heeft voor de nieuwe burgemeester. Het statement van Eef is hier terug te lezen. Na het vaststellen van de profielschets en het benoemen van de vertrouwenscommissie overhandigde Eef de Commissaris de profielschets en een aandenken aan deze mooie avond: een kunstwerk van de in de vorm van een fietser, vergezeld van fietskaart van de gemeente.

In het debat over de nieuwbouw op de locatie Wegwijzer Den Oord betoogde VVD raadslid Ruud Vis dat er een enorme behoefte aan geschikte woonruimte binnen onze gemeente is. Ruud Vis: “Wij willen als VVD op zoek naar het leveren van een maximale bijdrage aan deze woonopgave. Het in Houten bouwen voor de toekomst is wat mij betreft nooit gestopt. Wanneer ik het raadsvoorstel inhoudelijk beoordeel, kom ik op basis van voor ons belangrijke argumenten, tot dezelfde conclusie als de stedenbouwkundige en de gemeente dat het plan passend is.” Het volledige statement van Ruud is hier terug te lezen. Uiteindelijk werd geconcludeeerd dat meer draagvlak voor een nieuwbouwplan gewenst is. Wethouder Herman Geerdes (VVD) kreeg daarom door een aangenomen motie van PvdA, CDA, CU, GroenLinks en VVD, gesteund door D66 en HA, nog drie maanden de tijd om het participatieproces tot een bevredigend einde te brengen. Hierbij werden de randvoorwaarden iets opgerekt zodat er ruimte is voor aanpassingen zodat er meer draagvlak kan ontstaan bij de omwonenden. 

Tot slot werd gedebatteerd over het Plan van Aanpak voor het vaststellen van de Ruimtelijke Koers van Houten. Een belangrijk document omdat hierin de vragen centraal staan op basis waarvan Houten er in 2040 uit komt te zien. Ruud Vis: “Met name voldoende voorzieningen en een goede aansluiting op bestaande infrastructuren zijn wat mij betreft cruciale elementen die randvoorwaardelijk zijn. Wat is het absorptievermogen van onze gemeente en wat kunnen we in co-creatie bewerkstelligen? Met dit voorstel positioneren we ons als gemeente in de voorlinie binnen de regio om naar oplossingen te zoeken voor regionale problemen omtrent de woningnood. We nemen verantwoordelijkheid!”. Ook dit statement is volledig terug te lezen. Het raadsvoorstel werd unaniem aangenomen.

De raadsvergadering is integraal terug te kijken via deze link.

VVD statement bij het raadsvoorstel Nieuwbouw Wegwijzer / Den Oord

VVD VVD CDA PvdA Houten 12-02-2019 08:00

Onderstaand is het statement terug te lezen zoals VVD Raadslid Ruud Vis dat verwoordde in een raadsvergadering bij de behandeling van het raadsvoorstel Nieuwbouw Wegwijzer / Den Oord

https://houten.vvd.nl/nieuws/33886/vvd-statement-bij-het-raadsvoorstel-nieuwbouw-wegwijzer-den-oord

Er is een enorme behoefte aan geschikte woonruimte binnen onze gemeente. Wij willen als VVD op zoek naar het leveren van een maximale bijdrage aan deze woonopgave. Het in Houten bouwen voor de toekomst is wat mij betreft nooit gestopt. Wanneer ik het raadsvoorstel inhoudelijk beoordeel, kom ik op basis van de volgende voor de VVD belangrijke argumenten, tot dezelfde conclusie als de stedenbouwkundige en de gemeente dat het plan passend is.

Er wordt gesteld dat meer dan 48 woningen niet haalbaar lijkt dus dat zou impliceren dat dit aantal het maximum is voor dit gebied;Het plan is mede door inbreng van uitgangspunten binnen de klankbordgroep stedenbouwkundig getoetst en inpasbaar;Het plan is financieel haalbaar;We bouwen voor senioren waarbij een gehoopt en verwacht neveneffect is, dat deze nieuwe bewoners een woning achterlaat dat doorstroming op gang brengt;Juist ook voor de doelgroep waar we voor willen bouwen is deze locatie uitermate geschikt dicht bij allerlei voorzieningen;Er blijft voldoende parkeergelegenheid beschikbaar wat ook een expliciete wens is van de omwonenden. Parkeren mag niet frustreren.

Echter bovenstaande argumenten / factoren wordt door Den Oord Bewoners Belangen (DOBB) minder positief gekwalificeerd. Het zijn vooral deze verschillen in opvattingen vanuit alle deskundigheid van omwonenden én de gemeente wat een zeer ontevreden gevoel achterlaat. Ik heb zelf suggesties hoe ik denk dat het in de toekomst anders moet, bijvoorbeeld door veel concreter te zijn in startnotities en duidelijk te zijn over de maatschappelijke opgave. Maar ook helderheid te verschaffen in de doelstellingen en vooral ook de mogelijke consequenties daarvan. Als Raad hebben we hier óók een belangrijke verantwoordelijkheid in. Ik vind het de taak en de plicht van de gemeente om continue uit te leggen wat concreet op gebiedsniveau de consequenties kunnen zijn wanneer we als Raad uitgangspunten vaststellen zoals de ambitie om een maximale bijdrage te willen leveren aan de huidige woonopgave. Participatie gaat om wederzijds vertrouwen en het samen toe willen werken naar een goede uitkomst binnen gestelde termijnen.

Ik zou aan de wethouder willen vragen wat er voor nu en in de toekomst nodig is om binnen dergelijke ruimtelijke trajecten meer op één lijn te kunnen komen zonder de integrale maatschappelijke opgaven van de gemeente Houten uit het oog te verliezen?

Met het vaststellen van een stedenbouwkundig plan is het proces van participatie niet af. Met name wanneer het gaat om transformatieopgaven in bestaand stedelijk gebied, is een bepaalde mate van flexibiliteit nodig. Dit om in de vervolgfase nieuwe inzichten die de kwaliteit ten goede komen, mee te kunnen nemen. Zo is te lezen in het planvoorstel. Hiervoor is het nodig dat partijen ook zeker nu aangehaakt blijven en er wederzijds respect blijft voor elkaars opvattingen en doelstellingen. In de fase van het planvoorstel waarin we nu zitten, lijkt het mij goed te investeren in de huidige relatie tussen betrokkenen. Dat deze op meerdere plekken zwaar onder druk is komen te staan, kan ik me zeer goed voorstellen. Eens te meer reden om met elkaar de ruimte op te zoeken en in gesprek te blijven. Hiervoor wil de VVD de komende drie maanden de ruimte bieden en hebben daartoe de motie van PvdA, GL, CDA en CU ondertekend.

Ik heb eerder aangegeven dat ik vind dat als we door keuzes van de Raad op een locatie niet maximaal en passend bouwen, dat het voor omwonenden op een volgende locatie niet terecht is dit in hún achtertuin te compenseren. Wij schuiven problemen niet door. Met het huidige voorliggende plan heb ik absoluut niet het idee dat we op locatie Den Oord / Wegwijzer vorige keuzes aan het compenseren zijn. Met de beperkte inbreidingslocaties die we nog hebben én de doelstellingen uit de woonvisie, wordt het wel steeds lastiger. Hierdoor is het niet ondenkbaar dat op een volgende inbreidingslocatie we alsnog voor de keuze komen te staan om te moeten compenseren.“

Agenda Rondetafelgesprek 5 februari a.s.

VVD VVD Houten 03-02-2019 09:44

Aanstaande dinsdag is er weer een rondetafelgesprek. Hierin wordt het Plan van Aanpak Ruimtelijke Koers besproken. Een belangrijk document dat aan de basis staat van hoe Houten er over decennia uit zal zien.

https://houten.vvd.nl/nieuws/33777/agenda-rondetafelgesprek-5-februari-a-s

In de afgelopen periode is een Stedenbouwkundige Verkenning uitgevoerd. Hierin is in beeld gebracht wat de kwaliteiten en uitdagingen van Houten zijn en waar mogelijkheden liggen voor uitbreiding van woningbouw. 

De verkenning laat zien dat Houten te maken heeft met grote lokale opgaven als demografische veranderingen (vergrijzing en verdunning) en een niet passende woningvoorraad van Viveste. Daarnaast is Houten onderdeel van een sterk groeiende regio met een woningbehoefte van meer dan 100.000 woningen tot 2040 in U10. 

In het collegeprogramma 2018-2022 heeft het college aan deze opgaven op te willen pakken. Dit wil het doen door te onderzoeken of de bouw van 4.300-5.300 woningen tot 2040 te realiseren is en past binnen het Houtens DNA. Hiertoe wordt een Ruimtelijke Koers ontwikkeld. Deze koers moet leiden tot een gefundeerd “go” of “no-go” besluit betreffende gebieden, programma, strategie en randvoorwaarden om tot ontwikkeling te komen. Het Plan van Aanpak beschrijft de werkwijze om de Ruimtelijke Koers Houten te ontwikkelen. 

De raad wordt nu gevraagd dit Plan van Aanpak vast te stellen en een aanvullend werkbudget beschikbaar te stellen.

VVD raadslid Ruud Vis is woordvoerder bij dit onderwerp. 

RTGTijdLocatieWieOnderwerp420:30uRaadzaalRuud Vis 

Plan van Aanpak Ruimtelijke Koers Houten

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering zijn te vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier.

Dit raadsvoorstel wordt op 12 februari in de raad besproken.

Agenda raadsvergadering 17 april a.s.

VVD VVD Houten 15-04-2018 10:35

Dinsdag 17 april staan het volgende rondetafelgesprek op het programma. In dit artikel kun je lezen wat er op het programma staat, waar het over gaat en welk lid van de VVD fractie het onderwerp behandelt.

https://houten.vvd.nl/nieuws/29998/agenda-raadsvergadering-17-april-a-s

Rondetafelgesprek (tijd en locatie)

Onderwerp

Wie

RTG07 om 20:00u in  kamer 046+047

Keuze voor scenario A (reparatie dak) SCC Schoneveld

Ruud Vis

In dit RTG staat ook het spreekrecht voor inwoners op de agenda. Daarnaast krijgt Dhr. Staal van Bibliotheek Lek en Ijssel

Indien u vragen of opmerkingen heeft over bovenstaande onderwerpen, dan kunt u contact opnemen via: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering kunt u vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier

Bovenstaande onderwerpen worden na de informatie vergarende fase in de RTG's op 15 mei in de raad besproken.

Waar gaan de rondetafelgesprekken over?

Keuze voor scenario A (reparatie dak) SCC Schoneveld

Het dak van Schoneveld is in dusdanige staat dat het vóór de komende winter gerepareerd moet worden. Anders kan de veiligheid voor de gebruikers niet meer gegarandeerd worden.

Er zijn twee scenario’s in beeld gebracht:

Reparatie van het dak (scenario A)Sloop, herontwikkeling van het perceel naar woningbouw en herhuisvesting van de gebruikers (scenario B)

Op 23 januari heeft het college besloten om de keuze tussen reparatie van het dak of sloop van het gebouw Schoneveld voor te leggen aan de raad direct na de gemeenteraadsverkiezingen. Daarmee wordt voorkomen dat de raad vanwege tijdsverloop in haar keuzemogelijkheden wordt beperkt. In de tussenliggende periode zijn voorbereidende werkzaamheden te (laten) verrichten ter uitvoering van beide scenario’s.

Deze voorbereidende werkzaamheden zijn opgestart. Voor scenario A heeft de architect opdracht gekregen en is de aanbesteding opgestart. Naar aanleiding van de motie vreemd aan de orde van de dag waarin gevraagd wordt een second opinion uit te laten voeren naar de wijze van herstel en de daarbij behorende investeringskosten heeft het college de raad reeds laten weten middels een collegebrief dat de wijze van herstel en de bijbehoren de investeringsraming correct zijn.

Voor scenario B is een verdiepingsslag gemaakt. De uitkomst hiervan heeft niet geleid tot wijzigingen in de aannames gedaan in de quickscan. Er zijn zeker twee zeer goede alternatieve voor een aantal van de gebruikers van Schoneveld. Een alternatief is een gebouw in eigendom van Viveste. De (financiële) uitkomst hiervan is onzekerder dan De Vuurtoren omdat er nog geen definitief huurcontract is en er meer verbouwd moet worden.

Naar aanleiding van de verstuurde collegebrief (18GR0034) is een motie (015-2018) ingediend en aangenomen in de raadsvergadering van 13 februari 2018. Hierin wordt aangegeven dat er een breed gedragen voorkeur is voor scenario A (reparatie) maar dat er meer zekerheid verkregen moet worden over de technische maatregelen en de daarvoor benodigde investering. Recent heeft het college de raad op de hoogte gebracht van de uitkomst van de second opinion (18GR0192). Deze second opinion bevestigt de voorgestelde herstelmethodiek en bijbehorende investeringsraming. De breedgedragen voorkeur voor het herstellen van het dak in de gemeenteraad en de uitkomst van de second opinion vormen de aanleiding om een voorstel tot reparatie (scenario A) aan de raad voor te leggen.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Rondetafelgesprek (tijd en locatie)

Onderwerp

Wie

RTG07 om 20:00u in  kamer 046+047

Keuze voor scenario A (reparatie dak) SCC Schoneveld

Ruud Vis

In dit RTG staat ook het spreekrecht voor inwoners op de agenda. Daarnaast krijgt Dhr. Staal van Bibliotheek Lek en Ijssel

Indien u vragen of opmerkingen heeft over bovenstaande onderwerpen, dan kunt u contact opnemen via: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering kunt u vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier

Bovenstaande onderwerpen worden na de informatie vergarende fase in de RTG's op 15 mei in de raad besproken.

Waar gaan de rondetafelgesprekken over?

Keuze voor scenario A (reparatie dak) SCC Schoneveld

Het dak van Schoneveld is in dusdanige staat dat het vóór de komende winter gerepareerd moet worden. Anders kan de veiligheid voor de gebruikers niet meer gegarandeerd worden.

Er zijn twee scenario’s in beeld gebracht:

Reparatie van het dak (scenario A)Sloop, herontwikkeling van het perceel naar woningbouw en herhuisvesting van de gebruikers (scenario B)

Op 23 januari heeft het college besloten om de keuze tussen reparatie van het dak of sloop van het gebouw Schoneveld voor te leggen aan de raad direct na de gemeenteraadsverkiezingen. Daarmee wordt voorkomen dat de raad vanwege tijdsverloop in haar keuzemogelijkheden wordt beperkt. In de tussenliggende periode zijn voorbereidende werkzaamheden te (laten) verrichten ter uitvoering van beide scenario’s.

Deze voorbereidende werkzaamheden zijn opgestart. Voor scenario A heeft de architect opdracht gekregen en is de aanbesteding opgestart. Naar aanleiding van de motie vreemd aan de orde van de dag waarin gevraagd wordt een second opinion uit te laten voeren naar de wijze van herstel en de daarbij behorende investeringskosten heeft het college de raad reeds laten weten middels een collegebrief dat de wijze van herstel en de bijbehoren de investeringsraming correct zijn.

Voor scenario B is een verdiepingsslag gemaakt. De uitkomst hiervan heeft niet geleid tot wijzigingen in de aannames gedaan in de quickscan. Er zijn zeker twee zeer goede alternatieve voor een aantal van de gebruikers van Schoneveld. Een alternatief is een gebouw in eigendom van Viveste. De (financiële) uitkomst hiervan is onzekerder dan De Vuurtoren omdat er nog geen definitief huurcontract is en er meer verbouwd moet worden.

Naar aanleiding van de verstuurde collegebrief (18GR0034) is een motie (015-2018) ingediend en aangenomen in de raadsvergadering van 13 februari 2018. Hierin wordt aangegeven dat er een breed gedragen voorkeur is voor scenario A (reparatie) maar dat er meer zekerheid verkregen moet worden over de technische maatregelen en de daarvoor benodigde investering. Recent heeft het college de raad op de hoogte gebracht van de uitkomst van de second opinion (18GR0192). Deze second opinion bevestigt de voorgestelde herstelmethodiek en bijbehorende investeringsraming. De breedgedragen voorkeur voor het herstellen van het dak in de gemeenteraad en de uitkomst van de second opinion vormen de aanleiding om een voorstel tot reparatie (scenario A) aan de raad voor te leggen.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Agenda rondetafelgesprekken 17 april a.s.

VVD VVD Houten 15-04-2018 10:35

Dinsdag 17 april staan het volgende rondetafelgesprek op het programma. In dit artikel kun je lezen wat er op het programma staat, waar het over gaat en welk lid van de VVD fractie het onderwerp behandelt.

https://houten.vvd.nl/nieuws/29998/agenda-rondetafelgesprekken-17-april-a-s

Rondetafelgesprek (tijd en locatie)

Onderwerp

Wie

RTG07 om 20:00u in  kamer 046+047

Keuze voor scenario A (reparatie dak) SCC Schoneveld

Ruud Vis

In dit RTG staat ook het spreekrecht voor inwoners op de agenda. Daarnaast krijgt Dhr. Staal van de bibliotheek de gelegenheid om zijn plannen voor de komende periode toe te lichten.

Indien u vragen of opmerkingen heeft over bovenstaande onderwerpen, dan kunt u contact opnemen via: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering kunt u vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier

Bovenstaande onderwerpen worden na de informatie vergarende fase in de RTG's op 15 mei in de raad besproken.

Waar gaan de rondetafelgesprekken over?

Keuze voor scenario A (reparatie dak) SCC Schoneveld

Het dak van Schoneveld is in dusdanige staat dat het vóór de komende winter gerepareerd moet worden. Anders kan de veiligheid voor de gebruikers niet meer gegarandeerd worden.

Er zijn twee scenario’s in beeld gebracht:

Reparatie van het dak (scenario A)Sloop, herontwikkeling van het perceel naar woningbouw en herhuisvesting van de gebruikers (scenario B)

Op 23 januari heeft het college besloten om de keuze tussen reparatie van het dak of sloop van het gebouw Schoneveld voor te leggen aan de raad direct na de gemeenteraadsverkiezingen. Daarmee wordt voorkomen dat de raad vanwege tijdsverloop in haar keuzemogelijkheden wordt beperkt. In de tussenliggende periode zijn voorbereidende werkzaamheden te (laten) verrichten ter uitvoering van beide scenario’s.

Deze voorbereidende werkzaamheden zijn opgestart. Voor scenario A heeft de architect opdracht gekregen en is de aanbesteding opgestart. Naar aanleiding van de motie vreemd aan de orde van de dag waarin gevraagd wordt een second opinion uit te laten voeren naar de wijze van herstel en de daarbij behorende investeringskosten heeft het college de raad reeds laten weten middels een collegebrief dat de wijze van herstel en de bijbehoren de investeringsraming correct zijn.

Voor scenario B is een verdiepingsslag gemaakt. De uitkomst hiervan heeft niet geleid tot wijzigingen in de aannames gedaan in de quickscan. Er zijn zeker twee zeer goede alternatieve voor een aantal van de gebruikers van Schoneveld. Een alternatief is een gebouw in eigendom van Viveste. De (financiële) uitkomst hiervan is onzekerder dan De Vuurtoren omdat er nog geen definitief huurcontract is en er meer verbouwd moet worden.

Naar aanleiding van de verstuurde collegebrief (18GR0034) is een motie (015-2018) ingediend en aangenomen in de raadsvergadering van 13 februari 2018. Hierin wordt aangegeven dat er een breed gedragen voorkeur is voor scenario A (reparatie) maar dat er meer zekerheid verkregen moet worden over de technische maatregelen en de daarvoor benodigde investering. Recent heeft het college de raad op de hoogte gebracht van de uitkomst van de second opinion (18GR0192). Deze second opinion bevestigt de voorgestelde herstelmethodiek en bijbehorende investeringsraming. De breedgedragen voorkeur voor het herstellen van het dak in de gemeenteraad en de uitkomst van de second opinion vormen de aanleiding om een voorstel tot reparatie (scenario A) aan de raad voor te leggen.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Rondetafelgesprek (tijd en locatie)

Onderwerp

Wie

RTG07 om 20:00u in  kamer 046+047

Keuze voor scenario A (reparatie dak) SCC Schoneveld

Ruud Vis

In dit RTG staat ook het spreekrecht voor inwoners op de agenda. Daarnaast krijgt Dhr. Staal van de bibliotheek de gelegenheid om zijn plannen voor de komende periode toe te lichten.

Indien u vragen of opmerkingen heeft over bovenstaande onderwerpen, dan kunt u contact opnemen via: fractie@vvd-houten.nl Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering kunt u vinden via de website van de gemeente. Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier

Bovenstaande onderwerpen worden na de informatie vergarende fase in de RTG's op 15 mei in de raad besproken.

Waar gaan de rondetafelgesprekken over?

Keuze voor scenario A (reparatie dak) SCC Schoneveld

Het dak van Schoneveld is in dusdanige staat dat het vóór de komende winter gerepareerd moet worden. Anders kan de veiligheid voor de gebruikers niet meer gegarandeerd worden.

Er zijn twee scenario’s in beeld gebracht:

Reparatie van het dak (scenario A)Sloop, herontwikkeling van het perceel naar woningbouw en herhuisvesting van de gebruikers (scenario B)

Op 23 januari heeft het college besloten om de keuze tussen reparatie van het dak of sloop van het gebouw Schoneveld voor te leggen aan de raad direct na de gemeenteraadsverkiezingen. Daarmee wordt voorkomen dat de raad vanwege tijdsverloop in haar keuzemogelijkheden wordt beperkt. In de tussenliggende periode zijn voorbereidende werkzaamheden te (laten) verrichten ter uitvoering van beide scenario’s.

Deze voorbereidende werkzaamheden zijn opgestart. Voor scenario A heeft de architect opdracht gekregen en is de aanbesteding opgestart. Naar aanleiding van de motie vreemd aan de orde van de dag waarin gevraagd wordt een second opinion uit te laten voeren naar de wijze van herstel en de daarbij behorende investeringskosten heeft het college de raad reeds laten weten middels een collegebrief dat de wijze van herstel en de bijbehoren de investeringsraming correct zijn.

Voor scenario B is een verdiepingsslag gemaakt. De uitkomst hiervan heeft niet geleid tot wijzigingen in de aannames gedaan in de quickscan. Er zijn zeker twee zeer goede alternatieve voor een aantal van de gebruikers van Schoneveld. Een alternatief is een gebouw in eigendom van Viveste. De (financiële) uitkomst hiervan is onzekerder dan De Vuurtoren omdat er nog geen definitief huurcontract is en er meer verbouwd moet worden.

Naar aanleiding van de verstuurde collegebrief (18GR0034) is een motie (015-2018) ingediend en aangenomen in de raadsvergadering van 13 februari 2018. Hierin wordt aangegeven dat er een breed gedragen voorkeur is voor scenario A (reparatie) maar dat er meer zekerheid verkregen moet worden over de technische maatregelen en de daarvoor benodigde investering. Recent heeft het college de raad op de hoogte gebracht van de uitkomst van de second opinion (18GR0192). Deze second opinion bevestigt de voorgestelde herstelmethodiek en bijbehorende investeringsraming. De breedgedragen voorkeur voor het herstellen van het dak in de gemeenteraad en de uitkomst van de second opinion vormen de aanleiding om een voorstel tot reparatie (scenario A) aan de raad voor te leggen.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Waar gaan de Rondetafelgesprekken van 30 januari over?

VVD VVD Houten 27-01-2018 11:25

Dinsdag 30 januari staan de volgende rondetafelgesprekken op het programma. In dit artikel staat waar de raadsvoorstellen over gaan en welk lid van de VVD fractie het onderwerp behandelt. Vragen over de onderwerpen kunnen gesteld worden via fractie@vvd-houten.nl.

https://houten.vvd.nl/nieuws/26961/waar-gaan-de-rondetafelgesprekken-van-30-januari-over

Bestemmingsplan Overeind 84

Er wordt al geruime tijd gesproken over het herontwikkelen van de bedrijfslocatie aan het Overeind 84 in Schalkwijk. Naast de huidige agrarische bestemming heeft de monumentale boerderij de functie van kleinschalig vergader- en recreatiecentrum gericht op de zakelijke markt.

De voorgestane herontwikkeling van de planlocatie gaat uit van een mix van maatschappelijke en recreatieve functies in combinatie met de bouw van 5 woningen. Het betreft een kwalitatieve uitbreiding van de huidige vergaderfaciliteiten en het realiseren van een boomgaard en een moestuin.

De beoogde ontwikkeling inclusief nieuwbouw past niet binnen het geldende bestemmingsplan. Om de ontwikkelingen daadwerkelijk mogelijk te maken is een wijziging van het planologisch regime noodzakelijk. Het ruimtelijk concept van de ontwikkeling gaat uit van een traditioneel boerenerf met daar om heen de al bestaande en nieuwe functies. Met dit concept wordt aangesloten bij de ruimtelijke karakteristiek van het (voormalige) boerenerf. 

Op 10 oktober 2017 stemde het college in met het plan waarna het bestemmingsplan van 26 oktober tot en met 6 december 2017 ter inzage lag. Binnen deze periode kwamen geen zienswijzen binnen. Ook zijn er geen ambtelijke wijzigingen nodig gebleken. Door het college wordt dan ook voorgesteld het bestemmingsplan ongewijzigd vast te stellen.  

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Afstemmingsverordening Participatiewet IOAW en IOAZ Werk en Inkomen Lekstroom

Een Afstemmingsverordening bevat de regels op welke wijze uitkeringen worden verlaagd als sanctie op het overtreden van verplichtingen. In verband met een aantal aanvullingen en aanpassingen in de Participatiewet is het noodzakelijk de Afstemmingsverordening zoals die vastgesteld is op 16 december 2014 (gepubliceerd 27-01-2015) op een aantal onderdelen te wijzigen.

In eerste instantie betrof het hierbij enkel technische wijzigingen. Op basis van een negatief advies van de Cliëntenraad in januari 2017 is besloten tot een integrale herziening van de Afstemmingsverordening. De uitgangspunten voor de integrale herziening van de Afstemmingsverordening zijn:

Maatwerk te leveren door meer vanuit de leefwereld van de klant te opereren.Heldere en toepasbare regels te formuleren. WIL klanten van wie de uitkering wordt verlaagd, altijd te horen. Een gelijke Afstemmingsverordening in te voeren voor alle deelnemende WIL - gemeenten.

Ook worden hierbij de Afstemmingsverordeningen voor de Participatiewet, Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ) geïntegreerd. 

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden

De huidige Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden is vastgesteld in 2011. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft inmiddels een nieuwe geactualiseerde modelverordening uitgebracht. Aan de hand hiervan is de verordening van Houten aangepast. Deze nieuwe verordening moet vastgesteld worden door de raad.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Marcel Dagniaux, klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Kaderbrief GGDrU 2019

Het algemeen bestuur van de GGDrU (Gemeentelijke Gezondheidsdienst regio Utrecht) stelt de gemeenteraad in de gelegenheid om een zienswijze over de kaderbrief 2019 in te dienen voor besluitvorming in het algemeen bestuur op 28 maart 2018. In de kaderbrief  staan de algemene financiële en beleidsmatige kaders.

In het licht van de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen (2018), waardoor GGDrU na de verkiezingen een nieuwe samenstelling van het algemeen en dagelijks bestuur zal krijgen, wordt geopteerd voor een begroting voor het jaar 2019, die grotendeels een continuering zal zijn van het bestaande door het bestuur van GGDrU vastgestelde beleid. Daarom is dit keer gekozen voor een beleidsarm document in de vorm van een kaderbrief. Tijdige en transparante communicatie over eventuele financiële consequenties van het ombuigingsplan en de aanbesteding Digitaal Dossier Jeugdgezondheidszorg (DDJGZ) voor de gemeenten is van belang; zodoende wordt de raad voorgesteld hier middels een zienswijze nog eens nadrukkelijk aandacht voor te vragen.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Oprichting van een coöperatie door GGD regio Utrecht

De GGD'en regio Utrecht, Hollands Noorden en Twente hebben besloten gezamenlijk voor de jeugdgezondheidszorg een nieuw digitaal dossier te ontwikkelen en te implementeren. Voor de juridische vorm van deze samenwerking zijn verschillende vormen mogelijk. Na het verkennen van meerdere vormen blijkt de meest eenvoudige oplossing voor samenwerking de coöperatieve vereniging te zijn, een coöperatie. De beoogde coöperatie zal geen medewerkers in dienst hebben en hieraan worden geen taken, verantwoordelijkheden of bevoegdheden overgedragen. Het bestuur bestaat uit de directies van de deelnemende GGD'en, die binnen het mandaat kunnen handelen dat ze van hun bestuur hebben gekregen.

De raad wordt voorgesteld om in te stemmen met het voorstel met betrekking tot oprichting van een coöperatie. Als zienswijze wordt voorgesteld aandacht te vragen voor het eenduidig beleggen van taken en verantwoordelijkheden van de nieuwe coöperatie en het voldoen aan alle wettelijke voorwaarden voor informatiebeveiliging van het beheer van het digitaal dossier.  

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD commissielid Jan Rinkel. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Wijziging Verordening maatschappelijke ondersteuning

De aanleiding voor het wijzigen van de verordening en het besluit is een aantal uitspraken van de Centrale Raad van Beroep (CRvB) en een wijziging van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015.

Op 18 mei 2016 heeft de CRvB uitspraak gedaan over de maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning. Naar aanleiding hiervan heeft de VNG besloten de regeling van zowel de eigen bijdrage voor maatwerkvoorzieningen en persoonsgebonden budgetten (pgb’s), als die voor algemene voorzieningen, voortaan volledig in de raadsverordening neer te leggen. Op basis hiervan heeft de VNG de modelverordening gewijzigd.

Op 17 mei 2017 heeft de CRvB uitspraak gedaan in een Wmo-zaak over verboden delegatie die betrekking heeft op de regels voor het pgb. Gemeenteraden dienen terughoudendheid te betrachten bij het delegeren van bevoegdheden aan het college. De essentialia van het voorzieningenpakket dienen in de Verordening te worden vastgelegd. Het differentiëren met betrekking tot de hoogte van pgb tarieven behoort tot de essentialia.

Bovendien is vanaf 1 juni 2017 een wijziging van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015 van kracht; een Algemene Maatregel van bestuur (AMvB) over een reële kostprijs is van toepassing. Hierdoor is de gemeente verplicht over dit onderwerp een aantal zaken op te nemen in de verordening. 

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD Raadslid Yvonne van Dijk. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Kadernota 2019 Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Conform de afspraken in de gemeenschappelijke regeling legt de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) het financiële en beleidsmatige kader voor de begroting van het volgende jaar voor aan de gemeenten met de mogelijkheid hierop een zienswijze in te dienen. Het financiële kader wordt jaarlijks herijkt op basis van de bepalingen uit de bijdrageverordening. Deze herijking betreft de volgende onderwerpen:

Bijstelling verdeling op basis van ijkpuntscores gemeentefonds Loon- en prijsaanpassing Herijking lasten FLO-overgangsrecht Brede Doeluitkering Rampenbestrijding Technische correcties

De overige ontwikkelingen gaan over het bestaande beleid. Conform de kadernota 2019 stijgt de gemeentelijke bijdrage van de gemeente Houten met €168.000 ten opzichte van de bijdrage 2018. Hiervan is € 75.000 onvermijdelijk van aard vanwege het financiële kader. En € 53.000 structureel van aard vanwege de exogene beleidsontwikkelingen en € 40.000 incidenteel van aard vanwege het experiment multifunctionele paraatheid. De raad besluit hierover een zienswijze in te brengen.

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Actualisering Algemene Plaatselijke Verordening (APV) 2018

De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) wordt gewijzigd. De raad wordt onder andere voorgesteld een artikel over woonoverlast op te nemen en de bevoegdheden van de burgemeester uit te breiden met de mogelijkheid tot het instellen van mobiel cameratoezicht. Ook wordt de evenementenvergunning verder gedereguleerd voor amateur sportwedstrijden en krijgt het college de bevoegdheid om makkelijker in te grijpen op bedelarij. Tot slot wordt een aantal redactionele en tekstuele wijzigingen voorgesteld die vooral gebaseerd zijn op de model-APV van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). 

Dit onderwerp wordt in het rondetafelgesprek behandeld door VVD raadslid Ruud Vis. Klik hier voor de stukken op de gemeentelijke website.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.